#نکته_رجالی
قسمت اول
در حدیثی که دیروز ارسال شده بود سند حدیث اینگونه بود:
َزِيَادٍ الْقَنْدِيِّ عَمَّنْ ذَكَرَهُ قَالَ:
«إِذَا أَعْطَيْتُمُوهُمْ ....1
راوی یعنی زیاد القندی از کسی که ذکر کرده است نقل میکند َزِيَادٍ الْقَنْدِيِّ عَمَّنْ ذَكَرَهُ { و ادامه متن حدیث شریف}
👇سوال👇
منظور از َعَمَّنْ ذَكَرَهُ چه کسی است؟ و چه راه کاری برای تشخیص مصداق َعَمَّنْ ذَكَرَهُ هست؟
برای تشخیص عَمَّنْ ذَكَرَهُ ابتداء باید طبقه راوی مشخص شود
طبقه راوی: زمانی که راوی در قید حیات بوده است و از امام معصوم نقل روایت کرده است.(بازده فعالیت حدیثی راوی)
لذا باید در کتب رجالی طبقه زیاد القندی را پیدا کنیم
👇طبقه زیاد القندی👇
🛑روى عن أبي عبد الله و أبي الحسن عليهما السلام و وقف في الرضا [عليه السلام].2
مرحوم نجاشی: زیاد القندی از امام صادق و امام کاظم علیه السلام نقل روایت کرده است .و در امام رضا علیه السلام وقت کرده است{ واقفیه است}
➖نظر محققین درایه النور:
🛑زیاد القندی من روساء الواقفیه والظاهر اخذ المشایخ عنه قبل وقفه3
زیاد القندی از روساء واقفیه بود و راویان شیعه قبل از اینکه زیادالقندی پیرو واقفیه بشود از وی اخذ روایت کرده است .
👇نتیجه👇
لذا منظور از عمن ذکره . یا امام صادق علیه السلام است یا امام کاظم علیه السلام .
✍️: ادامه دارد ......
منابع:
1:الكافي، ج۴، ص۱۷
2:رجال النجاشي ص : 171
3:نرم افزار درایه النور قسمت اسناد
#امام_زمان
#حجاب
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖بعد از دعا دست به صورت بکشیم
🛑عنْ أَبِی عَبْدِالله علیه السّلام قَالَ : مَا أَبْرَزَ عَبْدٌ يَدَهُ إِلَى اللَّهِ الْعَزِيزِ الْجَبَّارِ إِلَّا اسْتَحْيی الله عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَرُدَّهَا صِفْراً حَتَّى يَجْعَلَ فِيهَا مِنْ فَضْلِ رَحْمَتِهِ مَا يَشَاءُ ، فَإِذَا دَعَا أَحَدُكُمْ فَلَا يَرُدَّ يَدَهُ حَتَّى يَمْسَحَ عَلَى وَجْهِهِ وَ رَأْسِهِ.
🔰امام جعفرصادق سلام الله علیه فرمودند :
هیچ بندهای دست خود را به سوی خداوند عزیز جبّار دراز نمیکند مگر اینکه خداوند عزّ و جلّ حیا میکند آن را خالی بازگرداند و از رحمت خود هر آنچه بخواهد در آن قرار میدهد ، پس هرگاه دعا میکنید پس از دعا دست به سر و صورت خود بکشید.
📚 کافی ج ۲ ص ۴۷۱
#دعا
#امام_زمان
#حجاب
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
ناقوس.mp3
زمان:
حجم:
13.64M
استاد#علیرضا_هزار
موضوع: حدیث ناقوس
توصیه ویژه
#دعا
#امام_زمان
#حجاب
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖معنای احسان کردن به پدر و مادر
🛑عَنْ أَبِي وَلاَّدٍ اَلْحَنَّاطِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ بِالْوٰالِدَيْنِ إِحْسٰاناً » مَا هَذَا اَلْإِحْسَانُ فَقَالَ اَلْإِحْسَانُ أَنْ تُحْسِنَ صُحْبَتَهُمَا وَ أَنْ لاَ تُكَلِّفَهُمَا أَنْ يَسْأَلاَكَ شَيْئاً مِمَّا يَحْتَاجَانِ إِلَيْهِ وَ إِنْ كَانَا مُسْتَغْنِيَيْنِ أَ لَيْسَ يَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «لَنْ تَنٰالُوا اَلْبِرَّ حَتّٰى تُنْفِقُوا مِمّٰا تُحِبُّونَ » قَالَ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ أَمَّا قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «إِمّٰا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ اَلْكِبَرَ أَحَدُهُمٰا أَوْ كِلاٰهُمٰا فَلاٰ تَقُلْ لَهُمٰا أُفٍّ وَ لاٰ تَنْهَرْهُمٰا » قَالَ إِنْ أَضْجَرَاكَ فَلاَ تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَ لاَ تَنْهَرْهُمَا إِنْ ضَرَبَاكَ قَالَ «وَ قُلْ لَهُمٰا قَوْلاً كَرِيماً » قَالَ إِنْ ضَرَبَاكَ فَقُلْ لَهُمَا غَفَرَ اَللَّهُ لَكُمَا فَذَلِكَ مِنْكَ قَوْلٌ كَرِيمٌ قَالَ «وَ اِخْفِضْ لَهُمٰا جَنٰاحَ اَلذُّلِّ مِنَ اَلرَّحْمَةِ » قَالَ لاَ تَمْلَأْ عَيْنَيْكَ مِنَ اَلنَّظَرِ إِلَيْهِمَا إِلاَّ بِرَحْمَةٍ وَ رِقَّةٍ وَ لاَ تَرْفَعْ صَوْتَكَ فَوْقَ أَصْوَاتِهِمَا وَ لاَ يَدَكَ فَوْقَ أَيْدِيهِمَا وَ لاَ تَقَدَّمْ قُدَّامَهُمَا .
🔰ابو ولاد حناط گويد:
از امام صادق عليه السّلام پرسيدم خداى عز و جل كه فرمايد:«و بپدر و مادر احسان كنيد،23 سوره 17» اين احسان چيست؟
فرمود: احسان اينست كه: با آنها نيكو معاشرت كنى و آنها را مجبور نكنى كه چيزى را كه احتياج دارند از تو بخواهند، اگر چه بينياز باشند (بلكه بايد اظهار نكرده وظيفه خود را انجام دهى) مگر خداى عز و جل نميفرمايد:«هرگز به نيكى نرسيد، مگر از آنچه دوست داريد انفاق كنيد،92 - سوره 3». سپس امام صادق عليه السّلام فرمود: و اما قول خداى عز و جل:«اگر يكى از ايشان يا هر دو آنها نزد تو به پيرى رسيدند، بآنها اف مگو و تنديشان مكن،23 سوره 17» يعنى اگر دلتنگت كردند بآنها اف مگو و اگر ترا زدند با آنها تندى مكن، و فرمود:«و بآنها سخنى شريف و بزرگوار بگو» يعنى اگر ترا زدند بگو: خدا شما را بيامرزد اينست سخن شريف تو و فرمود:
«و از روى مهربانى براى آنها جنبه افتادگى پيش آور» يعنى ديدگانت را بآنها خيره مكن، بلكه با مهربانى و دلسوزى بآنها بنگر، و صدايت را از صداى آنها بلندتر مكن و دستت را بالاى دست آنها مگير و بر آنها پيشى مگير
📚: الکافي ج۲ ص۱۵۷
#نیکی
#تفسیر_روائی
#پدر_مادر
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
6.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم
🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.»
🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است:
من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیهالسلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن میگفت.
یونس به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد:
فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیهالسلام) میافتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟
حضرت فرمودند:
بگو:
«صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان میرسد، چه از نزدیک و چه از دور.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
#امام_زمان
#حجاب
#شب_جمعه
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
➖ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️
🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ
یُضَاعَفُ.
🔰هشام بن حکم درباره کسی که میخواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل میکند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد.
📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
➖مامویت ویژه پدرها در روز جمعه
🛑عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ بِشَيْءٍ مِنَ الْفَاكِهَةِ أَوِ اللَّحْمِ حَتَّى يَفْرَحُوا بِالْجُمُعَةِ.»1
🔰از امام صادق، از رسول خدا (صلواتاللهعلیهما) نقل شده است:
«خانوادههایتان را در تمام روزهای جمعه، با مقداری میوه یا گوشت شگفتزده کنید تا در روز جمعه شادمان باشند.»
👇نکته👇
در متن روایت شریف "أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ"
معنای دقیق"أَطْرِفُوا"👈قال في القاموس: أطرف فلانا أعطاه ما لم يعطه أحد قبله2
قاموس: اطرف یعنی چیزی به کسی عطاء کنی که قبل از تو کسی به وی نداده است.
👈لذا در ادامه حدیث شریف که می فرماید که میوه و گوشت؛ از باب مثال است نه از باب تعیین؛
👇چرا گوشت و میوه👇
بخاطر آب و هوای گرم و خشک حجاز؛ میوه و گوشت زود فاسد میشدند بخاطر همین مصرف کمتری داشتند لذا در حدیث شریف توصیه به میوه و گوشت کرده است از باب مثال است نه از باب تعیین
👇نتیجه👇
لذا در روز جمعه هر چیزی که باعث خوشحالی خانواده میشود توصیه شده است که پدر خانواده انجام بدهد
📚: منابع
1:الكافي، ج۶، ص۲۹۹
2: ملاذ الأخیار ج ۱۴ ص ۳۳۱
✍: ادمین نوشت
#جمعه
#امام_زمان
#حجاب
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
➖آیا در طول این همه سال با وجود این همه عالم و شهید هنوز ۳۱۳ نفر به وجود نیامده که امام زمان "عجل الله تعالی فرجه الشریف "ظهور کند⁉️
👈 در این سوال یک مغالطه به کار رفته است ⏬
🔸اینکه کدام روایت گفته است که ظهور متوقف هست به وجود آمدن ۳۱۳ نفر⁉️
🔷وقتی به روایات رجوع می کنیم میبینیم که محقق شدن ظهور متوقف بر اذن الهی است و هیچ روایتی ظهور را متوقف به وجود آمدن ۳۱۳ نفر نکرده است .
💠در آخرین توقیع شریفی که از وجود نازنین امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف صادر شدفرمودند:
َ 🛑فَقَدْ وَقَعَتِ الْغَيْبَةُ الثَّانِيَةُ 👈فَلَا ظُهُورَ إِلَّا بَعْدَ إِذْنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ👉 وَ ذَلِكَ بَعْدَ طُولِ الْأَمَدِ وَ قَسْوَةِ الْقُلُوب
🔰امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خطاب به سفیر آخر خود می فرمایند :👈 که غیبت کبری شروع شده است و ظهور واقع نمی شود مگر بعد از اذن الهی واین اذن بعد از زمان طولانی است .
👇نتیجه👇
ظهور متوقف بر اذن الهی است و بس .لذا ۳۱۳ نفر ممکن است قرن ها پیش به دنیا آمده باشند(در این صورت بحث رجعت به کار می آید) یا ممکن است یک روز قبل از ظهور
✍:فدک الرافضی
📚:کمال الدین وتمام النعمه/ج ۲ص ّ۵۱۶
#امام_زمان
#دهه_فجر
#حجاب
کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
➖تعداد یاران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در روایات
🔘 در روایات های مختلف بیان شده است که: 👇
🛑قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَا عَلِيُّ إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا خَرَجَ يَجْتَمِعُ إِلَيْهِ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ ثَلَاثَةَ عَشَرَ رَجُلًا عَدَدَ رِجَالِ بَدْر1
تعداد یاران امام زمان" عجل الله تعالی فرجه الشریف" به تعداد اصحاب در جنگ بدر هستند یعنی ۳۱۳نفر .
چه تعداد از این 313 نفر جوان و چه تعداد پیر مرد هستند⁉️
🛑عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ: أَصْحَابُ الْمَهْدِيِّ شَبَابٌ لَا كُهُولَ فِيهِمْ إِلَّا مِثْلَ كُحْلِ الْعَيْنِ وَ الْمِلْحِ فِي الزَّادِ وَ أَقَلُّ الزَّادِ الْمِلْحُ2
🔰در روایات وارد شده است اکثر قریب به اتفاق ۳۱۳نفر جوان هستند و پیرمرد در این 313 نفر مثل نمک در غذا است .
( اشاره به کم بودن پیرمرد در این تعداد است)
♦️حال سوال اساسی این است یاران امام زمان "عجل الله تعالی فرجه الشریف" ۳۱۳ نفر هستند فقط⁉️
🛑قَالَ أَبُو بَصِيرٍ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ، لَيْسَ عَلَى الْأَرْضِ يَوْمَئِذٍ مُؤْمِنٌ غَيْرُهُمْ؟
قَالَ: بَلَى، وَ لَكِنْ هَذِهِ [الْعِدَّةُ] الَّتِي يُخْرِجُ اللَّهُ فِيهَا الْقَائِمَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، هُمُ النُّجَبَاءُ وَ الْقُضَاةُ وَ الْحُكَّامُ وَ الْفُقَهَاءُ فِي الدِّين3
🔰در روایات وارد شده است که این ۳۱۳ نفر نفرات اصلی هستند و الا بغیر از ۳۱۳ نفر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف یاران دیگری نیز دارد.
📚منابع:
1:کفایه الأثر ص: ۸۲۶
2:الغيبة للطوسي ص476
3:دلائل الإمامة ص: 562
#امام_زمان
#حجاب
#شرح_روایت
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
➖نزدیک ظهور تقیه شدیدتر است
🛑عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: كُلَّمَا تَقَارَبَ هَذَا اَلْأَمْرُ كَانَ أَشَدَّ لِلتَّقِيَّةِ .
🔰امام صادق عليه السّلام فرمود: هر چه اين امر (ظهور امام قائم عليه السّلام) نزديكتر شود تقيه شديدتر شود (زيرا بدعت و ستم توسعه يابد و اظهار حق خطرش بيشتر شود).
📚:الکافي ج۲ ص۲۲۰
👇نکته👇
مرحوم کلینی در کتاب شریف الکافی بابی دارند به نام باب التقیه که در این باب ۲۳ روایت نقل کرده اند.
متن عربی احادیث باب التقیه الکافی
https://lib.eshia.ir/11005/2/217
ترجمه احادیث باب التقیه الکافی
https://lib.eshia.ir/12541/3/307
#امام_زمان
#حجاب
#شرح_روایت
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
➖شیعه قبل از ظهور ترس در دل دارد
🛑عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ يُلْقِي فِي قُلُوبِ شِيعَتِنَا اَلرُّعْبَ فَإِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَ ظَهَرَ مَهْدِيُّنَا كَانَ اَلرَّجُلُ أَجْرَأَ مِنْ لَيْثٍ وَ أَمْضَى مِنْ سِنَانٍ
🔰 امام صادق علیهالسلام فرمود:
خدای عزوجل در دلهای شیعیان ما رعب و وحشت میافکند (که تقيه کنند و خود را نگهدارند)؛ پس وقتی قائم ما عجلالله فرجه، قیام میکند و مهدی ما ظهور فرمود، هر مردی از آنها از شیر دلیرتر و بُرنده تر از نیزه میشود
📚: کشف الغمة ج ۲ ص ۱۳۳
#امام_زمان
#حجاب
#شرح_روایت
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ بازی کردن با ریش نهی شده ...
🛑 عَنْ صَفْوَانَ الْجَمَّالِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ صلوات الله علیه لَا تُكْثِرْ وَضْعَ يَدِكَ فِي لِحْيَتِكَ فَإِنَّ ذَلِكَ يَشِينُ الْوَجْهَ.
🔰 حضرت امام صادق صلوات الله علیه می فرمایند:
بسیار دستت را به ریشت مگذار زیرا که آن کار رخسار را زشت کند.
📚:علل الشرائع باب 35 العلة التي من أجلها يكره إكثار وضع اليد في اللحية
#امام_زمان
#حجاب
#ریش
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi