eitaa logo
علم الحدیث
13.9هزار دنبال‌کننده
93 عکس
291 ویدیو
82 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 مدیریت: @Isaund24 https://daigo.ir/secret/656118817 ناشناس👆 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
آشنایی با منابع حدیثی (۱) الدرة الباهرة کتاب « الدرة الباهرة من الأصداف الطاهرة» مجموعه‏اى گرانبها از احاديث پيامبر اكرم و ائمه معصومين عليهم الصلاة و السلام است كه توسط مرحوم محمد بن مكّى، معروف به به رشته نگارش درآمده است. كتاب شامل 169 حديث از سخنان گهربار معصومين عليهم السّلام مى‏باشد كه در زمينه آداب و مسائل اخلاقى وارد شده است. این کتاب با تصحيح و ترجمه عبد الهادى مسعودى همراه با آدرس آيات و نيز مصادر روايى كه احاديث كتاب در آنها موجود است در پاورقى، از سوى انتشارات زائر، قم در سال 1379 به چاپ رسيده است. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadis
جلای قلب‌ها 🛑 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : تَذاكَروا و تَلاقَوا و تَحَدَّثوا فَإِنَّ الحَديثَ جِلاءٌ لِلقُلوبِ إنَّ القُلوبَ لَتَرينُ كَما يَرينُ السَّيفُ جِلاؤُهَا الحَديثُ. 🔰 رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)فرمود:علم را مورد مذاكره سازيد، با هم ملاقات كنيد و باز گو كنيد،زيرا حديث وسيله زلال كردن دلها است كه زنگ زده،به راستى دلها زنگ گيرد چنانچه شمشير زنگ گيرد و زلال كردن و جلاى دلها به حديث گفتن است. 📚: الکافی ج۱،ص41، ح۸ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadis
شکم هم بر ما حقی دارد که ... 🛑قَالَ اَلْإِمَامُ اَلسَّجَّادُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : وَ أمّا حَقُّ بَطْنِکَ فَأنْ لا تَجْعَلْهُ وِعاءً لِقَلیل مِنَ الْحَرامِ وَ لا لِکَثیر، وَ أنْ تَقْتَصِدَ لَهُ فِى الْحَلالِ. 🔰حضرت امام سجاد صلوات الله علیه می فرمایند : حقّى که شکم بر تو دارد این است که آن را ظرف چیزهاى حرام ـ چه کم و چه زیاد ـ قرار ندهى و بلکه در چیزهاى حلال هم صرفه جوئى کنى و به مقدار نیاز استفاده نمائى. 📚:تحف العقول: ص ۱۸۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
‏➖با چه کسی همنشینی کنیم 🛑قَالُوا (الحَوارِيّونَ لِعِيسَى‌) «يَا رُوحَ اللَّهِ فَمَنْ نُجَالِسُ» إِذًا قَالَ «مَنْ يُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ رُؤْيَتُهُ وَ يَزِيدُ فِي عِلْمِكُمْ مَنْطِقُهُ وَ يُرَغِّبُكُمْ فِي الْآخِرَةِ عَمَلُهُ». 🔰رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏: حواریون حضرت عیسی (علیه‌السلام) پرسیدند: با چه کسی هم‌نشینی کنیم؟ فرمود آنکه دیدارش شما را به یاد خدا اندازد و سخنش دانش شما را زیاد کند و کردارش شما را مایل به آخرت نماید. 📚: الکافی، ج ۱، ص: ۳۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علامه مجلسی و اتصال دولت صفویه به ظهور قسمت اول _ مرحوم علامه مجلسی علیه الرحمه : در مورد احادیثی که دلالت بر دولت آخر زمانی میکند با دو گروه از احادیث روبرو هستند 1: احادیثی که با محوریت شهر قم بیان شده اند 🛑ِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع‏ قَالَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ يَدْعُو النَّاسَ إِلَى الْحَقِّ يَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ كَزُبَرِ الْحَدِيدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّيَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا يَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا يَجْبُنُونَ وَ عَلَى اللَّهِ يَتَوَكَّلُونَ‏ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ‏.1 🔰از ابى الحسن يكم عليه السّلام: كه مردى از اهل قم مردم را بحق بخواند و با گروهى چون پاره‏هاى آهن بپاخيزند كه بادهاى تند آنها را نلغزاند، و جز نبرد ندانند و نخواهند و بر خدا توكل دارند و سرانجام از آن پرهيزكارانست. 2: احادیثی که با محوریت شهر قم بیان نشده اند 🛑عَنْ أَبِي خَالِدٍ الْكَابُلِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ: كَأَنِّي بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ‏ يَطْلُبُونَ الْحَقَّ فَلَا يُعْطَوْنَهُ ثُمَّ يَطْلُبُونَهُ فَلَا يُعْطَوْنَهُ فَإِذَا رَأَوْا ذَلِكَ وَضَعُوا سُيُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ فَيُعْطَوْنَ مَا سَأَلُوهُ فَلَا يَقْبَلُونَهُ حَتَّى يَقُومُوا وَ لَا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُمْ قَتْلَاهُمْ شُهَدَاءُ أَمَا إِنِّي لَوْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ لَاسْتَبْقَيْتُ نَفْسِي لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ.2 🔰ابو خالد كابلى از امام باقر عليه السّلام روايت كرده است: كه آن حضرت فرمود: گوئى مى‏بينم كه قومى در مشرق خروج كرده‏اند و خواستار حقّ‏اند ولى به ايشان داده نمى‏شود، باز خواستار آن مى‏شوند و به آنان داده نمى‏شود، پس چون چنين مى‏بينند شمشيرهاى خود را بر گردن خويش مى‏افكنند (آماده كارزار مى‏شوند) پس آنچه مى‏طلبند به ايشان بدهند ولى ايشان از پذيرفتن آن خوددارى مى‏كنند تا اينكه قيام نمايند و آن را به كسى باز ندهند مگر به صاحب شما، كشتگانشان شهيدند، بدانيد اگر من خود آن را در مى‏يافتم حتما خود را براى صاحب اين امر نگاه مى‏داشتم». 📚: منابع 1: بحار الأنوار ج‏57، ص: 216 2: الغيبة للنعماني ص: 273 ✍: ادامه دارد انشاءالله ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
‏➖عمل خالص چه عملی است 🛑الْعَمَلُ الْخَالِصُ الَّذِي لَا تُرِيدُ أَنْ يَحْمَدَكَ عَلَيْهِ أَحَدٌ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ. 🔰امام صادق علیه السلام‏: عمل خالص آن است که نخواهی هیچ کسی جز خدای ﻋﺰوﺟﻞ ترا بر آن بستاید. 📚: الکافی، ج ۲، ص: ۱۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
نگهداری از اعمال نیک 🛑 قالَ الإمامُ الباقرُ عليه السلام : الإبقاءُ عَلى العَمَلِ أشَدُّ مِن العَمَلِ ، قالَ : و ما الإبقاءُ على العَمَلِ ؟ قالَ : يَصِلُ الرَّجُلُ بِصِلَةٍ و يُنفِقُ نَفَقَةً للّه ِِ وَحدَهُ لا شريكَ لهُ فَكُتِبَ لَهُ سِرّا ، ثُمّ يَذكُرُها فَتُمحى فَتُكتَبُ لَهُ عَلانِيَةً ، ثُمّ يَذكُرُها فَتُمحى و تُكتَبُ لَهُ رياءً . 🔰امام باقر عليه السلام فرمود : نگهدارى عمل، از خود عمل دشوارتر است . عرض شد : منظور از نگهدارى عمل چيست؟ حضرت فرمود : آدمى براى خداى يگانه بى انباز بخشش و انفاقى مى كند و اين عمل پنهانى برايش نوشته مى شود، اما سپس كارش را به زبان مى آورد كه در نتيجه آن ، ثواب نهانى [كه بيشتر است] پاك مى شود و برايش [ثواب عملِ ]آشكار مى نويسند ، بار ديگر آن را به زبان مى آورد، كه در اين بار عملش پاك مى شود و عمل ريايى نوشته مى شود . 📚: الكافي ج 2ص296 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علامه مجلسی و اتصال دولت صفویه به ظهور قسمت دوم مرحوم مجلسی وقتی به احادیثی که با محوریت شهر قم هستند؛ می‌رسند بدون تطبیق بر دولت صفوی رد می‌شوند1 👇دلیل👇 زیرا: دولت صفوی هیچ عُلقه و وابستگی اعم از حکومتی و نسبی به شهر قم ندارند} 👇تطبیق بر صفویه👇 اما احادیثی با محوریت شهر قم نیستند را بر دولت صفوی منطبق میدهند2 لذا ذیل حدیث قیام از مشرق بیان می‌دارند: بيان: لا يبعد أن يكون إشارة إلى الدولة الصفوية شيدها الله تعالى و وصلها بدولة القائم ع.3 👈دور نيست كه مضمون اين روايت اشاره بدولت، صفويه «شيدها اللَّه» باشد، و اتصال آن بقيام قائم باشد ادامه دارد..... 📚: منابع 1: بحار الأنوار ج‏57، ص: 216 2:بحار الأنوار ج‏52، ص: 243 3:بحار الأنوار ج‏52، ص: 243 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖‏اهمیت قرائت قرآن از روی صفحات قرآن 🛑قِرَاءَةُ الْقُرْآنِ فِي الْمُصْحَفِ تُخَفِّفُ الْعَذَابَ عَنِ الْوَالِدَيْنِ وَ لَوْ كَانَا كَافِرَيْنِ. 🔰امام صادق علیه السلام‏: خواندن قرآن از روی آن عذاب را از پدر و مادر سبک کند اگر چه آن دو کافر باشند. 📚الکافی، ج ۲، ص: ۶۱۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
قرآن مهجور 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: ثَلَاثَةٌ يَشْكُونَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَسْجِدٌ خَرَابٌ لَا يُصَلِّي فِيهِ أَهْلُهُ وَ عَالِمٌ بَيْنَ جُهَّالٍ وَ مُصْحَفٌ مُعَلَّقٌ قَدْ وَقَعَ عَلَيْهِ الْغُبَارُ لَا يُقْرَأُ فِيهِ. 🔰امام صادق(علیه السلام) فرمود: سه گروه نزد خدا شکایت می‌برند، مسجد ویرانی که مردم در آن نماز نخوانند، عالمی که بین جاهلان تنها بماند و قرآن رها شده و غبار گرفته ای که خوانده نمی شود. 📚: الكافي ج2ص613 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
قرآن را از حفظ بخوانیم یا از رُو 🛑عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي أَحْفَظُ الْقُرْآنَ عَلَى ظَهْرِ قَلْبِي فَأَقْرَؤُهُ عَلَى ظَهْرِ قَلْبِي أَفْضَلُ أَوْ أَنْظُرُ فِي الْمُصْحَفِ قَالَ فَقَالَ لِي بَلِ اقْرَأْهُ وَ انْظُرْ فِي الْمُصْحَفِ فَهُوَ أَفْضَلُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ النَّظَرَ فِي الْمُصْحَفِ عِبَادَةٌ 🔰 از اسحاق بن عمار روايت شده كه فرمود: به امام صادق عليه السّلام عرضه داشتم:فدايت شوم.من قرآن را حفظ‍‌ هستم آيا از حفظ‍‌ بخوانم بهتر است و يا از روى قرآن بخوانم‌؟اسحاق بن عمار گفت:امام در پاسخ من فرمود:نه،بلكه قرآن را بخوان و در كتاب نگاه كن!و اين بهتر است آيا نمى‌دانى كه نگاه به قرآن عبادت است‌؟ 📚:الكافي ج2ص613 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi