➖مهمترین عید امت
🛑قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) :
یوم غدیر خم افضل اعیاد امتى و هو الیوم الذى امرنى الله تعالى ذکره فیه بنصب اخى على بن ابى طالب علما لامتى، یهتدون به من بعدى و هو الیوم الذى کمل الله فیه الدین و اتم على امتى فیه النعمة و رضى لهم الاسلام دینا .
🔰رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود :
روز غدیر خم برترین عید هاى امت من است و آن روزى است که خداوند بزرگ دستور داد ؛ آن روز برادرم على بن ابى طالب را به عنوان پرچمدار ( و فرمانده ) امتم منصوب کنم ، تا بعد از من مردم توسط او هدیت شوند ، و آن روزى است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین براى آنان پسندید
📚: امالى صدوق : 125، ح .8
#عید_غدیر
#غدیر
#امامت
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
4_5864023646430824340.mp3
4.78M
➖فایل صوتی بیانات استاد احمد عابدی درباره عید غدیر:
✳️ حجة البلاغ یا حجة الوداع!؟
اشتباه در تعبیر یا تحریف واقعه غدیر!!
#عید_غدیر
#غدیر
#امامت
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
32.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➖نکاتی از علامه عسگری رحمه الله علیه در باب غدیر
👈معمم کردن امیرالمومنین علیه السلام توسط پیامبر صلی الله علیه و آله؟
👈چگونگی اعلام خلافت امیرالمومنین علیه السلام؟
👈ترس پیامبر صلی الله علیه و اله از چه بود؟
👈فرق وحی قرآنی و غیر قرآنی
04- معمم نمودن امیرالمؤمنین (ع) توسط پیامبر (ص) و تأثیر آن در شرح حدیث غدیر در منابع فریقین 85-103.pdf
521.1K
معمم نمودن امیرالمؤمنین (علیه السلام) توسط پیامبر (صلی الله علیه و آله) و تأثیر آن در شرح حدیث غدیر در منابع فریقین
👇چکیده👇
در صدور حدیث غدیر که مهم ترین مستند مسأله خلافت پیامبر است، هیچ تردیدی وجود ندارد. از نظر دلالت فریقین قبول دارند که مولا بودن علی بن ابی طالبg با این حدیث اثبات می شود، اما اهل تسنّن معنای مولا را دوستی و محبت می دانند و امامیه بر این باورند که مولویت به معنای سرپرستی همه جانبه است. دو طرف برای اثبات سخن خود به شواهد گوناگونی استناد می کنند. فریقین گزارش کرده اند که پیامبرa در هنگام ایراد خطبه غدیر، علی بن ابی طالبg را با عمامه معروف خودشان معمم کردند. فرضیه این تحقیق آن است که معمم کردن علی در حین ایراد خطبه غدیر به مثابه قرینه ای متصله برداشت امامیه از حدیث غدیر را اثبات می کند. نویسنده با جستار در منابع روایی و ادبی سعی نموده، نماد معمم کردن را در فرهنگ جاهلی و اسلامی معنا و این فرضیه را اثبات کند که پیامبر با معمم کردن علی بی ابی طالبg در روز غدیر و برجسته کردن این پدیده، در روزهای پس از واقعه غدیر خواستند ریاست ایشان را در حافظه جامعه ماندگار کنند.
سلام
امروز علاوه بر عید بزرگ غدیر، سالروز ترور عثمان بن عفان خلیفه سوم است.
❁﷽❁
پذیرای انتقادات و پیشنهادات شما به صورت ناشناس هستیم:
https://abzarek.ir/service-p/msg/1179504
♻️کانال: علم الحدیث
➖غدیر یعنی اتمام حجت
🛑 قَالَتْ اَلصِّدِّيقَة اَلطَّاهِرَة فَاطِمَة اَلزَّهْرَاءِ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهَ سَيِّدَة نِسَاءِ اَلْعَالَمِينَ : ما جَعَلَ اللّه ُ بَعدَ غَديرِخُمٍّ مِن حُجَّةٍ و لاعُذرٍ؛
🛑 حضرت زهراء سلام الله علیها می فرمایند :
خداوند پس از غديرخم براى كسى حجّت و عذرى باقى نگذاشت.
📚: دلائل الإمامَه،ص 122
#غدیر
#امامت
#اتمام_حجت
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖همنشینی با گناهکاران!👇
✅ابوهاشم جعفری میگوید :
از امام هادی(علیه السلام ) شنیدم که به من فرمود :
📋«مَا لِي رَأَيْتُكَ عِنْدَ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ يَعْقُوبَ؟»
♦️چرا تو را میبینم که با عبدالرحمن بن یعقوب همنشینی میکنی؟
گفتم : او دایی من است!
حضرت(ع) فرمود :
📋«إِنَّهُ يَقُولُ فِي اَللَّهِ قَوْلاً عَظِيماً يَصِفُ اَللَّهَ لاَ يُوصَفُ فَإمَّا جَلَسْتَ مَعَهُ وَ تَرَكْتَنَا وَ فَإِمَّا جَلَسْتَ مَعَنَا وَ تَرَكْتَهُ»
♦️او درباره ذات پاک خدا مطالب نامناسبی میگوید که ساحت پاک خدا از آن منزه است.
خدا را (به صورت اجسام و اوصاف آن وصف میکند) در حالی که خدا قابل توصیف نیست.
پس یا با او همنشین باش و ما را ترک کن و یا با ما همنشین باش و از او دوری کند.
عرض کردم : او هر عقیدهای دارد و هرچه میگوید، بر من چه زیانی دارد با اینکه من بر عقیده حق خود استوار هستم و از عقیده او دوری میکنم.
حضرت(ع) فرمود :
📋«أَ مَا تَخَافُأَنْ تَنْزِلَ بِهِ نَقِمَةٌ فَتُصِيبَكُمْ؟»
♦️آیا نمیترسی که بلایی به او برسد و تو نیز به بلای او بسوزی؟!
📋«أَ مَا عَلِمْتَ بِالَّذِي كَانَ مِنْ أَصْحَابِ مُوسَى(ع) وَ كَانَ أَبُوهُ مِنْ أَصْحَابِ فِرْعَوْنَ فَلَمَّا لَحِقَتْ خَيْلُ فِرْعَوْنَ مُوسَى(ع) تَخَلَّفَ عَنْهُ لِيَعِظَهُ وَ أَدْرَكَهُ مُوسَى(ع) وَ أَبُوهُ يُرَاغِمُهُ حَتَّى بَلَغَا طَرَفَ اَلْبَحْرِ فَغَرِقَا جَمِيعاً فَأَتَىَ مُوسَى(ع) اَلْخَبَرُ فَسَأَلَ جَبْرَئِيلَ عَنْ حَالِهِ فَقَالَ : غَرِقَ رَحِمَهُ اَللَّهُ وَ لَمْ يَكُنْ عَلَى رَأْيِ أَبِيهِ لَكِنَّ اَلنِّقْمَةَ إِذَا نَزَلَتْ لَمْ يَكُنْ لَهَا عَمَّنْ قَارَبَ اَلْمُذْنِبَ دِفَاعٌ»
♦️آیا به این داستان آگاهی نداری که شخصی از یاران حضرت موسی(ع) بود، ولی پدرش از یاران فرعون بود، هنگامی که با سپاه موسی(ع) خواست پدرش را به خود ملحق سازد، ولی پدر سخن او را رد میکرد و همچنان با هم ستیز میکردند تا اینکه هر دو به کناری از دریا رسیدند، ناگاه بلای غرق شدن فرعونیان فرا رسید و آن پسر نیز همراه پدر غرق شد، وقتی که این خبر به موسی(ع) رسید، موسی(ع) فرمود :
او در رحمت خداست ولی چون عذاب فرود آید، از آن کس که نزدیک گنهکار است، دفاعی نشود.
📚: الکافی، ج۲، ص۳۷۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖حذف حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ از اذان
🛑مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عُمَيْرٍ أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا الْحَسَنِ (ع) عَنْ حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ لِمَ تُرِكَتْ مِنَ الْأَذَانِ فَقَالَ تُرِيدُ الْعِلَّةَ الظَّاهِرَةَ أَوِ الْبَاطِنَةَ قُلْتُ أُرِيدُهُمَا جَمِيعاً فَقَالَ أَمَّا الْعِلَّةُ الظَّاهِرَةُ فَلِئَلَّا يَدَعَ النَّاسُ الْجِهَادَ اتِّكَالًا عَلَى الصَّلَاةِ وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَإِنَّ خَيْرَ الْعَمَلِ الْوَلَايَةُ فَأَرَادَ مَنْ أَمَرَ بِتَرْكِ حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ مِنَ الْأَذَانِ أَلَّا يَقَعَ حثا [حَثٌّ عَلَيْهَا وَ دعا [دُعَاءٌ إِلَيْهَا
🔰 ابن ابی عمیر نقل میکند:
از امام کاظم علیهالسلام سوال کردم: چرا عامه عبارت "حَيَّ عَلَى خَيرِ العَمَل" را از اذان حذف کردند⁉️
حضرت فرمودند:
«علّت ظاهری آن را میخواهی یا علّت باطنی را؟!»
عرض کردم: هر دو را میخواهم.
حضرت فرمودند:
«اما علّت ظاهری این بود که مردم با تکیه و تأکید بر نماز، جهاد را ترک نکنند! و اما علّت باطنی آن این بود که همانا منظور از "خَيرَ العَمَل" (بهترین عمل)، ولایت است؛ پس آن کس (عمر بن خطاب) که به ترک "حَيَّ عَلَى خَيرِ العَمَل" از اذان دستور داد، قصد داشت که ترغیب و دعوت به ولایت انجام نشود!»
📚 علل الشرائع ، ج۲، ص۳۶۸
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖حذف سنت الهی بخاطر بغض امیرالمومنین علیه السلام
👈در حدیث قبل عرض کردیم که جمله حی علی خیر العمل از اذان توسط دشمنان آل الله علیهم السلام حذف شده است.
👈حذف کردن و تغییر سنت الهی بخاطر بغض به شیعیان و به امیرالمومنین علیه السلام موارد متعددی دارد :
1: حذف تلبیه در حج
🔺أَحْمَدُ بْنُ عُثْمَانَ بْنِ حَكِيمٍ الْأَوْدِيُّ الْكُوفِيُّ، عَنْ خَالِدِ بْنِ مَخْلَدٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ صَالِحٍ، عَنْ مَيْسَرَةَ بْنِ حَبِيبٍ، عَنِ الْمِنْهَالِ بْنِ عَمْرٍو، عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ، قَالَ: كُنَّا مَعَ ابْنِ عَبَّاسٍ بِعَرَفَاتٍ، فَقَالَ: مَا لِي لَا أَسْمَعُ النَّاسَ يُلَبُّونَ؟ فَقُلْتُ: يَخَافُونَ مِنْ مُعَاوِيَةَ فَخَرَجَ ابْنُ عَبَّاسٍ مِنْ فُسْطَاطِهِ، فَقَالَ: «لَبَّيْكَ اللهُمَّ لَبَّيْكَ لَبَّيْكَ فَإِنَّهُمْ قَدْ تَرَكُوا السُّنَّةَ مِنْ بُغْضِ عَلِيٍّ1
🔰سعید بن جبیر نقل میکند با ابن عباس در عرفات بودیم، ابن عباس گفت چرا شنیدن صدای لبیک گفتن حجاج را نمیشوم؟ سعید بن جبیر گفت: بخاطر ترس از معاویه { حجاج لبیک نمیگویند}.
ابن عباس از خیمه خارج شد در حالی که با صدای بلند میگفت اللهم لبیک لبیک و میگفت: مردم سنت الهی را به خاطر بغض امیرالمومنین علیه السلام ترک کردند
2: حذف آل از صلوات 2
3: حذف سنتها بخاطر دشمنی با رافضیها3
4: حذف انگشتر به دست راست
5: حذف سرمه کشیدن
و.......
👇جعل حدیث بنی امیه 👇
🔺سمعت أبا أسامة يقول : وضعت بنو أمية على رسول الله صلى الله عليه وسلم أربعة آلاف حديث .4
🔰اباسامه نقل میکند بنی امیه 4 هزار حدیث به پیامبر صلی الله علیه و اله نسبت دادند{جعل کردند}
👈لذا امیرامیرالمومنین علیه السلام در مورد بنی امیه فرمودند:
🔺وَ اللَّهِ لَا يَزَالُونَ حَتَّى لَا يَدَعُوا لِلَّهِ مُحَرَّماً إِلَّا اسْتَحَلُّوه5
🔰سوگند به خدا، بنى اميّه چنان به ستمگرى و حكومت ادامه دهند كه حرامى باقى نماند جز آن كه حلال شمارند
📚: منابع
1: السنن الكبرى النسائي ج 4 ص151
2: سبل السلام الصنعاني ج 1ص28
3: منهاج السنة النبوية ج4 ص 154
4:تاریخ اسلام ذهبی ج 14 ص128
5:نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 143
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖معنای دقیق حی علی خیر العمل
🛑عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: أَ تَدْرِي مَا تَفْسِيرُ حَيَ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ قُلْتُ لَا قَالَ دَعَاكَ إِلَى الْبِرِّ أَ تَدْرِي بِرَّ مَنْ قُلْتُ لَا قَالَ دَعَاكَ إِلَى بِرِّ فَاطِمَةَ وَ وُلْدِهَا ع.
🔰محمّد بن مروان گويد:
امام باقر عليه السلام فرمود: آيا مى دانى تفسير «حىّ على خير العمل» چيست؟
عرض كردم خير. فرمود: تو را دعوت مىكند به نيكى، آيا ميدانى نيكى كردن به چه كسى؟
گفتم: نه.
فرمود: تو را مىخواند به نيكى كردن به حضرت فاطمه و فرزندانش عليهم السلام.
📚: معاني الأخبارص: 42
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi