➖ذکری برای دفع هفتاد بلاء
🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ قَالَ فِي دُبُرِ صَلَاةِ الْفَجْرِ وَ دُبُرِ صَلَاةِ الْمَغْرِبِ سَبْعَ مَرَّاتٍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ دَفَعَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهُ سَبْعِينَ نَوْعاً مِنْ أَنْوَاعِ الْبَلَاءِ أَهْوَنُهَا الرِّيحُ وَ الْبَرَصُ وَ الْجُنُونُ وَ إِنْ كَانَ شَقِيّاً مُحِيَ مِنَ الشَّقَاءِ وَ كُتِبَ فِي السُّعَدَاءِ.
🔰-امام صادق عليه السّلام فرمود:
هر كه پس از نماز صبح و نماز مغرب هفت بار بگويد:
بسم اللّه الرّحمن الرّحيم-لا حول و لا قوّة إلاّ باللّه العليّ العظيم-
خداى عزّ و جلّ هفتاد نوع بلاء از او بردارد كه آسانترين آنها بادهاى بد(چون استسقاء و غيره يا مقصود عفونت اعضاء است كه بوى بد دهد يا گرفتارى به طوفان كه موجب سقوط و هلاك باشد)و پيسى و ديوانگى است،و اگر شقى باشد از شقاوت بدر آيد و سعادتمند شود.
📚:الكافي ج2ص531
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ولیمه دادن
🛑لَا وَلِيمَةَ إِلَّا فِي خَمْسٍ، فِي عُرْسٍ أَوْ خُرْسٍ أَوْ عِذَارٍ أَوْ وِكَارٍ أَوْ رِكَازٍ، فَالْعُرْسُ التَّزْوِيجُ وَ الْخُرْسُ النِّفَاسُ بِالْوَلَدِ، وَ الْعِذَارُ الْخِتَانُ وَ الْوِكَارُ فِي شِرَى الدَّارِ، وَ الرِّكَازُ الرَّجُلُ يَقْدَمُ مِنْ مَكَّةَ.
🔰رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
ولیمه در پنج مورد است نه غیر آنها:
در عروسی،
در تولد فرزند،
در ختنه کردن فرزند پسر،
در خرید خانه،
در مراجعت از مکه.
📚:مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۴۳۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
05- 73-85 آداب ولیمۀ جشن عروسی در احادیث معصومان علیهم السلام_0.pdf
2.51M
مقاله بخوانیم
آداب ولیمه جشن عروسی در احادیث معصومان علیهم السلام
👇چکیده👇
یکی از سنتهای حسنه در اسلام، ازدواج است. برپایی مراسم ازدواج در میان مردم دارای آدابی است که از جمله آنها میتوان به ولیمهدادن اشاره کرد. به غذایی که در عروسی به مردم داده میشود، ولیمه اطلاق شده است. دین اسلام برای اینکه جشنهای عروسی، با شکوه بیشتر برگزار شود، به ولیمهدادن- در کنار سایر آداب عروسی- سفارش کرده است. ولیمهدادن از موضوعات مورد ابتلای جامعه بوده و افراط و تفریطهای صورتگرفته در آن، به انجام تحقیق درباره این موضوع، ضرورت میبخشد. هدف نوشتار حاضر، بیان آداب ولیمهدادن از دیدگاه معصومان علیهم السلام است. این مقاله برای نخستینبار، ولیمه را از دیدگاه اهلبیت علیهم السلام بررسی کرده و در سه فصل: مفاهیم و کلیات، آداب مربوط به مهمان و آداب مربوط به میزبان، نگاشته شده است.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖اگر در مکانی ترس از جن داشتید، بگوئید...
🛑مَجَالِسُ الشَّیْخِ، بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْعَسْکَرِیِّ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ: دَخَلَ أَشْجَعُ السُّلَمِیُّ عَلَی الصَّادِقِ علیه السلام فَقَالَ یَا سَیِّدِی أَنَا أَحْصُلُ فِی الْمَوَاضِعِ الْمُفْزِعَةِ فَعَلِّمْنِی شَیْئاً مَا آمَنُ بِهِ عَلَی نَفْسِی قَالَ فَإِذَا خِفْتَ أَمْراً فَاتْرُکْ یَمِینَکَ عَلَی أُمِّ رَأْسِکَ وَ اقْرَأْ بِرَفِیعِ صَوْتِکَ أَ فَغَیْرَ دِینِ اللَّهِ یَبْغُونَ (الْآیَةَ) قَالَ أَشْجَعُ فَحَصَلْتُ فِی وَادٍ فِیهِ الْجِنُّ فَسَمِعْتُ قَائِلًا یَقُولُ خُذُوهُ فَقَرَأْتُهَا فَقَالَ قَائِلٌ کَیْفَ نَأْخُذُهُ وَ قَدِ احْتَجَزَ بِآیَةٍ طَیِّبَةٍ.
🔰شیخ طوسی بسندش از امام هادی علیه السلام تا امام کاظم علیه السلام * روایت کرده:
اشجع سلمی که زياد سفر میکرده، نزد امام صادق علیه السّلام آمد و گفت : ای مولایم، من زیاد به مکانهای هولناک وارد میشوم، بمن چیزی بیاموزید که با آن خود را ایمن بدارم. فرمودند: چون از چیزی ترسیدی دست راستت را بر بالای سرت قرار بده و با صدای بلند بخوان:
♦️"أَفَغَيۡر دِينِ ٱللَّهِ يَبۡغُونَ وَ لَهُۥٓ أَسۡلَمَ مَن فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِ طَوۡعٗا وَكَرۡهٗا وَإِلَيۡهِ يُرۡجَعُونَ."♦️
📚آل عمران _ ۸۳
🔸{ آیا جز دین خداوند را میجویند با آنکه هرکه در آسمانها و زمین است خواه و ناخواه سر به فرمان او نهاده است ، و بسوی او بازگردانیده میشوند.}
🔸اشجع گوید : در یک وادی وارد شدم که در آن جنیان بودند و شنیدم یکی میگفت : "او را بگیرید." و من آن آیه را خواندم و یکی گفت: چگونه او را بگیریم در حالی که به آیه طیبه پناه برده است.
📚بحارالانوار ج ٦٠ ص ٧٥، مأخذ: أمالی طوسی رحمه الله
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چرا بهتر است استخوان غذایمان را کامل پاک نکنیم؟
🛑...عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْهَيْثَمِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: صَنَعَ لَنَا أَبُو حَمْزَةَ طَعَاماً وَ نَحْنُ جَمَاعَةٌ فَلَمَّا حَضَرْنَا رَأَى رَجُلًا يَنْهَكُ عَظْماً فَصَاحَ بِهِ فَقَالَ لَا تَفْعَلْ فَإِنِّي سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع يَقُولُ: «لَا تَنْهَكُوا الْعِظَامَ فَإِنَّ فِيهَا لِلْجِنِّ نَصِيباً وَ إِنْ فَعَلْتُمْ ذَهَبَ مِنَ الْبَيْتِ مَا هُوَ خَيْرٌ مِنْ ذَلِكَ.»
🔰از هیثم بن عروة تمیمی نقل شده است:
ابوحمزه ثمالی غذایی برای ما درست کرده بود. وقتی بر سر سفره حاضر شدیم، ابوحمزه مردی را دید که داشت استخوان را کاملاً پاک میکرد.
او را صدا زد و گفت: این کار را نکن؛ چراکه من از امام سجاد (علیهالسلام) شنیدهام که میفرمودند:
«در تمیز کردن استخوان، زیادهروی نکنید؛ زیرا جنها سهمی در آن دارند و اگر این کار را انجام دهید، از خانهتان چیزی میرود که بهتر از این (تهمانده استخوان) است.»
📚الكافي، ج۶، ص۳۲۲
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖آیا اجنه توانایی دارند به اَشکال مختلف در آیند
🛑لا خلاف بین الإمامیة بل بین المسلمین في أن الجنّ و الشیاطین أجسام لطیفة یرون في بعض الأحیان و لا یرون في بعضها و لهم حرکات سریعة و قدرة علَی أعمال قویّة و یجرون في أجساد بني آدم مجری الدم،و قد یشکلهم الله بحسب المصالح بأشکال مختلفة و صور متنوّعة کما ذهب إلیه السیّد المرتضیٰ(رضي الله عنه) أو جعل الله لهم القدرة علَی ذلک کما هو الأظهر من الأخبار و الآثار !
🔰علامه مجلسی(رحمه الله علیه):
خلافی میان شیعیان اِمامیّه بلکه میان
مسلمانان نیست در اینکه جِنّ و شیاطین اَجسامی لطیف هستند که گاهی دیده میشوند و گاهی دیده نمیشوند،و دارای حرکاتی سریع و قدرت بر انجام کارهای سخت هستند. و در بدنهایِ بنی آدم،مانند خون،جاری میشوند. و چه بسا خداوند به خاطر مَصالحی،آنها را به اَشکال مُختلفه و صورتهای متنوّعه در می آورد،چنانچه سیّد مرتضیٰ(رضی الله عنه) چنین عقیده ای دارد. یا اینکه خداوند به آنها چنین توانی داده است(که به اَشکال مختلفه درآیند) چنانکه این مطلب،ظاهرتر است از اَخبار و آثار.
📚: بحارالأنوار؛ج۶۰ص۲۸۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖آیا انبیاء بر جنیان نیز مبعوث شدهاند؟
🛑لا خلاف في أن نبينا ص مبعوث عليهم و أما سائر أولي العزم ع فلم يتحقق عندي بعثهم عليهم نفيا أو إثباتا و إن كان بعض الأخبار يشعر بكونهم مبعوثين عليهم و لا بد في إثبات الحجة عليهم من بعثة نبي عليهم منهم أو بعثة الأنبياء من الإنس عليهم أيضا و قد مر أنه بعث فيهم نبي يقال له يوسف و قد مضى كلام الطبرسي رحمه الله و الأقوال التي ذكرها في ذلك....
🔰علامه مجلسی رحمه الله علیه:
خلافى ندارد كه پيغمبر ما صلّى اللَّه عليه و آله و سلم بر جنیان نیز مبعوث بوده است، و اما بعثت پيغمبران اولو العزم ديگر بر آنان نزد من محقق نيست گرچه برخى اخبار اشاره دارد كه بر آنان مبعوث بودند، لکن براى اتمام حجت بر جنیان ناچار بايد پيغمبرى از خود داشته باشند يا از انسانها و قبلا بیان کردیم كه پيغمبرى از خود آنها به نام يوسف بر آنها مبعوث شده
و سخن طبرسى- ره- و اقوالى كه در اين باره گفته ياد كرديم.
📚:بحار الأنوار ج60، ص: 291
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
18.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم
🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.»
🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است:
من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیهالسلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن میگفت.
یونس به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد:
فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیهالسلام) میافتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟
حضرت فرمودند:
بگو:
«صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ»
این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان میرسد، چه از نزدیک و چه از دور.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖اجنه برای سوال پرسیدن خدمت ائمه علیهم السلام میرسند
ٍ 🛑عَنْ سَعْدٍ الْإِسْكَافِ قَالَ: أَتَيْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع فِي بَعْضِ مَا أَتَيْتُهُ فَجَعَلَ يَقُولُ لَا تَعْجَلْ حَتَّى حَمِيَتِ الشَّمْسُ عَلَيَّ وَ جَعَلْتُ أَتَتَبَّعُ الْأَفْيَاءَ فَمَا لَبِثَ أَنْ خَرَجَ عَلَيَّ قَوْمٌ كَأَنَّهُمُ الْجَرَادُ الصُّفْرُ عَلَيْهِمُ الْبُتُوتُ قَدِ انْتَهَكَتْهُمُ الْعِبَادَةُ قَالَ فَوَ اللَّهِ لَأَنْسَانِي مَا كُنْتُ فِيهِ مِنْ حُسْنِ هَيْئَةِ الْقَوْمِ فَلَمَّا دَخَلْتُ عَلَيْهِ قَالَ لِي أَرَانِي قَدْ شَقَقْتُ عَلَيْكَ قُلْتُ أَجَلْ وَ اللَّهِ لَقَدْ أَنْسَانِي مَا كُنْتُ فِيهِ قَوْمٌ مَرُّوا بِي لَمْ أَرَ قَوْماً أَحْسَنَ هَيْئَةً مِنْهُمْ فِي زِيِّ رَجُلٍ وَاحِدٍ كَأَنَّ أَلْوَانَهُمُ الْجَرَادُ الصُّفْرُ قَدِ انْتَهَكَتْهُمُ الْعِبَادَةُ فَقَالَ يَا سَعْدُ رَأَيْتَهُمْ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ أُولَئِكَ إِخْوَانُكَ مِنَ الْجِنِّ قَالَ فَقُلْتُ يَأْتُونَكَ قَالَ نَعَمْ يَأْتُونَّا يَسْأَلُونَّا عَنْ مَعَالِمِ دِينِهِمْ وَ حَلَالِهِمْ وَ حَرَامِهِمْ.
🔰سعد اسكاف گويد:
براى كارهاى معمولى خدمت امام باقر (ع) رفتم، فرمود: شتاب مكن (من پشت در زير آفتاب) ماندم تا آفتاب مرا سوخت و به دنبال سايهها مىگشتم و طولى نكشيد كه جمعى بر من خارج شدند به مانند ملخهاى زرد و در بر آنها جبههاى وسيع خز مانندى بود و عبادت آنها را نزار كرده بود.
به خدا از بس خوش سيما بودند من وضع خود را فراموش كردم، و چون خدمت آن حضرت رسيدم، فرمود: من شما را در رنج انداختم؟
عرض كردم: آرى به خدا مرا نسبت به وضع خود به فراموشى كشيد مردمى كه به من برگذشتند كه تا كنون به خوش سيمائى آنان نديده بودم، همه جست يك مرد را داشتند، گويا رنگ آنها رنگ ملخ زرد بود، عبادت آنها را نزار كرده بود.
فرمود: اى سعد، آنها را ديدى؟
گفتم: آرى،
👈فرمود: آنها برادران جن تواند، گويد: گفتم: خدمت شما مىرسند؟ فرمود:
آرى، نزد ما آيند و از ما معالم دين خود را پرسند و از حلال و حرام سؤال كنند.
📚: الكافي ج1، ص: 394
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖رای دادن مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی و بوسیدن دست بعد از رای دادن
🛑عن عَلِيٍّ قال: إِذَا نَاوَلْتُمُ السَّائِلَ شَيْئاً فَاسْأَلُوهُ أَنْ يَدْعُوَ لَكُمْ إِلَى أَنْ قَالَ وَ لْيَرُدَّ الَّذِي يُنَاوِلُهُ يَدَهُ إِلَى فِيه فَلْيُقَبِّلْهَا فَإِنَّ اللَّهَ يَأْخُذُهَا قَبْلَ أَنْ تَقَعَ فِي يَدِهِ كما قال اللَّهُ عَزَّوجَلَّ أَ لَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِه و يَأْخُذُ الصَّدَقات
🔰علي علیه السلام در حدیث 400 گانه فرمودند :
وقتی به سائل چیزی می دهید از او درخواست کنید که برای شما دعا کند... و آن کسی که به سائل عطا می کند دستش را به سوی دهانش بازگرداند و آن را ببوسد زیرا قبل از اینکه در دست سائل واقع شود خداوند آن را می گیرد، همانطور که خداوند متعال فرموده است :
«آیا نمی دانند که همانا خداوند توبه را از بندگان خود قبول می کند و صدقات را می گیرد»
📚الخصال ص۶۱۹
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖شیطانی به نام المتکون به خواب مردم میآید و خود را به عنوان اهل بیت علیهم السلام جا میزند!!!
🛑 عَنْ زُرَارَةَ، قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) أَخْبِرْنِي عَنْ حَمْزَةَ أَ يَزْعُمُ أَنْ أَبِي آتِيهِ قُلْتُ نَعَمْ، قَالَ كَذَبَ وَ اللَّهِ مَا يَأْتِيهِ إِلَّا الْمُتَكَوِّنُ، إِنَّ إِبْلِيسَ سَلَّطَ شَيْطَاناً يُقَالُ لَهُ الْمُتَكَوِّنُ يَأْتِي النَّاسَ فِي أَيِّ صُورَةٍ شَاءَ، إِنْ شَاءَ فِي صُورَةٍ صَغِيرَةٍ وَ إِنْ شَاءَ فِي صُورَةٍ كَبِيرَةٍ، وَ لَا وَ اللَّهِ مَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَجِيءَ فِي صُورَةِ أَبِي (علیه السلام).
🔰 زراره گفت: امام صادق علیه السلام به من فرمود:
در رابطه با حمزه به من بگو، آیا فکر میکند که پدرم به خواب او میآید؟! عرض کردم: بله. آن حضرت علیه السلام
فرمودند: به خدا قسم دروغ میگوید پدرم به خواب او نیامده است بلکه شیطانی به نام المتکون به خوابش میآید.
ابلیس یکی از شیاطین به نام المتکون را مامور کرد که با هر صورت و شکلی که میخواهد به خواب مردم میآید چه به صورت بزرگ و چه به صورت کوچک و به خدا قسم به صورت پدرم نمیتواند در بیاید.
👇نکته👇
شیطان نمیتواند به صورت اهل بیت علیهم السلام در بیاید، اما میتواند در خواب به شکلی در بیاید و خود را به جای امام جا بزند، مثلا خود را به شکل مردی نورانی با لباس سبز و ... جا بزند و به فرد خوابیده القاء بکند که او یکی از اهل بیت است؛ خصوصا با این حساب که مردم چهره معصومین علیهم السلام را ندیدهاند.
📚 رجال الكشي 300
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
سلام
راه اندازی کانال پشتیبانی علم الحدیث
چون نمیخواستیم کانال اصلی با مطالب غیر حدیثی شلوغ بشه
و از طرف دیگر خیلی از دوستان سوالاتی در مورد مطالب کانال یا اصل وجودی کانال داشتند:
👈به این خاطر کانال پشتیبانی راهاندازی شده است
که سوالات اعضاء محترم در کانال پشتیبانی جواب داده شود.
لذا از این به بعد توضیحات در مورد کانال و مدیریت
و پاسخگوئی سوالات اعضاء محترم در کانال پشتیبانی قرار داده میشود.
👇لینک عضویت👇
https://eitaa.com/wwwwwwdfa