eitaa logo
علم الحدیث
13.1هزار دنبال‌کننده
82 عکس
243 ویدیو
75 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
وقتی قهقهه زدی این را بگو ... 🛑عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : إِذَا قَهْقَهْتَ فَقُلْ حِينَ تَفْرُغُ اَللَّهُمَّ لاَ تَمْقُتْنِي. 🔰 امام باقر صلوات الله علیه می فرمایند : هر گاه قهقهه(خنده با صدای بلند) زدى پس از فراغت از آن بگو : «اَللَّهُمَّ لاَ تَمْقُتْنِي» يعنى بار خدايا مرا دشمن مدار. 📚:الکافي ج ۲، ص ۶۶۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
بعد از دعا دست به صورت بکشیم 🛑عنْ أَبِی عَبْدِالله علیه السّلام قَالَ : مَا أَبْرَزَ عَبْدٌ يَدَهُ إِلَى اللَّهِ الْعَزِيزِ الْجَبَّارِ إِلَّا اسْتَحْيی الله عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَرُدَّهَا صِفْراً حَتَّى يَجْعَلَ فِيهَا مِنْ فَضْلِ رَحْمَتِهِ مَا يَشَاءُ ، فَإِذَا دَعَا أَحَدُكُمْ فَلَا يَرُدَّ يَدَهُ حَتَّى يَمْسَحَ عَلَى وَجْهِهِ وَ رَأْسِهِ. 🔰امام‌ جعفر صادق سلام الله علیه فرمودند : هیچ بنده‌ای دست خود را به سوی خداوند عزیز جبّار دراز نمی‌کند مگر اینکه خداوند عزّ و جلّ حیا می‌کند آن را خالی بازگرداند و از رحمت خود هر آنچه بخواهد در آن قرار می‌دهد ، پس هرگاه دعا می‌کنید پس از دعا دست به سر و صورت خود بکشید. 📚الکافی ج ۲ ص۴۷۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
رفع بلاء بلند مدت به وسیله دعا 🛑عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : هَلْ تَعْرِفُونَ طُولَ اَلْبَلاَءِ مِنْ قِصَرِهِ قُلْنَا لاَ قَالَ إِذَا أُلْهِمَ أَحَدُكُمُ اَلدُّعَاءَ عِنْدَ اَلْبَلاَءِ فَاعْلَمُوا أَنَّ اَلْبَلاَءَ قَصِيرٌ . 🔰هشام بن سالم گويد: حضرت صادق عليه السّلام فرمود: آيا طولانى بودن بلا را از كوتاهى آن مى‌شناسيد (ميفهميد چه بلائى طولانى و چه بلائى كوتاه است)؟ عرض كرديم: خیر فرمودند: چون در هنگام بلاء به كسى [از شما] الهام شد كه دعا كند(یعنی توفیق دعا پیدا می‌کند) بدانيد كه بلاء كوتاه است (و مدت آن سپرى شده). 📚:الکافي ج ۲، ص ۴۷۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
1.1M
با حال مناسب گوش کنید
برای آخرین جمعه ماه شعبان 🛑عَنْ عَبْدِ اَلسَّلاَمِ بْنِ صَالِحٍ اَلْهَرَوِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَعْبَانَ فَقَالَ لِي يَا أَبَا اَلصَّلْتِ إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى أَكْثَرُهُ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْهُ فَتَدَارَكْ فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ تَقْصِيرَكَ فِيمَا مَضَى مِنْهُ وَ عَلَيْكَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا يَعْنِيكَ وَ تَرْكِ مَا لاَ يَعْنِيكَ وَ أَكْثِرْ مِنَ اَلدُّعَاءِ وَ اَلاِسْتِغْفَارِ وَ تِلاَوَةِ اَلْقُرْآنِ وَ تُبْ إِلَى اَللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكَ لِيُقْبِلَ شَهْرُ اَللَّهِ إِلَيْكَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لاَ تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِي عُنُقِكَ إِلاَّ أَدَّيْتَهَا وَ لاَ فِي قَلْبِكَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلاَّ نَزَعْتَهُ وَ لاَ ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَكِبُهُ إِلاَّ قَلَعْتَ عَنْهُ وَ اِتَّقِ اَللَّهَ وَ تَوَكَّلْ عَلَيْهِ فِي سِرِّ أَمْرِكَ وَ عَلاَنِيَتِكَ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اَللّٰهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اَللّٰهَ بٰالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اَللّٰهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً وَ أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِيمَا بَقِيَ مِنْ هَذَا اَلشَّهْرِ اَللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ فَإِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُعْتِقُ فِي هَذَا اَلشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ اَلنَّارِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَانَ . 🔰تميم بن عبد اللّٰه قرشى بسند مذكور در متن از عبد السّلام هروى روايت كرده كه گفت: در روز جمعۀ آخر شعبان بود كه بر على بن موسى عليهما السّلام وارد شدم،فرمود:اى ابا صلت ماه شعبان بيشترش گذشت و اين جمعۀ آخر آن است،پس آنچه از اعمال خير كه در اين ماه در انجام آن كوتاهى كرده‌اى در اين چند روزى كه باقى مانده تدارك كن،و بر تو باد به انجام آنچه بحال تو مفيد است و ترك آنچه براى تو فائده‌اى ندارد، و دعا و استغفار و تلاوت قرآن را افزون كن و از گناهان و نافرمانيهايت بسوى خدا باز گرد و توبه نما،تا اين ماه خدا به تو رو كرده باشد در حالى كه تو با خدايت-عزّ و جلّ‌-اخلاص ورزيده باشى،و امانتى بر گردن خود باقى مگذار مگر آنكه آن را ادا كنى،و نيز در دلت كينۀ هيچ مؤمنى نباشد مگر اينكه آن را از دل بيرون كنى،و هيچ گناهى را كه مرتكب بوده‌اى وامگذار مگر آنكه آن را رها كرده و از آن دورى گزينى،و از خداوند پروا داشته باش،و در امور نهان و آشكارت بر او توكّل و اعتماد كن،و هر كس بر خدا توكّل كند همانا خداوند او را كافى است،زيرا خداوند رساننده است كار خود را،و براى هر چيز اندازه‌اى قرار داده است،و در باقيماندۀ اين ماه زياد اين ذكر را بگوى: اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ... (يعنى:پروردگارا!اگر تاكنون در اين ماه كه بسر نرسيده است ما را نبخشيده‌اى،پس از تو ميخواهيم كه در باقيماندۀ اين ماه ما را ببخشى و بيامرزى)زيرا خداوند تبارك و تعالى در اين ماه مردم بسيارى را از آتش آزاد مى‌كند بجهت احترام ماه مبارك رمضان. 📚:عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۲، ص ۵۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️ 🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُضَاعَفُ. 🔰هشام بن حکم درباره کسی که می‌خواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل می‌کند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد. 📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مراقب دعایی که برای فرزندمان می‌کنیم باشیم 🛑قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «إِيَّاكُمْ وَ دَعْوَةَ اَلْمَظْلُومِ فَإِنَّهَا تُرْفَعُ فَوْقَ اَلسَّحَابِ حَتَّى يَنْظُرَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهَا فَيَقُولَ: «اِرْفَعُوهَا حَتَّى أَسْتَجِيبَ لَهُ.» وَ إِيَّاكُمْ وَ دَعْوَةَ اَلْوَالِدِ فَإِنَّهَا أَحَدُّ مِنَ اَلسَّيْفِ.» 🔰از امام صادق، از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: «مراقب دعای مظلوم باشید؛ چراکه دعای مظلوم، تا بالای ابرها بالا می‌رود، تا این‌که خداوند (عزّوجلّ) به آن نگاه می‌اندازد و [به فرشتگانش] می‌فرماید: «آن را بالا بیاورید تا مستجابش کنم.» و مراقب دعای پدر (یا مادر) باشید؛ چراکه از شمشیر بُرّان‌تر است.» 📚الكافي، ج‏۲، ص۵۰۹ کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
نوجوانان را دریابید! 🛑...عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ عَبْدِ الْخَالِقِ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لِأَبِي جَعْفَرٍ الْأَحْوَلِ وَ أَنَا أَسْمَعُ: «أَتَيْتَ‏ الْبَصْرَةَ؟» فَقَالَ: نَعَمْ. قَالَ: «كَيْفَ رَأَيْتَ مُسَارَعَةَ النَّاسِ إِلَى هَذَا الْأَمْرِ وَ دُخُولَهُمْ فِيهِ؟» قَالَ: وَ اللَّهِ إِنَّهُمْ لَقَلِيلٌ وَ لَقَدْ فَعَلُوا وَ إِنَّ ذَلِكَ لَقَلِيلٌ. فَقَالَ: «عَلَيْكَ بِالْأَحْدَاثِ فَإِنَّهُمْ أَسْرَعُ إِلَى كُلِّ خَيْرٍ.» 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده‌است که به ابوجعفر احول فرمودند: «به بصره رفتی؟» عرض کرد: بله. فرمودند: «شتاب مردم نسبت به این امر (ولایت اهل‌بیت) و ورودشان به آن (پذیرش مکتب تشیع) را چگونه دیدی؟» عرض کرد: به خدا قسم، آن‌ها (شیعیان بصره) کم هستند. فعالیت‌هایی هم انجام داده‌اند، اما واقعاً کم است. حضرت فرمودند: «نوجوانان را دریاب؛ چراکه آنان به‌سوی هر کار خیری شتابان‌ترند.» 📚الكافي، ج‏۸، ص۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖"آصف بن برخیا" چگونه توانست تخت پادشاهی بلقیس را در یک چشم بهم زدنی حاضر کند❓ 🛑عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ "عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ "قَالَ:«إِنَّ اِسْمَ اَللَّهِ اَلْأَعْظَمَ عَلَى ثَلاَثَةٍ وَ سَبْعِينَ حَرْفاً وَ إِنَّمَا كَانَ عِنْدَ آصَفَ مِنْهَا حَرْفٌ وَاحِدٌ فَتَكَلَّمَ بِهِ فَخُسِفَ بِالْأَرْضِ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ سَرِيرِ بِلْقِيسَ حَتَّى تَنَاوَلَ اَلسَّرِيرَ بِيَدِهِ ثُمَّ عَادَتِ اَلْأَرْضُ كَمَا كَانَتْ أَسْرَعَ مِنْ طَرْفَةِ عَيْنٍ وَ نَحْنُ عِنْدَنَا مِنَ اَلاِسْمِ اَلْأَعْظَمِ اِثْنَانِ وَ سَبْعُونَ حَرْفاً وَ حَرْفٌ وَاحِدٌ عِنْدَ اَللَّهِ تَعَالَى اِسْتَأْثَرَ بِهِ فِي عِلْمِ اَلْغَيْبِ عِنْدَهُ وَ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ اَلْعَلِيِّ اَلْعَظِيمِ. 🔰از امام باقر (علیه‌السلام) نقل شده است: «به‌راستی که اسم اعظم خداوند بر هفتاد و سه حرف است. نزد آصف (بن برخیا) فقط یک حرف از این هفتاد و سه حرف بود. پس آن حرف را به زبان آورد و زمینی که میان او و تخت بلقیس بود، فرو رفت و ناپدید شد تا او تخت را با دستش گرفت. سپس زمین، سریع‌تر از چشم بر هم زدن،. به جای خود برگشت. و نزد ما (اهل بیت) هفتاد و دو حرف از (هفتاد و سه حرف) اسم اعظم هست و یک حرف نزد خداوند (تعالی) است و آن را، در علم غیبی که نزد اوست، به خود اختصاص داده است. «و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم»؛ ▪️«و هیچ توان و قدرتی نیست، مگر با (توفیقِ) خداوندِ بلندمرتبه‌ی عظیم.»» 📚: الکافي، ج۱، ص۲۳۰ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
حتی احترام نام ماه مبارک رمضان را نیز حفظ کنید 🛑..عَنْ سَعْدٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: كُنَّا عِنْدَهُ ثَمَانِيَةَ رِجَالٍ فَذَكَرْنَا رَمَضَانَ فَقَالَ: «لَا تَقُولُوا هَذَا رَمَضَانُ وَ لَا ذَهَبَ رَمَضَانُ وَ لَا جَاءَ رَمَضَانُ فَإِنَّ رَمَضَانَ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَا يَجِيءُ وَ لَا يَذْهَبُ وَ إِنَّمَا يَجِيءُ وَ يَذْهَبُ الزَّائِلُ وَ لَكِنْ قُولُوا شَهْرُ رَمَضانَ فَإِنَّ الشَّهْرَ مُضَافٌ إِلَى الِاسْمِ وَ الِاسْمُ اسْمُ اللَّهِ عَزَّ ذِكْرُهُ وَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ جَعَلَهُ مَثَلًا وَ عِيداً.» 🔰از سعد بن طَریف نقل شده است: ما - هشتاد نفر مرد - نزد امام باقر (علیه‌السلام) بودیم که ذکر "رمضان" به میان آمد. حضرت فرمودند: «نگویید "الآن رمضان است"، "رمضان رفت"، "رمضان آمد"؛ چراکه رمضان یکی از نام‌های خداوند (عزّوجلّ) است که نه می‌آید و نه می‌رود. این فقط چیزهای نابودشدنی هستند که می‌آیند و می‌روند. 👈بلکه بگویید "ماه رمضان"؛ چراکه "ماه" مضاف به اسم است و اسم، اسم خداوند (عزّذکره) است. این ماه، ماهی است که قرآن در آن نازل شده است و خداوند آن را مَثَل و عید قرار داده است.» 📚:الكافي، ج۴، ص۶۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
شرح روایت شریف قبل👈اینجا👉 🛑قوله عليه السلام: لا تقولوا هذا رمضان لعله على الفضل و الأولوية فإن الذي يقول رمضان ظاهرا أنه يريد الشهر إما بحذف المضاف، أو بأنه صار بكثرة الاستعمال اسما للشهر و إن لم يكن في الأصل كذلك، و يؤيده أنه ورد في كثير من الأخبار رمضان بدون ذكر الشهر و إن أمكن أن يكون الإسقاط‍ من الرواة، و الأحوط‍ العمل بهذا الخبر بل ربما رواه سيد بن طاوس - رضي الله عنه - في كتاب الإقبال من كتاب الجعفريات قال و هي ألف حديث بإسناد واحد عظيم الشأن إلى مولانا موسى بن جعفر عليه السلام، عن مولانا جعفر بن محمد، عن مولانا محمد بن علي، عن مولانا علي بن الحسين، عن مولانا الحسين، عن مولانا علي بن أبي طالب صلى الله عليهم أجمعين قال: لا تقولوا رمضان فإنكم لا تدرون ما رمضان، فمن قاله فليتصدق و ليصم كفارة لقوله و لكن قولوا كما قال الله تعالى شهر رمضان، و إن كان حمله على الاستحباب متعينا و الله يعلم. 🔰علامه مجلسی رحمه الله علیه ذیل این روایت شریف: فرموده امام باقر علیه السلام : نگویید این رمضان است. دلیل این نهی، بخاطر فضیلت و اولویت می باشد (بهتر است ماه رمضان گفته شود) زیرا کسى که می گوید رمضان، ظاهراً مقصود وی ماه رمضان است، یا به دلیل حذف مضاف(کلمه ماه) یا به دلیل کثرت استعمال، کلمه "ماه" حذف شده است. حتی اگر در اصل روایت چنین نبوده است.(یعنی در اصل روایت ماه رمضان ذکر شده) باید توجه کرد که در تعداد زیادی از احادیث رمضان ذکر شده(بدون ماه) ممکن است حذف از طرف راویان باشد و عمل به این روایت احتیاط بیشتری دارد( مقید به گفتن ماه رمضان باشیم) سید بن طاووس - رضی الله عنه - در کتاب الاقبال از کتاب الجعفریات نقل کرده باشد. با یک سلسله اعظم.... از امیرالمومنین علیه السلام فرمود: رمضان نگویید که شما نمی دانید رمضان چیست، پس هر که بگوید رمضان است(بدون ماه). باید صدقه بدهد و به عنوان کفارهِ گفتار روزه بگیرد، و ماه رمضان را همان گونه که خداوند متعال فرموده است، بگوید هر چند حمل این روایت شریف بر مستحب بهتر است و الله العالم 📚:مراه العقول ج۱۶، ص۲۱۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
دعا برای زمانی که هلال ماه مبارک رمضان دیده شد 🛑عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: كَانَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِذَا أَهَلَّ هِلاَلَ شَهْرِ رَمَضَانَ اِسْتَقْبَلَ اَلْقِبْلَةَ وَ رَفَعَ يَدَيْهِ فَقَالَ اَللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَيْنَا بِالْأَمْنِ وَ اَلْإِيمَانِ وَ اَلسَّلاَمَةِ وَ اَلْإِسْلاَمِ وَ اَلْعَافِيَةِ اَلْمُجَلِّلَةِ وَ اَلرِّزْقِ اَلْوَاسِعِ وَ دَفْعِ اَلْأَسْقَامِ اَللَّهُمَّ اُرْزُقْنَا صِيَامَهُ وَ قِيَامَهُ وَ تِلاَوَةَ اَلْقُرْآنِ فِيهِ اَللَّهُمَّ سَلِّمْهُ لَنَا وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا وَ سَلِّمْنَا فِيهِ . 🔰جابر گويد: امام باقر عليه السّلام فرمود: هنگامى كه هلال ماه رمضان پديدار مى‌شد پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله رو به جانب قبله مى‌كرد و دست‌هاى خود را بلند مى‌نمود و عرضه مى‌داشت: 👈 اَللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَيْنَا بِالْأَمْنِ وَ اَلْإِيمَانِ وَ اَلسَّلاَمَةِ وَ اَلْإِسْلاَمِ وَ اَلْعَافِيَةِ اَلْمُجَلِّلَةِ وَ اَلرِّزْقِ اَلْوَاسِعِ وَ دَفْعِ اَلْأَسْقَامِ اَللَّهُمَّ اُرْزُقْنَا صِيَامَهُ وَ قِيَامَهُ وَ تِلاَوَةَ اَلْقُرْآنِ فِيهِ اَللَّهُمَّ سَلِّمْهُ لَنَا وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا وَ سَلِّمْنَا فِيهِ👉 خدايا! اين هلال را براى ما با امن و ايمان و سلامت و تسليم، عافيت فراگير، روزى گسترده و برطرف شدن دردها ظاهر ساز. خدايا! در اين ماه روزه‌دارى و قيام به عبادتش را و تلاوت قرآن را براى ما روزى كن. خدايا! اين ماه را بر ما و از ما سالم بدار و ما را در آن ماه سلامت بدار. 📚الکافي ج ۴، ص ۷۰ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi