eitaa logo
علم الحدیث
13.1هزار دنبال‌کننده
81 عکس
245 ویدیو
75 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
نتیجه ترک جهاد 🛑فَمَنْ تَرَكَ اَلْجِهَادَ أَلْبَسَهُ اَللَّهُ ذُلاًّ - وَ فَقْراً فِي مَعِيشَتِهِ وَ مَحْقاً فِي دِينِهِ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَعَزَّ أُمَّتِي بِسَنَابِكِ خَيْلِهَا وَ مَرَاكِزِ رِمَاحِهَا. 🔰پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌اله فرمودند: هر كسی جهاد را ترك كند خداوند جامۀ خوارى و ذلّت را بر اندام او بپوشاند،و او را در طول زندگى نيازمند و تهيدست مى‌گرداند،و دين او را از ميان بردارد(بي‌دين از دنيا مى‌رود)،چرا كه خداوند تبارك و تعالى امّت مرا(به خاطر)سم اسبان(مجاهدان)و جايگاه نيزه‌هاى آنان، عزيز و سرافراز مى‌دارد. 📚:ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ‌ج۱ ص۱۸۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
1402.12.03 مهدویت استاد طبسی.mp3
7.45M
📍فلسفه تاریخ و مهدویت بیانات حضرت آیت الله طبسی مدظله العالی عنوان: تحلیل روایات قیام‌های قبل از ظهور بسیار زیبا و نکته سنج 👇مطالب مطرح شده در صوت👇 1: تحلیل روایات نهی از قیام در زمان غیبت ۲: ارتباط روایات نهی از قیام با روایات نهی از قیام علیه حاکم در منابع عامه 3: چرا امیرالمومنین علیه‌السلام بعد از جمل، عائشه را قصاص نکردند؟ 4: اگر تدابیر اهل البیت‌علیهم‌السلام نبود انقلاب اسلامی ایران نیز نبود. 5: نظر مرحوم شیخ حُر عاملی در باب روایات نهی از قیام‌. 👈توصیه ویژه برای گوش دادن این صوت 👉 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
خدایا مرا ببخش... 🛑اللّهُمَّ إنّي أعتَذِرُ إلَيكَ مِن مَظلومٍ ظُلِمَ بِحَضرَتِي فلَم أنصُرْهُ 🔰 بار خدايا! من از درگاه تو عذر مى خواهم اگر در حضور من به ستمديده اى ستم رسيده و من ياريش نرسانده ام . 📚دعای ۳۸ صحیفه سجادیه ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چگونه در ثواب حمله کنندگان به صیهونیست‌ها شریک باشیم 🛑و من كلام له عليه‌السلام لما أظفره الله بأصحاب الجمل وَ قَدْ قَالَ لَهُ بَعْضُ أَصْحَابِهِ وَدِدْتُ أَنَّ أَخِي فُلاَناً كَانَ شَاهِدَنَا لِيَرَى مَا نَصَرَكَ اَللَّهُ بِهِ عَلَى أَعْدَائِكَ فَقَالَ لَهُ عليه‌السلام أَ هَوَى أَخِيكَ مَعَنَا فَقَالَ نَعَمْ قَالَ فَقَدْ شَهِدَنَا وَ لَقَدْ شَهِدَنَا فِي عَسْكَرِنَا هَذَا أَقْوَامٌ فِي أَصْلاَبِ اَلرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ اَلنِّسَاءِ سَيَرْعَفُ بِهِمُ اَلزَّمَانُ. 🔰از سخنان امیرالمومنین علیه‌السلام است: «به وقتى كه در نبرد جمل پيروز شد يكى از يارانش گفت: «دوست داشتم برادرم در اين صحنه بود و مى‌ديد چگونه خداوند تو را بر دشمنانت يارى داد». امام به او فرمود: آيا ميل برادرت با ماست گفت: آرى فرمود: بى‌شك با ما حضور داشته بلكه اقوامى با ما در اين لشكر حضور داشتند كه هم اكنون در صلب پدران و رحم زنان هستند آنان كه زمانهاى آينده ظهورشان مى‌دهد. 📚:نهج‌البلاغه، خطبه۱۲. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
معنای حُسن ظن به خداوند 🛑سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ حُسْنُ الظَّنِّ بِاللَّهِ أَنْ لَا تَرْجُوَ إِلَّا اللَّهَ وَ لَا تَخَافَ إِلَّا ذَنْبَك‏ 🔰سفيان بن عيينه گويد: شنيدم امام صادق عليه‌السّلام فرمود: حسن ظن بخدا اين‌است كه: بغير خدا اميدوار نباشى و جز از گناهت نترسى. 👇شرح روایت👇 🛑و فيه إشارة إلى أن حسن الظن بالله ليس معناه و مقتضاه ترك العمل و الاجتراء على المعاصي اتكالا على رحمة الله، بل معناه أنه مع العمل لا يتكل على عمله و إنما يرجو قبوله من فضله و كرمه 🔰مرحوم علامه مجلسی علیه‌الرحمه در ذیل این روایت: معنای حسن ظن داشتن به خداوند متعال این نیست که شخص ترک عمل بکند و دچار گناه بشود با امید به رحمت خداوند. بلکه معنای حسن ظن این است که با وجود عمل، متکی بر عمل خویش به تنهای نباشد بلکه قبول عمل با توجه به فضل و کرم خداوند متعال است 📚:منابع 1: الكافي ج‏2، ص: 72 2: مرآة العقول ج‏8، ص: 45 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
اینگونه از خدا بترسیم 🛑عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَا إِسْحَاقُ خَفِ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ وَ إِنْ كُنْتَ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاكَ فَإِنْ كُنْتَ تَرَى أَنَّهُ لَا يَرَاكَ فَقَدْ كَفَرْتَ وَ إِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهُ يَرَاكَ ثُمَّ بَرَزْتَ لَهُ بِالْمَعْصِيَةِ فَقَدْ جَعَلْتَهُ مِنْ أَهْوَنِ النَّاظِرِينَ عَلَيْك‏ 🔰اسحاق بن عمار گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: اى اسحاق! چنان از خدا بترس كه گويا ترا ميبيند، و اگر تو او را نبينى، او ترا ميبيند، و اگر معتقد باشى او ترا نمى‏بيند، كافر شوى و اگر بدانى او ترا ميبيند و سپس نافرمانى او آشكار كنى [با گناهكارى بمبارزه او روى‏] او را پست ترين بينندگان خود دانسته‏ئى (زيرا هيچ بندئى در برابر چشم آقاى خويش چنين نافرمانى نكند). 📚:الكافي ج‏2، ص: 68 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖‏ترس همیشگی مومن 🛑الْمُؤْمِنُ بَيْنَ مَخَافَتَيْنِ ذَنْبٍ قَدْ مَضَى لَا يَدْرِي مَا صَنَعَ اللَّهُ فِيهِ وَ عُمُرٍ قَدْ بَقِيَ لَا يَدْرِي مَا يَكْتَسِبُ فِيهِ مِنَ الْمَهَالِكِ فَهُوَ لَا يُصْبِحُ إِلَّا خَائِفاً وَ لَا يُصْلِحُهُ إِلَّا الْخَوْفُ. 🔰امام صادق علیه‌السلام‏: مؤمن میان دو ترس قرار دارد ترس از گناهی که انجام داده و نمی‌داند خدا در باره او چه می‌کند، و ترس از اینکه عمری باقی مانده و نمی‌داند چه گناهانی که مایه هلاک او است مرتکب خواهد ‌شد، پس هر صبح (و هر دم) ترسان است، و اصلاح نمی‌کند او را مگر همین ترس. 📚: الکافی، ج ۲، ص: ۷۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مغرور به اعمال خود نباشیم 🛑عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا يَتَّكِلِ الْعَامِلُونَ عَلَى أَعْمَالِهِمُ الَّتِي يَعْمَلُونَهَا لِثَوَابِي فَإِنَّهُمْ لَوِ اجْتَهَدُوا وَ أَتْعَبُوا أَنْفُسَهُمْ أَعْمَارَهُمْ فِي عِبَادَتِي كَانُوا مُقَصِّرِينَ غَيْرَ بَالِغِينَ فِي عِبَادَتِهِمْ كُنْهَ عِبَادَتِي فِيمَا يَطْلُبُونَ عِنْدِي مِنْ كَرَامَتِي وَ النَّعِيمِ فِي جَنَّاتِي وَ رَفِيعِ الدَّرَجَاتِ الْعُلَى فِي جِوَارِي وَ لَكِنْ بِرَحْمَتِي فَلْيَثِقُوا وَ فَضْلِي فَلْيَرْجُوا وَ إِلَى حُسْنِ الظَّنِّ بِي فَلْيَطْمَئِنُّوا فَإِنَّ رَحْمَتِي عِنْدَ ذَلِكَ تُدْرِكُهُمْ وَ مَنِّي يُبَلِّغُهُمْ رِضْوَانِي وَ مَغْفِرَتِي تُلْبِسُهُمْ عَفْوِي فَإِنِّي أَنَا اللَّهُ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ وَ بِذَلِكَ تَسَمَّيْتُ) 1 🔰رسول خدا صلى‌اللَّه‌عليه‌و‌آله فرمود: خداى تبارك و تعالى می‌فرمايد: آنها كه براى ثواب من‏ عملى مي‌كنند، نبايد به‌اعمالى كه انجام مي‌دهند تكيه كنند، زيرا ايشان اگر در تمام عمر خويش كوشش كنند و در راه عبادتم خود را به‌زحمت اندازند، باز مقصر باشند و در عبادت خود بكُنه بندگيم نرسند نسبت به‌آنچه از من طلب مي‌كنند، كه كرامت و نعمت در بهشت و رفعت به‌درجات عالى در جوارم باشد ولى تنها به‌رحمتم بايد اعتماد كنند و به‌فضلم اميدوار باشند و به‌حُسن ظن به‌من اطمينان كنند. آنگاه است كه رحمتم ايشان را دريابد و رضوانم به‌آنها برسد، و آمرزشم بر آنها لباس گذشت پوشاند، زيرا من خداى رحمان و رحيمم و بدين ناميده شده‏ام. 👇شرح روایت👇 🛑لا يعتمدوا في دخول الجنة و نيل و درجاتها على محض تلك الاعمال و ان كان صحيحة تامة الاركان في نفسها و واقعة مع‏ المبالغة في الاجتهاد لانها بالنسبة الى عظمة الحق و ما يستحقه من العبادة ناقصة)2 🔰مرحوم ملاصالح مازندرانی علیه‌الرحمه: بنده نباید به صرف اعمال خود انتظار دخول به بهشت را داشته باشد اگر چه اعمال شخص بنده صحیح و کامل باشند و در واقعیت برای انجام اعمال نیز تلاش کرده باشد زیرا این اعمال نسبت به عظمت خدائ متعال ناقص هستند 📚: منابع 1: الكافي ج‏2، ص: 71 2:شرح الكافي (للمولى صالح المازندراني)، ج‏8، ص: 218 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
همیشه خود را مقصر بدانیم در عبادات 🛑عنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْم‏ قَالَ:سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلَامُ يَقُولُ: «إِنَّ رَجُلًا فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ عَبَدَ اللَّهَ أَرْبَعِينَ سَنَةً، ثُمَّ قَرَّبَ قُرْبَاناً، فَلَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ، فَقَالَ لِنَفْسِهِ: مَا أُتِيتُ إِلَّا مِنْكِ، وَ مَا الذَّنْبُ إِلَّا لَكِ». قَالَ: «فَأَوْحَى اللَّهُ- تَبَارَكَ وَ تَعَالى‏- إِلَيْهِ: ذَمُّكَ لِنَفْسِكَ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَتِكَ أَرْبَعِينَ سَنَةً». 🔰أبو الحسن‌علیه‌السلام مى‏فرمود: مردى در بنى اسرائيل چهل سال خدا را عبادت كرد و سپس يك قربانى تقديم داشت و از او پذيرفته نشد، با خود گفت: اين نالايقى را از خود دارى و گناه جز از تو نيست، خدا تبارك و تعالى به او وحى كرد: اين نكوهشى كه از خود كردى بهتر از پرستش چهل ساله‏ات بود. 👇نکته اول👇 مرحوم کلینی در کتاب شریف الکافی بابی دارند به نام: «بَابُ الِاعْتِرَافِ بِالتَّقْصِير» که در این باب 4 روایت نقل کرده است. لینک احادیث باب التقصیر https://lib.eshia.ir/11005/2/72 👇نکته دوم👇 ➖ مرحوم مجلسی علیه‌الرحمه در توضیح روایت:👇 🛑عد نفسك مقصرا في طاعة الله و إن‏ بذلت الجهد فيها، فإن الله لا يمكن أن يعبد حق عبادته كما قال سيد البشر: ما عبدناك حق عبادتك. 🔰همیشه باید در طاعت خداوند خود را مقصر{ کم کاری کردن} بدانیم اگر چه در طاعت خدا کوشش و تلاش کرده باشیم زیرا امکان ندارد، طاعت خداوند به طور تمام و کمال انجام شود همانطور که پیامبر صلی الله علیه و اله فرمودند: ما خداوند را آنگونه که شایسته است عبادت نکردیم 📚: منابع 2: كافي ج‏3، ص: 186 3: مرآة العقول ج‏8، ص: 46 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
➖عاقبت دو مَردی که باهم وارد مسجد شدند 🛑...عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي دَاوُدَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ: «دَخَلَ رَجُلَانِ الْمَسْجِدَ أَحَدُهُمَا عَابِدٌ وَ الْآخَرُ فَاسِقٌ فَخَرَجَا مِنَ الْمَسْجِدِ وَ الْفَاسِقُ صِدِّيقٌ وَ الْعَابِدُ فَاسِقٌ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ يَدْخُلُ الْعَابِدُ الْمَسْجِدَ مُدِلًّا بِعِبَادَتِهِ يُدِلُّ بِهَا فَتَكُونُ فِكْرَتُهُ فِي ذَلِكَ وَ تَكُونُ فِكْرَةُ الْفَاسِقِ فِي التَّنَدُّمِ عَلَى فِسْقِهِ وَ يَسْتَغْفِرُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مِمَّا صَنَعَ مِنَ الذُّنُوبِ.» 🔰از امام باقر یا امام صادق (علیهماالسلام) نقل شده است: «دو مرد وارد مسجد شدند؛ یکی‌شان عابد و دیگری فاسق بود. اما در حالی از مسجد خارج شدند که مرد فاسق، صِدّیق (مؤمنی راستین) و مرد عابد، فاسق گشته بود! دلیلش این است که مرد عابد در حالی وارد مسجد می‌شود که به عبادتش می‌نازد، پس در همین فکر است. اما مرد فاسق در فکر پشیمانی از گناهانش است و از خداوند (عزّوجلّ) می‌خواهد گناهانی را که مرتکب شده را بیامرزد.» 📚الكافي، ج۲، ص۳۱۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
28.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلسله جلسات: تشیع، هویت و تاریخ توسط: استاد محمدتقی سبحانی حفظه‌الله جلسه اول از دوزادهم 👈مناسب برای خواهران و برادران با هر سطحی از تحصیلات که علاقمند به مباحث تاریخی و حدیثی هستند👉 👇سر فصل‌‌های این قسمت👇 1: معناشناسی واژه تشیع 2: آشنایی با فرقه زیدیه 3: وجود یا عدم وجود گروهی به نام شیعه در زمان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله 4:نظر سیوطی و طبری در مورد سخن پیامبر صلی الله‌علیه‌و‌آله در باب شیعیان امام علی علیه‌السلام 5:مقصود از شیعه امام علی علیه‌السلام در روایات پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله 👈توصیه ویژه و اکید ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
عذاب شدید زبان 🛑قال رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله: «یُعَذِّبُ اللهُ اللِّسَانَ بِعَذَابٍ لَایُعَذِبُ بِهِ شَیئاً مِنَ الجَوَارِحَ فَیَقُولُ یَا رَبِّ عَذَّبْتَنِى بِعَذَابٍ لم تعذب بِهِ شَیئاً مِنَ الجَوَارِحِ، فَیُقَالُ لَهُ: خَرَجَتْ مِنکَ کَلِمَهٌ فَبَلَغَتْ مَشارِقَ الاَرضِ وَ مَغارِبِهَا فَسَفِکَ بِهَا الدّمُ الحَرَامُ، وَ اِنْتَهَبَ بِهِ المَالُ الحَرَامُ، وَ اِنْتَهَکَ بِهَا الفَرْجُ الحَرَامُ؛ 🔰 پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله: خداوند زبان را چنان عذاب شدیدی مى‌کند که اعضا و جوارح دیگر به آن شدت عذاب نمى‌‌شوند. زبان به سخن آمده و مى‌گوید: پروردگارِ من، مرا به گونه‌ای عذاب کردی که دیگر اعضا را به آن شدَّت عذاب نکردى! به او خطاب مى‌شود از تو سخنی خارج شد که در شرق و غرب منتشر شد و به سبب آن خون محترمى به زمین ریخته شد و مال محترمى به غارت برده شد و آبروى محترمى مورد هتک حرمت قرار گرفت. 📚 الکافی، ج2، ص115. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi