➖شکوائیه امیرالمومنین علیهالسلام
🛑روی کثیر من المحدثین انه عقیب یوم السقیفة تالم و تظلم و استنجد و استصرخ حیث ساموه الحضور والبیعة وانه قال وهو یشیر الی القبر (یا بن ام ان القوم استضعفونی وکادوا یقتلوننی)، وانه قال وا جعفراه ولا جعفر لی الیوم واحمزتاه ولا حمزة لی الیوم؛
🔰ابن ابی الحدید نقل میکند:
بسیاری از روایت کنندگان نقل کردهاند که او (حضرت علی (علیهالسّلام) ) پس از ماجرای سقیفه اظهار ناراحتی کرد و حق خود را خواسته و کمک طلبید و فریاد کشید؛ زیرا در نزد وی حاضر نشدند و بیعت نکردند. و او در حالیکه رو به سوی قبر رسول خدا کرده بود گفت: "ای فرزند مادرم، این قوم، مرا ناتوان یافتند و چیزی نمانده بود که مرا بکشند" و فرمود: 👈وای جعفر من امروز جعفر ندارم؛ وای حمزه؛ من امروز حمزه ندارم!!!»
📚: شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج11، ص: 111
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖خصلتهای خاص حضرت جعفر و حمزه علیهماالسلام
حضرت جعفر:👈 برادر امیرالمومنین علیهالسلام جزء اولین کسانی است که اسلام آوردند.
که سرپرستی کاروان مسلمین را در هجرت به حبشه بر عهده داشتند
👈وقتی که عمروبنالعاص و عدهای از کفار برای بازگرداندن مسلمانی که به حبشه هجرت کرده بودند.
در جلسهای که تشکیل شده بود حضرت جعفر علیهالسلام؛ اسلام و مبانی اسلام را برای پادشاه حبشه تشریح کردند؛ وقتی انتهاء سخنان حضرت جعفر علیهالسلام شد
🔸فَبَكَى وَاَللَّهِ النَّجَاشِيُّ حَتَّى اخْضَلَّتْ لِحْيَتُهُ) ۱
🔺پادشاه حبشه گریه کرد تا محاسن وی خیس شد.
👈🏻لذا حضرت جعفر علیهالسلام با لسان مبارکی که داشتند پادشاه حبشه را قانع کردند؛ مسلمین بر حق هستند
حضرت حمزه علیهالسلام👈: در بحث شجاعت حضرت حمزه علیهالسلام همین بس که ایشان را اسدالله یا اسدالرسول ملقب کردهاند :
👈 أتانى جبرئيل فأخبرنى أنّ حمزة مكتوب فى أهل السموات السبع- حمزة بن عبد المطّلب أسد اللّه و أسد رسوله.)۲
🔺پیامبر صلیاللهعلیهواله: جبرائیل بر من نازل شد و فرمود در آسمان هفتم نوشته شده است حمزه عبدالمطلب اسدالله و اسدرسول است
👇نتیجه👇
1️⃣: حضرت جعفر سلاماللهعلیه زبان بُرّان و قاطع اسلام بود.
2️⃣: حضرت حمزه سلاماللهعلیه شمشیر بُرّان و قاطع اسلام بود.
✍🏻امیرالمومنین علیهالسلام در زمانی که خلافت غصب شد به دو چیز نیاز داشت:
یک: شمشیری بُرّان برای اقدام نظامی بر علیه غاصبین.
دوم: زبانی قاطع برای تبین و رسوا سازی غاصبین خلافت.
📚منابع:
۱: السیره النبویه ج ۱ ص ۳۳۶
۲: المغازی ج ۱ ص ۲۹۰
✍️: عیسوند
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
18.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➖جواب زیبا ذوالفقار مغربی به لاطائلات یک مخالف.
✍🏻: زیر نویس فارسی توسط کانال علم الحدیث
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
✍️چند روزه با خودم کلنجار میرم برای بیان این نکته که بگم یا نه.
بارها و بارها نوشتم ولی هر بار پاک کردم
الان که تصمیم به بیان کردم با وجود سختی و غضب، فقط برای بیان مظلومیت حضرت زهرا سلاماللهعلیها تصمیم به نوشتن گرفتم:
✍🏻همیشه در بیان مصائب فاطمیه از جسارت «ضرب» استفاده میکند ولی جسارت های دیگر که دستگاه سقیفه نسبت به حضرت زهرا سلاماللهعلیها انجام دادند کمتر گفته میشود:
ابابکر، بعد از شنیدن خطبه فدکیه اینگونه حضرت زهرا سلام الله علیها را خطاب قرار داد: كأم طحال أحب أهلها اليها البغي؛)1
مرحوم مجلسی و ابن ابی الحدید اینگونه: « أم طحال: امرأة بغي في الجاهلية، فضرب بها المثل، يقال أزنى من أم طحال، انتهى.)2.3
ار ترجمه کردن این قسمت شرمسارم.
قذف حضرت زهرا سلام الله علیها:
َ أَمَّا قَذْفُ الْمُحْصَنَةِ فَقَدْ قَذَفُوا فَاطِمَةَ ع عَلَى مَنَابِرِهِم)4
🔸بر فراز منابر بر حضرت زهر علیهاالسلام قذف میکردند
🔺قَالَ ابْنُ خُشَيْشٍ: قَالَ أَبُو الْفَضْلِ: إِنَّ الْمُنْتَصِرَ سَمِعَ أَبَاهُ يَشْتِمُ فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السَّلَامُ)، فَسَأَلَ رَجُلًا مِنَ النَّاسِ عَنْ ذَلِكَ، فَقَالَ لَهُ: قَدْ وَجَبَ عَلَيْهِ الْقَتْلُ، إِلَّا أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ أَبَاهُ لَمْ يَطُلْ لَهُ عُمُرٌ.قَالَ: مَا أُبَالِي إِذَا أَطَعْتُ اللَّهَ بِقَتْلِهِ أَنْ لَا يَطُولَ لِي عُمُرٌ، فَقَتَلَهُ وَ عَاشَ بَعْدَهُ سَبْعَةَ أَشْهُرٍ.)5
🔸ابن خشیش میگوید: ابوالفضل گفت: «منتصر (پسر معتصم) شنید که پدرش فاطمه (سلاماللهعلیها) را دشنام میدهد. پس از یکی از مردم در این باره سؤال کرد و او به او گفت: "قتل بر او لازم است، مگر اینکه کسی که پدرش را کشته، عمرش طولانی نمیشود."
منتصر گفت: "من اهمیتی نمیدهم اگر با کشتن او، اطاعت خدا را کرده و عمرم طولانی نشود." پس او را کشت و بعد از آن هفت ماه زنده نماند.
🔺فلم يزل شتما لفاطمة بنت رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله فجعل زيد يبكي حتّى ابتلّت لحيته، و جعل يقول: أما أحد يغضب لفاطمة بنت رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله؟!
أما أحد يغضب لرسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله؟! أما أحد يغضب للّه؟!)6
🔸وقتی زید شهید بر علیه بنی امیه قیام کردند، شخص شامی بر اسب بلند شد و شروع به شتم حضرت زهرا سلام الله علیها کرد که زید شروع به گریه کردن کرد به نحوی که محاسن وی خیس شد
📚: منابع
1: السقفه و فدک: 102
2: ابن ابی الحدید : ج 16 ص 215
3: بحار الانوار: ج29ص 328.
4: تهذیب ج 3ص 562
5: امالی مرحوم طوسی328
6: تاریخ طبری ج 8 ص 273.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
1.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم
🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.»
🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است:
من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیهالسلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن میگفت.
یونس به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد:
فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیهالسلام) میافتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟
حضرت فرمودند:
بگو:
«صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ»
علیه السلام
این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان میرسد، چه از نزدیک و چه از دور.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
علم الحدیث
➖ابن ابی الحدید و افضلیت امیرالمومنین علیهالسلام قسمت اول ✍🏻برای بررسی منابع تاریخی، روائی در ح
➖ابنابیالحدید و افضلیت امیرالمومنین علیهالسلام
قسمت دوم
🔺و أصحابنا يحملون ذلك كله على ادعائه الأمر بالأفضلية و الأحقية و هو الحق و الصواب فإن حمله على الاستحقاق بالنص تكفير أو تفسيق لوجوه المهاجرين و الأنصار و لكن الإمامية و الزيدية حملوا هذه الأقوال على ظواهرها)1
🔸اصحاب ما این روایات را حمل بر افضیلت و استحقاقیت می کند که این حمل نیز درست است ولی اگر حمل بر استحاقیت بنابر نص شود موجب تکفیر و فاسق خواندن بزرگان انصار و مهاجرین میشود(زیرا بزرگان انصار و مهاجرین به امیرالمومنین علیه السلام کمک نکردند) لکن امامیه و زیدیه این روایات را حمل بر استحقاقیت به نص میکند.
✍🏻ابن ابی الحدید در جائی دیگر دقیق این عقیده خود را بیان میکند:
🔺كان أولى بالأمر و أحق لا على وجه النص بل على وجه الأفضلية فإنه أفضل البشر بعد رسول الله ص و أحق بالخلافة من جميع المسلمين لكنه ترك حقه لما علمه من المصلحة ما تفرس فيه هو و المسلمون من اضطراب الإسلام و انتشار الكلمة لحسد العرب له)2
🔸حضرت علی علیهالسلام اولی به خلافت نسبت به مابقی بودند، اما نه بر وجه نص بلکه بر وجه افضلیت(یعنی اینگونه نیست که اولی بودن بنابر فرموده پیامبر صلیاللهعلیهواله که فرموده باشند بعد از من امیرالمومنین علیهالسلام خلیفه است، باشد؛ بلکه بنابر افضلیت بدون نص نبوی است)
به دلیل اینکه امیرالمومنین علیهالسلام افضل الناس بعد از پیامبر صلیاللهعلیهواله بودند اما حق خود(خلافت) را بخاطر مصالحی رها کردند از این مصالح می توان اضطراب اسلام و حسد اعراب نام برد(مانند ادعای نبوت دروغین افرادی همچون مسلیمه کذاب)
(طبق این عقیده مشروعیت خلافت غصب شده ابابکر را باید با اجماع ثابت کنند یعنی اجتماع مسلمین بر قبول خلافت ابابکر؟)
👇سوالات👇
1⃣: آیا اجماع بر خلافت ابابکر صورت گرفت؟
2⃣: مخالفین خلافت ابابکر چه کسانی بودند؟
3⃣: اشکالات دستگاه خلافت به شخصیت امیرالمومنین علیهالسلام و جواب این اشکالات....
ادامه دارد ان شاءالله
✍عیسوند
📚منابع:
1: شرح نهج ج 9 ص 307
2: شرح نهج ج 1 ص 140
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
8.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مناظره
طرف شیعه: روحالله ثانی
طرف اهل تسنن: مولوی ایوب حشمتی
موضوع: ادله شهادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها از منابع عامه
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖بیهوش شدن حضرت زهرا سلام الله علیها وسط اذان بلال حبشی
🛑وَ رُوِيَ: «أَنَّهُ لَمَّا قُبِضَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اِمْتَنَعَ بِلاَلٌ مِنَ اَلْأَذَانِ وَ قَالَ لاَ أُؤَذِّنُ لِأَحَدٍ بَعْدَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ إِنَّ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ قَالَتْ ذَاتَ يَوْمٍ «إِنِّي أَشْتَهِي أَنْ أَسْمَعَ صَوْتَ مُؤَذِّنِ أَبِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بِالْأَذَانِ» فَبَلَغَ ذَلِكَ بِلاَلاً فَأَخَذَ فِي اَلْأَذَانِ فَلَمَّا قَالَ اَللَّهُ أَكْبَرُ اَللَّهُ أَكْبَرُ ذَكَرَتْ أَبَاهَا عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ وَ أَيَّامَهُ فَلَمْ تَتَمَالَكْ مِنَ اَلْبُكَاءِ فَلَمَّا بَلَغَ إِلَى قَوْلِهِ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اَللَّهِ شَهَقَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ شَهْقَةً وَ سَقَطَتْ لِوَجْهِهَا وَ غُشِيَ عَلَيْهَا فَقَالَ اَلنَّاسُ لِبِلاَلٍ أَمْسِكْ يَا بِلاَلُ فَقَدْ فَارَقَتِ اِبْنَةُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلدُّنْيَا وَ ظَنُّوا أَنَّهَا قَدْ مَاتَتْ فَقَطَعَ أَذَانَهُ وَ لَمْ يُتِمَّهُ فَأَفَاقَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ وَ سَأَلَتْهُ أَنْ يُتِمَّ اَلْأَذَانَ فَلَمْ يَفْعَلْ وَ قَالَ لَهَا يَا سَيِّدَةَ اَلنِّسْوَانِ إِنِّي أَخْشَى عَلَيْكِ مِمَّا تُنْزِلِينَهُ بِنَفْسِكِ إِذَا سَمِعْتِ صَوْتِي بِالْأَذَانِ فَأَعْفَتْهُ عَنْ ذَلِكَ» .
🔰و روايت كردهاند كه:
وقتى رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله از دنيا رفت، بلال از گفتن أذان امتناع ورزيد و گفت: پس از رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله ديگر براى هيچ كس أذان نخواهم گفت، روزى حضرت فاطمه سلام اللّٰه عليها گفت: من ميل كردهام كه صداى أذان مؤذن پدرم را بشنوم، و اين خبر را به بلال رسانيدند، و او شروع كرد به أذان گفتن، هنگامى كه گفت:«اللّٰه أكبر، اللّٰه أكبر» حضرت زهرا سلام اللّٰه عليها بياد پدرش و روزگار زندگى او افتاد و نتوانست از گريه خويشتندارى كند،
و چون به نام آن حضرت رسيد و گفت:«أشهد أنّ محمّدا رسول اللّٰه» حضرت فاطمه سلام اللّٰه عليها فريادى بلند از گلو بر آورد و بيهوش شد و به رو بر زمين افتاد، مردمان فرياد كردند و گفتند: اى بلال از أذان دست بردار كه دخت رسول خدا خدا صلّى اللّٰه عليه و آله از دنيا رفت، و گمان كردند كه او مرده است، و بلال أذان را متوقّف ساخت و آن را ناتمام گذاشت، پس از مدّتى حضرت فاطمه سلام اللّٰه عليها بهوش آمد و از بلال خواست كه أذانش را تمام كند، ولى او اين كار را انجام نداد، و به آن حضرت گفت: اى سرور و بانوى زنان عالم من ميترسم كه چون أذان مرا بشنوى روح از تنت بيرون رود (يا از آنچه بر سر خود مىآورى بيم دارم) پس آن حضرت بلال را از تمام كردن أذان معاف نمود.
📚 من لا يحضره الفقيه ج ۱، ص ۲۹۷
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
َ ➖بلال بعد از پیامبر صلیاللهعلیهوآله
🛑كَانَ بِلَالٌ مُؤَذِّنَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَلَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَزِمَ بَيْتَهُ وَ لَمْ يُؤَذِّنْ لِأَحَدٍ مِنَ الْخُلَفَاءِ
🔰امام صادق علیهالسلام فرمودند:
بلال موذن مخصوص پیامبر صلیاللهعلیهواله بود و زمانی که پیامبر صلیاللهعلیهواله از دنیا رفتند؛ خانه نشین شد و برای هیچ کدام از خلفاء غاصب اذان نگفت
📚: الاختصاص 73
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چرا بلال برای خلفای غاصب اذان نگفت؟
✍️شخصیتی همانند بلال که موذن اختصاصی پیامبر صلیاللهعلیهوآله در سفر و غیر سفر بوده است اگر برای کسی بعد از پیامبر صلیاللهعلیهوآله اذان میگفت دلالت بر قبول خلافت غاصبین توسط بلال میکرد لذا دلیل اول عدم عقیده به خلافت غاصبین است.
👇عاقبت بخیری بلال👇
🔺َرحِمَ اللَّهُ بِلَالًا فَإِنَّهُ كَانَ يُحِبُّنَا أَهْلَ الْبَيْت)1
🔸امام صادق علیهالسلام:
خدا بلال را رحمت کندزیرا مُحب ما اهل البیت علیهمالسلام بود
👇دلیل دوم👇
🔺و روي أنه كان وجه الامتناع تكليفهم إياه ترك حي على خير العمل)2
مرحوم مجلسی:
دلیل امتناع بلال از اذان گفتن این بود که اهالی سقیفه گفتن حَیِّ عَلی خَیرِ العَمل را در اذان ممنوع کرده بودند.
✍سال قبل مبحثی حول حذف "حَیِّ عَلی خَیرِ العَمل" انجام دادیم
قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
قسمت چهارم
👇نکته👇
هر گاه قیام و انقلابی از سوی شیعیان انجام میشد یکی از نشانههایی که به وسیله آن تشیع خود را اعلام میکردند عبارت حی علی خیر العمل در اذان بود.
هر گاه دولتی شیعی شکل میگرفت در اذان رسمیشان حیّعله گفته میشد و وقتی غیر شیعیان حاکم میشدند آن را حذف میکردند.)3.4.5
✍: عیسوند
📚منابع:
1:الاخصاص ۷۳
2: روضة المتقین ج 2 ص 257
3: تاريخ الإسلام و وفيات المشاهير و الأعلام ج30ص11
4: الکامل في التاريخ،ج8ص590
5: مقاتل الطالبيين،ص:375
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
25.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلسله جلسات: تشیع، هویت و تاریخ
توسط: استاد محمدتقی سبحانی حفظهالله
جلسه هفتم از سیزده
👈مناسب برای خواهران و برادران با هر سطحی از تحصیلات که علاقمند به مباحث تاریخی و حدیثی هستند👉
👇سر فصلهای این قسمت👇
1: بررسی تغییر یا ثبات اوصاف امامت از آغاز تا کنون
2: چرایی یکسان انگاشتن منکران امیر مومنین علی(علیهالسلام) با منکران وحی از سوی عبدالله بن عباس
3: دیدگاه ابوذر و مالک اشتر نسبت به ولایت حضرت علی (علیهالسلام )
4: بررسی سخنان اسکافی در المعیار و الموازنه پیرامون افضلیت امیر مومنان علی (علیهالسلام)
5: علت اختلاف شیعه و سنی در کاربرد واژههای امام و خلیفه
👈توصیه ویژه و اکید
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖گریههای بی امان حضرت زهرا علیهاالسلام
قسمت اول
(شدت گریههای حضرت زهرا سلاماللهعلیها)
🔺أبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ: الْبَكَّاءُونَ خَمْسَة
أَمَّا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ ص فَبَكَتْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص حَتَّى تَأَذَّى بِهَا أَهْلُ الْمَدِينَةِ وَ قَالُوا لَهَا قَدْ آذَيْتِنَا بِكَثْرَةِ بُكَائِكِ فَكَانَتْ تَخْرُجُ إِلَى الْمَقَابِرِ مَقَابِرِ الشُّهَدَاءِ فَتَبْكِي حَتَّى تَقْضِيَ حَاجَتَهَا ثُمَّ تَنْصَرِفَ)1
🔸امام صادق علیهالسلام فرمودند کسانی که در طول تاریخ خیلی گریه کردند پنچ نفر هستند یکی از آنان:
حضرت فاطمه دختر محمد(علیهماالسلام) به شدت بر رسولالله (صلیاللهعلیهواله) گریه میکرد، تا جایی که اهل مدینه از این شرایط آزار میدیدند و به او گفتند: «به خاطر زیاد گریهات ما را آزار دادهای». بنابراین، او به قبرستان شهدا میرفت و آنجا میگریست تا نیازش برآورده شود، سپس برمیگشت.
🔺قالَ الصَّادِقُ ع أَمَّا فَاطِمَةُ فَبَكَتْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ حَتَّى تَأَذَّى أَهْلُ الْمَدِينَةِ فَقَالُوا لَهَا آذَيْتِنَا بِكَثْرَةِ بُكَائِكِ إِمَّا أَنْ تَبْكِي بِاللَّيْلِ وَ إِمَّا أَنْ تَبْكِي بِالنَّهَارِ وَ كَانَتْ تَخْرُجُ إِلَى مَقَابِرِ الشُّهَدَاءِ فَتَبْكِي)2
🔸امام صادق عليهالسّلام فرمودند:
فاطمه عليهاالسّلام در فراق رسول خدا آنقدر گريست كه مردم مدينه اظهار ناراحتى نمودند و به فاطمه عليهاالسّلام گفتند: گريه شبانه روزى تو ما را آزار مىدهد، پس يا در شب گريه كن و يا در روز. بعد از آن حضرت فاطمه عليها السّلام به محلّ دفن شهدا مىرفت و در آنجا گريه مىكرد.
👇سوالات👇
1: آیا این شدت از گریه و حزن برای شخص معصوم بلا اشکال است؟
2: آزار و اذیت دیگران توسط معصوم بلا اشکال است؟
3: دلیل گریه های بی امان حضرت زهرا سلاماللهعلیها؟
4: بررسی بیت الاحزان یا بیت الحزن حضرت زهرا سلاماللهعلیها
✍️عیسوند
📚منابع:
1: امالی مرحوم صدوق ص 140
2: مناقب ابن شهرآشوب: ج 3 ص 322
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi