eitaa logo
علم الحدیث
13.3هزار دنبال‌کننده
81 عکس
249 ویدیو
75 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 مدیریت: @Isaund24 https://daigo.ir/secret/656118817 ناشناس👆 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» علیه السلام این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
➖ابن ابی الحدید و افضلیت امیرالمومنین علیه‌السلام قسمت اول ✍🏻برای بررسی منابع تاریخی، روائی در ح
ابن‌ابی‌الحدید و افضلیت امیرالمومنین علیه‌السلام قسمت دوم 🔺و أصحابنا يحملون ذلك كله على ادعائه الأمر بالأفضلية و الأحقية و هو الحق و الصواب فإن حمله على الاستحقاق بالنص تكفير أو تفسيق لوجوه المهاجرين و الأنصار و لكن الإمامية و الزيدية حملوا هذه الأقوال على ظواهرها)1 🔸اصحاب ما این روایات را حمل بر افضیلت و استحقاقیت می کند که این حمل نیز درست است ولی اگر حمل بر استحاقیت بنابر نص شود موجب تکفیر و فاسق خواندن بزرگان انصار و مهاجرین میشود(زیرا بزرگان انصار و مهاجرین به امیرالمومنین علیه السلام کمک نکردند) لکن امامیه و زیدیه این روایات را حمل بر استحقاقیت به نص میکند. ✍🏻ابن ابی الحدید در جائی دیگر دقیق این عقیده خود را بیان می‌کند: 🔺كان أولى بالأمر و أحق لا على وجه النص بل على وجه الأفضلية فإنه أفضل البشر بعد رسول الله ص و أحق بالخلافة من جميع المسلمين لكنه ترك حقه لما علمه من المصلحة ما تفرس فيه هو و المسلمون من اضطراب الإسلام و انتشار الكلمة لحسد العرب له‏)2 🔸حضرت علی علیه‌السلام اولی به خلافت نسبت به مابقی بودند، اما نه بر وجه نص بلکه بر وجه افضلیت(یعنی اینگونه نیست که اولی بودن بنابر فرموده پیامبر صلی‌الله‌علیه‌واله که فرموده باشند بعد از من امیرالمومنین علیه‌السلام خلیفه است، باشد؛ بلکه بنابر افضلیت بدون نص نبوی است) به دلیل اینکه امیرالمومنین علیه‌السلام افضل الناس بعد از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌واله بودند اما حق خود(خلافت) را بخاطر مصالحی رها کردند از این مصالح می توان اضطراب اسلام و حسد اعراب نام برد(مانند ادعای نبوت‌ دروغین افرادی همچون مسلیمه کذاب) (طبق این عقیده مشروعیت خلافت غصب شده ابابکر را باید با اجماع ثابت کنند یعنی اجتماع مسلمین بر قبول خلافت ابابکر؟) 👇سوالات👇 1⃣: آیا اجماع بر خلافت ابابکر صورت گرفت؟ 2⃣: مخالفین خلافت ابابکر چه کسانی بودند؟ 3⃣: اشکالات دستگاه خلافت به شخصیت امیرالمومنین علیه‌السلام و جواب این اشکالات.... ادامه دارد ان شاءالله ✍عیسوند 📚منابع: 1: شرح نهج ج 9 ص 307 2: شرح نهج ج 1 ص 140 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
8.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مناظره طرف شیعه: روح‌الله ثانی طرف اهل تسنن: مولوی ایوب حشمتی موضوع: ادله شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها از منابع عامه ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
بیهوش شدن حضرت زهرا سلام الله علیها وسط اذان بلال حبشی 🛑وَ رُوِيَ: «أَنَّهُ لَمَّا قُبِضَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اِمْتَنَعَ بِلاَلٌ مِنَ اَلْأَذَانِ وَ قَالَ لاَ أُؤَذِّنُ لِأَحَدٍ بَعْدَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ إِنَّ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ قَالَتْ ذَاتَ يَوْمٍ «إِنِّي أَشْتَهِي أَنْ أَسْمَعَ صَوْتَ مُؤَذِّنِ أَبِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بِالْأَذَانِ» فَبَلَغَ ذَلِكَ بِلاَلاً فَأَخَذَ فِي اَلْأَذَانِ فَلَمَّا قَالَ اَللَّهُ أَكْبَرُ اَللَّهُ أَكْبَرُ ذَكَرَتْ أَبَاهَا عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ وَ أَيَّامَهُ فَلَمْ تَتَمَالَكْ مِنَ اَلْبُكَاءِ فَلَمَّا بَلَغَ إِلَى قَوْلِهِ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اَللَّهِ شَهَقَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ شَهْقَةً وَ سَقَطَتْ لِوَجْهِهَا وَ غُشِيَ عَلَيْهَا فَقَالَ اَلنَّاسُ لِبِلاَلٍ أَمْسِكْ يَا بِلاَلُ فَقَدْ فَارَقَتِ اِبْنَةُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلدُّنْيَا وَ ظَنُّوا أَنَّهَا قَدْ مَاتَتْ فَقَطَعَ أَذَانَهُ وَ لَمْ يُتِمَّهُ فَأَفَاقَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ وَ سَأَلَتْهُ أَنْ يُتِمَّ اَلْأَذَانَ فَلَمْ يَفْعَلْ وَ قَالَ لَهَا يَا سَيِّدَةَ اَلنِّسْوَانِ إِنِّي أَخْشَى عَلَيْكِ مِمَّا تُنْزِلِينَهُ بِنَفْسِكِ إِذَا سَمِعْتِ صَوْتِي بِالْأَذَانِ فَأَعْفَتْهُ عَنْ ذَلِكَ» . 🔰و روايت كرده‌اند كه: وقتى رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله از دنيا رفت، بلال از گفتن أذان امتناع ورزيد و گفت: پس از رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله ديگر براى هيچ كس أذان نخواهم گفت، روزى حضرت فاطمه سلام اللّٰه عليها گفت: من ميل كرده‌ام كه صداى أذان مؤذن پدرم را بشنوم، و اين خبر را به بلال رسانيدند، و او شروع كرد به أذان گفتن، هنگامى كه گفت:«اللّٰه أكبر، اللّٰه أكبر» حضرت زهرا سلام اللّٰه عليها بياد پدرش و روزگار زندگى او افتاد و نتوانست از گريه خويشتندارى كند، و چون به نام آن حضرت رسيد و گفت:«أشهد أنّ‌ محمّدا رسول اللّٰه» حضرت فاطمه سلام اللّٰه عليها فريادى بلند از گلو بر آورد و بيهوش شد و به رو بر زمين افتاد، مردمان فرياد كردند و گفتند: اى بلال از أذان دست بردار كه دخت رسول خدا خدا صلّى اللّٰه عليه و آله از دنيا رفت، و گمان كردند كه او مرده است، و بلال أذان را متوقّف ساخت و آن را ناتمام گذاشت، پس از مدّتى حضرت فاطمه سلام اللّٰه عليها بهوش آمد و از بلال خواست كه أذانش را تمام كند، ولى او اين كار را انجام نداد، و به آن حضرت گفت: اى سرور و بانوى زنان عالم من ميترسم كه چون أذان مرا بشنوى روح از تنت بيرون رود (يا از آنچه بر سر خود مى‌آورى بيم دارم) پس آن حضرت بلال را از تمام كردن أذان معاف نمود. 📚 من لا يحضره الفقيه ج ۱، ص ۲۹۷ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
َ ➖بلال بعد از پیامبر‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله 🛑كَانَ بِلَالٌ مُؤَذِّنَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَلَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَزِمَ بَيْتَهُ وَ لَمْ يُؤَذِّنْ لِأَحَدٍ مِنَ الْخُلَفَاءِ 🔰امام صادق علیه‌السلام فرمودند: بلال موذن مخصوص پیامبر صلی‌الله‌علیه‌واله بود و زمانی که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌اله از دنیا رفتند؛ خانه نشین شد و برای هیچ کدام از خلفاء غاصب اذان نگفت 📚: الاختصاص 73 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چرا بلال برای خلفای غاصب اذان نگفت؟ ✍️شخصیتی همانند بلال که موذن اختصاصی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله در سفر و غیر سفر بوده است اگر برای کسی بعد از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله اذان می‌گفت دلالت بر قبول خلافت غاصبین توسط بلال می‌کرد لذا دلیل اول عدم عقیده به خلافت غاصبین است. 👇عاقبت بخیری بلال👇 🔺َرحِمَ اللَّهُ بِلَالًا فَإِنَّهُ كَانَ يُحِبُّنَا أَهْلَ الْبَيْت‏)1 🔸امام صادق علیه‌السلام: خدا بلال را رحمت کندزیرا مُحب ما اهل البیت علیهم‌السلام بود 👇دلیل دوم👇 🔺و روي أنه كان وجه الامتناع تكليفهم إياه ترك حي على خير العمل‏)2 مرحوم مجلسی: دلیل امتناع بلال از اذان گفتن این بود که اهالی سقیفه گفتن حَیِّ عَلی خَیرِ العَمل را در اذان ممنوع کرده بودند. ✍سال قبل مبحثی حول حذف "حَیِّ عَلی خَیرِ العَمل" انجام دادیم قسمت اول قسمت دوم قسمت سوم قسمت چهارم 👇نکته👇 هر گاه قیام و انقلابی از سوی شیعیان انجام می‌شد یکی از نشانه‌هایی که به وسیله آن تشیع خود را اعلام می‌کردند عبارت حی علی خیر العمل در اذان بود. هر گاه دولتی شیعی شکل می‌گرفت در اذان رسمی‌شان حیّعله گفته می‌شد و وقتی غیر شیعیان حاکم می‌شدند آن را حذف می‌کردند.)3.4.5 ✍: عیسوند 📚منابع: 1:الاخصاص ۷۳ 2: روضة المتقین ج 2 ص 257 3: تاريخ الإسلام و وفيات المشاهير و الأعلام ج‏30ص11 4: الکامل في التاريخ،ج‏8ص590 5: مقاتل الطالبيين،ص:375 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
25.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلسله جلسات: تشیع، هویت و تاریخ توسط: استاد محمد‌تقی سبحانی حفظه‌الله جلسه هفتم از سیزده 👈مناسب برای خواهران و برادران با هر سطحی از تحصیلات که علاقمند به مباحث تاریخی و حدیثی هستند👉 👇سر فصل‌‌های این قسمت👇 1: بررسی تغییر یا ثبات اوصاف امامت از آغاز تا کنون 2: چرایی یکسان انگاشتن منکران امیر مومنین علی(علیه‌السلام) با منکران وحی از سوی عبدالله بن عباس 3: دیدگاه ابوذر و مالک اشتر نسبت به ولایت حضرت علی (علیه‌السلام ) 4: بررسی سخنان اسکافی در المعیار و الموازنه پیرامون افضلیت امیر مومنان علی (علیه‌السلام) 5: علت اختلاف شیعه و سنی در کاربرد واژه‌های امام و خلیفه 👈توصیه ویژه و اکید ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
گریه‌های بی امان حضرت زهرا علیها‌السلام قسمت اول (شدت گریه‌های حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها) 🔺أبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ: الْبَكَّاءُونَ خَمْسَة أَمَّا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ ص فَبَكَتْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص حَتَّى تَأَذَّى بِهَا أَهْلُ الْمَدِينَةِ وَ قَالُوا لَهَا قَدْ آذَيْتِنَا بِكَثْرَةِ بُكَائِكِ فَكَانَتْ تَخْرُجُ إِلَى الْمَقَابِرِ مَقَابِرِ الشُّهَدَاءِ فَتَبْكِي حَتَّى تَقْضِيَ حَاجَتَهَا ثُمَّ تَنْصَرِفَ)1 🔸امام صادق علیه‌السلام فرمودند کسانی که در طول تاریخ خیلی گریه کردند پنچ نفر هستند یکی از آنان: حضرت فاطمه دختر محمد(علیهما‌السلام) به شدت بر رسول‌الله (صلی‌الله‌علیه‌واله) گریه می‌کرد، تا جایی که اهل مدینه از این شرایط آزار می‌دیدند و به او گفتند: «به خاطر زیاد گریه‌ات ما را آزار داده‌ای». بنابراین، او به قبرستان شهدا می‌رفت و آنجا می‌گریست تا نیازش برآورده شود، سپس برمی‌گشت. 🔺قالَ الصَّادِقُ ع‏ أَمَّا فَاطِمَةُ فَبَكَتْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ حَتَّى تَأَذَّى أَهْلُ الْمَدِينَةِ فَقَالُوا لَهَا آذَيْتِنَا بِكَثْرَةِ بُكَائِكِ إِمَّا أَنْ تَبْكِي بِاللَّيْلِ وَ إِمَّا أَنْ‏ تَبْكِي‏ بِالنَّهَارِ وَ كَانَتْ تَخْرُجُ إِلَى مَقَابِرِ الشُّهَدَاءِ فَتَبْكِي)2 🔸امام صادق عليه‌السّلام فرمودند: فاطمه عليها‌السّلام در فراق رسول خدا آنقدر گريست كه مردم مدينه اظهار ناراحتى نمودند و به فاطمه عليها‌السّلام گفتند: گريه شبانه روزى تو ما را آزار مى‏دهد، پس يا در شب گريه كن و يا در روز. بعد از آن حضرت فاطمه عليها السّلام به محلّ دفن شهدا مى‏رفت و در آنجا گريه مى‏كرد. 👇سوالات👇 1: آیا این شدت از گریه و حزن برای شخص معصوم بلا اشکال است؟ 2: آزار و اذیت دیگران توسط معصوم بلا اشکال است؟ 3: دلیل گریه های بی امان حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها؟ 4: بررسی بیت الاحزان یا بیت الحزن حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها ✍️عیسوند 📚منابع: 1: امالی مرحوم صدوق ص 140 2: مناقب ابن شهرآشوب: ج 3 ص 322 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
گریه‌های بی امان حضرت زهرا علیها‌السلام قسمت دوم (دلائل گریه‌های بی امان حضرت زهرا‌سلام‌الله‌علیها) 🔺وَ دَخَلَتْ أُمُّ سَلَمَةَ عَلَى فَاطِمَةَ ع فَقَالَتْ‏ لَهَا كَيْفَ‏ أَصْبَحْتِ‏ عَنْ لَيْلَتِكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَتْ أَصْبَحْتُ بَيْنَ كَمَدٍ وَ كَرَبٍ فُقِدَ النَّبِيُّ ص وَ ظُلِمَ الْوَصِيُّ. 🔸ام سلمة به عیادت حضرت زهرا سلام الله علیها رقت و گفت: ای دختر رسول خدا«صلی الله علیه و اله» شب را چگونه سحر کردی؟ فرمود: صبح کردم در حالی که حزن و اندوه، قلبم را فرا گرفته، به سبب از دنیا رفتن پیامبر و ستمگری به وصي پیامبر«صلی الله علیه و اله» 👇توضیح👇 در این قسمت حضرت زهرا سلام الله علیها دلیل ناراحتی و گریه خود را دو دلیل فرمودند: 1: فُقِدَ النَّبِيُّ: شهادت پیامبر صلی‌الله علیه‌و‌اله. 2: ظُلِمَ الْوَصِيُّ: غصب خلافت و ظلم به امیرالمومنین علیه‌السلام. دقت کنید حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها نفرمودند فُقِدَ أبي یا نفرمودند ظُلِمَ بعلي بلکه فقدان نبی خدا و ظلم به امام زمان خویش باعث گریه‌های بی امان حضرت شده بود 👇عظمت فقدان نبی👇 1: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «مَنْ أُصِيبَ بِمُصِيبَةٍ، فَلْيَذْكُرْ مُصَابَهُ‏ بِالنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ؛ فَإِنَّهُ‏ مِنْ‏ أَعْظَمِ الْمَصَائِبِ» 🔸امام صادق عليه‌السّلام فرمودند: هر كس گرفتار مصيبتى شد، خوب است مصيبت وفات پيامبر صلّى اللّه عليه و آله را به ياد آورد كه از بزرگ‌ترين مصايب بود. 2: ظْلَمَتِ اَلْأَرْضُ لِغَيْبَتِهِ وَ كَسَفَتِ اَلشَّمْسُ وَ اَلْقَمَرُ وَ اِنْتَثَرَتِ اَلنُّجُومُ لِمُصِيبَتِهِ وَ أَكْدَتِ اَلْآمَالُ وَ خَشَعَتِ اَلْجِبَالُ وَ أُضِيعَ اَلْحَرِيمُ وَ أُزِيلَتِ اَلْحُرْمَةُ عِنْدَ مَمَاتِهِ فَتِلْكَ وَ اَللَّهِ اَلنَّازِلَةُ اَلْكُبْرَى وَ اَلْمُصِيبَةُ اَلْعُظْمَى لاَ مِثْلُهَا نَازِلَةٌ وَ لاَ بَائِقَةٌ عَاجِلَة 🔸حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها: زمین به خاطر غیبت او تاریک شد و خورشید و ماه کسوف کردند و ستاره‌ها به خاطر مصیبت او پراکنده شدند. امیدها ناامید گشت و کوه‌ها خاشع شدند و حرمت‌ها از بین رفت و عظمت در زمان وفاتش فراموش شد. به خدا سوگند، این واقعه بزرگترین نازل شده و بزرگترین مصیبت است که هیچ مصیبتی همانند آن نه نازل شده و نه به سرعت زوال یافته است. ✍فقدان خاتم الانبیاء؛ افضل الخلائق قطعا اعظم مصائب از روز اول خلقت تا روز آخر محسوب می‌شود لذا شخصیت معصومی همانند حضرت زهرا و امیرالمومنین علیهما‌السلام این مصیبت عظماء را درک می‌کند لذا گریه‌های بی امان حضرت زهرا سلام الله‌علیها بخاطر فقدان افضل الخلائق بود ✍عیسوند 📚منابع: 1: مناقب ابن شهرآشوب: ج 2 ص 205 2: الکافي: ج 5 ص 550 3: الاحتجاج ج 1 ص 97 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
6.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مناظره طرف شیعه: ابومحمد عراقی طرف‌اهل‌تسنن: عثمان خمیس موضوع: آزار و اذیت‌های عائشه و حفصه نسبت به وجود نازنین پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مصحف حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها قسمت اول (مشخصات مصحف) 🛑أبِي بَصِيرٍ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) عَنْ مُصْحَفِ فَاطِمَةَ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهَا)، فَقَالَ: أُنْزِلَ عَلَيْهَا بَعْدَ مَوْتِ أَبِيهَا. فَقُلْتُ: فَفِيهِ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْقُرْآنِ؟ قَالَ: مَا فِيهِ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْقُرْآنِ. قَالَ: قُلْتُ: فَصِفْهُ لِي. قَالَ: لَهُ دَفَّتَانِ مِنْ زَبَرْجَدَتَيْنِ عَلَى طُولِ الْوَرَقِ وَ عَرْضِهِ حَمْرَاوَيْنِ. قُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ صِفْ لِي وَرَقَهُ. قَالَ: وَرَقُهُ مِنْ دُرٍّ أَبْيَضَ قِيلَ لَهُ: (كُنْ) فَكَانَ. قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ، فَمَا فِيهِ؟ قَالَ: فِيهِ خَبَرُ مَا كَانَ، وَ خَبَرُ مَا يَكُونُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ، وَ فِيهِ خَبَرُ سَمَاءٍ سَمَاءٍ، وَ عَدَدُ مَا فِي سَمَاءٍ سَمَاءٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ، وَ غَيْرُ ذَلِكَ، وَ عَدَدُ كُلِّ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ مُرْسَلًا وَ غَيْرَ مُرْسَلٍ، وَ أَسْمَاؤُهُمْ، وَ أَسْمَاءُ الَّذِينَ أُرْسِلُوا إِلَيْهِمْ، وَ أَسْمَاءُ مَنْ كَذَّبَ وَ مَنْ أَجَابَ مِنْهُمْ، وَ فِيهِ أَسْمَاءُ جَمِيعِ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْكَافِرِينَ، مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ، وَ أَسْمَاءُ الْبُلْدَانِ، وَ صِفَةُ- كُلِّ بَلَدٍ فِي شَرْقِ الْأَرْضِ وَ غَرْبِهَا، وَ عَدَدُ مَا فِيهَا مِنَ الْمُؤْمِنِينَ، وَ عَدَدُ مَا فِيهَا مِنَ الْكَافِرِينَ، وَ صِفَةُ كُلِّ مَنْ كَذَّبَ، وَ صِفَةُ الْقُرُونِ الْأُوَلى وَ قِصَصُهُمْ، وَ مَنْ وُلِّيَ مِنَ الطَّوَاغِيتِ وَ مُدَّةُ مُلْكِهِمْ وَ عَدَدُهُمْ، وَ فِيهِ أَسْمَاءُ الْأَئِمَّةِ وَ صِفَتُهُمْ، وَ مَا يَمْلِكُ وَاحِداً وَاحِداً، وَ فِيهِ صِفَةُ كَرَّاتِهِمْ، وَ فِيهِ صِفَةُ جَمِيعِ مَنْ تَرَدَّدَ فِي الْأَدْوَارِ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ. قَالَ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ كَمِ الْأَدْوَارُ؟ قَالَ: خَمْسُونَ أَلْفَ عَامٍ، وَ هِيَ سَبْعَةُ أَدْوَارٍ؛ وَ فِيهِ أَسْمَاءُ جَمِيعِ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ مِن‏ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ آجَالُهُمْ، وَ صِفَةُ أَهْلِ الْجَنَّةِ، وَ عَدَدُ مَنْ يَدْخُلُهَا، وَ عَدَدُ مَنْ يَدْخُلُ النَّارَ، وَ أَسْمَاءُ هَؤُلَاءِ وَ أَسْمَاءُ هَؤُلَاءِ، وَ فِيهِ عِلْمُ الْقُرْآنِ كَمَا أُنْزِلَ، وَ عِلْمُ التَّوْرَاةِ كَمَا أُنْزِلَتْ، وَ عِلْمُ الْإِنْجِيلِ، وَ الزَّبُورِ ، وَ عَدَدُ كُلِّ شَجَرَةٍ وَ مَدَرَةٍ فِي جَمِيعِ الْبِلَادِ. 🔰ابی بصیر می‌گوید: از امام باقر، ابا جعفر محمد بن علی (علیه‌السلام) درباره مصحف فاطمه (سلام‌الله علیها) پرسیدم. ایشان فرمودند: این مصحف بعد از فوت پدرش بر او نازل شده است.گفتم: آیا در آن چیزی از قرآن وجود دارد؟ فرمود: در آن هیچ‌چیز از قرآن نیست. گفتم: پس توصیفش را برای من بگو. فرمود: مصحف دو جلد از زبرجد دارد که به رنگ قرمز و به شکل طولی و عرضی است. گفتم: فدای تو شوم، ورق آن را برایم توصیف کن. فرمود: ورق‌هایش از درّ سفید است که به او گفته شده: «باش» و او بوده است. گفتم: فدای تو شوم، پس در آن چه چیزی هست؟ فرمود: در آن اخبار گذشته و آینده تا روز قیامت است، همچنین اخبار آسمان‌ها و تعداد ملائکه در هر آسمان و جزئیات دیگر، و تعداد همه مخلوقاتی که خداوند فرستاده و فرستاده نشده‌اند، و نام آنها، و نام کسانی که به سوی آنها فرستاده شده‌اند، و نام کسانی که رد کردند و کسانی که پاسخ دادند. در آن، نام تمام مخلوقات مؤمن و کافر، از اولین ها و آخرین ها، و نام کشورها، و توصیف هر کشوری در شرق و غرب زمین، و تعداد مؤمنان و کافران در آن کشورها، و توصیف هر کسی که رد کرده، و توصیف قرون اولیه و داستان‌های آنها، و حکومت طاغوت‌ها و مدت سلطنت آنها و تعدادشان، و در آن، نام ائمه و توصیف آنها و آنچه را که هر یک از آنها مالکی‌اش هستند، و توصیف کارهای آنها، و توصیف همه کسانی که در دوران‌ها آمده‌اند از اولی‌ها و آخری‌ها وجود دارد. سپس گفتم: فدای تو شوم، تعداد این دوران‌ها چند است؟ فرمود: پنجاه‌هزار سال است که در واقع هفت دوران است. و در آن، نام تمام خلق خدا از اولی‌ها و آخری‌ها و مدت عمرشان، و توصیف اهل بهشت، و تعداد کسانی که به بهشت وارد می‌شوند و تعداد کسانی که به آتش می‌روند و نام آن‌ها وجود دارد. و همچنین در آن، علم قرآن طبق آنچه نازل شده، علم تورات طبق آنچه نازل شده، علم انجیل و زبور، و تعداد هر درخت و گیاه در تمام بلاد نیز آمده است. 📚: دلائل الامامة 105 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مصحف حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها قسمت دوم (عاقبت مصحف) 🛑و لَقَدْ كَانَتْ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهَا) طَاعَتُهَا مَفْرُوضَةً عَلَى جَمِيعِ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ مِنَ الْجِنِّ، وَ الْإِنْسِ، وَ الطَّيْرِ، وَ الْبَهَائِمِ ، وَ الْأَنْبِيَاءِ، وَ الْمَلَائِكَةِ. فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ فَلَمَّا مَضَتْ إِلَى مَنْ صَارَ ذَلِكَ الْمُصْحَفُ؟ فَقَالَ: دَفَعْتُهُ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، فَلَمَّا مَضَى صَارَ إِلَى الْحَسَنِ، ثُمَّ إِلَى الْحُسَيْنِ، ثُمَّ عِنْدَ أَهْلِهِ حَتَّى يَدْفَعُوهُ إِلَى صَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ. فَقُلْتُ: إِنَّ هَذَا الْعِلْمَ كَثِيرٌ! فَقَالَ: يَا أَبَا مُحَمَّدٍ، إِنَّ هَذَا الَّذِي وَصَفْتُهُ لَكَ لَفِي وَرَقَتَيْنِ مِنْ أَوَّلِهِ، وَ مَا وَصَفْتُ لَكَ بَعْدَ مَا فِي الْوَرَقَةِ الثَّالِثَةِ ، وَ لَا تَكَلَّمْتُ بِحَرْفٍ مِنْه‏ 🔰امام باقر علیه السلام فرمودند: اطاعت از فاطمه (سلام‌الله علیها) بر تمام مخلوقات خداوند از جن و انس، پرندگان، چهارپایان، پیامبران و ملایکه واجب بود. سپس من پرسیدم: فدای تو شوم، این مصحف پس از وفات فاطمه (سلام‌الله علیها) به چه کسی رسید؟ فرمود: آن را به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) سپردند، و پس از ایشان به حسن (علیه‌السلام) و سپس به حسین (علیه‌السلام) منتقل شد و اکنون در نزد اهلش است تا به صاحب این امر (امام زمان) تسلیم شود.(یعنی میراث امامت است) گفتم: این علم بسیار زیاد است! فرمود: ای ابا محمد، آنچه را که توصیف کرده‌ام در دو ورق اول موجود است و آنچه را که درباره ورقه سوم گفتم، و من سخنی از آن نگفته‌ام. 📚: دلائل الامامة 105 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi