eitaa logo
علم الحدیث
12.2هزار دنبال‌کننده
77 عکس
215 ویدیو
72 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
Amali 9.mp3
40.91M
جلسه هشتم: از کلاس حدیث خوانی استاد موضوع : کتاب امالی مرحوم شیخ مفید لینک کتاب امالی مرحوم شیخ مفید https://lib.eshia.ir/15035/1/1 👇نکته👇 یکی از کتاب های مرحوم شیخ مفید « المسائل السروية»، است که مجموعه سؤالاتى است كه از شهر سارى در استان مازندران، توسط يكى از شخصيت‏هاى علمى آن‏جا به نام« سيد فاضل شريف» مطرح شده است و شيخ مفيد به آنها پاسخ داده است. مسائلى كه در اين كتاب، بررسى شده‏اند، عبارتند از:👇 1. متعه و ازدواج موقت. 2. رجعت. 3. عالم ذرّ و ارواح. 4. بشارت به پيامبر و ائمه( ع) در كتاب‏هاى آسمانى پيشين. 5. ماهيت انسان. 6. عذاب قبر. 7. حيات شهدا. 8. جبر. 9. اختلافات ظاهر روايات با يك‏ديگر. 10. عدم تحريف قرآن. 11. ازدواج عثمان با دختر رسول اكرم( ص). 12. اصحاب كبائر. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
نظر مرحوم مجلسی رحمه الله علیه در مورد رجوع به روایات عامه در مورد مستحبات ✍شیخ الإسلام العلّامة المجلسي(رحمه الله): 🛑إعلم أن بعض الأصحاب یرجعون في المندوبات إلَی أخبار المخالفین و روایاتهم و یذکرونها في کتبهم و هو لا یخلو من إشکال! لورود النهي في کثیر من الأخبار عن الرجوع إلیهم و العمل بأخبارهم لا سیّما إذا کان ما ورد في أخبارهم هیئة مخترعة و عبادة مبتدعة لم یعهد مثلها في الأخبار المعتبرة! و الله تعالیٰ یعلم. 🔰بدان که بعضی از علمای ما،در مستحبّات به اَخبار مخالفین و روایات آنها مراجعه می‌کنند و آن‌ها را در کتابهایشان ذکر می‌نمایند. و این موضوع خالی از اِشکال نیست! چون در بسیاری از اَخبار،از رجوع کردن به مخالفین و عمل به اَخبار آنان نهی شده است،خصوصا زمانی که در اَخبار آنها یک شکل اختراعی و یا یک عبادت ساختگی وارد شده باشد که مثل آن در اَخبار معتبره،سابقه نداشته باشد! و خداوند متعال [حقایق را] میداند. 📚بحارالأنوار؛ج۲ص۲۵۷ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
45.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
موضوع : خدمات ویژه عمر بن الخطاب به بشریت و دانش؛ تکنولوژی توصیه ویژه میکنم انشاءالله حتما این کلیپ‌رو با دقت ببینید انشاءالله بنده هم تحلیلی مستند از منابع عامه و تاریخی بر مطالب کلیپ عرض میکنم ✍: ادمین نوشت ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
امام باقر علیه السلام چگونه دعا می‌کردند 🛑عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: كَانَ أَبِي (ع) إِذَا حَزَنَهُ أَمْرٌ جَمَعَ النِّسَاءَ وَ الصِّبْيَانَ ثُمَّ دَعَا وَ أَمَّنُوا. 🔰امام صادق(ع) فرمود: هرگاه امری پدرم را اندوهگین می‌ساخت، زنان و کودکان را جمع می‌کرد و دعا می‌کرد و آنها آمین می‌گفتند. 📚 کافی، ج۲، ص۴۸۷ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
موضوع : خدمات ویژه عمر بن الخطاب به بشریت و دانش؛ تکنولوژی توصیه ویژه میکنم انشاءالله حتما این کلیپ
➖در بحث کشور گشائی خلفاء غاصب ما به سه رویه و تفکر روبرو هستیم قسمت اول 1: رویه علماء اهل سنت👈 که در تلاش برای پاک کردن این جنایات علیه بشریت از کتب تاریخی هستند تا گزندی به خلفاء غاصب وارد نشود 2: مستشرقین👈{غیر مسلمانانی که در مورد اسلام تحقیق میکند}: معرفی کردن اسلام به عنوان دینی که ضد علم و تمدن است و این نوع برخورد مستشرقین بخاطر عدم اطلاع از انحراف بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و اله است 3: شیعیان👈 بخاطراینکه سه حاکم بعد از پیامبر صلی الله علیه و اله را غاصب می دانند لذا قائل هستند که این جنگ ها و کشور گشائی ها به خصوص حمله به ایران هیچ ارتباطی با اسلام واقعی ندارد چون در زمان حمله اعراب به ایران اسلام مُجَسّم که امیرالمومنین علیه السلام بود در مدینه حضور داشتند لذا ما شیعیان نه تنها مدافع این کشور گشائی ها نیستیم بلکه از منتقدین سر سخت این کشور گشائی به شمار می رویم ادامه دارد انشاءالله ✍: ادمین نوشت ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
➖ امام باقر علیه السلام چگونه دعا می‌کردند 🛑عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: كَانَ أَبِي (ع) إِ
تحلیلی بر روایت شریف این روایت امام باقر علیه السلام برام جالب و سوال بر انگیز بود .👈که چرا امام باقر علیه السلام کودکان و زنان را جمع کرده اند که برای دعا کردن آمین بگویند⁉️ قطعا یکی از دلائل اولا آموزش اهمیت دعاء به اهل خدا است 👈 ثانیا نشان دادن اهمیت دعا کردن در فرهنگ شیعی روایت قسمت اول: 🛑قَالَ النَّبِيُّ ص أَ لَا أَدُلُّكُمْ عَلَى سِلَاحٍ يُنْجِيكُمْ مِنْ أَعْدَائِكُمْ وَ يُدِرُّ أَرْزَاقَكُمْ قَالُوا بَلَى قَالَ تَدْعُونَ رَبَّكُمْ بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ فَإِنَّ سِلَاحَ الْمُؤْمِنِ الدُّعَاءُ1 🔰پيغمبر (ص) فرمود: آيا شما را به سلاحى رهنمائى نكنم كه از دشمنتان نجات بخشد و روزى شما را فراوان و سرشار كند؟ گفتند: چرا، فرمود: به درگاه پروردگارتان در شب و روز دعا كنيد، زيرا سلاح مؤمن دعاء است. روایت قسمت دوم 🛑الدَّاعِی وَ الْمُؤَمِّنُ فِی الْأَجْرِ شَرِیکَانِ2 🔰 امام صادق علیه السلام فرمود: دعاگو و آمین گو در پاداش شریکند نکته بعدی 👈از اهمیت حضور زنان و کودکان در دعا است به این سه روایت دقت کنید روایت اول: 🛑 اِنَّ اللّه‏َ لَيَرحَمُ العَبدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ3 🔰امام صادق عليه ‏السلام فرمودند: بدون ترديد ، خداوند بر بنده خود به خاطر شدّت محبّت به فرزندش ، رحم مى ‏كند. روایت دوم: ŸŸإِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى اَلْإِنَاثِ أَرْأَفُ مِنْهُ عَلَى اَلذُّكُورِ4 🛑از رسول خدا (صلوات‌الله علیهما) نقل شده است: «به‌راستی که خداوند (تبارک‌وتعالی) نسبت به زنان از مردان دل‌سوزتر است. روایت سوم : 🔰«إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ مُنَادِياً يُنَادِي مَهْلًا مَهْلًا عِبَادَ اللَّهِ عَنْ مَعَاصِي اللَّهِ فَلَوْ لَا بَهَائِمُ رُتَّعٌ وَ صِبْيَةٌ رُضَّعٌ وَ شُيُوخٌ رُكَّعٌ لَصُبَّ عَلَيْكُمُ الْعَذَابُ صَبّاً تُرَضُّونَ بِهِ رَضّاً»5 🛑امام رضا علیه السلام: در هر روز و شب از جانب خداوند عزّ و جلّ، منادی‏اى ندا مى‏دهد که اى بندگان خدا! از نافرمانى خدا باز ايستيد، باز ايستيد زيرا اگر به خاطر حيواناتِ چرنده و كودكان شيرخواره و سال‏خورده‏گانِ خميده پشت نبود، چنان عذابى بر سر شما ريخته مى شد كه خرد و خمير مى‏شديد. 🔰 نتیجه👇 حضور زنان و کودکان بخاطر اینکه خداوند متعال به کودکان و زنان مهربان‌تر است اهمیت ویژه‌ای در استجابت دعا دارد و دست جمعی دعا کردن در فرهنگ شیعی توصیه زیادی شده است به معنای واقعی نُورٌ عَلى‏ نُور نکته: به این کنار هم گذاشتن روایات و نتیجه گیری در فقه الحدیث استفاده از هم خانواده احادیث می گویند ✍ادمین نوشت 👇: منابع: 1:الكافي ج‏2ص468 2:الكافى ج6ص50 3:الكافی ج2ص487 4:الکافي ج6 ص6 5:الكافي ج‏2ص276 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سبقت رسول خدا "صلی الله علیه و اله و سلم" بر سایر انبیاء در عالم ذر 🛑 عنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ "علیه السلام": أَنَّ بَعْضَ قُرَيْشٍ قَالَ لِرَسُولِ اللَّهِ "صلی الله علیه و اله و سلم" 👈 بِأَيِّ شَيْءٍ سَبَقْتَ الْأَنْبِيَاءَ وَ أَنْتَ بُعِثْتَ آخِرَهُمْ وَ خَاتَمَهُمْ.فَقَالَ إِنِّى كُنْتُ أَوَّلَ مَنْ آمَنَ بِرَبِّى وَ أَوَّلَ مَنْ أَجَابَ حَيْثُ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ فَكُنْتُ أَنَا أَوَّلَ نَبِيٍّ قَالَ بَلَى فَسَبَقْتُهُمْ بِالْإِقْرَارِ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ . 🔰امام صادق" علیه السلام "فرمودند: بعضى از مردم قريش به رسول خدا "صلى الله عليه و آله "عرض كردند: به چه سبب رتبه شما از پيغمبران ديگر پيش افتاد در صورتيكه در آخر و پايان آنها مبعوث گشتى؟ فرمود: من نخستين كسى بودم كه به پروردگارم ايمان آوردم و نخستين كسى بودم كه پاسخ گفتم، زمانيكه خدا از پيغمبران پيمان گرفت و آنها را بر خودشان گواه ساخت كه مگر من پروردگار شما نيستم؟👈 در آنجا من نخستين پيغمبرى بودم كه گفتم: چرا، پس من در اقرار بخداى عزوجل بر آنها پيشى گرفتم . 📚: الکافی ج۳ ص ۱۶ ح ۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
➖در بحث کشور گشائی خلفاء غاصب ما به سه رویه و تفکر روبرو هستیم قسمت اول 1: رویه
حمله اعراب به ایران قسمت دوم نکته بعدی که در بحث حمله اعراب به ایران حائز اهمیت است. 👈بحث حضور امیرالمومنین علیه السلام و امامین حسنین علیهما است 👉که آیا در حمله اعراب به ایران حضور داشته‌اند یا خیر❓ 👇جواب👇 حضور امیرالمومین علیه السلام: نه تنها هیچ منبع‌ای به حضور امیرالمومنین علیه السلام در حمله اعراب اشاره نکرده است بلکه منابع مختلفی در مخالفین به صراحت اعلام کرده اند که امیرالمومنین علیه السلام در جنگ اعراب علیه ایران حضور نداشته‌اند 🛑ابن تیمیه: جمیع الحروب التی حضرها علی رضی الله عنه بعد وفاة رسول الله صلی الله علیه و سلم: ثلاثة: حروب الجمل، وصفین و حرب أهل‌النهروان1.2.3 🔰امیر المومنین علیه السلام بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و اله فقط در سه جنگ شرکت کردند { جمل،صفین، نهروان } یعنی در هیچ کدام از جنگ‌های دوران خلفاء غاصب شرکت نکردند اما حضور امامین حسنین علیهما السلام:👇 اولا در هیچ منبع شیعه‌ای به حضور امامین حسنین علیه السلام در جنگ با ایران اشاره نشده است پس بالکل برای شیعه اهمیتی ندارد اما در منابع غیر شیعه: دو منبع به حضور امامین حسنین علیه السلام اشاره کرده‌اند 1⃣: بلاذری: ومعه في غزاته فيما 👈يقال الْحَسَن والْحُسَيْن ابنا علي بْن أَبِي طالب عليهم السلام 4 👈 در همین نقل از لفظ (یقال) استفاده شده است که مشخص میکند که خود مولف هم این نقل را ضعیف می دانسته است 2⃣:طبری: عن على بن مجاهد، .... و معه الحسن و الحسين5 این نقل را طبری از👈 علی بن مجاهد نقل کرده است که علماء رجال اهل سنت تضریح به تضعیف علی بن مجاهد کرده‌اند 🔺قال يحيى بن الضريس على بن مجاهد كذاب6 .📚:منابع 1: مجموع الفتاوی ج 4 ص493 2:منهاج السنة ج 7 ص 199 3:منهاج السنه ج 7 ص 90 4: فتوح البلدان ج 1ص326 5:تاريخ الأمم ج 4 ص269 6: الجرح والتعديل الرازي ج6ص 205 ✍:ادمین نوشت ادامه دارد انشاءالله ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
بغض و نفرت امام جواد علیه السلام از قاتلین حضرت زهرا سلام الله علیها طبری شیعی رضوان الله علیه روایت می کند: 🛑 زكريا بن آدم، قال: إني كنت عند الإمام الرضا عليه السّلام اذ جيء بأبي جعفر عليه السّلام و سنه أقل من أربع سنين، فضرب بيده إلى الأرض و رفع رأسه إلى السماء، فأطال الفكر؛ فقال له الإمام الرضا عليه السلام: بنفسي أنت فيم طال فكرك؟ فقال: فيما صنع بامي فاطمة عليها السّلام؛ أما والله لأخرجنهما، ثم لأحرقنهما، ثم لأذرينهما، ثم لأنسفنهما في اليم نسفا؛ فأستدناه و قبل بين عينيه ثم قال: بأبي أنت و امي، أنت لها - يعني الإمامة -. 🔰زکریا ابن آدم گفت: نزد حضرت امام رضا علیه السّلام بودم، آن هنگام امام جواد علیه السّلام را آوردند و سن آن حضرت کمتر از چهار سال بود، دست های خود را به زمین زد و سر مبارکش را به سوی آسمان بلند کرد، سپس در فکر طولانی فرو رفت؛ امام رضا علیه السّلام به او فرمودند: جانم فدایت در چه فکرت به طول انجامید؟ فرمودند: در آنچه به مادرم فاطمه علیها السّلام شد به خدا قسم آن دو نفر(قاتلین حضرت زهرا سلام الله علیها) را از قبر بیرون می کشم، سپس می سوزانم، سپس بر آنها خشم می کنم، سپس خاکستر آنها را به دریا مى ریزم؛ پس امام رضا علیه السّلام، امام جواد علیه السلام را نزد خود طلبید و بین دو دیدگانش را بوسید سپس فرمودند: پدر و مادرم فدایت، تو از برای آن هستی - یعنی امامت - (تو شایستگی امامت را داری و امامت بعد از من از برای تو است). 📚: دلائل الإمامة،ص۴۰۰-۴۰۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
تحلیلی تاریخی بر یک روایت قسمت اول «هَذَا المَولُودُ الَّذِي لَم يُولَد مَولَودَاً عَظَمُ بَرَكَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنهُ»1 🔰این مولودی است که برای شیعیان ما، با برکت‏تر از او زاده نشده است. 👈در این روایت شریف تصریح شده است که مولودی با برکت تر از امام جواد علیه السلام در دنیا زاده نشده است. اما دلیل این کلام امام رضا علیه السلام چیست❓ برای پاسخ به این سوال لاجرم باید تفحصی در تاریخ حدیث و فرقه شناسی واقفیه انجام بدهیم 👇پلان اول👇 بعد از شهادت امام رضا علیه السلام بعضی از وکلاء امام کاظم علیه السلام بخاطر طمع مالی حاضر به پذیرفتن امامت امام رضا علیه السلام نشدند و در امامت امام کاظم علیه السلام توقف کردند و قائل به مهدی بودن امام کاظم علیه السلام شدند به این گروه به اصطلاح واقفیه گفته میشود یعنی کسانی که در در امامت امام کاظم علیه السلام توقف کرده اند. لذا با شروع امامت امام رضا علیه السلام واقفیه شروع به فعالیت علیه امام رضا علیه السلام کردند 👇 پلان دوم👇</span> امام رضا علیه السلام تا سن 47.48 سالگی فرزندی نداشتند لذا واقفیه این را دست اویزی برای خود کرده بودند که اگر امام رضا علیه السلام امام است پس چرا فرزندی ندارد تا امامت به فرزند ایشان منتقل شود❓ 🛑..عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ بَشَّارٍ قَالَ: كَتَبَ ابْنُ قِيَامَا إِلَى أَبِي الْحَسَنِ ع كِتَاباً يَقُولُ فِيهِ: كَيْفَ تَكُونُ إِمَاماً وَ لَيْسَ لَكَ وَلَدٌ؟ فَأَجَابَهُ أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا ع شِبْهَ الْمُغْضَبِ: «وَ مَا عَلَّمَكَ أَنَّهُ لَا يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَ اللَّهِ لَا تَمْضِي الْأَيَّامُ وَ اللَّيَالِي حَتَّى يَرْزُقَنِيَ اللَّهُ وَلَداً ذَكَراً يَفْرُقُ بِهِ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ.»2 🔰از حسین بن بشّار نقل شده است: ابن‌قیاما واسطی (از سران فرقه واقفه) نامه‌ای به امام رضا (علیه‌السلام) نوشت و در آن گفت: تو چطور امامی هستی که فرزندی نداری؟! امام رضا (علیه‌السلام) – با حالی شبیه حالِ عصبانیت – پاسخ دادند: 👈«تو از کجا می‌دانی که من فرزندی نخواهم داشت؟! به خدا قسم، چند روز و شب (بیشتر) نخواهد گذشت که خداوند فرزند پسری روزی‌ام می‌فرماید و با [ولادتِ] او حق و باطل را جدا می‌گرداند.» 👇نتیجه 👇 پس با ولادت امام جواد علیه السلام شبهه بی فرزند بودن امام رضا علیه السلام که از طرف واقفیه مطرح شده بود از بین رفت. اما این انتهاء تلاش واقفیه نبود..... 👈توضیح فرقه واقفیه هم انشاءالله در آینده بیان میکنم ادامه دارد انشاءالله ✍:ادمین نوشت 📚:منابع 1: الکافی ج۱ص۳۰۹ 2:الكافي ج۱ص۳۲۰ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
تحلیلی بر یک روایت قسمت دوم ✍واقفیه‌ها قبل از تولد امام جواد علیه السلام با شبهه فرزند دار نشدن امام رضا علیه السلام در صدد شکاف در شیعه بودند و بعد از تولد امام جواد علیه السلام با شبهه جدید وارد شدند .. مادر امام جواد علیه السلام👇 َ 🔺أُمُّهُ أُمُّ وَلَدٍ يُقَالُ لَهَا سَبِيكَةُ نُوبِيَّةٌ وَ قِيلَ أَيْضاً إِنَّ اسْمَهَا كَانَ خَيْزُرَانَ وَ رُوِيَ أَنَّهَا كَانَتْ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ مَارِيَةَ أُمِّ إِبْرَاهِيمَ بْنِ رَسُولِ اللَّهِ ص. 1 حضرت خیزران سلام الله علیها بودند که از اقوام ماریه قبطیه همسر پیامبر صلی الله علیه و اله بودند . 👈چون حضرت خیزران سلام الله علیها از اهالی قبط که منطقه‌ای در مصر بود لذا پوست تیره ای داشتند به این خاطر امام جواد علیه السلام رنگ پوست مبارکشون به مادر بزرگوارشان شبیه شده بود تا به امام رضا علیه السلام 👇 رفع شبهه ای زشت👇 🛑وَ اللَّهِ لَقَدْ نَصَرَ اللَّهُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع. فَقَالَ لَهُ الْحَسَنُ: إِي وَ اللَّهِ جُعِلْتُ فِدَاكَ لَقَدْ بَغَى عَلَيْهِ إِخْوَتُهُ.2 🔰از زکریا بن یحیی نقل شده است: علی‌بن‌جعفر (فرزند امام صادق و عموی امام رضا علیهم‌السلام) به حسن‌بن‌حسین‌بن‌علی‌بن‌حسین (نوه امام سجاد علیه‌السلام) گفت: به خدا قسم، به‌راستی که خداوند امام رضا (علیه‌السلام) را یاری فرمود. 🔹حسن‌بن‌حسین گفت: بله، به خدا قسم. فدایت شوم، برادرانش ظلم بزرگی به او کردند. 🔹علی‌بن‌جعفر گفت: بله، به خدا قسم. ما عموهایش نیز به او ظلم بزرگی کردیم. 🔹حسن‌بن‌حسین گفت: فدایت شوم، شما چه کردید؟ من (آن‌زمان) نزد شما نبودم (و از کار شما اطلاع ندارم.) 🔹علی‌بن‌جعفر گفت: برادرانش - و همچنین ما (عموهایش) - به او گفتند: تابه‌حال در میان ما امامی نبوده که رنگش دگرگون [یعنی: به‌خلاف پدرش سیاه‌چرده] باشد! 🔸امام رضا (علیه‌السلام) به آنان فرمود: «او پسرم است.» 🔹آنان گفتند: رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بر اساس سخن قیافه‌شناس حکم کرده‌اند. میان ما و تو نیز قیافه‌شناس باید حکم کند [تا معلوم شود چه کسی راست می‌گوید.] امام رضا (علیه‌السلام) فرمود: «شما خودتان دنبال قیافه‌شناس‌ها بفرستید. من نمی‌فرستم [تا مبادا بعدها شبهه تبانی مطرح شود.] به آن‌ها اطلاع هم ندهید که برای چه کاری دعوتشان کرده‌اید و همه در خانه‌هایتان باشید.» 🔹وقتی قیافه‌شناس‌ها آمدند، (پیش از ورودشان) ما را در باغ نشاندند و عموها و برادران و خواهران در یک صف قرار گرفتند. 👈امام رضا را نیز (از جمع) جدا کردند، لباس و کلاه پشمینی [مخصوص باغبانان] بر او پوشاندند، یک بیل بر شانه‌اش گذاشتند و به او گفتند: وارد باغ شو، مانند کسی که در باغ کار می‌کند.👉 🔹سپس (بعد از ورود قیافه‌شناسان) امام جواد (علیه‌السلام) را آوردند و به قیافه‌شناس‌ها گفتند: این پسربچه را به پدرش برسانید. 🔹قیافه‌شناس‌ها گفتند: پدر او این‌جا نیست، اما این‌شخص عموی پدرش است، این‌شخص عموی پدرش است، این‌شخص عمویش است، این‌شخص عمه‌اش است. پدرش در میان شما نیست،👈 اما پاهای باغبان این باغ، مانند پاهای این پسربچه است. 👉وقتی امام رضا رویشان را برگرداندند، قیافه‌شناس‌ها گفتند: این‌شخص پدرش است. 👈علی‌بن‌جعفر گوید: من برخواستم، دهان امام جواد (علیه‌السلام) را بوسیدم و به او گفتم: شهادت می‌دهم که تو نزد خداوند امام من هستی... 📚:منابع 1:الکافی ج۱ص۴۹۲ 2:الکافی ج۱ص۳۲۲ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
👈حیات حدیثی یک راوی به دو مرحله تقسیم می شود. 1⃣ مرحله تحمل 👈 یعنی زمانی که راوی نزد امام معصوم "علیه السلام " یا نزد یکی از علماء شاگردی کرده است . 2⃣ مرحله اداء 👈یعنی زمانی که شخص مد نظر به مرحله ای برسد که توانایی تربیت شاگرد را داشته باشد . دذذ 👇نکته حیاتی 👇 آنچه که نشان اعتقاد یک راوی است بیشتر در مرحله اداء خودنمایی می کند(یعنی روایت کردن) چرا؟ ✅ چون آنچه را نقل میکند در اصل به آن اعتقاد دارد. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
غیب گوئی عجیب حضرت ابوطالب درباره ولادت حضرت امیر علیه السلام 🛑...عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مُسْكَانَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ جَاءَتْ إِلَى أَبِي طَالِبٍ لِتُبَشِّرَهُ بِمَوْلِدِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ أَبُو طَالِبٍ: «اِصْبِرِي سَبْتاً أُبَشِّرْكِ بِمِثْلِهِ إِلاَّ اَلنُّبُوَّةَ.»» وَ قَالَ: «اَلسَّبْتُ ثَلاَثُونَ سَنَةً وَ كَانَ بَيْنَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ثَلاَثُونَ سَنَةً.» 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: «به‌راستی که فاطمه بنت‌اسد (مادر امیرالمؤمنین)، نزد (شوهرش) ابوطالب رفت تا او را به ولادت پیامبر (صلوات‌الله‌علیهم) بشارت دهد. ابوطالب به او گفت: «به‌اندازه یک ″سَبت″ صبر کن؛ که تو را به (مولودی) بشارت می‌دهم که مثل او است، جزاین‌که نبوت ندارد.»» امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: «″سَبت″، سی سال است و (فاصله‌ی سنیِ) میان رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) سی سال بود.» 📚:الکافي ج۱ص۴۵۲ 👇 نکته👇 حضرت ابوطالب چهار پسر داشت که فاصله سنی میان هریک از آن‌ها با پسر بعدی، ده سال بوده است؛ «طالب» پسر اول بوده است و حضرت ابوطالب به‌واسطه‌ی او به این کنیه نامیده شده است. پسر دوم «عقیل» است. پسر سوم «جعفر» بوده که نزدیک‌ترین و شبیه‌ترین برادر حضرت امیر به ایشان بوده. پسر چهارم نیز حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب علیه السلام بوده است. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ولادت امیر المومنین علی علیه السلام در کعبه شيخ مفيد (ره) در کتاب هاي متعدد خود دارد که: 🛑لم يولد قبله و لا بعده مولود في بيت الله سواه، إكراما من الله جل اسمه بذلك و إجلالا لمحله في التعظيم1. 🔰قبل و بعد از حضرت علي (عليه السلام)، احدي در درون بيت الله الحرام چشم به جهان نگشود و اين يک عنايتي بود از خداوند براي اميرالمومنين (عليه السلام). همچنین مي‌نويسد :👇 🛑ولد بمكة في البيت الحرام يوم الجمعة الثالث عشر من رجب سنة ثلاثين من عام الفيل ، ولم يولد قبله ولا بعده مولود في بيت الله تعالى سواه إكراما من الله تعالى له بذلك وإجلالا لمحله في التعظيم . 🔰حضرت امير المؤمنين علي بن ابى طالب عليه السّلام در روز جمعه سيزدهم ماه رجب پس از سى سال از عام الفيل در خانه خدا در شهر مكه به دنيا آمد ، نه پيش از وى كسى در خانه خدا به دنيا آمده و نه بعد از آن حضرت. تولد امير مؤمنان عليه السّلام در خانه خداوند فضيلت و شرافتى است كه پروردگار بزرگ براي بزرگداشت مقام و منزلتش به آن حضرت اختصاص داده است . 📚 منابع: 1:مسارالشيعةج7ص59 2:الإرشاد ج 1 ، ص 5 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️ 🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُضَاعَفُ. 🔰هشام بن حکم درباره کسی که می‌خواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل می‌کند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد. 📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
تقسیم کننده بهشت و جهنم 🛑كنا عند أحمد بن حنبل، فقال له رجل: يا أبا عبد الله، ما تقول في هذا الحديث الذي يروى أن عليّاً "عليه السلام "قال: أنا قسيم النار؟ 🔹 قال: وما تنكر من ذا؟ أليس روينا أن النبي "صلى الله عليه وآله وسلم" قال لعلي "عليه السلام": ((لا يحبك إلا مؤمن ولا يبغضك إلا منافق)). 🔸 قلنا: بلى 🔹قال: فأين المؤمن؟ 🔸قلنا: في الجنة 🔹قال: فأين المنافق؟ 🔸قلنا: في النار 🔹قال: فعلي قسيم النار. 🔰راوی نقل میکند که ما در نزد احمد بن الحنبل{ بزرگ حنابله} بودیم که مردی از او سوال کرد: نظر شما در مورد حدیث« من تقسیم کننده بهشت و جهنم هستم» که در مورد علی بن ابی طالب نقل میکند چیست❓ 🔹 احمد بن الحنبل جواب داد: چه کسی می تواند این روایت را رد کند❓ مگر روایت پیامبر "صلی الله علیه و اله "در مورد علی بن ابی طالب را نشنیده اید که فرمودند: علی را به غیر مومن دوست ندارد و بغیر از منافق بغض علی را ندارد. 🔸آن جماعت گفتند : بله 🔹 احمد بن حنبل گفت: مومن در کجاست؟ 🔸آن جماع گفتند در بهشت 🔹 باز احمد بن الحنبل سوال کرد :منافق در کجاست؟ 🔸 آن جماعت گفتند در جهنم احمد بن الحنبل گفت : پس علی بن ابی طالب تقسیم کننده بهشت و جهنم است. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚: أمالي الخمیسیة: ج1 ص258، 👈نکته: این روایت در منابع شیعه از لسان احمد بن الحنبل نیز نقل شده است: 📚 :الأربعون حديثا (للرازي)، ص: 88 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
Amali 9.mp3
40.91M
جلسه نهم: از کلاس حدیث خوانی استاد موضوع : کتاب امالی مرحوم شیخ مفید لینک کتاب امالی مرحوم شیخ مفید https://lib.eshia.ir/15035/1/1 👇نکته👇 مرحوم شیخ مفید کتابی دارد به نام"المسائل العكبرية" 👇 انگيزه نگارش‏👇 شيخ مفيد در مقدمه كتاب انگيزه خود را از نگارش اين كتاب پاسخ گويى به سؤالات حاجب ابو الليث الأواني بن سراج بيان كرده. وى ظاهرا يكى از چهره‏هاى برجسته علمى و حكومتى بوده است كه مورد علاقه شيخ مفيد بوده و در منطقه عكبرا در 60 كيلومترى بغداد مى‏زيسته است. 👇عناوين‏ کتاب👇 1- مراد از آيه تطهير 2- چگونه حضرت موسى شاگرد حضرت خضر مى‏شود؟ 3- چرا حضرت على عليه السلام غنايم صفين را تقسيم كرد اما غنايم جمل را تقسيم نكرد؟ 4- فرق ميان زمان و دهر 5- مراد از صراط مستقيم 6- معناى عالم ذر 7- زندگى پس از مرگ چگونه است؟ 8- جمع‏آورى قرآن چگونه بوده است؟ 9- چرا حضرت على در زمان خلافت فدك را پس نگرفت؟ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
در بحث میلاد با سعادت امیرالمومنین علیه السلام با دو مقوله روبرو هستیم 1⃣: تولد امیرالمومنین علیه السلام در کعبه 👈 علماء در این مورد اتفاق نظر دارند 👇علماء شیعه👇 1⃣: مرحوم شیخ طوسی: 🛑وُلِدَ بِمَکَّةَ فِی الْبَیْتِ الْحَرَامِ یَوْمَ الْجُمُعَةِ لِثَلَاثَ عَشْرَةَ خَلَتْ مِنْ رَجَبٍ بَعْدَ عَامِ الْفِیلِ بِثَلَاثِینَ سَنَة.1 🔰در روز جمعه سیزدهم ماه رجب، سی سال پس از عام‌الفیل در خانه خدا در شهر مکه به دنیا آمد. 2⃣:مرحوم شیخ مفید 🛑 ولد بمکة فی البیت الحرام یوم الجمعة الثالث عشر من رجب سنة ثلاثین من عام الفیل ولم یولد قبله ولا بعده مولود فی بیت الله تعالی سواه اکراما من الله تعالی له بذلک واجلالا لمحله فی التعظیم.2 🔰حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب (علیه‌السّلام) در روز جمعه سیزدهم ماه رجب پس از سی سال از عام‌الفیل در خانه خدا در شهر مکه به دنیا آمد. نه پیش از وی و نه بعد از آن، کسی در خانه خدا تولد نیافت. این امر بزرگ داشتی از سوی خداوند تعالی برای امام علی (علیه‌السّلام) است. 3⃣:مرحوم سید رضی 🛑ولد ع بمکة فی البیت الحرام لثلاث عشرة لیلة خلت من رجب بعد عام الفیل بثلاثین سنة و لا نعلم مولودا ولد فی الکعبة غیره‌.3 🔰در سیزدهم ماه رجب، سی سال پس از عام‌الفیل در خانه خدا در شهر مکه به دنیا آمد. مولودی غیر از او را سراغ نداریم که در خانه خدا تولد یافته باشد. 👇علماء عامه👇 1⃣:حاکم نیشابوری 🛑فقد تواترت الاخبار ان فاطمة بنت اسد ولدت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب کرم الله وجهه فی جوف الکعبة.4 🔰روایات متواتری وارد شده که فاطمه بنت اسد، امیرمؤمنان علی بن ابی‌طالب (کرم‌الله‌وجهه) را در داخل کعبه به دنیا آورده است. 2⃣:ابن جوزی 🛑وروی ان فاطمة بنت اسد کانت تطوف بالبیت وهی حامل بعلی (علیه‌السّلام) فضربها الطلق ففتح لها باب الکعبة فدخلت فوضتعه فیها. 🔰روایت شده است که فاطمه بنت اسد، در حالی که باردار بود، خانه خدا را طواف می‌کرد، درد زایمان او را فراگرفت، در خانه کعبه به روی او باز شد، پس داخل خانه کعبه شد و فرزندش را به دنیا آ ورد 👈ادامه دارد انشاءالله ✍ ادمین نوشت 📚منابع: 1:تهذيب الأحكام ج‏6، ص: 19 2: الارشادج۱، ص۵ 3:خصائص الائمه ص۳۹ 4: المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۵۵۰ 5:تذکرة الخواص، ص۱۰. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ادامه پست قبلی در پست قبلی عرض کردیم که در باب تولد مبارک امیرالمومنین علیه السلام با دو مقوله روبرو هستیم👇</span> 1⃣:اصل تولد امیرالمومنین علیه السلام در کعبه. 2⃣:زمان تولد امیرالمومنین علیه السلام ۱۳ رجب یا خیر؟ قسمت اول: عرض کردیم که تولد امیرالمومنین علیه السلام در داخل کعبه مورد اتفاق علماء فریقین است قسمت دوم: در زمان دقیق تولد اختلاف نظر وجو دارد. لذا عده ای قائل به ۲۳ شعبان و عده ای ۷ رجب و عده دیگری ۱۳ رجب شده اند برای تفصیل اقوال در باب تولد امیرالمومنین علیه السلام به کتاب مراه العقول ج‏5 ص276 رجوع کنید ✍:ادمین نوشت ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
شرح حال تولد امیرالمومنین علیه السلام در کعبه 🛑قال يزيد بن قعنب: كنت جالسا مع العباس بن عبد المطلب وفريق من عبد العزى بإزاء بيت الله الحرام، إذ أقبلت فاطمة بنت أسد أم أمير المؤمنين (عليه السلام) 🔰یزید بن قعنب می گوید: من با عباس بن عبد المطلب و جمعى از عبد العزى برابر خانه کعبه نشسته بودیم که فاطمه بنت اسد مادر امیر المؤمنین (ع) که نه ماه به او آبستن بود آمد و درد زائیدن داشت؛ گفت خدایا من به تو ایمان دارم و بدان چه از نزد تو آمده است؛ از رسولان و کتاب ها مؤمن هستم و به سخن جدم ابراهیم خلیل (ع) تصدیق دارم و او است که این بیت عتیق را ساخته به حق آن که این خانه را ساخته و به حق مولودى که در شکم من است، این ولادت را بر من آسان کن، یزید بن قعنب می گوید:👈 ما به چشم خود دیدیم که خانه خدا از پشت شکافت و فاطمه به درون آن رفت و از دیده ما نهان شد و دیوار به هم آمد و خواستیم قفل در خانه را بگشائیم، ولی گشوده نشد و دانستیم که این امر از طرف خداى عز و جل است و پس از چهار روز بیرون آمد و امیر المؤمنین را در دست داشت👉 و سپس گفت من بر همه زنان گذشته فضیلت دارم؛ زیرا آسیه بنت مزاحم خدا را به نهانى پرستید؛ در آن جا که پرستش خدا خوب نبود جز از روى ناچارى، و مریم دختر عمران نخل خشک را به دست خود جنبانید تا از آن خرماى تازه چید و خورد و من در خانه محترم خدا وارد شدم و از میوه بهشت و بار و برگش خوردم و چون خواستم بیرون آیم یک هاتفى آواز داد اى فاطمه نام فرزندت را على بگذار که او على است و خداى اعلى می فرماید: من نام او را از نام خود گرفتم و به ادب خود تادیبش نمودم و غامض علم خود را به او آموختم و او است که بت‏ها را در خانه من می شکند و او است که در بام خانه‏ام اذان می گوید و مرا تقدیس و تمجید می کند خوشا به حال کسى که او را دوست دارد و فرمان بردار او است و بدا به حال کسى که او را دشمن دارد و نافرمانى او کند. 📚:الأمالي الصدوق ج1 ص 195 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
دوتا نکته بگم لذت ببرید 👇اولا👇 👤ابن شهر آشوب (متوفای ۵۸۸ ق) می نویسد : 🛑《لَيسَ المَولُودُ فِي سَيِّدِ الأَيَّامِ يَومَ الجُمعَةِ فِي الشَّهرِ الحَرَامِ فِي البَيتِ الحَرَامِ سِوَى أَمِيرِ المُؤمِنِينَ(علیه السلام)》1 🔰به جز امام علی(علیه السلام) کسی نسيت که در برترين روزها يعني روز جمعه و در ماه حرام [رجب] در خانه خدا، تولد يافته باشد. 👇ثانیا👇 در یکی از زیارت های امیرالمومنین علیه السلام هست که : 🛑السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مَنْ شُرِّفَتْ بِهِ مَكَّةُ وَ مِنًى‏ 2 🔰سلام بر کسی که( ولادتش)بر مکه و مِنی شرافت داد. ✍:ادمین نوشت 📚:منابع 1)مناقب ابن شهر آشوب، ج۲، ص۲۰۰ 2)المزار الكبير (لابن المشهدي)، ص: 206 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
معنای نام 《علی》 برای امیرالمومنین علیه السلام 🛑عند العرب علي قال جابر اختلف الناس من أهل المعرفة لم سمي علي عليا فقالت طائفة لم يسم أحد من ولد آدم قبله بهذا الاسم في العرب و لا في العجم إلا أن يكون الرجل من العرب يقول ابني هذا علي يريد من العلو لا أنه اسمه و إنما تسمى الناس به بعده و في وقته و قالت طائفة سمي علي عليا لعلوه على كل من بارزه و قالت طائفة سمي علي عليا لأن داره في الجنان تعلو حتى تحاذي منازل الأنبياء و ليس نبي تعلو منزلته منزلة «8» علي و قالت طائفة سمي علي عليا لأنه علا ظهر رسول الله ص بقدميه طاعة لله عز و جل و لم يعل أحد على ظهر نبي غيره عند حط الأصنام من‏سطح الكعبة و قالت طائفة إنما سمي علي عليا لأنه زوج في أعلى السماوات و لم يزوج أحد من خلق الله عز و جل في ذلك الموضع غيره و قالت طائفة إنما سمي علي عليا لأنه كان أعلى الناس علما بعد رسول الله ص. 🔰 نزد عرب «علىّ»، جابر گويد: اهل اطلاع علّتهاى گوناگونى را براى چنين نامگذارى بر آن حضرت ذكر كرده‏اند، گروهى گفته‏اند:👇 1⃣: اين نام خاص آن جناب است و بر هيچ يك از فرزندان آدم، نه در عرب و نه در عجم، قبل از وى نهاده نشده بود، فقط در ميان عربها رسم اين بود كه به فرزندان لايق خود مى گفتند: «اين پسرم علىّ است»، و مقصودشان اين بود كه بلند مرتبه است، نه آنكه نامش علىّ باشد، و پيش از اين هم معمول نبوده است كه شخصى نام فرزند خود را علىّ بگذارد، بلكه در زمان زندگى او «تيمّنا و تبركا» و همچنين بعد از آن حضرت عليه السلام نهادن اين اسم بر كودكان رايج شد. 2⃣:عده ديگر گفته‏اند: بدين جهت وى را علىّ ناميده‏اند كه با هر كس پيكار مى‏كرد بر او پيروز مى‏شد. 3⃣: جمع ديگرى گفته‏اند: علّتش اين است كه در بهشت ارتفاع منزل آن حضرت از منازل سايرين بلندتر است حتى از منزل پيامبران، و مقام و مرتبه هيچ پيغمبرى بالاتر از مقام آن جناب نيست. 4⃣: گروه ديگرى گفته‏اند: اين نام بدان سبب است كه براى فرمانبردارى خداوند- عزّ و جلّ- در مسجد الحرام براى فرو افكندن بتها از دور بام كعبه، گامهايش را بر شانه پيغمبر نهاد، و جز او شخص ديگرى بر دوش پيغمبر بالا نرفته است. 5⃣: دسته ديگرى گفته‏اند: بدين جهت او را علىّ ناميدند كه عقد همسرى او با حضرت فاطمه در آسمانها واقع گرديد، و جز او هيچ يك از مخلوقات خدا در آنجا تزويج نشده است. 6⃣: بعضى ديگر گفته‏اند: بدين علّت كه مرتبه دانش وى بعد از پيغمبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله از تمام مردم بالاتر بود. 📚:معاني الأخبار ص61 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
لقب امیرالمومنین مختص امام علی علیه السلام است 🛑ُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: دَخَلَ رَجُلٌ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ فَقَامَ عَلَى قَدَمَيْهِ فَقَالَ مَهْ هَذَا اسْمٌ لَا يَصْلُحُ إِلَّا لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ سَمَّاهُ بِهِ وَ لَمْ يُسَمَّ بِهِ أَحَدٌ غَيْرُه‏ 🔰شخصی وارد بر امام صادق(ع) شد و به حضرت چنین سلام کرد: «السلام علیک یا امیرالمؤمنین!» امام صادق ایستاد و فرمود: «آرام! این اسمی است که جز زیبنده امیرمؤمنان(ع) نیست. خداوند این لقب را به او داده و هیچ کس دیگری را به این لقب نخوانده است.» راوی پرسید: «آخرین حجت الهی به چه نامی خوانده می شود؟» حضرت فرمود: «السلام علیک یا بقیه الله! السلام علیک یابن رسول الله» 📚:تفسیر العیاشی ج۱ص۲۷۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
تفاوت بین مسلمان و مؤمن در چیست⁉️ فرق بین ایمان و اسلام⁉️ 🛑سَأَلَ رَجُلٌ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام عَنِ الْإِسْلَامِ وَ الْإِيمَانِ مَا الْفَرْقُ بَيْنَهُمَا ... فَقَالَ- الْإِسْلَامُ هُوَ الظَّاهِرُ الَّذِي عَلَيْهِ النَّاسُ شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ إِقَامُ الصَّلَاةِ وَ إِيتَاءُ الزَّكَاةِ وَ حِجُّ الْبَيْتِ وَ صِيَامُ شَهْرِ رَمَضَانَ فَهَذَا الْإِسْلَامُ وَ قَالَ الْإِيمَانُ مَعْرِفَةُ هَذَا الْأَمْرِ مَعَ هَذَا فَإِنْ أَقَرَّ بِهَا وَ لَمْ يَعْرِفْ هَذَا الْأَمْرَ كَانَ مُسْلِماً وَ كَانَ ضَالًّا . 🔰امام جعفرصادق سلام الله علیه فرمودند: اسلام همان اعتقاد آشکاری است که مردم بر آن هستند . یعنی گواهی به توحید خداوند متعال و نبوت پیامبر اکرم و برپا داشتن نماز و پرداخت زکات و انجام حج و روزه ماه رمضان ، این اسلام است . ولی ایمان عبارت است از اعتقاد به امامت اهل‌بیت سلام الله علیهم همراه با مبانی قبل (توحید، نبوت و.....) پس اگر فرد، به اسلام اقرار نمود و ولایت اهل‌بیت سلام الله علیهم را نشناخت ، مسلمان گمراه است. (مؤمن نخواهد بود) 📚:کافی جلد۲ صفحه ۲۵_۲۴ حدیث۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
السلامُ عَلی مَن ماتَت فِی الکَربَلاءِ و دُفِنَت فی الشَام ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi