➖در ترک ولایت اهل البیت علیهم السلام رخصتی داده نشده است
🛑 عبْدِ الْحَمِيدِ بْنِ أَبِي الْعَلَاءِ قَالَ: دَخَلْتُ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ فَرَأَيْتُ مَوْلًى لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَمِلْتُ إِلَيْهِ لِأَسْأَلَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَإِذَا أَنَا بِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع سَاجِداً فَانْتَظَرْتُهُ طَوِيلًا فَطَالَ سُجُودُهُ عَلَيَّ فَقُمْتُ وَ صَلَّيْتُ رَكَعَاتٍ وَ انْصَرَفْتُ وَ هُوَ بَعْدُ سَاجِدٌ فَسَأَلْتُ مَوْلَاهُ مَتَى سَجَدَ فَقَالَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنَا فَلَمَّا سَمِعَ كَلَامِي رَفَعَ رَأْسَهُ ثُمَّ قَالَ أَبَا مُحَمَّدٍ ادْنُ مِنِّي فَدَنَوْتُ مِنْهُ فَسَلَّمْتُ عَلَيْهِ فَسَمِعَ صَوْتاً خَلْفَهُ فَقَالَ مَا هَذِهِ الْأَصْوَاتُ الْمُرْتَفِعَةُ فَقُلْتُ هَؤُلَاءِ قَوْمٌ مِنَ الْمُرْجِئَةِ وَ الْقَدَرِيَّةِ وَ الْمُعْتَزِلَةِ فَقَالَ إِنَّ الْقَوْمَ يُرِيدُونِّي فَقُمْ بِنَا فَقُمْتُ مَعَهُ فَلَمَّا أَنْ رَأَوْهُ نَهَضُوا نَحْوَهُ فَقَالَ لَهُمْ كُفُّوا أَنْفُسَكُمْ عَنِّي وَ لَا تُؤْذُونِي وَ تَعْرِضُونِي لِلسُّلْطَانِ فَإِنِّي لَسْتُ بِمُفْتٍ لَكُمْ ثُمَّ أَخَذَ بِيَدِي وَ تَرَكَهُمْ وَ مَضَى فَلَمَّا خَرَجَ مِنَ الْمَسْجِدِ قَالَ لِي يَا أَبَا مُحَمَّدٍ وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ إِبْلِيسَ سَجَدَ لِلَّهِ عَزَّ ذِكْرُهُ بَعْدَ الْمَعْصِيَةِ وَ التَّكَبُّرِ عُمُرَ الدُّنْيَا مَا نَفَعَهُ ذَلِكَ وَ لَا قَبِلَهُ اللَّهُ عَزَّ ذِكْرُهُ مَا لَمْ يَسْجُدْ لآِدَمَ كَمَا أَمَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَسْجُدَ لَهُ وَ كَذَلِكَ هَذِهِ الْأُمَّةُ الْعَاصِيَةُ الْمَفْتُونَةُ بَعْدَ نَبِيِّهَا ص وَ بَعْدَ تَرْكِهِمُ الْإِمَامَ الَّذِي نَصَبَهُ نَبِيُّهُمْ ص لَهُمْ فَلَنْ يَقْبَلَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَهُمْ عَمَلًا وَ لَنْ يَرْفَعَ لَهُمْ حَسَنَةً حَتَّى يَأْتُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَهُمْ وَ يَتَوَلَّوُا الْإِمَامَ الَّذِي أُمِرُوا بِوَلَايَتِهِ وَ يَدْخُلُوا مِنَ الْبَابِ الَّذِي فَتَحَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَسُولُهُ لَهُمْ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ إِنَّ اللَّهَ افْتَرَضَ عَلَى أُمَّةِ مُحَمَّدٍ ص خَمْسَ فَرَائِضَ الصَّلَاةَ وَ الزَّكَاةَ وَ الصِّيَامَ وَ الْحَجَّ وَ وَلَايَتَنَا فَرَخَّصَ لَهُمْ فِي أَشْيَاءَ مِنَ الْفَرَائِضِ الْأَرْبَعَةِ وَ لَمْ يُرَخِّصْ لِأَحَدٍ مِنَ الْمُسْلِمِينَ فِي تَرْكِ وَلَايَتِنَا لَا وَ اللَّهِ مَا فِيهَا رُخْصَةٌ.
🔰عبد الحميد بن ابو العلاء مىگويد:
وارد مسجد الحرام شدم و يكى از خدمتگزاران امام صادق عليه السّلام را ديدم پس به سوى او رفتم تا از حال امام صادق عليه السّلام پرسش كنم. ناگهان چشمم به امام صادق عليه السّلام افتاد كه در حال سجده هست. بسيار منتظر ماندم و سجده او به نظر من طولانى رسيد. برخاستم و چند ركعت نماز گزاردم و باز حضرت را در حال سجده يافتم. از خدمتكار ايشان پرسيدم: چند وقت است امام به سجده رفته؟ او گفت: پيش از آنكه تو نزد ما آيى. همين كه امام عليه السّلام صداى مرا شنيد سر از سجده برداشت و فرمود: اى ابا محمّد! نزد من بيا. من نزديك حضرت رفتم و بر او درود فرستادم پس پشت سر آن حضرت صدايى شنيدم. فرمود: اين صداى چيست؟ عرض كردم: گروهى از مرجئهو قدريه و معتزله هستند. فرمود: اينها مرا مىخواهند پس برخيز تا به نزد آنها برويم.
حضرت برخاست و من نيز با ايشان برخاستم، و چون آنها ديدند كه حضرت برخاست ايشان نيز به سوى حضرت آمدند. امام عليه السّلام بديشان فرمود: دست از من بداريد و مرا نيازاريد و نزد سلطانم مبريد زيرا من فتوايى براى شما نخواهم داشت. آن گاه دست مرا گرفت و آنها را به حال خويش وانهاد و به راه افتاد. چون از مسجد خارج شد به من فرمود: اى ابا محمّد! بخدا سوگند اگر شيطان پس از آن نافرمانى و تكبّرى كه كرده به اندازه عمر دنيا براى خداوند سجده كند سودى برايش نخواهد داشت و خداوند سجده او را نخواهد پذيرفت تا آن هنگام كه خدا به او دستور داد در برابر آدم به سجده افتد. همين گونه است همين امّت گنهپيشه پس از رهايى پيامبر و رهبرى كه پيامبرشان براى آنها گمارده بود به فتنه افتادند.
پس خداوند تبارك و تعالى عملى از آنها را نپذيرد و حسنهاى از آنها را بالا نبرد تا از همان راهى به درگاهش روند كه او مقرّر كرده، و از همان امامى پيروى كنند كه به پيروى از او مأمور شدهاند، و از همان درى كه خدا و پيامبر به روى آنها گشودهاند درآيند. اى ابا محمّد! همانا خداوند عزّ و جلّ پنج فريضه را حتمى ساخته است: نماز، زكات، روزه، حج و ولايت ما، و در مواردى چهار فريضه را بديشان رخصت داده ولى به هيچ روى براى هيچ يك از مسلمانان در ترك ولايت ما رخصتى داده نشده است، نه بخدا سوگند در ولايت ما رخصتى نيست.
📚: الكافي ج8، ص: 270
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖دو نکته در مورد روایت قبل عرض کنم
1️⃣: قوله عليه السلام:" فرخص لهم في أشياء" كقصر الصلاة في السفر، و تركها لفاقد الطهورين على القول به، و للحائض و النفساء و ترك كثير من أركانها في حال الضرورة و الخوف و القتال، و كترك الصيام في السفر و المرض و الكبر، و كترك الحج و الزكاة مع عدم الاستطاعة و المال، و لم يرخص في ترك الولاية في حال من الأحوال.
📚: مرآة العقول ج26، ص: 276
🔸قسمتی که امام علیه السلام فرمودند خداوند در اسلام را بر 5 پایه استوار کرده است: زکات، حج، نماز، روزه و ولایت.
و در ادامه فرمودند خداوند در نماز، حج، روزه، زکات اجازه ترخیص{ انجام ندادن} دادن است ولی در پذیرش ولایت ائمه علیهم السلام به هیچ وجه اجازه ترخیص نداده است:
ترخیص در نماز: شکستن نماز مسافر، شخص حائض و نفاس نماز ندارد، ترک اکثر ارکان نماز در نماز خوف.
ترخیص در روزه: شخص مریض و پیر و مسافر از گرفتن روزه معاف هستند.
ترخیص در حج و زکات: کسی که استطاعت مالی ندارد از انجام حج و زکات معاف است.
ولی خداوند تبارک و تعالی به هیچ وجه در پذیرش ولایت هیچ ترخیصی نداده است.
👈🏻حتی شخصی که تقیه میکند باز در دل به ولایت ائمه علیهم السلام معترف است
2️⃣: بحث مستضعفین خارج از بحث ما است قبلا در کانال بحث شده است کلیک کنید و مطالعه کنید:
قسمت اول مستضعفین
قسمت دوم مستضعفین
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖گمراهی مردم بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و اله
🛑 عنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ النَّاسُ صَارُوا بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص بِمَنْزِلَةِ مَنِ اتَّبَعَ هَارُونَ ع وَ مَنِ اتَّبَعَ الْعِجْلَ وَ إِنَّ أَبَا بَكْرٍ دَعَا فَأَبَى عَلِيٌّ ع إِلَّا الْقُرْآن وَ إِنَّ عُمَرَ دَعَا فَأَبَى عَلِيٌّ ع إِلَّا الْقُرْآنَ وَ إِنَّ عُثْمَانَ دَعَا فَأَبَى عَلِيٌّ ع إِلَّا الْقُرْآنَ وَ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَحَدٍ يَدْعُو إِلَى أَنْ يَخْرُجَ الدَّجَّالُ إِلَّا سَيَجِدُ مَنْ يُبَايِعُهُ وَ مَنْ رَفَعَ رَايَةَ ضَلَالَةٍ فَصَاحِبُهَا طَاغُوت
🔰زكرياى نقاض گويد:
شنيدم از امام باقر عليه السّلام كه ميفرمود: مردم پس از رحلت رسول خدا (ص) همانند كسانى شدند كه جمعى از هارون و گروهى از گوساله پيروى كردند و همانا ابو بكر مردم را (بخويش) دعوت كرد، و على عليه السّلام جز بقرآن عمل نكرد، و عمر هم چنين مردم را دعوت كرد و على عليه السّلام جز بقرآن عمل نكرد، و (از پى آن دو) عثمان مردم را (به بيعت خويش) خواند، و على عليه السّلام (همان طور) جز بقرآن عمل نكرد و تا هنگام ظهور دجال هيچ كس نيست كه مردم را بخويش دعوت كند جز آنكه جمعى پيرو پيدا كند، و هر كس پرچم گمراهى برافرازد سركش و باطل باشد.
📚الكافي ج8، ص: 296
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖پیامبر صلی الله علیه و اله برترین مخلوق خدا
🛑عنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص سَيِّدَ وُلْدِ آدَمَ فَقَالَ كَانَ وَ اللَّهِ سَيِّدَ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ وَ مَا بَرَأَ اللَّهُ بَرِيَّةً خَيْراً مِنْ مُحَمَّدٍ ص
🔰 از حسين بن عبد الله گويد: به امام صادق (ع) گفتم:
رسول خدا (ص) سيد اولاد آدم بود؟
فرمود: به خدا سيد همه خلق بود، خدا نفس كشى بهتر از محمد (صلی الله علیه و اله) نيافريده است.
📚: الكافي ج1، ص: 440
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چرا پیامبر صلی الله علیه و آله خاتم الانبیاء هستند
🛑عَنْ صَالِحِ بْنِ سَهْلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ بَعْضَ قُرَيْشٍ قَالَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص بِأَيِّ شَيْءٍ سَبَقْتَ الْأَنْبِيَاءَ وَ أَنْتَ بُعِثْتَ آخِرَهُمْ وَ خَاتَمَهُمْ قَالَ إِنِّي كُنْتُ أَوَّلَ مَنْ آمَنَ بِرَبِّي وَ أَوَّلَ مَنْ أَجَابَ حِينَ أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ النَّبِيِّينَ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى فَكُنْتُ أَنَا أَوَّلَ نَبِيٍّ قَالَ بَلَى فَسَبَقْتُهُمْ بِالْإِقْرَارِ بِاللَّهِ.
🔰امام صادق عليه السلام فرمود:
يكى از قريش برسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله گفت:
شما كه آخرين و پايان پيغمبران هستى، بچه سبب (در مقام و رتبه) از همه پيش افتادى؟ فرمود:
زيرا من نخستين كسى بودم كه بپروردگارم ايمان آوردم و نخستين كسى كه پاسخ گفت، زمانى كه خدا از پيغمبران پيمان گرفت و آنها را بر خودشان گواه ساخت كه مگر نه اينست كه من پروردگار شما هستم؟ گفتند چرا، من نخستين پيغمبرى بودم كه چرا گفت: پس سبقت من بر پيغمبران بواسطه اقرار بخدا بود (كه پيش از همه گفتم).
📚:الكافي ج1، ص: 441
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖حق کوچکترها بر بزرگترها چیست؟
🛑«أَمَّا حَقُّ الصَّغِيرِ فَرَحْمَتُهُ وَ تَثْقِيفُهُ وَ تَعْلِيمُهُ وَ الْعَفْوُ عَنْهُ وَ السَّتْرُ عَلَيْهِ وَ الرِّفْقُ بِهِ وَ الْمَعُونَةُ لَهُ وَ السَّتْرُ عَلَى جَرَائِرِ حَدَاثَتِهِ فَإِنَّهُ سَبَبٌ لِلتَّوْبَةِ وَ الْمُدَارَاةُ لَهُ وَ تَرْكُ مُمَاحَكَتِهِ فَإِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى لِرُشْدِهِ.»
🔰امام سجاد علیه السلام در رساله حقوق:
«...اما حق خردسال این است که:
با او مهربانی نمایی،
او را بهخوبی تربیت کنی،
(آنچه نیاز دارد را) به او بیاموزی،
از (اشتباهاتِ) او درگذری،
کاستیهایش را (از چشم دیگران) بپوشانی،
با ملایمت با او رفتار کنی،
(در کارهایی که باید انجام دهد و نیاز به کمک دارد،) او را یاری نمایی،
جرمهایی که از روی خامی انجام داده را بپوشانی؛ چراکه اینکار موجب توبه(بازگشت) او میشود و مدارا با اوست،
با او لجبازی نکنی؛ چراکه (رعایت این مسأله) به هدایت او نزدیکتر است.»
📚تحفالعقول، ص۲۷۰
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖خوشا به حال آنها که فرزندانی صالح تربیت میکنند
🛑...عَنِ اَلْفَضْلِ بْنِ أَبِي قُرَّةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «مَرَّ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ ع بِقَبْرٍ يُعَذَّبُ صَاحِبُهُ ثُمَّ مَرَّ بِهِ مِنْ قَابِلٍ فَإِذَا هُوَ لَا يُعَذَّبُ فَقَالَ: يَا رَبِّ مَرَرْتُ بِهَذَا الْقَبْرِ عَامَ أَوَّلَ فَكَانَ يُعَذَّبُ وَ مَرَرْتُ بِهِ الْعَامَ فَإِذَا هُوَ لَيْسَ يُعَذَّبُ. فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنَّهُ أَدْرَكَ لَهُ وَلَدٌ صَالِحٌ فَأَصْلَحَ طَرِيقاً وَ آوَى يَتِيماً فَلِهَذَا غَفَرْتُ لَهُ بِمَا فَعَلَ ابْنُهُ.» ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «مِيرَاثُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ عَبْدِهِ اَلْمُؤْمِنِ وَلَدٌ يَعْبُدُهُ مِنْ بَعْدِهِ.»»
🔰از امام صادق از رسول خدا (صلواتاللهعلیهما) نقل شده است:
«عیسی بن مریم (علیهماالسلام) از کنار قبری گذر کرد که صاحبش در حال عذاب کشیدن بود. سال بعد نیز از کنار همان قبر عبور کرد، اما صاحبش دیگر عذاب نمیکشید.
عیسی (علیهالسلام) عرض کرد:
«پروردگارا! سال اول که از کنار این قبر عبور کردم، عذاب میشد، اما امسال که عبور میکنم، عذاب نمیشود!»
خداوند به او وحی فرمود:
«او فرزند صالحی داشت که جادهای را تعمیر کرد و یتیمی را سرپرستی نمود. بههمینخاطر او را در عوض کاری که پسرش انجام داد، آمرزیدم.»
میراث خداوند (عزّوجلّ) از بندهی مؤمنش؛ فرزندی است که بعد از او، خداوند را بندگی کند.»
📚: الكافي، ج۶، ص۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖دلیل غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
🛑عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْفَرَجِ قَالَ: كَتَبَ إِلَيَّ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِذَا غَضِبَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى خَلْقِهِ نَحَّانَا عَنْ جِوَارِهِمْ .
🔰محمد بن فرج گويد:
امام باقر عليه السلام بمن نوشت: زمانى كه خداى تبارك و تعالى بر خلقش خشم كند، ما را از مجاورت آنها دور كند
👇شرح روایت👇
🔺يدل على أن غيبة الإمام عليه السلام غضب على أكثر الخلق2
✍:علامه مجلسی علیه الرحمه:
روایت دلالت میکند که غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف غضبی است که بر اکثریت شده است
👇نکته👇
✍:برای غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دلائل متعددی در روایت بیان شده است.
1:تا دشمنان امام علیه السلام را به قتل نرسانند3
2:امتحان الهی بندگان4
3: غضب الهی5
4: و....
📚منابع
1:الکافي ج۱ص۳۴۳
2:مرآة العقول ; ج ۴ ص ۶۱
3:الكافي ج 1ص342
4:الغيبة للنعماني ج1ص154
5:الکافي ج۱ص۳۴۳
#امام_زمان
#دلائل_غیبت
#جمعه
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
May 11
➖حکمت غیبت امامزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از حکمت های پنهان الهی است
َ🛑سمِعْتُ الصَّادِقَ ع يَقُولُ: إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَيْبَةً لَا بُدَّ مِنْهَا يَرْتَابُ فِيهَا كُلُّ مُبْطِلٍ قُلْتُ لَهُ وَ لِمَ جُعِلْتُ فِدَاكَ؟ قَالَ الْأَمْرُ لَا يُؤْذَنُ لِي فِي كَشْفِهِ لَكُمْ قُلْتُ فَمَا وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِي غَيْبَتِهِ؟ قَالَ وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِي غَيْبَتِهِ- وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِي غَيْبَاتِ مَنْ تَقَدَّمَهُ مِنْ حُجَجِ اللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ إِنَّ وَجْهَ الْحِكْمَةِ فِي ذَلِكَ لَا يَنْكَشِفُ إِلَّا بَعْدَ ظُهُورِهِ كَمَا لَمْ يَنْكَشِفْ وَجْهُ الْحِكْمَةِ لِمَا أَتَاهُ الْخَضِرُ مِنْ خَرْقِ السَّفِينَةِ وَ قَتْلِ الْغُلَامِ وَ إِقَامَةِ الْجِدَارِ لِمُوسَى ع إِلَى وَقْتِ افْتِرَاقِهِمَا يَا ابْنَ الْفَضْلِ إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ أَمْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ سِرٌّ مِنْ سِرِّ اللَّهِ وَ غَيْبٌ مِنْ غَيْبِ اللَّهِ وَ مَتَى عَلِمْنَا أَنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ حَكِيمٌ صَدَّقْنَا بِأَنْ أَفْعَالَهُ كُلَّهَا حِكْمَةٌ وَ إِنْ كَانَ وَجْهُهَا غَيْرَ مُنْكَشِفٍ.
🔰 از عبد اللَّه بن فضل هاشمى نقل است كه گفت:
از حضرت صادق عليه السّلام شنيدم كه مىفرمود: براى صاحب الأمر غيبت ناگزيرى است كه در آن هر باطلجويى به ترديد مىافتد، عرض كردم: قربانت گردم، براى چه؟فرمود:
به جهت امرى كه ما اجازه نداريم آن را آشكار سازيم، گفتم: چه حكمتى در آن غيبت است؟
فرمود:
حكمت غيبت او همان حكمت در غيبت حجّتهاى الهى پيش از او است،
و وجه حكمت غيبت او پس از ظهورش آشكار خواهد شد،
همان طور كه وجه حكمت اعمال خضر عليه السّلام؛
از شكستن كشتى و قتل پسر و بپاداشتن ديوار بر حضرت موسى عليه السّلام روشن نبود تا آنكه وقت جدايى و فراق آن دو فرا رسيد.
اى پسر فضل اين امر، امرى از امورى خداوند متعال، و سرّى از اسرار خدا و غيبى از غيوب پروردگار است، و هنگامى كه پى برديم كه خداوند حكيم است، پذيرفتهايم كه تمام كردار او حكيمانه است هر چند وجه انكار آن ظاهر نباشد.
📚:الإحتجاج ج2، ص: 376
#جمعه
#ظهور
#امام_زمان_علیه_السلام
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖حکمت غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بعد از ظهور مشخص میشود
🛑 قالَ سَمِعْتُ الصَّادِقَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع يَقُولُ إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَيْبَةً لَا بُدَّ مِنْهَا يَرْتَابُ فِيهَا كُلُّ مُبْطِلٍ فَقُلْتُ لَهُ وَ لِمَ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ لِأَمْرٍ لَمْ يُؤْذَنْ لَنَا فِي كَشْفِهِ لَكُمْ قُلْتُ فَمَا وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِي غَيْبَتِهِ قَالَ وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِي غَيْبَتِهِ وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِي غَيْبَاتِ مَنْ تَقَدَّمَهُ مِنْ حُجَجِ اللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ إِنَّ وَجْهَ الْحِكْمَةِ فِي ذَلِكَ لَا يَنْكَشِفُ إِلَّا بَعْدَ ظُهُورِهِ كَمَا لَا يَنْكَشِفُ وَجْهُ الْحِكْمَةِ لَمَّا أَتَاهُ الْخَضِرُ ع مِنْ خَرْقِ السَّفِينَةِ وَ قَتْلِ الْغُلَامِ وَ إِقَامَةِ الْجِدَارِ لِمُوسَى ع إِلَّا وَقْتَ افْتِرَاقِهِمَا يَا ابْنَ الْفَضْلِ إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ أَمْرٌ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ وَ سِرٌّ مِنْ سِرِّ اللَّهِ وَ غَيْبٌ مِنْ غَيْبِ اللَّهِ وَ مَتَى عَلِمْنَا أَنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ حَكِيمٌ صَدَّقْنَا بِأَنَّ أَفْعَالَهُ كُلَّهَا حِكْمَةٌ وَ إِنْ كَانَ وَجْهُهَا غَيْرَ مُنْكَشِفٍ لَنَا.
🔰عبد اللَّه بن فضل هاشمى نقل كرده كه وى گفت:
از حضرت صادق جعفر بن محمّد عليهما السّلام شنيدم كه مىفرمودند:
صاحب امر عليه السّلام غيبتى دارد كه چارهاى از آن نيست، هر گمراه و باطلى در آن ترديد و شك مىكند.
محضرش عرض كردم: فدايت شوم چرا؟
فرمودند: به خاطر امرى كه در بيانش مأذون نيستم.
عرض كردم: حكمت در غيبت آن حضرت چيست؟
فرمودند: حكمت در غيبت آن جناب همان حكمت در غيبت حجّتهاى گذشته حقّ تعالى مىباشد كه بعد از ظهورش آشكار خواهد شد چنانچه حكمت افعالى را كه خضر عليه السّلام مرتكب شد كه عبارت بودند از شكستن و شكافتن كشتى و كشتن جوان و بپا داشتن ديوار براى موسى عليه السّلام بعد از جداشدنش از خضر ظاهر گشت اى پسر فضل، اين امر، امرى است از امور خدا و سرّى است از اسرار الهى و غيبى است از غيبهاى ربوبى و وقتى خداى عزّ و جلّ را حكيم دانستيم بايد تمام افعالش را تصديق نموده و معتقد باشيم كلا از روى حكمت صورت مىگيرند اگر چه وجه آنها را ما ندانيم.
📚: علل الشرائع بج1 ص 243
#جمعه
#ظهور
#امام_زمان_علیه_السلام
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖نزدیک ترین حالت به کفر
🛑…عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ قَالاَ:
«أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ إِلَى الْكُفْرِ أَنْ يُوَاخِيَ الرَّجُلَ عَلَى الدِّينِ فَيُحْصِيَ عَلَيْهِ عَثَرَاتِهِ وَ زَلَّاتِهِ لِيُعَنِّفَهُ بِهَا يَوْماً مَا.»
🔰از امام باقر و نیز از امام صادق (علیهماالسلام) نقل شده است:
«نزدیکترین حالتی که بنده به کفر دارد، این است که دیگری را برادر دینی خود بداند، اما اشتباهات و لغزشهایش را شمارش کند تا روزی با (یادآوریِ) آنها، بر او درشتی نماید.»
📚: الكافي، ج۲، ص۳۵۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi