➖گمراهی مردم بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و اله
🛑 عنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ النَّاسُ صَارُوا بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص بِمَنْزِلَةِ مَنِ اتَّبَعَ هَارُونَ ع وَ مَنِ اتَّبَعَ الْعِجْلَ وَ إِنَّ أَبَا بَكْرٍ دَعَا فَأَبَى عَلِيٌّ ع إِلَّا الْقُرْآن وَ إِنَّ عُمَرَ دَعَا فَأَبَى عَلِيٌّ ع إِلَّا الْقُرْآنَ وَ إِنَّ عُثْمَانَ دَعَا فَأَبَى عَلِيٌّ ع إِلَّا الْقُرْآنَ وَ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَحَدٍ يَدْعُو إِلَى أَنْ يَخْرُجَ الدَّجَّالُ إِلَّا سَيَجِدُ مَنْ يُبَايِعُهُ وَ مَنْ رَفَعَ رَايَةَ ضَلَالَةٍ فَصَاحِبُهَا طَاغُوت
🔰زكرياى نقاض گويد:
شنيدم از امام باقر عليه السّلام كه ميفرمود: مردم پس از رحلت رسول خدا (ص) همانند كسانى شدند كه جمعى از هارون و گروهى از گوساله پيروى كردند و همانا ابو بكر مردم را (بخويش) دعوت كرد، و على عليه السّلام جز بقرآن عمل نكرد، و عمر هم چنين مردم را دعوت كرد و على عليه السّلام جز بقرآن عمل نكرد، و (از پى آن دو) عثمان مردم را (به بيعت خويش) خواند، و على عليه السّلام (همان طور) جز بقرآن عمل نكرد و تا هنگام ظهور دجال هيچ كس نيست كه مردم را بخويش دعوت كند جز آنكه جمعى پيرو پيدا كند، و هر كس پرچم گمراهى برافرازد سركش و باطل باشد.
📚الكافي ج8، ص: 296
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖پیامبر صلی الله علیه و اله برترین مخلوق خدا
🛑عنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص سَيِّدَ وُلْدِ آدَمَ فَقَالَ كَانَ وَ اللَّهِ سَيِّدَ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ وَ مَا بَرَأَ اللَّهُ بَرِيَّةً خَيْراً مِنْ مُحَمَّدٍ ص
🔰 از حسين بن عبد الله گويد: به امام صادق (ع) گفتم:
رسول خدا (ص) سيد اولاد آدم بود؟
فرمود: به خدا سيد همه خلق بود، خدا نفس كشى بهتر از محمد (صلی الله علیه و اله) نيافريده است.
📚: الكافي ج1، ص: 440
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چرا پیامبر صلی الله علیه و آله خاتم الانبیاء هستند
🛑عَنْ صَالِحِ بْنِ سَهْلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ بَعْضَ قُرَيْشٍ قَالَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص بِأَيِّ شَيْءٍ سَبَقْتَ الْأَنْبِيَاءَ وَ أَنْتَ بُعِثْتَ آخِرَهُمْ وَ خَاتَمَهُمْ قَالَ إِنِّي كُنْتُ أَوَّلَ مَنْ آمَنَ بِرَبِّي وَ أَوَّلَ مَنْ أَجَابَ حِينَ أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ النَّبِيِّينَ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى فَكُنْتُ أَنَا أَوَّلَ نَبِيٍّ قَالَ بَلَى فَسَبَقْتُهُمْ بِالْإِقْرَارِ بِاللَّهِ.
🔰امام صادق عليه السلام فرمود:
يكى از قريش برسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله گفت:
شما كه آخرين و پايان پيغمبران هستى، بچه سبب (در مقام و رتبه) از همه پيش افتادى؟ فرمود:
زيرا من نخستين كسى بودم كه بپروردگارم ايمان آوردم و نخستين كسى كه پاسخ گفت، زمانى كه خدا از پيغمبران پيمان گرفت و آنها را بر خودشان گواه ساخت كه مگر نه اينست كه من پروردگار شما هستم؟ گفتند چرا، من نخستين پيغمبرى بودم كه چرا گفت: پس سبقت من بر پيغمبران بواسطه اقرار بخدا بود (كه پيش از همه گفتم).
📚:الكافي ج1، ص: 441
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖حق کوچکترها بر بزرگترها چیست؟
🛑«أَمَّا حَقُّ الصَّغِيرِ فَرَحْمَتُهُ وَ تَثْقِيفُهُ وَ تَعْلِيمُهُ وَ الْعَفْوُ عَنْهُ وَ السَّتْرُ عَلَيْهِ وَ الرِّفْقُ بِهِ وَ الْمَعُونَةُ لَهُ وَ السَّتْرُ عَلَى جَرَائِرِ حَدَاثَتِهِ فَإِنَّهُ سَبَبٌ لِلتَّوْبَةِ وَ الْمُدَارَاةُ لَهُ وَ تَرْكُ مُمَاحَكَتِهِ فَإِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى لِرُشْدِهِ.»
🔰امام سجاد علیه السلام در رساله حقوق:
«...اما حق خردسال این است که:
با او مهربانی نمایی،
او را بهخوبی تربیت کنی،
(آنچه نیاز دارد را) به او بیاموزی،
از (اشتباهاتِ) او درگذری،
کاستیهایش را (از چشم دیگران) بپوشانی،
با ملایمت با او رفتار کنی،
(در کارهایی که باید انجام دهد و نیاز به کمک دارد،) او را یاری نمایی،
جرمهایی که از روی خامی انجام داده را بپوشانی؛ چراکه اینکار موجب توبه(بازگشت) او میشود و مدارا با اوست،
با او لجبازی نکنی؛ چراکه (رعایت این مسأله) به هدایت او نزدیکتر است.»
📚تحفالعقول، ص۲۷۰
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖خوشا به حال آنها که فرزندانی صالح تربیت میکنند
🛑...عَنِ اَلْفَضْلِ بْنِ أَبِي قُرَّةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «مَرَّ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ ع بِقَبْرٍ يُعَذَّبُ صَاحِبُهُ ثُمَّ مَرَّ بِهِ مِنْ قَابِلٍ فَإِذَا هُوَ لَا يُعَذَّبُ فَقَالَ: يَا رَبِّ مَرَرْتُ بِهَذَا الْقَبْرِ عَامَ أَوَّلَ فَكَانَ يُعَذَّبُ وَ مَرَرْتُ بِهِ الْعَامَ فَإِذَا هُوَ لَيْسَ يُعَذَّبُ. فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنَّهُ أَدْرَكَ لَهُ وَلَدٌ صَالِحٌ فَأَصْلَحَ طَرِيقاً وَ آوَى يَتِيماً فَلِهَذَا غَفَرْتُ لَهُ بِمَا فَعَلَ ابْنُهُ.» ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «مِيرَاثُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ عَبْدِهِ اَلْمُؤْمِنِ وَلَدٌ يَعْبُدُهُ مِنْ بَعْدِهِ.»»
🔰از امام صادق از رسول خدا (صلواتاللهعلیهما) نقل شده است:
«عیسی بن مریم (علیهماالسلام) از کنار قبری گذر کرد که صاحبش در حال عذاب کشیدن بود. سال بعد نیز از کنار همان قبر عبور کرد، اما صاحبش دیگر عذاب نمیکشید.
عیسی (علیهالسلام) عرض کرد:
«پروردگارا! سال اول که از کنار این قبر عبور کردم، عذاب میشد، اما امسال که عبور میکنم، عذاب نمیشود!»
خداوند به او وحی فرمود:
«او فرزند صالحی داشت که جادهای را تعمیر کرد و یتیمی را سرپرستی نمود. بههمینخاطر او را در عوض کاری که پسرش انجام داد، آمرزیدم.»
میراث خداوند (عزّوجلّ) از بندهی مؤمنش؛ فرزندی است که بعد از او، خداوند را بندگی کند.»
📚: الكافي، ج۶، ص۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖دلیل غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
🛑عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْفَرَجِ قَالَ: كَتَبَ إِلَيَّ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِذَا غَضِبَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى خَلْقِهِ نَحَّانَا عَنْ جِوَارِهِمْ .
🔰محمد بن فرج گويد:
امام باقر عليه السلام بمن نوشت: زمانى كه خداى تبارك و تعالى بر خلقش خشم كند، ما را از مجاورت آنها دور كند
👇شرح روایت👇
🔺يدل على أن غيبة الإمام عليه السلام غضب على أكثر الخلق2
✍:علامه مجلسی علیه الرحمه:
روایت دلالت میکند که غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف غضبی است که بر اکثریت شده است
👇نکته👇
✍:برای غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دلائل متعددی در روایت بیان شده است.
1:تا دشمنان امام علیه السلام را به قتل نرسانند3
2:امتحان الهی بندگان4
3: غضب الهی5
4: و....
📚منابع
1:الکافي ج۱ص۳۴۳
2:مرآة العقول ; ج ۴ ص ۶۱
3:الكافي ج 1ص342
4:الغيبة للنعماني ج1ص154
5:الکافي ج۱ص۳۴۳
#امام_زمان
#دلائل_غیبت
#جمعه
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
May 11
➖حکمت غیبت امامزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از حکمت های پنهان الهی است
َ🛑سمِعْتُ الصَّادِقَ ع يَقُولُ: إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَيْبَةً لَا بُدَّ مِنْهَا يَرْتَابُ فِيهَا كُلُّ مُبْطِلٍ قُلْتُ لَهُ وَ لِمَ جُعِلْتُ فِدَاكَ؟ قَالَ الْأَمْرُ لَا يُؤْذَنُ لِي فِي كَشْفِهِ لَكُمْ قُلْتُ فَمَا وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِي غَيْبَتِهِ؟ قَالَ وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِي غَيْبَتِهِ- وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِي غَيْبَاتِ مَنْ تَقَدَّمَهُ مِنْ حُجَجِ اللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ إِنَّ وَجْهَ الْحِكْمَةِ فِي ذَلِكَ لَا يَنْكَشِفُ إِلَّا بَعْدَ ظُهُورِهِ كَمَا لَمْ يَنْكَشِفْ وَجْهُ الْحِكْمَةِ لِمَا أَتَاهُ الْخَضِرُ مِنْ خَرْقِ السَّفِينَةِ وَ قَتْلِ الْغُلَامِ وَ إِقَامَةِ الْجِدَارِ لِمُوسَى ع إِلَى وَقْتِ افْتِرَاقِهِمَا يَا ابْنَ الْفَضْلِ إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ أَمْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ سِرٌّ مِنْ سِرِّ اللَّهِ وَ غَيْبٌ مِنْ غَيْبِ اللَّهِ وَ مَتَى عَلِمْنَا أَنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ حَكِيمٌ صَدَّقْنَا بِأَنْ أَفْعَالَهُ كُلَّهَا حِكْمَةٌ وَ إِنْ كَانَ وَجْهُهَا غَيْرَ مُنْكَشِفٍ.
🔰 از عبد اللَّه بن فضل هاشمى نقل است كه گفت:
از حضرت صادق عليه السّلام شنيدم كه مىفرمود: براى صاحب الأمر غيبت ناگزيرى است كه در آن هر باطلجويى به ترديد مىافتد، عرض كردم: قربانت گردم، براى چه؟فرمود:
به جهت امرى كه ما اجازه نداريم آن را آشكار سازيم، گفتم: چه حكمتى در آن غيبت است؟
فرمود:
حكمت غيبت او همان حكمت در غيبت حجّتهاى الهى پيش از او است،
و وجه حكمت غيبت او پس از ظهورش آشكار خواهد شد،
همان طور كه وجه حكمت اعمال خضر عليه السّلام؛
از شكستن كشتى و قتل پسر و بپاداشتن ديوار بر حضرت موسى عليه السّلام روشن نبود تا آنكه وقت جدايى و فراق آن دو فرا رسيد.
اى پسر فضل اين امر، امرى از امورى خداوند متعال، و سرّى از اسرار خدا و غيبى از غيوب پروردگار است، و هنگامى كه پى برديم كه خداوند حكيم است، پذيرفتهايم كه تمام كردار او حكيمانه است هر چند وجه انكار آن ظاهر نباشد.
📚:الإحتجاج ج2، ص: 376
#جمعه
#ظهور
#امام_زمان_علیه_السلام
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖حکمت غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بعد از ظهور مشخص میشود
🛑 قالَ سَمِعْتُ الصَّادِقَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع يَقُولُ إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَيْبَةً لَا بُدَّ مِنْهَا يَرْتَابُ فِيهَا كُلُّ مُبْطِلٍ فَقُلْتُ لَهُ وَ لِمَ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ لِأَمْرٍ لَمْ يُؤْذَنْ لَنَا فِي كَشْفِهِ لَكُمْ قُلْتُ فَمَا وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِي غَيْبَتِهِ قَالَ وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِي غَيْبَتِهِ وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِي غَيْبَاتِ مَنْ تَقَدَّمَهُ مِنْ حُجَجِ اللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ إِنَّ وَجْهَ الْحِكْمَةِ فِي ذَلِكَ لَا يَنْكَشِفُ إِلَّا بَعْدَ ظُهُورِهِ كَمَا لَا يَنْكَشِفُ وَجْهُ الْحِكْمَةِ لَمَّا أَتَاهُ الْخَضِرُ ع مِنْ خَرْقِ السَّفِينَةِ وَ قَتْلِ الْغُلَامِ وَ إِقَامَةِ الْجِدَارِ لِمُوسَى ع إِلَّا وَقْتَ افْتِرَاقِهِمَا يَا ابْنَ الْفَضْلِ إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ أَمْرٌ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ وَ سِرٌّ مِنْ سِرِّ اللَّهِ وَ غَيْبٌ مِنْ غَيْبِ اللَّهِ وَ مَتَى عَلِمْنَا أَنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ حَكِيمٌ صَدَّقْنَا بِأَنَّ أَفْعَالَهُ كُلَّهَا حِكْمَةٌ وَ إِنْ كَانَ وَجْهُهَا غَيْرَ مُنْكَشِفٍ لَنَا.
🔰عبد اللَّه بن فضل هاشمى نقل كرده كه وى گفت:
از حضرت صادق جعفر بن محمّد عليهما السّلام شنيدم كه مىفرمودند:
صاحب امر عليه السّلام غيبتى دارد كه چارهاى از آن نيست، هر گمراه و باطلى در آن ترديد و شك مىكند.
محضرش عرض كردم: فدايت شوم چرا؟
فرمودند: به خاطر امرى كه در بيانش مأذون نيستم.
عرض كردم: حكمت در غيبت آن حضرت چيست؟
فرمودند: حكمت در غيبت آن جناب همان حكمت در غيبت حجّتهاى گذشته حقّ تعالى مىباشد كه بعد از ظهورش آشكار خواهد شد چنانچه حكمت افعالى را كه خضر عليه السّلام مرتكب شد كه عبارت بودند از شكستن و شكافتن كشتى و كشتن جوان و بپا داشتن ديوار براى موسى عليه السّلام بعد از جداشدنش از خضر ظاهر گشت اى پسر فضل، اين امر، امرى است از امور خدا و سرّى است از اسرار الهى و غيبى است از غيبهاى ربوبى و وقتى خداى عزّ و جلّ را حكيم دانستيم بايد تمام افعالش را تصديق نموده و معتقد باشيم كلا از روى حكمت صورت مىگيرند اگر چه وجه آنها را ما ندانيم.
📚: علل الشرائع بج1 ص 243
#جمعه
#ظهور
#امام_زمان_علیه_السلام
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖نزدیک ترین حالت به کفر
🛑…عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ قَالاَ:
«أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ إِلَى الْكُفْرِ أَنْ يُوَاخِيَ الرَّجُلَ عَلَى الدِّينِ فَيُحْصِيَ عَلَيْهِ عَثَرَاتِهِ وَ زَلَّاتِهِ لِيُعَنِّفَهُ بِهَا يَوْماً مَا.»
🔰از امام باقر و نیز از امام صادق (علیهماالسلام) نقل شده است:
«نزدیکترین حالتی که بنده به کفر دارد، این است که دیگری را برادر دینی خود بداند، اما اشتباهات و لغزشهایش را شمارش کند تا روزی با (یادآوریِ) آنها، بر او درشتی نماید.»
📚: الكافي، ج۲، ص۳۵۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖آشنایی با منابع حدیثی3/1
بخش نخست
📗کتاب: الفقه المنسوب بالإمام علی بن موسی الرضا علیه السلام
1. نام کتاب: فقه الرضا، فقه رضوی، الفقه (منسوب به امام علی بن موسی الرضا علیه السلام
2. نام مؤلف:
نظریات گوناگونی پیرامون مولف فقه الرضا است؛
۱. تالیف امام علی بن موسی الرضا
۲. تالیف برخی از شاگردان آن حضرت
۳ این کتاب همان کتاب شرایع علی بن حسین (صدوق بزرگ) است
۴ این کتاب کتاب التکلیف محمد بن علی شلمغانی است
۵ این کتاب کتاب المنقبه امام حسن عسکری است
بحث مفصل در این رابطه در منابع زیر ملاحظه کنید.
📚مستدرک الوسائل جلد ۱۹ صفحه ۲۳۰به بعد
📚ریاض العلما جلد ۲ صفحه ۳۰
📚الفصول الغربیه صفحه ۳۱۳
📚مفاتیح الاصول صفحه ۳۵۲
📚عوائد الایام صفحه ۲۵۱
الذریعه جلد ۱۶ صفحه ۲۹۲
📚مقدمه مفصل خود کتاب که توسط کنگره جهانی امام رضا به چاپ رسیده است
📚چهل مقاله از رضا استادی چاپ کتابخانه آیت الله مرعشی علیه رحمة الله.
3. موضوع کتاب: مسائل مختلف فقهی، و در ضمن آن برخی از مسایل عقیدتی، اخلاقی نیز بیان شده است.
مطالب کتاب به چهار بخش تقسیم می شود
أ. احکام فقهی (بخش عمده کتاب)
که مشتمل بر (طهارت، نماز، احکام میت، روزه، حج، زکات، نکاح و طلاق، بیع و اجاره و شفعه و حدود و دیات به طور مفصل)
ب. مسائل عقیدتی (معرفت، قضا و قدر، استطاعت، جبر و تفویض، مشیت و اراده)
ج. مسائل اخلاقی (حیا، توکل، سخاوت، قناعت، صبر، تواضع، زهد و ...)
د. برخی از آداب (آداب شانه زدن، روغن مالیدن، حجامت، استشفا به قرآن، سرمه کشیدن، آداب سفر)
4. عناوین و فصل های محتویات کتاب:
کتاب در بر دارنده ۱۱۹ باب و تنظیم به شکل کتاب های فقهی است. در ظاهر نسبت به تنظیم ابواب کمی به هم ریختگی دیده می شود. مثلا برخی مباحث مربوط به نماز در باب ۵۳ ضمن مباحث معاملات آمده است و...
5. تاریخ نگارش یا وفات مؤلف:
این کتاب تا قرن یازدهم و زمان علامه محمد تقی مجلسی مشهور نبوده است و او برای اولین بار در کتاب اللوامع القدسیه که شرح بر کتاب من لایحضره الفقیه است از آن یاد کرده است.
سپس علامه محمد باقر مجلسی در کتاب بحارالانوار از آن نام برده و معرفی کرده و روایاتش را در فصلهای مختلف ذکر کرده است.
سید فاضل مورد اطمینان محدث قاضی امیرحسین سالیانی دراز مجاور بیت الله الحرام بود و چون به شهر اصفهان آمد به خدمتش مشرف شدم و او را زیارت کردم او به من اظهار داشت هدیه نفیسی برای شما آوردهام و آن فقه الرضوی است.
زمانی که در مکه بودم گروهی از مردم قم بدان جا آمدند و با آنها کتابی قدیمی بود که در زمان امام رضا نگاشته شده بود و در برخی مواضع آن خط خود آن حضرت وجود داشت و بر آن عده بسیاری از فضلا اجازاتی نگاشته بودند به گونهای که برای من علم عادی پیدا شد که این کتاب تالیف آن حضرت است.
و من آن را استنساخ نمودم.... آنگاه سید کتاب را به من داد و من نیز آن را استنساخ نمودم.
و آن را به برخی فضلا دادم و فراموش کردم آن را از وی بازپس گیرم و چون شرح عربی من لایحضره الفقیه به نام روضه المتقین را به پایان بردم و شرح فارسی را نیز مقداری نوشتم آن فاضل کتاب را به من باز پس داد.
پس در آن اندیشه نمودم و فهمیدم که این کتاب نزد صدوق و پدرش وجود داشته است و هرچه صدوق بزرگ به فرزندش در رساله اش نگاشته عبارات همین کتاب است مگر موارد اندکی و نیز هرچه صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه بدون سند ذکر کرده است عبارات همین کتاب فقه رضوی است.
ب. تعداد بسیاری از علما نیز نسبت این کتاب به امام رضا را رد کرده و آن را قابل اعتماد ندانستند.
نظیر شیخ حر عاملی، شیخ محمد حسین اصفهانی، علامه میرزا عبدالله افندی، علامه سید محسن اعرجی کاظمینی، علامه محدث نوری.
برخی از دلایل گروه اول:
۱. جملهای که در اول کتاب آمده «یقول علی بن موسی الرضا»
۲. عباراتی که طی کتاب ذکر شده است نظیر «نحن معاشر اهل البیت» یا جدنا امیرالمومنین» یا« اروی ان ابی العالم»
۳. قرائن و شواهدی که امیر قاضی حسین از آنها یقین پیدا کرد که کتاب تالیف امام رضاست
۴. موافقت روایات بدون سند که در من لایحضر الفقیه آمده است با متن این کتاب و نیز تطابق متن کتاب با برخی فتاوی که مدرک آنها معلوم نیست.
#منبع_شناسی
#معرفی_کتاب
#منابع_حدیثی
#کتاب_شناسی
#فقه_الرضا
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
علم الحدیث
➖آشنایی با منابع حدیثی3/1 بخش نخست 📗کتاب: الفقه المنسوب بالإمام علی بن موسی الرضا علیه السلام 1. ن
معرفی منابع حدیثی شیعه
همراهان عزیز توجه داشته باشند علت انتخاب کتاب های نامبرده در برنامه معرفی منابع حدیثی شیعه کتاب هایی است که در سیر مطالعاتی خود مطالعه شده اند، لذا در این سیر کتابی معرفی نمی شود مگر اینکه مطالعه شده باشد.
ان شاءالله از این پس تلاش می شود هر چند هفته یک کتاب معرفی شود.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چرا رسول خدا فضایل امیرالمؤمنین علیهما السلام را بهطور کامل بیان نمیفرمودند⁉️
🛑...عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: بَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ ص ذَاتَ يَوْمٍ جَالِساً إِذْ أَقْبَلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص:
«إِنَّ فِيكَ شَبَهاً مِنْ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَ لَوْ لَا أَنْ تَقُولَ فِيكَ طَوَائِفُ مِنْ أُمَّتِي مَا قَالَتِ النَّصَارَى فِي عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ لَقُلْتُ فِيكَ قَوْلًا لَا تَمُرُّ بِمَلَإٍ مِنَ النَّاسِ إِلَّا أَخَذُوا التُّرَابَ مِنْ تَحْتِ قَدَمَيْكَ يَلْتَمِسُونَ بِذَلِكَ الْبَرَكَةَ...»
🔰روزی رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) نشسته بودند که امیرالمؤمنین (علیهالسلام) وارد شدند. رسول خدا به ایشان فرمودند:
«بهراستی که در تو شباهتهایی به عیسیبنمریم (صلواتاللهعلیهما) هست و اگر گروههایی از امت من چیزهایی نمیگفتند که مسیحیان در مورد عیسیبنمریم گفتند [اینکه او خداست]، درباره تو سخنی میگفتم هرگاه اشراف و بزرگان مردم از کنارت عبور میکردند، خاکی که زیر پاهایت بود را برمیداشتند و به آن تبرک میجستند.»
📚الكافي، ج۸، ص۵۷
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖پاسخ دادن به تمام سوالات
🛑قالَ سیدنا الصَّادِقُ صلوات الله علیه : إِنَّ مَنْ أَجَابَ فِی کُلِّ مَا یُسْأَلُ عَنْهُ لَمَجْنُونٌ.
🔰 امام صادق صلوات الله علیه فرمود :
به راستی انسانی که به هر چه از او پرسیده شود ، پاسخ گوید ، دیوانه است.
📚: معانی الاخبار: ۲۳۸
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖یک شبهه قدیمی
این مدت که الحمدلله زمان سگ کُشی صیهونیست ها فرا رسیده
یه عده دانسته یا نادانسته شروع کردند به بیان یک شبهه قدیمی:
1⃣: اهالی فلسطین ناصبی هستند و ما حق کمک به نواصب را نداریم؟.
اما آیا اهالی فلسطین ناصبی هستند؟.
2⃣: در روایات شیعه تمام مخالفین را ناصبی خطاب شده است پس کمک کردن به اهالی فلسطین ممنوعه است؟
آما آیا همه مخالفین ناصبی هستند؟.
👈انشاءالله طی چند پست پاسخ خواهیم داد
✍: عیسوند
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ کمکهای شبانه امام صادق علیه السلام به اهل تسنن
🛑 عنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ قَالَ: کَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) إِذَا أَعْتَمَ وَ ذَهَبَ مِنَ اللَّیْلِ شَطْرُهُ أَخَذَ جِرَاباً فِیهِ خُبْزٌ وَ لَحْمٌ وَ الدَّرَاهِمُ فَحَمَلَهُ عَلَی عُنُقِهِ ثُمَّ ذَهَبَ بِهِ إِلَی أَهْلِ الْحَاجَةِ مِنْ أَهْلِ الْمَدِینَةِ فَقَسَمَهُ فِیهِمْ وَ لَا یَعْرِفُونَهُ فَلَمَّا مَضَی أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) فَقَدُوا ذَلِکَ فَعَلِمُوا أَنَّهُ کَانَ أَبَاعَبْدِاللَّهِ علیه السلام.
🔰 هشام بن سالم نقل میکند:
وقتی پاسی از شب میگذشت، امام صادق علیه السلام کیسهای از نان و گوشت و پول برمیداشت و بر دوش خود گذاشته و نزد مستمندان مدینه میبرد و در میانشان تقسیم میکرد، ولی آنان او را نمیشناختند. وقتی امام صادق علیه السلام بشهادت رسید، دیگر آن صدقات شبانه را ندیدند و فهمیدند که آن مرد، امام صادق علیه السلام بوده است.
📚:الکافی ج7ص224
👇نکته👇
دقت کنید؛
اهالی مدینه که امام صادق علیه السلام شبانه به آنان کمک میکردند شیعه نبودند(پست بعدی را مطالعه کنید)
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖کمک های شبانه امام صادق علیه السلام به اهل تسنن مدینه
🛑عنْ عَنْبَسَةَ بْنِ مُصْعَبٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ الله عليه السّلام یَقُولُ ؛
أَشْکُو إِلَی الله عَزَّ وَ جَلَّ وَحْدَتِی وَ تَقَلْقُلِی بَیْنَ أَهْلِ الْمَدِینَةِ حَتَّی تَقْدَمُوا وَ أَرَاکُمْ وَ آنَسَ بِکُمْ ، فَلَیْتَ هَذِهِ الطَّاغِیَةَ أَذِنَ لِی فَأَتَّخِذَ قَصْراً فِی الطَّائِفِ فَسَکَنْتُهُ وَ أَسْکَنْتُکُمْ مَعِیَ وَ أَضْمَنَ لَهُ أَنْ لَا یَجِیءَ مِنْ نَاحِیَتِنَا مَکْرُوهٌ أَبَداً.1
🔰از عنبسة بن مصعب روایت است که إمام صادق سلام الله علیه فرمود ؛
از تنهایی و پریشانی خود در میان مردم مدینه به خدا شکایت میکنم ، تا زمانی که شما [ شیعیانِ کوفه و...] میآیید و میبینمتان و به شما انس میگیرم. ای کاش این ظالمِ سرکش [ منصور دوانیقی ] مرا رها میکرد تا در طائف حصاری سنگی بنا کنم و به همراه شما در آن ساکن شوم و به او ضمانت میدادم که هرگز از جانب ما هیچ گزندی به او نخواهد رسید.
👇نکته اول👇
🛑قوله عليه السلام: حتى تقدموا أي من الكوفة و غيرها للحج فأراكم و آنس بكم.2
🔰مرحوم مجلسی علیه الرحمه: قسمتی که امام علیه السلام فرمودند صبر میکنم تا شما بیایید منظور امام علیه السلام شیعیان کوفه و مابقی بلاد هستند که برای حج سمت مکه و مدینه می آیند تا امام صادق علیه السلام با شیعیان دیدار کند و ارامش خاطر یابند
👇نکته دوم 👇
مدینه هیچ وقت یک شهر محب اهل بیت علیهم السلامنبوده است برای فهم بهتر ایننکته به این حدیث امام سجاد علیه السلام دقت کنید👇
🛑 روى أبوعمر النهدي قال : سمعت علي بن الحسين يقول : ما بمكة والمدينة عشرون رجلا يحبنا 4
🔰 ابوعمر نهدی نقل میکند که خودم از حضرت علی بن حسین (علیهالسلام) شنیدم که میفرمود:
در تمام مکه و مدینه بیست مرد که ما را دوست بدارند وجود ندارد
📚:منابع
1:الکافی ج ۸ ص ۲۱۵
2:مرآة العقول ج۲۶ص ۱۳۶
3:مناقب آل أبي طالب ج 4ص238
4:شرح نهج البلاغة لابن أبى الحديد ج ٤ ص ١٠١
✍️: عیسوند
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ اهل سنت ناصبی نیستند
👇مرحوم صدوق در الفقیه👇
🛑الْجُهَّالُ يَتَوَهَّمُونَ أَنَّ كُلَّ مُخَالِفٍ نَاصِبٌ وَ لَيْسَ كَذَلِكَ.1
🔰جاهلین گمان کرده اند که همه مخالفین ناصبی هستند در حالی که اینچنین نیست
مرحوم شیخ طوسی
المخالف لآل محمد صلىاللهعليهوآله على ضربين ، ضرب : يحل اكل ذبائحهم وهم الذين لا يعادون آل محمد صلىاللهعليهوآله ويظهرون مودتهم ، والثانى : لا تحل ذبيحتهم وهم الخوارج ومن ضارعهم من مبغضي آل محمد عليهمالسلام2
🔰مخالفین اهل بیت و آل پیامبر صلی الله علیه و آله به دو گروه تقسیم می شوند.گروهی که با آل پیامبر دشمنی نمیکند و مودت و محبت آل پیامبر را اظهار میکند؛ خوردن ذبیحه این گروه حلال است و اشکالی ندارد.
اما عده ای از مخالفین همچون خوارج و پیروان آنان؛ با آل رسول دشمنی دارند؛ خوردن ذبیحه این گروه جایز نیست
👇ناصبی در روایات👇
🛑إنَّ النَّاصِبَ لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ أَنْجَسُ مِنْهُ3
🔰ناصبی نجس تر از کلب است.
بعضی از احکام ناصبی در فقه شیعه👇
1:ناصبی نجس و کافر است
2: صید ناصبی نجس است
3:ذبیحه ناصبی نجس است
4:سُور ناصبی نجس است
5:ناصبی از مسلمان ارث نمیبرد
6:نماز و غسل و کفن کردن ناصبی جایز نیست.
7: ازدواج دائم و موقت با زن و مرد ناصبی و ناصبیه جایز نیست4
📚:منابع
1: تهذيب الأحكام ج9ص71
2: من لا يحضره ج3 ص 408
3:علل الشرائع ج1ص292
4:برای اطلاع دقیق از معنای ناصبی و احکام ناصبی و روایات حول ناصبی به کتاب نصب و ناصبی نوشته آقای بلقان آبادی ناشر دلیل ما رجوع کنید
کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم
🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.»
🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است:
من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیهالسلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن میگفت.
یونس به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد:
فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیهالسلام) میافتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟
حضرت فرمودند:
بگو:
«صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان میرسد، چه از نزدیک و چه از دور.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
#امام_زمان
#حجاب
#شب_جمعه
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
➖ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️
🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ
یُضَاعَفُ.
🔰هشام بن حکم درباره کسی که میخواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل میکند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد.
📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖دعاء مخصوص زمان غیبت
🛑عنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْيَنَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع
لَا بُدَّ لِلْغُلَامِ مِنْ غَيْبَةٍ قُلْتُ وَ لِمَ قَالَ يَخَافُ وَ أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى بَطْنِهِ وَ هُوَ الْمُنْتَظَرُ وَ هُوَ الَّذِي يَشُكُّ النَّاسُ فِي وِلَادَتِهِ فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ حَمْلٌ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ مَاتَ أَبُوهُ وَ لَمْ يُخَلِّفْ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ وُلِدَ قَبْلَ مَوْتِ أَبِيهِ بِسَنَتَيْنِ قَالَ زُرَارَةُ فَقُلْتُ وَ مَا تَأْمُرُنِي لَوْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ الزَّمَانَ قَالَ ادْعُ اللَّهَ بِهَذَا الدُّعَاءِ- 👈اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَبِيَّكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَبِيَّكَ لَمْ أَعْرِفْهُ قَطُّ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي:" 👉قالَ أَحْمَدُ بْنُ الْهِلَالِ سَمِعْتُ هَذَا الْحَدِيثَ مُنْذُ سِتٍّ وَ خَمْسِينَ سَنَةً".
🔰زراره بن اعين گويد: امام صادق (علیه السلام) فرمود:
آن جوان(امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف) به ناچار بايد غيبت كند، گفتم: براى چه؟
فرمود: مىترسد و با دستش اشاره به شكمش كرد،
فرمود: او است منتظر و او است كه مردم در زايش او شك دارند، برخى گويند در شكم مادر است (يعنى موقع وفات پدرش)، برخى گويند پدرش مرده و جانشينى ندارد، برخى گويند دو سال پيش از مرگ پدرش زائيده شده.
زراره گويد: پس من گفتم: اگر من به اين زمان برسم چه دستورى به من مىدهى؟
فرمود: به درگاه خدا اين دعا را بخوان:
👈«خدايا خود را به من بشناسان، زيرا اگر تو خود را به من نشناسانى من تو را نشناسم، بار خدايا پيغمبرت را به من بشناسان، زيرا اگر تو پيغمبر خود را به من نشناسانى من هرگز او را نشناسم، بار خدايا حجت خود را به من بشناسان، زيرا اگر تو حجت را به من نشناسانى من از دينم گمراه شوم».
احمد بن هلال (دوم راوى اين حديث) گويد: من 56 سال است كه اين حديث را شنيده ام.
📚: الكافي ج 1ص342
#جمعه
#امام_زمان
#دعاء
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ با این دعا ایمان خود را به کمال برسانید
🛑 محمّدبنسلیمان دیلمی گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم: «جانم فدای شما باد، شیعهی شما میگویند ایمان، پایدار و ناپایدار است، به من چیزی را بیاموز که اگر بگویم، ایمان خود را با آن به کمال میرسانم.» فرمود: «در پایان هر نماز واجب بگو:
♦️«رَضِيتُ بِاللَّهِ رَبّاً وَ بِمُحَمَّدٍ نَبِيّاً وَ بِالْإِسْلاَمِ دِيناً وَ بِالْقُرْآنِ كِتَاباً وَ بِالْكَعْبَةِ قِبْلَةً وَ بِعَلِيٍّ وَلِيّاً وَ إِمَاماً وَ بِالْحَسَنِ وَ اَلْحُسَيْنِ وَ اَلْأَئِمَّةِ صَلَوَاتُُ اَللَّهِ عَلَيْهِمْ اَللَّهُمَّ إِنِّي رَضِيتُ بِهِمْ أَئِمَّةً فَارْضَنِي لَهُمْ إِنَّكَ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»
🔰«راضی شدم به اینکه الله پروردگارم؛ و محمّد صلی الله علیه و آله پیامبرم؛ و اسلام دینم؛ و قرآن کتابم؛ و کعبه قبلهام؛ و علی علیه السلام و حسن و حسین و ائمّه علیهمالسلام ولی و امامم هستند. خداوندا من راضی شدم به اینکه آنها امامان من هستند پس تو هم به حق آنها از من راضی باش که تو بر هر چیزی قادری».
📚: تهذيب الأحکام ج ۲، ص ۱۰۹
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖این سه خصلت را از کلاغ بیاموزیم!
🛑قَالَ الصَّادِقُ ع: «تَعَلَّمُوا مِنَ الْغُرَابِ ثَلَاثَ خِصَالٍ اسْتِتَارَهُ بِالسِّفَادِ وَ بُكُورَهُ فِي طَلَبِ الرِّزْقِ وَ حَذَرَهُ.»
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«سه خصلت را از کلاغ بیاموزید:
پوشاندن (پنهان کردنِ) خود، هنگام نزدیکی
صبح بسیار زود برخواستن، برای طلب روزی
و احتیاط (هوشیاریِ) شدید (در قبال تهدیدها.)»
📚منلايحضرهالفقيه، ج۱، ص۴۸۲
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖«صبر جمیل» چیست؟
🛑...عَنْ جَابِرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع يَرْحَمُكَ اللَّهُ مَا الصَّبْرُ الْجَمِيلُ؟ قَالَ: «ذَلِكَ صَبْرٌ لَيْسَ فِيهِ شَكْوَى إِلَى النَّاسِ.»
🔰از جابربنعبداللهانصاری نقل شدهاست، که گفت:
به امام باقر (علیهالسلام) عرض کردم:
خداوند شما را رحمت کند! «صبر جمیل» چیست؟
حضرت فرمودند:
«صبری است که در آن عرض شکایتی به مردم نباشد.»
📚الكافي، ج۲، ص۹۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖انواع صبر در روایات
🛑قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الصَّبْرُ ثَلَاثَةٌ صَبْرٌ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ وَ صَبْرٌ عَلَى الطَّاعَةِ وَ صَبْرٌ عَنِ الْمَعْصِيَةِ فَمَنْ صَبَرَ عَلَى الْمُصِيبَةِ حَتَّى يَرُدَّهَا بِحُسْنِ عَزَائِهَا كَتَبَ اللَّهُ لَهُ ثَلَاثَمِائَةِ دَرَجَةٍ مَا بَيْنَ الدَّرَجَةِ إِلَى الدَّرَجَةِ كَمَا بَيْنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ وَ مَنْ صَبَرَ عَلَى الطَّاعَةِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ سِتَّمِائَةِ دَرَجَةٍ مَا بَيْنَ الدَّرَجَةِ إِلَى الدَّرَجَةِ كَمَا بَيْنَ تُخُومِ الْأَرْضِ إِلَى الْعَرْشِ وَ مَنْ صَبَرَ عَنِ الْمَعْصِيَةِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ تِسْعَمِائَةِ دَرَجَةٍ مَا بَيْنَ الدَّرَجَةِ إِلَى الدَّرَجَةِ كَمَا بَيْنَ تُخُومِ الْأَرْضِ إِلَى مُنْتَهَى الْعَرْش
🔰رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود:
، صبر بر سه قسم است:
صبر در مصيبت و صبر بر طاعت و صبر از گناه، پس هر كه بر مصيبت صبر كند تا آن را با تسلى خوبى رد كند، خدا برايش 300 درجه نويسد كه ميان هر درجه تا درجه ديگر باندازه فاصله ميان آسمان و زمين باشد و هر كه بر طاعت صبر كند خدا برايش 600 درجه نويسد كه ميان هر درجه تا درجه ديگر باندازه فاصله ميان قعر زمين تا عرش باشد و هر كه از گناه صبر كند، خدا برايش 900 درجه نويسد كه ميان هر دو درجه باندازه فاصله ميان قعر زمين تا پايان عرش باشد.
📚: الكافي ج2، ص: 91
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi