➖تلاش شیطان برای گمراهی چه گروهی است؟
✍با توجه به مطالبی که عرض کردیم دالّ بر اینکه کسانی که پیرو غیر اهلالبیتعلیهمالسلام هستند؛ اعمالشان باطل است.
لذا شیطان نیازی ندارد که آنان را گمراه کند بلکه تلاش خود را برای گمراهی شیعیان میکند.
🔺اَلشَّيْطَانَ مُوَكَّلٌ بِشِيعَتِنَا لِأَنَّ سَائِرَ اَلنَّاسِ قَدْ كَفَوْهُ أَنْفُسَهُمْ)1
🔸امام صادق علیهالسلام:
شيطان براى فريب شيعيان ما گماشته شده است؛ زيرا مردم ديگر خود در خط شيطان هستند.
✍لذا مرحوم مجلسی ذیل این روایت:فلا يحتاج إلى إغوائهم لحصوله فأعرض عنهم لعلمه بعدم قبول أعمالهم)2
🔸شیطان نیازی به گمراهی غیر شیعیان ندارد زیرا گمراهی آنان به خودی خود حاصل شده است و شیطان میداند که اعمال آنان مورد قبول درگاه حق نیستند.
👇تلاش برای تفرقه👇
🔺قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : مَا اِجْتَمَعَ مِنْ أَصْحَابِنَا جَمَاعَةٌ فِي ذِكْرِ اَللَّهِ أَوْ فِي شَيْءٍ مِنْ ذِكْرِنَا إِلاَّ بَعَثَ إِبْلِيسُ شَيْطَاناً فِي عُنُقِهِ شَرِيطٌ لِيُفَرِّقَ جَمَاعَتَهُمْ) ۳
🔸امام صادق علیهالسلام فرمودند:
هیج گروهی از شیعیان ما برای یاد کردن از ما اهلالبیتعلیهمالسلام جمع نمیشوند مگر اینکه ابلیس، شیطانی برای تفرقه بین آنان مامور کند.
👇دلائل قرآنی👇
قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ)4
ترجمه: شیطان گفت که چون تو مرا گمراه کردی من نیز البته در کمین بندگانت در سر راه راست تو مینشینم.
✍: وقتی ابلیس قسم یاد میکند که در صراط مستقیم باعث گمراهی بندگان میشود؛ لذا غیر شیعیان که در صراط مستقیم نیستند که ابلیس برای گمراهی آنان تلاش کند.
👇نکته کلیدی👇
✍با توجه به مطالبی که عرض کردیم ابلیس برای اینکه شخصی را از صراط مستقیم خارج کنید فقط برای شیعیان تلاش میکند ولی برای اینکه غیر شیعیان در گمراهی غوطهور بشوند همیشه به آنان کمک میکند.
به دو گزارش زیر دقت کنید
1:ابلیس در لیله المبیت
🔺فدخل معهم إبليس في صورة شيخ وقال : أنا من أهل نجد)5
🔸در قضیه لیله المبیت، ابلیس لعین برای اینکه به قریش کمک کند در چگونگی ترور پیامبر صلی الله علیه و آله به قریشیان مشورت داد
2: ابلیس در سقیفه:
🔺فَيَكُونُ أَوَّلَ مَنْ يُبَايِعُهُ عَلَى مِنْبَرِي إِبْلِيسُ لَعَنَهُ اللَّهُ فِي صُورَةِ رَجُلٍ شَيْخٍ مُشَمِّرٍ)6
🔸امیرالمومنین علیه السلام: اولین کسی که بر منبر من با او (ابوبکر) بیعت خواهد کرد ابلیس است، به صورت پیرمرد سالخورده پیشانی پینه بسته.
📚منابع:
1:الکافي ج۳ ص۱۶۱
2:مرآة العقول ج ۱۳ ص ۳۴۵
3:شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار ج۳ ص53
4: سوره مبارکه اعراف آیه شریفه ۱۶
5:الكامل في التاريخ ج2 ص۱۰۲
6:الكافي ج8/ص344
✍عیسوند
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖پیامبر صلیاللهعلیهواله شهید شدند
🔺«قُبِضَ بِالْمَدِينَةِ مَسْمُوماً يَوْمَ الْإِثْنَيْنِ لِلَيْلَتَيْنِ بَقِيَتَا مِنْ صَفَرٍ علیه الرحمه سَنَةَ عَشَرَةٍ مِنَ الْهِجْرَة»1
🔸مرحوم شیخ صدوق بیان میدارند:
رسول خدا دو شب باقیمانده از ماه صفر در سال دهم هجری در حالی که مسموم بودند درگذشتند.
🔺«قبض بالمدينة مسموما يوم الإثنين لليلتين بقيتا من صفر سنة عشر من هجرته»2
🔸شیخ مفید میگوید:
او در مدینه روز دوشنبه دوشب باقیمانده از ماه صفر در سال دهم هجری در حالی که مسموم بودند درگذشت درحالیکه شصت و سه سال داشت.
🔺«ذَهَبَ كَثِيرٌ مِنْ أَصْحَابِنَا إِلَى أَنَّ الْأَئِمَّةَ خَرَجُوا مِنَ الدُّنْيَا عَلَى الشَّهَادَةِ وَ اسْتَدَلُّوا بِقَوْلِ الصَّادِقِ ع وَ اللَّهِ مَا مِنَّا إِلَّا مَقْتُولٌ شَهِيدٌ»3
🔸مرحوم علامه مجلسی علیهالرحمه:
تعداد زیادی از اصحاب و علماء شیعه اعتقاد دارند که ائمه علیهمالسلام با شهادت از دنیا رفته اند و استدلال کردهاند به قول امام صادق علیهالسلام که فرمودند به خدا قسم هیچ یک از ائمه نیستند مگر اینکه به وسیله شهادت از دنیا بروند.
🔺«والبيهقي عن ابن مسعود، قال: لأن أحلف تسعًا أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قتل، أحب إلي من أن أحلف واحدة أنه لم يقتل، وذلك أن الله اتخذه نبيًا واتخذه شهيدًا»4
🔸بیهقی از عبدالله بن مسعود نقل میکند:
اگر نُه بار قسم بخورم که رسول خدا کشته شده است . برای من بهتر است که یکبار قسم بخورم که او کشته نشده است . به خاطر آن است که خداوند او را نبی گردانید و او را به شرف شهادت بخشید
📚: منابع
1:تهذیب الاحکام ج6ص1 و
2: المقنعه شیخ مفید ص456
3: بحار ج 29 ص 209
4: شرح الزرقاني علي المواهب اللدنيه ج7 ص364
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖نتیجه انکار شهادت پیامبر صلیاللهعلیهوآله توسط خلیفه غاصب
🛑وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ لِأَبِي بَكْرٍ يَوْماً لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ وَ👈 أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً ص رَسُولُ اللَّهِ مَاتَ شَهِيداً وَ اللَّهِ لَيَأْتِيَنَّكَ فَأَيْقِنْ إِذَا جَاءَكَ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ غَيْرُ مُتَخَيِّلٍ بِهِ فَأَخَذَ عَلِيٌّ بِيَدِ أَبِي بَكْرٍ فَأَرَاهُ النَّبِيَّ ص فَقَالَ لَهُ يَا أَبَا بَكْرٍ آمِنْ بِعَلِيٍّ وَ بِأَحَدَ عَشَرَ مِنْ وُلْدِهِ إِنَّهُمْ مِثْلِي إِلَّا النُّبُوَّةَ وَ تُبْ إِلَى اللَّهِ مِمَّا فِي يَدِكَ فَإِنَّهُ لَا حَقَّ لَكَ فِيهِ قَالَ ثُمَّ ذَهَبَ فَلَمْ يُر
🔰روزى امير المؤمنين عليه السلام به ابو بكر فرمود:
«كسانى را كه در راه خدا كشته شدهاند مرده گمان مكن، بلكه زنده هستند و نزد پروردگار خود روزى ميبرند.آیه ۱۶۹ آل عمران» و من گواهى ميدهم كه محمد رسول خدا (ص) شهيد از دنيا رفت، و بخدا نزد تو مىآيد، چون نزد تو آمد يقين كن، زيرا شيطان نتواند خود را بصورت او جا زند.
سپس على عليه السلام دست ابو بكر را گرفت و پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله را بهاو نشان داد، پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله به ابو بكر فرمود: «بهعلى و يازده فرزند او ايمان آور، آنها (در وجوب اطاعت) مانند منهستند، بجز مقام نبوت و از آنچه در دست گرفتهای (خلافت مسلمين) پيش خدا توبه كن، زيرا تُرا در آن حقى نيست» سپس برفت و ديگر ديده نشد.
📚:الكافي ج1، ص: 533
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
سلام.
بابت فعالیت نداشتن این چند روز عذرخواه هستم.
دچار کسالت شدید هستم.
ممنون میشم برام دعا کنید🌹
➖دلیل شهادت امامرضا علیهالسلام توسط مامون لعین
🛑أَخْبَرَنَا الرَّيَّانُ بْنُ شَبِيبٍ خَالُ الْمُعْتَصِمِ أَخُو مَارِدَةَ أَنَّ الْمَأْمُونَ لَمَّا أَرَادَ أَنْ يَأْخُذَ الْبَيْعَةَ لِنَفْسِهِ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ وَ لِأَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع بِوِلَايَةِ الْعَهْدِ وَ لِلْفَضْلِ بْنِ سَهْلٍ بِالْوِزَارَةِ أَمَرَ بِثَلَاثَةِ كَرَاسِيَّ تُنْصَبُ لَهُمْ فَلَمَّا قَعَدُوا عَلَيْهَا أَذِنَ لِلنَّاسِ فَدَخَلُوا يُبَايِعُونَ فَكَانُوا يُصَفِّقُونَ بِأَيْمَانِهِمْ عَلَى أَيْمَانِ الثَّلَاثَةِ مِنْ أَعْلَى الْإِبْهَامِ إِلَى أَعْلَى الْخِنْصِرِ وَ يَخْرُجُونَ حَتَّى بَايَعَ آخِرَ النَّاسِ فَتًى مِنَ الْأَنْصَارِ فَصَفَّقَ بِيَمِينِهِ مِنَ الْخِنْصِرِ إِلَى أَعْلَى الْإِبْهَامِ فَتَبَسَّمَ أَبُو الْحَسَنِ ع ثُمَّ قَالَ كُلُّ مَنْ بَايَعَنَا بَايَعَ بِفَسْخِ الْبَيْعَةِ غَيْرَ هَذَا الْفَتَى فَإِنَّهُ بَايَعَنَا بِعَقْدِهَا فَقَالَ الْمَأْمُونُ وَ مَا فَسْخُ الْبَيْعَةِ مِنْ عَقْدِهَا قَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع عَقْدُ الْبَيْعَةِ هُوَ مِنْ أَعْلَى الْخِنْصِرِ إِلَى أَعْلَى الْإِبْهَامِ وَ فَسْخُهَا مِنْ أَعْلَى الْإِبْهَامِ إِلَى أَعْلَى الْخِنْصِرِ قَالَ فَمَاجَ النَّاسُ فِي ذَلِكَ وَ أَمَرَ الْمَأْمُونُ بِإِعَادَةِ النَّاسِ إِلَى الْبَيْعَةِ عَلَى مَا وَصَفَهُ أَبُو الْحَسَنِ ع وَ قَالَ النَّاسُ كَيْفَ يَسْتَحِقُّ الْإِمَامَةَ مَنْ لَا يَعْرِفُ عَقْدَ الْبَيْعَةِ إِنَّ مَنْ عَلِمَ لَأَوْلَى بِهَا مِمَّنْ لَا يَعْلَمُ قَالَ فَحَمَلَهُ ذَلِكَ عَلَى مَا فَعَلَهُ مِنْ سَمِّهِ.
🔰وقتى مأمون خواست براى خودش از مردم بيعت بگيرد تا او را امير المؤمنين خوانند و براى حضرت ابى الحسن على بن موسى الرّضا عليهما السّلام از آن بيعت گرفته تا آن حضرت را وليعهد او دانند و براى فضل بن سهل بيعت بگيرد تا وى را وزيرش بگويند امر كرد سه كرسى براى آنها قرار دهند.
و وقتى هر سه بر كرسىها نشستند به مردم اذن داد تا داخل شده و بيعت نمايند، مردم داخل مىشدند و دست راستشان را به دست راست ايشان داده به طورى كه از بالاى انگشتان ابهام تا بالاى انگشتان كوچكشان با هم منطبق مىگشت و بدين وسيله بيعت كرده و خارج مىشدند تا آن كه همه بيعت كرده و آخرين نفر جوانى از انصار بود وى بر خلاف همه دست راستش را از بالاى انگشت كوچك تا بالاى انگشت ابهام در دست آن سه نفر گذارد و با ايشان بيعت نمود، امام عليه السّلام تبسّم نموده و سپس فرمودند: تمام آنان كه با ما بيعت كردند بيعتشان در صورت فسخ بيعت انجام گرفت غير از اين جوان كه بيعتش در صورت عقد بيعت واقع گرديد.
مأمون عرض كرد: امتياز بين اين دو در چيست؟
حضرت فرمودند: عقد بيعت عبارتست از اين كه طرفين مبايعه از بالاى انگشت
كوچك تا بالاى انگشت ابهام دستشان را با هم منطبق كنند يعنى طورى با هم دست دهند كه انگشتان كوچك بالا و انگشتان ابهامشان پائين قرار گيرد ولى فسخ بيعت به عكس آن است يعنى از اعلاى انگشت ابهام تا اعلاى انگشت ابهام طرفين با هم منطبق مىگردد و به عبارت ديگر طورى با هم دست مىدهند كه انگشتان ابهام بالا و انگشتان كوچكشان پائين واقع مىگردد.
راوى مىگويد: مردم بينشان اختلاف و اضطراب پيدا شد، مأمون امر كرد همه بيعت را اعاده كرده و همان طورى كه امام عليه السّلام توصيف فرموده بودند آن را انجام دادند، ايشان مىگفتند: كسى كه عقد بيعت را بلد نيست چگونه مستحق امامت باشد، قطعا كسى كه به آن علم دارد سزاوارتر است از كسى كه به آن جاهل است.
👈راوى مىگويد: همين سرزنش مردم مأمون را وادار كرد كه امام عليه السّلام را با سمّ مسموم نمايد
📚: علل الشرائع، ج1، ص: 240
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ما چقدر در دل امام رضا علیهالسلام جا داریم؟
🛑…عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ اَلْجَهْمِ قَالَ: سَأَلْتُ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا حَدُّ اَلتَّوَكُّلِ؟ فَقَالَ لِي: «أَنْ لاَ تَخَافَ مَعَ اَللَّهِ أَحَداً.» قَالَ: قُلْتُ: فَمَا حَدُّ اَلتَّوَاضُعِ؟ قَالَ: «أَنْ تُعْطِيَ اَلنَّاسَ مِنْ نَفْسِكَ مَا تُحِبُّ أَنْ يُعْطُوكَ مِثْلَهُ.» قَالَ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ أَشْتَهِي أَنْ أَعْلَمَ كَيْفَ أَنَا عِنْدَكَ. قَالَ: «اُنْظُرْ كَيْفَ أَنَا عِنْدَكَ.»
🔰از حسن بن جهم نقل شده است:
از امام رضا (علیهالسلام) سؤال کردم:
فدایتان شوم، تعریف توکّل چیست؟
حضرت به من فرمودند:
«اینکه در کنار خداوند، از هیچکس نترسی.»
عرض کردم:
تعریف تواضع چیست؟
حضرت فرمودند:
«اینکه آنچه را دوست داری مردم به تو دهند، تو از جانب خود به آنان دهی.»
عرض کردم:
فدایتان شوم، دوست دارم بدانم جایگاه من نزد شما چگونه است.
حضرت فرمودند:
«ببین جایگاه من نزد تو چگونه است!»
📚عيونأخبارالرضا، ج۲، ص۴۹
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖بررسی برخی از القاب امام رضا علیهالسلام
وجه تسمیه امام رضا علیهالسلام به ضامن آهو
وجه تسمیه امام رضاعلیهالسلام به شمس الشموس
وجه تسمیه امام رضاعلیهالسلام به لقب رضا
👇لقب غریب الغرباء👇
در هیچ روایتی این لقب برای امام رضا علیهالسلام استفاده نشده است.
زمان شهید رئیسی تمام پرچمهای که با این لقب چاپ شده بودند را از آستان قدس جمع آوری کردند. بلکه از القاب امام حسین علیهالسلام است
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖عاقبت اصحاب پیامبر بعد از شهادت پیامبر صلیاللهعلیهوآله
🛑 قالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع إِنَّ الْعَامَّةَ يَزْعُمُونَ أَنَّ بَيْعَةَ أَبِي بَكْرٍ حَيْثُ اجْتَمَعَ النَّاسُ كَانَتْ رِضًا لِلَّهِ جَلَّ ذِكْرُهُ وَ مَا كَانَ اللَّهُ لِيَفْتِنَ أُمَّةَ مُحَمَّدٍ ص مِنْ بَعْدِهِ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع أَ وَ مَا يَقْرَءُونَ كِتَابَ اللَّهِ أَ وَ لَيْسَ اللَّهُ يَقُولُ- وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ إِنَّهُمْ يُفَسِّرُونَ عَلَى وَجْهٍ آخَرَ فَقَالَ أَ وَ لَيْسَ قَدْ أَخْبَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنِ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنَ الْأُمَمِ أَنَّهُمْ قَدِ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ حَيْثُ قَالَ- وَ آتَيْنا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّناتِ وَ أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِينَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ وَ لكِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ كَفَرَ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلُوا وَ لكِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ ما يُرِيدُ وَ فِي هَذَا مَا يُسْتَدَلُّ بِهِ عَلَى أَنَّ أَصْحَابَ مُحَمَّدٍ ص قَدِ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِهِ فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ كَفَرَ.
🔰عمرو بن ابى المقدام از پدرش روايت كند كه گويد:
بامام باقر عليه السّلام گفتم: 👈اهل سنت پندارند كه چون همه مردم زير بار بيعت ابو بكر رفتند پس اين كار مورد رضايت خداى عز و جل نيز بود،👉 و خداوند چنان نيست كه امت محمد (ص) را پس از او بفتنه اندازد و گمراه كند!؟
حضرت باقر عليه السّلام فرمود: آيا كتاب خدا (قرآن) را نخواندهاند، آيا خدا نمي فرمايد: «و محمد جز فرستادهاى نيست كه پيش از او فرستادگانى درگذشتهاند آيا اگر او بميرد يا كشته شود شما بعقب باز گرديد، و هر كه بعقب باز گردد زيانى بخدا نرساند و خداوند پاداش دهد سپاسگزاران را» (سوره آل عمران آيه ١۴۴). عرض كردم: آنها اين آيه را جور ديگرى تفسير كنند.فرمود: آيا چنان نيست كه خداى عز و جل از امتهاى پيش از ايشان خبر داده كه آنها پس از آمدن دليلهاى قاطع روشن اختلاف كردند در آنجا كه فرمايد:
«و بعيسى بن مريم حجتها (و دليلهاى روشن) داديم و او را بروح القدس كمك كرديم، و اگر خدا ميخواست آنها كه پس از پيغمبران آمدند با وجود دليلهائى كه بر ايشان آمده بود با يك ديگر كارزار نمي كردند، ولى باز هم اختلاف كردند، از آنها كسانى بودند كه ايمان داشتند و كسانى بودند كه كفر ورزيدند، و اگر خدا ميخواست با هم كارزار نمي كردند ولى خدا هر چه خواهد ميكند» (سوره بقره آيه ٢۵٣) و همين آيه دليل است بر اينكه اصحاب محمد (ص) نيز پس از او اختلاف كردند پس برخى ايمان داشتند و برخى كافر شدند. (مقصود امام عليه السّلام اين است كه وقوع اختلاف و ارتداد امتها پس از پيمبرشان مطلبى است كه بصريح قرآن اتفاق افتاده و شده است و چنان نيست كه خداوند امتى را كه پيغمبرشان از دنيا رفت از ارتداد و گمراهيشان جلوگيرى كند
📚الكافي ج٨، ص: ٢٧۰
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖فضیلت لیله المبیت فخر امیرالمومنین علیهالسلام است
🛑شهر ربيع الاول أول ليلة منه هاجر رسول الله صلى الله عليه وآله من مكة إلى المدينة سنة ثلاث عشرة من مبعثه، وكانت ليلة الخميس. وفيها كان مبيت أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام على فراش رسول الله صلى الله عليه واله ومواساته له بنفسه، حتى نجا عليه السلام من عدوه، فحاز بذلك أمير المؤمنين عليه السلام شرف الدنيا والدين، وأنزل الله تعالى مدحه لذلك في القرآن المبين وهي ليلة فيها عظيمة الفخر لمولى المؤمنين، بما يوجب مسرة أوليائه المخلصين
🔰مرحوم شیخ مفید:
در روز اول ماه ربیع الاول پیامبر صلی الله علیه و آله در حالی که ۱۳ سال از بعثتشان گذشته بود از مکه به مدینه هجرت کردند که در روز پنچ شنبه بود.
و در همین روز بود که امیرالمومنین علیه السلام در رختخواب پیامبر صلی الله علیه و آله خوابیدند که با فدا کردن جان خود به پیامبر صلی الله علیه و آله یاری رساندند تا پیامبر صلی الله علیه و آله نجات پیدا کند.
بخاطر این فضیلت امیرالمومنین علیه السلام شرف دنیا و دین برای وی است
در این شب آیه ای در مدح امیرالمومنین علیه السلام نازل شد" وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ"
این شب بزرگ ترین فضیلیت امیرالمنین علیه السلام است که خوشحالی اولیاء در این شب سزاوار است
📚: مسار الشيعة ج 1ص48
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖امروز روز شادی شیعیان و حزن ناصبیها است
🛑وهذا اليوم يتجدد فيه سرور الشيعة بنجاة رسول الله صلى الله عليه وآله من أعدائه وما اظهره الله تعالى من آياته، وما أيده به من نصره، وهو يوم حزن للناصبية لاقتدائهم بابي بكر في ذلك، واجتنابهم المسرة أو في وقت أحزانه
🔰مرحوم شیخ مفید:
روز اول ربیع الاول که سالروز لیله المبیت است روز تجدید شادی شیعیان بخاطر نجات پیامبر صلیالله علیهوآله از دست کفار میباشد.
و روز حزن ناصبیها بخاطر اقتداء آنان به ابیبکر در این حزن است و اجتناب ناصبیها از شادی.
(زیرا ابابکر در غار از ترس جان خود نزدیک بود کفار را آگاه کند)
📚:مسار الشيعة ج1ص49
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖فضیلت تراشی برای خلیفه غاصب در قضیه غار
🛑جرت عادة الشيعة في الكرخ و باب الطاق بنصب القباب و تعليق الثياب و إظهار الزينة في يوم الغدير، و إشعال النيران في ليلته ، و نحر جمل في صبيحته، فأرادت الطائفة الأخرى من أهل السنة أن تعمل في مقابلة هذا شيئا فادعت أن اليوم الثامن من يوم الغدير كان اليوم الّذي حصل فيه النبي صلى اللَّه عليه و سلّم في الغار و أبو بكر معه، فعملت فيه مثل ما عملت الشيعة في يوم الغدير
🔰 ابن جوزی از علماء اهل تسنن نقل میکند:
رسم شیعیان در کرخ و باب الطاق این بود که در روز غدیر گنبد برافراشتند و زینت خود را عیان میکردند و در شب غدیر آتش میافروختند و شتر ذبح میکردند
و در مقابل شیعیان؛ گروه دیگری از اهل سنت ادعاء کردند که هشت بعد از غدیر یعنی روز بیست و ششم ذی الحجه روز ورود ابابکر با پیامبر صلیالله علیهوآله به غار است و در این روز اعمالی که شیعیان در روز غدیر انجام میداند، انجام میدادند.
(ورود به غار اصلا در ۲۶ ذی الحجه نبوده)
📚:المنتظم في تاريخ الأمم ج 15ص14
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ماجرای لیله المبیت
قسمت اول
دارالندوه
در مکه مکانی وجود داشت که برای حل مشکلات اساسی بین قریشیان بود و برای حل مشکلات در آن مکان اجتماع میکردند که نام این مکان دارالندوه بود( زمان جاهلیت قبل از اسلام).
👈دارالندوه مکانی بود که نقشه ترور پیامبر صلی الله علیه و اله در شب اول ربیع"لیله المبیت" توسط مشرکین قریش در آن پی ریزی شد
دقیقا مثل سقیفه بنی ساعده در مدینه:
مکانی که اهالی مدینه" دو قبیله اوس و خزرج" قبل از اسلام برای رفع مشکلاتشان در آنمکان اجتماع میکردند.
به اینخاطر اولینجلسه برای غصب خلافت بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله توسط اوس و خزرج در سقیفه تشکیل شد.
و جلسه برای ترور پیامبر صلی الله علیه و آله در لیله المبیت در
" دارالندوه" توسط قریشیان تشکیل شد
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم
🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.»
🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است:
من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیهالسلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن میگفت.
یونس به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد:
فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیهالسلام) میافتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟
حضرت فرمودند:
بگو:
«صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» علیه السلام
این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان میرسد، چه از نزدیک و چه از دور.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖لیله المبیت
قسمت دوم
🛑ثم أمر النبي أصحابه بالهجرة إلى المدينة فكان أول من قدمها أبو سلمة ابن عبد الأسد وكانت هجرته قبل البيعة بسنة ثم هاجر بعد عامر بن ربيعة حليف بني عدي مع امرأته ليلى ابنة أبي حشمة ، ثم عبد الله بن جحش ومعه أخوه أبو أحمد وجميع أهله فأغلقت دارهم وتتابع الصحابة ثم هاجر عمر بن الخطاب وعياش بن أبي ربيعة فنزلا في بني عمرو بن عوف وخرج أبو جهل بن هشام والحارث بن هشام إلى عياش بن أبي ربيعة بالمدينة وكان أخاهما لأمهما فقالا له إن أمك قد نذرت أنها لا تستظل ولا تمتشط فرق لها وعاد وتتابع الصحابة بالهجرة إلى أن هاجر رسول الله صلى الله عليه وسلم .
ذكر هجرة النبي صلى الله عليه وسلم لما تتابع أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم بالهجرة أقام هو بمكة ينتظر ما يؤمر به من ذلك وتخلف معه علي بن أبي طالب وأبو بكر الصديق ، فلما رأت قريش ذلك حذروا خروج رسول الله صلى الله عليه وسلم فاجتمعوا في دار الندوة وهي دار قصيّ بن كلاب وتشاوروا فيها فدخل معهم إبليس في صورة شيخ وقال : أنا من أهل نجد سمعتُ بخبركم فحضرتُ وعسى أن لا تعدموا مني رأياً
وكانوا عتبة ، وشيبة . وأبا سفيان ، وطعيمة بن عدي وحبيب بن مطعم والحارث بن عامر ، والنضر بن الحارث ، وأبا البختري بن هشام وربيعة بن الأسود ، وحَكيم بن حزام ، وأبا جهل ونُبَيْهاً ، ومنبهاً ابني الحجاج ، وأمية بن خلف وغيرهم .
فقال بعضهم لبعض : إنّ هذا الرجل قد كان من أمره ما كان وما نأمنه على الوثوب علينا بمن اتبعه فأجمعوا فيه رأياً
🔰هنگامیکه اهالی یثرب در پیمان عقبه دوم با پیامبر صلی الله علیه و اله عهد بستند که یاور ایشان باشند پیامبر صلی الله علیه و اله به مسلمانان مکه امر کردند که به یثرب{مدینه} هجرت کنند و اولین کسی که هجرت کرد ابوسلمه ابن عبد الاسد بود سپس عامر بن ربیعه و...
پیامبر صلی الله علیه و اله منتظر هجرت مسلمانان بودند که خبر هجرت پیامبر به مشرکین مکه رسید، مشرکان در دار الندوه که در اصل خانه قصی بن کلاب و محل رفع اختلافات قبیله قریش بود اجتماع کردند که عتبه و شیبه و اباسفیان و ابوجهل و..... نیز حاضر بودند؛ در این هنگام ابلیس با چهره پیرمردی وارد شد و گفت: من از اهالی نجران هستم که از اجتماع شما آگاهم به همین سبب در اینجا حاضر شده ام
عده ای از آنان گفتند: ما از عقیده و پیروان این شخص ( پیامبر صلی الله علیه و آله) در امان نیستیم.
👈[ چراکه میدانستند که اگر پیامبر صلی الله علیه و اله عازم مدینه شود و در آنجا پایگاه قوی مردمی ایجاد کند بخاطر تمام آزار و اذیت و قتل و کشتارهایی که توسط قریش به آنان رسیده است یا در صدد انتقام به وسیله جنگ میشوند یا اینکه کاروان های قریش که عازم شام هستند و از نزدیکی یثرب گذر میکنند را توقیف میکنند، به دلیل اینکه منبع در آمد اصلی قریشِ مکه یا حجاج بودند یا تجارت.]
📚: الكامل في التاريخ ج2 ص۱۰۲
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖لیله المبیت
قسمت سوم
🛑فقال بعضهم : احبسوه في الحديد وأغلقوا عليه باباً ثم تربصوا به ما أصاب الشعراء قبله ، فقال النجدي : ما هذا لكم برأي لو حبستموه يخرج أمره من وراء الباب إلى أصحابه فلأوشكوا أن يثبوا عليكم فينتزعوه من أيديكم ، فقال آخر : نخرجه وننفيه من بلدنا ولا نبالي أين وقع إذا غاب عنا ، فقال النجدي : ألم تروا حُسْنَ حديثه وحلاوة منطقه ؟ لو فعلتم ذلك لحلَّ على حي من أحياء العرب فيغلب عليهم بحلاوة منطقه ثم يسير بهم إليكم حتى يطأكم ويأخذ أمركم من أيديكم ، فقال أبو جهل : أرى أنْ نأخذ من كل قبيلة فتى نسيباً ونعطي كل فتى منهم سيفاً ، ثم يضربوه ضربة رجل واحد فيقتلوه ، فإذا فعلوا ذلك تفرق دمه في القبائل كلها فلم يقدر بنو عبد مناف على حرب قومهم جميعاً ورضوا منا بالعَقْل ، فقال النجدي : القول ما قال الرجل هذا الرأي . فتفرقوا على ذلك .
🔰عده ای از آنان گفتند وی را در زندانی آهنین زندانی کنیم و درب آن را قفل کنیم
شخص نجدی{ابلیس} در جواب آنان گفت: اگر وی را زندانی کنید صدای اوامر وی از پشت درب آهنی به گوش اصحابش میرسد و وی را فراری میدهند
شخص دیگری از قریش گفت: وی را تبعید کنیم و برای ما مهم نیست کجا برود همین که از ما دور است کفایت میکند.
شخص نجدی{ ابلیس} در جواب وی گفت: آیا حلاوت و شیرینی سخن وی را نشنیدید؟
اگر وی را تبعید کنیم با سخنان شیوا و شیرین خود عرب را مجذوب خود میکند و با حلاوت منطق خود بر عرب چیره میشود سپس با خیل اصحاب خود به سمت شما می آید تا از شما انتقام بگیرد.
در این هنگام ابوجهل گفت: از هر قبیله ای یک جوان انتخاب شود و هر کدام یک شمیشیر به دست بگیرند و همه ی آنان با هم به پیامبر صلی الله علیه و اله ضربه بزند و او را بکشند و زمانی که اینگونه شود خون وی بر گردن تمام قبائل عرب می افتد و بنی هاشم توانائی جنگ با تمام قبائل عرب را ندارد لذا به خون بها رضایت میدهد.
شخص نجدی{ابلیس} گفت: حرف درست همین حرفی است که این شخص{ابوجهل} گفته است. و بر همین قول اجتماع کردند.
📚: الكامل في التاريخ ج2 ص۱۰۲
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖لیله المبیت
قسمت چهارم
🛑فأتى جبرائيل النبي صلى الله عليه وسلم ، فقال : لا تَبِتْ الليلة على فراشك ، فلما كان العتمة اجتمعوا على بابه يرصدونه متى ينام فيثبون عليه ، فلما رآهم رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : لعلي بن أبي طالب نَمْ على فراشي واتشح ببردي الأخضر فنم فيه ...... .
وسأل أولئك الرهط علياً عن النبي صلى الله عليه وسلم ، فقال : لا أدري أمرتموه بالخروج فخرج . فضربوه وأخرجوه إلى المسجد فحبسوه ساعة ثم تركوه
🔰در این هنگام جبرائیل علیه الرحمه بر پیامبر صلی الله علیه و اله نازل شد و فرمود که امشب در جایگاه خود نخواب.لذا پیامبر صلی الله علیه و اله به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند امشب در جایگاه من بخواب و پارچه سبزی که برای من است را بر روی خود بینداز.
وقتی مشرکین وارد منزل پیامبر صلی الله علیه و اله شدند، در این هنگام امیرالمومنین علیه السلام بلند شد و مشرکین فهمیدند که وی علی است.
گروه مشرکین از امیرالمومنین علیه السلام سوال کردند که پیامبر صلی الله علیه و اله کجاست
امام علی علیه السلام فرمودند من نمی دانم شما به وی امر کردید که خارج شود و وی خارج شد. مشرکین شروع به کتک زدن امیرالمومنین علیه السلام کردند و وی را به سمت مسجد بردند و او را حبس کردند سپس وی را رها کردند.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖فداکاری امیرالمومنین علیهالسلام در لیله المبیت والاتر از ذبح حضرت اسماعیل علیهالسلام
🛑«... و صفته لیست بأقل من استسلام إسماعیل علیه السلام لأبیه حین رأى ان یذبحه. و هو أعظم، لأن إسماعیل استسلم إلى أب حدب مشفق مأمون، و ما جرت العادة بإتلاف الإباء للأبناء. و أمیر المؤمنین استسلم بمبیته على فراش النبی إلى أعداء حنقین مبغضین غیر مأمونین، لا سیما و قد فوتهم بمبیته فی الفراش غرضهم و حرمهم مقصودهم، و هم على من فعل ذلک أحنق، کل ذلک فی طاعة اللّه و رسوله»
🔰مرحوم سید مرتضی علیه الرحمه:
این فداکاری و فضیلت امیرالمؤمنین علیهالسلام کمتر از تسلیم شدن حضرت اسماعلیل علیهالسلام برای پدرش در زمانی که می خواست او را ذبح بکند نیست!
بلکه این فضیلت بزرگ تر است!
زیرا حضرت اسماعیل علیهالسلام تسلیم پدرش شد که او بسیار مهربان، دلسوز و مورد اعتماد بود و در شرایط عادی هیچ پدری فرزندش را تلف و قربانی نمیکند؛
این در حالی است که امیرالمؤمنین علیهالسلام با خوابیدن در جای رسولالله صلیالله علیه و آله تسلیم دشمنانی بسیار کینه توز و داری بغض شد که هیچ رحمی هم به او نمی کرند.
خصوصا این که آن دشمنان مشاهده کنند که با خوابیدن حضرت، آنها به هدف خود که کشتن رسول خدا صلیالله علیه و آله بود نمی رسیدند و این امر باعث می شود کینههای آنها بیشتر شود! تمام این فداکاریها برای اطاعت از خداوند و رسولش بود!
📚:رسائل الشريف المرتضى ج4 ص 98
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖مکر خدا در لیلة المبیت
✍:آیاتِ زیادی در فضل و منقبت امیرالمومنین علیهالسلام وارد شده است از این جمله آیات؛ دو آیهای که در فضیلت لیلة المبیت نازل شده است.
آیه اول:
وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد
آیه دوم:
وَ إِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَ يَمْكُرُونَ وَ يَمْكُرُ اللهُ وَ اللهُ خَيْرُ الْماكِرينَ
[به خاطر بياور] هنگامى را كه كافران براى تو نقشه مىكشيدند كه تو را به زندان بيفكنند، يا به قتل برسانند، و يا [از مكّه] بيرون كنند، آنها توطئه مىكردند، و خداوند هم تدبير ميكرد و خدا بهترين تدبيركنندگان است.
👇به گزارش پیش رو دقت کنید👇
🛑 إن قوله تعالى و يمكر الله و الله خير الماكرين كناية عن علي ع لأنه مكر بهم و أول الآية و إذ يمكر بك الذين كفروا ليثبتوك أو يقتلوك أو يخرجوك و يمكرون و يمكر الله و الله خير الماكرين أنزلت في ليلة الهجرة و مكرهم كان توزيع السيوف على بطون قريش و مكر الله تعالى هو منام علي ع على الفراش
🔰 ابن ابی الحدید معتزلی نقل می کند:
قول خداوند متعال در آیه شریفه یمکرالله و الله خیر الماکرین (انفال30) کنایه از امیر مؤمنین علیه السلام است، زیرا خداوند به کسانی که قصد ترور پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در لیلة المبیت را داشتند نیرنگ کرد همچنان که ابتدای آیه و [یاد کن] هنگامی را که کفرپیشگان درباره تو نیرنگ می زدند تا تو را به زندان دراندازند، یا به قتل برسانند یا [از وطن] بیرونت کنند، و [در آینده هم، همواره بر ضد تو] نیرنگ می زنند و خدا هم جزای نیرنگشان را می دهد و خدا بهترین جزا دهنده نیرنگ زنندگان است.
آیه شریفه در لیلة المبیت نازل شد و نیرنگ آنان توزیع شمشیر بین همه قبایل قریش بود تا خون پیامبر گردن تمامی آنها باشد، و خداوند در برابر آنان مکر کرد و امیر مؤمنین علیه السلام را در جایگاه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم قرار داد تا پیامبر از مکه خارج شود.
📚 شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد / ج13 ص 215
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖استشهاد امیرالمومنینعلیهالسلام به لیله المبیت
🛑وَ أَبِي طَارِقٍ السَّرَّاجِ عَنْ عَامِرِ بْنِ وَاثِلَةَ قَالَ: كُنْتُ فِي الْبَيْتِ يَوْمَ الشُّورَى فَسَمِعْتُ عَلِيّاً ع وَ هُوَ يَقُولُ اسْتَخْلَفَ النَّاسُ أَبَا بَكْرٍ وَ أَنَا وَ اللَّهِ أَحَقُّ بِالْأَمْرِ وَ أَوْلَى بِهِ مِنْهُ وَ اسْتَخْلَفَ أَبُو بَكْرٍ عُمَرَ وَ أَنَا وَ اللَّهِ أَحَقُّ بِالْأَمْرِ وَ أَوْلَى بِهِ مِنْهُ إِلَّا أَنَّ عُمَرَ جَعَلَنِي مَعَ خَمْسَةَ نَفَرٍ أَنَا سَادِسُهُمْ لَا يُعْرَفُ لَهُمْ عَلَيَّ فَضْلٌ وَ لَوْ أَشَاءُ لَاحْتَجَجْتُ عَلَيْهِمْ بِمَا لَا يَسْتَطِيعُ عَرَبِيُّهُمْ وَ لَا عَجَمِيُّهُمْ الْمُعَاهَدُ مِنْهُمْ وَ الْمُشْرِكُ تَغْيِيرَ ذَلِكَ ثُمَّ قَال َ قَالَ نَشَدْتُكُمْ بِاللَّهِ هَلْ فِيكُمْ أَحَدٌ وَقَى رَسُولَ اللَّهِ ص حَيْثُ جَاءَ الْمُشْرِكُونَ يُرِيدُونَ قَتْلَهُ فَاضْطَجَعْتُ فِي مَضْجَعِهِ وَ ذَهَبَ رَسُولُ اللَّهِ ص نَحْوَ الْغَارِ وَ هُمْ يَرَوْنَ أَنِّي أَنَا هُوَ فَقَالُوا أَيْنَ ابْنُ عَمِّكَ فَقُلْتُ لَا أَدْرِي فَضَرَبُونِي حَتَّى كَادُوا يَقْتُلُونَنِي غَيْرِي قَالُوا اللَّهُمَّ لا
🔰عامر بن واثلة گويد:
روزى كه شورى برقرار بود من در همان خانه (محل شورى) بودم شنيدم كه على (ع) ميفرمود: مردم ابو بكر را خليفة نمودند و بخدا قسم من شايستهتر و سزاوارتر بودم بخلافت از او و عمر را ابو بكر خليفه خود نمود و بخدا قسم كه من شايستهتر و سزاوارتر باين كار بودم تا او (و اكنون كه عمر از دنيا رفته است) مرا با پنج نفر ديگر كه من ششمين نفر آنان ميباشم كانديد خلافت نموده است كه هيچ فضيلتى آنان را بر من نيست و اگر بخواهم آن چنان احتجاج بر آنان كنم كه عرب و عجم و معاهد و مشرك نتوانند تغييرش دهند
سپس فرمود: شما را بخدا در ميان شما كسى هست كه با جان خود رسول خدا (ص) را نجات داده باشد هنگامى كه مشركين آمدند و ميخواستند او را بكشند من در بستر او خوابيدم و رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) پنهانى بهغار ثور تشريف برد مشركان بگمان آنكه حضرت در بستر خوابيده هجوم كردند و چون فهميدند من هستم ؛
گفتند پسر عمت كجا است؟
گفتم نميدانم آنقدر مرا زدند كه نزديك بود مرا بكشند؟
همگی حاضران گفتند بخدا نه.
📚:الخصال، ج2، ص: 554
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ليلة المبيت شبی که تاریخ ساز شد.
شعرخوانی سیدحمیدرضابرقعی در وصف فداکاری امیرالمومنین علیه السلام در شب هجرت پیامبر صلی اللهعلیهوآله.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تلاش مخالفین در باطل
🛑و من عجيب ما رأينا: مصحف قد كتب فيه آية الغار بذهب ليتميّز عن جميع ما يتضمّنه المصحف من كلام اللّه عزّ و جل
🔰 مرحوم کراجکی نقل میکند:
یکی از چیزهای عجیبی که من دیدم این بود که مخالفین شیعه قرآنی را نوشته بودند در حالی که آیه غار (که به گمان آنان برای فضیلیت خلیفه غاصب نازل شده است) را با طلا نوشته بودند تا از مابقی آیات قرآن متمایز شود.
📚 التعجب من أغلاط العامة في مسألة الإمامة، ص: 119
سوال: اگر مخالفین شیعه یکی از فضائل امیرالمومنین علیه السلام مثل لیلة المبیت را داشتند روزی چندبار تو بوق و کرنا می کردند❓
سوال: منِ بچه شیعه چقدر از لیلة المبیت اطلاعات درست دارم❓
سوال: من بچه شیعه چقدر توانائی در مخدوش کردن استدلال مخالفین شیعه برای آیه غار را دارم❓
✍مطالب مربوط به آیه غار که انشاءالله قصد کردیم بیان کنیم؛ زیاد هستند بعید میدونم بشود همه را بیان کرد ولی در حد حوصله کانال انشاءالله بیان می شود
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖سنگباران امام علیهالسلام در شب لیله المبیت
🛑وجعل على يُرْمى بالحجارة كما كانَ يُرْمى نبي الله وهو يتضوّر، قد لَفَّ رأسَه في الثوب لا يخِرجه، حتى أصبح
🔰احمد بن الحنبل از علماء عامه نقل میکند:
بر سر على (عليه السلام) در شب لیله المبیت مثل پيامبر سنگ ريخته مىشد و او از شدت درد به خود مىپيچيد، و سرش را با لباس پيچيده بود و بيرون نمىآورد
تا صبح شد(تا وقت بخرد تا پیامبر صلیالله علیهوآله دور شود)
📚:مسند أحمد ج3 ص 333
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖جانفدایی حضرت امیر در شبهای شعب ابیطالب علیهماالسلام
🛑 ابتلى الله إبراهيم بقربان الولد إني أرى في المنام أني أذبحك و أبات أبو طالب عليا على فراش رسول الله كل ليلة في الشعب
🔰 ابن شهر آشوب در کتاب مناقب می آورد:
خداوند عزوجل ابراهیم را یک مرتبه مبتلی و آزمایش کرد به قربانی کردن فرزندش و سپس به این آیه استدلال می کند«در خواب دیدم که که تو را ذبح می کنم»
و این درحالی است که جناب ابوطالب علیهالرحمة هر شب در شعب ابیطالب فرزندش را به قربانگاه میفرستاد و در بستر پیامبر میخواباند.
📚 مناقب آل أبي طالب عليهمالسلام ج3 ص 245
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖امر کردن حضرت ابوطالب به امیرالمومنین برای خوابیدن در بستر پیامبر علیهمالسلام
🛑وَ أَخْبَرَنِي الشَّيْخُ أَدَامَ اللَّهُ عِزَّهُ قَالَ: لَمَّا أَرَادَ رَسُولُ اللَّهِ ص الِاخْتِفَاءَ مِنْ قُرَيْشٍ وَ الْهَرَبَ مِنْهُمْ إِلَى الشِّعْبِ لِخَوْفِهِ عَلَى نَفْسِهِ اسْتَشَارَ أَبَا طَالِبٍ رَحِمَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ فِي ذَلِكَ فَأَشَارَ بِهِ عَلَيْهِ ثُمَّ تَقَدَّمَ أَبُو طَالِبٍ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع أَنْ يَضْطَجِعَ عَلَى فِرَاشِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِيَقِيَهُ بِنَفْسِهِ فَأَجَابَهُ إِلَى ذَلِكَ فَلَمَّا نَامَتِ الْعُيُونُ جَاءَ أَبُو طَالِبٍ وَ مَعَهُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فَأَقَامَ رَسُولَ اللَّهِ ص وَ أَضْجَعَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع مَكَانَهُ فَقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع يَا أَبَتَاهْ إِنِّي مَقْتُولٌ فَقَالَ أَبُو طَالِب اصْبِرَنْ يَا بُنَيُّ فَالصَّبْرُ أَحْجَى كُلُّ حَيٍّ مَصِيرُهُ لِشُعُوبٍ قَدْ بَذَلْنَاكَ وَ الْبَلَاءُ شَدِيدٌ لِفِدَاءِ النَّجِيبِ وَ ابْنِ النَّجِيبِ لِفِدَاءِ الْأَغَرِّ ذِي الْحَسَبِ الثَّاقِبِ وَ الْبَاعِ وَ الْفِنَاءِ الرَّحِيبِ إِنْ يُصِبْكَ الْمَنُونُ فَالنَّبْلُ يُبْرِي فَمُصِيبٌ مِنْهَا وَ غَيْرُ مُصِيبٍ كُلُّ حَيٍّ وَ إِنْ تَمَلَّى بِعَيْشٍ آخِذٌ مِنْ سِهَامِهَا بِنَصِيبٍ قَالَ فَقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع أَ تَأْمُرُنِي بِالصَّبْرِ فِي نَصْرِ أَحْمَدَ وَ وَ اللَّهِ مَا قُلْتُ الَّذِي قُلْتُ جَازِعاً وَ لَكِنَّنِي أَحْبَبْتُ إِظْهَارَ نُصْرَتِي وَ تَعْلَمَ أَنِّي لَمْ أَزَلْ لَكَ طَائِعا وَ سَعْيِي لِوَجْهِ اللَّهِ فِي نَصْرِ أَحْمَدَ نَبِيِّ الْهُدَى الْمَحْمُودِ طِفْلًا وَ يَافِعاً.
🔰مرحوم شیخ مفید نقل می کند:
چون رسول صلّى اللَّه عليه و آله خواست از قريش پنهان شود و به طرف درهاى به سبب خوف از جان خود بگريزد، با ابو طالب پدر امير المؤمنين عليه السّلام مشورت كرد. پس ابو طالب اشاره به پنهان شدن نمود و آن را مناسب دانست و پيش امير المؤمنين رفت و به او گفت كه جاى رسول صلّى اللَّه عليه و آله بخوابد تا با جان خود حفظ آن حضرت كند.
امير المؤمنين عليه السّلام اين را قبول كرد، چون شب شد و چشم مردم به خواب رفت، ابو طالب با امير المؤمنين آمد. پس رسول صلّى اللَّه عليه و آله برخاست و امير المؤمنين عليه السّلام را در جاى خود بخوابانيد.
پس امير المؤمنين به ابو طالب گفت: «يا ابتاه إنّى مقتول»؛ يعنى اى پدر، من نزديك به هلاكت و قتلم. (قطع اميد از من و طمع از حيات من بدار و از خدا طلب اجر كن)ابو طالب گفت:
؛ يعنى اى پسر من، در اين بلا صبر كن، به درستى كه صبر كردن عاقلى است و هر زنده آخر راهش به موت است.تو را در بلاى شديد بذل كرديم از براى فداء كسى كه نجيب و پسر نجيب است. (يعنى رسول صلّى اللَّه عليه و آله)از براى فداء كسى عزيز است كه داراى حسب روشن و شرف و كرم و ساحت وسيع باشد. اگر به تو مرگ برسد علاجى نيست به درستى كه تير كه مىتراشند بعضى مىخوردو بعضى نه، بسا آدمى بعضى مدتى زنده مىماند و بعضى زود مىرود.هر زندهاى اگر چه مهلتش بدهند مدتى زنده باشد آخر به او از مرگ نصيبى مىرسد.
پس امير المؤمنين عليه السّلام فرمود:آيا تو مرا به يارى احمد امر مىكنى نمىدانى كه من بىگفته كسى در نصرت او مىكوشم و اللَّه آنچه را گفتم از روى جزع و خوف نگفتهام.و ليكن دوست مىداشتم تو نصرت مرا ببينى و بدانى كه من هميشه طاعت تو مىكنم.
سعى من در نصرت احمد براى رضاى خداست كه پيغمبرى هدايتكننده و حمد كرده شده در طفوليت و بزرگى است.
📚:الفصول المختارة، ص: 58
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖پیامبرصلیاللهعلیهوآله چند روز در غار بودند
🔺وفي الليلة الرابعة منه كان خروج النبي صلى الله عليه وآله من الغار متوجها إلى المدينة، فاقام صلى الله عليه وآله بالغار - وهو في جبل عظيم خارج مكة غير بعيد منها اسمه ثور - ثلاثة أيام وثلاث ليال)1
🔰 مرحوم شیخ مفید نقل میکند:
پیامبر در روز اول ربیع وارد غار شد و در روز چهار ربیع از غار خارج شد و به سمت مدینه حرکت کردند این غار در بیرون مکه بود که نام غار «ثور» بود و پیامبر سه روز و سه شب در این غار پنهان شده بودند
🔺فرأوا على بابه نسج العنكبوت! فقالوا: لو دخل هاهنا لم يكن نسج العنكبوت على بابه، فمكث فيه ثلاث ليال)2
🔰احمد بن الحنبل نقل می کند:
ورودی غار، عنکوبتی تار تنیده بود وقتی کفار قریش بر در ورودی غار رسیدند و تار عنکوبت را دیدند گفتند که اگر «محمد» وارد غار شده بود تار عنکوبت پاره میشد، و بعد از رفتن کفار قریش، پیامبر سه شب در آن غار بودند
📚منابع:
1: مسار الشيعة ج1 ص49
2:مسند احمد بن الحنبل ص101
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi