➖گوساله پرستی بعد از شهادت پیامبرصلیاللهعلیهواله
🛑 عنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ النَّاسُ صَارُوا بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص بِمَنْزِلَةِ مَنِ اتَّبَعَ هَارُونَ ع وَ مَنِ اتَّبَعَ الْعِجْلَ وَ إِنَّ أَبَا بَكْرٍ دَعَا فَأَبَى عَلِيٌّ ع إِلَّا الْقُرْآن وَ إِنَّ عُمَرَ دَعَا فَأَبَى عَلِيٌّ ع إِلَّا الْقُرْآنَ وَ إِنَّ عُثْمَانَ دَعَا فَأَبَى عَلِيٌّ ع إِلَّا الْقُرْآنَ وَ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَحَدٍ يَدْعُو إِلَى أَنْ يَخْرُجَ الدَّجَّالُ إِلَّا سَيَجِدُ مَنْ يُبَايِعُهُ وَ مَنْ رَفَعَ رَايَةَ ضَلَالَةٍ فَصَاحِبُهَا طَاغُوت
🔰زكرياى نقاض گويد:
شنيدم از امام باقر عليهالسّلام كه ميفرمود:
مردم پس از رحلت رسول خدا (صلیاللهعلیهواله) همانند كسانى شدند كه جمعى از هارون و گروهى از گوساله پيروى كردند و همانا ابو بكر مردم را (بخويش) دعوت كرد، و على عليهالسّلام جز بهقرآن عمل نكرد، و عمر هم چنين مردم را دعوت كرد و على عليهالسّلام جز بهقرآن عمل نكرد، و (از پى آن دو) عثمان مردم را (به بيعت خويش) خواند، و على عليهالسّلام (همان طور) جز بهقرآن عمل نكرد و تا هنگام ظهور دجال هيچ كس نيست كه مردم را بهخويش دعوت كند جز آنكه جمعى پيرو پيدا كند، و هر كس پرچم گمراهى برافرازد سركش و باطل باشد.
📚الكافي ج8، ص: 296
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖پیامبر مهربانی و لطافت
🛑عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ ص بِالنَّاسِ الظُّهْرَ فَخَفَّفَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأَخِيرَتَيْنِ فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ لَهُ النَّاسُ هَلْ حَدَثَ فِي الصَّلَاةِ حَدَثٌ قَالَ وَ مَا ذَاكَ قَالُوا خَفَّفْتَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأَخِيرَتَيْنِ فَقَالَ لَهُمْ أَمَا سَمِعْتُمْ صُرَاخَ)1
🔰 امام صادق علیهالسلام فرمودند:
جدم رسول خدا كه صلوات خدا بر او باد، با مردم نماز ظهر مىخواند و دو ركعت آخر نماز را سريع و خفيف ادا كرد. موقعى كه رسول خدا نماز خود را سلام داد، پرسيدند
آيا دستور جديدى درباره نماز صادر شده است؟
رسول خدا گفت: از چه جهت؟ گفتند: شما دو ركعت آخر نماز را بسيار سريع و خفيف ادا كرديد.
رسول خدا به آنان گفت: آيا فرياد كودك را نشنيديد؟
👇نکته👇
🔺و يدل على استحباب تخفيف الصلاة عند العلم بحاجة المأمومين و اضطرارهم، كما روي صل صلاة أضعف من خلفك)2
🔸مرحوم مجلسی:
این روایت دلالت بر مستحب بودن تسریع در نماز میکند زمانی که امام جماعت بداند یکی از نمازگذاران؛ نیازی دارد یا اینکه اضطراری پیش آمده باشد؛ همانگونه که روایت شده است امام جماعت باید نماز را به اندازه ضعیفترین نمازگزار، به جا بیاورد.
📚منابع:
1: الکافی،۶، ص۴۸
2: مرآة العقول ج21ص84
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖آباء و اجداد پیامبرصلیاللهعلیهوآله پیرو چه دینی بودند؟
👇 نظر شیعه👇
1⃣:مرحوم شیخ مفید
🛑القول فی آباء رسول الله (صلی الله علیه وآله ) وأمه وعمه أبی طالب - رحمة الله تعالى علیهم: واتفقت الامامیة على أن آباء رسول الله (صلی الله علیه وآله ) من لدن آدم إلی عبد الله بن عبد المطلب مؤمنون بالله - عزوجل - موحدون له)1
🔰گفتاری درباره پدران رسول خدا (صلی الله علیه وآله ) و مادر و عمویش ابوطالب رحمة الله علیه:
امامیه اتفاق نظر دارند که پدران رسول خدا (صلی الله علیه وآله ) از آدم تا عبدالله بن عبدالمطلب، همگی مومن به خدای عزوجل و موحد بوده اند
2⃣:مرحوم شیخ صدوق
🛑اعتقادنا فی آباء النبی(صلی الله علیه وآله ) أنهم مسلمون من آدم إلى أبیه عبد الله ، وأن أبا طالب کان مسلما ، وأمه آمنة بنت وهب کانت مسلمة وقال النبی صلى الله علیه وآله وسلم : ( خرجت من نکاح ولم أخرج من سفاح من لن آدم)2
🔰اعتقاد ما درباره پدران پیامبر(صلی الله علیه وآله ) این است که همه آنها، از آدم تا پدرش عبدالله، مسلمان بوده اند. و ابوطالب و همچنین مادر پیامبر(صلی الله علیه وآله ) آمنه بنت وهب مسلمان بوده اند. پیامبر(صلی الله علیه وآله ) فرمود: من از زمان آدم (نسل اندر نسل) از طریق ازدواج زاده شده ام و از زنا بیرون نیامده ام
3⃣: مرحوم مجلسی
🔺اتفقت الامامية رضوان الله عليهم على أن والدي الرسول وكل أجداده إلى آدم علیه السلام كانوا مسلمين ، بل كانوا من الصديقين : إما أنبياء مرسلين ، أو أوصياء معصومين ، ولعل بعضهم لم يظهر الاسلام لتقية أو لمصلحة دينية)3
🔰علامه مجلسی مینویسد:
امامیه اجماع دارد که والدین رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله و همه اجداد ایشان تا آدم علیهالسلام مسلمان بوده اند و افزون بر آن، از صدّیقین بوده اند، یعنی یا پیامبرانی مرسَل بوده اند و یا اوصیائی معصوم شاید برخی از ایشان اسلام خود را به خاطر تقیه یا مصلحتی دینی آشکار نمی کرده اند.
👇نظر اهل تسنن👇
🔺عَنْ أَنَسٍ، أَنَّ رَجُلًا قَالَ: یَا رَسُولَ اللهِ، أَیْنَ أَبِی؟ قَالَ: «فِی النَّارِ»، فَلَمَّا قَفَّى دَعَاهُ، فَقَالَ: «إِنَّ أَبِی وَأَبَاکَ فِی النَّارِ»4
🔰صحیح مسلم از انس بنمالکنقل میکند:
مردی به رسول خدا گفت: پدر من کجاست؟ پیامبرفرمود: در آتش، آن شخص برگشت که برود، پیامبر(صلی الله علیه وآله ) او را صدا زد و فرمود: پدر من و پدر تو در آتش هستند.
🔺عن أبي هريرة، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «استأذنت ربي أن أستغفر لأمي فلم يأذن لي ، واستأذنته أن أزور قبرها فأذن لي»5
🔸 أبو هريره گفت:
رسول خدا فرمود : از خداوند اجازه خواستم تا براي مادرم استغفار كنم ، ولی اجازه نداد و اجازه خواستم تا قبرش را زيارت كنم كه اجازه داد.
✍ نووی شارح معروف صحيح مسلم در شرح این روایت مینويسد:
🔺فيه جواز زيارة المشركين في الحياة وقبورهم بعد الوفاة )6
🔸 از اين حديث جواز زيارت مشركين در زمان حيات و زيارت قبور آنان بعد ازوفاتشان فهميده مي شود !!!
📚منابع:
1: اوائل المقالات.ج4 ص45
2: الاعتقادات.ص354
3: بحارالانوار ج 15 ص117
4: صحیح مسلم.ص114
5: صحيح مسلم ج۲ ، ص ۶۷۱
6:شرح النووي ج ۷ص۴۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ راه حل رفع بدهی سنگین ...
🛑 عَنْ إِسْمَاعِیلَبْنِسَهْلٍ قَالَ: کَتَبْتُ إِلَی أَبِی جَعْفَرٍ عَلَيْهِالسلام : إِنِّی قَدْ لَزِمَنِی دَیْنٌ فَادِحٌ فَکَتَبَ أَکْثِرْ مِنَ الِاسْتِغْفَارِ وَ رَطِّبْ لِسَانَکَ بِقِرَاءَهًِْ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ.
🔰 اسماعیل بن سهل گوید:
در نامهای به امام جواد صلوات الله علیه چنین نوشتم :
بدهی بسیار سنگینی بر عهده ام میباشد [که از پرداخت آن ناتوانم]». امام سلام اللهعلیه در پاسخم نوشتند:
«فراوان استغفار نما و پیوسته زبانت را به خواندن سورهی قدر مرطوب نگهدار».
📚:الکافی، ج۵، ص۳۱۷
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖دعائی برای پرداختن بدهیها
🛑عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْفَضْلِ الْهَاشِمِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ عَلَيَّ دَيْناً كَثِيراً وَ لِي عِيَالٌ وَ لَا أَقْدِرُ عَلَى الْحَجِّ فَعَلِّمْنِي دُعَاءً أَدْعُو بِهِ فَقَالَ قُلْ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلَاةٍ مَكْتُوبَةٍ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اقْضِ عَنِّي دَيْنَ الدُّنْيَا وَ دَيْنَ الْآخِرَةِ فَقُلْتُ لَهُ أَمَّا دَيْنُ الدُّنْيَا فَقَدْ عَرَفْتُهُ فَمَا دَيْنُ الْآخِرَةِ فَقَالَ دَيْنُ الْآخِرَةِ الْحَجُّ.
🔰عبد اللّٰه بن فضل هاشمى گويد:
به امام صادق عليهالسّلام عرض كردم،وام زيادى بر عهدۀ من است،نان خور فراوان دارم،و نمىتوانم به حجّ بروم دعائى مرا بياموز تا آن را بخوانم.
فرمود:در تعقيب هر نماز واجب اين دعا را بخوان:
«پروردگارا بر محمّد و آل محمّد درود فرست و بدهكارى دنيا و آخرت را از من كار سازى فرماى».
عرض كردم؛وام دنيا را شناختهام ولى وام آخرت چيست؟
فرمود:حجّ وام آن سراى مىباشد.
📚: معاني الأخبار ص: 175
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖برای پرداخت کردن بدهی این دعا را بخوانید
🛑عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع قَالَ: شَكَوْتُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص دَيْناً كَانَ عَلَيَّ فَقَالَ يَا عَلِيُّ قُلِ اللَّهُمَّ أَغْنِنِي بِحَلَالِكَ عَنْ حَرَامِكَ وَ بِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِوَاكَ فَلَوْ كَانَ عَلَيْكَ مِثْلُ صَبِيرٍ دَيْناً قَضَى اللَّهُ عَنْكَ وَ صَبِيرٌ جَبَلٌ بِالْيَمَنِ لَيْسَ بِالْيَمَنِ جَبَلٌ أَجَلَّ وَ لَا أَعْظَمَ مِنْهُ.
🔰امير المؤمنين على(عليهالسّلام)فرموده است:
از وامى كه داشتم به پيامبر(صلّىاللهعليهوآله)شكايت كردم.
فرمودند:اى على بگو: «پروردگارا مرا به حلال خود از حرامت بىنياز فرماى و به فضل خود از هر كس جز خودت مرا بىنياز فرماى».
كه اگر به اندازه كوه صبير وام داشته باشى خداوند آن را اداء خواهد فرمود صبير نام كوهى است در يمن و هيچ كوهى بزرگتر و پرشكوهتر از آن در يمن نيست.
📚: الأمالي( للصدوق)،ص: 388
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖کمک خداوند به کسی که قصد پرداخت بدهیاش را دارد
🛑..عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ رِبَاطٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ:
«مَنْ كَانَ عَلَيْهِ دَيْنٌ فَيَنْوِي قَضَاءَهُ كَانَ مَعَهُ مِنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَافِظَانِ يُعِينَانِهِ عَلَى اَلْأَدَاءِ عَنْ أَمَانَتِهِ فَإِنْ قَصُرَتْ نِيَّتُهُ عَنِ اَلْأَدَاءِ قَصُرَا عَنْهُ مِنَ اَلْمَعُونَةِ بِقَدْرِ مَا قَصُرَ مِنْ نِيَّتِهِ.»
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«کسی که بدهیای به گردنش است و قصد پرداخت آن را دارد، از جانب خداوند (عزّوجلّ) دو (فرشتهی) محافظ همراهش خواهند بود که او را یاری میکنند تا امانتش را ادا نماید.
اما اگر از نیتش (پرداخت بدهی) کوتاه بیاید، آندو نیز به همان اندازهای که او کوتاهی کرده، در یاریاش کوتاهی میکنند.»
📚:الکافي، ج۵، ص95
کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖صدقه؛ راهکاری برای رفع فقر!
🛑...عَنْ عَلِيِّ بْنِ سُوَيْدٍ السَّائِيِّ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ: أَوْصِنِي. فَقَالَ: «آمُرُكَ بِتَقْوَى اللَّهِ.» ثُمَّ سَكَتَ فَشَكَوْتُ إِلَيْهِ قِلَّةَ ذَاتِ يَدِي وَ قُلْتُ: وَ اللَّهِ لَقَدْ عَرِيتُ حَتَّى بَلَغَ مِنْ عُرْيَتِي أَنَّ أَبَا فُلَانٍ نَزَعَ ثَوْبَيْنِ كَانَا عَلَيْهِ وَ كَسَانِيهِمَا. فَقَالَ: «صُمْ وَ تَصَدَّقْ.» قُلْتُ: أَتَصَدَّقُ مِمَّا وَصَلَنِي بِهِ إِخْوَانِي وَ إِنْ كَانَ قَلِيلًا؟ قَالَ: «تَصَدَّقْ بِمَا رَزَقَكَ اللَّهُ وَ لَوْ آثَرْتَ عَلَى نَفْسِكَ.»
🔰علی بن سُوَید گوید:
به امام کاظم (علیهالسلام) عرض کردم:
توصیهای به من بفرمایید.
حضرت فرمودند:
«تو را به تقوای خداوند امر میکنم.»
سپس سکوت کردند. من نیز از دستتنگیام به ایشان شکایت کردم و عرض کردم:
به خدا قسم، لباسی نداشتم که بپوشم، تاجاییکه فلانی دو تا از لباسهای تنش را درآورد و به من پوشانید.
حضرت فرمودند:
«روزه بگیر و صدقه بده.»
عرض کردم:
آیا از آنچه برادران(ایمانی)ام به من بخشیدهاند، صدقه دهم، هرچند کم باشد؟
حضرت فرمودند:
«از آنچه خداوند به تو روزی فرموده، صدقه بده؛ هرچند (آنقدر کم باشد که مجبور شوی آن فقیر را) بر خودت ترجیح دهی.»
📚:الكافي، ج۴، ص۱۸
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چگونه با دست خالی کار خیر انجام بدهیم؟
🛑...عن أَبی بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ، علیه السلام، قَالَ:
«إِنَ الْعَبْدَ الْمُؤْمِنَ الْفَقِيرَ لَيَقُولُ يَا رَبِّ ارْزُقْنِي حَتَّى أَفْعَلَ كَذَا وَ كَذَا مِنَ الْبِرِّ وَ وُجُوهِ الْخَيْرِ فَإِذَا عَلِمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ذَلِكَ مِنْهُ بِصِدْقِ نِيَّةٍ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلَ مَا يَكْتُبُ لَهُ لَوْ عَمِلَهُ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ كَرِيمٌ.»
🔰ابوبصیر از امام صادق، علیهالسلام، نقل میکند، که فرمودند:
«بندهی مؤمنِ فقیر میگوید: "پروردگارا، به من روزی بده، تا (با آن) فلانکارهای خیر را انجام دهم"،
اگر خدا بداند او با نیتی صادق این را میگوید، اجری مانند اجر کسی که آن (کارهای خیر) را انجام داده، برایش مینویسد.
به راستی که خداوند، وسعتدهندهای کریم است.»
📚الكافي، ج۲، ص۸۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
علم الحدیث
✍بعد از جستجو فراوان کتاب مرحوم کراجکی رو پیدا کردم
کتاب التعجب که نام اصلی و کامل آن عبارت است از« التعجب من أغلاط العامة فی مسألة الامامة» توسط علامه ابوالفتح محمدبن علی بن عثمان کراجکی (م 449ق) نوشته شده است.
👈کراجکی مطالب تعجب برانگیز اهل سنت را که هر عاقل خوش انصافی را به تعجب و شگفت وا می دارد به این ترتیب درهفده فصل آورده است:
فصل اول: خطای آنها در مسئله وصیت که در آن رفتار و عقیدۀ تناقض آمیز بزرگان اهل سنت نسبت به واجب بودن وصیت برای همه مسلمانان و انکار وصیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم را به بحث گذاشته است.
فصل دوم: خطای آنها در مسئله نص پیامبر بر امامت و ولایت علی علیهما الصلاة و السلام.
فصل سوم: خطای آنها دربارۀ عدم انتخاب خلیفه توسط پیامبر(صلی الله علیه وآله).
فصل چهارم: خطای آنها دربارۀ خلافت ابوبکر از جانب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله.
فصل پنجم: خطای آنان دربارۀ امامت شخصی که توان و قدرت تدبیر و ادارۀ لشکر سپاه اسلام را نداشت و توسط پیامبر عزل شد.
فصل ششم: خطای آنها دربارۀ علم امام.
فصل هفتم: خطای آنان دربارۀ عصمت امام. مغالطه و تناقض آشکار آنها دربارۀ عدم عصمت امام و عصمت جمیع امت یا اهل حل و عقد دراجماع است که کراجکی ابعاد تناقض آمیز آن را بررسی کرده و پاسخ گفته است.
فصل هشتم: خطای آنها در باب امامت مفضول با وجود افضل.
فصل نهم: خطای بکریّه که می پندارند پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ابوبکر را به عنوان امام جماعت انتخاب کرده است.
فصل دهم : خطای آنها دربارۀ تقیه و کج فهمی های تناقض آمیز شان دربارۀ آن.
فصل یازدهم: خطای آنها در باب صحابه و تعظیم و تکریم همۀ آنان.
فصل دوازدهم: خطای آنها دربارۀ اسماء و صفات الهی.
فصل سیزدهم: خطای آنها در اظهار بغض و کینه نسبت به اهل بیت پیامبر (علیهم السلام).
فصل چهاردهم: خطای آنها دربارۀ افضلیت ابوبکر با استناد به آیه غار.
فصل پانزدهم: خطای آنها در ادعای انفاق ابوبکر.
فصل شانزدهم: جریان فدک. کراجکی سخن را در ذیل این فصل، طولانی کرده و تناقضهای فراوانی را بیان کرده است.
فصل هفدهم: خطای آنها دربارۀ احکام و مسائل شرعی. کراجکی مسائل فراوانی از احکام شرعی را در این فصل بیان کرده است که آنها به صورت بدعت و تناقض با دین الهی ارائه کرده اند.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چگونه انسان با نیت، در بهشت و جهنم(نعوذ بالله) ابدی میشود ؟
🛑قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ، علیه السلام:
«إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ النَّارِ فِي النَّارِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ خُلِّدُوا فِيهَا أَنْ يَعْصُوا اللَّهَ أَبَداً، وَ إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ الْجَنَّةِ فِي الْجَنَّةِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ بَقُوا فِيهَا أَنْ يُطِيعُوا اللَّهَ أَبَداً، فَبِالنِّيَّاتِ خُلِّدَ هَؤُلَاءِ وَ هَؤُلَاءِ، ثُمَّ تَلَا قَوْلَهُ تَعَالَى؛ قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ، قَالَ عَلَى نِيَّتِهِ.»
🔰امام صادق" علیهالسلام "فرمودند:
«اهل آتش، به این خاطر در آتش جاودان میشوند که اگر در دنیا جاودان میشدند، قصدشان این بود که تا ابد خدا را معصیت کنند،
و اهل بهشت، به این خاطر در بهشت جاودان میشوند که اگر در دنیا جاودان میشدند، قصدشان این بود که تا ابد خدا را اطاعت کنند.
پس به واسطه نیّتهاست، که این دو گروه، [در آتش یا بهشت] جاودان میشوند.»
👈سپس امام، این سخن خداوند را تلاوت کردند:
<بگو هرکس براساس شاکله اش عمل می کند .>
الاسراء/۸۴
🔸«یعنی بر اساس نیّتش.»
📚الكافي، ج۲، ص۸۵
♻کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم
🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.»
🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است:
من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیهالسلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن میگفت.
یونس به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد:
فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیهالسلام) میافتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟
حضرت فرمودند:
بگو:
«صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» علیه السلام
این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان میرسد، چه از نزدیک و چه از دور.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
➖ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️
🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ
یُضَاعَفُ.
🔰هشام بن حکم درباره کسی که میخواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل میکند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد.
📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
در مسلخ عشق جز نکو را نکشند
روبه صفتان زشت خو را نکشند
گر عاشق صادقی ز کشتن مگریز
مردار بود هر آنکه او را نکشند
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖شعار مسلمین در جنگهای مختلف
🛑عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: شِعَارُنَا يَا مُحَمَّدُ يَا مُحَمَّدُ وَ شِعَارُنَا يَوْمَ بَدْرٍ يَا نَصْرَ اَللَّهِ اِقْتَرِبْ اِقْتَرِبْ وَ شِعَارُ اَلْمُسْلِمِينَ يَوْمَ أُحُدٍ يَا نَصْرَ اَللَّهِ اِقْتَرِبْ وَ يَوْمَ بَنِي اَلنَّضِيرِ يَا رُوحَ اَلْقُدُسِ أَرِحْ وَ يَوْمَ بَنِي قَيْنُقَاعَ يَا رَبَّنَا لاَ يَغْلِبُنَّكَ وَ يَوْمَ اَلطَّائِفِ يَا رِضْوَانُ وَ شِعَارُ يَوْمِ حُنَيْنٍ يَا بَنِي عَبْدِ اَللَّهِ [يَا بَنِي عَبْدِ اَللَّهِ] وَ يَوْمِ اَلْأَحْزَابِ «حم» لاَ يُبْصِرُونَ وَ يَوْمِ بَنِي قُرَيْظَةَ يَا سَلاَمُ أَسْلِمْهُمْ وَ يَوْمِ اَلْمُرَيْسِيعِ وَ هُوَ يَوْمُ بَنِي اَلْمُصْطَلِقِ أَلاَ إِلَى اَللَّهِ اَلْأَمْرُ وَ يَوْمِ اَلْحُدَيْبِيَةِ «أَلاٰ لَعْنَةُ اَللّٰهِ عَلَى اَلظّٰالِمِينَ»وَ يَوْمِ خَيْبَرَ يَوْمِ اَلْقَمُوصِ يَا عَلِيُّ آتِهِمْ [اِئْتِهِمْ] مِنْ عَلُ وَ يَوْمِ اَلْفَتْحِ نَحْنُ عِبَادُ اَللَّهِ حَقّاً حَقّاً وَ يَوْمِ تَبُوكَ يَا أَحَدُ يَا صَمَدُ وَ يَوْمِ بَنِي اَلْمُلَوَّحِ أَمِتْ أَمِتْ وَ يَوْمِ صِفِّينَ يَا نَصْرَ اَللَّهِ وَ شِعَارُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَا مُحَمَّدُ وَ شِعَارُنَا يَا مُحَمَّدُ .
🔰معاوية بن عمّار گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود:
شعار ما:«يا محمّد! يا محمّد» است، شعار ما در جنگ بدر:«اى يارى الهى! نزديك شو، نزديك شو» بود.
شعار مسلمانان در جنگ احد:«اى يارى خدا نزديك شو»،
در جنگ بنى نضير:«اى روح القدس! كمك كن»،
در جنگ بنى قينقاع:«اى پروردگار ما! اينها بهطور حتم نمىتوانند بر تو پيروز شوند»،
در جنگ طائف:«اى رضوان (و خشنودى الهى)!»،
در جنگ حنين:«اى فرزندان عبد اللّه![اى فرزندان عبد اللّه]»،
در جنگ احزاب:«حم، آنان نمىبينند»، در جنگ بنى قريظه:«اى (خداوند) سلام! آنها را مسلمان كن»
و در جنگ مريسيع - كه همان جنگ بنى المصطلق بود-: «آگاه باشيد كه امر به سوى خداست» بوده است.
در جنگ حديبيّه (صلح حديبيّه): «هان! لعنت خدا بر ستمگران»،
در جنگ خيبر:«اى علىّ! از بالا بر آنان حمله كن»،
در فتح مكّه:«ما بندگان خداييم، به راستى به حقيقت»،
در جنگ تبوك:«اى يكتا! اى بىنياز!»، در جنگ بنى ملوح:«بمير، بمير»
و در جنگ صفّين: «اى يارى الهى» بوده است.
و شعار امام حسينعليهالسّلام:«اى محمّد!» بود و شعار ما نيز:«اى محمّد!» مىباشد.
📚الکافي ج۵ ص۴۷
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖وای بر کسی که به رزمندگان اسلام یا خانوادههایشان آزار رساند!
🛑...عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ النَّبِيُّ ص:
«مَنِ اغْتَابَ مُؤْمِناً غَازِياً أَوْ آذَاهُ أَوْ خَلَفَهُ فِي أَهْلِهِ بِسُوءٍ نُصِبَ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَيَسْتَغْرِقُ حَسَنَاتِهِ ثُمَّ يُرْكَسُ فِي النَّارِ إِذَا كَانَ الْغَازِي فِي طَاعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ.»
🔰از امام صادق از رسول خدا (صلواتاللهعلیهما) نقل شده است:
هركس از مؤمن جنگجويى غيبت و بدگويى كند يا او را بيازارد يا هنگامى كه در جنگ شركت دارد با خانوادهاش بدرفتارى كند، در روز قيامت تمام كارهاى نيكش تباه مىشود سپس خودش در آتش مىافتد؛ البتّه به شرطى كه آن جنگجو، در راه اطاعت خداوند عزّ و جلّ به نبرد پرداخته باشد.
📚الكافي، ج۵، ص8
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖منتظران شهادت
🛑......قال امیرالمومنین علیه السلام : أَنَّ الْمَوْتَ عِنْدِي بِمَنْزِلَةِ الشَّرْبَةِ الْبَارِدَةِ فِي الْيَوْمِ الشَّدِيدِ الْحَرِّ مِنْ ذِي الْعَطَشِ الصَّدَى وَ لَقَدْ كُنْتُ عَاهَدْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَسُولَهُ ص أَنَا وَ عَمِّي حَمْزَةُ وَ أَخِي جَعْفَرٌ وَ ابْنُ عَمِّي عُبَيْدَةُ عَلَى أَمْرٍ وَفَيْنَا بِهِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِرَسُولِهِ فَتَقَدَّمَنِي أَصْحَابِي وَ تَخَلَّفْتُ بَعْدَهُمْ لِمَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَنْزَلَ اللَّهُ فِينَا مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِيلًا حَمْزَةُ وَ جَعْفَرٌ وَ عُبَيْدَةُ وَ أَنَا وَ اللَّهِ الْمُنْتَظِر
🔰امیرالمومنین علیه السلام فرمودند :
مرگ در نظر من به منزله شربت خنكى در يك روز بسيار گرم براى يك شخص تشنه است و من با خدا و رسولش و عمويم حمزه و برادرم جعفر و پسر عمويم عبيده به چيزى پيمان بستهام كه ما همگى به خاطر خدا به آن وفادار بودهايم،{ جهاد در راه خدا}
ياران من بر من پيشى گرفتند{ به شهادت رسیدند}
و من پس از آنها بر اساس اراده خداوند زنده ماندهام و خداوند در باره ما اين آيه را نازل فرموده است:
«و از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بستهاند صادقانه وفا كردند، پس برخى از آنان درگذشتند و برخى ديگر انتظار مىكشيدند و هرگز آن را تغيير ندادند» {احزاب آیه 23}
حمزه و جعفر و عبيده، به خدا سوگند اى برادر يهودى، كه من انتظار مىكشم { منتظر شهادت هستم}
📚:الخصال، ج2، ص: 376
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖نتیجه ترک جهاد
🛑فَمَنْ تَرَكَ اَلْجِهَادَ أَلْبَسَهُ اَللَّهُ ذُلاًّ - وَ فَقْراً فِي مَعِيشَتِهِ وَ مَحْقاً فِي دِينِهِ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَعَزَّ أُمَّتِي بِسَنَابِكِ خَيْلِهَا وَ مَرَاكِزِ رِمَاحِهَا.
🔰پیامبر صلیاللهعلیهواله فرمودند:
هر كسی جهاد را ترك كند خداوند جامۀ خوارى و ذلّت را بر اندام او بپوشاند،و او را در طول زندگى نيازمند و تهيدست مىگرداند،و دين او را از ميان بردارد(بيدين از دنيا مىرود)،چرا كه خداوند تبارك و تعالى امّت مرا(به خاطر)سم اسبان(مجاهدان)و جايگاه نيزههاى آنان، عزيز و سرافراز مىدارد.
📚:ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ج۱ ص۱۸۹
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
1402.12.03 مهدویت استاد طبسی.mp3
7.45M
📍فلسفه تاریخ و مهدویت
بیانات حضرت آیت الله طبسی مدظله العالی
عنوان:
تحلیل روایات قیامهای قبل از ظهور
بسیار زیبا و نکته سنج
👇مطالب مطرح شده در صوت👇
1: تحلیل روایات نهی از قیام در زمان غیبت
۲: ارتباط روایات نهی از قیام با روایات نهی از قیام علیه حاکم در منابع عامه
3: چرا امیرالمومنین علیهالسلام بعد از جمل، عائشه را قصاص نکردند؟
4: اگر تدابیر اهل البیتعلیهمالسلام نبود انقلاب اسلامی ایران نیز نبود.
5: نظر مرحوم شیخ حُر عاملی در باب روایات نهی از قیام.
👈توصیه ویژه برای گوش دادن این صوت 👉
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖خدایا مرا ببخش...
🛑اللّهُمَّ إنّي أعتَذِرُ إلَيكَ مِن مَظلومٍ ظُلِمَ بِحَضرَتِي فلَم أنصُرْهُ
🔰 بار خدايا! من از درگاه تو عذر مى خواهم اگر در حضور من به ستمديده اى ستم رسيده و من ياريش نرسانده ام .
📚دعای ۳۸ صحیفه سجادیه
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖چگونه در ثواب حمله کنندگان به صیهونیستها شریک باشیم
🛑و من كلام له عليهالسلام لما أظفره الله بأصحاب الجمل وَ قَدْ قَالَ لَهُ بَعْضُ أَصْحَابِهِ وَدِدْتُ أَنَّ أَخِي فُلاَناً كَانَ شَاهِدَنَا لِيَرَى مَا نَصَرَكَ اَللَّهُ بِهِ عَلَى أَعْدَائِكَ فَقَالَ لَهُ عليهالسلام أَ هَوَى أَخِيكَ مَعَنَا فَقَالَ نَعَمْ قَالَ فَقَدْ شَهِدَنَا وَ لَقَدْ شَهِدَنَا فِي عَسْكَرِنَا هَذَا أَقْوَامٌ فِي أَصْلاَبِ اَلرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ اَلنِّسَاءِ سَيَرْعَفُ بِهِمُ اَلزَّمَانُ.
🔰از سخنان امیرالمومنین علیهالسلام است:
«به وقتى كه در نبرد جمل پيروز شد يكى از يارانش گفت:
«دوست داشتم برادرم در اين صحنه بود و مىديد چگونه خداوند تو را بر دشمنانت يارى داد». امام به او فرمود: آيا ميل برادرت با ماست گفت: آرى فرمود: بىشك با ما حضور داشته بلكه اقوامى با ما در اين لشكر حضور داشتند كه هم اكنون در صلب پدران و رحم زنان هستند آنان كه زمانهاى آينده ظهورشان مىدهد.
📚:نهجالبلاغه، خطبه۱۲.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖معنای حُسن ظن به خداوند
🛑سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ حُسْنُ الظَّنِّ بِاللَّهِ أَنْ لَا تَرْجُوَ إِلَّا اللَّهَ وَ لَا تَخَافَ إِلَّا ذَنْبَك
🔰سفيان بن عيينه گويد:
شنيدم امام صادق عليهالسّلام فرمود:
حسن ظن بخدا ايناست كه: بغير خدا اميدوار نباشى و جز از گناهت نترسى.
👇شرح روایت👇
🛑و فيه إشارة إلى أن حسن الظن بالله ليس معناه و مقتضاه ترك العمل و الاجتراء على المعاصي اتكالا على رحمة الله، بل معناه أنه مع العمل لا يتكل على عمله و إنما يرجو قبوله من فضله و كرمه
🔰مرحوم علامه مجلسی علیهالرحمه در ذیل این روایت:
معنای حسن ظن داشتن به خداوند متعال این نیست که شخص ترک عمل بکند و دچار گناه بشود با امید به رحمت خداوند. بلکه معنای حسن ظن این است که با وجود عمل، متکی بر عمل خویش به تنهای نباشد بلکه قبول عمل با توجه به فضل و کرم خداوند متعال است
📚:منابع
1: الكافي ج2، ص: 72
2: مرآة العقول ج8، ص: 45
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖اینگونه از خدا بترسیم
🛑عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَا إِسْحَاقُ خَفِ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ وَ إِنْ كُنْتَ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاكَ فَإِنْ كُنْتَ تَرَى أَنَّهُ لَا يَرَاكَ فَقَدْ كَفَرْتَ وَ إِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهُ يَرَاكَ ثُمَّ بَرَزْتَ لَهُ بِالْمَعْصِيَةِ فَقَدْ جَعَلْتَهُ مِنْ أَهْوَنِ النَّاظِرِينَ عَلَيْك
🔰اسحاق بن عمار گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود:
اى اسحاق! چنان از خدا بترس كه گويا ترا ميبيند، و اگر تو او را نبينى، او ترا ميبيند، و اگر معتقد باشى او ترا نمىبيند، كافر شوى و اگر بدانى او ترا ميبيند و سپس نافرمانى او آشكار كنى [با گناهكارى بمبارزه او روى] او را پست ترين بينندگان خود دانستهئى (زيرا هيچ بندئى در برابر چشم آقاى خويش چنين نافرمانى نكند).
📚:الكافي ج2، ص: 68
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ترس همیشگی مومن
🛑الْمُؤْمِنُ بَيْنَ مَخَافَتَيْنِ ذَنْبٍ قَدْ مَضَى لَا يَدْرِي مَا صَنَعَ اللَّهُ فِيهِ وَ عُمُرٍ قَدْ بَقِيَ لَا يَدْرِي مَا يَكْتَسِبُ فِيهِ مِنَ الْمَهَالِكِ فَهُوَ لَا يُصْبِحُ إِلَّا خَائِفاً وَ لَا يُصْلِحُهُ إِلَّا الْخَوْفُ.
🔰امام صادق علیهالسلام:
مؤمن میان دو ترس قرار دارد
ترس از گناهی که انجام داده و نمیداند خدا در باره او چه میکند،
و ترس از اینکه عمری باقی مانده و نمیداند چه گناهانی که مایه هلاک او است مرتکب خواهد شد، پس هر صبح (و هر دم) ترسان است، و اصلاح نمیکند او را مگر همین ترس.
📚: الکافی، ج ۲، ص: ۷۱
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi