eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.9هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
49 ویدیو
37 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد نوآورانه (سنتی) 💢 تشکیل حلقه های علمی (آموزشی، پژوهشی) 💢 بیانِ سیره و روش علمای مطرح ❇️ نرخ تبلیغ (تک بنر): از ساعت 21 تا 9 صبح، 45 هزار تبلیغ تجاری: 75 است تومان/ راه ارتباطی: @hm1370 وبگاه رسمی: http://mirath.blog.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
طرح حامی 👇👇👇
🔶🔹اطلاعیه (طرح حامی) 🔺حدودا در یکسال اخیر، با کمک های مادی و معنوی شما، توانستیم سایتی را راه اندازی کنیم تا پرونده های صوتی و متنی را با امنیت و پایداری بیشتری، تقدیمتان کنیم. گرچه در این مهم، کاملاً موفق نبودیم، اما رضایت نسبی شما را فراهم آوردیم و بسیاری از شما با پیام های خود، از این اتفاق، حمایت کردید. 🔺با توجه به کثرت صوت های ناب علمی که از طرق مختلف، بدستمان می رسد، برآنیم تا در سال جدید، با شکیل تر کردن و ارتقای کیفیت سایت، بهتر در خدمت شما باشیم. همچنین تبلیغ در دنیای مجازی نیز به عنوان یک راهبرد مهم در جهت نشر میراث مبارک علمای سلف، اهمیت خاص خود را دارد تا طلاب بیشتری با این میراث گرانبها آشنا شوند. ✅ اما همه این فعالیت ها، نیاز به پشتیبانی های مالی دارد که همه آنها، از عهده شخص بنده خارج است. بدین منظور، به پیشنهاد برخی اعضا، طرح حامی افتتاح می شود. ⁉️طرح حامی چیست؟ در این طرح، هر عضو، به دلخواه و اختیار خود، اخلاقاً متعهد می شود که ماهانه، و بر اساس توان مالی پیش بینی شده، مبلغی را به عنوان نذر علمی و فرهنگی واریز کند، تا اختصاصاً در فعالیت های علمی و فرهنگی، مورد استفاده قرار گیرد و گزارش آن به طور شفاف به اطلاع شما برسد. انواع طرح ها: 1. طرح اهدای ماهانه 5000 تومان به عنوان نذر علمی و فرهنگی 2. طرح اهدای ماهانه 10000 تومان به عنوان نذر علمی و فرهنگی 3. طرح اهدای ماهانه بیش از 10 هزار تومان به عنوان نذر علمی و فرهنگی 🔺لطفا اگر شما علاقه مندید تا در سال جدید، در این طرح شرکت کنید، بر اساس پیش بینی مالی که دارید، یکی از طرح های سه گانه بالا را انتخاب، و عدد آن را برای بنده ارسال فرمائید. همه افرادی که حاضر به شرکت در این طرح هستند، در کانال خصوصی عضو می شوند و هر ماه، در این طرح مشارکت خواهند نمود. ارسال نوع طرح به: @hm1370 با تشکر از حمایت های شما
✅ تحول در تحصيل (11) ⚠️ سند یازدهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جلالی دام عزه 🔹دانشمند برجسته و متخصص دانش حدیث، رجال و احیای تراث شیعه ✅ همچنین به طلاب، لغت و طریقه استفاده از کتب لغت را یاد بدهید. الان خیلی از فضلاء، نمی توانند از کتب لغت استفاده کنند. بعضی مشاهیر در فقه و اصول، المنجد باز می کنند! که الان ده کتاب علیه المنجد و شرح غلط های آن، نوشته شده است... این همه کتب قوی لغت داریم ... اینها را ما چرا از دست دادیم؟ 🔺من واقعاً دلم برای طلاب می سوزد، دوست دارم حوزه ها، رونق پیدا کنند، طلاب قوی بشوند، بتوانند (حتی) عربی حرف بزنند. ✅ الحمدلله الان حوزه ها چقدر رشد کرده است. چه مدارس خوب و مطلوبی ساخته شده است. حیف است که از این امکانات، به شکل مطلوب تری استفاده نشود. 👌 پیشنهاد بدهید، که یک مدرسه خاص، برای دراسة قدیمة بگذارند، به روش قدیم و متون قدیم، در آن، درس خوانده شود، البته کسی را هم مجبور نکنید؛ (یعنی) کسانی که دوست دارند، با این سبک، درس بخوانند. از همان مدرّس های سابق که با حوصله باشند هم برای آنها بگذارید. 🔺 (بهتر است) برای تقویت و ارتقاء ارکان حوزه، فقط یک برنامه اجرا نشود، تا نقائص و محاسنِ روش ها، خود را نشان دهد. ⚠️ ممکن است در آینده، مشکلات حوزه ها بیشتر شود، و ما از جهت محقق و نویسنده و مجتهدینِ (واقعی)، در مضیقه باشیم. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
هدایت شده از م
✅ "آب" در مجله علوم انسانیِ زاويه 💧💦☔️ 🔶🔹برنامه زاويه، يکي از برنامه هاي زنده ايست که ادعا مي کند در حال توسعه فرهنگ گفتگوي علمي است تا بتواند معضلي را از معضلات جامعه خصوصا در علوم انساني، کم کند. این برنامه، با توجه به حواشی اخیر، حتی نتوانسته است، فرهنگ گفتگو را در عوامل سازنده اش، نهادینه کند، تا چه رسد به جامعه!! 🔺صرف نظر از حاشيه هايي که هرچند وقت يکبار، دامن اين برنامه را مي گيرد، يکي از نقدهاي اساسي به اين برنامه آن است که خيلي از کارشناساني که در اين برنامه سخن مي گويند، از تخصص لازم برخوردار نيستند و بارها پيش آمده است بحث را در حد يک برنامه عادي، تنزل داده اند. مناظره هایی که نه تنها سودی ندارد، بلکه ضرر هم دارد. ✅اخيراً يکي از اساتيد دانشگاه در اين برنامه، واژه امام را از جهت لغوي تحليل کرد و افاضه اي عجيب فرمود که استدلال ايشان را مي توان اينگونه بيان کرد: 🔺امام از ريشه امّ (امم) است. 🔺امّ به معناي مادر است. 🔺مادر، مهربان است. 🔺پس: امام يعني کسي که مهربان است!! 😭 😳 یاد معلم دبستانم افتادم، که در تحلیل واژه زهرا، میگفت: زهر + آ (چون حضرت سلام الله علیه، به وسیله خوردن زهر، شهید شده اند!). ✅ اين استاد دانشگاه، با امثال همين تحليل هاي آبکي، ميخواهد جامعه را از معضلات مختلف، برهاند؟!! وقتی که هنوز ساده ترین مباحث لغوی را بلد نیست، می خواهد جامعه پیرامون خود را تحلیل کند؟ ⚠️مشکلات علمي ما از زماني آغاز شد که به جاي اينکه از ما بپرسند: چه کتاب هايي را با چه استادي و به چه کيفيتي خوانده اي؟ از ما پرسيدند: مدرکت و شماره پايه ات چنده؟ و ما به خاطر اينکه پرسشگر را راضي کنیم، مدام در حال جويده جويده خواندن هستیم. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
✅ تحول در تحصيل (12) : یکی از فلسفه های خواندن متون قدیم، دستیابی به قدرت تحقیق است. ⚠️ سند دوازدهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه دام عزه 🔹مدرس برجسته فلسفه و عرفان و از شاگردان علامه حسن زاده آملی، علامه جوادی آملی دام عزهما. 🔺سنّت طلبگی (خصوصاً قبل از درس خارج)، با متن محوری عجین شده است. متون، پایه و اساس است. ترتیبی که در متون حوزوی (سنتی) قرار داده می شود، بدین گونه است که از مختصر و آسان، به سمت مشکل تر، حرکت می شود، مثلا نحو را در چند دوره می خوانیم، ... در منطق نیز همینطور، چند دوره می خواندند. این متن خوانی، اولین کاری که می کرد، این بود که آن ها را با آن علم، آشنا می کرد. 🔺 متن ها هم به گونه ای انتخاب می شد، که طلبه راحت می توانست، خودش با متن های دیگر، ارتباط برقرار کند، یعنی (طلبه) قدرت رجوع به متن های دیگر را هم به دست می آورد (قبلا کاملاً سیوطی و مغنی اللبیب را می خواندند). من انکار نمی کنم (که کتب جدید) فوائدی دارد، ولی دیگر قدرت متن خوانی (و تحلیل های مستفاد از آن را) را به دست طلبه نمی دهد (و دیگر نمی تواند به خیلی از متون مهم و اثرگذار مراجعه کند). ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
⚠️ هشدار حضرت استاد حجت هاشم خراسانی دام ظله، از علمای شهیر خطه خراسان، در رابطه با نسبت بین ضعف منابع علمی حوزوی با افول علم. منبع: مجله نگاه حوزه. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
⚠️ هشدار حضرت استاد حجت هاشم خراسانی دام ظله، از علمای شهیر خطه خراسان، در رابطه با بی اعتنایی آزاردهنده به نخبگان و اهل علم، و ارج نهادن به افرادی که اهلیّت ندارند. منبع: مجله نگاه حوزه. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
⚠️ هشدار حضرت استاد حجت هاشم خراسانی دام ظله، از علمای شهیر خطه خراسان، در رابطه با کتبی که قبلا خوانده می شد و الان متروک شده است. نتیجه اش هم به عیان، مشخص است. منبع: مجله نگاه حوزه. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
🔶🔹مرحوم ملاعبدالله در حاشيه بر تهذیب المنطق تفتازانی، مي فرمايند: «عليک بمطالعة کتب القدماء فإنّ فيها شفاء العليل و نجاة الغليل» 🔺کسي منکر اين نيست که کتب جديد فوائدي دارند يا کتب قديمي نواقصي را در خود جاي داده اند، اما مسئله اين است که ميزان اتقان و عمق و نظريه پردازي هاي دقيق، در کتب قديمي، بسيار فراتر از کتب جديد است، و مي تواند سکوي پرش مناسبي باشد تا دانش پژوه به جولان فکري مناسب دست يابد. به علاوه با مطالعه کتب پيشين، قوت تحقيق و تتبع، در دانش پژوه ايجاد مي شود، تا بتواند نظريات نابی را استخراج، و آنها را با قالب امروزين، عرضه کند. 🔺ما حداقل روشاً، ناچاريم براي فهم ميراث ارزشمند 1400 ساله خود، به کتب علما مراجعه کنيم. با کتاب هاي ضعيف شده و خلاصه شده و بريده شده، نمي توان حرکت کرد و کلام قدما را فهمید. مراجعه نیز، در مراحل مهمی باید در فرآیند آموزشی اتفاق بیفتد. ✅ اثبات شيء نفي ما عدا نمي کند. مي توان در کنار کتب قديمي، برخي از کتب معاصر را نيز که قوت و اتقان شان نزد علما، ثابت شده، مطالعه کرد اما عمده تمرکز بايد بر کتب قدما باشد. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
اهمیت ادبیات.mp3
3.52M
✅ اهمیت ادبیات در فهم دقیق تراث دینی 🔺 استاد احمد عابدی دام عزه، از دانشمندان اسلامی، در این صوت کوتاه، از اهمیت ادبیات در فهم قرآن می گویند. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
🔹دکتر شدن چه راحت... عالم شدن چه مشکل (+تنبیهی از استاد منوچهر صدوقی سُها) 🔶 فضای امروزین دانشگاه های ما، بیشتر درگیر مافیای "مقاله نویسی" است. هرکه بیشتر مقاله بنویسد، بیشتر ارج و قرب دارد. مقاله هایی که معمولا فائده ای جز ارتقای سوریِ رتبه علمی ندارند. دانشجویی که حتی به درستی قادر نیست، متون را بخواند، تا چه رسد که بخواهد درک کند، چطوری مقاله نویس شده است؟ آیا این مقاله نویسی ها، چسباندن مطالب مقاله ها و کتب دیگران نیست؟! 🔺از بیرون همه چیز خوب است. همه با کت و شلوار و سرویس می آیند و عنوان "دکتر" را یدک می کشند، اما امان از محتوا و درون! بنده خودم در فضای دانشگاه بوده ام، مسئولیت ناچیزی هم داشته ام، می دانم وضعیت چیست. تنها چیزی که در اکثر دانشگاه های ما وجود ندارد، علاقه به علم است. اما علاقه به مقاله نویسی و حرص و ولع برای "هیئت علمی شدن" و "اتاق اختصاصی گرفتن"، خیلی بالاست. 🔺استاد منوچهر صدوقی سها، اخیراً در مستندی که در شبکه 4 پخش شد، فرمود که بنده به دانشگاه رفتم و دیدم از فلسفه و حکمت و عرفان، چیزی دستم را نمی گیرد. آنها چیزی ندارند که قابل استفاده باشد. رفتم در محضر بزرگان حوزه، و آنجا بود که فلسفه و عرفان آموختم. ⁉️وظیفه ما در حوزه چیست؟ اینکه شبیه دانشگاه های بی محتوا شویم؟ یا اصالت خودمان را حفظ کنیم و کتب بزرگان خودمان را ارج نهیم؟ ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
✅ تحول در تحصيل (13) ⚠️ سند سیزدهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه دام عزه 🔹مدرس برجسته فلسفه و عرفان و از شاگردان علامه حسن زاده آملی، علامه جوادی آملی دام عزهما. ——————— 🔺بنده خودم معتقد بودم که در عرفان، طلبه با اینکه تا اسفار (ملاصدرا) هم می خواند، ولی یک سری خلل هایی وجود دارد. با این حال، کتاب مبانی و اصول عرفان نظری را طوری قرار ندادیم که جای آنها را بگیرد، بلکه باید آنها هم خوانده شود. 🔹ما اگر قصد ساده سازی هم داریم، باید اغلاق ها را در پاورقی حل کنیم، و به متنِ فُحول، دست نزنیم، مگر اینکه احساس کنیم حقیقتاً باید متن جدیدی بیاید (که بتواند همان عمق ها را منتقل کند). ما به متونی که روان باشند، احتیاج داریم، ولی به شرطی که فحولِ فن بنویسند (مثلا در منطق، این اتفاق به عکس افتاده است). من معتقدم، یکی از گره های کور، الان این شده است که طلبه ها، منطق را نمی توانند جدی بخوانند، به دلیل اینکه متن های ساده ای می خوانند، و آن دقت های منطقی، حذف شده است. البته مطالب در کتب جدید منطقی گفته شده اما روحش کُشته شده است. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
⚠️ علامه حسن زاده آملی حفظه الله تعالی، همانند اسلاف خویش، چه نگاهی به علم و تعلیم و تعلم داشتند؟ آنها چقدر زحمت کشیدند؟ نتیجه کارشان چه شد؟ ما چقدر در تلاشیم؟ منبع: کتاب گفتگو با علامه حسن زاده ، ص 111 🔺تصویر ارسالی از یکی از مخاطبان گرامی ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
✅ تحول در تحصيل (14) ⚠️ سند چهاردهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه دام عزه 🔹مدرس برجسته فلسفه و عرفان و از شاگردان علامه حسن زاده آملی و علامه جوادی آملی دام عزهما. ——————— 🔶🔹من معتقدم، در شخصیت های بزرگ علم منطق، بیش از همه فارابی و بوعلی مطرح است. باز بوعلی، اهمیت فراوانی دارد؛ نه اینکه بعدی ها، کارهای جدید نکردند، اتفاقا باید کارهای جدید آنها دیده بشود ولی متن بوعلی را شما بتواند حل کنید، خیلی نکته دارد... . 🔺الان برهان شفا، جایگزین ندارد. اگر شما این متن را (با دقت علمی) خواندید، قدرت تحلیل تمام متون دیگر مثل بهمنیار (شاگرد برجسته بوعلی) را بدست می آورید. ***** ⚠️حضرت ایشان به عنوان یک نمونه در علم منطق، می فرمایند که اگر هم قرار است متون مرجِع علمی، تغییر کنند، باید فضای نخبگانی متون، از دست نرود. افرادی متون جدید بنویسند که در قله علم باشند، بتوانند قول دقیق بزرگان را با نظم و توضیح بهتری ارائه دهند. نباید به بهانه تحول در نظام آموزشی، اقوال بزرگان و علما، ذبح شود، نباید کتاب ها، روز به روز کم حجم تر و بی محتوا تر شوند. ✅ بنابراین کسی با تغییر و تحول ِ متون، مخالف نیست، کسی با پیشرفت مخالف نیست. باید دقیق درک کرد، که منظور از روش سنتی چیست، به کجاها نظر می کند، و چرا اینقدر اصرار بر خواندن کتب بزرگانِ هر علم دارد. ———————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
🔶🔹سیری یا گرسنگی در علم؛ مسئله این است 🔺کسی که دائماً با پیتزا و پفک و چیپس و پفیلا سرگرم است، نمی تواند لذت چلوکباب و چلوجوجه و مانند آن را درک کند. او گمان می کند با خوردن اینها، سیر می شود اما نمی داند که این سیری، کاذب و دروغین است. کافی است چند بار، چلوکباب میل کند تا بفهمد، سیری یعنی چه. ✅ اعتقاد ما این است اگر طلاب، حدود یکسال، در روش سنتی پیش بروند (با مطالعه دقیق و مباحثه)، دیگر این روش را رها نمی کنند، چون به عیان می بینند که اقناع روحی و حظّ علمی، حقیقتاً جز در روش سنتی، یافت نمی شود. 🔺بیاییم در سال جدید، با کتب علما، من البدایة إلی النهایة انس بگیریم. به سخن ایشان، اطمینان کنیم. جویده جویده درس نخوانیم. سرانجامِ خوشِ کسانی که کتب علما را خواندند، ببینیم و عزممان را جزم کنیم برای حرکت. ✅ پیش مطالعه، مطالعه، مباحثه، تدریس، و حتی تقریر نویسی را جدی بگیریم. تمام این مراحل، توسط بزرگانی توصیه شده است که در قلّه علم بوده اند. هر کدام از این ها انجام نشود، بخشی از علم از دست می رود. با صوت گوش دادن و کتاب را بستن، علم پیدا نمی شود. ———————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
✅ سال جدید و اعیاد شعبانیه مبارک🌼🍀🌸 🔺خوشا سحابِ صلاحِ تو کز ترشّح آن تمام ناشده فصلِ خزان، بهار آمد *** این نسیم ِچه چمن بود؟ که از بوالعجبی در خزان زد به مشام دل من، بوی بهار (محتشم کاشانی) ✅ امسال نیز با همه فراز و نشیب ها، خوشی و غم ها، کامیابی ها و حرمان ها، در حال تمام شدن است. 🙏 از این که در این سال، در کنارمان بودید، سپاسگزاریم. از همه شما گرامیان، بابت همه قصور و تقصیرها عذر میخواهم، و امیدوارم اگر حقّی به هر نحو از شما ضایع شده، تذکر دهید تا به نحو مقتضی جبران شود. اگر از کیفیت برگزاری برخی کلاس ها راضی نبودید، بفرمایید تا هزینه آن، عودت داده شود. اگر هم به الطاف شما، خطاهای ما قابل عفو و بخشش است، که بسی مایه خرسندی است. به امید سالی پر از علم و معنویت برای شما🌺🌸🌷. لطفاً بنده را از دعای خیر محروم نکنید که بس به دعای پاک شما نیازمندم. ارتباط با ما: @hm1370
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ملاپروری یا تنبل محوری؟ (ارسالی از مخاطبان) 🔺آیا ذبح کردن کتب، خدمت است؟ 🔶🔹توصیه مرحوم آیة الله نجفی مرعشی به خواندن مطول و ملاپروری این کتاب، در بیانات آیت‌الله سید عادل علوی دام عزه جالبه، برخی در مصاحبه، نمی دانند که این کتاب، در چه علمی نوشته شده است😭. ⚠️ مطول، کتابی بسیار تحلیلی و ذو ابعاد است و خواندن آن، بدون مباحثه و مطالعه کافی، بی فائده است. ———————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
اطلاعیه 🔶🔹به منظور ارائه با کیفیت تر مطالب، و مدیریت بهینه تر هزینه ها، به مرور، تمام صوت ها و پرونده های علمی، به محیط جدیدی انتقال خواهند یافت تا شما طلاب گرامی، بهتر و با دغدغه کمتری به فایل ها دسترسی داشته باشید. ✅ شواهد حاکی است، بسیاری از طلاب، فی الجمله به کتب علما، روی آورده اند و روز به روز، اشتیاق آنها در حال فزونی است. ———————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶🔹حضرت آیت الله علوی بروجردی دام عزه: حرمت بزرگانی چون حضرت آیت الله العظمی سیستانی را حفظ کنیم. 🔺 متاسفانه، عده ای بدون اطلاع کافی و صرفاً بر اساس تندروی ها و توهّمات خود، بارها موجبات انشقاق بین جامعه را فراهم می آورند، و گمان می کنند با این حرکت های کودکانه، ارج و قُربی بین مردم، پیدا می کنند. ✅ طبق اطلاعات موثق، حضرت آیت الله العمظی سیستانی، نه سکولار هستند و نه منزوی. ایشان، از اطلاعات دقیق و بالای سیاسی برخوردارند، ولی مدل برخورد ایشان با مسائل سیاسی فرق دارد. اینکه برخی، ناآگاهانه، در حال تخریب این مرجع بزرگوار هستند، واقعاً جای شرمساری دارد. ✅ حرمت علما را حفظ کنیم. بیش از این، افراد را از قطار اسلام پیاده نکنیم. ———————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
🔶🔹مسئول امور پژوهش! 🔺روزی یکی از مسئولین امور پژوهشی، فرمود: حاضری، همکاری علمی کنیم؟ فرمود: شما چکیده پایان نامه هایی که به شما داده میشه را مرتب و منظم کن، از جهت هزینه هم مشکلی نیست. 🔺به عنوان نمونه، چکیده ای را ارسال فرمود. چکیده ای به غایت، نامنظم و ناموزون. 🔺بنده گفتم: کسی که چکیده می نویسد، اول باید کل پایان نامه را بخواند. چون هم مقدمه و هم چکیده، بعد از نگارش متن اصلی، نوشته می شود. اما اگر خیلی ضروری است، بنده فقط از جهت نگارشی و جمله بندی، می توانم کمک کنم. چکیده را در حد توانم، مرتب کردم و تحویل دادم. گرچه هزینه ناچیز ِمعهود نیز داده نشد. 🔺چندی بعد، اتفاقی به یک پایان نامه برخوردم، و چکیده آن را مطالعه کردم. محتوا، دقیقاً همان چکیده بود. 👌نام نویسنده پایان نامه نیز، دقیقاً نامِ جناب مسئول امور پژوهشی بود!! که آن جناب، با زیرکی، نفرموده بود، این پایان نامه خودمه که میخوام درستش کنم!😳😭 ✅ مسئول امور پژوهشی که توانایی نوشتن یک چکیده ساده را ندارد، آیا می تواند فرهنگ پژوهش را نهادینه کند؟ اصلا درک می کند، پژوهش، یعنی چه؟ 🔶🔹قبلاً هم عرض شد. از بیرون که نگاه می کنی، همه چیز عالی است. همه با کت و شلوار و حقوق و مزایا، مشغول کارند. اما وقتی به درون می خزی، ویرانه ها می بینی. ✅ میراث گرانقدر بزرگان و فحول و علمای خود را در حوزه، به کت و شلوار نفروشیم. خوب درس بخوانیم. نگذاریم، میراث علمی حوزه، استحاله شود. . ———————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
⁉️ پیگیری روش سنتی؛ مخالفت با اصل ولایت فقیه؟! 😳 🔶🔹برخی با استناد به جملاتی که رهبر انقلاب، در برخی جلسات عمومی مطرح کرده اند، روش سنتی را بالجملة یا فی الجملة، مضر می دانند و تحول در متون حوزوی را که سال های سال است کلید خورده، به عنوان یک افتخار تلقی می کنند و به بنده نیز پیام هایی ارسال می دارند. در پاسخ به این بزرگواران، مطالبی عرض می شود: 1) همانطور که بارها عرض شده، کسی مخالف تحول نیست (بنابراین ما نیز مدافع گفتمان رهبر انقلاب هستیم). مکانیزم روش سنتی، اتفاقاً بر تحول، استوار است. تحول در فکر. دقیقاً به همین خاطر است که این روش، توصیه می کند، باید به سراغ قله ها و فحولِ هر علم رفت. اما اگر هم قرار است، تحولی صورت پذیرد، باید توسط قله های آن علم، صورت بگیرد. قله هایی که به دقت، مبادی تصوریه و تصدیقیه علم را بشناسند، ساختار علم را بدانند، و نسبت به تاریخ آن علم، آگاهی کافی داشته باشند. 🔺مثلا فردی که به خاطر وجود برخی محتواهای ناهنجار (اعتقادی یا اخلاقی)، اشعار فصیح عرب جاهلی را از کتب حوزوی حذف می کند، چطور در قله علم ایستاده است؟ مگر نمی داند که اصلی ترین ملاک ما برای سنجش ادبی، سماع از عرب فصیح است؟! مگر می شود، با حذف اشعاری که مهمترین منبع برای استدلالات ادبی هستند، به قضاوت صائب رسید؟ انصافاً، علمای قبل که این اشعار را می خواندند، با اخلاق تر از ما نبودند؟!! 🧐😂 بنابراین، ما نیز مانند رهبر انقلاب، خواهان تحولیم. اما اینکه این تحول به دست چه کسانی باید انجام شود نیز مهم است و قطعا هم ایشان، مدافع سرسخت این مهم، هستند. تجربه نشان داده است، کسی که دنبال تحول است، اگر علم کافی نداشته باشد، تنها هنری که به خرج می دهد، آن است که کتب را ذره ذره، کم حجم تر کند و چند تیتر و تمرین هم اضافه کند و نمودار بکشد و مطالب را منظم تر کند. انصافاً این است تحول؟ 2) طبق جستجو در بیانات رهبری، و با توجه به اخبار غیر رسمی که از برخی اساتید شنیده می شود، اتفاقاً رهبر انقلاب، هیچ گاه مخالفِ اصل روش سنتی و مطالعه اقوال علما نبوده اند. بنابراین، به این نتیجه می رسیم که برخی مخالفان روش سنتی، فقط سخنانی از ایشان را انتخاب و گزینش کرده اند، که خوشایند آنها بوده است (کل حزب بما لدیهم فرحون!!). به عنوان مثال ایشان فرموده اند: "درس را بايد خواند. يقيناً مطوّل و شرح لمعه و رسائل و مكاسب و كفايه و درسهاي خارجِ معمول سنتيِ ما لازم است. من قبلًا گفتم بي‌مايه فطير است...". ادامه صحبت های ایشان را می توانید در پیوند زیر مطالعه فرمائید: https://eitaa.com/mahvenahv/2277 3) پاسخ دیگر، به تلقی اشتباه برخی بزرگواران در مورد ولایت فقیه برمی گردد. اصلا بنابر فرض مُحال، قبول کنیم که روش سنتی، مورد نهی رهبر انقلاب است (که قطعا چنین نیست). تلقی اشتباه این بزرگواران آن است که گمان می کنند، در مسائل علمی که طبیعتاً باید استدلال آورد، سنجش و تجربه کرد و اقوال مختلف را مورد کاوِش قرار داد، اگر کسی، نظر علمی اش مثلا در نوع و کیفیت تحصیل، با الگوی ولی فقیه تفاوت کند، چنین شخصی ضد ولایت فقیه است!! هیچ فقیهی، از جمله امام خمینی و رهبر انقلاب، اصلاً به چنین تلقی اشتباهی از ولایت فقیه، قائل نیستند. به این بزرگواران، توصیه می شود، در مورد گفتمان ولایت فقیه، کمی بیشتر تحقیق کنند و بی جهت، دیگران را مخالف ولایت فقیه، معرفی نکنند و بدانند، با این تلقی های اشتباه، فقط به هویت دین ضربه می زنند و جلوی بالندگی علمی حوزه های علمیه را می گیرند. 4) اصل در مشرب اصیل و پرافتخار حوزه های علمیه، آزادی بیان، بر اساس احترام متقابل است. آزادی بیانی که سنگ بنای آن از همان سال اول حوزه، در بستر مباحثه اتفاق می افتد. ما از همان ابتدا یاد می گیریم، که الزاماً تلقی ما درست نیست، و دقیقه به دقیقه، منتظریم که نقد شویم. این سنت مبارک را حفظ کنیم و به آن ببالیم. بی جهت، به دیگران، تهمت نزنیم و آنها را از قطار اسلام، خارج نکنیم. 🔺ما متر و سنجه ی ایمان و خلوص دیگران نیستیم. خیلی هنر کنیم، گلیم خود را از آب بیرون بکشیم! پس به کار خود مشغول شویم. صنعتی هستیم، صنعتی درس بخوانیم، سنتی هستیم، سنتی درس بخوانیم. اگر هم نقدی داریم، علمی بیان کنیم. چرا به دیگران، انگ می زنیم؟! ———————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
✅ بی مايه فطير است! ↙️ گزیده ای از بیانات رهبر انقلاب، در مورد روش سنتی 🔺 درس را بايد خواند. يقيناً مطوّل و شرح لمعه و رسائل و مكاسب و كفايه و درسهاي خارجِ معمول سنتيِ ما لازم است. من قبلًا گفتم بي‌مايه فطير است... 🔺 بدون درس خواندن، بدون زحمت کشيدن، بدون ملّا شدن، نميتوان مفيد واقع شد. بايد ملّا شد تا بتوان مفيد شد... 🔺 نگوييد حالا دنيا دارد براساس پيشرفتهاي فنّي و فنّاوري و مانند اينها اداره ميشود، ما نشسته‌ايم داريم مثلاً فرض کنيد حاشيه‌ي ملّاعبدالله ميخوانيم يا فرض کنيد منطق مظفّر ميخوانيم! نه، اين منطق مظفّر را بايد بخوانيد؛ اين کتاب نحو را يا کتاب صرف را به‌عنوان مقدّمه بايد بخوانيد؛ اين کتاب فقه را و کتاب اصول را بايد بخوانيد... . ———————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
✅ روحِ نو بین، در تنِ حرفِ کُهن! (*) 🔺متون روش سنتی در علوم حوزوی، قدیمی است اما حرف های نو و تازه، بسیار دارد. کافی است بخوانیم و مأنوس شویم. اصولاً هر چیزی که کهنه است، بد نیست. زرِ ناب، هر چه کهنه تر، بهتر! به خصوص اینکه برجسته ترین علما، بر این متون فاخر، حاشیه و تعلیقه ها زده و تراوش های فکری شان را بی منت، بذل نموده اند. (*) مصراعی از مثنوی معنوی ———————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
✅ تحول در تحصيل (15) (*) ⚠️ سند پانزدهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه دام عزه 🔹مدرس برجسته فلسفه و عرفان و از شاگردان علامه حسن زاده آملی و علامه جوادی آملی دام عزهما. ——————— 🔶🔹بنده به کار تاریخی (در علم) خیلی اعتقاد دارم. این کار، طلبه را به لحاظ فهم کل بستر علم، خیلی جلو می برد. این بحث ها، باعث می شود، طلبه خُلَل و فُرَجِ بحث را بفهمد. چرا الآن، سرِ این سفره نشسته است؟ هر اثری از آثار علمی، چه ویژگی هائی دارد؟ این کار، علاوه بر اینکه اطلاعات ما را افزایش می دهد، قدرت تحقیق در آن علم را نیز به ما یاد می دهد. 🔺من معتقدم، در علم اصول، باید طوری مباحث مطرح شود، که کسی که فرضاً هیچ قوانین نخوانده است، بتواند بفهمد در قوانین چه می گذرد؟ چه نسبتی با معالم دارد؟ آنجا چه کرده؟ بعدش چه کرده است؟ صاحب فصول چکار کرده است؟ در کجا ناظر به هم بوده اند؟ اینها باید در تاریخ علم، به خوبی گزارش شود. البته این کتاب ها باید، با مداقّه های خاص، نوشته شود، نه اینکه هر کسی بنویسد. ✅ تحقیق در متون چیزی است و تحقیق در علم، چیز دیگر. تحقیق در علم یعنی مثلاً بحث معقول ثانی را از ابتدا تا انتها در آن علم، بررسی کنیم؛ یعنی این بحث از کجا شروع شده، چرا شروع شده و سیر تحول و تطور آن چه بوده و به کجا ختم شده است؟ 🔺(بنابراین)، متن خوانی باید طوری باشد، که بتواند به ما، پوشش تاریخی بدهد. مثلا قدیم، معالم می خواندند، قوانین می خواندند، بعد از آن، رسائل می خواندند، به اضافه کفایة، این خودش یک تاریخ بود. ما اگر هم نمی خواهیم این سیر را طی کنیم، اما باید کاملاً این هویت تاریخی را پوشش دهیم (یعنی متون جدیدی هم اگر قرار است نوشته شود، باید این هویت تاریخی را از بین نبرد). ——————————————————————- (*) به دلیل اینکه خلاصه و لبّ مصاحبه ایشان قرار می گیرد، بعضاً جملات و توضیحاتی اضافه می شود اما این اضافات، مخلّ به مقصود نیست. ⚠️ نکته ویژه و نابی که ایشان در این مصاحبه فرموده اند، یکی از دلائل خواندن کتب سنتی است. اینکه: خواندن کتب سنتی، به ما توانائی خاصی می دهد تا بتوانیم تاریخ یک علم و مسائل آن را تحقیقآً بررسی کنیم. کسی که وقت خود را فدای به کتب ضعیف می کند، چگونه می تواند در دریای بیکران کتب، غواصی کند؟ همچنین به مرتبه هر علم نیز باید دقت کرد. مثلا کسی که هنوز ادبیات، و منطق و اصول را با سیر مشخص و سنتی، طی نکرده، و ذهنش پخته نشده، چگونه در کلاس فلسفه می نشنید؟! طلبه سال دوم را با فلسفه چکار؟ تازه در همان فلسفه نیز، به جای اینکه از حکمت مشاء و سپس اشراق شروع کند، چرا مستقیم در سفره فلسفه صدرائی می نشیند؟ و بعد هم سودای عرفان نظری، در ذهن می پروراند؟ ⁉️چرا ما کاریکاتوری درس می خوانیم؟! چرا اینقدر عجله داریم؟ به کجا می خواهیم برسیم؟ مگر آنها که عجله کردند، به کجا رسیدند؟ فقط مشتی تصورات بی ربط در ذهنشان شکل گرفت. ———————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/