eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.8هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
48 ویدیو
37 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد نوآورانه (سنتی) 💢 تشکیل حلقه های علمی (آموزشی، پژوهشی) 💢 بیانِ سیره و روش علمای مطرح ❇️ نرخ تبلیغ (تک بنر): از ساعت 21 تا 9 صبح، 45 هزار تبلیغ تجاری: 75 است تومان/ راه ارتباطی: @hm1370 وبگاه رسمی: http://mirath.blog.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️ جامعه را رها کرده ایم آیا؟ 🔺 یکی از شبهاتی که علیه روش سنتی هست این است که این روش، هیچ دغدغه ای نسبت به مسائل اجتماعی ندارد. لذا طلبه باید سریع وارد کارهای اجرایی و فرهنگی و ... بشود و در زمینه های مختلف فعالیت خود را شروع کند. مثلا یکی وکیل شود، یکی قاضی شود، یکی نماینده مجلس شود، یکی امام جماعت شود، یکی شغل ایجاد کند، یکی به مناطق محروم سر بزند و هکذا. ✅ جواب: وظیفه اصلی و اولیه طلبه، فهم دقیق و جامع ثقلین است نه چیز دیگر! بقیه امور فرعِ بر کسب علم است، و لذا طلبه باید کتب دقیق و عالمانه را بخواند چون فقط در این کتب است که ابزارهای لازم، در اختیارش، قرار می گیرد. طلبه ای که سریع می خواهد وارد کارهای اجرایی و فرهنگی شود، باید به این پرسش های مهم پاسخ گوید: ⁉️آیا فعالیت های شما، مبتنی بر فهم دقیق قرآن و سنت است یا خیر؟ آیا اگر قرار است بر سر منبر صحبت کنی، باید فهم درستی از دین پیدا کرده باشی یا نباید؟ آیا فهم دقیق و درست از دین، به راحتی و به سرعت پیدا می شود یا طول می کشد؟ آیا عمل درست و مفید، می تواند بر جهالت بنا شود؟! ⚠️ لذا برخی علما برآنند که حتی منبری و مبلّغ هم باید فهم دقیق و مجتهدانه از ثقلین داشته باشد و گرنه قطعا دچار اشتتباهات فاحش خواهد شد کما این که بسیار از این موارد دیده ایم. ----------------------------- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺 ارتباط: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
30.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ در زمانه ای زندگی می کنیم که عده ای نقاب بر چهره زده، نمی خواهند تا طلاب با سیره شخصیت های برجسته و اصیل و آزاده ای چون آیت الله مستجاب الدعواتی یا امام موسی صدر، آشنا شوند. اغراض شومشان بماند و سیرت ناپاکشان به زودی رسوا شود. زبان را در کام، محصور و ممنوع کرده ایم از گفتن، اما تاریخ مثل ما بزدل نیست‌. روزی همه چیز را بر ملا خواهد کرد که چه کسی واقعا آخوند بود، چه کسی ادای آخوند را در آورد.‌‌.. . دیدن این کلیپ، به همه طلاب توصیه می شود. ----------------------------- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺 ارتباط: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
مردمی باشیم! ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺 ارتباط: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
🔺حجت‌‌الاسلام عباس لاجوردی از مراودین مرحوم استاد علی صفائی حائری: ✅ هرچه روحانیت از مردم فاصله بگیرد و بخواهد فقط با کتاب و تلویزیون مردم را هدایت کند، نمی‌شود. الان مشکلی که ما در حوزه داریم، همین است. حتی طلبه های فاضل نمی‌توانند با استاد ارتباط داشته باشند، یعنی استاد می‌رود منبر، درس فقهش را می‌دهد، بعد هم از در مخصوص سوار ماشین می‌شود و می‌رود. قبلا شاگرد با استاد زندگی می‌کرد، با نماز شب‎هایش حشر و نشر داشت، با استاد مسافرت می‌رفت. در بین افراد قدیمی، ببینید شاگردان در سفر‎هایی که همراه استادشان بوده‌اند، مثلا از کربلا تا نجف، از نجف تا سامرا، چه خاطراتی نقل می‌کنند. در این ارتباط‌‎ها انتقال معارف می‌شد، انتقال آداب می‌شد. اگر بخواهیم سنت‌‎های دینی و رفتار متکی به وحی در جامعه نهادینه شود، فقط با اطلاعیه و سمینار گرفتن و پشت تریبون حرف‌‎های قشنگ زدن انجام نمی‌شود. رسول خدا به حدی با مردم حشر و نشر داشت که بعضی‌‎ها اعتراض می‌کردند؛ «ما لهذا الرسول» این چه رسولی است؟ «یأکل طعام و یمشی فی الاسواق»، غذا می‌خورد و در بازار راه می‌رود. ----------------------------- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺 ارتباط: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
🔺حجت‌‌الاسلام عباس لاجوردی از مراودین مرحوم استاد علی صفائی حائری: ✅ به او اعتراض می‌کردند که چه معنی دارد روحانی در خانه‌اش 24 ساعته باز باشد و هرکسی بیاید و برود، ندیده‌ایم آخوند این‎جور باشد، رسم آقایان این‎جور نیست. می‌گفت می‌خواهم ببینند که این‎جور هم می‌توان بود، شما هم باید این‎جور باشید، مردم باید بیایند انس بگیرند، ملجأ باشید، مرجع باشید، محل رجوع باشید، محل پناه باشید، بینش بدهید، باید رفت و آمد داشته باشید. ----------------------------- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺 ارتباط: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
🔺حجت‌‌الاسلام عباس لاجوردی از مراودین مرحوم استاد علی صفائی حائری: ✅ وقتی که منِ روحانی، هدفم فقط چاپ کتاب شد و هدایت مردم را فقط در چاپ کتاب دیدم، آن هم کتاب‌‎های تکراری که نیاز‎های مردم را پاسخ نمی‌دهد، همین فاصله ها ایجاد می‌شود. حاج شیخ وقتی کسی مراجعه می‌کرد، کتابش را می‌گذاشت کنار. می‌گفت کتاب برای آدم‎سازی‌ست و این کسی که آمده بر کتاب اولویت دارد. آقای صفایی خواب، خوراک، راحتی زن و بچه‌اش را، اعتبارش را، اعتبار دوستانش را خرج می‌کرد که یک جوان را نجات بدهد. حتی برایش مهم نبود که نتیجه بگیرد. گاهی می‌گفتم حاج آقا وقت تلف کردن است، می‌گفت ببین یک موقع گِل به دیوار می‌زنی، دیوار تحمل ندارد، گِل می‌افتد، اما اثرش می‌ماند و روزی ممکن است نتیجه بدهد. ---------------------------- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺 ارتباط: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ فرق نظام درسی برده پرور با انسان پرور! ✅ کلیپی دیدنی از مرحوم آیت الله حائری شیرازی 👌👌 🔺حضور و غیاب و سخت گیری های بی پشتوانه، چه بلایی بر سر کرامت دانش پژوهان می آورد؟ —————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺 ارتباط: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
⚠️ در این روزگار غریب، سنت قویم و بسیار سودمند مباحثه، در سایه سار تصمیمات کارگروه های بی ثمر و تصنعی، در حال نابودی کامل است‌. دیگر کجاست آن جمع های پرشور علمی. علم آموزی از قالب حقیقی خود خارج، و به نوعی شوخی و بازی تبدیل شده است‌. بانیان وضع موجود باید روزی جوابگوی تصمیمات خود باشند! خبرهای خوشی خصوصا از حوزه های شهرستان ها، به گوش نمی رسد. 😭 چاپلوسان محبوبند و دلسوزان، مطرود.
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 فیلمی کوتاه از تعداد پر شمار مطالعه کنندگان در کتابخانه یکی از دانشگاه های خارج از کشور، در شبی که دانشگاه تعطیل است! 🔹 وقتی نظام آموزشی، چه در حوزه و چه در دانشگاه، مبتنی بر نخبه پروری نبود و ملاک ارزشیابی، نمره بود، آیا می توان انتظار درس خواندن از دانش پژوهان را داشت؟ ————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
هدایت شده از نردبان فقاهت
✔️ آیت‌الله‌ شبیری زنجانی (مدظله): 🔹 مرحوم حاج آقای ما درباره اینکه أعلم علمای شیعه به طور مطلق در تمام أزمنه کیست، نوشته است: برخی شهید اوّل را اعلم می‌دانند. 🔸 شهيد اول خيلى فوق العاده بود. اگر حواشى ايشان بر «دروس» را ملاحظه كنيد، مبهوت مى‏شويد كه چقدر بر فقه احاطه دارد. 🔹 كتاب دروس شهيد اول ـ كه ناتمام هم ماند ـ بعد از مراجعه به جواهر و همه كتابها، هنوز هم تازه است و مطالب زيادى در آن وجود دارد كه در اين كتابها نيامده است. 🔸 كتاب دروس كتاب تازه‏اى است و بر فقيه لازم است كه حتى بعد از مطالعه «جواهر الكلام»، به «دروس» مراجعه كند و از مطالب ابتكارى آن بهره ببرد. 🔹 شهيد در بعضى از نُسَخ دروس حاشيه هايى دارد كه با «منه» مشخص شده است . اين حواشى خيلى قوى است و مثلاً ذكر مى‏كند كه فلان مطلب در كجا ثمره دارد و يك دفعه حدود ده مورد از ثمرات آن را ذكر مى‏كند. اینها شاهد بر احاطه فوق العاده شهيد بر فقه است و نشان مى‏دهد كه فقه مثل موم در دستش بود. 📚 جرعه ای از دریا، ج2 ص 308 @Nardebane_feghahat
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
✅ کار به کجا رسیده؟ 🔺وقتی ما نادانسته، میراث علمی خود را حقیر شمردیم و ذره ذره آن را حذف و هضم کردیم، طلبه پایه یک که هنوز بدیهیات ادبی را هم نمی داند، و تمارین صرف ساده را با کمک کتاب راهنما حل می کند، به خود جرأت می دهد که به تفسیر المیزان، اشکال بگیرد که: آقا این چه کتابی است؟ چیزی ندارد... . یا طلبه پایه 6 می گوید: لمعه به چه درد می خورد؟ 🔺عجب از روزگار ما که نادانسته، به کتاب لمعه و مولف گرانقدرش اشکالات بي اساس مي کنيم و به قول مرحوم آيت الله بهجت، کار به جائي رسيده که افرادي اين جرأت را به خود مي دهند که به شهيد اول طعن و تعريض بزنند. 🔺انگار برخي نمي دانند که شهيد اول از 1000 مجتهد عصر خود، اجازه اجتهاد داشته است!! (نهایت افتخار مجتهدین امروز این است که از یکی، دو نفر از علما، تاییدیه اجتهاد دارند!) ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
⁉️ چرا ما در ایران، با این وضع فاجعه بار کتابخوانی، 25000 ناشر کتاب داریم؟! ✅ پاسخ جالب آن را می توانید در مقاله کوتاه زیر بیابید: https://www.ettelaat.com/?p=621430 ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
مرحوم استاد محمد رضا حکیمی: به یاد می آورم روزگاری را که استادان، همه بودند و سایه آنها بر سر ما گسترده بود و اکنون، همه روی در نقاب خاک برده اند. کجایند آن استادان مهربان و چه شدند آن علم آموزان و تربیت گران؟ ——————————— ما نیز به دیده عیان دیدیم که نظام دانشگاهی شده و عقیم، جای آن همه جوش و خروش را گرفت و هویت ما را به تاراج برد. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
🔺 یتیمان حقیقی ما هستیم که از وجودتان محروم شدیم. نسل شما، تکرار نشدنی است. ⚠️ نظام دانشگاهی شده، اندک اندک در جانمان رسوخ کرد و ما را به سان پرنده ای کرد که در وصفش گفته اند: پرنده ای که دگر آشیان، نخواهد دید قضا همی بَرَدَش به سوی دانه و دام ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (29) ⚠️ سند بیست و نهم: گفتاري از حضرت استاد حشمت پور دام عزه 🔹 از اساتيد مبرز حوزه علمیه ——————————————————- 🔺(در علم کلام)، از قدیم چنین رایج بود که به ترتیب اول شرح باب حادی عشر فاضل مقداد خوانده می‌شد. بعد از آن، کشف المراد علامه حلی کتاب خوبی است. به نظر می‌رسد اللوامع الالهیه فاضل مقداد بهتر است. اگر بهتر نباشد، کمتر نیست. این کتاب، کتاب درسی نیست؛ ولی بسیار جا دارد که درسی شود. بحث‌هایی در این کتاب هست که در کشف المراد نیست. همچنین بحث‌هایی در کتاب کشف المراد آمده است که در این کتاب نیست. در مجموع عباراتش روان‌تر از کشف المراد است. کشف المراد هم شرح و هم متن است؛ اما متن کتاب اللوامع یکدست است. در کل می‌توان گفت بعضی از قسمت‌های کشف المراد بهتر است و بعضی از قسمت‌های اللوامع الالهیه. حال اگر طلبه‌ای بتواند هر دو را بخواند و مکمل هم قرار دهد، بد نیست؛ چون می‌توانیم بگوییم قسمت‌هایی از لوامع، کشف المراد را توضیح می‌دهد؛ اگرچه ربطی به کشف المراد ندارد؛ درست، مثلِ المباحث المشرقیه فخر رازی که کاری به شفا ندارد؛ ولی گویا شرح شفا است. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir