eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
57 ویدیو
38 فایل
❁﷽❁ ↙️ تحصیل علوم حوزوی با رویکرد سنتی ↙️ تشکیل حلقه های علمی ↙️ نشر سیره علما 🚫 فعلا تبلیغ متوقف است. *راه ارتباطی: @hm1370 وبگاه رسمی (دانلود صوت): http://mirath.blog.ir تلگرام(صوت های جدید): @mirath
مشاهده در ایتا
دانلود
مطلبی به نقل از استاد معزز جناب آقای قائینی دام عزه اساسا چه متن دروس عوض بشود، چه نشود، مادامی که این تغییر یا عدم تغییر متون درسی، طی فرآیندی طبیعی رخ ندهد، و وابسته به مصوّبه عده محدودی باشد، محکوم به شکست است. جان های مشتاق، بیش از آنکه به مصوبه ها توجه کنند، به حقیقت علم نگاه می کنند. هیئتی که چنین تصمیمی گرفته است، اساسا از این نکته مهم غفلت ورزیده است که تغییر یا حذف کتب علمی، باید جمع بندیِ قاطبه معلّمان و متعلّمان برجسته و با استعداد باشد. حرف بسیار است... این تغییرات قطعا ادامه خواهد یافت چراکه وقتی 6 سال اول را مدام ضعیف و ضعیف تر کردیم، طلبه که وارد رسائل و مکاسب و کفایه می شود، اصلا در فضای کتاب قرار نمی گیرد لذا مدام زجر می کشد!
📚|میراث علمی سَلَف|
مطلبی به نقل از استاد معزز جناب آقای قائینی دام عزه اساسا چه متن دروس عوض بشود، چه نشود، مادامی که
⚠️ نتیجه چنین زجری هم می شود این تصویر! فروش تقریرات دستنویس درس خارج! این یک نمونه بسیار کوچک است. علی برکة الله ...
🔶🔹بخشی از یادداشت مهم آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست درباره طرح جدید تحول کتب درسی: 🔺 نمی‌توان انکار کرد که توانایی طلاب و اساتید بر ارتباط با نصوص دینی و متونِ به ارث رسیده از گذشتگان شرط لازم رشد و به هدف رسیدن محصّلان علوم دینی است... و هر حرکتی که این قدرت را تضعیف نماید یا نابود سازد تحوّلی مرتجع و مضّر است. این توانایی در بسیاری از وقت‌ها با کمال و صحیح خواندن متونی فاخر چون «فرائدالاصول»، «کتاب‌المکاسب» و «کفایةالاصول» به دست می‌آید. در این میان هستند دلسوزانی که معتقدند آن‌چه مهم است القای مطالب علمی با عباراتی ساده و روان است. از این رو با خواندن متونی چون متون مورد اشاره موافق نیستند و این در حالی است که جدا از دانش‌افزایی موردنظر با خواندن این کتاب‌ها، قدرت مزبور نیز موردنظر است. البته طلاب را نباید در متون معماگونه و معقّد معطل کرد لکن منصفانه نیست که کتب معروف درسی حوزه‌ها را به این اوصاف، وصف کرد. ——————————— ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
🔶🔹بخشی از یادداشت مهم آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست درباره طرح جدید تحول کتب درسی: 🔺سوگمندانه باید گفت طرح مورد نظر برخی از این آسیب‌ها را مطمح نظر قرار نداده است. با این توضیح که حضرات از مجموع ۶ جلد مکاسب با حدود۲۲۹۰ صفحه اقدام به حذف ۸۱۵ صفحه (حدود ۳۵%) در ۷۳ مورد کرده‌اند و این در حالی است که حذف بخشی از یک کتاب به این‌گونه از ناموفق‌ترین حذف‌ها است. این رفتار نسبت به فرائدالاصول بیشتر خود را نشان داده است. از حدود ۱۶۵۵ صفحه، ۶۸۸ (حدود ۴۱%) در ۱۰۳ مورد حذف شده است. واضح است که حذف این چنین، به فخامت، هدف و انسجام متن لطمه‌ می‌زند. ——————————— ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
🔶🔹بخشی از یادداشت مهم آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست درباره طرح جدید تحول کتب درسی: 🔺کتاب حلقه ثالثه بدیل کفایة الاصول معرفی شده است. کتاب مزبور هر چند از نابغه‌ای شهیر شهید محمد باقر صدر است و فرض را بر این می‌گذاریم که ایشان کتاب را در فراغ بال نوشته است لکن بیش از نصف این کتاب(حدود ۴۳۰ صفحه از ۸۴۰ صفحه) در ۳۶ روز تألیف شده است. طبیعی است که چنین کتابی -با همه نیکی‌هایی که دارد- نمی‌تواند متن درسی موفقی باشد، هر چند جهت مطالعه و ارجاع، بسیارعالی است. همه کسانی که دستی بر تألیف‌های سترگ دارند، می‌دانند که کتاب -از هر کس به جزء ذات معصوم که باشد- باید در بستر زمان آرام و نه شبانه‌روزی نوشته شود. ——————————— ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
کسی که ذهنش با نخواندن کتبی مانند جامع المقدمات، سیوطی، مغنی اللبیب، جامی، مطول، حاشیه ملاعبدالله، شرح شمسیه، معالم، قوانین، تبصره، شرائع و ... خام مانده است، معلوم است وقتی وارد رسائل و مکاسب می شود، نه تنها با متن ارتباط نمی گیرد، بلکه بر نویسنده آن نیز بدگمان می شود.
⚠️ کلیپی در محیط مجازی در تبیین برنامه جدید سطوح عالی پخش شده است تحت عنوان: اختیار. دراین کلیپ ادعا این است که طلاب و اساتید با اختیار بیشتری می توانند به صورتی سیّال، علوم حوزوی را پیگیری نمایند. اما: 1. وقتی شما در جلساتتان، به این نتیجه می رسید که کتاب شخصیت های برجسته را مُثله کنید، انتظار دارید طلاب بر اساس چه کنش و علاقه درونی، آن محدوده های حذف شده را بخوانند و به قول خودتان، دیرتر به مرحله امتحان برسند؟! مگر وقتی رسماً کتب قویم و بسیار سودمند حوزه را حذف کردید، اکثر غالب اتفاق طلاب با شما همراهی نکردند؟ چند نفر طلبه می شناسید که باب پنجم تا هشتم مغنی را بخواند؟! پس از اختیار سخن نگویید! 2. خیلی جالب است! قبلا که همان محدوده های قبلی مصوب وجود داشت، به دلیل کثرت کلاس ها و تنگی وقت و تعطیلات فراوان حوزه، کل محدوده توسط اساتید تدریس نمی شد. حال وقتی که رسماً محدوده های خاصی حذف شده است، کدام طلبه حاضر است در جلسه درس، تقاضای تدریس محدوده های حذف شده را نماید؟ آیا با اعتراض دیگران روبرو نمی شود؟!! چرا کلیپی پخش می کنید که اختیار را در حد تئوری های شیرین ذهنی به مخاطب می خوراند اما از صد جبر بدتر است؟ در ضمن، طلاب قطعا در مطالعات شخصی نیز سراغ چنین محدوده های حذف شده نمی روند الّا شذّ و ندر. پس از اختیار سخن نگویید! 3. اگر واقعا طرفدار اختیار هستید، اجازه دهید از همان سال اول طلبگی، کتاب های سنتی در هر علم با استاد فن اش، در کنار کتب صنعتی تدریس شود، و طلاب حق انتخاب داشته باشند. بعد مدتی خواهید دید، طلاب به کدام کتب روی می آورند‌ و کدام کتب را حلوا حلوا کرده، بر سرشان می نهند و با کدام متون است که جانشان شکفته می شود؟ پس از اختیار سخن نگویید!
امان از جهالت!
استادعندلیبی: نظر مدیران‌حوزه فصل‌الخطاب است. ♻️ در ارتباط با تغییر متون درسی باید عرض کنم که لزوم اصل تغییر امری واضح و است و تعصبی روی کتب درسی وجهی ندارد. مگر شیخ انصاری (ره) و صاحب جواهر (ره) و مرحوم آخوند (ره)، و مکاسب خوانده اند که شیخ وآخوند و صاحب جواهر شده اند⁉️ ————————————————— میراث علمی سلف: مگر مرحوم صدر، حلقات خوانده بودند که شهید صدر شدند؟ پس حلقات نیز نباید خوانده شود! این چه استدلالی است که جنابعالی می کنید؟ اگر بنابر جدل شما باشد، کتاب هیچ مولفی نباید خوانده شود!
🔶🔹حجت الاسلام والمسلمین حسن صافی فرزند مرحوم آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی: ⭕️ علما و مراجع همین مکاسب، رسائل و کفایه را خواندند و مجتهد شدند/ آیا تا به‌حال کسی توانسته کتابی مثل مکاسب بیاورد؟ استاد محمدحسن صافی گلپایگانی: 🔹متونی که سال‌های متمادی در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شده است از قبیل کتاب رسائل و مکاسب و کفایه که از مهم‌ترین کتب درسی حوزه بوده و علماء و مراجع ما همین کتاب‌ها را خواندند تا به مرحله اجتهاد رسیدند و قوه علمی پیدا کردند؛ اینها را نباید کنار بگذاریم و یا تقطیع کنیم و بگوییم قسمتی از آن را نخوانید. 🔹آیا تا به حال کسی توانسته در عصر ما کتابی مثل مکاسب شیخ بیاورد؟ این آثار فاخر بزرگان ماست و ما امروز میراث دار علمای سلف هستیم؛ آنچه مهم است باید کاری کنیم که قوت علمی طلاب خصوصا در این زمان بیشتر شود تا بتوانند پاسخگوی مسائل و شبهات باشند. 🔹اگر بناست برنامه‌ای در حوزه‌های علمیه انجام بشود خوب است به‌صورت آزمایشی در یکی از مدارس اجرا شود و اگر خروجی قابلی داشت آن‌وقت به‌صورت کلی اجرا گردد و می‌بایست مراجع معظم تقلید و اساتید حوزه آن را تایید کنند و روی آن اجماع شود.
📚|میراث علمی سَلَف|
استادعندلیبی: نظر مدیران‌حوزه فصل‌الخطاب است. ♻️ در ارتباط با تغییر متون درسی باید عرض کنم که لزوم
⚠️ علم آموزی، میدان جنگ و سیاست نیست که نیازی به فصل الخطاب باشد. علم آموزی، میدان پرورش افکار است. اگر هم فصل الخطابی فرض کنیم، آن فصل الخطاب، افرادی هستند که در تاریخ علم درخشیده اند.
🔺وضع حجاب لبنان به دلیل نزدیکی و تبادلات بسیار با اروپا بسیار بدتر از ایران بود. امام موسی صدر تصمیم گرفت به جای تذکرات مستقیم و تند، ابتدا یک خیریه مالی تاسیس کند. حدود 200 زن عضو شدند و کم کم این امر توسعه یافت. حسِّ خوب نیکوکاری و سرکشی به محلات فقیر نشین، کم کم کرامت نفس زنان را بالا برد. ذره ذره احساس کردند ابزار ِ لذت جویی مردان نیستند. اندکی بعد، زنان در محافل دینی شرکت می کردند و با حجاب آشنا می شدند. امام موسی صدر در بین بی حجاب ها می رفت و با قدرت، اسلام را با کلامی نرم منتقل می کرد. در تاریخ نقل است که حتی مسیحی ها و یهودی ها نیز دوستش داشتند. ما چه می کنیم؟ در تریبون های رسمی، خط و نشان می کشیم! تهدید می کنیم! تفاوت اسلام او با اسلام ما این است. کار فرهنگی زمان بر است و هنرمندی می خواهد.