ktp2019-21-00767.pdf
25.68M
❇️ نسخه مخطوط حاشیه مرحوم میرزا ابوطالب بر النهجه المرضیه جناب سیوطی. طلاب گرامی می توانند در حدی که استاد صلاح می بیند، از این حاشیه بسیار مفید استفاده کنند. قطعا خواندن تمام آن در مرحله اول آموزش صلاح نیست. حاشیه چاپی اشتباهات و نواقصی دارد.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تفکر، تفکر، تفکر
💢تجربه نشان داده، مغز انسان، بعد از تفکر زیاد و مکرر روی یک مطلب علمی، خصوصا اینکه این تفکر قبل از خواب باشد، مطلب علمی را ناخودآگاه تحلیل می کند و در بسیاری از موارد، بعد از مدت کوتاهی (مثلا بعد از خواب)، مطلب کاملا به طرز خارق العاده ای به لطف خدا حل می شود.
پی نوشت: قبلا نقل قولی از حضرت امام خمینی رحمة الله علیه گذشت که توصیه ای فرموده بودند: در حل مطلب علمی که از طرق عادی حل نمی شود، شبها چراغ را خاموش کنید و آنقدر فکر کنید تا حل شود.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
یک میلیون پول بده، وقتت تلف نشه 😭😭
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ یادی از مرحوم ادیب اول 👇👇👇
🔺این استاد در عصر خود کم نظیر بود و به علت نبوغ و حافظه نیرومند و ذوق و قریحه روشن و توانا، محفل او آنچنان دل انگیز بود که «طفل گریز پا را » جلب می کرد.
وی شیوه درس دیگران نمی پذیرفت و تنها استادی بود که شیوه خطابی داشت و از آغاز درس تا پایان (که سه ساعت بود) متکلم وحده بود و شاگردان باید سراپا گوش باشند و به استاد گوش فرا دهند وی می گفت: من تمام شرحها و حاشیه های دیگران را درباره متنهایی که درس می دهم مطالعه می کنم و خود نیز در حل هر مشکلی خواه از لحاظ لفظ و خواه از نظر موضوع می اندیشم و پاسخ هر پرسش مقدری را که به احتمال ممکن است برای شاگرد پیش آید فراهم می کنم و در درس آنها را بازمی گویم و می کوشم هیچ گونه ابهام را اشکالی حتی برای کودن ترین شاگردان باقی نماند بنابراین هیچکس حق ندارد در ضمن درس من به پرسش و جر و بحث پردازد و وقت را تلف کند.
🔺باری به راستی هم وی با بیانی شیوا و شمرده و آوازی با آهنگ خاص و طنین دل انگیز سخن می گفت و شعرهای فارسی و عربی، آیات قرآن ، احادیث خصوصیتهای لغوی و صرف و نحوی بسیار در ضمن درس می آورد و به بیان ماخذ و منابع فراوان برای هر موضوع می پرداخت و به همه نکته های دانش بلاغت اشاره می کرد و پس از بیان مقدمه منطقی برای هر موضوع و استدلال و اثبات آن به نتیجه گیری دقیق می پرداخت. در پیوند دادن مطالب به یکدیگر و از دانشی به دانشهای دیگر پرداختن و سرانجام به اصل موضوع بازگشتن مهارت ویژه ای داشت.
🔺گاه به مناسبتی به مقایسه شعر فارسی و عربی و شاعران دو زبان آغاز می کرد و آن قدر از ابیات آنان با تفسیر مشکلات آنها باز می گفت که انسان را به حیرت فرو می برد. یادداشت کردن رئوس مطالب درس وی خود چندین صفحه میشد و در هر درس وی شاگردان را به بسیاری از کتابهای مهم ادبی فارسی و عربی و شرحها و حاشیه های گوناگون آشنا می کرد. طرز بیان وی نشان می داد که او دلبسته و شیفته پیشرفت شاگردان است و با دلسوزی خاصی آنان را به همه پیچ و خمهای ادب فارسی و عربی آشنا و رهبری می کرد. وی بجز درس عمومی که از ساعت ۹ صبح تا ظهر ادامه داشت و سه کتاب (شرح نظام – مغنی – مطول) رابرای گروهی بیش از ۳۰۰ تن در مدرس مدرسه نواب تدریس می کرد، از ساعت ۵/۵ بامداد در حجره خود نیز به شاگردان خصوصی خود که اغلب اهل ذوق و شاعر و دوستدار ادب عربی و فارسی بودند، برخی از متنها و دانشها را تدریس می کرد، از قبیل : مقامات بدیع الزمان همدانی – مقامات حریری – معلقات سبع – حماسه ابو تمام – عروضی که خود وی گرد آورده بودو گاهی هم منظومه حاج ملا هادی سبزواری.
🔺اشعار و لطیفه های ادبی القا می کرد: اشعار فارسی از رودکی تا صفای اصفهانی و اشعار عربی از شاعران جاهلیت تا مولدین. و به ویژه تاکید می کرد که باید آنها را از حفظ بخوانیم. روزی گفتم استاد! این همه اشعاری را که می فرمایید حفظ کنم و یا مقامات (بدیع – حریری) و دیگر مطالب را که تکلیف می دهید، از بَر شود پس از چندی از یاد می رود و بجز معدودی به یاد نمی ماند آیا این کار سودی دارد؟ در پاسخ گفت باید فراموش شود تا در شما نیروی ادبی و استنباط و ذوق سلیم ایجاد گردد.
🔺اما خود استاد در حافظه قوی آیتی بود تمام قاموس و برهان قاطع را از حفظ داشت به اضافه هزاران شعر فارسی و عربی. وی درباره سبک شعر فارسی و عربی تبحر بسیار داشت و خصوصیتهای دقیق سبکهای : خراسانی و عراقی و هندی را با ذکر شواهد گوناگون یاد می کرد.
منبع: https://faslovasl.kateban.com/post/2395
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
علامه روضاتی
✅ حاج میرزا ابوطالب! (*)
🔺حاج میرزا ابوطالب اصفهانی که بحق دانشمندی محقق و ادیبی مدقق بوده، نویسنده حاشیه ای است بر کتاب «البهجة المرضة فی شرح الالفیة» که شرحی است بر ارجوزۀ «الفیۀ» ابن مالک.
حق این است که حاشیه میرزا ابوطالب از نویسنده اش بسیار معروف تر و مشهورتر شده است، یعنی این حاشیه را از زمان تالیف (بسال 1223 قمری) تا حال هر طالب علمی دیده و شناخته و از آن بهره برده است بدون اینکه از حالات مؤلفش جز نامی بداند. حتی نوعاً نمی دانند که این نویسنده اهل اصفهان و از مفاخر این سامانست و کتابی که ساخته و پرداخته، به تنهایی چیرگی نویسنده اش را در بسیاری از علوم ادبی گواهی صادق و برهانی لامع است.
«المیرزا ابوطالب ... من العلماء الاجلاء الادباء . تلمذ علی السید علی مؤلف «الریاض»، له «حاشیة البهجة المرضیة، فی شرح الالفیة» (طبقات آقابزرگ)
مرحوم میرزا ابوطالب خود در کتابش بوطن ومحل اقامتش که اصفهان بوده تصریح نموده وکسانی که او را در کتب تراجم خود نوشته اند باین مطلب واقف نگردیده وفقط بذکر نامش قناعت کرده اند.
از آنجا که کتاب سیوطی «البهجة المرضیة فی شرح الالفیة» یکی از کتب مهم درسی طلاب از قدیم الایام الی الآن و بسیاری از مطالب آن محتاج توضیح و تفسیر بوده و مرحوم میرزا ابوطالب که علی القاعده خود یکی از مدرسین آن کتاب بوده، و چنانکه در مقدمه حاشیه اش متعرض شده آنرا بخاطر استفاده مشتغلین بکتاب سیوطی تالیف کرده و اتفاقاً حاشیه بسیار مفیدی از کار درآمده، لهذا از همان زمان نویسنده شهرت یافته و طلاب و مشتغلین آنرا استنساخ می نموده اند تا هنگامیکه چاپ سنگی در ایران رواج یافته و به کرات چه مسقلاً و چه درهاش کتاب سیوطی آنرا بطبع رسانیده اند.
(*) اصل مقاله که بخش هایی از آن تقدیم شد از مرحوم آیت الله علامه سید محمدعلی روضاتی است به آدرس زیر:
https://faslovasl.kateban.com/post/2392
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
✅ هشدار جدی امام خمینی رحمة الله علیه (*)
🔺مردم مُعمّم نمیخواهند، مردم عالِم میخواهند. این (عمامه) منتها علامت علم است. اگر یک وقت (خدای نخواسته) حوزههای علمیه ما سست شدند در تحصیل، سست شدند در اینکه فقاهت را تقویت بکنند، بدانند که این یک خیانت بزرگی به اسلام است. و اگر این فکر تقویت بشود که ما دیگر لازم نیست خیلی چه بکنیم و فقاهت تحصیل بکنیم، این یک فکر شیطانی است.
(*) صحیفه نور ،ج15، ص 150
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
✅ متون ادبی اهل سنت (حنفی/شافعی) در سیر تحصیل کدام هاست؟ (صرفا به جهت اینکه به خود بیاییم)
👈پاسخ در پیوند زیر (پی دی اف): 🔰🔰🔰
💢https://bayanbox.ir/info/5030387803359947856
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
🔺فائدة : "نکتة" لغة و اصطلاحاً به چه معناست؟ (+تأثیر مفاهیم لغوی بر فهم حدیث)
(⚠️توجه: خود طلبه باید این نکات را بیابد، پیرامون آن تفکر کند و با زبانی گویا به مردم منتقل کند و گرنه این نکات در منبرهای تایپ شده و راحت الحلقوم سازمان تبلیغات یافت نمی شود. تبلیغ دین، زحمت می خواهد. گاه برای فهم یک حدیث باید مدتها زمان گذاشت).
✅ نکتة، لفظی است که دارای دو جمع است: نُکَت، نِکات (1) (2). از جهت لغوی، ریشه معنایی این واژه به معنای تأثیر است:
النون و الكاف و التاء أصلٌ واحد يدلُّ على تأثيرٍ يسيرٍ في الشيء ... و كلُّ نُقطةٍ نُكْتَة. (3)
👈لغویون، موضوع له این مادّة را چنین گفته اند:
النَّكْتُ: أن تَنْكُتَ بقضيب في الأرض، فتؤثر فيها بطَرَفه (4)
النَّكْت: نكتُك الأرض بعُود أو بإصبعك (5)
قال الليثُ: النّكْتُ أَن تَنْكُتَ بِقَضيبٍ في الأرضِ فَتُؤثرَ بطرَفِهِ فيهَا (6)
👈نیز برخی معانی فرعی نیز در دل این معنای موضوع له گفته شده که قابل توجه است:
كل نَقْط في شيء خالف لونَه فهو نَكْتِ و نُكْتة (7)
نَكَتَ فى العِلْم بموافقة فلان أو مخالفة فلان: أشار، و منه قول بعض العلماء فى قول أبى الحسن الأخفش: قد نَكَت فيه بخلاف الخليل (8)
يقال: رأيته ينكُت في الأرض: أي مفكراً في أمرٍ (9).
نُكتَةٌ: بياضٌ أو حمرة. و كلّ نقطة من بياض في سوادٍ أو سوادٍ في بياض: نُكْتَة. تقول: هو كالنُّكتة البيضاء في جلْد الثّور الأسود (10)
النَّكْت في الأرض. أن يَضْرِبها و يخطّ فيها، و هذه من صفة المفكّر المهموم (11)
النُكْتَة من الكلام: و هي الجملة المُنقَّحة المحذوفةُ الفُضول (12)
فيه «بينا هو يَنْكُتُ إذ انتبه»، أى يفكّر و يحدّث نفسه، و أصله من النَّكْتِ بالحصى، و نَكْت الأرض بالقضيب، و هو أن يؤثّر فيها بطرفه، فعل المفكّر المهموم (13)
نَكَتَ بقَضيبِه أو إصبعِهِ الأرضَ نَكْتاً، ... و بالحَصَى: ضرب بها الأرضَ واحدةً بعد أُخرى، و هو فِعلُ المتأمّلِ و المهمومِ المفكِّرِ في أمره (14)
🟢🔴 با تفکر و جمع بندی این مفاهیم و جذب برخی و طرد برخی دیگر، می توان نگاه عمیق تری به حدیث زیر داشت:
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إذا أذنَبَ الرجُلُ خَرَجَ في قَلبِهِ نُكتَةٌ سَوداءُ ، فإن تابَ انمَحَت ، و إن زادَ زادَت حتّى تَغلِبَ على قَلبِهِ ، فلا يُفلِحُ بَعدَها أبَداً (15)
_____________________________
🔺پی نوشت ها:
(1) نُکات لغتِ عامّی است و أصالت ندارد: المصباح/624
(2) ممکن است کسی اشکال کند که مفردی که تاء مدوّرة دارد، جمع ندارد بلکه اسم جنس جمعی دارد (مثل تمرة و تمر) اما این اشکال وارد نیست چراکه هر مفردی که آخرش تاء مدوّرة داشت، به این معنا نیست که جمع ندارد. لذا این مسئله کاملاً سماعی است و باید به کتب لغت مراجعه کرد. اگر حرکات و سکونِ مفرد تغییر کند، آن را جمع می گوئیم مانند نُکْتَة ج: نُکَت، نِکات که هر دو جمع مکسر است، ولی اگر تغییر نکند و فقط تاء آخِر کلمه حذف شود، یکی از اقسام اسم جنس جمعی است: تَمْرة: تَمْر. ممکن است کسی دوباره اشکال کند که در برخی کتب، تمر را جمع تمرة گفته اند. پاسخ آن است که جمع در لسان برخی، اعمّ از جمع بالمعنی الأخص و اسم جنس جمعی و اسم جمع است. نیز لازم به توضیح است که اسم جنس جمعی انواع دیگری دارد که طالبان می توانند برای آشنایی بیشتر، به کتب ادبی مراجعه نمایند.
(3) معجم المقاییس، 5، 475.
(4) العین، 5، 339.
(5) جمهرة، 1، 409.
(6) تهذیب اللغة، 10، 83.
(7) جمهرة، 1، 409.
(8) المحکم، 6، 771.
(9) شمس العلوم، 10، 6746.
(10) أساس البلاغة، ص: 653.
(11) الفائق، 1، 324.
(12) المغرب، 2، 325.
(13) النهایة، 5، 113.
(14) الطراز، 3، 319.
(15) الكافي : 2/271/13.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ متون ادبی اهل سنت (حنفی/شافعی) در سیر تحصیل کدام هاست؟ (صرفا به جهت اینکه به خود بیاییم) 👈پاسخ د
🔺سند دیگر
🟢 این تصویر، بخشی از کتب ادبی است که در یکی از حوزه های اهل سنت با مشرب سلفی گری میخوانند. براستی با تنبلی کردن و کتاب های بی مایه خواندن، می توان فرهنگ تشیع را حفظ کرد؟ علامه امینی یا صاحب عبقات، با کتب کم مایه علمی از میراث شیعه و ولایت آقا امیر المؤمنان علی علیه السلام دفاع کردند؟
#به_خود_بیاییم
#میراث_فراموش_شده
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ سیره تحول آفرین روح الله (3) * 🔶🔹هرچه می خواندم، نمی فهمیدم. دیگر خسته شده بودم. درس که تمام میشد
تفکر.mp3
1.97M
💢 صوت مهم از استاد علم الهدی دامت توفیقاته در رابطه با کنار آمدن با مسائل مشکل علمی.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir