📚|میراث علمی سَلَف|
علامه روضاتی
✅ حاج میرزا ابوطالب! (*)
🔺حاج میرزا ابوطالب اصفهانی که بحق دانشمندی محقق و ادیبی مدقق بوده، نویسنده حاشیه ای است بر کتاب «البهجة المرضة فی شرح الالفیة» که شرحی است بر ارجوزۀ «الفیۀ» ابن مالک.
حق این است که حاشیه میرزا ابوطالب از نویسنده اش بسیار معروف تر و مشهورتر شده است، یعنی این حاشیه را از زمان تالیف (بسال 1223 قمری) تا حال هر طالب علمی دیده و شناخته و از آن بهره برده است بدون اینکه از حالات مؤلفش جز نامی بداند. حتی نوعاً نمی دانند که این نویسنده اهل اصفهان و از مفاخر این سامانست و کتابی که ساخته و پرداخته، به تنهایی چیرگی نویسنده اش را در بسیاری از علوم ادبی گواهی صادق و برهانی لامع است.
«المیرزا ابوطالب ... من العلماء الاجلاء الادباء . تلمذ علی السید علی مؤلف «الریاض»، له «حاشیة البهجة المرضیة، فی شرح الالفیة» (طبقات آقابزرگ)
مرحوم میرزا ابوطالب خود در کتابش بوطن ومحل اقامتش که اصفهان بوده تصریح نموده وکسانی که او را در کتب تراجم خود نوشته اند باین مطلب واقف نگردیده وفقط بذکر نامش قناعت کرده اند.
از آنجا که کتاب سیوطی «البهجة المرضیة فی شرح الالفیة» یکی از کتب مهم درسی طلاب از قدیم الایام الی الآن و بسیاری از مطالب آن محتاج توضیح و تفسیر بوده و مرحوم میرزا ابوطالب که علی القاعده خود یکی از مدرسین آن کتاب بوده، و چنانکه در مقدمه حاشیه اش متعرض شده آنرا بخاطر استفاده مشتغلین بکتاب سیوطی تالیف کرده و اتفاقاً حاشیه بسیار مفیدی از کار درآمده، لهذا از همان زمان نویسنده شهرت یافته و طلاب و مشتغلین آنرا استنساخ می نموده اند تا هنگامیکه چاپ سنگی در ایران رواج یافته و به کرات چه مسقلاً و چه درهاش کتاب سیوطی آنرا بطبع رسانیده اند.
(*) اصل مقاله که بخش هایی از آن تقدیم شد از مرحوم آیت الله علامه سید محمدعلی روضاتی است به آدرس زیر:
https://faslovasl.kateban.com/post/2392
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
✅ هشدار جدی امام خمینی رحمة الله علیه (*)
🔺مردم مُعمّم نمیخواهند، مردم عالِم میخواهند. این (عمامه) منتها علامت علم است. اگر یک وقت (خدای نخواسته) حوزههای علمیه ما سست شدند در تحصیل، سست شدند در اینکه فقاهت را تقویت بکنند، بدانند که این یک خیانت بزرگی به اسلام است. و اگر این فکر تقویت بشود که ما دیگر لازم نیست خیلی چه بکنیم و فقاهت تحصیل بکنیم، این یک فکر شیطانی است.
(*) صحیفه نور ،ج15، ص 150
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
✅ متون ادبی اهل سنت (حنفی/شافعی) در سیر تحصیل کدام هاست؟ (صرفا به جهت اینکه به خود بیاییم)
👈پاسخ در پیوند زیر (پی دی اف): 🔰🔰🔰
💢https://bayanbox.ir/info/5030387803359947856
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
🔺فائدة : "نکتة" لغة و اصطلاحاً به چه معناست؟ (+تأثیر مفاهیم لغوی بر فهم حدیث)
(⚠️توجه: خود طلبه باید این نکات را بیابد، پیرامون آن تفکر کند و با زبانی گویا به مردم منتقل کند و گرنه این نکات در منبرهای تایپ شده و راحت الحلقوم سازمان تبلیغات یافت نمی شود. تبلیغ دین، زحمت می خواهد. گاه برای فهم یک حدیث باید مدتها زمان گذاشت).
✅ نکتة، لفظی است که دارای دو جمع است: نُکَت، نِکات (1) (2). از جهت لغوی، ریشه معنایی این واژه به معنای تأثیر است:
النون و الكاف و التاء أصلٌ واحد يدلُّ على تأثيرٍ يسيرٍ في الشيء ... و كلُّ نُقطةٍ نُكْتَة. (3)
👈لغویون، موضوع له این مادّة را چنین گفته اند:
النَّكْتُ: أن تَنْكُتَ بقضيب في الأرض، فتؤثر فيها بطَرَفه (4)
النَّكْت: نكتُك الأرض بعُود أو بإصبعك (5)
قال الليثُ: النّكْتُ أَن تَنْكُتَ بِقَضيبٍ في الأرضِ فَتُؤثرَ بطرَفِهِ فيهَا (6)
👈نیز برخی معانی فرعی نیز در دل این معنای موضوع له گفته شده که قابل توجه است:
كل نَقْط في شيء خالف لونَه فهو نَكْتِ و نُكْتة (7)
نَكَتَ فى العِلْم بموافقة فلان أو مخالفة فلان: أشار، و منه قول بعض العلماء فى قول أبى الحسن الأخفش: قد نَكَت فيه بخلاف الخليل (8)
يقال: رأيته ينكُت في الأرض: أي مفكراً في أمرٍ (9).
نُكتَةٌ: بياضٌ أو حمرة. و كلّ نقطة من بياض في سوادٍ أو سوادٍ في بياض: نُكْتَة. تقول: هو كالنُّكتة البيضاء في جلْد الثّور الأسود (10)
النَّكْت في الأرض. أن يَضْرِبها و يخطّ فيها، و هذه من صفة المفكّر المهموم (11)
النُكْتَة من الكلام: و هي الجملة المُنقَّحة المحذوفةُ الفُضول (12)
فيه «بينا هو يَنْكُتُ إذ انتبه»، أى يفكّر و يحدّث نفسه، و أصله من النَّكْتِ بالحصى، و نَكْت الأرض بالقضيب، و هو أن يؤثّر فيها بطرفه، فعل المفكّر المهموم (13)
نَكَتَ بقَضيبِه أو إصبعِهِ الأرضَ نَكْتاً، ... و بالحَصَى: ضرب بها الأرضَ واحدةً بعد أُخرى، و هو فِعلُ المتأمّلِ و المهمومِ المفكِّرِ في أمره (14)
🟢🔴 با تفکر و جمع بندی این مفاهیم و جذب برخی و طرد برخی دیگر، می توان نگاه عمیق تری به حدیث زیر داشت:
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إذا أذنَبَ الرجُلُ خَرَجَ في قَلبِهِ نُكتَةٌ سَوداءُ ، فإن تابَ انمَحَت ، و إن زادَ زادَت حتّى تَغلِبَ على قَلبِهِ ، فلا يُفلِحُ بَعدَها أبَداً (15)
_____________________________
🔺پی نوشت ها:
(1) نُکات لغتِ عامّی است و أصالت ندارد: المصباح/624
(2) ممکن است کسی اشکال کند که مفردی که تاء مدوّرة دارد، جمع ندارد بلکه اسم جنس جمعی دارد (مثل تمرة و تمر) اما این اشکال وارد نیست چراکه هر مفردی که آخرش تاء مدوّرة داشت، به این معنا نیست که جمع ندارد. لذا این مسئله کاملاً سماعی است و باید به کتب لغت مراجعه کرد. اگر حرکات و سکونِ مفرد تغییر کند، آن را جمع می گوئیم مانند نُکْتَة ج: نُکَت، نِکات که هر دو جمع مکسر است، ولی اگر تغییر نکند و فقط تاء آخِر کلمه حذف شود، یکی از اقسام اسم جنس جمعی است: تَمْرة: تَمْر. ممکن است کسی دوباره اشکال کند که در برخی کتب، تمر را جمع تمرة گفته اند. پاسخ آن است که جمع در لسان برخی، اعمّ از جمع بالمعنی الأخص و اسم جنس جمعی و اسم جمع است. نیز لازم به توضیح است که اسم جنس جمعی انواع دیگری دارد که طالبان می توانند برای آشنایی بیشتر، به کتب ادبی مراجعه نمایند.
(3) معجم المقاییس، 5، 475.
(4) العین، 5، 339.
(5) جمهرة، 1، 409.
(6) تهذیب اللغة، 10، 83.
(7) جمهرة، 1، 409.
(8) المحکم، 6، 771.
(9) شمس العلوم، 10، 6746.
(10) أساس البلاغة، ص: 653.
(11) الفائق، 1، 324.
(12) المغرب، 2، 325.
(13) النهایة، 5، 113.
(14) الطراز، 3، 319.
(15) الكافي : 2/271/13.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ متون ادبی اهل سنت (حنفی/شافعی) در سیر تحصیل کدام هاست؟ (صرفا به جهت اینکه به خود بیاییم) 👈پاسخ د
🔺سند دیگر
🟢 این تصویر، بخشی از کتب ادبی است که در یکی از حوزه های اهل سنت با مشرب سلفی گری میخوانند. براستی با تنبلی کردن و کتاب های بی مایه خواندن، می توان فرهنگ تشیع را حفظ کرد؟ علامه امینی یا صاحب عبقات، با کتب کم مایه علمی از میراث شیعه و ولایت آقا امیر المؤمنان علی علیه السلام دفاع کردند؟
#به_خود_بیاییم
#میراث_فراموش_شده
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ سیره تحول آفرین روح الله (3) * 🔶🔹هرچه می خواندم، نمی فهمیدم. دیگر خسته شده بودم. درس که تمام میشد
تفکر.mp3
1.97M
💢 صوت مهم از استاد علم الهدی دامت توفیقاته در رابطه با کنار آمدن با مسائل مشکل علمی.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
✅ در قدیم، درس خواندن، اصولی داشت! (گفتاری از آیت الله سید رضی شیرازی رحمة الله علیه)
توضیح: (فصوص اشتباه تایپی است و منظور کتاب "الفصول الغرویة" نوشته مرحوم محمدحسین بن محمدرحیم رازی اصفهانی است که برادر صاحب "هدایة المسترشدین" (شرح استدلالی کتاب معالم) یعنی جناب شيخ محمدتقى رازى اصفهانى است.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
❇️ خدا رحمتش کند ولی خیلی مزخرف می گفت!
🔺یکی از آسیب های جدی پوشیدن لباس روحانیت یا لباس های قریب به آن، البته برای کم ظرفیت ها، این است که فرد ملبس، گمان می کند صاحب ولایت خاص و نامحدود الهی شده است و مجاز است هرکاری که درست می پندارد را انجام دهد، اما با اندکی دقت، مشخص می شود، دقیقا بر مرکب شیطان سوار است و به سوی جهنم، چهارنعل می تازد.
🟡چندی پیش طلبه دشداشه پوشی را دیدم که در وصف یکی از علمای درگذشته قریب به این مضمون می گفت: فلانی غلط کرده، مزخرف گفته، خدا رحمتش کند ولی غلط کرده...
بنده نیز از باب دلسوزی تذکری دادم و گفتم که (مراقب باش) چوب می خوری!
🔴گمان نکنیم لباس، تقدس می آورد. در خاطرات علامه حسن زاده رحمة الله علیه، آمده است که دلشان از ملبس های شیطان صفت، خون بود. یکی از این خاطرات از زبان حجت الاسلام زائری است:
🔶🔹رفتیم برای دیدن علامه حسن زاده آملی. چند نفر طلبه جوان بودیم و یک نفر استاد عمامه به سر.
گفتیم موعظه و نصیحتی بفرمایید. نگاهی به ما چند نفر کرد و به روحانی همراهمان گفت اینها که هنوز آخوند نشده اند و نصیحت نمی خواهند، مصیبت ها از وقتی شروع می شود که آدم این لباس را می پوشد!
بعد چند حکایت گفت از عمامه به سرهایی که شیطان بازی شان داده بود تا دین مردم را غارت کنند. دلش پر بود و چیزهایی گفت که آن روزهای نوجوانی برای ما خیلی عجیب و تکان دهنده بود.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir