🔴🟡 اطلاعیه مهم
💢 با توجه به نتیجه نظرسنجی و ریسک های موجود، زین پس اصوات و پرونده های علمی در محیط تلگرام بارگذاری خواهد شد اما عناوین کلی آن علاوه بر تلگرام، در وبلاگ نیز قرار داده خواهد شد.
🔺همچنین دادگاه رسیدگی به عدم انجام تعهدات شرکت بیان، به زودی در تهران تشکیل خواهد شد. برای احقاق حقوق مادی و معنوی مخاطبان، در ششم شهریور مستندات را ارائه خواهیم کرد.
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔 @mirath
🌐 https://mirath.blog.ir
📨 @hm1370
🟡🟢 نقدی بر ترجمه آیه 19 سوره مبارکه حجر (اختصاصی میراث علمی سلف)
💢یکی از معضلاتی که ما در حوزه قرآن فهمی با آن روبرو هستیم آن است که تحلیل ها و بررسی های لغوی اندکی داریم و از همین رو، با ذهنی فارسی و نارشد یافته به ترجمه آیات قرآن مبادرت می کنیم در حالیکه این کار نوعی ظلم پنهان به قرآن کریم است (1). یکی از این نمونه ها را تقدیم می کنیم.
🔺اکثر مترجمان، واژه أنبتنا در آیه (وَ الْأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَ أَلْقَيْنَا فِيهَا رَوَاسىَِ وَ أَنْبَتْنا فِيها مِنْ كُلِّ شَيْءٍ مَوْزُونٍ) [الحِجر: 19] را به رویاندن گیاه ترجمه کرده اند. اما به نظر می رسد این برداشت، غریب و گنگ است به چند دلیل:
🔹الف) در لغت در مورد واژه رواسی چنین آمده است:
الرَّوَاسِى من الجبال: الثوابت الرواسخ. قال الأخفش: واحدتها راسِيةٌ (2)
جِبَالٌ (رَاسِيَةٌ) و (رَاسِيَاتٌ) و (رَوَاسٍ) (3)
🔺ماده رسو که فعل آن "رسا" است، به معنای ثبات و برقراری ناشی از عظمت (4) است:
رَسَا الشىء يَرْسُو: ثبت، و جبالٌ رَاسِيَاتٌ (5)
رَسَا الجَبَلُ يَرْسُو إذا ثَبَت أَصلهُ في الأَرض (6)
ضمیر "ها" در "فیها" به رواسی (کوه های پابرجا و با عظمت) بر می گردد. همانطور که برخی مفسران نیز در کتابشان اشاره کرده اند، سخن از إنبات چیزهایی است که درون کوه ها هستند و پرواضح است که گیاهان، عمدتاً در بیرون از فضای داخلی کوه ها رشد می کنند، بنابراین مقصود خدواند نمی تواند گیاهان باشد! (7)
🔹ب) بر فرض اینکه مراد از انبات، رشد و نمو باشد و بنابر تحلیل جناب طوسی در التبیان که فرموده است: «أخرجنا النبات في الأرض، و النبات ظهور النامي عن غيره، حالًا بعد حال، و الأَغلب عليه ظهوره من الأرض، و قد يكون من غيره، كنبات الشعر على البدن و الرأس»، رشد و نموّ، تنها مخصوص گیاهان نیست بلکه طبق اذعان کارشناسان حوزه زیست شناسی، مواد معدنی موجود در کوه ها هم رشد مخصوص به خودشان را دارند. نمونه واضح آن، رشد مواد و قندیل های موجود در غارهاست. بنابراین مقصود خداوند می تواند مواد معدنی موجود در کوه ها باشد.
🔸ج) حتی اگر رشد یافتگی مواد معدنی را هم نپذیریم، یا بپذیریم اما به ریشه های معنایی توجه کنیم، واژه إنبات معنای دقیق تری می تواند داشته باشد که کاملاً ابهام را برطرف می نماید. به این معنا، جناب ازهری تصریح کرده اند: مَعْدِن الذهب و الفضّة سُمِّي مَعْدِناً لإنبات اللَّه جلّ و عزّ فيه جوهرهما و إثباته إيّاه في الأرض حتى عَدَنَ أي ثبت فيها. قال اللَّه جلّ و عزّ: وَ أَنْبَتْنا فِيها مِنْ كُلِّ شَيْءٍ مَوْزُونٍ [الحِجر: 19] لذا إنبات به معنای این است که خداوند این مواد را درون کوه ها إنشاء کرده اند تا به مانند دانه های گیاه یا خود گیاه، برقرار باشند و به حیات خاص خود ادامه دهند (8) همچنین به ماده (نشء) افراد دیگری نیز تصریح کرده اند (9)
🔹د) واژه موزون حداقل دو معنا شده است: 1) جواهر و معدنیاتی که درون کوه ها هستند و قابلیت وزن کِشی دارند 2) چیزی که وزن و قدرش نزد خداوند معلوم است ولو الزاماً کشیدنی نباشد مثلا با کیل سنجش شود. این معانی با فلزات و معدنیات داخل زمین بسیار متناسب اند (10).
🔸ه) در بسیاری از کتب تفسیری، احتمال معنای فلزات درون کوه ها به طوری جدی مطرح شده است (11)
🔹و) در روایتی این چنین آمده است: فِي رِوَايَةِ أَبِي الْجَارُودِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي قَوْلِهِ «وَ أَنْبَتْنا فِيها مِنْ كُلِّ شَيْءٍ مَوْزُونٍ» فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنْبَتَ فِي الْجِبَالِ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ- وَ الْجَوْهَرَ وَ الصُّفْرَ وَ النُّحَاسَ وَ الْحَدِيدَ وَ الرَّصَاصَ- وَ الْكُحْلَ وَ الزَّرْنِيخَ وَ أَشْبَاهُ هَذِهِ لَا تُبَاعُ إِلَّا وَزْناً (12)
ادامه در پست بعد
🔶🔹نتیجه گیری: با دلائل گفته شده، می توان ترجمه مترجمان را کاملاً سطحی قلمداد کرد، لذا واژه انبات در آیه شریفه به معنای جعل و إنشاء خداوند نسبت به فلزات و معدِنیات موجود در کوه هاست که به طریق خاصی صورت گرفته و برای بهره کشی، در اختیار انسان ها قرار داده شده است.
_________________________________
(1) صرف نظر از این مطلب، برخی عقیده دارند اساساً ترجمه آیات قرآن فی نفسه امری ناپسند است و قرآن باید توسط عالمان برای مردم توضیح داده شود و عبارت پردازی محدود در مقابل عظمت قرآن، امکان ندارد.
(2) الصحاح، ج6، ص: 2356.
(3) المصباح المنير، ج1، ص: 228.
(4) الإفصاح، ج1، ص: 405
(5) الصحاح، ج6، ص: 2356
(6) لسان العرب، ج14، ص: 321
(7) روض الجنان و روح الجنان، ج11، ص: 315
(8) تهذيب اللغة، ج2، ص: 129
(9) معجم مقاييس اللغه، ج5، ص: 378
(10) تهذيب اللغة، ج2، ص: 129
(11) معانى القرآن فرّاء، ج2، ص: 86 و مجمع البيان في تفسير القرآن، ج6، ص: 512 و الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، ج2، ص: 574 و بحر العلوم، ج2، ص: 253 و التفسير الكبير: تفسير القرآن العظيم (الطبرانى)، ج4، ص: 43 و الواضح فى تفسير القرآن الكريم، ج1، ص: 421 و تأويلات أهل السنة، ج6، ص: 429 و التبيان في تفسير القرآن، ج6، ص: 326و الكشف و البيان (تفسير ثعلبى)، ج5، ص: 335
(12) تفسير القمي، ج1، ص: 375
╭──────📚──────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔 @mirath
🌐 https://mirath.blog.ir
📨 @hm1370
╰──────📖──────╯
📚|میراث علمی سَلَف|
🔶🔹نتیجه گیری: با دلائل گفته شده، می توان ترجمه مترجمان را کاملاً سطحی قلمداد کرد، لذا واژه انبات در
🟡🟢 مهجوریت قرآن!
🔺یکی از مخاطبان این چنین فرموده اند که بنابر اینکه نتیجه گیری شما درست باشد، اساسا چه اتفاق مهمی می افتد؟ این بحث ها چه تاثیری دارد؟
🟢 پاسخ حلّی: انسان، مخاطب خاص پیام الهی است و وظیفه دارد تا خطاب عظیم الهی را در حد توان درست بفهمد و از دلائل عقلی متقن و نقلی بهره ببرد تا به این مهم دست یابد. این مهم در مباحث معرفت شناسی، انسان شناسی و هستی شناسی اثری تام دارد و انسان را به اوج قله های کمال می رساند.
🟡 پاسخ نقضی: اساسا اگر این آیه نازل نمی شد، چه اتفاقی می افتاد؟! یا اگر امام معصوم در ذیل این آیه، آن فرمایش را نمی کردند، چه اتفاقی می افتاد؟ منظورتان از اتفاق چیست؟ اگر انتظار دارید با پاسخ به این پرسش ها، خودرو و مسکن ارزان شود یا اختلاس ها و دزدی های یقه سفیدان کم گردد، خیر! رابطه مستقیمی وجود ندارد. اگر بخواهیم دید دنیایی و محدود داشته باشیم، حدود سه چهارم منابع دین را باید دفن کنیم!
💢 خاطره جالب شهید مطهری از منبر مرحوم محمد تقی اشراقی (فرزند مرحوم ارباب قمی)
╭──────📚──────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔 @mirath
🌐 https://mirath.blog.ir
📨 @hm1370
╰──────📖──────╯
🔶🔹علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه:
🔺اکثر لمعه و تا عام و خاص قوانین را از محضر مبارک علمای آمل فیض بردم. به لمعه و قوانین که رسیدم، نزد آقایان علمای آمل، امتحان شدیم. در هر سالی ما امتحان هم داشتیم. بعد آقایان به ما گفتند که در این مرحله شما باید لباس طلبگی بپوشید... لباس، خیلی محترم بود؛ یعنی به ما گفتند که شما باید کسی بشوید که بتوانید یک لمعه، یا شرایع را باز کنید، بتوانید چهار مسئله از رساله عملیه به مردم بگوئید. به جائی برسید بعد لباس بپوشید.
منبع: مصاحبه خواندنی ایشان
╭──────📚──────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔 @mirath
🌐 https://mirath.blog.ir
📨 @hm1370
╰──────📖──────╯
💢 مصاحبه با آیت الله میرسید محمد یثربی دام عزه
🟡 حضرتعالي از نوادگان مرحوم آيت الله وحيد بهبهاني محسوب مي شويد... و آقا زاده ايشان آقا محمد علي علاوه بر دارا بودن شخصيت علمي، هر دو در برابر انحرافات عقيدتي زمان خودشان مقاومت كردند، مرحوم علامه وحيد بهبهاني با اخباريان مبارزه علمي تمام قد كردند، مرحوم آقا محمد علي نيز با جماعت صوفيان و معصوم عليشاه مبارزه كردند. جنابعالي اولا اين بزرگواران را تا چه حد موفق مي بينيد؟ ثانياً ملاك موفقيتشان چيست؟
🔺از اينكه اين مرحومين را ياد كرديد بسيار متشكرم، مرحوم وحيد از يك بيت عريق و ريشه داري است، پدرش آقا محمد اكمل كه داماد ملاصالح مازندراني است و ملا صالح داماد مرحوم ملا محمد تقي مجلسي، لذا مرحوم وحيد از مجلسي اول تعبير به جد مي كند و از مجلسي دوم تعبير به خال مي كند. سلسله آباء خود آقا محمد اكمل به شيخ مفيد رضوان الله عليه مي رسد... .
🔹... مرحوم وحيد در مبارزه با اخباري ها و احياء مكتب اصولي معروف است... شهرت ايشان معارضه با اخباري ها است... ايشان زماني به كربلا مي روند كه حوزه كربلا، حوزه نجف را تحت تاثير قرار داده بود، و حضور صاحب حدائق (یوسف بن احمد بحرانی )در كربلا كه رأس اخباري ها بود، چيزي را به عنوان اصول در حوزه كربلا باقي نگذاشته بود، و معروف بود كتابهاي اصولي را با انبر بلند مي كردند، ايشان محكم به ميدان صاحب حدائق مي روند. در حالات ايشان آمده (و من هم در مقدمه يكي از كتابهاي ايشان نوشته ام) كه در بالاي سر حضرت سيدالشهدا عليه السلام با صاحب حدائق مباحثه مي كردند كليد دار حرم مي گفته است مي خواهيم در را ببنديم، آنان مي آمدند در صحن مي نشستند و مدتي در صحن مباحثه مي كردند، بعد كليد دار مي گفته مي خواهيم در صحن را هم ببنديم و مي آمدند روي سكوي باب القبله مي نشستند و مباحثه مي كردند، بعد كليد دار مي گويد وقتي مي آمدم دوباره در صحن را باز كنم مي ديدم هنوز مشغول مباحثه هستند، تا اينكه يك روزي در حرم پس از درس مرحوم صاحب حدائق، مرحوم وحيد بر روي يكي از سكوهاي حرم مي ايستد و مي گويد: ايها الناس انا حجة الله عليكم، شاگردان مرحوم صاحب حدائق كه از رده مرحوم ميرزاي قمي، مرحوم حاج مهدي شهيد ثالث (سید محمدمهدی خراسانی)، مرحوم حاج ملا مهدي نراقي و مرحوم سيد بحرالعلوم بودند اينها به درس مرحوم وحيد مي روند و اندك اندك صاحب حدائق را رها مي كنند.
🔸معروف است كه صاحب حدائق خودش در اواخر از مباني اخباري خودش دست برمي دارد. چنانچه جلد اول كتاب حدائق نشان مي دهد كه ايشان به نوعي از مبناي اخباريگري دست برداشته است.
منبع: سایت نشست دوره ای اساتید
╭──────📚──────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔 @mirath
🌐 https://mirath.blog.ir
📨 @hm1370
╰──────📖──────╯
🟡 امروز به مسجدی رفتم که سال ها بود سری نزده بودم. خبری از جمعیت پرشور قبل نبود. از خادم مسجد سوال کردم. گفت امام جماعت قبل، خیلی فعال بود و هر سه نماز را اقامه می کرد. الان سه امام جماعت داریم.
همچنین روزنامه خاصی توجهم را جلب کرد. براستی آیا صحیح است مسجد، محل ارائه یک روزنامه خاص باشد؟!
╭──────📚──────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔 @mirath
🌐 https://mirath.blog.ir
📨 @hm1370
╰──────📖──────╯
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
💠 اوضاع مالی اهل علم
🔻آیتاللهالعظمی جوادی آملی دام عزه:
◻️ از امام معصوم علیه السلام پرسیدند: چرا علما از نظر رزق وضعشان ضعیف است؟ فرمود: «ألیس العقل رزقاً؟»
...آن بیچاره عمرش را داده پول گیرش آمده و میگذارد و میرود... مبادا اینها طلبه ای را بلرزاند. فرمود اگر خواستی خودت را بسنجی، با بازاری نسنج. خود را با متکاثر نسنج. تو کوثر داری، کوثر را با کوثر میسنجند، کوثر را که با تکاثر نمیسنجند. بله سرمایهدارها بر اساس (ألهاکم التکاثر) باید یکدیگر را با خودشان بسنجند... «توزن دماء الشهداء و مداد العلماء»؛ این کوثرها را با هم میسنجند. آن مرکّب عالم با خون شهید، خون این شهید با مرکّب عالم، اینها هر دو کوثرند، کوثرها را با هم بسنجید. تازه گفتند در آن کوثر، مداد عالم افضل است، یا لااقل معادل است.
📎 خطبه نماز جمعه آیت الله جوادی آملی - ۱۳۸۰/۳/۴
╭────────────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔 @mirath
🌐 https://mirath.blog.ir
📨 @hm1370
💰 شماره کارت اختصاصی جهت نذر علمی (کپی خودکار شماره کارت با لمس):
6037697632370752
╰────────────╯
🟢 اخیرا کتابی از استاد مؤمنی دام عزه، تحت عنوان مسیر طلبگی منتشر شده است که ویرایش جدیدی از کتاب قبلی ایشان به همراه اضافات است. این کتاب می تواند در رشد علمی طلاب در سیر روش تحصیل حوزه، بسیار موثر باشد. قیمت این کتاب با تخفیف ۱۵۰ هزار تومان است. جهت خرید کتاب می توانید با آی دی زیر در ارتباط باشید:
🔺@almoftagher
🟡 لازم به توضیح است که میراث علمی سلف نیز دیگر کتابی است که در این حوزه منتشر شده است. جهت خرید این کتاب نیز می توانید به سایت نشر نصائح مراجعه فرمایید.
╭────────────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔 @mirath
🌐 https://mirath.blog.ir
📨 @hm1370
💰 شماره کارت اختصاصی جهت نذر علمی (کپی خودکار شماره کارت با لمس):
6037697632370752
╰────────────╯
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
⁉️ کتب علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه که در طول عمر بابرکتشان تحصیل کردند چه بود، نزد کدام اساتید و در کدام منطقه؟
💢پاسخ را در مطلب جدید وبگاه میراث علمی سلف ببینید:
https://mirath.blog.ir/post/79
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525