✅ سستی در تعبیر!
🔺 وقتی پایه های علمی استنباط از ثقلین ضعیف شد، نتیجه اش چه می شود؟ نتیجه اش می شود انتشار نرم افزارها و کتب مختلف در زمینه منبرهای آماده مخصوص ماه رمضان و محرّم و ... !! و نتیجه آن چه می شود؟ انتشار سخنرانی هایی تکراری، ناپخته، و گاهاً بی ربط!
⚠️برادر عزیز! شما به حوزه نیامدی که منبرهای دیگران را دوباره تکرار کنی. آمدی حوزه، تفکر عمیق تر و جدیدتری ارائه دهی، مطلب جدیدی استنباط کنی، مشکلی را حل کنی. اگر قرار بود منبرها و تفکرات دیگران را که معلوم نیست چقدر وثاقت دارند، دوباره تکرار کنی، پس چرا این همه درس خواندی؟
🔺قدری همت کن و از کوثر ثقلین، سیراب شو!
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ عجب پدر و مادری! (لا تقل لهما أفّ!)
🔺 در کتاب مَراح الأرواح چنین آمده است:
اِعلَم أنَّ الصَّرفَ اُمُّ العُلُومِ وَ النَّحوُ أبُوها و یَقوَی فِی الدِّرایاتِ (1) دارُوها (2) وَ یَطغَی (3) فِی الرِّوایَاتِ (4) عَارُوها (5)
(1) ج درایة و هو العلم مِن دری یدری علی حد ضرب یضرب.
(2) أی: عالموها، و هو جمع "داری"، اسم الفاعل من الدرایة
(3) من باب فتح أو سمع، بمعنی یضلّ
(4) ج روایة بمعنی منقولات
(5) جمع "عاری" مِن عری یعری علی حد سمع یسمع و المراد منه: جاهلوها
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (71) (*)
⚠️ سند هفتاد و یکم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
🔺اجتهاد در فهم دین، متوقف است بر داشتن مجموعه ای از دانش ها و مهارت ها؛ چون:
1) شناخت دقیق قواعد زبان عرب و مهارت و فهم دقیق زبان عربی
2) شناخت دقیق اصول محاوره و قواعد بلاغت و مهارت یابیِ فهم نکات بلاغی متن
3) شناخت روش تفکر (منطق)
4) شناخت دلالات الفاظ قانونی و حقوقی (علم اصول)
5) شناخت روش های کلی بدست آوردن قوانین شرعی (علم اصول)
6) شناخت تاریخ و ادبیات حاکم بر فضای قرآن کریم (علوم قرآنی/تفسیر)
7) شناخت تاریخ و ادبیات حاکم بر فضای روایات (تاریخ حدیث/ فقه الحدیث)
8) شناخت شخصیت ها و کتبی که واسطه در انتقال میراث حدیثی به ما هستند
9) شناخت سیره اولیای دین
10) شناخت اصول و پایه های جهان بینی (فلسفه و کلام و عرفان)
11) توانایی فهم زبان میراث های اسلامی در علوم مختلف
12) مهارت تفکر و نقد
(*) منبع: مصاحبه با نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (72) (*)
⚠️ سند هفتاد و دوم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
🔺اجتهاد و تخصص در فهم دین از منابع آن (ثقلین)، متوقف بر اطلاع تخصصی از علوم اسلامی است. تخصص یافتن در علوم اَصالیِ اسلامی، چون فقه و کلام و تفسیر، برای مجتهد بی شک ضروری است؛ زیرا اجتهاد معنایی جز تخصص در این علوم ندارد.
مسلّماً تخصص در علوم غیر اصالی، مانند صرف و نحو و منطق و ...، در حدّی که انسان بتواند متون علمی گذشتگان را بخواند و بفهمد، برای اجتهاد لازم است. کسی که می خواهد در شناخت دین مجتهد شود، باید حداقل بتواند تفاسیر ادبی قرآن و شروح روایات را بفهمد و متوجه نکاتی که از آیه و روایت استفاده می نمایند، بشود و نیز باید بتواند اشعار عرب را که در خلال کتب سیره و تاریخ اسلام آمده است، بخواند و بفهمد.
⚠️ بدیهی است که این مقدار از توان ادبی، بدون درس گرفتن کتب ادبی تخصصی چون مغنی و مطول و تمرین در خواندن متون و اشعار ادبی، ممکن نیست و هر برنامه و برنامه درسی که بخواهد برای تحصیل اجتهادی در حوزه علمیه تعریف شود، باید از جهت قوت علمی، در همین حد باشد، و البته مراحل عالی تر از این هم هست!
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ تحول در تحصيل (72) (*) ⚠️ سند هفتاد و دوم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه 🔺اجتهاد و
⚠️ اجتهاد مورد انتظار از یک طلبه، اجتهاد بالمعنی الاعم است؛ یعنی توانایی فهم گزاره های دینی که در ثقلین آمده است. کسانی که اجتهاد را منحصر در فقه و اصول می کنند، خود را از کوثر ثقلین، محروم می کنند و از بسیاری از برکات دین، خواه ناخواه بی بهره می مانند. این پُست، یکی از مهمترین پست های میراث علمی سلف و جواب به خیلی از شبهات، علیه روش سنتی است.
✅ تحول در تحصيل (73) (*)
⚠️ سند هفتاد و سوم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
🔺عملیات استنباط و اجتهاد، چیزی غیر از انباشته کردن اطلاعات است. اجتهاد؛ یعنی فهم دقیق نظرات و توان ِ تشخیص درست و غلط آن در حدِّ تخصصی، و این کار، بدون داشتن مهارتِ تفکر انتقادی حاصل نمی شود. تحصیل مهارت تفکر انتقادی، بدون آموختن فنون تفکر و سپس تمرین بر آن ممکن نیست. برای تحصیل این مهارت، باید در رشته های گوناگون، متونی وجود داشته باشد که آراء و نظریاتِ مختلف را با نقد و بررسی هر یک، در بر گرفته باشد. بهترین نوع آموزشِ مهارت تفکر انتقادی، این است که متن درسی، فضا را آنچنان ترسیم کند که خواننده خود را میان صاحبْ نظرانِ گوناگون دیده و شرکت کننده در بحث به حساب آورد تا ناخودآگاه فکرش فعال گردد.
—————-
🔹میراث علمی سلف: به راحتی می توان بر اساس این الگو، تجربه کرد که فرق میان شرح شمسیه و الجوهر النضید با منطق مظفر چیست یا فرق میان شرح تصریف و شرح نظام با صرف ساده و دانش صرف چیست. خط به خط کتب سنتی، آموزاننده ی تفکر انتقادی است به خلاف کتب صنعتی.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
✅ تحول در تحصيل (64)
⚠️ سند شصت و چهارم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين مهدي هادوي تهراني دام عزه
⁉️ آیا ما پیرو امام خمینی رحمة الله علیه هستیم؟ (یا فقط شعار می دهیم و بنر می زنیم؟)
🔺آقاطاهر شمس گلپایگانی رضوان الله علیه، شاگرد برجسته مرحوم آیت الله گلپایگانی بود و استاد بنده هم بود. ایشان در شورای اولیه مدیریت حوزه بود. می گفت: اوائل انقلاب، ما برنامه ای برای حوزه طراحی کرده بودیم. خودمان هم گمان می کردیم، کارستانی کرده ایم! رفتیم خدمت امام و با شور و هیجان برای ایشان توضیح دادیم. امام همه را گوش دادند و فرمودند:
«شما به هیچ جای حوزه دست نزنید!»
وقتی این را شنیدم، انگار از آسمان به زمین خوردم. امام که دید، قیافه های ما به هم ریخت، زدند روی پای من و گفتند:
"آقا طاهر شمس! می خواهی برای حوزه، کاری بکنی؟" گفتم: بله! امام ادامه دادند:
«در این حوزه، طلبه های با استعدادی پیدا می شوند! زیر بال این ها را بگیر! نگذار اینها زمین بخورند! اینها بقیه را درست می کنند. به حوزه کاری نداشته باش!!»
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
هدایت شده از راه ارتباطی میراث علمی سلف
⁉️چگونه است که بناءً علی المشهور، تفتازانیِ 16 ساله که هنوز در ابتدای بلوغ است، نزدیک به 700 سال پیش، شرحی بسیار فنی و تحلیلی بر "تصریف ِ عزّالدین خزرجی زنجانی" می نگارد و خود در اول کتابش می نویسد که اگر اشکالی پیدا کردید، خُرده بر من نگیرید! چرا که اولین اثرم است (و خام هستم!) و به زیبایی می گوید: آنچه را من نگاشته ام، مختصری است از دریایی که در ذهن داشته ام! و ما چنین شرح مفیدی را که علاوه بر نکات صرفی، حاوی نکات بلاغی و منطقی و ... است، به کناری می نهیم و روی به جانب افرادی می کنیم که در اواسط بلکه اواخر عمرشان، از نوشتن چنین اثری عاجزند؟
⁉️تحول چیست؟ تحول کجاست؟
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (74) (*)
⚠️ سند هفتاد و چهارم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
🔺اجتهاد در فهم دین، تلاشی است که در عموم موارد، از راه بررسی متون به نتیجه می رسد. لذا از محوری ترین مهارت های لازم برای مجتهد، مهارتِ فهم عمیقِ متون دقیق است. مجتهد باید بتواند در مواجهه با یک متن، احتمالات مختلف در دلالتِ آن را بررسی کرده و تفاوت های هر یک از وجوه را به تفصیل بفهمد و پس از آن بتواند به شکل علمی، توضیح دهد که چرا چنین می فهمد و گونه ای دیگر نباید این متن را فهمید. علاوه بر آن، مجتهد، محتاجِ ارتباط مستمر با میراث علوم اسلامی است که بسیاری از آن، با زبانی علمی و پیچیده نوشته شده است.
مهارت استظهار و اثبات تخصصی آن و نیز فهم کتب گذشتگان، محتاج این است که انسان، مدتها در انواعِ عبارات و وجوه آنها، تمرین نموده باشد.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
اصطلاحات مهم حوزوی.pdf
343.7K
✅ اصطلاحات مهم و پرکاربرد متون حوزوی و تفاوت های آنها
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ نوازش بندگان
🔺جلال الدین بلخی رومی:
جُزو را از کل، خود پرهیز چیست؟
با مخالف، این همه آمیز چیست؟
🔺حکایت رمضان و رفتار جاهلانه برخی در ضدیت با این ماه شریف، حکایتِ میزبانِ کریمی را می ماند که بر مهمانِ گرسنه و تشنه، وعده خوان ِ چرب و گرم می دهد، اما مهمان، غافلانه و عنودانه، چهره در هم می کشد و روی برمی تابد و گمان می کند خویشتن را با خار و خاشاک ها، می تواند سیر و سیراب گرداند!
🔶🔹 رمضان شاید فرصتی باشد تا منِ عنودِ لجوج، درک کنم که هیچ نیستم و توهمات خودم را دور بریزم. این همه آغوش باز کردن برای شیطان از سوی منِ، تعجب موحّدان عارف را بر می انگیزاند! و خطابی در می رسد که: لا دَرَّ درُّک!
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir