شرح اصول کافی ۲ .mp3
23.02M
🎧 استاد میرباقری | #شرح_اصول_کافی، جلسه دوم، ۶ آبان ۱۳۹۹
⚡️ توضیح عنوان «إضطرار إلی الحُجة»
⚡️ معنای اضطرار و معنای حجت و گسترۀ اضطرار به حجت
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
⚡️ بعضی از افرادی که مستضعفِ فکری و #اهل_تقصیر در مقامات اهل بیت(ع) هستند، از معرفت واقعی امام - که
⚡️ در طول تاریخ، عُمدتاً به دنبال #غُلات بودیم اما بیشترِ ضربهها را از #مُقَصّرین خوردیم.
💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«غُلات، طوایف محدودی هستند که نظرشان واضِحُالبُطلان است. به نظر بنده، «تقصیری» که در حق ائمه اطهار(ع) صورت گرفته، ضَرَرَش کمتر از ضَرَرِ غُلات نیست.
در طول تاریخ، بیشتر به دنبال غُلات بودیم و بیشترِ ضربهها را از مُقَصّرین خوردیم. البته ریشه آن، اتفاقات بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) است که کسانی میخواستند مردم را از معصومین(ع) جدا کنند و برای آنها بدل معرفی کنند.
این جریان، بهنسبتی در بین دوستان و مُحِبّین اهلبیت(ع) اثرگذار بوده و سببِ درست شدنِ طبقاتِ موازی شده است. لذا معصوم و کلام ایشان در نگاه بخشی از مؤمنین، در آن جایگاه حقیقی خودش قرار نگرفته است تا برای تربیت خودشان و برای برنامهریزی اجتماعیشان از آن بهره ببرند.» (۱۳۹۷)
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ در عصر امام رضا(ع) گفتمان امامت و ولایت، به طور جدی در جامعه اسلامی رواج یافت.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«یکی از تغییرات جدی که در عصر امام رضا(ع) واقع شد، این بود که گفتمان امامت و گفت وگو در باب ولایت ائمه معصومین(ع) به طور جدی در جامعه رواج یافت؛ و تقیه در موضوع ولایت نسبت به زمانهای قبل برداشته شد؛ این موضوع را در احتجاجات آن حضرت میتوان مشاهده کرد.
از همین روست که اکثر معارف سنگین حول مقامات ائمه(ع) در دوره ایشان آشکار شد و زمینهای پدید آمد تا معارف بیشتری در این حوزه، همچون زیارت جامعه کبیره و زیارت #جامعة_ائمة_المؤمنین، در زمان امام هادی(ع) بیان شود».
☑️ @mirbaqeri_ir
🔵 نکتههایی دربارۀ «غُلُوّ و تَقصیر»
📜 «غُلُو» و «تقصیر»، هر دو، تحریف شخصیت اهل بیت(ع) است.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3324
📜 اگر کسی قائل بشود به اینکه ائمه(ع)، خدا و اله هستند یا شریک خدا در خلق و در اداره عالم هستند، این غلو است. امامان نه الهاند، نه شریکاند؛ آنها #مخلوق و #عبد هستند.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3325
📜 مقامات زیارت جامعه کبیره، در ذیل توحید قرار دارد. در فرازهای این زیارت، هیچ جمله غلوآمیزی وجود ندارد.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3326
📜 متن و ترجمه زیارت جامعه کبیره
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3330
📜 متن و ترجمه حدیث امام رضا(ع) درباره امامت
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3331
📜 بعضی از افرادی که مستضعفِ فکری و #اهل_تقصیر در مقامات اهل بیت(ع) هستند، از معرفت واقعی امام - که در روایات و زیارات آمده است - تعبیر به غلو میکنند.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3333
📜 در طول تاریخ، عُمدتاً به دنبال #غُلات بودیم اما بیشترِ ضربهها را از #مُقَصّرین خوردیم.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3337
📜 گفتمان امامت و ولایت، در عصر امام رضا(ع) به طور جدی در جامعه اسلامی رواج یافت.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3338
🔶 جلسه توسل هفتگی
با سخنرانی حضرت استاد میرباقری با موضوع تفسیر سوره حجرات
🔹 این هفته، چهارشنبه ٧ آبانماه، ساعت ١٧:٣٠
🔹همراه با اقامه نماز مغرب و عشاء
🔹 خیابان دورشهر، کوچه ۱۳، پلاک ۱
☑️ @mirbaqeri_ir
شرح اصول کافی ۳ .mp3
12.59M
🎧 استاد میرباقری | #شرح_اصول_کافی، جلسه سوم، ۷ آبان ۱۳۹۹
⚡️ بررسی روایت اول «بَابُ الِاضْطِرَارِ إِلَى الْحُجَّة»:
«عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهَ ع أَنَّهُ قَالَ لِلزِّنْدِيقِ الَّذِي سَأَلَهُ مِنْ أَيْنَ أَثْبَتَّ الْأَنْبِيَاءَ وَ الرُّسُلَ قَالَ إِنَّا لَمَّا أَثْبَتْنَا أَنَّ لَنَا خَالِقاً صَانِعاً مُتَعَالِياً عَنَّا وَ عَنْ جَمِيعِ مَا خَلَقَ وَ كَانَ ذَلِكَ الصَّانِعُ حَكِيماً مُتَعَالِياً لَمْ يَجُزْ أَنْ يُشَاهِدَهُ خَلْقُهُ وَ لَا يُلَامِسُوهُ فَيُبَاشِرَهُمْ وَ يُبَاشِرُوهُ وَ يُحَاجَّهُمْ وَ يُحَاجُّوهُ ثَبَتَ أَنَّ لَهُ سُفَرَاءَ فِي خَلْقِهِ يُعَبِّرُونَ عَنْهُ إِلَى خَلْقِهِ وَ عِبَادِهِ وَ يَدُلُّونَهُمْ عَلَى مَصَالِحِهِمْ وَ مَنَافِعِهِمْ وَ مَا بِهِ بَقَاؤُهُمْ وَ فِي تَرْكِهِ فَنَاؤُهُمْ- فَثَبَتَ الْآمِرُونَ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْحَكِيمِ الْعَلِيمِ فِي خَلْقِهِ وَ الْمُعَبِّرُونَ عَنْهُ جَلَّ وَ عَزَّ وَ هُمُ الْأَنْبِيَاءُ ع وَ صَفْوَتُهُ مِنْ خَلْقِهِ حُكَمَاءَ مُؤَدَّبِينَ بِالْحِكْمَةِ مَبْعُوثِينَ بِهَا غَيْرَ مُشَارِكِينَ لِلنَّاسِ عَلَى مُشَارَكَتِهِمْ لَهُمْ فِي الْخَلْقِ وَ التَّرْكِيبِ فِي شَيْءٍ مِنْ أَحْوَالِهِمْ مُؤَيَّدِينَ مِنْ عِنْدِ الْحَكِيمِ الْعَلِيمِ بِالْحِكْمَةِ ثُمَّ ثَبَتَ ذَلِكَ فِي كُلِّ دَهْرٍ وَ زَمَانٍ مِمَّا أَتَتْ بِهِ الرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ مِنَ الدَّلَائِلِ وَ الْبَرَاهِينِ لِكَيْلَا تَخْلُوَ أَرْضُ اللَّهِ مِنْ حُجَّةٍ يَكُونُ مَعَهُ عِلْمٌ يَدُلُّ عَلَى صِدْقِ مَقَالَتِهِ وَ جَوَازِ عَدَالَتِهِ.»
☑️ @mirbaqeri_ir
🚨پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسه در پی اقدام توهینآمیز رئیسجمهور فرانسه درباره پیامبر اعظم(ص)
🔻اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در تأیید کاریکاتور توهینآمیز به پیامبر اسلام صلواتاللهعلیهوآله، باعث خشم مسلمانان در سرتاسر جهان شده است. به همین علت حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسوی پیامی کوتاه صادر کردند. متن این پیام که به زبان فرانسوی در شبکههای اجتماعی منتشر شد، به شرح زیر است:
🏳بسمه تعالی
🔰جوانان فرانسه !
🔹️از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت میکند و آن را آزادی بیان میشمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهرههای درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟
🔹️سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در اینباره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟
سیدعلی خامنهای
۷ آبان ۱۳۹۹
@Khamenei_ir
🌹 همزمان با ایام فرخندۀ میلاد پیامبر نور و رحمت
💥 فروش ویژۀ کتاب #مقام_محمود (سلوک با شفاعت نبیاکرم صلی الله علیه وآله)، همراه با #ارسال_رایگان
◀️ لینک خرید مستقیم:
https://ppng.ir/d/wWcU
📚 نشر تمدن نوین اسلامی
📱09104646212
شمس نبوت .mp3
7.99M
🎧 استاد میرباقری | قطعۀ صوتی با عنوان «نبیاکرم(ص)، شمس کائنات»
✨ همه انبياء سرچشمۀ نور و هدايت هستند و قلوب مؤمنين امت، خودشان و عالم را روشن كردند، اما آن خورشيدي كه همۀ چراغها از او برافروخته شده، وجود مقدّس نبياكرم(ص) هستند. «أَنْتُمْ نُورُ الْأَخْيَارِ وَ هُدَاةُ الْأَبْرَار». خود اخيار، نور و چراغ راه ديگران هستند ولی معصومين(ع) نور همه آنها هستند و نبياكرم(ص) آن #نورالأنوار هستند كه «الَّذِي نُوِّرَتْ مِنْهُ الْأَنْوَارُ»؛ يعنی همه انوار ديگر از او شعاع گرفتهاند و همه انوار الهی در ايشان متمثّل شده است.
☀️ به تعبير قرآن، نبياكرم(ص) #شمس_حقيقیِ همه كائنات است؛ «وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها». فرمود «وَ الشَّمْسِ»، وجود مقدس نبیاكرم(ص) است که پرتو اين شمس، آن دينی است كه خدای متعال به نبی اكرم(ص) دادهاند. با دين و ولايت حضرت است كه همۀ كائنات روشن میشوند. هيچ كسی به حقيقت آن شمس راه ندارد الا خُلّص از اولياء، و بقيه به پرتو اين شمس و شعاع اين شمس راه دارند؛ كمااينكه امام رضا(ع) در آن حديث نورانی فرمود: «الْإِمَامُ كَالشَّمْسِ الطَّالِعَةِ الْمُجَلِّلَةِ بِنُورِهَا لِلْعَالَمِ وَ هِيَ فِي الْأُفُقِ بِحَيْثُ لَا تَنَالُهَا الْأَيْدِي وَ الْأَبْصَار»؛ نه دستها به آن خورشيد در افق میرسد و نه چشمها میتواند آن را شكار كند، آنچه به ما میرسد پرتويی از آن خورشيد و شمس حقيقی است.
☑️ @mirbaqeri_ir
ثَقَلین، میراث نبی اکرم ص .mp3
11.15M
🎧 استاد میرباقری | قطعۀ صوتی با عنوان «ثقلین، میراث نبیاکرم (صلی الله علیه و آله)»
⚡️ نبیاكرم (ص) دو حقيقت را با خودشان آوردهاند؛ اول، كتاب خداست و دیگری وجود مقدس معصومين (علیهمالسلام).
⚡️ سرچشمه حيات، كه ولايت امام(ع) است، با نبياكرم(ص) تنزّل پيدا كرده است؛ «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِّ»، خدای متعال اين پيامبر را با دو چيز فرستاده است: يكی، هدايت كه شايد در اينجا قرآن است («ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ»)، و دوم، دينالحق است. دينالحق را حضرت در كافی شريف تفسير كرده و فرمودهاند: «هُوَ الَّذِي أَمَرَ رَسُولَهُ بِالْوَلَايَةِ لِوَصِيِّهِ وَ الْوَلَايَةُ هِيَ دِينُ الْحَق»؛ پروردگار پيامبر گرامی(ص) را دستور داد كه ولايت اميرالمؤمنين (ع) را بياورد و به دست مردم برساند؛ سپس فرمود: همين ولايت، دين حقّ است.
☑️ @mirbaqeri_ir
مکتب جبههسازی .MP3
3.88M
🎧 استاد میرباقری | قطعۀ صوتی با عنوان «مکتب جبههسازی» (۱۳۹۸)
🔍 «جبههسازی» سطوح مختلف و وسیعی دارد و «شیعیان، مسلمانان، مسیحیان، موحدان و حتی مستضعفان و احرار عالَم» را پوشش میدهد («مَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَان»).
🔍 ما برای جبههسازیِ جهانی، به «مکتب واحدِ جبههسازی» داریم که بر مبنای مکتب اهل بیت(ع) شکل میگیرد. مکتب جبههسازی بهمعنای تقلیلِ ایدئولوژیِ توحیدی و ایجاد تکثر در پایگاه حقانیت نیست، بلکه ذیل مکتب اهل بیت(ع)، دیگران را جانمایی میکند و شبکه درست میکند.
🔍 جبههسازی بر مبنای «همدلی، همفکری و همکاری» اتفاق میافتد.
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 مبارزۀ شیعه با جبهه دنیاخواهی و استکبار، دو تجزیه در جهان ایجاد میکند:
یک تجزیه در جهان غرب، که مسیحیت صهیونی را از مسیحیت مؤمن جدا میکند،
و یک تجزیه در جهان اسلام که اهل سنتی که مُحبّ هستند و مستضعفاند را از وهابیت و جریان نواصب تفکیک میکند.
🔵 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔸 حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بهدرستی بر اتحاد و وحدت دنياي اسلام تأکيد کرده و تاکید ميکنند. اگر به سمت #وحدت_شیعه_و_سنی حرکت نکنیم، بدنه دنیای اسلام از دست میرود.
🔸 ما بايد مواظب جنگهاي فرقهای مذهبيای که دشمنان ايجاد ميکنند، باشيم؛ ما به آن دامن نزنيم. ما کاري نکنيم که #جنگهای_فرقهاي مذهبیاي که دشمن دنبال ميکند، شعلهور بکنيم. برخوردمان با مسئله سقيفه برخورد #علامه_اميني(ره) باشد. برخورد ایشان برخوردی است که مناقشهبردار نيست. بعضي به ایشان اعتراض ميکردند که وحدت اسلامی را به هم زده. خُب، خيلی بزرگان از ايشان دفاع کردند. يک مقالهای مرحوم #شهيد_مطهري(ره) دارند: «الغدير و وحدت اسلامي». آن مقاله را ببينيد. آنجا تأکيد ميکنند که اين نوع بحث، مبدأ وحدت جامعه اسلامی است.
🔸 درست است که ما دنبال وحدت اسلامی هستيم، ولي سؤال ميکنم: آيا واقعاً قرائت سلفي [یا قرائت سازشکار] میتوانند با اسلام ناب به اتحاد واقعي برسند؟! آیا این [نزاع] در جایی سر بر نمیدارد؟
🔸 مبارزه تمدنی شیعه با جبهه دنیاخواهی و مستکبران عالم، #دو_تجزیه در جهان ایجاد میکند؛ یک تجزیه در عالم مسیحیت، که مسیحیت صهیونی را از مسیحیت مؤمن (که منحل در دنیاگرایی اُومانیسم و تجدد نشده است)، جدا میکند، و همچنین اهل سنتی که مُحبّ هستند و مستضعفاند را از وهابیت و جریان نواصب جدا میکند.
🔸 يک تجزیه قهري در درون دنياي اسلام اتفاق میافتد و صف طرفداران اسلام آمريکایی (چه از نوع اسلام خشن تکفیری و چه از نوع اسلام سازشکار) از صف اسلام ناب جدا میشود. #قرائت_سازشکار و #قرائت_خشن از اسلام، هر دو در کنار جريان غرب و ليبرال دموکراسي، فعاليتهای نيابتی منطقهای انجام میدهند. اين درگیری به يک دوقطبی کشيده ميشود؛ هم دنياي غرب تجزيه ميشود و هم دنياي اسلام. طرفداران غرب در دنياي اسلام، که همان اسلام آمريکايي هستند، در کنار جريان غرب و ليبرال دموکراسي قرار ميگيرند و براي بسط نفوذ آن کار ميکنند. و طرفداران اديان الهي آرام آرام به سمت دنياي اسلام میآیند؛ يعنی يک ترکيب جديد و آرايش جديد از نيروها شکل میگیرد؛
از يک طرف، تشيع و انقلاب اسلامي و در کنار آن، مسلماناني که مُحبّ اهل بيت(ع) و درگير با تمدن مادي غرب هستند و در کنار آنها حتي موحداني که به آئين مذهبي خودشان معتقدند مثل مسيحيت سنتی و حتی کليمیها (ما بين يهود و کليم فرق ميگذاريم؛ کليمي ها موحديني هستند که پيرو حضرت موساي کليم هستند). اين اتحاد شکل خواهد گرفت و جبهه نفاقی که مدعی بود درگیر با یهود و کفار است، کنار مسیحیت صهیونی و یهود قرار میگیرد و این اتفاق، عامل پالایش دستگاه اهل سنت خواهد شد.
در واقع، آن تجزیهها مقدمۀ یک #ترکیب_جدید است؛ ترکیبی که فراتر از اتحادهای سیاسی، بلکه یک #اتحاد_الهٰیاتی است. این ماهیت الهٰیاتی است که به پایداری این اتحاد کمک میکند.
(این نکات در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ در کانال ارائه شده است.)
🔗 دیدگاه امام خامنهای دربارۀ علامه امینی(ره) و کتاب الغدیر و مسئله وحدت اسلامی
http://farsi.khamenei.ir/book-content?id=20219
☑️ @mirbaqeri_ir
🔗 دیدگاه امام خامنهای دربارۀ علامه امینی(ره) و کتاب الغدیر و مسئله وحدت اسلامی
http://farsi.khamenei.ir/book-content?id=20219
⚡️ «مَنْ مَاتَ لَا یَعْرِفُ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَۀً جَاهِلِیَّۀً»؛ يعني اگر کسي به معرفتالامام نرسد، نه تنها به حيات طيبه نبي اکرم(ص) در اين دنيا نرسيده، بلکه حتي موت او هم موت نبي اکرم(ص) نيست و قيامتش هم با نبي اکرم(ص) نيست؛ نه در دنيا و نه در برزخ با حضرت معيت ندارد و از حيات طيبه نبي اکرم(ص) و از آن موت رفيع حضرت محروم است و به ايشان ملحق نمیشود.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«حيات و ممات ما ميتواند حيات و ممات نبي اکرم(ص) شود. اين معنا مکرر در ادعيه و نيز در ذيل زيارت عاشورا آمده است که «اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْيَايَ مَحْيَا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَمَاتِي مَمَاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ». اما معنايش اين نيست که انسان ميتواند شبيه آن حضرت زندگي کند.
حيات طيبه به نبي اکرم(ص) عطا شده است. جابربن يزيد جعفي از امام صادق(ع) درباره اين سه دستۀ «أَصْحابُ الْمَيمَنَۀِ»، «أَصْحابُ الْمَشْئَمَۀ» و «السَّابِقُونَ» سؤال کرد. حضرت فرمود: «فَالسَّابِقُونَ هُمْ رُسُلُ اللَّهِ» که در آنها پنج روح وجود دارد. يکي روحالقدس است و چهار روح ديگر هم وجود دارد. اما اصحابالميمنه چهار روح دارند و اصحابالمشئمه فقط روحالمدرج يا نفس دارند. در روايت ديگري فرمودند: خداي متعال حقيقت روحالقدس را به نبي اکرم(ص) عطا کرده است و در انبياي ديگر، شعاعي از روحالقدس بود؛ «فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي...». اين «مِن» نشويّه است. لذا حقيقت روح در آدم(ع) نبود و شعبهاي از روح در او دميده شد؛ ولي در وجود مقدس نبي اکرم (ص) خودِ حقيقت روح دميده شده است و ايشان کلمه روح هستند؛ اميرالمومنين (ع) فرمود: «إِنَّ اللهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَي أَحَدٌ وَاحِدٌ، تَفَرَّدَ فِي وَحْدَانِيَّتِهِ، ثُمَّ تَكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ فَصَارَتْ نُوراً، ثُمَّ خَلَقَ مِنْ ذَلِكَ النُّورِ مُحَمَّداً ص وَ خَلَقَنِي وَ ذُرِّيَّتِي، ثُمَّ تَكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ فَصَارَتْ رُوحاً فَأَسْكَنَهُ اللهُ فِي ذَلِكَ النُّورِ وَ أَسْكَنَهُ فِي أَبْدَانِنَا، فَنَحْنُ رُوحُ اللهِ وَ كَلِمَاتُهُ، فَبِنَا احْتَجَّ عَلَي خَلْقِهِ».
نبي اکرم(ص) کلمه روح الهی هستند و اگر حيات طيبه و حيات ايماني وجود دارد، منظور همان حيات نبي اکرم(ص) است. منظور از تبديل حيات انسان به حيات نبي اکرم(ص) اين است که شعاعي از آن حيات در وجود انسان بيفتد. مؤمن و شيعه در روايات به شعاعالامام تعريف شده است؛ چون شعاع امام است. اگر وجود انسان، شعاع نبي اکرم(ص) شد، شعبهاي از حيات حضرت در وجود او تجلي ميکند و حيات او حيات نبي اکرم (ص) ميشود و اگر انسان تحت ولايت اولياي طاغوت باشد، حيات او حيات اولياي طاغوت خواهد بود.
اين امر فقط در حيات مطرح نيست، موت مؤمن هم ميتواند شعبهاي از موت نبي اکرم (ص) باشد؛ يعني برزخ، قيامت و عوالم باطني انسان هم ميتواند شعبهاي از عالم نبي اکرم (ص) باشد. در تعبيري از زيارت جامعه کبيره، آمده: «أَجْسَادُكُمْ فِي الْأَجْسَادِ وَ أَرْوَاحُكُمْ فِي الْأَرْوَاحِ وَ أَنْفُسُكُمْ فِي النُّفُوسِ وَ آثَارُكُمْ فِي الْآثَارِ وَ قُبُورُكُمْ فِي الْقُبُورِ». لذا برکت قبر مومن به اين دليل است که شعبهاي از برزخ امام(ع) است. به گفته بعضي، اين «في»، فيِ قيوميه و فَيَويت قيوميه است؛ همچنانکه روح آنها هم در روح مؤمن و مقوم روح مؤمن است. البته منظور اين نيست که روح مومن، ظرف است؛ همچنانکه در باب حضرت حق آمده است که «دَاخِلٌ فِی الْأَشْیَاءِ لَا کَشَیْءٍ دَاخِلٍ فِی شَیْءٍ». اين دخول، دخول قيومي است.
بنابراين، «مَنْ مَاتَ لَا یَعْرِفُ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَۀً جَاهِلِیَّۀً»؛ يعني اگر کسي به معرفتالامام نرسد نه تنها به حيات طيبه نبي اکرم(ص) در اين دنيا نرسيده، بلکه حتي موت او هم موت نبي اکرم(ص) نيست و قيامتش هم با نبي اکرم(ص) نيست؛ نه در دنيا و نه در برزخ با حضرت معيت ندارد و از حيات طيبه نبي اکرم(ص) و از آن موت رفيع حضرت محروم است و به ايشان ملحق نميشود.»
☑️ @mirbaqeri_ir
💢 میلاد رحمة للعالمین #پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مبارک باد
💢 میلاد رحمة للعالمین #پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مبارک باد
⚡️ خدای متعال پیامبر را با محبت خودش تربیت کرد. وقتی محبت الهی در قلب نبی اکرم(ص) آمد، آنگاه محبت مخلوقین و بندگان خدا هم به این عنوان که مخلوق خدا هستند، در دل پیامبر نشست.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«در روایت آمده است که فرمود: «أَدَّبَ نَبِيَّهُ ص عَلَى مَحَبَّتِهِ فَقَالَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيم».
خدای متعال پیامبر را با #محبت خودش تربیت کرد. وقتی کسی آراسته به محبت خدای متعال شد، صاحب #خُلق_عظیم میشود. تمام محبت الهی را خداوند به ایشان عطا کرد.
وقتی محبت الهی در قلب نبی اکرم(ص) آمد، آن گاه محبت مخلوقین و بندگان خدا هم به این عنوان که مخلوق خدا هستند، در دل پیامبر نشست. لذا ایشان نسبت به همه مؤمنین محبت دارد، «بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ».
اگر پیامبر مردم را دعوت میکند و میخواهد آنها را تا دوردستها ببرد و از شیطان و شرک نجات دهد و تربیت کند، این تربیت را با محبت انجام میدهد؛ اینطور نیست که با خشونت مردم را تربیت کند. به همین دلیل است که همه اطراف پیامبر اسلام جمع شدند؛ لذا خداوند خطاب به پیامبر میفرماید: «وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِك»؛ اگر شما غلظت داشتید همه از دور شما پراکنده میشدند؛ همین محبت شماست که مردم را دور شما جمع کرده است.
کار پیامبر کار بسیار عظیمی است. حتی تغییر لباس ظاهری یک انسان هم کار دشواری است و بهراحتی نمیتوان یک انسان را قانع کرد که پوشش خودش را تغییر بدهد، حال، پیامبر گرامی میخواهند کاری بکنند که ظاهر و باطن همه مردم را تغییر بدهند و مردم را از آلودگی و شرک و عادتهای بد نجات دهند و از شرک خفی به مقام توحید و بندگی برسانند و این، کار بسیار دشواری است. آنچه پیامبر را کمک کرد تا بتواند این کار دشوار را انجام بدهد، #اخلاق_محبت نبی اکرم(ص) است؛ خلق عظیمی که خدای متعال به پیامبر داده، ابزار هدایت و دستگیری ماست.»
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ كسی كه در محيط ولايت دشمنان نبیاكرم(ص) زندگی میکند، او اهل دنيا و اهل لهو و لعب است؛
چه «لهو و لعب قديم» (در جاهلیت اولی) و چه «لهو و لعب جدید» (در جاهلیت مدرن).
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«چه دنيای #جاهليت_اولی و چه #جاهلیت_مدرن، همه لهو و لعب است. لهو آن چيزی است كه انسان را از هدف بزرگتر، يعنی از خداي متعال، بازمیدارد.
اينكه میفرمايد: اي مؤمنين مالتان و فرزندتان، لهو شما نشوند، و شما را از ذكر الله باز ندارند («يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ»)، به آن معناست که هرچه ما را مشغول كند لهو است. «وَ ما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ». انسان اگر در حيات دنيا بود، پير هم كه شود باز كودك است و مشغول بازی و لعب است؛ ولو مشغول مهمترين امور مثل مديريت دنيا در قرن بيست و يكم باشد؛ هم لهو است و هم لعب. (قبلاً تیلهاش کوچک بود، حالا تیلهاش کره زمین است.)
انسان بايد از دار دنيا بيرون برود و به دار آخرت وارد شود؛ «وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ». در روايت ذيل آيه سوره أعلي («بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا؛ وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقى») فرمودهاند: حيات دنيا، ولايت دشمنان ماست و آخرت ولايت ماست.
پس، كسی كه در محيط ولايت دشمنان نبیاكرم(ص) است او اهل دنيا و اهل لهو و لعب قديم و لهو و لعب جدید است؛ فقط بازيچهها عوض میشود و اشتغالات و دلمشغولیها فرق میكند!
انسان تا وارد محيط ولايت نشود، به فضای نور و حيات و بندگی خدای متعال و به دارالحيات نمیرسد؛ كأنّه دار دنيا، دار مردگی است، لذا اهل دنيا به حيات طيبه و به آن چيزی كه آنها را از لهو و لعب نجات میدهد و به خدای متعال میرساند، رو نمیآورند.»
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ درک حقیقت توحید با آمدن نبیاکرم(ص) در دنیا برای بندگان امکانپذیر شد.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔸 با تولد نبی گرامی اسلام، افق معرفت بندگان رشد پیدا کرد و سقف نگاه انسانها به خداوند رشد و رفعت یافت و بشریت از محدودیتِ شناختی خارج شد.
درک حقیقت توحید با آمدن حضرت در دنیا برای بندگان امکانپذیر شد درحالیکه قبل از آن اینچنین درک حقیقی وجود نداشته است.
🔸 رسول خدا در مقام محبت خداوندی تربیت شده است به همین خاطر با رحمت الهی بر بشریت نگاه میکنند و بزرگترین مأموریت تاریخی را از سوی خداوند بر عهده گرفتهاند.
🔸 نبی خدا در مقابل شیاطینی که قصد دارند بندگان را به عالم شرک و کفر و نفاق وارد کنند میخواهند انسانها را به مقام اخلاص و قرب و توحید برسانند و غل و زنجیرها را از انسانها باز کنند و به مقام بهجت بندگی خداوند برسانند که این مسائل باعث درگیری عظیمی خواهد شد که در این میدان درگیری عظیم، خداوند از رسول خدا یک مأموریتهای ویژه خواستهاند.
🔸 خداوند یک امکاناتی به رسول خدا و یک مأموریتها و خواستههایی نیز از رسول خدا دارد و مهمترین امکانات نبی گرامی اسلام، کتاب الهی بسیار عظیم و اهلبیت علیهمالسلام است که این نعمت قرآن و عترت به هیچ پیامبری داده نشده است.
🔸 رسول خدا قصد دارند انسانها را از اسارتهای ظاهری و باطنی رهایی ببخشند و به سمت قرب و کمال الهی هدایت کنند و در این مسیر، با تمام قوا با لشگر ابلیس درگیر میشوند.
🔸 با جهاد کبیری که توسط رسول خدا در این میدان وسیع روی داده و درگیریهای وسیع و عظیمی که رسول خدا با شیاطین داشتند خداوند از حضرت استقامت و صبر و پایداری را خواستار شدند تا پیروز این میدان شوند و وعده قطعی فتح را نیز خداوند به نبی گرامی اسلام دادهاند. (۱۲ آبان ۹۹)
☑️ @mirbaqeri_ir