حکمت و پیشرفت.MP3
2.77M
🎧 استاد میرباقری | الگوی پیشرفت بر اساس «حکمت» طراحی میشود. ۱۴۰۰/۹/۱۴
◀️ تفاوت حکمت مضاف با فلسفه مضاف
(کمکیفیت)
#حکمتهای_مضاف
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
💥 انسانِ ریاضتنکشیده و تمریننکرده و مهیانشده، از پسِ امتحانات و فتنههای بزرگ برنخواهد آمد. اگر د
💥 هم #ثروت طریقِ رسیدن به مقام بندگی است و هم #فقر.
خداوند به انسان عطا میکند که بنده شود، و از او میگیرد که بنده شود!
چه موضوعیتی دارد ثروت و آبرو،
اگر نتوانی با آنها خدا را به دست بیاوری؟
#استاد_میرباقری:
«هدف چیست؟ هدف این است: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیعْبُدُونِ».
خداوند چرا به کسی پول میدهد و میگوید که به دیگری قرض بده؟! «مَنْ ذَالَّذی یُقرِضُ الله قَرْضاً حَسَناً؛ کیست که به خدا قرض نیکو بدهد؟». آیا خدا محتاج است؟ آیا خودش نمیتواند به کسی پول بدهد؟ این حرف یهودیها بود که میگفتند "ما هیچ وقت به کسی کمک نمیکنیم. چرا؟ چون خدا میتواند خودش عطا کند! کسی که خدا برایش عطا نکرده، چرا من به او ببخشم؟" خدای متعال این حرف را تخطئه میکند. درست است که خدا میتواند خودش عطا کند، ولی اگر همه را خدا عطا کند، نه شما رشد میکنید و نه آن شخص. اینکه خدا میگوید از این دست بگیر و از آن دست بده، چون رشد ما در این است که از یک دست بگیریم و با دست دیگری بدهیم. وقتی انسان این را فهمید، متوجه میشود که اگر به او ثروت دادند، برای این است که بنده شود.
خدا اصل است. ما برای بتپرستی نیامدهایم. اگر پول را از تو میگیرند برای این است که باز به خدا برسیم. پس، فیالواقع خداوند میفرماید نگاهتان را اصلاح کنید. از قبل نوشته شده که به چه کسی باید چه چیزی بدهم. من میدانم که چه کسی با ثروت میتواند به خدا برسد و چه کسی با فقر. چه کسی با «بیماری» و چه کسی با «صحت». چه کسی با آبرو و چه کسی با ریخته شدن آبرو. من برای شما حساب و کتاب میکنم. دقیق هم هست. بنابراین، وقتی به شما عطا میکنند مغرور نشوید. چه موضوعیتی دارد ثروت و آبرو، اگر نتوانی با آن خدا را به دست بیاوری؟
اگر آبروی شما ریخته شد و در بیآبرویی خدا را پیدا کردید چه اشکالی دارد؟ چه اشکالی دارد آدم بیست سال و سی سال فقیر باشد ولی خدا را پیدا کند؟ آیا نمیارزد؟».
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 امتحان وجود مقدس حضرت زهرا(سلام الله علیها)، که در زیارتنامۀ آن حضرت مطرح شده، عهد هدایت و شفاعت مردم است.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
"در زیارت نامه مختصر ولی پرمغز حضرت زهرا(س) میخوانیم:
«يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَكِ أَوْلِيَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوكِ ص وَ أَتَانَا بِهِ وَصِيُّهُ ع فَإِنَّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْنَاكِ إِلَّا أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُمَا بِالْبُشْرَى لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوَلَايَتِكِ»
با اینکه، در زیارت حضرت زهرا(س) حجم عبارات بسیار محدود است لکن مشتمل بر معارف بسیار بلندی است، که سه فراز اساسی دارد:
◀️ #فراز_اول بیان کننده این است که حضرت زهرا(س) قبل از اینکه لباس خلقت بشری بپوشند موردامتحان قرار گرفتند و در این امتحان، خداوند ایشان را صابره یافته است. امتحانگیرنده خداوند متعال است که قبل از خلقت در این عوالم، حضرت زهرا(س) را در این امتحان پایدار یافته است.
◀️ #فراز_دوم زیارت، نقش مؤمنین را بیان میکند، که ولایت و محبت اهل بیت(ع) را در دل داشته و بر تمام دینی که پیامبر اکرم(ص) و وصی ایشان حضرت امیرالمومنین(ع) آوردهاند استوارند و تبعیض در دین ندارند.
◀️ #فراز_سوم زیارت نیز درخواستی است که بعد از این ولایت و تصدیق و پایداری و صبر، مؤمنین از حضرت زهرا(س) دارند، و آن هم درخواست الحاق به طهارت نفس است، که به دست صدیقه طاهره(س) محقق میشود، که حقیقت طهارت همان توحید و پاک شدن از شرک آشکار و خفی است.
امتحان خداوند متعال متناسب با ظروف انسانها، متغیر است، گاهی این امتحان عمومی است، مانند عهد بندگی که در آیه «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَني آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبين» به آن اشاره شده، و انسان به این دنیا آمده است تا به این عهد عمل کند، لکن انسان بسیاری از چیزها از جمله این عهد را فراموش کرده، لکن آنانی که اهل راه هستند آرامآرام به وادی عهد میرسند و عهدهایشان به یادشان میآید.
عهدی نیز مخصوص خاصان درگاه خداست، که عهد اقامه بندگی در عالم است... لذا خداوند ایشان را در لباس بشر آفریده است تا با خاکیان همنشین شده و در عبور از عالم دنیا معبری برای بندگان خدا بزنند و آنان را از ظلمت و ضلال به سمت توحید هدایت کنند، لذا بلای ایشان معبر ما و همه کائنات است".
☑️ @mirbaqeri_ir
روضه قدیمی فاطمیه.mp3
4.81M
آيا بر در خانهاش - که آيه نور بر مناره آن است - آتش افروخته ميشود؟
(أتُضْرَمُ النارُ بِبَاب دَارِهـــــا/ وآيةُ النُــــــــــورِ على منارِها)
درِ خانه او درِ خانه پيامبر رحمت، و درِ درهاي نجات امت است
(و بابُها بابُ نبيِ الرحمــــــــةْ/ وبابُ أبوابِ نجاةِ الأمـــــــــــة)
(روضه قدیمی فاطمیه)
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 تصرف حضرت زهرا سلام الله علیها برای بازگرداندن عالَم به مدار حق بود؛ اما بهدنبال دولت مستعجل نبودند؛ میدانستند که باید قرنها بگذرد تا عالَم به مدار ولایت باز گردد.
💠 #استاد_میرباقری:
«صدیقه طاهره(س) دنبال دولت مستعجل نبودند؛ کمااینکه سیدالشهدا(ع) دنبال تغییر موازنه قدرت در شرایط تاریخی سال ۶۱ هجری نبودند و نمیخواستند حکومت را در سال ۶۱ هجری بگیرند؛ چون حضرت میدانستند بعد از شهادت ایشان هم مردم آمادگی ندارند و دنبال امام سجاد(ع) نمیآیند؛ چطور قبل از شهادت ایشان تحمل حکومتشان را بکنند؟
همچنانکه در روايات، اشاره شده، حضرت دنبال اقامه تاریخی حکومت حق هستند که در ظهور و رجعت اتفاق میافتد؛ دنبال ارتقاء وجدان بشر بودند و میخواستند اخلاق بشر را به جایی برسانند که تحمل ولایت کفر را نکند و جز ولایت حق را تحمل نکند.
صدیقه طاهره(س) هم همینگونه بودند؛ میدانستند دیگر کار تمام شده و باید قرنها بگذرد تا عالم به مدار خودش باز گردد. تصرف ايشان برای بازگرداندن عالم به مدار حق بود؛ لذا مزد ایشان ظهور امام(عج) است. یکی از وعدههایی که خدای متعال به ایشان داده است این است که ظهور حتماً اتفاق میافتد. تلقی بنده از قرآن این است که عصر ظهور، عصر تجلی حضرت زهرا(سلام الله علیها) از ورای امام زمان(عج) است که فرمود: «سَلَلْتَ مِنْهَا أَنْوَارَ الْأَئِمَّةِ».
☑️ @mirbaqeri_ir
400-09-25 mirbagheri v~aghe'eh bad az RE peyambar (S) dar quran~1.mp3
12.77M
🎵 #منبر_حرم
🔸 استاد سید محمدمهدی میرباقری
▫️موضوع: وقایع بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله
⏱ 25 آذر 1400
400-09-26 mirbagheri shenakht rah peyambar (S) - mamuriyat H zahra (S) bad az RE H rasul (S)~1.mp3
14.31M
🎵 #منبر_حرم
🔸 استاد سید محمدمهدی میرباقری
▫️موضوع: شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام
⏱ 26 آذر 1400
📜 🎧 سخنرانی استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری در «همایش آیت اخلاق و حکمت» در سالگرد رحلت مرحوم آیتالله حائری شیرازی
🔵 مرحوم استاد آیتالله حائری شیرازی در موضوعِ تحول در علوم انسانی عمدتاً جزو مبناگرایان هستند و تلاش میکنند تا مبانی علم مدرن را بهویژه در حوزه انسانشناسی بازشناسی کنند و آنها را مبتنی بر فرهنگ اسلام بازآفرینی کنند.
ایشان تلاش میکردند که بر اساس این مبنای انسانشناسانه، به تولید نظریه در حوزه علوم بپردازند؛ در بعضی از قسمتها هم واقعاً میشود بیانات ایشان را در حد یک نظریه تلقی کرد.
🔵 متأسفانه عدهای از کارشناسان غربگرا چهار دهه است که در گلوگاهها ایستادهاند و بر سکان برنامهریزی کشور در حوزههای مختلف حکومت میکنند و بسیاری از آنها تقریباً ثابتاند، اما هیچگاه حاضر نیستند ضعفها و مشکلات و بحرانهای اقتصادی و اجتماعی را به برنامهریزی خودشان نسبت بدهند و همیشه به لطایفالحیلی در قالب اپوزیسیون ظاهر میشوند و ضعفها را به اسلام و مردم و نهاد ولایت فقیه نسبت میدهند و خودشان را تبرئه میکنند! این امر در حالی است که بسیاری از این بحرانها ناشی از برنامهریزیهای مدرن و ناسازگار با فرهنگ دینی و بومی در کشور ماست.
🔵 در دانشگاههای ما، لایههای رویین این علوم تدریس میشود و معمولاً فقط تکنسینِ علمی تربیت میشود، نه دانشمندی که بتواند علم را تجزیه و تحلیل کند. ما باید لایههای زیرین را هم به دانشجویان عزیز نشان بدهیم. در مرحله دوم باید با یک مهندسی معکوس، سؤالاتی را که متوجه عرصه اندیشه اسلامی است را پیدا کنیم و به پاسخ آنها بپردازیم و سپس، آن پاسخها را در علوم اسلامی فراوری کنیم. در مرحله سوم باید نرمافزاری تولید کنیم که بتواند عقلانیت اسلامی و شبکه علوم اسلامی و بانک اطلاعات اسلامی را بهصورت همافزا در کنار یکدیگر قرار دهد.
▶️ https://b2n.ir/m28441
☑️ @mirbaqeri_ir
حکمرانی مردم .mp3
5.7M
🎧 استاد میرباقری | قطعه صوتی با عنوان «حکمرانی مردم»، ۱۴۰۰/۱۰/۲
💥 مهمترین چالشِ #مرحله_دولتسازی شکاف بین «سیاستگذاری» و «برنامهریزی» است.
◀️ جریان انقلاب اسلامی در سیاستگذاری حضور دارد اما الگوهای برنامهریزی عمدتاً به جریان توسعهگرا واگذار شده.
امروز عقلانیت توسعه در سطح برنامهریزی حضور فعال دارد و عقلانیت انقلاب در سطح برنامهریزی حضور فعال ندارد و حداکثر در سندنویسی حضور دارد که همان سندها وقتی به دست برنامهریزان میرسد به الگوهای خودشان تطبیق میدهند!
💥 مهمترین چالش در #مرحله_جامعهسازی، گسترش مشارکت اجتماعی مبتنی بر ایمان و عقلانیت است.
◀️ جمهوریت باید در فرایند تصمیمسازی و تصمیمگیری هم حضور پیدا کند، نه صرفاً در انتخابات. البته این فرایند با حضور تودهای محقق نمیشود، بلکه باید ساختارهایی طراحی شود تا مشارکت عمومی را بهشکل شبکهای (نه متمرگز) محقق کند.
این مدل آرامآرام #دولت_مردم را شکل خواهد داد و جامعه اسلامی شکل خواهد گرفت.
#دولت_مردم
#حکمرانی_مردم
☑️ @mirbaqeri_ir