eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
33.1هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
446 ویدیو
143 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 ضرورت استنباط از آیات و روایات استاد سید محمدمهدی میرباقری: «[متناظر با] همان بحث فلسفه اجتماعي که مرحوم علامه مي‌گويند، ما باید حکمت اجتماعي را مطرح کنیم. اینکه جامعه چگونه ديني مي‌شود؟ شما مي‌دانيد هم اعتقادات، هم احکام، هم اخلاق، فرع بر ولايت حقه‌اند. و تحققش هم فرع بر تولي است. در اخلاق بهترين بياني که هست، در حديث عقل و جهل است که تمام صفات حميده به وجود مقدس نبي اکرم عطا شده، به ديگران صفات حميده داده نمي‌شود، قواي بندگي حضرت‌اند. خداي متعال امر فرمود «أَدْبِرْ فَأَدْبَرَ»، «أَقْبِلْ‏ فَأَقْبَلَ‏»، «خَلَقْتُكَ خَلْقاً عَظِيماً وَ كَرَّمْتُكَ عَلَى جَمِيعِ خَلْقِي». بعد هم 75 لشکر برايش خلق کرد. تمام صفات حميده از ايمان، توکل، يقين، رضا، صبر، زهد، ايثار، تواضع، اينها از قواي نبي اکرم‌اند. اگر کسي ذيل نبي اکرم قرار گرفت، متصف به اين اخلاق مي‌شود. اگر جامعه‌اي ذيل حضرت قرار گرفت، مناسبات انساني و اخلاقي‌اش مناسبات اخلاق حميده مي‌شود. و اگر ذيل او قرار نگرفت، مناسباتش مناسبات اخلاق رذيله مي‌شود. و اگر ذيل او قرار گرفت، کم‌کم احکام و نماز و روزه و فروع محقق مي‌شود. اين را در روايات، عرض کردم هم در اخلاق بيان شده، هم در احکام. من چند تا روايت بخوانم. از اينها مي‌خواهم يک ، و به نوعي يک فلسفه اجتماعي، استظهار کنيم که جامعه چگونه ديني مي‌شود. آيا جامعه با عمل به احکام، ديني مي‌شود يا با اخلاق، ديني مي‌شود يا با ولايت، ديني مي‌شود...» (درس فلسفه اصول، جلسه ۱۰، تاریخ ۱۴۰۰/۹/۳) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4223 ☑️ @mirbaqeri_ir
حکمت و پیشرفت.MP3
2.77M
🎧 استاد میرباقری | الگوی پیشرفت بر اساس «حکمت» طراحی می‌شود. ۱۴‌۰۰‌/۹/۱۴ ◀️ تفاوت حکمت مضاف با فلسفه مضاف (کم‌کیفیت) ☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیت‌الله میرباقری
💥 انسانِ ریاضت‌نکشیده و تمرین‌نکرده و مهیانشده، از پسِ امتحانات و فتنه‌های بزرگ برنخواهد آمد. اگر د
💥 هم طریقِ رسیدن به مقام بندگی است و هم . خداوند به انسان عطا می‌کند که بنده شود، و از او می‌گیرد که بنده شود! چه موضوعیتی دارد ثروت و آبرو، اگر نتوانی با آن‌ها خدا را به دست بیاوری؟ : «هدف چیست؟ هدف این است: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیعْبُدُونِ». خداوند چرا به کسی پول می‌دهد و می‌گوید که به دیگری قرض بده؟! «مَنْ ذَالَّذی یُقرِضُ الله قَرْضاً حَسَناً؛ کیست که به خدا قرض نیکو بدهد؟». آیا خدا محتاج است؟ آیا خودش نمی‌تواند به کسی پول بدهد؟ این حرف یهودی‌ها بود که می‌گفتند "ما هیچ وقت به کسی کمک نمی‌کنیم. چرا؟ چون خدا می‌تواند خودش عطا کند! کسی که خدا برایش عطا نکرده، چرا من به او ببخشم؟" خدای متعال این حرف را تخطئه می‌کند. درست است که خدا می‌تواند خودش عطا کند، ولی اگر همه را خدا عطا کند، نه شما رشد می‌کنید و نه آن شخص. اینکه خدا می‌گوید از این دست بگیر و از آن دست بده، چون رشد ما در این است که از یک دست بگیریم و با دست دیگری بدهیم. وقتی انسان این را فهمید، متوجه می‌شود که اگر به او ثروت دادند، برای این است که بنده شود. خدا اصل است. ما برای بت‌پرستی نیامده‌ایم. اگر پول را از تو می‌گیرند برای این است که باز به خدا برسیم. پس، فی‌الواقع خداوند می‌فرماید نگاهتان را اصلاح کنید. از قبل نوشته شده که به چه کسی باید چه چیزی بدهم. من می‌دانم که چه کسی با ثروت می‌تواند به خدا برسد و چه کسی با فقر. چه کسی با «بیماری» و چه کسی با «صحت». چه کسی با آبرو و چه کسی با ریخته شدن آبرو. من برای شما حساب و کتاب می‌کنم. دقیق هم هست. بنابراین، وقتی به شما عطا می‌کنند مغرور نشوید. چه موضوعیتی دارد ثروت و آبرو، اگر نتوانی با آن خدا را به دست بیاوری؟ اگر آبروی شما ریخته شد و در بی‌آبرویی خدا را پیدا کردید چه اشکالی دارد؟ چه اشکالی دارد آدم بیست سال و سی سال فقیر باشد ولی خدا را پیدا کند؟ آیا نمی‌ارزد؟». ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 امتحان وجود مقدس حضرت زهرا(سلام الله علیها)، که در زیارت‌نامۀ آن حضرت مطرح شده، عهد هدایت و شفاعت مردم است. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: "در زیارت نامه مختصر ولی پرمغز حضرت زهرا(س) می‌خوانیم:  «يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَكِ أَوْلِيَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوكِ ص وَ أَتَانَا بِهِ وَصِيُّهُ ع فَإِنَّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْنَاكِ إِلَّا أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُمَا بِالْبُشْرَى لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوَلَايَتِكِ» با اینکه، در زیارت حضرت زهرا(س) حجم عبارات بسیار محدود است لکن مشتمل بر معارف بسیار بلندی است، که سه فراز اساسی دارد:  ◀️ بیان کننده این است که حضرت زهرا(س) قبل از اینکه لباس خلقت بشری بپوشند موردامتحان قرار گرفتند و در این امتحان، خداوند ایشان را صابره یافته است. امتحان‌گیرنده خداوند متعال است که قبل از خلقت در این عوالم، حضرت زهرا(س) را در این امتحان پایدار یافته است. ◀️ زیارت، نقش مؤمنین را بیان می‌کند، که ولایت و  محبت اهل بیت(ع) را در دل داشته و بر تمام دینی که پیامبر اکرم(ص) و وصی ایشان حضرت امیرالمومنین(ع) آورده‌اند استوارند و تبعیض در دین ندارند. ◀️ زیارت نیز درخواستی است که بعد از این ولایت و تصدیق و پایداری و صبر، مؤمنین از حضرت زهرا(س) دارند، و آن هم درخواست الحاق به طهارت نفس است، که به دست صدیقه طاهره(س) محقق می‌شود، که حقیقت طهارت همان توحید و پاک شدن از شرک آشکار و خفی است. امتحان خداوند متعال متناسب با ظروف انسانها، متغیر است، گاهی این امتحان عمومی است، مانند عهد بندگی که در آیه «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَني آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبين» به آن اشاره شده، و انسان به این دنیا آمده است تا به این عهد عمل کند، لکن انسان بسیاری از چیزها از جمله این عهد را فراموش کرده، لکن آنانی که اهل راه هستند آرام‌آرام به وادی عهد می‌رسند و عهدهایشان به یادشان می‌آید. عهدی نیز مخصوص خاصان درگاه خداست، که عهد اقامه بندگی در عالم است... لذا خداوند ایشان را در لباس بشر آفریده است تا با خاکیان همنشین شده و در عبور از عالم دنیا معبری برای بندگان خدا بزنند و آنان را از ظلمت و ضلال به سمت توحید هدایت کنند، لذا بلای ایشان معبر ما و همه کائنات است". ☑️ @mirbaqeri_ir
روضه قدیمی فاطمیه.mp3
4.81M
آيا بر در خانه‌‏اش - که آيه نور بر مناره آن است - آتش افروخته مي‌‏شود؟ (أتُضْرَمُ النارُ بِبَاب دَارِهـــــا/ وآيةُ النُــــــــــورِ على منارِها) درِ خانه او درِ خانه پيامبر رحمت، و درِ درهاي نجات امت است  (و بابُها بابُ نبيِ الرحمــــــــةْ/ وبابُ أبوابِ نجاةِ الأمـــــــــــة) (روضه قدیمی فاطمیه) ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 تصرف حضرت زهرا سلام الله علیها برای بازگرداندن عالَم به مدار حق بود؛ اما ‌به‌دنبال دولت مستعجل نبودند؛ می‌دانستند که باید قرن‌ها بگذرد تا عالَم به مدار ولایت باز گردد. 💠 : «صدیقه طاهره(س) دنبال دولت مستعجل نبودند؛ کمااینکه سیدالشهدا(ع) دنبال تغییر موازنه قدرت در شرایط تاریخی سال ۶۱ هجری نبودند و نمی‌خواستند حکومت را در سال ۶۱ هجری بگیرند؛ چون حضرت می‌دانستند بعد از شهادت ایشان هم مردم آمادگی ندارند و دنبال امام سجاد(ع) نمی‌آیند؛ چطور قبل از شهادت ایشان تحمل حکومتشان را بکنند؟ همچنان‌که در روايات، اشاره شده، حضرت دنبال اقامه تاریخی حکومت حق هستند که در ظهور و رجعت اتفاق می‌افتد؛ دنبال ارتقاء وجدان بشر بودند و می‌خواستند اخلاق بشر را به جایی برسانند که تحمل ولایت کفر را نکند و جز ولایت حق را تحمل نکند. صدیقه طاهره(س) هم همین‌گونه بودند؛ می‌دانستند دیگر کار تمام شده و باید قرن‌ها بگذرد تا عالم به مدار خودش باز گردد. تصرف ايشان برای بازگرداندن عالم به مدار حق بود؛ لذا مزد ایشان ظهور امام(عج) است. یکی از وعده‌هایی که خدای متعال به ایشان داده است این است که ظهور حتماً اتفاق می‌افتد. تلقی بنده از قرآن این است که عصر ظهور، عصر تجلی حضرت زهرا(سلام الله علیها) از ورای امام زمان(عج) است که فرمود: «سَلَلْتَ مِنْهَا أَنْوَارَ الْأَئِمَّةِ». ☑️ @mirbaqeri_ir
400-09-25 mirbagheri v~aghe'eh bad az RE peyambar (S) dar quran~1.mp3
12.77M
🎵 🔸 استاد سید محمدمهدی میرباقری ▫️موضوع: وقایع بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله ⏱ 25 آذر 1400
400-09-26 mirbagheri shenakht rah peyambar (S) - mamuriyat H zahra (S) bad az RE H rasul (S)~1.mp3
14.31M
🎵 🔸 استاد سید محمدمهدی میرباقری ▫️موضوع: شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام ⏱ 26 آذر 1400
400-09-27 mirbagheri magham shefa'at H zahra (S) va H rasul (S)~1.mp3
13.21M
🎵 🔸 استاد سید محمدمهدی میرباقری ▫️موضوع: مقام حضرت زهرا علیهاالسلام ⏱27 آذر 1400
📜 🎧 سخنرانی استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری در «همایش آیت اخلاق و حکمت» در سالگرد رحلت مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی 🔵 مرحوم استاد آیت‌الله حائری شیرازی در موضوعِ تحول در علوم انسانی عمدتاً جزو مبناگرایان هستند و تلاش می‌کنند تا مبانی علم مدرن را به‌ویژه در حوزه انسان‌شناسی بازشناسی کنند و آنها را مبتنی بر فرهنگ اسلام بازآفرینی کنند. ایشان تلاش می‌کردند که بر اساس این مبنای انسان‌شناسانه، به تولید نظریه در حوزه علوم بپردازند؛ در بعضی از قسمت‌ها هم واقعاً می‌شود بیانات ایشان را در حد یک نظریه تلقی کرد. 🔵 متأسفانه عده‌ای از کارشناسان غربگرا چهار دهه است که در گلوگاه‌ها ایستاده‌اند و بر سکان برنامه‌ریزی کشور در حوزه‌های مختلف حکومت می‌کنند و بسیاری از آنها تقریباً ثابت‌اند، اما هیچ‌گاه حاضر نیستند ضعف‌ها و مشکلات و بحران‌های اقتصادی و اجتماعی را به برنامه‌ریزی خودشان نسبت بدهند و همیشه به لطایف‌الحیلی در قالب اپوزیسیون ظاهر می‌شوند و ضعف‌ها را به اسلام و مردم و نهاد ولایت فقیه نسبت می‌دهند و خودشان را تبرئه می‌کنند! این امر در حالی است که بسیاری از این بحران‌ها ناشی از برنامه‌ریزی‌های مدرن و ناسازگار با فرهنگ دینی و بومی در کشور ماست. 🔵 در دانشگاه‌های ما، لایه‌های رویین این علوم تدریس می‌شود و معمولاً فقط تکنسینِ علمی تربیت می‌شود، نه دانشمندی که بتواند علم را تجزیه و تحلیل کند. ما باید لایه‌های زیرین را هم به دانشجویان عزیز نشان بدهیم. در مرحله دوم باید با یک مهندسی معکوس، سؤالاتی را که متوجه عرصه اندیشه اسلامی است را پیدا کنیم و به پاسخ آنها بپردازیم و سپس، آن پاسخ‌ها را در علوم اسلامی فراوری کنیم. در مرحله سوم باید نرم‌افزاری تولید کنیم که بتواند عقلانیت اسلامی و شبکه علوم اسلامی و بانک اطلاعات اسلامی را به‌صورت هم‌افزا در کنار یکدیگر قرار دهد. ▶️ https://b2n.ir/m28441 ☑️ @mirbaqeri_ir