eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
32.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
373 ویدیو
137 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
در محضر آیت‌الله میرباقری
💥 زیارت جامعۀ کبیره، مابه‌النزاعِ مکتب تشیع با مکاتب دیگر است. 💥 زیارت جامعه کبیره سه رکن دارد: ۱) س
⚫️ به مناسبتِ شهادت امام هادی(علیه السلام) می‌توانید جلسات دیگری از از «مجموعه جاری حکمت» را استماع و نکته‌برداری کنید. 🌠 رابطه «بیت‌الامام» و «بیت النبوة» (شرحِ «السَّلامُ عَلَيْكُمْ يا أهلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ») https://eitaa.com/jariehekmat/318 🌠 رابطه امام با عناصرِ وجودی مؤمن (شرحِ «وَ عَنَاصِرَ الْأَبْرَارِ») https://eitaa.com/jariehekmat/320 🌠 رابطه بلاد ایمانی با روح امام/ رابطه شهر و نظام ارزشی (شرحِ «وَ أَرْكَانَ الْبِلَادِ») https://eitaa.com/jariehekmat/322 🔗 جدول بستۀ «شرح زیارت جامعۀ کبیره» https://eitaa.com/jariehekmat/309 ☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 پزشکان و پرستاران! اجرتان با خدا 🔻 رهبر انقلاب: کارتان بسیار با ارزش است. هم ارزش جامعه‌ی پزشکی و پرستاری را در جامعه بالا میبرد که برده، هم مهمتر از این، ثواب الهی است که خدای متعال قطعاً به شما اجر خواهد داد و ثواب خواهد داد و امیدواریم که ان‌شاءالله این کار برجسته و سنگین خیلی هم طولانی نشود و ان‌شاءالله زودتر کلک این ویروس منحوس گرفته بشود. ۹۸/۱۲/۸ 💻 @Khamenei_ir
🌠 دعای فرج امام زمان(عج)
نجوا با امام زمان .mp3
2M
🎧 استاد میرباقری | نجوا با امام زمان(عج) ای به دل‌ها درد عشقت، جاودانه جاودانه/ می‌کشم بارِ غمت را عاشقانه عاشقانه  گرچه من لایق نبودم صید چشمان تو گردم/ سینه ناقابلم شد تیر عشقت را نشانه  ای امید و آرزویم، افتخار و آبرویم/ من به غیرت دل نبستم، ای یگانه ای یگانه   ای که طاووس بهشتی! جلوه‌ای کن جلوه‌ای کن/ تا به کی ای مرغ قدسی، جای تو در آشیانه ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 حوادث زندگیِ ما اتفاقی و تصادفی نیست، بلکه مقدراتی است که با دست تقدیر الهی رقم خورده است. 💥 قصۀ یوسف صدیق، در نگاه ظاهری، بر اساسِ چند حادثۀ تصادفی شکل گرفته است، ولی خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «ما بودیم که به یوسف مکنت دادیم». 🔵 آیت‌الله میرباقری: "قرار گرفتنِ مسئولیتِ «خدمتِ به آستان اهل بیت(ع) و سربازی امام زمان(عج)» بر دوش اشخاص، با دستِ تقدیرِ خداوند متعال رقم می‌خورد و ناشی از نیست. خداوند متعال در قرآن کریم وقتی ماجرای را بیان می‌کند می‌فرماید که برادران یوسف، او را در چاه انداختند و ماجراهایی پیش آمد تا آنجا که به خانۀ یکی از بزرگان مصر راه پیدا کرد. این بزرگ مصر، وقتی یوسف را از بازار خرید، عظمت و بزرگی را در چهره او دید و به همسرش که فرزندی نداشت گفت "[وَقَالَ الَّذِي اشْتَرَاهُ مِنْ مِصْرَ لِامْرَأَتِهِ] أَكْرِمِي مَثْوَاهُ عَسَىٰ أَنْ يَنْفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا" گفت برده‌وار با او برخورد نکن، او شخصیت بزرگی است و روزی به کارمان می‌آید. و اصولاً او را به عنوان فرزند خودش انتخاب کرد و از آن جا بود که حضرت یوسف به عنوانِ فرزندخواندۀ یکی از بزرگان مصر شد، در حالی که در چند روز قبل، او یک کودک افتاده در چاه، در یک بیابان بود. اگر یک بخواهد این داستان را روایت کند، همه ماجرا را بر اساس تصادفات تحلیل می‌کند: تصادفاً برادرانِ یوسف، او را در چاه انداختند، تصادفاً کاروان تشنه‌ای که مسیرش هیچ‌گاه از این‌جا عبور می‌کرد، گذرش به این جا افتاد، تصادفاً در اینجا تشنه شدند، تصادفاً رفتند آب بیاورند و آب نبود و به‌خاطر تشنگی، مجبور شدند که از آبِ تلخِ چاهی که حضرت یوسف در آن بود استفاده کنند، تصادفاً از این چاه آب برداشتند و تصادفاً یوسف صدیق بالا آمد، تصادفاً ماجرا چنین پیش رفت که او را ببرند و بفروشند، تصادفاً در مصر فروختند، تصادفاً یکی از بزرگان مصر، مشتریِ یوسف شد، تصادفاً عظمت را از چهره او فهمید و دانست که آینده روشنی دارد، تصادفاً خدا به آن‌ها بچه نداده بود، و تصادفاً حضرت یوسف را به عنوانِ فرزندخوانده انتخاب کردند... و تصادفات دیگر... . ما را این‌گونه تحلیل می‌کنیم! ولی خداوند متعال در می‌فرماید «وَكَذَٰلِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِي الْأَرْض»؛ . و تازه، این اولِ تقدیری است که ما با این بنده خوب انجام دادیم، «وَلِنُعَلِّمَهُ مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ ۚ وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَىٰ أَمْرِهِ». این درس بزرگی است: «وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَىٰ أَمْرِهِ». خداوند بر کار خود غالب است و هر کاری را که بخواهد، انجام می‌دهد. خداوند یک گِله‌ای هم از ما می‌کند «وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ»، اگر مردم این را می‌دانستند، به درِ هیچ خانۀ دیگری نمی‌رفتند. این نکته را عرض کردم که ما تلقی نکنیم که تصادف شده و تصادفات دست به دست هم داده و ما آمده‌ایم و اینجا نشسته‌ایم! خیر! بلکه تقدیری پشت‌سرِ این امر هست. یک دستی ما را به اینجا آورده است و فقط یک طرفِ ماجرا ما هستیم، طرفِ اصلیِ ماجرا خداوند متعال و ولیّ او وجود مقدس امام زمان (ارواحنا فداه) است. بنابراین، فرصت‌ها را باید یک نعمت الهی تلقی کرد.‌ نعمت‌های الهی وقتی به سراغ انسان می‌آید، با «شکر» و «کفرِ» انسان است که این نعمت، یا افزون می‌شود یا از دست می‌رود." ☑️ @mirbaqeri_ir
📣 برنامۀ تلویزیونی با عنوان: 🖼 اندیشه و عملِ «مرحوم علامه سید منیرالدین حسینی» 📹 با حضور: «استاد سید معزالدین حسینی» و «استاد سید داود ساجدی» 🕘 یکشنبه، ۱۱ اسفند ۹۸/ ساعت ۲۱/ شبکه ۴ سیما ☑️ @mirbaqeri_ir
چهار مشکل جوانان .mp3
1.06M
🔊 قطعۀ صوتی از «مرحوم علامه سید منیرالدین حسینی» با موضوع «مشکلات جوانان» 💥 مشکلات جوانان، ناشی از حاکمیت «الگوی سرمایه‌داری» بر این کشور است. ☑️ @mirbaqeri_ir
📺 لینک برنامۀ تلویزیونی "اندیشه و عملِ «مرحوم علامه سید منیرالدین حسینی»" (شبکه چهار/ ۱۱ اسفند ۹۸/ ساعت ۲۱)، در تلوبیون: http://www.telewebion.com/episode/2223177 🔳 ۱۲ اسفندماه ۹۸، نوزدهمین سالروزِ رحلتِ متفكّرِ فرزانه، علامه سید منیرالدین حسينی الهاشمی است. برای شادی روح آن مرحوم، فاتحه‌ای قرائت بفرمایید. ☑️ @mirbaqeri_ir
حديث کساء .mp3
5.45M
🔊 قرائت با نوای استاد میرباقری، ۱۳‌‌۷۹ 🔍 عَنْ فاطِمَهَ الزَّهْراَّءِ عَلَیْهَا السَّلامُ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ... ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 «توحید» به‌معنای نادیده گرفتن «اسباب» نیست؛ دنیا عالَم اسباب است. 👈 اما در ورای این اسباب، باید دست خداوند را دید و همۀ خوف و اميدمان به او باشد؛ «وَ بِيَدِكَ لَا بِيَدِ غَيْرِكَ زِيَادَتِي‏ وَ نقْصِي‏ وَ نفْعِي وَ ضُرِّي‏». 💥 باید از حوادث و خطرات، رهنمون شویم به‌سمت توحید. باید از شرک‌های خفیّ رهایی یابیم. 🔵 استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔹 قرار نيست ما با موحد شدن، را رها کنيم؛ اينجا عالم اسباب است. ولي به اسباب نبايد تکيه کرد که اين باعث شرک مي‌شود. اينکه ما بر زمين تکيه داريم و سفتي آن، محل اتکاء است، نبايد ما را غافل کند و گمان کنیم که زمين ما را نگه داشته است، بلکه خداوند است که ما را نگاه داشته است. مگر همين زمين سفت نرم نشد و قارون را در خودش فرو برد؟! ما بايد همه خوف و اميدمان به خدا باشد. آيا ما اين‌گونه‌ايم؟ يا اينکه تا پول همراهمان هست آسوده‌ايم ولي امان از روز نداري و اضطراب‌هاي آن. 🔹 حضرت ابراهيم(ع) هاجر و فرزندش اسماعيل(ع) را در کوير گذاشت و رفت در حالي که آنجا هيچ خبري نبود. بيابان برهوت بود. قرآن مي‌گويد «رَبَّنا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتي‏ بِوادٍ غَيْرِ ذي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنا لِيُقيمُوا الصَّلاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوي إِلَيْهِمْ وَ ارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُون». يعني خدايا من اهل خودم را در اين بيابان غيرقابل کشت سکني دادم تا اقامه صلاة در اينجا شود؛ تو خودت دل‌هاي خوبان خودت را به سمت آنها متمايل کن (که در روايت داريم: اينها شيعيان هستند) و از ثمره و محصول آماده به آنها برسان. عجيب است! او در دل کوير ثمره کار ديگران را مي‌خواهد و البته خدا مي‌تواند. حقيقت همين است که خدا رزاق است. 🔹 ما شرک‌هاي مختلفي داريم. ترس‌هايمان را نگاهي بياندازيم! به چه چيزي احساس فقر نداريم؟! و البته عذاب‌ها و رنج‌هاي ما همه براي همين شرک‌هاست. اگر به وادی توحيد رفتيم آنجا وادي امن است «لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِي‏ فَمَنْ دَخَلَهُ أَمِنَ مِنْ عَذَابِي‏». حتي ترس ما از زلزله و... از همين‌جا سرچشمه مي‌گيرد. مگر سفتي زمين ما را نگه داشته بود که حالا با لرزش آن، ما را ترس بر مي‌دارد؟! نقل شده است که در حجره‌ای که درس توحید می‌دادند لرزشی اتفاق افتاد و شاگردان فرار کردند. بعد که به درس برگشتند ديدند که استاد هیچ حرکتی نکرده و سر جای خودش نشسته و می‌گويد: برگرديد شاگردان مکتب توحيد! 🔹 بايد به رسيد و الوهيت خداوند را فقط ديد و به آن متوسل شد. لکن جدا شدن ما از اين اسباب، با ترس همراه است. اينکه عده‌اي در دنيا به پوچي و خودکشي و ... مي‌رسند به‌خاطر همين است که جداشدن اين اسباب را مي‌بينند و متوجه مي‌شوند که اين اسباب اگر کاره‌اي هم باشند مدتي کوتاهي است. لذا ترس و ياس و نااميدي آنها را فرا مي‌گيرد. لکن اينها به اين نمي‌رسند که با بريدن از اينها بايد به خدا گره خورد. يعني از سستي اين عالم به تکيه‌گاه عالم رهنمون نمي‌شوند و به او تکيه نمي‌کنند. حال ما به برکت رسول الله(ص) از رها شده‌ايم لکن در ما کم نيست. اينها که در فضاي تهديد و تحريم دشمنان اسلام مي ترسند و عقب مي نشينند به‌خاطر همين است. شرک است که فکر کنيم که دنيا رزق ما به دست قدرت‌هاست و آنها ضامن سلامتي و امنيت ما هستند. مگر از اينها کاري بر ما آيد؟! «وَ بِيَدِكَ لَا بِيَدِ غَيْرِكَ زِيَادَتِي‏ وَ نقْصِي‏ وَ نفْعِي وَ ضُرِّي‏». 🔹 همه گناه‌ها هم ريشه در شرک دارد که قبيح هستند. قلب مشرک است وقتي دروغ مي‌گويد. کاسب اگر دروغ مي‌گويد به‌خاطر همين است که خدا را رزاق نمي‌بيند. بايد برسيم به اينکه آب و زمين و... کاره‌اي نيستند. لذا بايد در ابتداي هر چيزي بسم الله بگوييم تا استعانت خود از اسماء الهي و خداوند را نشان دهيم و متذکر آن باشيم وگرنه غفلت است. دست زدن به مکروهات هم در درونش شرک‌هاي خفي دارد. اگر گفتند فلان چيز مکروه است و مطلوب خدا نيست چرا مي‌خوريم؟ مگر با غير آن تأمين نمي شويم؟! اگر کسي نگاه آلوده مي‌کند فکر مي‌کند در آن، نيازش مرتفع مي‌شود، لکن نگاه کنترل نشده، ما را تأمين مي‌کند يا خدا؟» ☑️ @mirbaqeri_ir
متن و ترجمۀ دعای هفتم صحیفۀ سجادیه، که رهبر انقلاب خواندن آن را برای رفع بلا توصیه کردند: ⬇️
🔺دعای هفتم صحیفۀ سجادیه🔻 اي آن‌كه گرهِ كارهاي فروبسته به سرانگشت تو گشوده مي‌شود، و اي آن‌كه سختيِ دشواري‌ها با تو آسان مي‌گردد، و اي آن‌كه راه گريز به‌سوي رهايي و آسودگي را از تو بايد خواست. سختي‌ها به قدرت تو به نرمي گرايند و به لطف تو اسباب كارها فراهم آيند. فرمانِ الهي به نيروي تو به انجام رسد، و چيزها به ارادۀ تو موجود شوند، و خواستِ تو را، بي ‌آن‌كه بگويي، فرمان برند، و از آنچه خواستِ تو نيست، بي آن‌كه بگويي، رو بگردانند. تويي آن‌كه در كارهاي مهم بخوانندش، و در ناگواري‌ها بدو پناه برند. هيچ بلايي از ما برنگردد مگر تو آن بلا را بگرداني، و هيچ اندوهي برطرف نشود مگر تو آن را از دل براني. پروردگار من، اينك بلايي بر سرم فرود آمده كه سنگيني‌اش مرا به زانو درآورده، و به دردي گرفتار آمده‌ام كه با آن مدارا نتوانم كرد. اين همه را تو به نيروي خويش بر من وارد آورده‌اي و به‌سوي من روان كرده‌اي. آنچه تو بر من وارد آورده‌اي، هيچ‌كس باز نَبَرد، و آنچه تو به‌سوي من روان كرده‌اي، هيچ‌كس برنگرداند. دري را كه تو بسته باشي. كَس نگشايد، و دري را كه تو گشوده باشي، كَس نتواند بست. آن كار را كه تو دشوار كني، هيچ‌كس آسان نكند، و آن‌كس را كه تو خوار گرداني، كسي مدد نرساند. پس بر محمد و خاندانش درود فرست. اي پروردگار من، به احسانِ خويش دَرِ آسايش به روي من بگشا، و به نيروي خود، سختيِ اندوهم را درهم شكن، و در آنچه زبان شكايت بدان گشوده‌ام، به نيكي بنگر، و مرا در آنچه از تو خواسته‌ام، شيرينيِ استجابت بچشان، و از پيشِ خود، رحمت و گشايشي دلخواه به من ده، و راه بيرون شدن از اين گرفتاري را پيش پايم نِه.
⚡️ شُیوع بیماری طاعون در نجف/ ماجرای دستیابیِ «سید محمدباقر قزوینی» به اسرار توحید 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «مرحوم حاجي نوري در احوالات عالم بزرگوار، سيد محمدباقر قزويني (از مشاهیر علمی شیعه در قرن سیزدهم، و خواهرزاده مرحوم علامه بحرالعلوم) نقل می‌کنند که ایشان می‌گوید: در عراق آمد و فراگير شد و را هم در بر گرفت. مردم از شهر رفته بودند و نجف خلوت شده بود. افراد کمی مانده بودند از جمله من و يک روحاني ديگري از ايران، که به مؤمنین ‌خدمت می‌کردیم... . يک روز که در کوچه‌هاي شهر نجف عبور مي‌کردم، به يک شخصيت بسيار جليل‌القدري برخورد کردم که من او را در اين شهر زيارت نکرده بودم. به من فرمودند: به زودي به تو عطا مي‌شود. چند شب گذشت. شبي در خواب ديدم که دو تا مَلَک از آسمان پايين آمدند، در دست یکی، لوح‌هايي یا نوشته‌هايي هست، در دست دیگری هم ترازويي هست. بعد، اين الواح را دو به دو مقابل هم قرار مي‌دهند و مي‌سنجند و با هم سبک‌ سنگين مي‌کنند. متوجه شدم که اين الواح مربوط به علوم و معارف اصحاب نبي اکرم (ص) و اصحاب ائمه هدات معصومين(ع) از يک طرف، و علماي شيعه از طرف ديگر است، اين دو گروه را با هم مقايسه مي‌کنند؛ اصحاب را با مرحوم کليني، مرحوم صدوق، سيد مرتضي، سيد رضي و.... اندازه‌گيري مي‌کنند که معارف کدام‌يکي بيشتر است. فرضاً فلان صحابي را با فلان عالم بزرگوار شيعي. و اين الواح را هم به من نشان مي‌دادند و مي‌ديدم. يک به يک، اينها را اندازه‌گيري کردند تا رسيد به مرحوم بحرالعلوم. و آن مَلَکي که ترازو در دستش بود، فرمود ما آمديم و مأمور هستيم اين الواح را به اين آقا هم نشان بدهيم. اين الواح معارف را به من نشان مي‌دادند. وقتي از خواب بيدار شدم، به‌اندازه‌اي از معارف الهي به من عطا شده بود که اگر به اندازه عمر نوح مي‌خواستم تلاش کنم، اين معارف به دست نمي‌آمد. اینها مبالغه نيست. واقعاً بوده‌اند اهل سرّي که از اين دست معارف داشتند. اگر کسي اهل تحمل شد، آن عنايات به او مي‌شود و متناسب با ظرفیتش، باب معارف به روي او باز مي‌شود. همه نمی‌توانند مستقيم از سرچشمه بنوشند؛ گاهي واسطه مي‌خورد، گاهي واسطه‌ها بيشتر هستند، گاهي واسطه‌ها کمتر هستند. ولي بالاخره اگر کسي اهل تحمل و اهل استقامت شد، به ميزاني که استقامت بکند و آمادگي و وسعت وجودی پيدا کند و بتواند بار اين معارف را بکشد، به او اين معارف را عنايت مي‌کنند.» ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 همان‌طور که امام صادق(ع) در سن ۶۵ سالگی مصداق زیارت جامعه کبیره هستند، امام جواد(ع) در ۹ سالگی مصداق این زیارت‌نامه هستند و هیچ تفاوتی از این حیث وجود ندارد. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «فردی از اصحاب امام رضا علیه السلام _ که ظاهرا اهل مصر بود_ محضر ایشان آمد. چهره امام جواد علیه السلام را می‌دید و برانداز می‌کرد که برای مردم مصر حکایت کند. امام رضا علیه السلام خطاب به او فرمودند: فلانی، همان‌طور که خدای متعال نبوت را به «بزرگ» داده «وَ لَمّا بَلَغَ أشُدَّهُ آتَیناهُ حُکماً» در باب حضرت یوسف و مشابه آن در باب حضرت موسی، به «طفل» هم داده است، «آتَیناهُ الحُکمَ صَبِیّاً». امامت هم همین‌طور است و فرقی نمی‌کند. پیش از این که امام به دنیا بیاید، خیلی از حقائق و علوم به او داده شده است. در روایت هست زمانی که ایشان در رحم مادر قرار دارند، بر پیشانی و کتفشان این‌گونه حک شده که امام کلمه عدل است، «وَ تَمَّت کَلِمَةُ رَبّکَ صِدقاً وَ عَدلاً». در حقیقت، در مأموریت الهی که بر دوش آنها گذاشته شده، فرقی بین بزرگ و کوچکشان نیست. در شأن امام جواد علیه السلام که در ۹ سالگی به امامت می‌رسند زیارت جامعه کبیره خوانده می‌شود و در شأن امام صادق علیه السلام هم که در سن ۶۵ سالگی نیز جامعه کبیره خوانده می‌شود و هیچ تفاوتی از این حیث وجود ندارد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
🚨 رهبر انقلاب: دولت هند در مقابل هندوهای افراطی بایستد! 💠 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی: " قلب مسلمانان جهان از در هند جریحه‌دار است. باید در مقابل و احزاب طرفدار آنها بایستد و با توقف کشتار مسلمانان، از انزوای خود در جهان اسلام جلوگیری کند." 💻 @Khamenei_ir ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 رابطۀ «عبادتِ شب» با «مجاهدتِ روز» «کسی که شب خوبی ندارد، روز خوبی هم ندارد. کسی که شب را به بطالت بگذراند، روز هم هر کاری کند بطالت است. کسانی که شب-‌زنده‌دارند، در روز هم بيدار و زنده‌اند. زنده بودن در حيات روز، در گروِ بيداری و احيای شب است. با احيای در شب، انسان به حيات در روز می‌رسد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 انسان چگونه از زلزله یا بیماری یا حوادث دیگر نترسد؟ ‌«انسان، فقير است. نمی‌توانيم فقير نباشيم. فقير بودن چيز خيلی خوبی برای ماست؛ «يا ايها الناس أنتم الفقراء إلي الله». ولی اگر اين فقر را به جايی تکيه دادی، به زمين، به زبانَت، به گوشَت، به چشمَت، به آب، به خورشيد، ماه، پدر، تجارت، خانه، کتاب، استاد و... تکیه دادی، به همين اندازه مشرک می‌شوی. در اين حالت، وقتی زمين زير پايت سفت است، آرام هستی و وقتی زلزله شد، می‌ترسی. طبيعی است آدمی که به سفتیِ زمين، آرام است، وقتی زمين متزلزل شد، می‌ترسد. چرا نترسد؟ ولی کسي که اتکائش به سکونت زمين نيست و می‌داند اوست که دارد زمين را آرام نگه می‌دارد، چنين کسی وقتی زمين هم می‌لرزد، نمی‌ترسد. می‌گويد: مگر تو قبلاً من را نگه می‌داشتی که حالا که تکانم می‌دهی، بترسم؟ کسي که اتکائش به آب نيست، همه آب‌های زمين هم خشک بشوند، طوری نمی‌شود و اتفاقی نمی‌افتد! می‌پرسد مگر تا به حال شما ما را سيراب می‌کرديد، که حالا شما که نباشيد ما تشنه بمانيم؟! معنی اطمينان نفس اين است: «ِأَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب». يعنی اگر کسی به مقامی رسيد که خداي متعال به او توجه پيدا کرد و متوجه او شد و او هم متوجه خدا شد، اين شخص به مرحله آرامش می‌رسد. قبل از آن، آرامشی نيست. آدمی که روي موج، خانه می‌سازد، او، آرام نيست. موج زير پای انسان می‌لغزد.» ☑️ @mirbaqeri_ir