تاملات قرآنی - روایی
🎙فقر، طریق سیر در درجات توحید! ✨يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ
🔰فقر، طریق سیر در درجات توحید!
💠 يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ 💠
🔻کسانی را که غیر از خدا می خوانید و از آنها کمک می خواهید و صدایشان می زنید، مالک هیچ چیز حتی پوسته هسته خرما هم نیستند و نمی توانند کاری برای شما انجام بدهند. ممکن است انسان بگوید ما که صدا نمی زنیم ولی حقیقت این است که شرک خفی هم نوعی دعوت غیر و نوعی پرستش است؛ منتها شرک خفی است.
🔻وقتی ما از دوستمان کمک می خواهیم و خیال می کنیم او مشکلمان را حل می کند یعنی او را صدا می زنیم و حقیقت این است که او مالک هیچ چیز نیست. وقتی ما از دوست کمک می خواهیم یا از آب برای رفع عطش کمک می گیریم اینها همه صدا زدن است. خداوند متعال هشدار می دهد که این هیچ کاره ها را رها کنید و بیایید به سراغ من که همه کاره هستم.
🔻اگر آنها را بخوانید، صدای شما را نمی شنوند. یعنی خیال نکنید که وقتی دستتان را صدا می زنید آن می شنود بلکه هو المجیب خدا می شنود که دست، شما را اطاعت می کند.هم او شنواست و هم او اجابت می کند. نه اینکه این دوست و دست و زمین و آسمان می شنوند.
🔻همین هایی که شما آنها را صدا می زنید و به آن دل می بندید، روز قیامت از شما تبری می جویند «وَ لَا ینَبِّئُكَ مِثْلُ خَبِیر» و هیچ کس مثل خدا که از اسرار عالم باخبر است، نمی تواند به شما خبر بدهد که سیر شما با این مخلوقات به کجا میرسد.
🔻«یأَیهُّا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلىَ اللَّهِ» یعنی شما فقیر هستید و باید تکیه کنید و صدا بزنید. فقیر که نمی تواند نخواهد. شما فقیر هستید ولی الی الله . فقیر به غیر خدا نیستید و اوست که غنی و حمید است.
🔻شما فقیر هستید و فقیر هم باید استعانت بجوید ولی باید از غنی که خداست بخواهد. یعنی فقرشما، طریق قرب شما به خداست. ما شما را فقیر به غیر قرار ندادیم بلکه فقیر به خودمان قرار دادیم و این فقرتان طریق در سیر در درجات توحید است. چرا همین فقری که نردبان قرب شماست شما آن را به طریق سقوط در وادی جهنم تبدیل می کنید؟
#سوره_ِفاطر(13-15)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(22)
💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢
🔘 @mirbaqeri_tafsir
استاد میرباقری:
در بین همه اعمال شب قدر، آنچه من تأکید میکنم دعا برای وجود مقدس امام زمان(عج) است.
🙌 هیچ عبادتی به اندازه دعا قیمت ندارد و هیچ دعایی به اندازه دعا برای معصوم ارزش ندارد. لذا مکرر دستور هست در همه احوال دعای «اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن» خوانده شود. آدم اگر بفهمد شب بیست و سوم شبی استثنایی است و در این شب استثنایی میگویند: مکرر این دعا را بخوان، دیگر این دعا را در قنوت نمازهایش ترک نمیکند. چون اگر دعایی بهتر از این بود دستور داده میشد آن را بخوانید.
📖 این دعاهایی که در باب حضرت هست، آدم را بزرگ میکند. به خصوص دعاهایی که از معصوم نقل شده برای امام زمان(ع)، این را حتماً در شب قدر بخوانند. از جمله دعا در عصر غیبت که از خود امام زمان نقل شده و مرحوم محدث قمی در اواخر مفاتیح ذکر کرده اند. همچنین دعایی که از امام رضا(ع) نقل شده برای امام زمان(ع) که این دعا را مرحوم محدث قمی در مفاتیح بلافاصله بعد از دعای عهد آوردند. این دعا حتماً در این شب خوانده شود.
#شب_قدر
تفسیر روز بیست و سوم. صافات83.mp3
3.12M
🎙جایگاه و منزلت شیعه کامل!
✨و إِنَّ مِنْ شيعَتِهِ لَإِبْراهيمَ✨
#سوره_صافات(83)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(23)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
تاملات قرآنی - روایی
🎙جایگاه و منزلت شیعه کامل! ✨و إِنَّ مِنْ شيعَتِهِ لَإِبْراهيمَ✨ #سوره_صافات(83) #تفسیر_روزانه_قرآ
🔰جایگاه و منزلت شیعه کامل
💠و إِنَّ مِنْ شيعَتِهِ لَإِبْراهيمَ💠
🔻شيعه كامل كسي است كه امير المومنين علیه السلام را در آن سيماي حقيقي خودش مشاهده می کند، مقام غيب حضرت را می بیند و ایشان را در كنه نورانيتش مي شناسد، اين كمال ايمان و درجه دهم آن است
🔻اين معرفت و سير در وادي هدايت و رسيدن به اين مقام، از طريق معرفت الامام حاصل مي شود، امام اسم اعظم است، نبا عظيم است، اعظم و اكبر آيات است؛ پس اگر اين سير حاصل شد انسان به مقصد رسيده و شيعه كامل مي شود.
🔻شايد حضرت ابراهيم عليه السلام كه در سير معنوي خودش انوار اهل بيت را مشاهده كرده، همين مقام بوده است. ايشان در آن مقامي كه رفتند و ديدند ستاره هايي حول انوار اهل بيت طواف مي كنند عرض كردند: خدايا اينها چه کسانی هستند؟! گفته شد: اينها شيعيان اهل بيت هستند. انقدر مقاماتشان جلوه داشت که حضرت ابراهيم دعا كرد كه از شيعيان بشود و خداي متعال هم اجابت كرد «وَ إِنَ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْراهِيم» شیعه اهل بیت بودن خيلي مقام بالايي است، از اين بالاتر ما نداريم.
🔻اين حديث خيلي عجيب است، در تفسير امام حسن عسگري از وجود مقدس موسي بن جعفر علیه السلام نقل شده است که يك موقعي شيعيان حضرت دور ایشان نشسته بودند، آسمان صاف بود و آن ها آسمان را نگاه مي كردند و غرق در جمال ستاره ها شده بودند. حضرت فرمودند: وقتي آن چهار ملك مقرب از آن آسمان به سوي شما نگاه مي كنند و انوار شما را دور و بر ما مي بينند بيشتر شگفت زده مي شوند!
🔻 وقتي انسان به امام رسيد و نور ایشان در او تجلي كرد ستاره ي عالم ملائكه مي شود.
#سوره_ِصافات(83)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(23)
💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢
🔘 @mirbaqeri_tafsir
تفسیر روز بیست و چهارم. غافر44.mp3
3.99M
🎙اولین قدم برای ورود به وادی بندگی!
✨أُفَوِّضُ أَمْري إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصيرٌ بِالْعِبادِ ✨
#سوره_غافر(44ـ45)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(24)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
تاملات قرآنی - روایی
🎙اولین قدم برای ورود به وادی بندگی! ✨أُفَوِّضُ أَمْري إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصيرٌ بِالْعِباد
🔰کار خدا را به خدا تفویض کن!
💠«أُفَوِّضُ أَمْري إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصيرٌ بِالْعِبادِ»💠
🔻مومن آل فرعون جزو شخصیت های فوق العاده بود. با اینکه از مسلمات ماست که کسی قابل مقایسه با امیرالمومنین نیست ولی از عظمت این فرد همین بس که در روایات ما اهل بیت فرمودند که صدقین سه نفر هستند: حبیب نجار، مومن آل فرعون و امیرالمومنین.
🔻وقتی مومن آل فرعون وارد کار می شود و در میدان درگیری دستگاه فرعون قرارمی گیرد خداوند یک جمله از او نقل می کند:«أُفَوِّضُ أَمْري إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصيرٌ بِالْعِبادِ»
🔻اگر انسان نتواند کار خودش را به خدا تفویض کند هیچ وقت در بندگی کردن در لحظه های سخت، موفق نمی شود. شرط اینکه انسان مشغول امر و نهی خداوند متعال باشد این است که امر خودش را به او تفویض کند. و معتمد هم باشد که اگر کار خودت را به خدا تفویض کردی او برای تو تدبیر خوب می کند.
🔻معنی تفویض این است که کار خدا را به خدا تفویض بکنی نه اینکه کار خودت را به خدا تفویض بکنی. این اشتباه است که انسان مشغول به خودش باشد. امنیت ما، زندگی ما، همسر ما و تعلقات ما به ما مربوط نیست، نه بوده و نه خواهد بود.
🔻آنچه از ما ساخته است فقط بندگی است بخصوص در لحظات سخت. بندگی وقتی ممکن است که از توجه به خود و دخالت در کار خدا غافل باشیم. اگر فارغ بودید، «فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا» خداوند کار خودش را به خوبی انجام می دهد. او تدبیر خودش را می کند و به بهترین وجه ما را حفظ می کند.
🔻در روایات داریم که گرچه مومن آل فرعون را کشتند و قطعه قطعه کردند ولی ذره ای از سئیات آنها به او نرسید و این همه سختی ها باعث نشد که سیئات آنها او را فرا بگیرد. اگر کسی بخواهد وارد وادی بندگی بشود اولین قدم این است که باید تفویض کند.
#سوره_ِغافر(44-45)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(24)
💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢
🔘 @mirbaqeri_tafsir
تفسیر روز بیست و پنجم. زخرف 33ـ35.mp3
4.48M
🎙مقام عندالرب!
✨و لَوْ لا أَنْ یَکُونَ النّاسُ أُمَّةً واحِدَةً لَجَعَلْنا لِمَنْ یَکْفُرُ بِالرَّحْمنِ لِبُیُوتِهِمْ سُقُفاً مِنْ فِضَّة وَ مَعارِجَ عَلَیْها یَظْهَرُونَ * وَ لِبُیُوتِهِمْ أَبْواباً وَ سُرُراً عَلَیْها یَتَّکِؤُنَ * وَ زُخْرُفاً وَ إِنْ کُلُّ ذلِکَ لَمّا مَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةُ عِنْدَ رَبِّکَ لِلْمُتَّقِینَ✨
#سوره_زخرف(33ـ35)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(25)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
تاملات قرآنی - روایی
🎙مقام عندالرب! ✨و لَوْ لا أَنْ یَکُونَ النّاسُ أُمَّةً واحِدَةً لَجَعَلْنا لِمَنْ یَکْفُرُ بِالرَّح
🔰مقام عند الرب
🔸عده ای همین الان در دارالاخره هستند و از حوض کوثر و شجره طوبی می خورند.
💠و لَوْ لا أَنْ یَکُونَ النّاسُ أُمَّةً واحِدَةً لَجَعَلْنا لِمَنْ یَکْفُرُ بِالرَّحْمنِ لِبُیُوتِهِمْ سُقُفاً مِنْ فِضَّة وَ مَعارِجَ عَلَیْها یَظْهَرُونَ * وَ لِبُیُوتِهِمْ أَبْواباً وَ سُرُراً عَلَیْها یَتَّکِؤُنَ * وَ زُخْرُفاً وَ إِنْ کُلُّ ذلِکَ لَمّا مَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةُ عِنْدَ رَبِّکَ لِلْمُتَّقِینَ 💠
🔻اگر نبود که مردم امت واحده بشوند(یعنی یک امام و یک دین دارند) ما به کسانی که کافر به خدای رحمان هستند آنقدر نعمت می دادیم که غرق در آن شوند. یعنی اگر شما مومنین کافر نمی شدید بیش از این به کافران متاع دنیا می دادیم.
🔻ولی همه اینها متاع دنیا است و آخرت نزد پروردگار است و مقام «عند الرب» است. پس کسانی که در دنیا کافر به رب هستند، دست شان به دنیا می رسد. ولی آخرت برای متقین است.
🔻در روایت داریم که خدا متاع دنیا را به همه داده است ولی ولایت ما را به کسانی داده که آنها را دوست دارد. مقام عندالرب و آخرت را به هر کسی نمی دهند. لذا داریم که آخرت، ولایت ماست. ولایت ما مقام عند الرب است که این نعمت از آن متقین است. ولی دنیا ولایت دشمنان است و بدست آنها هم می رسد.
🔻این دنیا که «لعب و لهو» است. انسان در دارالدنیا با اینکه پیر شده است مشغول بازیگری است لکن بازی گاهی با اسباب بازی است و گاهی با موشک فضاپیما ولی آدم ها همان قدر کوچک هستند فقط بازیگری آنها وسیعتر و دعواشان شدیدتر شده است.
#سوره_ِزخرف(33-35)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(25)
💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢
🔘 @mirbaqeri_tafsir
تفسیر روز بیست و ششم. فتح4.mp3
7.29M
🎙راه رسین به آرامش در صحنه های سخت و حساس!
✨ هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ✨
#سوره_ِفتح(1-4)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(26)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
تاملات قرآنی - روایی
🎙راه رسین به آرامش در صحنه های سخت و حساس! ✨ هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْ
🔰 راه رسین به آرامش در صحنه های سخت و حساس!
💠هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَعَ إِيمَانِهِمْ 💠
🔻همه چیز در همراهی امام است و این همراهی است که ما را به مقصد میرساند. در سوره فتح میفرماید: ما برای تو فتح مبین کردیم و امت تو هرچه گیرشان میآید از صدقه سری توست.
🔻 وقتی این فتح مبین اتفاق بیفتد، خدای متعال برای اینکه همراهان حضرت را در این راه سخت همراهشان کند، «هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ السَّكِینَةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ» یک سکینهای را در قلوب مؤمنین نازل میکند که در روایت به ایمان تعبیر شده است. این سکینهای که بر قلوب مؤمنین نازل شده، موجب آرامشی است که در این راه سخت وقتی کنار حضرت هستند آرام هستند.
🔻در دوران جنگ هشت ساله و دورانی که آمریکا مکرر تهدید به حمله میکرد. دور و اطراف میترسیدند و امام آرام بود و دور و اطرافیان شان هم آرام بودند ولی کشورهای دیگر میترسیدند. وقتی بوش اعلام جنگ در خاورمیانه کرد همه ترسیده بودند حتی روسیه ترسید، تنها کشوری که نترسید ما بودیم و احساس ترس نمیکردیم و احساس امنیت میکردیم زیر سایه ولایت ولی خدا.
🔻به همین خاطر است که میتوانند بایستند. اگر آرامش امام ره نبود، در کنار ایشان این جوانان رشیدی که به شهادت رسیدند، احساس آرامش نمیکردند، وارد این میدان نمیشدند.
🔻بعضی از خاطرات شهدا حیرت آور است؛ می گوید مجروح شدیم و لشگر صدام آمدند و شروع کردند تیر خلاص میزدند. بالای سر من آمدند من نترسیدم. آرامش مطلق داشتم. چطور آدم در این صحنه آرام میشود؟ این انزال سکینه بر رسول است، برای اینکه همراهان بتوانند با رسول بیایند، این سکینه قلب رسول بر مؤمنین نازل میشود. «لِیزْدادُوا إِیماناً مَعَ إِیمانِهِمْ وَ لِلَّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ كانَ اللَّهُ عَلِیماً حَكِیماً»
#سوره_ِفتح(1-4)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(26)
💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢
🔘 @mirbaqeri_tafsir
تفسیر روز بیست و هفتم. نجم31ـ32.mp3
4.9M
🎙خودتان را تزکیه نکنید؟!
✨ فَلا تُزَکوا أَنْفُسَکمْ✨
#سوره_ِنجم(31ـ32)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(27)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
تاملات قرآنی - روایی
🎙خودتان را تزکیه نکنید؟! ✨ فَلا تُزَکوا أَنْفُسَکمْ✨ #سوره_ِنجم(31ـ32) #تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(27)
👈خودتان را تزکیه نکنید!
🔹 لمم به چه معناست؟
🔸آیا اهل ولایت گناه میکنند؟
💠 الَّذِینَ یجْتَنِبُونَ کبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ إِلاَّ اللَّمَمَ إِنَّ رَبَّک واسِعُ الْمَغْفِرَةِ هُوَ أَعْلَمُ بِکمْ إِذْ أَنْشَأَکمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ إِذْ أَنْتُمْ أَجِنَّةٌ فِی بُطُونِ أُمَّهاتِکمْ فَلا تُزَکوا أَنْفُسَکمْ💠
🔻در روایتی از حضرت امیر در کافی آمده است که: «حسنه قبول ولایت ماست و اعتراف به آن و محبت نسبت به ما است. سیئه نیز انکار ولایت و بغض نسبت به اهل بیت است». بنابراین الذین احسنوا یعنی خدای متعال به کسانی که با خود، ولایت نبی اکرم و اهل بیت را می آورند، بشارت می دهد که همه آسمان و زمین لشکر من است و هیچ چیز بیرون از لشکر من نیست. من با این لشکر به افراد پاداش داده وبااین لشکر بدان را مجازات می کنم.
🔻«الَّذِينَ يجَْتَنِبُونَ كَبَائرَِ الْاثْمِ وَ الْفَوَاحِش» اگر می خواهید کسانی که ولایت نبی اکرم را قبول کردند را بشناسید باید بدانید که آنها اهل فحشا و کبائرنیستند. «الا المم»
🔻«لمم» یعنی چه؟ بعضی لمم را گناه صغیره معنا کرده اند بعضی جور دیگر معنا کرده اند. به نظر می رسد روایات این معنا راپذیرفته اند که لمم یعنی لغزش.(رجوع شود به : باب اللمم الکافی)
🔻یعنی ممکن است کسی که اهل ولایت است بلغزد؛گناه از او سر بزند ؛ اما سلیقه او نیست و دائما این کار را نمی کند. از کرده خود پشیمان است. افرادی که اهل احسان هستند خدای متعال هم به آنها پاداش داده و هم گناهان آنها را پاک می کند.
🔻«ان ربک واسع المغفره» این نکته عظیمی است .وقتی که ما گناهی را انجام می دهیم در عالم منتشر می شود. مثل این که هزار تا آجر را بچینید تلنگر به یکی بزنید همه می افتد. گناه ما منتشر می شود. لذا پاک کردن کار ما نیست.«ان ربک واسع المغفره» خدا با وسعت مغفرت خود گناه مومن را تا هرکجا که رفته باشد و لو تا هفت نسل، پاک می کند. در روایت است که گاهی گناه تا هفت نسل می رود. «ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ»(روم/41)
🔻افرادی که حقیقت ولایت نبی اکرم را با خود می آورند، گناهکار نیستند. گناه این افراد لغزش است. خدا شیطان را تهدید کرده و به ما بشارت می دهد که آنها را پاک می کند.
🔻إنَّ رَبَّكَ وَاسِعُ الْمَغْفِرَةِ هُوَ أَعْلَمُ بِكُمْ إِذْ أَنشَأَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَإِذْ أَنتُمْ أَجِنَّةٌ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ فَلَا تُزَكُّوا أَنفُسَكُمْ زیاد خود را به تقوی نسبت ندهید. من زمانی که گل شما را از زمین درست کردم می دانم که چه کسی متقی است و چه کسی متقی نیست. گِل متقین را از گِل پاک زدم و گِل غیر متقین را از گِل ناپاک زدم. «الْخَبيثاتُ لِلْخَبيثينَ وَ الْخَبيثُونَ لِلْخَبيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبينَ و الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ»(نور/26) کسی که می خواهد خباثت کند گلش هم از خباثت است و کسی که می خواهد پاک باشد گلش هم باید پاک باشد خودتان، خودتان را تزکیه نکنید. زمانی که شما در بطون مادران خود پنهان بودید می دانستم چکاره بودید.
🔻همه ما امیدوار هستیم که از خوبان باشیم و اگر نبودیم باید در دنیا کاری کنیم که تطهیر شویم. خدا بشارت می دهد کسانی که متقی هستند حتی اگر لغزشی هم داشته باشند جنود سماوات و ارض در اختیار آنها است. اولاً خدا برای کارهای خوب به آنها پاداش می دهد. در ثانی، بدی آنها را پاک می کند.
#سوره_ِنجم (31-32)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم (جزء 27)
💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢
🔘 @mirbaqeri_tafsir
تفسیر روز بیست و هشتم. منافقون9ـ10.mp3
4.48M
🎙اگر امکانات، اضطرار انسان را نسبت به خداوند زیاد نکند، حجاب او می شود!
✨ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ✨
#سوره_ِمنافقون(9)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(28)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
تاملات قرآنی - روایی
🎙اگر امکانات، اضطرار انسان را نسبت به خداوند زیاد نکند، حجاب او می شود! ✨ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آم
🔸امکانات وسایل سیر و سلوک الهی است.
🔹 اگر امکانات، اضطرار انسان را نسبت به خداوند زیاد نکند، حجاب او می شود.
🔸امکانات را در راه خدا قرار بدهید تا هم خودتان بارور شوید وهم رزق هایتان بارور شود.
💠 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ * وَ أَنْفِقُوا مِنْ مَا رَزَقْنَاكُمْ 💠
🔻«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ » ای مؤمنین مواظب باشید که مثل دیگران نشوید. یعنی اموال و اولاد شما که بهترین نعمتهای خداست، لهو شما نشود. لهو چیزی است که انسان را از هدف بزرگتر باز می دارد.
🔻«وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ» اگر مال و فرزندان لهو شما شد و شما را از خدا غافل کرد، شما جزو بازنده ها هستید. امکاناتی که خدا به ما عطا کرده اینها همه وسایل سیر وسلوک ما هستند و نعمت و مرکب ما هستند.
🔻اگر امکانات ما را از هدف غافل کنند، به طوری که امکاناتی که باید ما را به هدف برسانند لهو ما شوند، این خسارت ما می شود. لذا در قرآن داریم:«يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَليمٍ»(شعراء/88) در روز قیامت هیچ کس از مال و فرزند بهره مند نمی شود مگر کسانی که با قلب سلیم به محضر خدا می آیند.قلب سلیم یعنی قلبی که به ملاقات خدا می رود و جز خدا چیزی در آن نباشد.
🔻کسی که در این دنیا جز با خدا سر و کار نداشته باشد، همه این امکانات را در راه خدا قرار می دهد. بعد امکانات بارور می شود و خودش به خدا می رسد. ولی اگر اینها باعث شود توجه او از خدا کم شود و معطوف به غیرشود و به جای این که توجه انسان را به خدا افزایش دهد و اضطرار او زیادتر شود از خدا غافل شود، این خسارت انسان می شود. اینها حجاب انسان می شود.
🔻«وَ أَنْفِقُوا مِنْ ما رَزَقْناكُمْ» رزقی که به شما داده ایم (که متقین این طور هستندکه همه چیز را رزق می بینند) قبل از اینکه فرصت های تان تمام بشود، (که آبرو و مال همه رزق الهی است) در راه خدا انفاق کنید و به خدا برگردانید و خودتان رشد کنید، قبل از اینکه موت بیاید و التماس کنید که «فَيَقُولَ رَبِّ لَوْ لا أَخَّرْتَني إِلى أَجَلٍ قَريبٍ فَأَصَّدَّقَ وَ أَكُنْ مِنَ الصَّالِحينَ» چرا به من فرصتی نمی دهید که صدقه بدهم و خودم را جزو صالحین قرار بدهم.
🔻اگر انسان بتواند خوب در راه خدا انفاق کند جزء صالحین می شود. قبل از این که فرصت از دست برود از فرصت ها استفاده کنید و امکانات تان را در راه خدا بدهید. اگر این امکانات را نگه داشتید جزو خاسرین خواهید بود. رزق ها و امکانات را در راه خدا قرار بدهید تا هم خودتان بارور شوید وهم رزق هایتان بارور شود.
#سوره_ِمنافقون (9-10)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم (جزء 28)
💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢
🔘 @mirbaqeri_tafsir
تفسیر روز بیست و نهم. معارج19.mp3
5.04M
🎙سه گونه نمازگزار!
✨الْمُصَلِّينَ * الَّذينَ هُمْ عَلي صَلاتِهِمْ دائِمُونَ✨
#سوره_ِمعارج(22ـ23)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(29)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
تاملات قرآنی - روایی
🎙سه گونه نمازگزار! ✨الْمُصَلِّينَ * الَّذينَ هُمْ عَلي صَلاتِهِمْ دائِمُونَ✨ #سوره_ِمعارج(22ـ23) #
🔰 سه گونه نمازگزار!
1⃣ بعضی انسان ها در حالی که رو به خدا ایستاده اند، ولی از تکبیره الاحرام تا سلام آخر، وارد نماز نمی شوند.
2⃣ عده ای با تکبیر وارد نماز می شوند، و عروج و تقربی با آن پیدا می کنند، ولی با سلام آخر نماز از نمازشان بیرون می آیند.
3⃣ عده ای هم در نمازشان می مانند. اینها به #دوام_در_صلاة می رسند.
💠 الْمُصَلِّينَ * الَّذينَ هُمْ عَلي صَلاتِهِمْ دائِمُونَ 💠
🔻 «إِنَّ الْانسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا * إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا * وَ إِذَا مَسَّهُ الخَْيرُْ مَنُوعًا» انسان هلوع آفریده شده است. هلوع یعنی انسان میل به لذت دارد. اگر این میل هدایت نشود کار دست انسان می دهد. لذا آیه می گوید اگر به انسان سختی برسانیم، این انسان جزع و فزع می کند و اگر به او نعمت بدهیم، سد نعمت ها می شود.
🔻اگر انسان نعمت را از دست ما بگیرد و با دست دیگر به ما بدهد، رشد می کند. وقتی انسان نعمت را سد کرد و آنرا نگه داشت نعمت از بین می رود که «ما عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ»(نحل/96) و با از بین رفتن نعمت، خودش هم ضایع می شود.
🔻 گاه انسان بر روی کشتی برای اینکه خودش حفظ شود باید بارش را به آب بیاندازد. قرآن می فرماید «تَثْبيتاً مِنْ أَنْفُسِهِم»(بقره/265) یعنی برای حفظ و تثبیت خودتان انفاق کنید. ولی بعضی ها مال شان را نگه می دارند و خودشان را می بازند. و این مال او را از خودش بی نیاز نمی کند و دردی از او دوا نمی کند که «ما أَغْنى عَنْهُ مالُهُ وَ ما كَسَب»(مسد/2) یعنی خودش را خرج مال می کند بجای اینکه مال را خرج تقرب به خدا بکند.
🔻پس گاهی نعمت را از او می گیریم که ما را پیدا کند و جزو صابرینی باشد که وقتی نعمتی از آنها گرفته می شود، خدا را پیدا کند که قرآن می گوید «الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون»(بقره/156) ولی چنین آدمی که هلوع است باز هم خدا را پیدا نمی کند.
🔻ولی یک دسته اند که اینگونه نیستند؛ آن هم مصلّین هستند «إِلاَّ الْمُصَلِّينَ». مصلین یعنی اهل نماز. ولی در روایات داریم که مصلین در این آیه اصطلاح است. در میدان مسابقه به کسی که اسبش پشت سر اسب اول است، مصلی گفته می شود. فرمود: کسانی که دنبال سابقون بروند (که سابقون اهل بیت هستند) از این وادی نجات پیدا می کنند. اگر به این فرد نعمت داده شود رشد می کند و اگر نعمت گرفته شود باز رشد کرده و خدا را پیدا می کند.
🔻 پس کسانی که دنبال امیرالمومنین(ع) حرکت می کنند اول ویژگی آنها این است که «إِلَّا الْمُصَلِّينَ * الَّذِينَ هُمْ عَلىَ صَلَاتهِِمْ دَائمُون» یعنی در نمازشان دائمی هستند.
🔻بعضی انسانها، گاهی از تکبیرة الاحرام تا سلام آخر، وارد نماز نمی شوند. یعنی رو به خدا می ایستد ولی وارد مقام نماز نمی شود و حضوری ندارد و فقط اسقاط تکلیفی می کند. البته همین هم خوب است و نعمت خداست. اما عده ای با تکبیر وارد نماز می شوند، و عروج و تقربی با آن پیدا می کنند ولی با سلام آخر نماز از نمازشان بیرون می آیند.
🔻عده ای هم در نمازشان می مانند. اینها به دوام در صلاة می رسند. و کسانی که اهل نافله هستند را خدا به مقامی می رساند که نمازشان برایشان می ماند.
🔻پس اگر کسی مصلی شود و پیرو راه ولی خود شود، به دوام در نماز می رسد. این همان است که گذشت که اگر کسی وارد خانه های رسول الله(ص) شود اینها چیزی از دنیا آنها از یاد خدا غافل نمی کند. اگرانسان در وادی ولایت بود تجارتش لطمه ای به نمازش وارد نمی کند وگرنه نمی تواند دائم الصلاة باشد. یکی از راههای این وادی هم نوافل است که اگر نوافل را خواندیم نمازهای مان به گونه ای می شود که حالات نماز برای ما می ماند که هر نمازی ما را یک قدم جلوتر می برد. نه اینکه با پایان نماز آنچه داشتیم را از دست می دهیم و با نماز بعدی باز همین تکرار شود. پس بهترین صفت و اولین ویژگی برای کسانیکه در داد و ستدهای عالم رشد می کنند و دچار هلع نمی شوند را در این آیه دوام صلاة بیان می کند.
#سوره_ِمعارج (19-23)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم (جزء 29)
💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢
🔘 @mirbaqeri_tafsir
🌹 در دعای وداع ماه رمضان چنین دارد که خدایا ماه های رمضانی می آید که ما زنده نیستیم؛ بندگان تو می آیند بندگی می کنند، خدایا هر چه به آنها می دهی به ما هم بده.
👈 این خیلی طمع بزرگی است! اینگونه باید انسان در کرم خدای متعال طمع کند.
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
عید فطر.mp3
3.44M
🎙شرح فرازی از قنوت نماز عید فطر (برگرفته از آیه آخر سوره مدثر)
❓ دعای آیت الله بهجت در سجده آخر نماز چه بود؟
✨أهْلُ التَّقْوى وَ أَهْلُ المَغْفِرَةِ✨
#سوره_مدثر(56)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
تفسیر سوره حجرات.pdf
1.62M
🔰 گزارش اجمالی از ۳جلسه تفسیر #سوره_حجرات در ماه رمضان۹۸
جلسه اول: حقیقت ایمان و تفاوت آن با اسلام
جلسه دوم: ویژگی های ایمان
جلسه سوم: حقیقت ایمان
🔻دریافت صوت🔻
https://eitaa.com/mirbaqeri/1742
https://eitaa.com/mirbaqeri/1747
https://eitaa.com/mirbaqeri/1748
🔰سنگینی مأموریت نبی اکرم (ص)
🔸حضرت میخواهند قلوب مرده را زنده کنند. اگر حضرت عيسی (ع) مرده را زنده میکردند؛ يک پرنده را در قالب گِل خلق میکردند، در آن میدمیدند، به اِذن الهی پرنده ميیشد و پرواز ميکرد؛ رسول خدا (ص) میخواهند در جانهای مرده بدمند و به آنها #حیات بدهند تا #پرواز کنند، آن هم نه [مثل] پروازِ يک پرنده، بلکه پرواز در عالم ملکوت و بالاتر از عالم ملکوت.
🔹 مأموريت حضرت، مأموريتی است که همه عالم ملکوت بايد پشتسر ایشان قرار بگيرند و فرمان ببرند. همه مُلک و ملکوت، ذيل این مأموریت قرار ميگيرد. در دعای ندبه میخوانیم: «وَ حَفَفْتَهُ بِجَبْرَئِيلَ وَ مِيكَائِيلَ وَ الْمُسَوِّمِينَ مِنْ مَلَائِكَتِكَ»؛ وقتی حضرت مبعوث شد، خدای متعال ایشان را با نامداران از ملائکه مثل جبرئيل و ميکلائيل حمايت کرد و آنها را پشت سر حضرت قرار داد.
🔸اين مأموریت ـ که نياز دارد تا صفوف ملائکه مقربين پشتسر حضرت قرار بگيرند ـ يک بار ساده نيست. مسأله ايجاد #توسعه_اقتصادی و [امثال آن] نيست؛ مأموريتی رفيعتر از اينهاست. بحث پرکردن شکمها و ارضاء شهوات و بسط ارضاء شهوات در عالم بهوسيله برنامه توسعه نيست. البته همان هم رنجهای فراوان دارد و کمرهای بسیاری را خم کرده؛ ولي رسالت پيامبر که اين توسعه نيست؛ اینکه احتياج ندارد عالم ملائکه دنبال سر حضرت قرار بگيرند.
❇️ #سنگينی_رسالت پیامبر (#وِزرَک) اینست که باید ديگران را به مقصد برساند. بهتعبير ديگر ایشان عهده دار #شفاعت هستند و ميخواهند هدايت الهی، توحيد، نبوت و انواری را که به وجود ايشان عطا شده، به قلوب برسانند و اين کارِ سختی است.
#سوره_انشراح
📚 تأملات قرآنی، جلد۳
@mirbaqeri_tafsir
🔰 مشکل نبی اکرم(ص) با ما!
🔸رسالت حضرت خيلي دشوارتر از تصویرهای ماست. گاهی پدری که میخواهد فرزند خودش را نمازخوان کند، خسته میشود؛ کار آسانی نيست. حال پيامبر گرامی اسلام میخواهند همه عالم را موحد کنند و در همه قلوب مرده، #حيات بدمند و همه موجوداتی که در فضای ظلمت هستند، #نورانی کنند.
🔹 یک جهت #سنگينی_بار_رسالت، #دوستان_خسته ای اند که همراه نيستند و حاضر نيستند اين راه را با حضرت بروند و بارشان هم بر دوش حضرت است، میفرمايد: «شَيَّبَتْنِي سُورَةُ هُودٍ».
گاهی که آدم دست یک کودک را میگيرد تا او را به مقصد برساند، اين کودک رهوار است و با آدم راه می آيد؛ اما گاهی [این کودک] بارش را بر دوش آدم مياندازد.
باز گاهی [این کودک] ناراحت نیست که چرا بارش را میبريد، و با شما می آید؛ اما گاهی بارش را بر دوش شما می اندازد، وقتی هم [بارش را] می بريد، غر میزند، اذيت میکند، میخواهد استراحت کند و مسافرت شما را هم متوقف کند.
👈 #مشکلات_ما_با_حضرت اینچنین است. ایشان که حاضر شده اند بار ما را بردارند؛ مشکل اين است که ما اصلاً حاضر نيستيم [با ایشان] برويم.
🔹در حدیث قدسی آمده است: «مَا تَرَدَّدْتُ عَنْ شَيْءٍ أَنَا فَاعِلُهُ كَتَرَدُّدِي عَنْ مَوْتِ الْمُؤْمِنِ»؛ در هيچ چيز بهاندازه قبض روح بنده مؤمن تردد نميکنم. «تردّد» یعنی رفت و آمد، نه شکّ.
علت این تردّد چیست؟ «يَكْرَهُ الْمَوْتَ وَ أَكْرَهُ مَسَاءَتَهُ»؛ مؤمن دوست ندارد بميرد و من هم نمیخواهم او را آزرده کنم. يعنی خدای متعال میخواهد ما را عروج بدهد، [ولی] ما سختمان است عروج کنيم! خدای متعال برای اينکه به ما لطف کند، اينقدر رفت و برگشت میکند تا ما را برای اين کار آماده کند.
#سوره_انشراح
📚 تأملات قرآنی، جلد۳، گفتار دوم
@mirbaqeri_tafsir
🔰آیا پیامبر(ص) نگران آن بودند که نامشان در عالم بلندآوازه نشود؟!
🔹 «وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ»؛ ذکر شما را رفعت داديم. یعنی نام شما را در عالم، بلند کرديم و شما در عالم بلندآوازه شديد.
👈 گويا نبی اکرم (ص) نگران اين بودند که آوازه ایشان جهانگير نشود؛ خداوند میفرمايد: ما به شما #رفعت_ذکر داديم، بار را سبک کرديم و شما بلندآوازه شديد.
🔹 وجود مقدس نبی اکرم (ص) قطعاً نگران رفعت ذکر خودشان نیستند. قدم اول در وادی تقوا این است که انسان برتری جویی در زمين نداشته باشد. «تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذينَ لا يُريدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقينَ»[قصص/83]؛ وجود مقدس نبی اکرم (ص) همه مقامات را طی کرده اند. پس نگرانی ايشان از اين رفعت ذکر، چه بوده؟
🔸 قصه اين است که اگر نبوت نبی اکرم (ص) و نام نبی اکرم (ص) رفعت پيدا کند، توحيد در عالم رفعت پيدا می کند. #طريق_رفعت_توحيد، رفعت ذکر حضرت است. حضرت نگران اين هستند که دعوت خودشان، که دعوت به توحيد است، جهانگير نشود.
نکته این است که اگر خدای متعال [به پیامبرش] می فرمايد ما شما را بلندآوازه کرديم، حضرت بهدنبال نام خودشان نبودند، بلکه بهدنبال رفعت نام الهی بودند و اين از طريق رفعت ذکر خود حضرت واقع می شود. [لذا میفرماید تا به حال اسمی از شما نبود، ولی ما دعوتِ شما را به جایی رساندیم که نام شما کنار نام خدا آمد.
❇️توحيد به این شکل محقق میشود؛ و الا قرآن درباره بت پرستان هم می فرمايد که اگر به آنها بگویی آسمان را چه کسی آفريده، میگویند خدا آفريده است[عنکبوت/61]؛ [اما] اينکه توحيد نيست. توحيد همان است که خدا به پيامبر عطا کرده و پيامبر به جامعه عطا میکند؛ «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ»[کهف/110]. همه، مهمان اين توحيد هستند.
بهاندازهای که شعاع توحيد نبی اکرم (ص) در دلی بيفتد، خداشناس می شود. «بِنَا عُبِدَ اللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ مُحَمَّدٌ حِجَابُ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى»[کافی،ج1ص145]. اين روايتِ عجيبي است. میفرماید توحيد و معرفت و عبادت خدا، از طریق ما واقع میشود و نبیاکرم (ص) حجاب است؛ يعني بدون حجابِ حضرت، کسي موحد نمی شود.
#سوره_انشراح
📚 تأملات قرآنی، جلد۳، گفتار دوم
@mirbaqeri_tafsir
بازار مکاره.pdf
922.9K
🔰 تحلیل بازار سوداگرانه کنونی و ارائه راهکارهای قرآنی برای مقابله با توطئه اقتصادی دشمن
(بر اساس تفسیر سوره جمعه)
💥 چرا قرآن در سوره جمعه، مومنین را از «بیع» و «تجارت» منع کرده، و در مقابل دستور به «ابتغاء فضل الهی» داده است؟ تفاوت اینها در چیست؟
💥 طرح دشمن برای تعطیلی صلات و توحید از طریق راه اندازی بازار دلالی و سوداگرانه
🌟 وظایف مؤمنین در مقابل بازار مکاره دشمن
🔻دریافت صوت کامل در🔻
https://eitaa.com/mirbaqeri/619
🔰 معیار ارزیابی توحید در جوامع!
🔸 انسان به اندازهای موحد می شود که ذکر نبی اکرم (ص) در دلش رفعت پيدا می کند. اصلاً #توحيد_بدون_نبی اکرم (ص) امکان ندارد. خدای متعال میتوانست توحید را #بدون_واسطه در عالم به پا کند، اما #طريق_اقامه_توحيد و رفعت نام خودش را، نام انبياء و اولياء قرار داده است(1).
هر دلی بهاندازهای که نبی اکرم (ص) در نظرش عظمت دارد، به همان اندازه موحد است. اگر کسی نبی اکرم (ص) را آدمی می داند که عارف بوده و رياضت میکشيده و مکاشفه داشته، به همين اندازه موحد است و بيشتر از اين به دين نرسيده است. اگر کسي ائمه (عهم) را در حد يک امامزاده می شناسد ـ و [مثلاً معتقد است ائمه (عهم)] آدمهای خوبی بودند که گناه نمی کردند و علومی هم داشتند ـ [او] به همین اندازه موحد است، بيش از اين نمی تواند به توحيد برسد.
🔹عظمت نبی اکرم (ص)، عظمت الله است. اصلاً حضرت [در عرض خدای متعال] چيزی نيست که عظمتش در عرض عظمت خدای متعال باشد. مگر خود خدای متعال نمی فرماید «وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ». آیا خدا ـ العیاذ بالله ـ يک بت در عالم درست کرده؟! یعنی آیا در مقابل رفعت خودش، به پيامبرش هم رفعت داده؟! آیا خودش بتی درست کرده، بعد هم گفته اين بت را نپرستيد؟! [قطعاً چنین نیست؛] پس #رفعت_ذکر نبیاکرم (ص)، رفعت توحيد است.
🔸 در هر #جامعهای ـ نه فقط در آن دوران ـ بهاندازهای که ذکر نبی اکرم (ص) رفعت پيدا می کند، توحيد اقامه می شود؛ اگر می خواهيد ببينيد در یک جامعه چقدر توحيد اقامه شده، ببينيد پيامبر چقدر در آن عظمت دارد.
حتی در #باطن_خود_انسان [هم به همین صورت است]؛ اگر کسی میخواهد ببيند چقدر توحيد در باطنش اقامه شده، اگر میخواهد ببیند چقدر موحد است، بايد ببيند چقدر نام نبی اکرم (ص) در نظرش رفعت دارد؛ بهاندازهای که نام حضرت در نظر او رفعت دارد، به همان اندازه موحد است.
(1) لَا يُعْرَفُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا بِسَبِيلِ مَعْرِفَتِنَا ... إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَوْ شَاءَ لَعَرَّفَ الْعِبَادَ نَفْسَهُ؛ وَ لَكِنْ جَعَلَنَا أَبْوَابَهُ وَ صِرَاطَهُ وَ سَبِيلَهُ وَ الْوَجْهَ الَّذِي يُؤْتَى مِنْهُ؛ فَمَنْ عَدَلَ عَنْ وَلَايَتِنَا أَوْ فَضَّلَ عَلَيْنَا غَيْرَنَا فَإِنَّهُمْ «عَنِ الصِّراطِ لَناكِبُون» [الكافی، ج1، ص184]
#سوره_انشراح
📚 تأملات قرآنی، جلد۳
@mirbaqeri_tafsir