eitaa logo
کانال میز معارف
7هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
2.9هزار ویدیو
978 فایل
🔺کانالی برای اطلاع رسانی، اشتراک تجربیات و ارتقا توانمندی استادان معارف دانشگاهها آدرس سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان https://maaref.ecnahad.ir/ منتظر نظراتتان هستیم.. 🔰ارتباط با ادمین: @amoozesh_majazi
مشاهده در ایتا
دانلود
: 📌یادداشتهای عَلَم 📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 7⃣ ◀️یادداشت های سال 1346 🔸شنبه 46/2/9 [پاول سيلارد] سفير روماني و [طه کريم] سفير ترکيه اعتبارنامه تقديم داشتند. سفير ترکيه مرد باهوشي به نظر مي رسد. به علاوه اولين سفري که به ايران آمده و قبلاً در چهار جاي ديگر سفير بوده است. اغلب سفرايي که براي ما مي آيند مردمان کم سابقه و کوچکي هستند. 🔸چهارشنبه 46/2/13 بعدازظهر بلافاصله شرفياب شده، دو ساعت گردش رفتيم. بسيار خوب و خوش گذشت. به شاهنشاه عرض کردم، اين همه کار شما را از پا خواهد انداخت و بدبختي عظيمي دامنگير مملکت خواهد شد. قبول مي کنند، ولي عمل نمي فرمايند. 🔸پنج شنبه 46/2/14 امروز دانشگاه تهران براي ندادن شهريه شلوغ شده بود، اما نه زياد، قدري متشنج بود. شهربانوي رئوف خوش قلب قبول کردند به آنها که هنوز نمي توانند شهريه بدهند قرض بدهند، البته بر حسب پيشنهاد شاهنشاه. بسيار عمل پسنديده عالي بود. قطعاً شنبه سر و صداها تمام مي شود. باز امشب شاهنشاه زکام شدند. عرض کردم، بسيار خسته مي شويد، اين که وضع کار کردن نيست. 🔸شنبه 46/2/16 بعدازظهر ملک حسين [اردن] با طياره شاهنشاه رفت. بايد از جنوب کويت بگذرد، از روي عراق پرواز او ممکن نيست. تا رسيد، خيلي نگران بودم، الحمدلله رسيد. مرد بسيار خوبي ست، هم شجاع و هم صريح است، به شاهنشاه ما خيلي عشق مي ورزد، به اين جهت از ته قلب دوستش دارم. روي انبار باروت زندگي مي کند، با وصف اين زنده است و زندگي مي کند. 🔸يکشنبه 46/2/17 دو ساعت شرفياب بودم. عرايض داخلي و خارجي زياد شد، منجمله در خصوص [جمال عبدال] ناصر (عجب عنصر کثيفي ست)، وزير کنيا عرايض غريبي کرده بود. خوب است که باز شاه ما را بدبخت آفريقايي ها پشتيبان خود مي بينند. 📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
انتخاب همسر.pdf
334.7K
✅ کتاب " انتخاب همسر" ◀️مناسب برای معرفی استادان درس دانش خانواده به دانشجویانشان ❗️حجم:320 کیلوبایت 🔴128 صفحه 👈میز معارف @mizemaaref
🔴شاخص‌های تدریس نیازمحور 1. پاسخگویی صحیح به سؤالات حاشیه‌ای دانشجویان؛ اساساً استادی توانمند تلقی می‌شود که بتواند افزون بر ارائه کامل و جذاب درس، به سؤالاتی که دانشجویان می‌پرسند، جواب‌های درست و کافی بدهد. منظور از سؤالات حاشیه‌ای، سؤالاتی است که به نوعی با درس ارتباط می‌یابد، هر چند موضوع اصلی، درس نیست. به فرض اگر بحث درباره مهدویت باشد میزان عمر امام عصر(عج) می‌تواند سؤال اصلی و اینکه آیا دانش پزشکی این میزان عمر را تأیید می‌کند یا نه سؤال فرعی و حاشیه‌ای تلقی ‌شود. اما چگونه بدانیم استاد پاسخ صحیح داده است: الف) با قانع شدن مخاطبان می‌توان تا حدودی صحیح بودن پاسخ را حدس زد. وقتی دانشجویان قانع نشوند، یعنی اگر پاسخ صحیح هم که باشد، کافی و کامل نیست. ب) استاد با اذعان و یقین پاسخ دهد؛ نه با عبارتی چون «فکر می‌کنم»، «به گمانم»، «تصورم بر این است که» و ... . ج) پاسخ استاد توأم با سند باشد. البته هیچ یک از این روش‌ها کامل نیست، ولی به نوعی قرینه‌ای برای پاسخ‌گویی صحیح می‌باشد. 2. توجه به مبانی و منشأ اصلی سؤالات؛ گاهی سؤال دانشجو برای یافتن پاسخ و گاه برای بست و توسعه پاسخی‌ است که خود می‌داند. به دنبال پاسخ بودن یا به دنبال توسعه ادراکات و پاسخ‌ها بودن، نوعی نیاز تلقی می‌شود. نیازی اصیل و غیر کاذب است که شایسته برآوردن و پاسخ گفتن باشد. باید دانست که گاه دانشجو با سؤال خود می‌خواهد: • توانایی استاد را در پاسخ دادن ارزیابی نماید. • کلاس را سرگرم کند تا استاد از ادامه تدریس باز بماند. • صرفاً نقش میاندار و طرف بحث را ایفا نماید و به نوعی خود را نشان دهد. • بر سر پاره‌ای از مباحث و مسائل حاشیه‌ای جنجال درست کند. • مشی سیاسی استاد را محک بزند و یا ... . در این موارد پاسخ دادن باید بسیار ظریف و حرفه‌ای و خیلی کوتاه باشد. 3. کاربردی کردن مطالب ارائه شده؛ مثلاً استاد اخلاق می‌خواهد درباره قهر و کینه صحبت کند. اگر بگوید دانشجویان! کینه شما نسبت به یکدیگر حرکت علمی کشور را کند می‌سازد، این می‌شود کاربردی کردن مطلب ارائه شده؛ اما گاه می‌تواند 50 روایت درباره کینه و قهر بخواند و هیچکدام را به زندگی دانشجو ربط ندهد! نیز استاد می‌تواند حوادث تاریخی را به گونه‌ای تبیین کند که دانشجو احساس نیاز به داشتن درک و بصیرت در اوضاع و احوال زمانه و ... پیدا کند. 4. توضیح چرایی و فوائد نیاز محور؛ یعنی استاد هم ضرورت بحث را تبیین کند و هم خروجی و منفعت آن را؛ هم بگوید اگر درس نیاز محورانه ارائه نشود، چه آسیب‌هایی خواهد داشت و اگر ارائه گردد، چه ثمرات و نتایجی را به دنبال خواهد داشت. 5. توضیح روش اجرای طرح؛ در این روش قطعاً دانشجویان با سبک جدیدی از تدریس آشنا خواهند شد. استاد باید بتواند پیرامون ابهامات دانشجویان در مورد نحوه اجرای طرح، توضیحات راهگشا و روشنگرانه‌ای داشته باشد. البته روشن است که این شاخص و شاخص قبلی مربوط به جلسات اولیه است و در جلسات میانی و پایانی ضرورت ندارد که استاد روش اجرا را توضیح دهد یا پیرامون فوائد طرح نیاز محور سخن بگوید. 6. توانمندی استاد در پاسخگویی به ابهامات؛ این شاخص نیز مثل دو شاخص گذشته در جلسات آغازین کاربرد دارد. در هر صورت امتحان و امتیاز برای دانشجویان بسیار اساسی و حساس است و نمی‌توان به دغدغه دانشجویان نسبت به امتحان پایان ترم بی‌تفاوت بود. استاد باید بگوید که مثلاً پاسخ‌های ارائه شده در کلاس می‌تواند منبعی برای امتحان باشد و قطعاً اگر فقط کتاب درس ملاک باشد، تدریس نیاز محورانه‌ای صورت نگرفته است. 7. اجرای صحیح طرح؛ به نظر می‌رسد که استاد باید در گروه‌بندی مشابهت‌هایی را در نظر بگیرد. مثلاً دانشجویان یا به لحاظ رشد تحصیلی یا متناسب سن یا در دسترس بودن یکدیگر و دوری و نزدیکی محل و یا ... گروه‌بندی شوند. هر چند ممکن است خود دانشجویان زودتر به گروه‌بندی اقدام نمایند. فقط کسی نباید خارج از گروه باشد. فرم‌ها و سؤالات نیز به موقع توزیع شود و چگونگی اولویت‌بندی سؤالات تبیین گردد. 8. مدیریت زمان در پاسخ‌دادن به سؤالات طرح شده در هر جلسه؛ سؤالات گاه سطحی است و گاه عمیق؛ گاه در هم تنیده و چند سؤال است و گاه یک سؤال؛ گاه متناسب با موضوع درس است و گاه تناسب چندانی ندارد؛ گاه سؤال شخصی یک نفر است و گاه سؤال کل کلاس؛ گاه سؤال روشن است و گاه مبهم؛ گاه دانشجویان قادر به پاسخگویی آن هستند و گاه خیر و ... . همه اینها نشان می‌دهد که زمان پاسخ‌گویی به تناسب تفاوت سؤالات، متفاوت خواهد بود. سؤال آسان را در دو دقیقه هم می‌توان جواب داد، اما سؤال دشوار نیاز به مطالعه بعدی دارد. سؤال شخصی را باید زودتر جواب داد اما درباره سؤال کل کلاس باید بیشتر تأمل کرد ... . ❗️میز معارف @Mizemaaref
◀️درس مجازی "گونه شناسی جریان روشنفکری در ایران معاصر" این درس با تدریس استاد دکتر خسروپناه در دو بخش اول و دوم در قالب14 جلسه آموزشی منتشر شد. ✅در این درس به مباحث زیر پرداخته شده است و فراگیران با این موارد آشنا خواهند شد : كليات جريان شناسي فكري و جریان های فکری کشور مفهوم شناسي جريان شناسي روشنفکری علل انحطاط در تمدن اسلامی آشنایی با مدرنیته، آثار و دست‌آوردها و .. میزمعارف
روابط دختر و پسر.pdf
599.3K
✅ کتاب " روابط دختر و پسر" ◀️مناسب برای معرفی استادان درس دانش خانواده به دانشجویانشان ❗️حجم:580 کیلوبایت 🔴62 صفحه 👈میز معارف @mizemaaref
📚 پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی(دفتر67) پاسخ به شبهات قرآن(نقد دکتر سها) نویسنده: محمدعلی رضایی اصفهانی ناشر: دفتر نشر معارف نوبت چاپ: اول1397 قیمت: 11000 تومان 👈 این کتاب در پنج فصل با180 صفحه، بخشی از پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی پیرامون پاسخ به شبهات قرآن(نقد دکتر سها) از سلسله منشورات اداره مشاوره و پاسخ پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی است. 🔴 در فضای مجازی کتابی با عنوان «نقد قرآن» با اسم مستعار نویسنده آن «دکتر سها» منتشر گردیده که در آن تقریباً همه شبهات قرآن که سابقا جمع‌آوری و دسته‌بندی شده و بسیاری از آن‌ها را دانشمندان قرآن پژوه پاسخ داده‌ا‌ند در 21 فصل آورده است. در کتاب «نقد قرآن» گاهی به محتوای برخی آیات اعتراض می‌شود و انتساب آن را به خداوند مورد تردید قرار می‌دهد و ایراد این‌گونه آیات را به شخص پیامبر(ص) نسبت می‌دهد و گاهی مستقیماً به خداوند اعتراض می‌کند. وی در جایی دیگر با ذکر چند آیه و روایت یادآور می‌شود که قرآن و پیامبر فقط دعوت به علم کرده و مقصودشان تنها علوم دینی است و مدعی شده که اسلام و تعالیم قرآن، علت عقب ماندگی مسلمانان در جهان است! در این کتاب از مجموع آنچه در نقد قرآن سها آمده سعی شده است مطالب دارای اهمیت برای مخاطبان فرهیخته دانشگاهی در اولویت قرار گیرد و می‌تواند در یک نگاه آگاهی لازم را به خوانندگان منتقل کند و در باره درستی و نادرستی مطالب داوری کنند. 🔶 در ضمن، نقد «نقد قرآن سها» از دیدگاه برخی از بزرگان در شماره 112 همین نشریه (مهر و آبان1395) با عنوان «پرونده آفتاب و سها» منتشر گردیده است. لینک نشریه معارف، شماره 112، «پرونده آفتاب و سها».👈 http://maarefmags.ir/mags112🖌
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ـ قم، تلخیص برخی از کتب شاخص و تازه های نشر جهت سهولت برای مطالعه اساتید و سروران گرامی تهیه گردیده است. 📕کتاب «ولایت مداری در الگوی پیشرفت اسلامی» 📝مولف: مهدی طاهری 📚ناشر: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) 📖تعداد صفحه: 212 🔖تعدا صفحات تلخیص: 52 🖥فرمت: PDF (فایل ضمیمه)⤵️⤵️⤵️
هدایت شده از میثم حبیبی کیان
ولایت مداری در الگوی پیشرفت اسلامی.pdf
865.3K
تلخیصکتاب «ولایت مداری در الگوی پیشرفت اسلامی» 🖥فرمت: PDF (فایل ضمیمه)
🔰گزیده بیانات مقام معظم رهبری🔰 ✅ ( پیشرفت کشور با احیاء و رشد بخشیدن به هویت اسلامی _ ایرانی ) احیاء و رشد بخشیدنِ به هویّت اسلامی و دینی و ایرانیِ جوانمان، یکی از مهمترین مسائل ماست و کمک فراوانی هم به پیشرفت کشور میکند. (85/7/13 بیانات در دیدار اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها) ✅( مدل بازی و مدل سازی موجب پسرفت و سلب هویت اسلامی _ ایرانی ) وابسته کردن اقتصاد، تقلیدی کردن علم، ترجمه گرایی در دانشگاه؛ که هر چه که آن طرف مرزها، مرزهای غربی و کشورهای اروپایی، گفته‌اند، ما همان را ترجمه کنیم و اگر کسی حرف زد، بگویند مخالف علم حرف می‌زند؛ پیشرفت نیست و ما این را پیشرفت نمی‌دانیم. نه اینکه ترجمه را رد کنیم؛ من این را بارها در مجامع دانشگاهی گفته‌ام؛ نخیر، ترجمه هم خیلی خوب است؛ یاد گرفتن از دیگران خوب است؛ اما ترجمه کنیم تا بتوانیم خودمان به وجود آوریم. حرف دیگران را بفهمیم تا حرف نو به ذهن خود ما برسد؛ نه اینکه همیشه پای حرف کهنه‌ی دیگران بمانیم. یک حرفی را در زمینه‌ی مسائل اجتماعی پنجاه، شصت سال پیش فلان نویسنده یا فیلسوف یا شبه فیلسوف فرهنگی گفته، حالا آقایی بیاید در دانشگاه، دهنش را با غرور پر کند و همان را دوباره به عنوان حرف نو برای دانشجو بیان کند! این پیشرفت نیست؛ پسرفت است. زبان ملی را مغشوش کردن، هویت اسلامی ملی را سلب کردن و مدل‌بازی به جای مدل‌سازی، پیشرفت نیست. ما وابسته شدن و غربی شدن را پیشرفت نمی‌دانیم. (85/8/18 بیانات در دیدار دانشگاهیان سمنان)
موضوع : 🔅 سروران دنیا و آخرت🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین 🔰متن و شرح : عَن زیدِ بنِ علیٍّ علیه‌السلام عن اَبیه عن جده عن علیٍّ علیهماالسلام قالْ سادَةُ النّاس فِی الدُّنیا اَلأَسخیاء (۱) انسان سخی یعنی آن کسی که به دیگران پول می‌دهد، به دیگران کمک می‌کند از جمله کمک مالی می‌کند، این [افراد] در دنیا سرورانند؛ اینها برای اهل دنیا رئیس و مُطاعند. اما در آخرت چه؟ در آخرت که بحث پول و رشوه و این حرف‌ها دیگر وجود ندارد. این روایت این را می‌خواهد بگوید. در این جمله‌ی سادَةُ النّاس فِی الدُّنیا اَلأَسخیاء جنبه‌ی ارزشی مورد لحاظ نیست؛ طبیعت امر را بیان می‌کند؛ این [جمله] معنی‌اش این نیست که این سخاوت بد است یا خوب است؛ بله، اگر این سخاوت در جهت اهداف خوب مثل تقرب الی الله، کمک به فقیر و مستمند و کمک به مؤمن انجام بگیرد، کار خوبی است. اگر هدفِ دادن پول، تحقق یک مقصود مکرّم و قابل قبولی باشد البته خوب است. اگر نه، هدف از این [سخاوت] اهداف مادی است، اهداف دنیایی است، اهداف خبیث است، برای رسیدن به مقاصد سوء است، خب بله، [این سخاوت] بد است. بنابراین در این جمله نگاه ارزشی نشده است به سخاوت؛ طبیعت امر را می‌خواهد بگوید. سادَةُ النّاس فِی الدُّنیا اَلأَسخیاء؛ اما در آخرت چه؟ و فِی الآخِرَةِ اَلأَتقِیاء در آخرت، سروران مردم، بزرگان مردم، کسانی که در چشم خلائق عظمت پیدا می‌کنند، انسان‌های باتقوا و پرهیزگار هستند. آنها هستند که میزان آنها میزان ثقیلی است، میزان سنگینی است. ۱ ) الامالی شیخ صدوق، صفحه‌ی 84 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30425
📌آقای سفیر 📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 7⃣ 🔸در هر جامعه ای، سیاستمداران از هر جنس، جایگاه ویژه ای داشته، طبعا بر سرنوشت آن جامعه اثرگذارند. در سپهر سیاست، از دیرباز تا کنون، خاطرات سیاستمداران، مورد توجه بوده، استفاده از این خاطرات، به عنوان تجربیات مفید و بعضا عبرت های درس آموز، می تواند چراغ راه محققان باشد. (گفت وگوی محمدمهدی راجی با دکتر محمدجواد ظریف) از آن دست خاطراتی است که می تواند ضمن به دست دادن شرح احوال و تجربیات، در آشنایی با اندیشه ها و افکار وی نیز مؤثر باشد. در زیر، بخشی از این کتاب را مرور می کنیم🔸 ◀️سیاست خارجی دولت نهم، نادرست بود بنده معتقدم اجرای سیاست خارجی در چند سال اخیر [دولت احمدی نژاد] بسیار نادرست بوده است؛ اما این به معنی غلط بودن اصول سیاست خارجی نیست. به نظر من، اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی از عقلانیت قابل توجهی برخوردار است. باید بکوشیم ارزش های انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی به عنوان هنجارهای پذیرفته شده شناخته شوند. (ص 353-354) ◀️ دولت نهم، قدرت تاثیرگذاری ایران را در منطقه کمرنگ کرد سیاست خارجی انقلابی توانست امکاناتی را برای ایران ایجاد کند که بعد از بیست و چند سال، ایران را به یک قدرت تأثیرگذار در منطقه تبدیل کرده است؛ اما دولت کنونی [دولت احمدی نژاد] مانند ورثه ای که تمام میراث خود را به یکباره مصرف می کند، متأسفانه این تأثیرگذاری را بسیار کمرنگ کرده است. در واقع این دوستان، هم قدرت را بدون جایگزینی هزینه کردند و هم ایجاد حساسیت نمودند. (ص 356) ◀️هنر دیپلماسی، کسب حداکثر منافع با حداقل هزینه است اگر نتوانستیم از تمام امتیازات و مزیت هایمان که بعضی از آنها از سیاست های هوشمندانة پس از انقلاب اسلامی ناشی می شود، استفاده بهینه کنیم به خاطر نداشتن گفت وگو است. داشتن گفت وگو، به معنی پذیرش دیدگاه های طرف مقابل و حتی دوستی نیست، بلکه به معنی این است که اجازه ندهید تا دیگران منافع شما را هزینه کنند و از منافع شما برای خودشان امکاناتی فراهم کنند. هنر دیپلماسی در همین است که بتوانید به حداکثر منافع یا حداقل هزینه دست پیدا کنید. (ص 358) ◀️ نیازی نیست که دایره دشمنانمان را وسیع کنیم ما می خواستیم در جمهوری اسلامی خودمان را یک الگوی جدید مطرح کنیم. به نظر بنده این الگوی جدید در برخی حوزه ها می تواند با خردورزی بیشتری ارائه گردد؛ یعنی نیازی نیست که حتماً دایرة دشمنانتان را وسیع کنید. در واقع به نفع کشور نیست که ایران به عنوان یک موضوع امنیتی در دنیا مطرح شود، اما برخی تعاملات ما به تحقق این امر کمک می کند. در نتیجه این دایره از آمریکا و غرب وسیع تر شده و متأسفانه دیگر کشورها را نیز در بر گرفته است. این که دولتی مثل سنگال رابطه اش را با ایران قطع می کند یک هشدار است. (ص 359-360) ◀️ محبوبیت باید ایجابی باشد، نه سلبی اگر امروز ادعا می کنیم که در منطقه محبوب هستیم، در واقع محبوبیت ما بیش تر سلبی است تا ایجابی؛ یعنی در منطقه از اینکه ما در مقابل آمریکا ایستاده ایم، خوشحال هستند؛ ولی همزمان ما را هم به عنوان رقیب و حتی خطر می بینند و فکر می کنند که هر قدر از توان ما در رقابت و دعوای فرسایشی با آمریکا و غرب کاسته شود، باز هم به نفعشان است. ما نیز احساس می کنیم که این محبوبیت ظاهری، عامل ایجاد قدرت برای ماست. به نظر بنده این نوع محبوبیت با عنصر الهام بخشی سازگاری ندارد. محبوبیت ما باید ایجابی باشد؛ یعنی مردم به عنوان یک الگو به ما نگاه کنند. اکنون در منطقه برای دولت ترکیه همین وضعیت در حال روی دادن است. (ص 362) ◀️ تعامل و تسامح به جای نفی دیگران در هیچ فرهنگی به اندازة فرهنگ ما، مبانی تعامل و تسامح وجود ندارد. بنده فکر نمی کنم که هویت ما، در نفی هویت دیگران است.(ص 363) 📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای 📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 6⃣ 🔸در هر جامعه ای، سیاستمداران از هر جنس، جایگاه ویژه ای داشته، طبعا بر سرنوشت آن جامعه اثرگذارند. در سپهر سیاست، از دیرباز تا کنون، خاطرات سیاستمداران، مورد توجه بوده، استفاده از این خاطرات، به عنوان تجربیات مفید و بعضا عبرت های درس آموز، می تواند چراغ راه محققان باشد. (خاطرات و یادداشتهای دکتر حسن روحانی از زمان مسئولیت پرونده و مذاکرات هسته ای ایران) از آن دست خاطراتی است که می تواند ضمن به دست دادن شرح احوال و تجربیات، در آشنایی با اندیشه ها و افکار وی نیز مؤثر باشد. در زیر، بخشی از این کتاب را مرور می کنیم🔸 ◀️آرمان گرایی در سیاست نظام جمهوری اسلامی هيچ گاه در نظام جمهوري اسلامي ايران چنين تفکري حاکم نبود که ما چطور جهان را اداره کنيم. اين افراد تنها با کلمات بازي مي کنند. اين حرف هاي شعاري جزو آرمان ها و اميدهاي ما نيست که مثلاً بخواهيم دنيا را اداره کنيم. آرمان گرايي اصيل در نظام جمهوري اسلامي ايران با آرمان گرايي شعاري سال هاي اخير تفاوت مبنايي دارد. آرمان گرايي فعلي، شعاري و عوام فريبانه است، ولي آرمان گرايي نظام جمهوري اسلامي ايران در چارچوب وظايف اسلامي و انساني در يک بازة زماني معقول تعريف شده است. در آرمان گرايي اصيل نظام، هميشه امکانات کشور و شرايط داخلي و بين المللي مد نظر قرار مي گيرد و تناسب آرمان ها با امکانات در همه موارد از جمله در مناطقي که بحران هاي کلان ايجاد مي گردد، مراعات مي شود. بنابراين، ساختارها بايد در خدمت ايجاد تناسب بين آرمان ها و امکانات باشند و در صورتي که آرمان ها با امکانات و وضعيت موجود در جهان تقابل و تضاد پيدا کنند، امکانات و شرايط موجود، نحوة دستيابي به آرمان ها و چگونگي تنظيم سياست خارجي و امنيتي را تعيين مي کنند. (ص 78) ما بايد اين اصل را هميشه مدنظر قرار دهيم که آرمان ها را به اهم و مهم تقسيم کنيم و براي آن چيزي که اهم است، در صورت لزوم مهم را قرباني کنيم. (ص 80) ◀️ برخورد با قدرت های جهان، در شرایط مختلف فرق می کند قرآن در زماني که وضع مسلمانان از لحاظ روحيه، عالي بود، مي گويد يک به ده، يعني اگر دشمنان شما ده برابر شما بودند، مي توانيد با آنها بجنگيد؛ اما اگر مثلاً بيست برابر شما بودند، ديگر حق حمله را نداريد. پس از مدتي هم قرآن فرمود شما فعلاً شرايط روز اول را نداريد، بنابراين يک به دو و تنها در صورتي که دشمن حداکثر دو برابر شما بود، اجازه حمله داريد. اين آيات همراه با سيره پيامبر نشان مي دهد که برخورد با قدرت هاي جهان در شرايط متفاوت، فرق مي کند و تصميمات بايد بر اساس توانمندي نيروهاي خودي و ميزان قدرت دشمن ايجاد شود. متأسفانه، پيرامون اين مباحث ريشه اي و اسلامي به اندازه کافي بحث نشده و هنوز هم مسائلي به صورت لاينحل باقي مانده است. (ص 82) ◀️اول دیپلماسی و مذاکره، سپس ابزارهای دیگر همواره نظرم اين بود که در مورد تصميمات تندي که داراي تبعات منفي است و فرصت هم از دست نمي رود، نبايد عجله کرد. امروز اگر تصميم تندي بگيريم، ممکن است پيامدهايي داشته باشد که نتوانيم آن را جبران کنيم، پس بايد تصميم را به تأخير بيندازيم. (ص 85) در روابط خارجي، در مرحله نخست، ديپلماسي، يعني مذاکره و نوعي توافق و در صورت ضرورت، به کارگيري ابزار تهديد است. (ص 86) 📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام