#شرح_احادیث_اخلاقی_در_بیان_مقام_معظم_رهبری
موضوع : 🔅 سروران دنیا و آخرت🔅
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله رب العالمین
🔰متن و شرح :
عَن زیدِ بنِ علیٍّ علیهالسلام عن اَبیه عن جده عن علیٍّ علیهماالسلام قالْ سادَةُ النّاس فِی الدُّنیا اَلأَسخیاء (۱)
انسان سخی یعنی آن کسی که به دیگران پول میدهد، به دیگران کمک میکند از جمله کمک مالی میکند، این [افراد] در دنیا سرورانند؛ اینها برای اهل دنیا رئیس و مُطاعند. اما در آخرت چه؟ در آخرت که بحث پول و رشوه و این حرفها دیگر وجود ندارد. این روایت این را میخواهد بگوید.
در این جملهی سادَةُ النّاس فِی الدُّنیا اَلأَسخیاء جنبهی ارزشی مورد لحاظ نیست؛ طبیعت امر را بیان میکند؛ این [جمله] معنیاش این نیست که این سخاوت بد است یا خوب است؛ بله، اگر این سخاوت در جهت اهداف خوب مثل تقرب الی الله، کمک به فقیر و مستمند و کمک به مؤمن انجام بگیرد، کار خوبی است. اگر هدفِ دادن پول، تحقق یک مقصود مکرّم و قابل قبولی باشد البته خوب است.
اگر نه، هدف از این [سخاوت] اهداف مادی است، اهداف دنیایی است، اهداف خبیث است، برای رسیدن به مقاصد سوء است، خب بله، [این سخاوت] بد است. بنابراین در این جمله نگاه ارزشی نشده است به سخاوت؛ طبیعت امر را میخواهد بگوید. سادَةُ النّاس فِی الدُّنیا اَلأَسخیاء؛ اما در آخرت چه؟
و فِی الآخِرَةِ اَلأَتقِیاء
در آخرت، سروران مردم، بزرگان مردم، کسانی که در چشم خلائق عظمت پیدا میکنند، انسانهای باتقوا و پرهیزگار هستند. آنها هستند که میزان آنها میزان ثقیلی است، میزان سنگینی است.
۱ ) الامالی شیخ صدوق، صفحهی 84
📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30425
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی_قم
📌آقای سفیر
📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 7⃣
🔸در هر جامعه ای، سیاستمداران از هر جنس، جایگاه ویژه ای داشته، طبعا بر سرنوشت آن جامعه اثرگذارند. در سپهر سیاست، از دیرباز تا کنون، خاطرات سیاستمداران، مورد توجه بوده، استفاده از این خاطرات، به عنوان تجربیات مفید و بعضا عبرت های درس آموز، می تواند چراغ راه محققان باشد. #آقای_سفیر (گفت وگوی محمدمهدی راجی با دکتر محمدجواد ظریف) از آن دست خاطراتی است که می تواند ضمن به دست دادن شرح احوال و تجربیات، در آشنایی با اندیشه ها و افکار وی نیز مؤثر باشد. در زیر، بخشی از این کتاب را مرور می کنیم🔸
◀️سیاست خارجی دولت نهم، نادرست بود
بنده معتقدم اجرای سیاست خارجی در چند سال اخیر [دولت احمدی نژاد] بسیار نادرست بوده است؛ اما این به معنی غلط بودن اصول سیاست خارجی نیست. به نظر من، اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی از عقلانیت قابل توجهی برخوردار است. باید بکوشیم ارزش های انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی به عنوان هنجارهای پذیرفته شده شناخته شوند. (ص 353-354)
◀️ دولت نهم، قدرت تاثیرگذاری ایران را در منطقه کمرنگ کرد
سیاست خارجی انقلابی توانست امکاناتی را برای ایران ایجاد کند که بعد از بیست و چند سال، ایران را به یک قدرت تأثیرگذار در منطقه تبدیل کرده است؛ اما دولت کنونی [دولت احمدی نژاد] مانند ورثه ای که تمام میراث خود را به یکباره مصرف می کند، متأسفانه این تأثیرگذاری را بسیار کمرنگ کرده است. در واقع این دوستان، هم قدرت را بدون جایگزینی هزینه کردند و هم ایجاد حساسیت نمودند. (ص 356)
◀️هنر دیپلماسی، کسب حداکثر منافع با حداقل هزینه است
اگر نتوانستیم از تمام امتیازات و مزیت هایمان که بعضی از آنها از سیاست های هوشمندانة پس از انقلاب اسلامی ناشی می شود، استفاده بهینه کنیم به خاطر نداشتن گفت وگو است. داشتن گفت وگو، به معنی پذیرش دیدگاه های طرف مقابل و حتی دوستی نیست، بلکه به معنی این است که اجازه ندهید تا دیگران منافع شما را هزینه کنند و از منافع شما برای خودشان امکاناتی فراهم کنند. هنر دیپلماسی در همین است که بتوانید به حداکثر منافع یا حداقل هزینه دست پیدا کنید. (ص 358)
◀️ نیازی نیست که دایره دشمنانمان را وسیع کنیم
ما می خواستیم در جمهوری اسلامی خودمان را یک الگوی جدید مطرح کنیم. به نظر بنده این الگوی جدید در برخی حوزه ها می تواند با خردورزی بیشتری ارائه گردد؛ یعنی نیازی نیست که حتماً دایرة دشمنانتان را وسیع کنید. در واقع به نفع کشور نیست که ایران به عنوان یک موضوع امنیتی در دنیا مطرح شود، اما برخی تعاملات ما به تحقق این امر کمک می کند. در نتیجه این دایره از آمریکا و غرب وسیع تر شده و متأسفانه دیگر کشورها را نیز در بر گرفته است. این که دولتی مثل سنگال رابطه اش را با ایران قطع می کند یک هشدار است. (ص 359-360)
◀️ محبوبیت باید ایجابی باشد، نه سلبی
اگر امروز ادعا می کنیم که در منطقه محبوب هستیم، در واقع محبوبیت ما بیش تر سلبی است تا ایجابی؛ یعنی در منطقه از اینکه ما در مقابل آمریکا ایستاده ایم، خوشحال هستند؛ ولی همزمان ما را هم به عنوان رقیب و حتی خطر می بینند و فکر می کنند که هر قدر از توان ما در رقابت و دعوای فرسایشی با آمریکا و غرب کاسته شود، باز هم به نفعشان است. ما نیز احساس می کنیم که این محبوبیت ظاهری، عامل ایجاد قدرت برای ماست. به نظر بنده این نوع محبوبیت با عنصر الهام بخشی سازگاری ندارد. محبوبیت ما باید ایجابی باشد؛ یعنی مردم به عنوان یک الگو به ما نگاه کنند. اکنون در منطقه برای دولت ترکیه همین وضعیت در حال روی دادن است. (ص 362)
◀️ تعامل و تسامح به جای نفی دیگران
در هیچ فرهنگی به اندازة فرهنگ ما، مبانی تعامل و تسامح وجود ندارد. بنده فکر نمی کنم که هویت ما، در نفی هویت دیگران است.(ص 363)
📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#آقای_سفیر
#دکتر_محمدجواد_ظریف
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای
📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 6⃣
🔸در هر جامعه ای، سیاستمداران از هر جنس، جایگاه ویژه ای داشته، طبعا بر سرنوشت آن جامعه اثرگذارند. در سپهر سیاست، از دیرباز تا کنون، خاطرات سیاستمداران، مورد توجه بوده، استفاده از این خاطرات، به عنوان تجربیات مفید و بعضا عبرت های درس آموز، می تواند چراغ راه محققان باشد. #امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای (خاطرات و یادداشتهای دکتر حسن روحانی از زمان مسئولیت پرونده و مذاکرات هسته ای ایران) از آن دست خاطراتی است که می تواند ضمن به دست دادن شرح احوال و تجربیات، در آشنایی با اندیشه ها و افکار وی نیز مؤثر باشد. در زیر، بخشی از این کتاب را مرور می کنیم🔸
◀️آرمان گرایی در سیاست نظام جمهوری اسلامی
هيچ گاه در نظام جمهوري اسلامي ايران چنين تفکري حاکم نبود که ما چطور جهان را اداره کنيم. اين افراد تنها با کلمات بازي مي کنند. اين حرف هاي شعاري جزو آرمان ها و اميدهاي ما نيست که مثلاً بخواهيم دنيا را اداره کنيم. آرمان گرايي اصيل در نظام جمهوري اسلامي ايران با آرمان گرايي شعاري سال هاي اخير تفاوت مبنايي دارد. آرمان گرايي فعلي، شعاري و عوام فريبانه است، ولي آرمان گرايي نظام جمهوري اسلامي ايران در چارچوب وظايف اسلامي و انساني در يک بازة زماني معقول تعريف شده است.
در آرمان گرايي اصيل نظام، هميشه امکانات کشور و شرايط داخلي و بين المللي مد نظر قرار مي گيرد و تناسب آرمان ها با امکانات در همه موارد از جمله در مناطقي که بحران هاي کلان ايجاد مي گردد، مراعات مي شود. بنابراين، ساختارها بايد در خدمت ايجاد تناسب بين آرمان ها و امکانات باشند و در صورتي که آرمان ها با امکانات و وضعيت موجود در جهان تقابل و تضاد پيدا کنند، امکانات و شرايط موجود، نحوة دستيابي به آرمان ها و چگونگي تنظيم سياست خارجي و امنيتي را تعيين مي کنند. (ص 78)
ما بايد اين اصل را هميشه مدنظر قرار دهيم که آرمان ها را به اهم و مهم تقسيم کنيم و براي آن چيزي که اهم است، در صورت لزوم مهم را قرباني کنيم. (ص 80)
◀️ برخورد با قدرت های جهان، در شرایط مختلف فرق می کند
قرآن در زماني که وضع مسلمانان از لحاظ روحيه، عالي بود، مي گويد يک به ده، يعني اگر دشمنان شما ده برابر شما بودند، مي توانيد با آنها بجنگيد؛ اما اگر مثلاً بيست برابر شما بودند، ديگر حق حمله را نداريد. پس از مدتي هم قرآن فرمود شما فعلاً شرايط روز اول را نداريد، بنابراين يک به دو و تنها در صورتي که دشمن حداکثر دو برابر شما بود، اجازه حمله داريد. اين آيات همراه با سيره پيامبر نشان مي دهد که برخورد با قدرت هاي جهان در شرايط متفاوت، فرق مي کند و تصميمات بايد بر اساس توانمندي نيروهاي خودي و ميزان قدرت دشمن ايجاد شود. متأسفانه، پيرامون اين مباحث ريشه اي و اسلامي به اندازه کافي بحث نشده و هنوز هم مسائلي به صورت لاينحل باقي مانده است. (ص 82)
◀️اول دیپلماسی و مذاکره، سپس ابزارهای دیگر
همواره نظرم اين بود که در مورد تصميمات تندي که داراي تبعات منفي است و فرصت هم از دست نمي رود، نبايد عجله کرد. امروز اگر تصميم تندي بگيريم، ممکن است پيامدهايي داشته باشد که نتوانيم آن را جبران کنيم، پس بايد تصميم را به تأخير بيندازيم. (ص 85)
در روابط خارجي، در مرحله نخست، ديپلماسي، يعني مذاکره و نوعي توافق و در صورت ضرورت، به کارگيري ابزار تهديد است. (ص 86)
📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای
#حسن_روحانی
📌یادداشتهای عَلَم
📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 8⃣
◀️یادداشت های سال 1346
🔸جمعه 46/2/22
سه روز است يادداشت ننوشته ام، يعني 19-20-21 در رکاب عليا حضرت شهبانو به مناطق جنوب رفتم. شيراز، بوشهر، برازجان، جزيره خارک [و] بندرلنگه مورد بازديد قرار گرفت. غير از شيراز بقيه جاها خيلي گرم بود و سخت گذشت، ولي ملکه ما که واقعاً من او را ملائکه مي دانم، به اضافه که سيد و از اولاد پيغمبر است، خم به ابرو نياورد و تمام شدائد را تحمل کرد. خدا عمرش بدهد، راستي مردم را دوست دارد و يک مطلب جزئي که مردم را ناراحت کند او را به گريه مي اندازد. وقتي مأمورين انتظامي مردم را از سر راهش دور مي کنند، واقعاً غصه مي خورد. به همين جهت هم هست که در دل مردم جا دارد. خداوند هم به او کمک مي کند.
در نزديکي خارک در خط محل اختلاف ما و [عربستان] سعودي، وزارت خارجه، يا از روي نفهمي يا تعمد که بعيد مي دانم (ولي آن چه مسلم اين است [فتح الله] نفيسي شرکت نفت اصرار در اين کار داشت)، پروتکلي امضا کرده اند و قسمتي به سعودي ها تعلق مي گيرد که مانع بزرگ زيرزميني دارد، نزديک سيزده ميليارد بشکه. عجيب است، هنگام امضاء آن پروتکل من که سمتي نداشتم، ولي به هر صورت پادشاهم را مي پرستيدم و مي پرستم، [ابوالفتح] محوري را به سوئيس حضورشان فرستادم (محوري رفيق من پسر ابتهاج السلطان و جزء هيئت مديره پان امريکن است) که مي خواهد وزارت خارجه چنين پروتکلي [را] امضا کند، مصلحت نيست، بلکه خطرناک است. ولي شرکت ملي نفت و وزارت خارجه به عرض رساندند که اين حرف صحيح نيست، بايد زودتر اختلاف را با عربستان حل کرد و اين پروتکل را امضا کردند.
اکنون اوقات شاهنشاه خيلي تلخ است. به اين مطلب متوسل شده ايم که پروتکل به تصويب مجلس نرسيده است، ولي يک قدم به ضرر [ما] به هر صورت برداشته شده است.
شب براي شام شرفياب شدم. موضوع مهمي فرمودند که سناتور [ويليام] فولبرايت آمريکايي که از دوستان شاهنشاه و ايران است و رئيس کميته خارجي سناي آمريکاست، به علاوه شاهنشاه در اين سفر خصوصي هم عصر سيزدهم ژوئن به چاي دعوت کرده بود، اظهاراتي در کميته کرده است، به اين صورت که من از يک ايراني شنيده ام (که البته آن مرد[ي] عاقل و فهميده بود!) که ايران در آستانه انقلاب است و شاه اسلحه [اي] که مي خرد براي حفظ نظام خودش است وگرنه کشور ايران احتياجي به اسلحه ندارد. غوغايي برپا شده و شاهنشاه سخت برآشفته اند. حق هم دارند، مگر شخص اين قدر ابله مي شود. فوري اخطار شده بود که از مسافرت آمريکا صرف نظر مي شود. بيچاره [ليندون] جانسون و [دين] راسک که به نظرم مردمان عميق تر و فهميده تري هستند، به دست و پا افتاده، تلگرافات مفصلي عرض و استدعا کرده اند چنين تصميمي نگيرند. شاه قبول فرموده اند و خيلي هم عالي فرمايش فرموده اند که من البته روابطم آمريکا و رئيس جمهور بر سر حرف يک سناتور به هم نمي زنم، ولي اين شخص احمق چه مي گويد؟ [مگر] من هواپيماي فوق سرعت صوت و کشتي جنگي براي استفاده [محافظان خودم] Bodyguard خريداري مي کنم؟
راستي که آمريکايي ها در سياست خام هستند. چند دستگي و خامي، آنها را بالاخره به قدرت درجه دوم دنيا خواهد کشاند. الآن ويتنامي ها معتقدند که آمريکايي ها جنگ را در واشنگتن خواهند باخت نه در ويتنام، و به نظرم نظر آنها صحيح است.
🔸شنبه 46/2/23
امروز شاه کارخانه اتومبيل سازي ايران ناسيونال را افتتاح فرمودند. واقعاً بسيار خوب بود و خيلي خوشحال بودند. من هم خوشحال بودم. وقتي کلنگ اين جا را پنج سال پيش زمان نخست وزيري زدم، خودم هم فکر نمي کردم اين بچه ها اين همه بتوانند کار بکنند. اکنون صدي چهل اسباب هاي ماشين را در ايران مي سازند.
📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#یادداشتهای_علم
تدریس موثر .دکترخوشی.ppsx
728.4K
✅ پاورپوینت(پرده نگار) " روش تدریس"
❗️حجم: 710 کیلوبایت
🔴62 صفحه
✍مدرس: دکتر ابوالفضل خوشی
👈میز معارف
@mizemaaref
#شرح_احادیث_اخلاقی_در_بیان_مقام_معظم_رهبری
موضوع : 🔅 جلب دلها با اخلاق حسنه و خصال نیک🔅
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله رب العالمین
🔰متن و شرح :
عَن الصّادِقِ جَعفَرِ بنِ مُحمّدٍ عَن أَبیه عَن آبائِهِ عَلَیهِمُالسّلام قَال قَالَ رَسُولُ الله صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه إنَّکُم لَن تَسَعُوا النَّاسَ بِأَموالِکُم فَسِعُوهُم بِأَخلَاقِکُم (۱)
یعنی شما این ظرفیت را ندارید که همهی مردم را [با اموالتان] در حیطهی محبّت خود و در حیطهی ارتباط با خود نگه ندارید؛ با مال این کار را نمیتوانید بکنید اما یک وسیلهای دارید برای اینکه بتوانید دلهای همه یا اکثر مردم را به خودتان نزدیک کنید. آن چیست؟ آن «اخلاق» است.
اگر شما تواضع بورزید، اگر آدم صادقی باشید، اگر علیه این و آن حرکت مخرّبی انجام ندهید، اگر کسی باشید که بر روی حرف خودتان میایستید -اینها صفاتی است که مردم این صفات را دوست میدارند- پس میتوانید با این خُلق خوب، با این اخلاق حسنه و خصال نیک، دل مردم را به طرف خودتان جذب کنید.
۱) الامالی شیخ صدوق، صفحهی ۶۲
📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30402
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی_قم
🔰#گزیده_بیانات_مقام_معظم_رهبری🔰
#هویت_اسلامی
✅(درماندگی مخالفین نظام از حضور مردم در دفاع از هویت اسلامی _ ایرانی )
کسانی که با نظام جمهوری اسلامی و با هویت اسلامی ملت ایران بشدت مخالفند و آن را بر خلاف منافع خودشان میدانند، به خاطر پشتیبانی مردم از نظام جمهوری اسلامی، درماندهاند؛ والا قدرتهای مادی دنیا بمب اتم و توپ و تانک و ارادههای خبیث و خدانشناسی و بیرحمی و سنگدلی کم ندارند. آن چیزی که تا امروز مثل سدی جلوی تعرض آنها را به نظام جمهوری اسلامی گرفته، حضور شما مردم است. حضور مردم در روز انتخابات، حضوری واضحتر از همه جای دیگر است. همهی مردم کشور پای صندوقهای رأی میآیند و میتوانند بیایند؛ این یک حضور همگانی است. هر کس پای صندوق رأی میآید، در واقع رأی به جمهوری اسلامی، رأی به قانون اساسی و رأی به مواد غیرقابل تغییر قانون اساسی - یعنی اسلام و ارزشهای اسلامی - میدهد. حضور مردم، یعنی دفاع از جمهوری اسلامی؛ یعنی دفاع از قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی. این برای دشمنان ملت ایران مطلوب نیست؛ لذا سعی میکنند حضور مردم را کمرنگ کنند. (84/3/25 بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم)
✅(تلقی خطر برای استکبار با جدی گرفتن هویت اسلامی _ ایرانی )
آنچه امروز برای استکبار جهانی یک خطر تلقی میشود، این است که ملتهای مسلمان هویت و شخصیت و اصالت و استقلال خود را جدی بگیرند. (84/2/11 بیانات در دیدار مردم کرمان)
✅امروز تنها راهی که دنیای اسلام برای حفظ منافع ملتهای اسلامی دارد، اتحاد کلمه بر محور اسلام است؛ «نه» گفتن به اهداف و مطامع استعماری دشمنان و مستکبران است. هدف استکبار، محو هویت ملی و دینی در دنیای اسلام و بخصوص در خاورمیانه است. مقابلهی با این هدف، با اتحاد بیشتر، با همبستگی بیشتر، با تمسک به اسلام، با ترویج اسلام و با ایستادن در مقابل زیادهخواهیهای امریکا و مستکبران عملی است، و لاغیر. (84/6/11 بیانات در دیدار کارگزاران نظام)
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی_قم
#معرفی_و_ارایۀ_محتوای_کتب
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ـ قم، تلخیص برخی از کتب شاخص و تازه های نشر جهت سهولت برای مطالعه اساتید و سروران گرامی تهیه گردیده است.
📕کتاب «عقلانیت در آموزه های اعتقادی تشیّع از دیدگاه علامه طباطبایی و استاد شهید مطهری»
📝مولف: محمود سرافراز
📚ناشر: پژوهشگاه علوم انسانی امام صادق(ع)
📖تعداد صفحه: 192
🔖تعدا صفحات تلخیص: 55
🖥فرمت: PDF (فایل ضمیمه)⤵️⤵️⤵️
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی_قم
هدایت شده از میثم حبیبی کیان
تلخیص کتاب عقلانیت در آموزههای اعتقادی تشیع.pdf
1.02M
📕کتاب «عقلانیت در آموزه های اعتقادی تشیّع از دیدگاه علامه طباطبایی و استاد شهید مطهری»
🖥(فایل ضمیمه) فرمت: PDF
📌آقای سفیر
📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 8⃣
🔸در هر جامعه ای، سیاستمداران از هر جنس، جایگاه ویژه ای داشته، طبعا بر سرنوشت آن جامعه اثرگذارند. در سپهر سیاست، از دیرباز تا کنون، خاطرات سیاستمداران، مورد توجه بوده، استفاده از این خاطرات، به عنوان تجربیات مفید و بعضا عبرت های درس آموز، می تواند چراغ راه محققان باشد. #آقای_سفیر (گفت وگوی محمدمهدی راجی با دکتر محمدجواد ظریف) از آن دست خاطراتی است که می تواند ضمن به دست دادن شرح احوال و تجربیات، در آشنایی با اندیشه ها و افکار وی نیز مؤثر باشد. در زیر، بخشی از این کتاب را مرور می کنیم🔸
◀️ جنگ ایران و عراق و پذیرش قطعنامه/ بخش اول
🔸شش روز بعد از شروع جنگ، یعنی در 6 مهر 1359 قطعنامۀ 479 را مطرح کرد که در آن حتی درخواست عقب نشینی و خروج نیروهای عراق از ایران را هم نکرده بودند. من در مطالعاتی که انجام دادم متوجه شدم که آقای مک هنری، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، در مذاکرات غیررسمی در زمان تصویب قطعنامۀ 479 گفته بود که منطقۀ اشغال شده توسط عراق، منطقۀ مورد منازعه است و باید صبر کنیم تا تکلیف آن در مذاکره معلوم شود. بنابراین حتی یک درخواست کلیشه ای مبنی بر آتش بس طرفین و عقب نشینی آنها به مرزهای بین المللی در قطعنامۀ 479 وجود نداشت. (ص 60)
🔸حتی از موضع حیثیت و حفظ ظاهر نیز شورای امنیت با ما بسیار بد برخورد کرد. برخورد این شورا با جنگ ایران و عراق، به ویژه در ابتدای آن، یکی از تاریک ترین صفحات حیاتش به شمار می رود. حتی تا پایان جنگ نیز حاضر نشدند نام عراق را در مورد استفاده از سلاح شیمیایی به زبان بیاورند. اولین قطعنامه ای که عراق را در این مسئله محکوم کرده است، مربوط به بعد از پایان جنگ می شود. در واقع این امر نشان دهندۀ شناخت کاملاَ نادرست شورای امنیت نسبت به ایران است. (ص 62-63)
🔸از نظر من، مجموعۀ دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در سال های پایانی جنگ بد کار نکرد؛ اما به هر حال مانند یک دستگاه کارکشته که در شأن این ملت باشد نبودیم و هنوز هم نیستیم. (ص 77)
🔸قطعنامۀ 598 در اوج قدرت نظامی ایران تصویب شد!! فکر می کنم آنچه باعث شروع بحث قطعنامۀ 598 شد، فتح فاو و نگرانی از سقوط عراق بود. تا این که وضعیت جبهه ها تغییر اساسی کرد. ما فاو و مجنون را از دست دادیم و عراقی ها وارد خاک ایران شدند. قطعنامۀ 598 در یکی از بندهایش دستور به آتش بس فوری و عقب نشینی بدون تأخیر می دهد. زمانی که آتش بس را پذیرفتیم، عقب نشینی از خواست عراق به خواست ایران تبدیل شده بود. در زمان پذیرش 598 عراق می خواست مذاکره کند، اما ما خواستار آتش بس فوری بودیم. دیدگاه ما از نظر عملیاتی، در زمان مذاکرات قبل از تصویب 598، مبتنی بر ادامۀ جنگ بود. از نظر سیاسی نیز یک دیدگاه این بود که باید با شورای امنیت برخورد کرد و همان روش را ادامه داد. دیدگاه دیگر نیز بر تلطیف کردن فضا تأکید داشت؛ چرا که احساس می شد شورای امنیت به سمت تحریم ایران پیش می رود. به همین خاطر گروهی در بخش بین الملل وزارت خارجۀ ایران، معتقد به نوعی از بازیگری بین المللی بودند که در آن نقش فعال تری ایفا کنیم؛ یعنی خواستار این بودند که ما از حالت قهر با شورای امنیت خارج شویم. گروهی نیز در وزارت خارجه و بیرون از آن، این روند را قبول نداشتند. بالاخره تصمیم وزارت خارجه با همراهی حضرت امام این بود که ما استراتژی خاصی را در پیش گیریم و آن را ادامه دهیم تا از تحریم ایران جلوگیری کنیم. (ص 77-78)
🔸با توجه به اینکه در آن زمان آقای دکتر رجایی زیاد به تهران رفت و آمد داشتند، من بیشتر امور مربوط به مذاکرۀ 598 را انجام دادم.(ص 78)
📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#آقای_سفیر
#دکتر_محمدجواد_ظریف
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای
📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 7⃣
🔸در هر جامعه ای، سیاستمداران از هر جنس، جایگاه ویژه ای داشته، طبعا بر سرنوشت آن جامعه اثرگذارند. در سپهر سیاست، از دیرباز تا کنون، خاطرات سیاستمداران، مورد توجه بوده، استفاده از این خاطرات، به عنوان تجربیات مفید و بعضا عبرت های درس آموز، می تواند چراغ راه محققان باشد. #امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای (خاطرات و یادداشتهای دکتر حسن روحانی از زمان مسئولیت پرونده و مذاکرات هسته ای ایران) از آن دست خاطراتی است که می تواند ضمن به دست دادن شرح احوال و تجربیات، در آشنایی با اندیشه ها و افکار وی نیز مؤثر باشد. در زیر، بخشی از این کتاب را مرور می کنیم🔸
◀️ روند تصمیم سازی و تصمیم گیری در دبیرخانه شورا ▶️
🔸در مجموع در دوران تصدي من، کمتر لازم مي ديديم نظرات احزاب و گروه ها را مورد بحث قرار دهيم. عمدتاً در شوراي عالي امنيت ملي، نظرات کارشناسي مطرح مي شد.
🔸در تصميم سازي و تصميم گيري معمولاً توجه چنداني به همة گفتمان هاي مختلف نداشتيم. براي نمونه گفتماني که به گروه کوچکي تعلق داشت يا نظريه اي که تنها نظر جمع خاصي بود، در دستور کار ما قرار نمي گرفت تا به اجماع نظر برسيم. آنچه در شورايعالي امنيت ملي بسيار تأثير گذار بود، گفتمان مقام معظم رهبري و رئيس جمهور و اکثريت مردم بود که در تصميم سازي و تصميم گيري تأثيرگذار بودند. هم اکنون نيز نظرات رئيس جمهور معمولاً در جلسات شوراي عالي امنيت ملي تأثيرگذار است؛ چون معمولاً رئيس جمهور نظر وزرا را هم همراه خود دارد، زيرا وزراي اطلاعات، خارجه، کشور و رئيس سازمان مديريت عضو شورا هستند؛ بنابراين رئيس جمهور غالباً مي تواند رأي اکثريت را کسب کند.
◀️ تعامل با سازمان ها و نهادهای بین المللی ▶️
🔸در کشور ما هيچ گاه اعتماد و اميدي به سازمان هاي بين المللي وجود نداشته است. اين هم به حوادث سال هاي اول انقلاب و جنگ تحميلي و عکس العمل آن سازمان ها برمي گردد. بنابراين، هيچ گاه انتظار نداشتيم سازمان هاي بين المللي به ما کمک کنند؛ معمولاً هم مصوبات آنها را حق نمي دانستيم و قضاوت آنها را هم عادلانه نمي شمرديم. در اين سي و چند سال هم کمتر قبول کرديم که سازمان ملل نسبت به مسئله اي تصميم عادلانه اي گرفته باشد. هم اکنون نيز در بحث هسته اي يا موضوع حقوق بشر در ايران، مي بينيم اين مراجع تصميمات عادلانه اي اتخاذ نمي کنند. معمولاً تصميمات اين نهادها جانبدارانه، ناعادلانه و تحت تأثير قدرت هاي بزرگ دنياست.
🔸شوراي امنيت سازمان ملل با توجه به نحوه عملکرد و ترکيب اعضاي آن و نفوذ آمريکا در آن معمولاً از نظر ما فاقد عدالت و بي طرفي ارزيابي شده است.
🔸اساساً در زمينة تعامل با محيط بين المللي نظرات متفاوتي وجود دارد. برخي معتقدند تعامل با غرب امکان پذير است و برخي هم بر اين باورند که اين امر به هيچ روي امکان پذير نيست. در ماجراي هسته اي هم به نظرات مختلفي برخورد مي کرديم. برخي مي گفتند اينکه شما مي خواهيد مسائل را با آژانس حل و فصل کنيد، از بنيان داراي اشکال است، چون آژانس به عنوان ابزار غرب در پي آن است که شما را فريب دهد و برخي ديگر تنها راه حل مسئله را کار با آژانس مي دانستند.
🔸اگر از سوي محيط بين المللي، فضاي مثبتي احساس شود، مي توان سياست خارجي را به سمت متعادل تري پيش برد. در هر موضوعي که خرد جمعي در تصميم گيري هاي سياست خارجي ما فعال بوده، بيشتر موفق بوده ايم و از خارج هم پاسخ مناسب تري دريافت کرده ايم. برعکس در مواردي که خرد جمعي حاکم نبوده و رويکردها بيشتر بر تصميم گيري جناحي مبتني شده است، رفتارها تهاجمي تر و متقابلاً پاسخ نظام بين الملل هم تندتر بوده است.
📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای
#حسن_روحانی