هدایت شده از محمد امراللهی
40محورهای اساتید ممتاز سیدحسام الدین حسینی.pdf
874.5K
✅ جناب آقای دکتر سید حسام الدین حسینی
✅استادیار دانشگاه شهید چمران
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامیـقم
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای
📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 5⃣
🔸در هر جامعه ای، سیاستمداران از هر جنس، جایگاه ویژه ای داشته، طبعا بر سرنوشت آن جامعه اثرگذارند. در سپهر سیاست، از دیرباز تا کنون، خاطرات سیاستمداران، مورد توجه بوده، استفاده از این خاطرات، به عنوان تجربیات مفید و بعضا عبرت های درس آموز، می تواند چراغ راه محققان باشد.
#امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای (خاطرات و یادداشتهای دکتر حسن روحانی از زمان مسئولیت پرونده و مذاکرات هسته ای ایران) از آن دست خاطراتی است که می تواند ضمن به دست دادن شرح احوال و تجربیات، در آشنایی با اندیشه ها و افکار وی نیز مؤثر باشد. در زیر، بخشی از این کتاب را مرور می کنیم🔸
◀️چالش های تصمیم سازی و تصمیم گیری در ایران ▶️
🔸 در حال حاضر ساختار تصميم گيري در کشور، تا حد زيادي نظام مند شده است، ولي چالش تصميم سازي به معناي جمع آوري اطلاعات ضروري، دسته بندي و تحليل آنها و ارائه راهکارهاي مربوطه و گزارش دهي به مسئولين براي تصميم گيري به موقع همچنان مرتفع نشده است. در اين ارتباط، مسئله فقط حجم و وسعت اطلاعات هم نيست، بلکه فهم اطلاعات هم خود موضوعي بسيار مهم است. (ص 67)
🔸 در جمهوري اسلامي ايران، گاهي تصميمات جنبه حيثيتي پيدا مي کند. فکر مي کنيم اعتراف به هر گونه اشتباهي به معناي پذيرش شکست خواهد بود. اين يکي از بزرگ ترين اشکالات در نظام تصميم گيري کشور است و متأسفانه هنوز در جامعه ما انتقاد، جايگاه خود را پيدا نکرده است. فکر مي کنيم وارد آوردن اشکال به يک تصميم، مساوي با جهل و يا حتي خيانت تصميم گيرنده است؛ در حالي که بايد بپذيريم معمولاً تصميمات با نقص و خطا همراه است. بايد انتقاد به يک «معروف» و کار شايسته تبديل شود و انتقاد کننده در انتظار تشويق باشد و نه تنبيه. تا به اين نقطه نرسيم، به ناچار بايد شاهد ادامة تصميمات اشتباه مسئولين باشيم. (ص 69)
🔸 يکي از مشکلات ديگر در افکار عمومي جامعه و مسئولين، بحث آينده نظام است. هميشه در ذهن برخي از مسئولين، گويي نوعي اضطراب وجود دارد که دشمنان قوي پنجه مشغول توطئه و برنامه ريزي عليه نظام اسلامي هستند و همواره براي بقاي نظام، احساس خطر مي کنند. گويي همواره در خصوص ثبات و استحکام نظام، شک و ترديد وجود دارد و اين ترديدها باعث مي شود اقداماتي که انجام مي گيرد، گاهي به حد کافي مناسب و يا دقيق نباشد؛ در حالي که در بيشتر کشورها، وضع چنين نيست. در بسياري از کشورها تصميم گيران نسبت به اصل نظام حاکم نگراني ندارند؛ بلکه بيشتر بحث پيروزي يا شکست حزب حاکم مطرح است، ولي استحکام و ثبات اصل نظام، محل بحث نيست. (ص 70)
🔸 مسئله ديگر که در نظام تصميم گيري دخالت دارد، اين است که گاهي تصميم گيران مي خواهند با اتخاذ تصميم هايي در داخل کشور با مخالفان يا رقبا، تسويه حساب کنند. براي نمونه، در بحث هسته اي در سالهاي اخير بسياري از شعارها و بحثها، تسويه حساب کنند. براي نمونه، در بحث هستهاي در سالهاي اخير بسياري از شعارها و بحثها، تسويه حساب با دولت اصلاحات بود. به عبارتي، به جاي اينکه در انديشه منافع ملي و آينده کشور باشيم، عده اي بيشتر به فکر منافع جناحي هستند. (ص 71)
🔸 متأسفانه گاهي در کشور، توهمات، مبناي تصميم گيري قرار ميگيرد. مثلاً اين تفکر که غرب به فروپاشي کامل رسيده و نظرات علمي اقتصادي و سياسي غرب به بن بست رسيده و خود آنها هم فهميده اند که ديگر راهي ندارند و راه نجات را تنها ايران مي دانند و مي گويند تنها ايران مي تواند راه حل بدهد! يا اين سخن که ما مي خواهيم جهان را اداره کنيم و چشم جهان به ما دوخته شده است و همه مي خواهند بدانند که ما چه کار مي کنيم. بي ترديد اين گونه ادعاها آرمان نيست؛ بلکه توهمات ناشي از خودشيفتگي و کم تجربگي است. (ص 77)
📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای
#حسن_روحانی
📌آقای سفیر
📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 6⃣
🔸در هر جامعه ای، سیاستمداران از هر جنس، جایگاه ویژه ای داشته، طبعا بر سرنوشت آن جامعه اثرگذارند. در سپهر سیاست، از دیرباز تا کنون، خاطرات سیاستمداران، مورد توجه بوده، استفاده از این خاطرات، به عنوان تجربیات مفید و بعضا عبرت های درس آموز، می تواند چراغ راه محققان باشد.
#آقای_سفیر (گفت وگوی محمدمهدی راجی با دکتر محمدجواد ظریف) از آن دست خاطراتی است که می تواند ضمن به دست دادن شرح احوال و تجربیات، در آشنایی با اندیشه ها و افکار وی نیز مؤثر باشد. در زیر، بخشی از این کتاب را مرور می کنیم🔸
◀️ هدف مقدس داریم؛ اما روش مقدس نداریم
انعطاف، یک هوشیاری و هوشمندی است که بر مبنای آن اهدافتان را با توجه به واقعیات روز پیگیری کنید. چه بسا دنبال کردن نسنجیدة یک سیاست تاکتیکی، نه حتی یک سیاست مبتنی بر راهبردها و یا ارزشها، صرفاً به بهانة این که می خواهیم استمرار داشته باشیم، ممکن است به بهای نابود کردن اهداف تمام شود. بنابراین همواره با توجه به شرایط، بهترین راهها و بهترین تاکتیکها را برای رسیدن به اهداف در نظر بگیرید و در واقع روش هایتان را قدسی نکنید، زیرا حتی همة اهداف الزاماً قدسی نیستند. ممکن است بعضی اهداف مقدس باشند، اما حتماً هیچ یک از روشها مقدس نیستند. اگر بر اساس نیاز مقطعی و به گونه ای هوشمندانه روشهایتان را تغییر دهید.(ص 351)
◀️ منافع ملی و ایدئولوژیک کشور، در هم تنیده اند
در حوزة اصول، اهداف و منافع و حتی مباحثی نظیر صدور انقلاب، باید گفت که امروز نمیتوانید حتی از دیدگاه رئالیستی، منافع ملی تان را از آنچه که قدرت نرم محسوب میشود، جدا کنید. روزی می گفتند که یا باید دنبال منافع ملی باشید، یا منافع ایدئولوژیک؛ یعنی این دو در مقابل هم قرار دارند. اما به نظر بنده در واقع منافع ملی و منافع ایدئولوژیک کشورها به هم تنیده است. (ص 352)
◀️ انعطاف، لازمه تعامل با جهان
اگر ما بخواهیم وارد تعاملی جدی در جهان کنونی شویم، باید حتماً به ابزارهای جدید افزایش نفوذ و کاهش آسیب پذیری فکر کنیم. اینجاست که بحث دیپلماسی ارزشی که همان بحث صدور انقلاب و صدور فرهنگ انقلاب است، مطرح میشود. لذا بنده نه تنها دیپلماسی ارزشی را مخل منافع ملی و امنیت ملی نمی دانم، بلکه آن را مکمل این دو نیز میدانم؛ به شرطی که عاقلانه و بر اساس دو اصل استمرار و انعطاف و نه بر پایة یک سیاست نابخردانه اصرار بر استمرار روشهای غلط پیگیری شود. (ص 353)
◀️ ارتباط با کشورها باید واقع بینانه و مبتنی بر نیازها باشد
ما باید با دنیا ارتباط معقولی داشته باشیم و دیدگاه روشنی را عرضه کنیم. از یک سو دیدگاه های ما نباید ساده لوحانه باشد و از سوی دیگر باید بر اساس واقعیت های گذشته باشد. دیدگاه ما در ارتباط با کشورها، باید دیدگاهی واقع بینانه و مبتنی بر نیازهای امروز باشد. واقع بینانه، نه به معنی مکتب رئالیسم و از منظر یک تئوری؛ بلکه بر اساس واقعیات موجود جهانی. باید بدانید که دیگر نمی توان به قیمت منافع دیگران برای خود منفعت کسب کرد. از سوی دیگر نمی شود روی دوستی های دراز مدت نیز حساب کرد. (ص 354)
◀️ نه دوستی صددرصد، نه دشمنی صددرصد
شما با هیچ کس هم پوشانی کامل منافع نخواهید داشت؛ اما تضاد قطعی منافع نیز ندارید. چون همة ما در دنیایی زندگی می کنیم که آیندة آن با یک بمب هسته ای می تواند از بین برود. روابط شما نه در همة موضوعات صفر و صد است و نه در همة موضوعات پنجاه – پنجاه؛ بلکه یک طیف خاکستری است که باید آن را بر اساس دیدگاه ها، اصول و منافعتان به گونه ای معقول، تعریف و بر همان اساس نیز رفتار کنید. (ص 355)
📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#آقای_سفیر
#دکتر_محمدجواد_ظریف
:
📌یادداشتهای عَلَم
📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 7⃣
◀️یادداشت های سال 1346
🔸شنبه 46/2/9
[پاول سيلارد] سفير روماني و [طه کريم] سفير ترکيه اعتبارنامه تقديم داشتند. سفير ترکيه مرد باهوشي به نظر مي رسد. به علاوه اولين سفري که به ايران آمده و قبلاً در چهار جاي ديگر سفير بوده است. اغلب سفرايي که براي ما مي آيند مردمان کم سابقه و کوچکي هستند.
🔸چهارشنبه 46/2/13
بعدازظهر بلافاصله شرفياب شده، دو ساعت گردش رفتيم. بسيار خوب و خوش گذشت. به شاهنشاه عرض کردم، اين همه کار شما را از پا خواهد انداخت و بدبختي عظيمي دامنگير مملکت خواهد شد. قبول مي کنند، ولي عمل نمي فرمايند.
🔸پنج شنبه 46/2/14
امروز دانشگاه تهران براي ندادن شهريه شلوغ شده بود، اما نه زياد، قدري متشنج بود. شهربانوي رئوف خوش قلب قبول کردند به آنها که هنوز نمي توانند شهريه بدهند قرض بدهند، البته بر حسب پيشنهاد شاهنشاه. بسيار عمل پسنديده عالي بود. قطعاً شنبه سر و صداها تمام مي شود. باز امشب شاهنشاه زکام شدند. عرض کردم، بسيار خسته مي شويد، اين که وضع کار کردن نيست.
🔸شنبه 46/2/16
بعدازظهر ملک حسين [اردن] با طياره شاهنشاه رفت. بايد از جنوب کويت بگذرد، از روي عراق پرواز او ممکن نيست. تا رسيد، خيلي نگران بودم، الحمدلله رسيد. مرد بسيار خوبي ست، هم شجاع و هم صريح است، به شاهنشاه ما خيلي عشق مي ورزد، به اين جهت از ته قلب دوستش دارم. روي انبار باروت زندگي مي کند، با وصف اين زنده است و زندگي مي کند.
🔸يکشنبه 46/2/17
دو ساعت شرفياب بودم. عرايض داخلي و خارجي زياد شد، منجمله در خصوص [جمال عبدال] ناصر (عجب عنصر کثيفي ست)، وزير کنيا عرايض غريبي کرده بود. خوب است که باز شاه ما را بدبخت آفريقايي ها پشتيبان خود مي بينند.
📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#یادداشتهای_علم
انتخاب همسر.pdf
334.7K
✅ کتاب " انتخاب همسر"
◀️مناسب برای معرفی استادان درس دانش خانواده به دانشجویانشان
❗️حجم:320 کیلوبایت
🔴128 صفحه
👈میز معارف
@mizemaaref
🔴شاخصهای تدریس نیازمحور
1. پاسخگویی صحیح به سؤالات حاشیهای دانشجویان؛
اساساً استادی توانمند تلقی میشود که بتواند افزون بر ارائه کامل و جذاب درس، به سؤالاتی که دانشجویان میپرسند، جوابهای درست و کافی بدهد. منظور از سؤالات حاشیهای، سؤالاتی است که به نوعی با درس ارتباط مییابد، هر چند موضوع اصلی، درس نیست. به فرض اگر بحث درباره مهدویت باشد میزان عمر امام عصر(عج) میتواند سؤال اصلی و اینکه آیا دانش پزشکی این میزان عمر را تأیید میکند یا نه سؤال فرعی و حاشیهای تلقی شود.
اما چگونه بدانیم استاد پاسخ صحیح داده است:
الف) با قانع شدن مخاطبان میتوان تا حدودی صحیح بودن پاسخ را حدس زد. وقتی دانشجویان قانع نشوند، یعنی اگر پاسخ صحیح هم که باشد، کافی و کامل نیست.
ب) استاد با اذعان و یقین پاسخ دهد؛ نه با عبارتی چون «فکر میکنم»، «به گمانم»، «تصورم بر این است که» و ... .
ج) پاسخ استاد توأم با سند باشد.
البته هیچ یک از این روشها کامل نیست، ولی به نوعی قرینهای برای پاسخگویی صحیح میباشد.
2. توجه به مبانی و منشأ اصلی سؤالات؛
گاهی سؤال دانشجو برای یافتن پاسخ و گاه برای بست و توسعه پاسخی است که خود میداند. به دنبال پاسخ بودن یا به دنبال توسعه ادراکات و پاسخها بودن، نوعی نیاز تلقی میشود. نیازی اصیل و غیر کاذب است که شایسته برآوردن و پاسخ گفتن باشد.
باید دانست که گاه دانشجو با سؤال خود میخواهد:
• توانایی استاد را در پاسخ دادن ارزیابی نماید.
• کلاس را سرگرم کند تا استاد از ادامه تدریس باز بماند.
• صرفاً نقش میاندار و طرف بحث را ایفا نماید و به نوعی خود را نشان دهد.
• بر سر پارهای از مباحث و مسائل حاشیهای جنجال درست کند.
• مشی سیاسی استاد را محک بزند و یا ... .
در این موارد پاسخ دادن باید بسیار ظریف و حرفهای و خیلی کوتاه باشد.
3. کاربردی کردن مطالب ارائه شده؛
مثلاً استاد اخلاق میخواهد درباره قهر و کینه صحبت کند. اگر بگوید دانشجویان! کینه شما نسبت به یکدیگر حرکت علمی کشور را کند میسازد، این میشود کاربردی کردن مطلب ارائه شده؛ اما گاه میتواند 50 روایت درباره کینه و قهر بخواند و هیچکدام را به زندگی دانشجو ربط ندهد! نیز استاد میتواند حوادث تاریخی را به گونهای تبیین کند که دانشجو احساس نیاز به داشتن درک و بصیرت در اوضاع و احوال زمانه و ... پیدا کند.
4. توضیح چرایی و فوائد نیاز محور؛
یعنی استاد هم ضرورت بحث را تبیین کند و هم خروجی و منفعت آن را؛ هم بگوید اگر درس نیاز محورانه ارائه نشود، چه آسیبهایی خواهد داشت و اگر ارائه گردد، چه ثمرات و نتایجی را به دنبال خواهد داشت.
5. توضیح روش اجرای طرح؛
در این روش قطعاً دانشجویان با سبک جدیدی از تدریس آشنا خواهند شد. استاد باید بتواند پیرامون ابهامات دانشجویان در مورد نحوه اجرای طرح، توضیحات راهگشا و روشنگرانهای داشته باشد. البته روشن است که این شاخص و شاخص قبلی مربوط به جلسات اولیه است و در جلسات میانی و پایانی ضرورت ندارد که استاد روش اجرا را توضیح دهد یا پیرامون فوائد طرح نیاز محور سخن بگوید.
6. توانمندی استاد در پاسخگویی به ابهامات؛
این شاخص نیز مثل دو شاخص گذشته در جلسات آغازین کاربرد دارد. در هر صورت امتحان و امتیاز برای دانشجویان بسیار اساسی و حساس است و نمیتوان به دغدغه دانشجویان نسبت به امتحان پایان ترم بیتفاوت بود. استاد باید بگوید که مثلاً پاسخهای ارائه شده در کلاس میتواند منبعی برای امتحان باشد و قطعاً اگر فقط کتاب درس ملاک باشد، تدریس نیاز محورانهای صورت نگرفته است.
7. اجرای صحیح طرح؛
به نظر میرسد که استاد باید در گروهبندی مشابهتهایی را در نظر بگیرد. مثلاً دانشجویان یا به لحاظ رشد تحصیلی یا متناسب سن یا در دسترس بودن یکدیگر و دوری و نزدیکی محل و یا ... گروهبندی شوند. هر چند ممکن است خود دانشجویان زودتر به گروهبندی اقدام نمایند. فقط کسی نباید خارج از گروه باشد. فرمها و سؤالات نیز به موقع توزیع شود و چگونگی اولویتبندی سؤالات تبیین گردد.
8. مدیریت زمان در پاسخدادن به سؤالات طرح شده در هر جلسه؛
سؤالات گاه سطحی است و گاه عمیق؛ گاه در هم تنیده و چند سؤال است و گاه یک سؤال؛ گاه متناسب با موضوع درس است و گاه تناسب چندانی ندارد؛ گاه سؤال شخصی یک نفر است و گاه سؤال کل کلاس؛ گاه سؤال روشن است و گاه مبهم؛ گاه دانشجویان قادر به پاسخگویی آن هستند و گاه خیر و ... . همه اینها نشان میدهد که زمان پاسخگویی به تناسب تفاوت سؤالات، متفاوت خواهد بود. سؤال آسان را در دو دقیقه هم میتوان جواب داد، اما سؤال دشوار نیاز به مطالعه بعدی دارد. سؤال شخصی را باید زودتر جواب داد اما درباره سؤال کل کلاس باید بیشتر تأمل کرد ... .
❗️میز معارف
@Mizemaaref
◀️درس مجازی "گونه شناسی جریان روشنفکری در ایران معاصر"
این درس با تدریس استاد دکتر خسروپناه در دو بخش اول و دوم در قالب14 جلسه آموزشی منتشر شد.
✅در این درس به مباحث زیر پرداخته شده است و فراگیران با این موارد آشنا خواهند شد :
كليات جريان شناسي فكري و جریان های فکری کشور
مفهوم شناسي جريان شناسي روشنفکری
علل انحطاط در تمدن اسلامی
آشنایی با مدرنیته، آثار و دستآوردها و ..
میزمعارف
روابط دختر و پسر.pdf
599.3K
✅ کتاب " روابط دختر و پسر"
◀️مناسب برای معرفی استادان درس دانش خانواده به دانشجویانشان
❗️حجم:580 کیلوبایت
🔴62 صفحه
👈میز معارف
@mizemaaref
📚 پرسشها و پاسخهای دانشجویی(دفتر67)
پاسخ به شبهات قرآن(نقد دکتر سها)
نویسنده: محمدعلی رضایی اصفهانی
ناشر: دفتر نشر معارف
نوبت چاپ: اول1397
قیمت: 11000 تومان
👈 این کتاب در پنج فصل با180 صفحه، بخشی از پرسشها و پاسخهای دانشجویی پیرامون پاسخ به شبهات قرآن(نقد دکتر سها) از سلسله منشورات اداره مشاوره و پاسخ پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی است.
🔴 در فضای مجازی کتابی با عنوان «نقد قرآن» با اسم مستعار نویسنده آن «دکتر سها» منتشر گردیده که در آن تقریباً همه شبهات قرآن که سابقا جمعآوری و دستهبندی شده و بسیاری از آنها را دانشمندان قرآن پژوه پاسخ دادهاند در 21 فصل آورده است.
در کتاب «نقد قرآن» گاهی به محتوای برخی آیات اعتراض میشود و انتساب آن را به خداوند مورد تردید قرار میدهد و ایراد اینگونه آیات را به شخص پیامبر(ص) نسبت میدهد و گاهی مستقیماً به خداوند اعتراض میکند. وی در جایی دیگر با ذکر چند آیه و روایت یادآور میشود که قرآن و پیامبر فقط دعوت به علم کرده و مقصودشان تنها علوم دینی است و مدعی شده که اسلام و تعالیم قرآن، علت عقب ماندگی مسلمانان در جهان است!
در این کتاب از مجموع آنچه در نقد قرآن سها آمده سعی شده است مطالب دارای اهمیت برای مخاطبان فرهیخته دانشگاهی در اولویت قرار گیرد و میتواند در یک نگاه آگاهی لازم را به خوانندگان منتقل کند و در باره درستی و نادرستی مطالب داوری کنند.
🔶 در ضمن، نقد «نقد قرآن سها» از دیدگاه برخی از بزرگان در شماره 112 همین نشریه (مهر و آبان1395) با عنوان «پرونده آفتاب و سها» منتشر گردیده است.
لینک نشریه معارف، شماره 112، «پرونده آفتاب و سها».👈
http://maarefmags.ir/mags112🖌
#معرفی_و_ارایۀ_محتوای_کتب
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ـ قم، تلخیص برخی از کتب شاخص و تازه های نشر جهت سهولت برای مطالعه اساتید و سروران گرامی تهیه گردیده است.
📕کتاب «ولایت مداری در الگوی پیشرفت اسلامی»
📝مولف: مهدی طاهری
📚ناشر: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)
📖تعداد صفحه: 212
🔖تعدا صفحات تلخیص: 52
🖥فرمت: PDF (فایل ضمیمه)⤵️⤵️⤵️
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی_قم
هدایت شده از میثم حبیبی کیان
ولایت مداری در الگوی پیشرفت اسلامی.pdf
865.3K
تلخیصکتاب «ولایت مداری در الگوی پیشرفت اسلامی»
🖥فرمت: PDF (فایل ضمیمه)
🔰گزیده بیانات مقام معظم رهبری🔰
#هویت_اسلامی
✅ ( پیشرفت کشور با احیاء و رشد بخشیدن به هویت اسلامی _ ایرانی )
احیاء و رشد بخشیدنِ به هویّت اسلامی و دینی و ایرانیِ جوانمان، یکی از مهمترین مسائل ماست و کمک فراوانی هم به پیشرفت کشور میکند. (85/7/13 بیانات در دیدار اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاهها)
✅( مدل بازی و مدل سازی موجب پسرفت و سلب هویت اسلامی _ ایرانی )
وابسته کردن اقتصاد، تقلیدی کردن علم، ترجمه گرایی در دانشگاه؛ که هر چه که آن طرف مرزها، مرزهای غربی و کشورهای اروپایی، گفتهاند، ما همان را ترجمه کنیم و اگر کسی حرف زد، بگویند مخالف علم حرف میزند؛ پیشرفت نیست و ما این را پیشرفت نمیدانیم. نه اینکه ترجمه را رد کنیم؛ من این را بارها در مجامع دانشگاهی گفتهام؛ نخیر، ترجمه هم خیلی خوب است؛ یاد گرفتن از دیگران خوب است؛ اما ترجمه کنیم تا بتوانیم خودمان به وجود آوریم. حرف دیگران را بفهمیم تا حرف نو به ذهن خود ما برسد؛ نه اینکه همیشه پای حرف کهنهی دیگران بمانیم. یک حرفی را در زمینهی مسائل اجتماعی پنجاه، شصت سال پیش فلان نویسنده یا فیلسوف یا شبه فیلسوف فرهنگی گفته، حالا آقایی بیاید در دانشگاه، دهنش را با غرور پر کند و همان را دوباره به عنوان حرف نو برای دانشجو بیان کند! این پیشرفت نیست؛ پسرفت است. زبان ملی را مغشوش کردن، هویت اسلامی ملی را سلب کردن و مدلبازی به جای مدلسازی، پیشرفت نیست. ما وابسته شدن و غربی شدن را پیشرفت نمیدانیم. (85/8/18 بیانات در دیدار دانشگاهیان سمنان)
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی_قم