eitaa logo
کانال میز معارف
7هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
2.9هزار ویدیو
983 فایل
🔺کانالی برای اطلاع رسانی، اشتراک تجربیات و ارتقا توانمندی استادان معارف دانشگاهها آدرس سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان https://maaref.ecnahad.ir/ منتظر نظراتتان هستیم.. 🔰ارتباط با ادمین: @amoozesh_majazi
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 آقای سفیر 📌 آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 1⃣ 🔸در هر جامعه ای، سیاستمداران از هر جنس، جایگاه ویژه ای داشته، طبعا بر سرنوشت آن جامعه اثرگذارند. در سپهر سیاست، از دیرباز تا کنون، خاطرات سیاستمداران، مورد توجه بوده، استفاده از این خاطرات، به عنوان تجربیات مفید و بعضا عبرت های درس آموز، می تواند چراغ راه محققان باشد. (گفت وگوی محمدمهدی راجی با دکتر محمدجواد ظریف) از آن دست خاطراتی است که می تواند ضمن به دست دادن شرح احوال و تجربیات، در آشنایی با اندیشه ها و افکار وی نیز مؤثر باشد. در زیر، بخشی از این کتاب را مرور می کنیم🔸 ◀️ رفتن از ایران در بحبوحه انقلاب، بازگشت پس از پایان جنگ ▶️ در آن زمان فارغ التحصیلان مدرسه علوی که عموماً در دانشگاه به افراد تند سیاسی بدل می شدند در مدرسه کلاسهایی مانند تئاتر و غیره برگزار می کردند. آنها کتابهایی را که در آن دوران ممنوع بود تدریس می کردند. به یاد دارم چند نفر از اعضای شرکت کننده در این کلاسها دستگیر شدند. من نیز نگران شدم که مبادا مشکلی برایم ایجاد شود؛ زیرا به نسبت در این قضایا فعال بودم. کلاس دوم نظری را تمام کردم و بعد از آن به مدت سه ماه در مدرسه خوارزمی ثبت نام کردم. سرانجام با کمک یکی از دوستان پدرم که به ظاهر انسان متدینی بود، اما بعد مشخص شد با ساواک همکاری دارد! به آمریکا رفتم. در آن مقطع من هنوز به سن هفده سالگی نرسیده بودم و قبل از گرفتن دیپلم به آمریکا سفر کردم. علی القاعده با توجه به وضعیت تحصیلی که داشتم به راحتی در دانشگاه قبول می شدم. سفر من بیشتر به دلیل ترس از دستگیری و گرفتار شدن در ایران بود و راه نجاتی برایم به حساب می آمد. (ص 15-16) این عزیمت به اصرار من صورت گرفت. پدر و مادرم مخالفت می کردند و بیشتر آمادگی داشتند در صورت ضرورت مرا به انگلیس که به ایران نزدیکتر است بفرستند. خاطرم هست که دعوای خیلی جدی هم بین ما پیش آمد، زیرا پدر و مادرم می گفتند کمی صبر کنم تا به لندن بروم؛ اما من نگران بودم که خیلی دیر بشود! آنجا بود که با رفتنم به آمریکا موافقت کردند. به یاد دارم این در میان با مرحوم پدرم خیلی تندی کردم. خدا از سر تقصیرات همه ما بگذرد. (ص 22) من فقط شانزده سال داشتم و طبیعاً این موارد باعث نگرانی ام میشد. به همین خاطر برای رفتن به آمریکا به خانواده اصرار می کردم. (ص 22) در مرداد 1367 و پس از گرفتن دکترایم، به ایران آمدم. اوایل مذاکرات ایران و عراق بود. (ص 37) 📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای 📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 1⃣ 🔸در هر جامعه ای، سیاستمداران از هر جنس، جایگاه ویژه ای داشته، طبعا بر سرنوشت آن جامعه اثرگذارند. در سپهر سیاست، از دیرباز تا کنون، خاطرات سیاستمداران، مورد توجه بوده، استفاده از این خاطرات، به عنوان تجربیات مفید و بعضا عبرت های درس آموز، می تواند چراغ راه محققان باشد. (خاطرات و یادداشتهای دکتر حسن روحانی از زمان مسئولیت پرونده و مذاکرات هسته ای ایران) از آن دست خاطراتی است که می تواند ضمن به دست دادن شرح احوال و تجربیات، در آشنایی با اندیشه ها و افکار وی نیز مؤثر باشد. در زیر، بخشی از این کتاب را مرور می کنیم🔸 ◀️ پررنگ نشان دادن نقش دولت آقای هاشمی در پیشرفت صنعت هسته ای ▶️ ⬅️اگر چه بحث غني سازي در سالهاي 1366-1367 در زمان دولت مهندس موسوي کم و بيش با شدت و ضعف مطرح بود و در اين مورد بحثهاي زيادي صورت گرفت و تصميماتي نيز اتخاذ شد، اما عملاً کار چنداني انجام نگرفت؛ در واقع در دورة رياست جمهوري آقاي هاشمي رفسنجاني، اين موضوع بيشتر مورد توجه قرار گرفت. (ص 35) ⬅️در دورة رياست جمهوري آقای هاشمي، پس از مذاکره با برخي کشورهاي اروپايي از جمله اسپانيا، براي تکميل نيروگاه بوشهر و عدم توافق در اين زمينه، دولت با روسيه وارد مذاکره شد. در آن مقطع، کشور ديگري حاضر به تکميل اين نيروگاه نبود. چينيها هم به لحاظ تکنولوژي هستهاي در حدي نبودند که بتوانند نيروگاه بوشهر را تکميل کنند. (ص 36) ⬅️در آن بازه زماني عملا کشوري جز روسيه، آمادگي تکميل نيروگاه بوشهر را نداشت. البته اولويت دولت، عقد قرارداد با کشورهاي اروپايي بود، ولي آنها حاضر نشدند با ايران در اين زمينه توافق کنند، لاجرم دولت براي تکميل نيروگاه بوشهر با روسيه قرارداد منعقد نمود. (ص 37) ⬅️دلايل توجه بيشتر کشور به بحث هستهاي در دوره آقاي هاشمي از اين قرار بود: 1. استفاده از انرژي هستهاي به دليل عمر طولاني اين نوع نيروگاهها (بيش از پنجاه سال) و عدم آلودگي محيط زيست؛ 2. کاهش شديد ذخاير نفت کشور تا چند دهة ديگر؛ 3. استفاده بسياري از کشورهاي پيشرفته جهان از انرژي هستهاي؛ 4. تحريک کننده بودن ادعاي غرب مبني بر اينکه چون ايران منابع نفت و گاز در اختيار دارد، پس نبايد نيروگاه هستهاي داشته باشد و اعلام اينکه حاضر نيستند به ايران نيروگاه اتمي بدهند؛ 5. ضربه به غرور ملي پس از پرداخت هزينههاي هنگفت براي احداث نيروگاه بوشهر در صورت عدم تکميل آن؛ 6. و بالاخره کاهش شديد صادرات نفت با روند افزايش سالانة مصرف سوخت فسيلي در کشور و در نتيجه، کاهش بسيار شديد درآمد ارزي کشور. بنابراين، برنامهريزي شد تا بخشي از انرژي مورد نياز کشور، از انرژي هستهاي تأمين شود. (ص 39) ⬅️دولت آقاي هاشمي نخستين دولتي بود که پس از مباحث تئوريک و سياسي دولت آقاي موسوي در زمان حضرت امام(ره)، با شتاب مناسبي در پي دستيابي به اين تکنولوژي برآمد. ايشان نسبت به تکميل نيروگاه بوشهر و توليد سوخت در داخل کشور، مصمم بودند و به شدت آن را پيگيري ميکردند. در واقع، توانمندي فني نسبت به اصل اين فناوري، در دولت ايشان به دست آمد. (ص 43) 📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
✅زمان و مکانی که دقیق انتخاب شده بود.. 🔻محور مقاومت بامداد دیروز پس از 40 بار تجاوز هوایی، توپخانه‌ای و موشکی رژیم صهیونیستی به مواضع این محور در مناطق مختلف سوریه که باعث شهادت و زخمی شدن ده‌ها نیروی نظامی، شهروند عادی و خسارت‌های سنگینی به زیرساخت‌های ارتش سوریه شد، بالاخره تصمیم به تلافی گرفت. 🔻 فارغ از همه مسائل، حملات تلافی‌جویانه سوریه در زمان و مکان مناسبی صورت گرفت. زمانش پس از انتخابات پارلمانی لبنان و پس از اعلام موضع ترامپ در مورد برجام انتخاب کردند. چرا که در حال حاضر دیگر دلیلی برای مراعات کردن نبوده و نیست. اگر ترامپ از برجام خارج نمی‌شد بدون شک دست نظامی‌ها برای تلافی بسیار کوتاه بود، چرا که دیپلمات‌ها و سیاسیون باز هم دلیل و برهان آورده و می‌گفتند که اگر بزنیم، ترامپ خارج می‌شود، حالا که ترامپ خارج شده، نزدن بدترین کار بود. 🔻اما این حمله در زمان دقیقی نیز صورت گرفت. همزمان با سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به روسیه و دیدار با متحد ایران و سوریه. نتانیاهو با این خیال راحت به روسیه سفر کرد که واحدهای اطلاعاتی موساد به او گفته بودند که ایران فعلا قصدی بر پاسخگویی ندارد. او در مسکو خبر حمله موشکی به مواضع ارتش عبری را شنید. و این بدترین ضربه‌ای بود که نتانیاهو می‌توانست در مواجه به دشمنان سیاسی بی‌شمار خود در داخل دریافت کند. 🔻اما چرا مکان حمله مناسب انتخاب شده بود. همه اهدافی که منهدم شدند، در طول هفت سال گذشته نقش بسیار مهم و اصلی در حملات و تجاوزات رژیم صهیونیستی به مراکز ارتش سوریه و محور مقاومت داشتند. این مراکز، مهمترین نقش را در هدایت، هماهنگی، مسلح‌سازی و حرکت دادن تروریست‌های القاعده و ارتش آزاد برای حمله به مواضع ارتش و مقاومت در مناطق مختلف سوریه ایفا می‌کردند. 🔻 یکی از مراکزی که هدف قرار گرفت، «مرکز نظامی فرماندهی شنود فنی و الکترونیکی» ارتش عبری بود که مهمترین نقش را در شهادت شهید مغنیه و شهید الله‌دادی داشت. آن مرکز بالگردی نیز که منهدم شد، همان نقطه‌ای بود که بالگردهای رژیم صهیونیستی برای شهادت این دو فرمانده پرواز کرده و با موشک‌های ضدزره خود خودروی آنها را هدف قرار داده و باعث شهادت آنها و همراهانشان شدند. 🔻به صورت خلاصه خود صهیونیست‌ها می‌دانند که این 20 فروند موشک چه کاری کرده است.! رژیم صهیونیستی بهترین و نخبه‌ترین نیروهایش را به همراه بهترین امکانات و تجهیزاتی را که در اختیار داشت در واحد شنود فنی و الکترونیکی‌اش در جولان اشغالی مستقر کرده بود، این مرکز غروب روز گذشته در حال هماهنگی با تروریست‌ها برای حمله به شهرک البعث در استان القنیطره بود و حتی تانک‌های این رژیم نیز در حمایت از این گروهک‌ها چند گلوله شلیک کردند. 🔻منتظر می‌مانیم اسرائیل آمار دقیق کشته‌های خود را همراه آن چند افسر شناسنامه‌دارشان را که به هلاکت رسیده‌اند منتشر کنند. نه اینکه بگویند سرهنگ.... هنگام بازگشت از سفر به بند ایلات در جاده خودرویش چپ کرده و کشته شد! قابل ذکر است، این حمله‌ای محدود نبود، بلکه‌ حمله‌ای دقیق و حساب‌ شده بود که ستون خیمه تجاوزات رژیم صهیونیستی در طول سال‌های گذشته به سوریه و محور مقاومت را هدف قرار داد. میزمعارف @mizemaaref
جریان‌شناسی ضدفرهنگها-دکتر خسروپناه.pdf
3.18M
✅دانلود کتاب ❗️نام: جریان شناسی ضدفرهنگها 🔴نویسنده: دکتر خسروپناه ◀️معرفی: تبیین جریان های فرهنگی معارض با فرهنگ ناب محمدی(ص) همچون: تصوف فرقه ای، معنویت های نوظهور، شیطان پرستی، وهابیت، فمینیسم، بهائیت، ابتذال فرهنگی، فراماسونری، ناسیونالیسم، موسیقی گرایی و انجمن حجتیه و..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پاسخ شهید‌رجایی به تبریک فرانسوی‌ها 🚫هشدار رهبرانقلاب به مسؤولان‌کشور درباره رفتار فریبکارانه و مزورانه اروپایی‌ها (19اردیبهشت1397) ❌ اروپایی‌ها در طی دهه‌های گذشته همواره چنین عملکردی داشته‌اند 🆔 @mizemaaref ✅ میزمعارف
🔸رهبر انقلاب: افرادی که کار روزانه دارند وقتی به خانه می‌آیند، بخشی از زمان را ولو نیم ساعت برای کتاب خواندن بگذارند. چقدر کتابها را در همین نیم ساعتها میشود خواند! میزمعارف @mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حجت الاسلام قرائتی: اینکه خداوند به هر کسی می گوید تدبر کن یعنی هر‌ کس این شاخه را تکان دهد میوه گیرش می‌آید.. میزمعارف @mizemaaref
✅تمامیت ارضی ایران جمهوری اسلامی ایران، حتی یک وجب از خاک ایران را به دشمن واگذار نکرد..
پيامبر اکرم صلّي اللّه عليه و آله: 🔷رمضان ، رمضان ناميده شد؛ زيرا گناهان را مى سوزاند .. ميزان الحكمه ، ح ۷۴۴۱ میزمعارف @mizemaaref
🔸پیشنهادی برای تجربه یک ماه رمضان متفاوت از استادپناهیان 🔻ماه رمضان؛ یک مناسبت یک‌ماهه دربارۀ «امام زمان(ع)» 🔰خیلی عجیب است که ماه رمضان ما زیاد امام زمانی نیست! با اینکه به ما توصیه شده دعای افتتاح را در این ماه قرائت کنیم که عالی‌ترین مضامین ولایی و مهدوی در آن وجود دارد. اوج ماه رمضان هم شب قدر است که در این شب، پروندۀ ما به محضر امام زمان(ع) می‌رسد. اوج رمضان دهۀ آخرش است که دعای «اللهم کن لولیک...» در آن توصیه شده. 🔰چرا نباید در ماه رمضان به یاد یک مناسبت یک‌ماهه دربارۀ امام زمان(ع) بیفتیم؟ این به‌خاطر دینداری سکولار است، به‌خاطر همان دینی که قرن‌ها طواغیت خواسته‌اند ما بدون امامت عبادت کنیم و بدون ولایت، دنبال تقوا باشیم! گفت: «نماز بی‌ولای او، عبادتی است بی‌وضو» ماه رمضان بدون امام زمان(ع) مثل نماز بی‌وضو است! امام باقر(ع) فرمود: تمام حج به لقاء امام است و باز فرمودند: غرض از حج ماییم، خدا فرموده که این سنگ‌ها را طواف کنید تا در نهایت به محضر امام برسید و ولایت و نصرت خودتان را به امام زمان‌تان ابراز و اعلام کنید.(کافی/4/549) 🔰 چرا در دعای افتتاحی که توصیه شده هر شب ماه رمضان خوانده شود، این‌قدر به موضوع امام زمان(ع) و ظهور و دعا برای فرج ایشان اهمیت داده شده است؟ بیایید این ماه رمضان خودمان را امام زمانی کنیم، و این 30 شب را به یاد امام زمان(ع) باشیم... 👤حجت‌الاسلام پناهیان میزمعارف @mizemaaref
✅کلام مطهر اساساً برنامه ماه مبارک رمضان برنامه انسان‌سازی است... @mizemaaref
✅روش های نوین تدریس: ❓ پرسش و پاسخ‌هایی از مباحث بایسته‌های استادی 📝فتح الله نجارزادگان استاد تمام دانشگاه ❓چه کتاب‌هایی برای استادان معارف پیشنهاد می‌کنید که مطالعه آنها برای کسب مهارت‌های بیشتر ایشان لازم است؟ ⭕️به لحاظ محتوا بهترین کتاب‌هایی که یک استاد معارف باید بخواند و بداند، کتاب‌های استاد شهید مطهری و آثار آیت‌الله جوادی و آثار آیت‌الله مصباح است که خیلی دید و عمق می‌دهد. یک موقع منظور مهارت‌های تدریس است، که چند کتاب در این زمینه نوشته شده، ولی با کتاب‌های مهارت‌های تدریس راه به جایی نمی‌بریم؛ مثل شنا که من به شما می‌گویم می‌خواهی شنا کنی، دستورالعملش این است، اما تا در آب نروی و چند بار دست و پا نزنی، شنا را یاد نمی‌گیری. پس مهارت‌های تدریس را باید در مقام عمل کسب کنید. با آنهایی که فکر می‌کنیم موفقند، گفتگو کنیم و سرکلاسشان برویم. مبلّغ، پای سخنرانی بنشین ولی با این نگاه که اگر جای او بودی چه می‌گفتی و این سخنران چه می‌خواهد بگوید، و چیزی که در ذهنش هست و می‌خواهد آن را پر و بال دهد را به لحاظ ساختاری و گفتاری چگونه ارائه دهد. ❓ چه کنیم دانشجو به درس معارف علاقه‌مند شود؟ با دانشجویانی که بی‌اعتقاد شده‌اند چطور برخورد کنیم؟ ⭕️برخی دانشجویان استادانی را که بدون تکیه بر قرآن به جایی رسیده‌اند، را الگو می‌آورند، چه کنیم الگوهایشان عوض بشود و قرآنی شوند؟ دانشجویی که منکر خداست بحث عقلی لازم ندارد؛ عاطفی است و نمی‌تواند بر این استدلال کند که خدایی نیست؛ زیرا در زندگی‌اش یا تحت تأثیر دیگران قرار گرفته و یا مشکلاتش باعث شده که نسبت به خدا بدبین شود و بر اثر وسوسه‌های شیطان و نفس اماره نسبت به اصل وجود خدا به شک افتاده است. شما باید کشف کنید که مشکل عاطفی او چیست؟ باید علت انکار او را پیدا کنیم. به دانشجو فرصت بدهید حرفش را بزند. اجازه بدهید خارج از کلاس 15دقیقه یا نیم ساعت درباره عدم وجود خدا حرف بزند که 50٪ حل مسئله همین است که تخلیه می‌شود. سریع وارد استدلال‌های عقلی نشوید و ببینید مشکلش کجاست و از کجا این انحراف در ذهن او به وجود آمده است. در پاسخ به منکر، همیشه ناحیه‌های سلب را بگویید؛ مثلاً بگویید فرض کنید خدایی نیست، اگر خدا نمی‌بود وضع این جهان چطور می‌بود؟ تا بفهمید نقطه ضعفش کجاست. آن‌وقت می‌گوید اگر خدا نبود من این همه بدبخت نبودم. بگویید این بدبختی معنایش این نیست که خدا تو را نمی‌خواهد. خیلی وقت‌ها مشکلات، لطف است و برای آب دیده شدن است... . اساتیدی هستند که دانشجو آن‌ها را به عنوان الگو مثال می‌زند ولی این افراد اصلاً مذهبی نیستند، اینجا باید بگوییم این استاد برای ما احترام دارد چون مکتب ما می‌گوید باید به کسی که خدمت می‌کند، احترام بگذاریم. این استاد اعتقادی ندارد ولی دنبال این است که خدمت بکند. به دانشجو بگویید: 1. اگر از این استاد بپرسیم اگر معادی و قیامتی در کار باشد و نمازی هم که می‌خوانم و به دنبال این هستم که در آینده پاسخگو باشم، آیا شما آنجا موفق هستی یا من؟ اگر قیامتی در کار نباشد، اگر نمازی خواندم یا روزه‌ای گرفتم و یا اخلاقاً انسانی با اخلاقی بودم من ضرری نکرده‌ام چون چیزی افزون بر یک زندگی انسان نداشتم اما اگر معادی در کار باشد، آن‌وقت شما جواب خدا را چه می‌دهی؟ 2. به دانشجو بگویید الگوی علمی را از استادی یاد بگیر که دین ندارد و الگوی انسانی و الهی را از علی بن ابی طالب(ع) یاد بگیر. اگر هنر داری همه این‌ها را با هم جمع کن که خیلی بهتر است. امیرمؤمنان(ع) به لحاظ تدین چه کم دارد که الگوی تو نیست؟! و گرنه به لحاظ علمی انگشت شست امیرمؤمنان(ع) به همه پروفسورهای عالم می‌ارزد. 3. این را هم بگویید که چرا فقط پروفسورهایی را می‌بینی که دین ندارند، بسیاری از بزرگان و نوابغ روزگار، غربی و شرقی، مثل نیوتن، انیشتن و... انسان‌های متدینی بودند. منبع: نشریه معارف میز‌معارف @mizemaaref