eitaa logo
کانال میز معارف
6.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
2.7هزار ویدیو
934 فایل
🔺کانالی برای اطلاع رسانی، اشتراک تجربیات و ارتقا توانمندی استادان معارف دانشگاهها آدرس سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان https://maaref.ecnahad.ir/ منتظر نظراتتان هستیم.. 🔰ارتباط با ادمین: @amoozesh_majazi
مشاهده در ایتا
دانلود
📌آقای سفیر 📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 6⃣1⃣ ◀️ دوران پس از جنگ/ بخش دوم 🔸اتفاقی که از بعد خارجی و پس از دولت آقای خاتمی افتاد، این بود که به خاطر نحوۀ گفتمان ایشان و اتفاقی که در انتخابات افتاده بود، ‌تمام کشورها واقعاً متوجه شدند که در ایران دموکراسی حاکم است. به خاطر این که آقای ناطق که کاندید جناح حاکم و حتی کاندید نظام محسوب می شد، رأی نیاورده بود. در نتیجه برداشت جدیدی در دنیا که سرمایه بزرگی نیز برای کشور محسوب می شود، به وجود آمد. (ص 137) 🔸از اولین کارهایی که آقای خاتمی با اصرار رهبری و بر خلاف میل خودشان انجام دادند، این بود که سند الحاق جمهوری اسلامی به کنوانسیون سلاح های شیمیایی را امضاء کردند. سند در پایان دورۀ آقای هاشمی در مجلس تصویب شده و به دورۀ آقای خاتمی رسیده بود. دوباره همان فشارهایی که تلاش داشتند مانع از تصویب سند در مجلش شوند، این بار در ریاست جمهوری ایجاد شد. نهایتاً رهبری صریحاً فرمودند که ما ده سال است که دعوای سلاح شیمیایی می کنیم، حالا خودمان به کنوانیسون نپیوندیم؟پس نباید جلوی امضای سند را گرفت. این چه تصویری از ما که قربانی سلاح شیمیایی هستیم ایجاد می کند؟(ص 197-198) 🔸در اجلاس سران پاکستان بین آقای هاشمی با امیرعبدالله، ولیعهد وقت عربستان ملاقاتی صورت گرفت که زمینه ای را برای یک دوستی طولانی بین ایشان و امیر عبدالله فراهم کرد. این دوستی در برگزاری موفق اجلاس سران تهران نیز تأثیر زیادی داشت. می خواهم بگویم که در واقع سیاست تنش زدایی، ادامۀ سیاستی بود که اقای هاشمی اتخاذ کرده و آقای خاتمی با یک دیدگاه و گفتمان جدید، آن را ادامه دادند. (ص 140) 🔸سیاست تنش زدایی به این معنی نیست که اصولتان را کنار بگذارید. سیاست تنش زدایی مقدمه ای دارد که فهم آن بسیار اساسی است. آن مقدمه این است که گروه هایی در دنیا هستند که برای ادامۀ حیاتشان نیاز به دشمن دارند. این گروه ها تندروترین گروه های استعمارگر هستند. به عبارت دیگر استعمار و سلطه همواره نیاز به این دارد که روش های غیرانسانی خود را توجیه کند و بگوید که باید این روش ها را در مقابله با یک دشمن واقعی یا فرضی به کار برم. (ص 142) از دهۀ 50 که جنگ سرد آغاز شد تا اواخر دهۀ 80، دشمن جهانی، شوروی و کمونیسم بودند. در اواخر دهۀ 80 میلادی هم زمان با افول شوروی، گروهی در مورد بروز و ظهور یک دشمن جدید نظریه سازی کردند. این دشمن، اسلام انقلابی یا اسلام سیاسی است. اصلاً در آمریکا بحثی وجود داشت که باید دردسر قرمز را تبدیل به دردسر سبز کنند، یعنی دشمن کمونیستی را تبدیل به دشمن اسلامی کنند. اگر توجه کنید در ادبیات تندروترین چهره های غربی، اصطلاحاتی مانند «فاشیسم اسلامی» مطرح شده که از همین جا ناشی می شود.(ص 144) جمهوری اسلامی این واقعیت را در زمان آقای هاشمی و آقای خاتمی دریافت. بنابراین سیاست این شد که اجازه ندهیم که نظام سلطه به این هدف برسد.(ص 144) 📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
📌یادداشتهای عَلَم 📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 7⃣1⃣ ◀️یادداشت های سال 1346 🔸 دوشنبه 46/6/13 دلخوشي امروز من اين است که شاهنشاه قبل از حرکت به يکي از محارم که يقين دارم راست مي گفت، فرموده بودند، علم را در اين سفر برده بودم، براي اين که به همه چيز او صددرصد مطمئن هستم، اتفاقاً شمّ سياسي او هم خوب است. واقعاً براي من افتخار بزرگتر از اين نمي شود. در سفر شوروي دو سال قبل هم افتخار بزرگي به من مرحمت کردند. به رئيس جمهوري اوکراين و همچنين معاون نخست وزير که مهمان دار ما بودند، در طياره فرمودند، به علم نگاه نکنيد که بعضي تربيت هاي انگليسي دارد و يا ويسکي دوست مي دارد. [اگر] او را به همراه خودم به روسيه آورده ام که در مذاکرات ما باشد، براي اين است که از وطن پرست ترين رجال کشور است. من به قدري منقلب شدم که مي خواستم پاي مبارکش را ببوسم. عرض کردم، من غلام تو هستم، ولو اين که روس هاي کمونيست معني اين کلمه را نفهمند. اتفاقاً فهميدند من در مکتب شاه درس گرفته ام. (ص 188) 🔸چهارشنبه 46/6/15 و پنج شنبه 46/6/16 اگر ايران نبود اعراب کون برهنه که نفت خودشان را دو ماه بستند، تمام وضع انگليس و حتي آلمان و فرانسه مختل مي شد. حالا شير پير انگليس هنوز از شيخ شارجه درباره جزاير ابوموسي و تنب و غيره پشتيباني مي کند. از سياست پخته و عميق انگليس اين جور عمل بعيد است. شايد هم هميشه نپخته بوده اند، ولي چون قدرت داشته اند هر عمل آنها به نظر ما صحيح مي آمد. (ص 189) 🔸شنبه 46/6/18 به راستي من فکر مي کنم حافظ بزرگتر از آن بوده است که ادعاي پيغمبري بکند! (ص 189) 🔸يکشنبه 46/6/19 عصري سفير انگليس ديدنم آمد. در خصوص اوامر شاهنشاه نسبت به خليج با ايشان صحبت کردم. گفتم شما دير يا زود از اين جا مي رويد، ولي منافع شما باقي مي ماند. چرا نمي خواهيد ما واقعاً اين جا ذي نفوذ بشويم؟ خيلي صحبت کرديم. خودش موافق است، ولي از عرب ها مي ترسند. خاک بر سر اين سياست که از عرب هاي شکست خورده ترسو مي ترسند. (ص 190) 🔸شنبه 46/6/25 زندگي براي من تقريباً مفهومي بدون شاه ندارد. ... چون علياحضرت فوق العاده باهوش و با انصاف است و به من هم مرحمت دارند، مي دانند نوکر صديق شاهنشاه هستم، عرضم را قبول فرمودند. بي نهايت شکرگزار شدم. (ص 191 و 192) 📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
#گفتگوی_نوین_پژوهشی (نشست88) 🔴گزارش کامل جلسه گفتگوی نوین پژوهشی 🔷 موضوع: «رویکرد تمدنی در بررسی کارنامه جمهوری اسلامی» 🔷 ارائه کننده: حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی متن گزارش(پیوست)🔰🔰
نهایی88 رویکرد تمدنی در کارنامه جمهوری اسلامی ـ دکتر بابایی.pdf
317.2K
فایل PDF (نشست88)🔷 موضوع: «رویکرد تمدنی در بررسی کارنامه جمهوری اسلامی» 🔷 ارائه کننده: حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی
✅درس مجازی : ◀️دانشگاه و مهارت زیست جمعی 📚 7 جلسه آموزشی 🔴اساتید محترم درس آیین زندگی می توانند این درس را برای دانشجویانشان انتخاب نمایند.. ⚪️میز معارف @mizemaaref
کانال میز معارف
✅درس مجازی : ◀️دانشگاه و مهارت زیست جمعی 📚 7 جلسه آموزشی 🔴اساتید محترم درس آیین زندگی می توانند
✍دانشگاه و مهارت های زیست جمعی از آنجا که دانشجو به عنوان قشر تحصیل کرده و تاثیر گذار جامعه مطرح است؛ آموزش مهارت زیست اجتماعی برای برقراری ارتباطی موثر و سازنده یک امر ضروری است.با این رویکرد مرکز مجازی دانشگاهیان اقدام به ارائه درس چند رسانه با عنوان :« دانشجو و مهارت های زیست جمعی» نموده است. از آنجا که دانشجو به عنوان قشر تحصیل کرده و تاثیر گذار جامعه مطرح است؛ آموزش مهارت زیست اجتماعی برای برقراری ارتباطی موثر و سازنده یک امر ضروری است.با این رویکرد مرکز مجازی دانشگاهیان اقدام به ارائه درس چند رسانه با عنوان :« دانشجو و مهارت های زیست جمعی» نموده است. 🖋این بسته آموزشی 7 جلسه و شامل مهارت‌های اجتماعی، ارتباط با همسالان، سوء استفاده عاطفی، ارتباط با خانواده و ازدواج می باشد. 👈هدف کلی درس، ارتقاء سطح مهارت دانشگاهیان نسبت به مهارت های زیست جمعی دانشجو خواهد بود.از اهداف فرعی درس می توان به آشنایی با اصول مهارت های اجتماعی بهتر،مهارتهای برقراری ارتباط، ارتباط با همسالان و ارتباط با خانواده اشاره کرد.. از دیگر اهداف این درس شناخت مهارت های پیشگیری از سوء استفاده عاطفی است که در محتواهای درس لحاظ شده است. 📚يكی از مهم ترين ويژگی های زندگی دانشجويی افزايش ارتباط و روابط اجتماعی است. اگر چه در گذشته نيز ارتباط اجتماعی داشــته ولی در دانشگاه و روابط اجتماعی مربوط به امور ديگری است. دانشجو مجبور است با افرادی از گوشه و كنار كشور آشنا شود. 🔴میزمعارف @mizemaaref
image_2018_10_13-13_22_47_37_tQZ.jpg
418.9K
✅همایش ملی " انقلاب اسلامی، کارآمدی، فرصتها و چالشها" ◀️برگزارکننده: دانشگاه تبریز 🔴زمان برگزاری: دهه فجر ✍تلفن دبیرخانه: 041-33392250 ⚪️میزمعارف @mizemaaref
🔰🔰 ✅ پیروزی نهضت عظیم ملت ایران نتیجه زنده شدن احساسات و شعور و هویت اسلامی در دنیای اسلام بود حرکت عمومی علمای اسلام، بخصوص در دنیای تشیع و به برکت فرهنگ معارضه و انقلابی تشیع، در خدمت مردم و در مقابله‌ی با استبداد و استعمار و ظلم و امثال آن بود و کار به آن‌جا رسید که بحمداللَّه نهضت عظیم ملت ایران به پیروزی رسید و حکومتی بر مبنای دین به‌وجود آمد. مسلمانان و متدینان، بعد از چند صدسال تحقیر اهل دین، عزت نفس پیدا کردند، احساس سربلندی کردند، زنده شدند و احساسات و شعور و هویت اسلامی در دنیای اسلام پیدا شد. ( بیانات در دیدار جمعی از روحانیون 69/12/22) ✅ از عطایای الهی پیروزی انقلاب، رسیدن به هویت اسلامی بود وقتی این انقلاب، به برکت عطایای متواتره‌ی الهی به پیروزی رسید، شما که انقلابی و مؤمن به این راه و این هدف هستید، آیا فکر کرده‌اید که چرا وارد محدوده‌ی مؤمنین و کارگزاران و عاملان این مجموعه شده‌اید؟ آیا انگیزه‌یی جز این وجود داشت که خدای متعال و عده‌اش را عمل کرد و ما را از ضعف و ذلت و ادبار و توسری‌خوری همه‌ی قدرتهای ظالم و دوری از هویت اسلامی نجات داد؟ بسیار خوب، حالا بایستی با همه‌ی وجودمان، در راه اسلام حرکت کنیم. (بیانات در دیدار کارگزاران نظام 69/9/14) ✅ بازگشت به هویت اسلامی و جهاد اسلامی به برکت استقرار انقلاب و جمهوری اسلامی است که خود مرهون خون شهداست شهیدان با ایثار خود، پرچم اسلام را که دست توانای رهبر عظیم‌الشأن ما، حضرت امام خمینی(اعلی‌اللَّه‌مقامه) در این سرزمین برافراشته بود، سربلند نگهداشتند و اسلام و معنویت را در همه‌ی اقطار عالم عزیز کردند. اگر امروز بانگ مسلمانی از چهار گوشه‌ی عالم به گوش می‌رسد، و اگر ملتهای مسلمان به هویت اسلامی خود بازگشته و سنگینی بار سلطه‌ی مستکبران را احساس می‌کنند، و اگر جهاد اسلامی پس از سالها فراموشی، دوباره به جایگاه ارزشیِ رفیع خود بازگشته، همه و همه به برکت استقرار جمهوری اسلامی و استمرار انقلاب اسلامی است که خود، مرهون شهادت و گذشت این عزیزان و خانواده‌هایشان و نیز جانبازان عزیز و ارجمند است. ملت ما باید قدر این عزیزان را بداند و نتایج مجاهدات آنان را پاسداری کند و همه‌ی موفقیتها و پیروزیها را با ارزش جان گرانبها و صبر بزرگ آنان محاسبه کند و قدر آن را بشناسد. (پیام به مناسبت روز تجلیل از شهدا در هفته‌ی دفاع مقدس‌ 69/7/5)
🔰در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری اساتید معارف اسلامی شیوه های جدید ارائه دروس معارف اسلامی، از سوی معاون محترم آموزشی و پژوهشی استادان و دروس معارف اسلامی (حجت الاسلام والمسلمین قریشی) تبیین شده است. 📌فایلهای PDF , POWERPOINT این مباحث به پیوست ارسال می گردد: ⬇️⬇️⬇️
1_31298173.pptx
8.25M
📌فایل POWREPOINT تغییر و نوآوری در معارف اسلامی
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای 📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 6⃣1⃣ ◀️ تهديد زدايي از امنيت ملي/ بخش دوم ▶️ 🔸فعاليت ديپلماتيک ما يک سياست سه وجهي داشت؛ يعني همزمان از طريق مذاکرات با اروپا، با روس ها و چيني ها و همچنين کشورهاي غيرمتعهد، مشغول رايزني بوديم. 🔸به نظر مي آمد که در حوزه بين الملل، موضوع را بيشتر در حوزه قدرت هاي بزرگ مطرح کنيم. اين سياست و استراتژي که از حوزه قدرت هاي بزرگ به حوزه معادلات قدرت ها، يعني معادلات نظام بين الملل وارد نشويم، سياست بسيار دقيقي بود. زيرا اگر بحثي يا موضوعي وارد حوزه معادلات قدرت ها شود، معنايش اين است که در پيچيده ترين شکل آن در روابط بين الملل مطرح است. 🔸راهبرد مورد نظر من اين بود که بايد به گونه اي رفتار کنيم تا ضمن جلب اعتماد بين المللي، پروژه هاي ناتمام برنامه هسته اي را تکميل کنيم و با رعايت خطوط قرمز، تا آنجا که ممکن است، از ارجاع پرونده به شوراي امنيت جلوگيري کنيم. 🔸 اگر در آن پانزده روز (از 1382/7/14 تا 1382/7/29) پرونده هسته اي به صورت عاقلانه و مدبرانه اي مديريت نمي شد و اجلاس سه وزير در تهران به شکست مي انجاميد، به احتمال قريب به يقين پرونده در اجلاس بعدي شوراي حکام آژانس (آذر) به شوراي امنيت ارجاع مي شد. 🔸در برخي از رسانه ها گفته مي شد که تيم هسته اي از شوراي امنيت مي ترسد؛ در حالي که ما شوراي امنيت را يک واقعيت سياسي روابط بين الملل، هر چند نهادي غيرعادلانه و سياست زده مي دانستيم و لذا نهايت سعي خود را مي کرديم تا پرونده هسته اي به اين شورا ارجاع نشود. 📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
📌آقای سفیر 📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 7⃣1⃣ ◀️ دوران پس از جنگ/ بخش سوم ▶️ 🔸سیاست تنش زدایی در زمان آقای هاشمی شروع شد و در زمان آقای خاتمی ادامه پیدا کرد. برخی سیاست تنش زدایی را دوری گزیدن از آسیب ها و آفات کشورهای قدرتمند و درگیر نشدن در مسائل آنها تعریف می کنند که چندان هم نامعقول نیست. (ص 144) 🔸مبنای فکری سیاست تنش زدایی در دوران آقای خاتمی با بحث گفت و گوی تمدن ها آغاز شد. گفت وگوی تمدن ها در واقع شناسایی درست سیاست نظام سلطه و تشخیص و پیشنهاد پادزهر آن بود، زیرا آنها به دنبال برخورد تمدن ها بودند. گفت و گوی تمدن ها این مبنای فکری را زیر سؤال می برد. (ص 144-145) 🔸مفهوم اصلی که بنده می خواستم در قطعنامۀ گفت و گوی تمدن ها که نویسنده و مذاکره کننده اش خودم بودم، این بود که می خواستیم بگوییم مبنای حذف باید در دنیا از بین برود و فراگیری جایگزین آن شود. این نه تنها یک نیاز جهانی بود، بلکه یک ضرورت برای منافع ملی نیز محسوب می شد، چرا که اولین نامزد حذف در دنیا خود ما هستیم. در واقع بنده در این قضیه منافع ملی را دیده بودم.(ص 149) 🔸تندروها در همه جای دنیا (ندانسته) با یکدیگر متحد هستند، ‌اما نه در ظاهر و روش (که البته با هم تضاد دارند)، بلکه در هدف. (ص 149) تندروها اصولاً مخالف دیدگاه گفت و گوی تمدن ها بودند، چه تندروهای به ظاهر انقلابی و چه تندروهای سلطه گر نظامی. (ص 150) 🔸این که می گویند ایران قوی ترین قدرت منطقه است، بخشی از آن برای تحریک است تا دیگران را نگران کند.(ص 356) در زمانی که بنده از نزدیک در جریان سیاست خارجی بودم، یعنی در پایان دولت آقای خاتمی، می توانم به جرئت بگویم که کشورمان در خیلی از حوزه ها به بازیگر دارای نقش اول در منطقه تبدیل شده بود. (ص 356) 🔸برخی از مشکلات و فشارهایی که ما تحمل کردیم، فشارهای کوتاه مدت و میان مدتی بود که به دلیل تلاش برای پیدا کردن نقش در منطقه متحمل شدیم؛ همان تلاش هایی که در پایان دوران خاتمی ما را به قدرت تأثیرگذار در افغانستان و عراق و لبنان تبدیل کرده بود. لذا بسیاری از هزینه هایی که در گذشته کرده بویم، هزینة توانمند سازی کشور بود. (ص 357) 📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
📌یادداشتهای عَلَم 📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 8⃣1⃣ ◀️یادداشت های سال 1346▶️ 🔸 دوشنبه 46/6/27 برنامه مسافرت والاحضرت همايون ولايتعهد را که براي اولين دفعه با علياحضرت شهبانو به شيراز مسافرد مي فرمايند، تنظيم کردم و ترتيبات پذيرايي آن جا را دادم. اين اولين سفر تقريباً رسمي والاحضرت همايوني که اکنون هفت سال دارند مي باشد. در پيشاني اين بچه کارهاي بزرگ خوانده مي شود. ماشاء الله خيلي باهوش است. (ص 193) 🔸چهارشنبه 46/7/5 اوامري هم با تلفن فرمودند. منجمله فرمودند، خيلي خسته شده اند، فردا بعدازظهر آزاد باشد، گردش برويم. من هم از خدا خواستم، چون بي نهايت فرسوده هستم. (ص 195) 🔸پنجشنبه 46/7/6 نماينده آخوندهاي قم پيش من آمده بود. واقعاً مردمان خودخواه و سالوس و دروغگو[يي] هستند. چون با اين شخص... مأنوس هستم، در جواب همه مطالبش که از طرف آخوندها مي گفت، به خواندن اين شعر از خيام اکتفا کردم: اي مفتي شهر از تو پرکارتريم با اين همه مستي، از تو هشيارتريم تو خون کسان خوري و ما خون رزان انصاف بده! کدام خونخوارتريم؟ گله هاي بي سر و تهي داشت. جواب دادم اين آقايان فکر نمي کنند دوره آنها تمام شده؟ هنگامي که سيارات به دست بشر گشوده مي شود، ديگر بحث در آداب مبال رفتن و بر سر آن رساله يا تز نوشتن، مثل اين است که با شتر به مسابقه طياره بروند. مگر آن که خودشان را با وسائل امروز بيارايند. اتفاقاً اسلام و بخصوص مذهب مقدس شيعه، اين امر را به آنها مي دهد، منتها بدبختي اين است که اينها به دکان خودشان علاقمندند. گور پدر هر چيز ديگر که هست، ولو اسلام و مسلماني باشد. بعدازظهر گردش در رکاب مبارک رفتم. سه ساعت طول کشيد، بسيار خوب بود و خوش گذشت. شام هم در پيشگاه مبارک بودم. (ص 195-196) 🔸جمعه 46/7/7 امروز صبح سواري رفتم، بسيار خوش گذشت. دو ساعت اسب تاختم، تمام سمومات بدنم خارج شد، خيلي عرق کردم. (ص 196) 🔸دوشنبه 46/7/10 اربابم راضي باشد و کارش به خوبي انجام بشود، گو همه دشمن باشند... سال هاست که شاه جز عظمت کشور که در حقيقت عظمت خودشان است، به چيزي فکر نمي کنند. (ص 198) 📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
تفسیر موضوعی نهج البلاغه.pptx
19.97M
✅پاورپوینت ( پرده‌نگار) درس "تفسیر موضوعی نهج البلاغه" ◀️نویسنده کتاب: علی رهبر اسلامی 🔴تعداد : 252 اسلاید ✍مناسب استادان این درس جهت تدریس در کلاس درس معارف ⚪️میزمعارف @mizemaaref
انسان در اسلام.pptx
11.53M
✅پاورپوینت ( پرده‌نگار) درس "انسان در اسلام" ◀️نویسنده کتاب: غلامحسین گرامی 🔴تعداد : 103 اسلاید ✍مناسب استادان این درس جهت تدریس در کلاس درس معارف ⚪️میزمعارف @mizemaaref
◀️معرفی درس مجازی: اسرار و آثار نماز ✅گفتارهایی از حجج اسلام قرائتی، ساجدی، خلیل زاده و آرامی 🔴تعداد جلسات آموزشی: 7 جلسه مجازی ✍لینک ورود به درس: http://ec.nahad.ir/index.php/course/View/Uj8GYgY3 📚میزمعارف @Mizemaaref
◀️نشست تخصصی ✍نسبت عرفان و سیاست در اندیشه امام خمینی(ره) ⚪️دکتر منصوری لاریجانی 👈دوشنبه 21 آبان - دانشگاه آزاد هشتگرد 🔴میزمعارف @Mizemaaref
موضوع : 🔅در این دنیا چیزی ماندنی نیست🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین 📝متن و شرح : اِجعَلِ الدُّنیا کَلِمَتَینْ (۱) این دنباله‌ی فرمایشات جناب ابی‌ذر در باب شئون دیگر زندگی -مثل حرف که ما می‌زنیم- است؛ می‌فرماید که این قدرت نطق را، این قدرت حرف زدن را، این توانایی عمل کردن را دو جور مصرف کن. کلمةً فی طلب الحلال و کلمةً للآخرة یک فصل باز کن برای اینکه دنبال حلال بگردی. حالا رزق حلال شامل خیلی چیزها است؛ در امر معیشت، در امر ازدواج، در امر تحصیل علم، اینها همه‌اش حلال‌های الهی است. یک بخش دیگر را هم برای آخرت [باز کن] و کلمةً للآخرة. حاصل اینکه مال دنیا را، امکانات دنیا را، یا برای آنچه که مسائل ضروری زندگی است و معیشت تو متوقف به آن است، یا صرف این چیزها بکن که خیر دنیایی او به تو برسد، یا صرف آخرت بکن که خیر خدایی و آخرتی او به تو برسد. بی‌جا مصرف نکن امکانات را. و الثالِثَةُ تُضِرُّ و لا تَنفَع لا تُرِدْها کلمه‌ی سوم، اقدام سوم، حرف سوم که نه برای طلب حلال است و نه برای آخرت است، این نفع ندارد، ضرر هم دارد. ۱) الشافی، صفحه‌ی 868 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30023
🔰🔰 ✅ پیروزی اسلام در ایران منشأ موج بیداری و هویت اسلامی در جهان جمهوری اسلامی با پیمودن مسیری دشوار که یکسره پوشیده از مانعها و دامهایی بود که سردمداران نظام سلطه‌ی جهانی و زر و زورمداران بین‌المللی بر سر راه او نهاده بودند و با پیروز شدن در نبرد نظامی هشت ساله و نبردهای سیاسی و امنیّتی و اقتصادی و تبلیغی بیست ساله، توانسته است قدرت خود را در اداره‌ی کشور، و بسیج توده‌های میلیونی، و پیش‌بینی و مقابله با حوادث بزرگ، و حضور موفّق در چالش‌های بین‌المللی به اثبات برساند و توانایی و ابتکار خود را در سازندگی و پیشرفت و ترمیم ویرانیها آنهم با وجود صف آرائیهای ظالمانه‌ی جهانی در برابر خود و نداشتن هیچگونه کمک سیاسی و اقتصادی از بیرون، در معرض دید همگان بگذارد. و علاوه بر اینها نهضت بیداری مسلمانان و اقدامهای بزرگ ملل اسلامی را که نشانه‌ی زنده شدن هویت اسلامی در آنان است تقویت و تسریع کند. امروز به برکت پیروزی اسلام در ایران، در همه جای جهان اسلام موج بیداری اسلامی رو به افزایش و اقتدار است. ✅ تقویت احساس نمودن عضوی از پیکر امت اسلامی باعث اتحاد و یکپارچگی در هویت اسلامی تقویت این احساس در فرد، که وی عضوی از پیکر بزرگ امت است و هدایت درست آن، باید بتواند بر همه‌ی آن ترفندهای تفرقه‌ساز، غلبه کند؛ و ضمن این‌که هویت ملّی و فرقه‌یی را در بخشهای گوناگون امت اسلامی پاس می‌دارد، از فوایدی که در یکدلی و اتحاد است، همه‌ی این مجموعه‌ی بزرگ را بهره‌مند سازد و عزّت و اقتدار و خیر کثیری را که در یکپارچگی امت اسلامی نهفته است، شامل همه‌ی اجزا و اعضای آن کند. (77/12/28 پیام به کنگره‌ی عظیم حج)
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است. این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد: ✅ حجت الاسلام والمسلمین دکتر نقی پور فر ✅عضو هیأت علمی دانشگاه قم ✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایش‌های مبانی نظری اسلام، اخلاق اسلامی وآشنایی با منابع اسلامی 🌀( به علت طولانی بودن، گفتگو در سه بخش تقدیم می گردد) بخش اول:↪️ ♦️ محور اول: متن و محتوی • بنده تمام دروس معارف را به نوعی تفسیر موضوعی قرآن می دانم. تمام پژوهشهای اسلامی وعلوم باید بر محور قرآن باشد یعنی کلام، خودش تفسیر موضوعی قرآن است. فقه، اخلاق، روانشناسی اسلامی و... همه اینها تفسیر موضوعی قرآن کریم‌اند. نکته ای که در کتابهای درسی موجود در دروس معارف وجود دارد اینست که ما در درس تفسیر موضوعی قرآن مباحثی را مطرح می کنیم ولی همان را دوباره در بحث اندیشه 1و2 تکرار می کنیم، درس اخلاق و... همینطور، خوب اینها به نوعی تفسیر قرآن هستند، در اخلاق مسئله ازدواج و خانواده را داریم در تفسیر قرآن هم مثلاً همان بحث را داریم، در اندیشه اسلامی1 بحث خداشناسی وجود دارد و در تفسیر موضوعی قرآن دوباره توحید و صفات باری تعالی از نگاه قرآن، این یک اشکال است. بنابراین آنچه در بحث آشنایی با منابع اسلامی باید به دانشجو یاد داد شامل مطالبی همچون روش فهم قرآن و مراحل انس با آن و اینگونه مباحث باید باشد، نه اینکه اینجا هم تکرار همان مطالبی باشد که دیگر دروس معارف خوانده، با اینکه فرصت هم واقعا کم است. ما باید دست جوان را در دست قرآن بگذاریم و با آن آشنایش کنیم. • کتاب تدبر در قرآن بنده شامل 4 بحث است : زمینه های تدّبر، کلیدهای تدّبر ، اصول و قواعد تدّبر و بالاخره شیوه های تدّبر در قرآن که اینها را باید به دانشجو فهماند، وقتی با قرآن مأنوس شد و توانمندی استفاده از قرآن تا حدّی در او بوجود آمد، حتی بعد از دوره کارشناسی و دانشگاه هم هنوز می تواند دستش در قرآن باشد و استفاده کند. مشکل ما اینست که مدرسان معارف نیز در این مهّم ضعیف هستند وکار نکرده اند. اگر توانستیم زبان قرآن را داشته باشیم و بفهمیم، روایات اخلاقی و همه و همه در واقع تفسیر قرآن اند. • ما حوزویان، دانشگاهیان و همه در فهم زبان قرآن مشکل داریم. به عقیده بنده اگر این زبان را می فهمیدیم این همه شیعه کشی رخ نمی داد متأسفانه شیعه چون کمتر آدرس و پایگاه قرآنی مطالب را می داند ، حداکثر همان که معصوم گفته می داند، وبه این اکتفا کرده که خود معصوم قرآن مجسم است و حرفش را گوش کنیم عاقبت بخیر هستیم، موجب شده دیگر دنبال ثقل اکبر و قرآن نرود که اگر می‌رفت می‌توانست از اهل بیت دفاع قرآنی کند و...و همین موجب این شده که فقط حدود عالم اسلام باید شیعه باشند. این شرم آوراست، ما در این رابطه خلل جدی داریم. بنابراین همیشه سعی کرده‌ام تمام درسهایم بر محور آیات قرآن باشد، حتی مدیریت هم که در سطح دکتری تدریس می کنم باز با محوریت قرآن است.... • درباره محتوی در دروس اندیشه1و2 در بحث توحید: تمرکز روی صفات افعالی، توکل و رزاقیت و ... اینها مطالب مورد نیازی هستند تا دانشجو در گوشه گوشه زندگی خود احساس نیاز را بیابد، بحث مسبب الاسباب بودن خداوند، اینکه خاصیت دهنده به هر چیزی خداست و... یا در بحث معاد: تصویر از مرگ ، بهشت وجهنم، توصیف قیامت، حالات مرگ ، درباره برزخ ونسبت آن با دنیا و ... یا در درس انسان شناسی: مراحل اعتلاء انسان، بحثی است که در کتابهای درسی جایش خالی است یا انحطاط و سقوط انسان، فرآیندی که در قرآن آمده و از پذیرش وسوسه شروع کرده تا برسد به شیطان مجسم تا هلاکت و ... یا نقش بلاها و فتنه ها که در همین حین باید توضیح داده شود، کلاً بحثهای ملموس و کاربردی درباره انسان که البته شاید به همه هم نرسیم و باید انتخاب کرد و مهمترین را گفت، در همین بحث اندیشه2 بحث علم و دین ،از قرون وسطی تا در اسلام و در غرب یا تفاوت شیعه وسنی در علم ودین، این تفاوتی که در عقلانیت شیعه وجود دارد و تفاوت ما با همین تکفیریها، ببینید اولین کتاب آنها در روایات کتاب ذات و الایمان است، در صورتی شیعیان از کتاب العقل، بعد کتاب العلم، بعد کتاب التوحید و همینطور می‌روند جلو می‌روند، از دیگر مورد استقبال و نیاز دانشجو مباحث آخر الزمانی، پیشگویهای قرآن ، ماهیت خود قرآن، ختم نبوت یا بحثهای امامت و رهبری و مقایسه بین شیعه وسنی در این مباحث و بحث ولایت فقیه و...(ادامه در پست بعد⬇️
(ادامه پست قبل) • در موضوعات مختلفی که در کلاس ها مطرح می گردد مسلم است که باید به اصطلاح وزن بعضی مباحث کم شود تا به بعضی دیگر که مهم است برسیم، مثلاً یکی از بحثهای مهم که مفصل روی آن مانور می دهم، همین موضوع مقایسه تطبیقی ادیان است که برای دانشجویان خیلی جالب است و ضروری، تورات وانجیل رابه کلاس می‌برم و کامل بحث می کنم. خیلی از دانشجویان سستی و پوچی حرفهای تورات وانجیل فعلی برایشان محرز نیست، وقتی متوجه می شوند به سختی باورمی کنند و تعجب می نمایند. • بنده قبلاً هم پیشنهاد کرده بودم که 2 واحد درس تطبیقی ادیان در دروس معارف گنجانده شود، اگر چه به صورت شناور یعنی هرکس که توانست این دو واحد را بردارد، هر دانشگاهی که توانایی داشت ظرفیت داشت آنرا عرضه کند، این بحث خیلی مهم است، بعضی کتابها اینرا آورده اند ولی بسیار مختصر و گذرا ، آنهم با این فرصت کم ، در بعضی جاها یک ترم برای این بحث لازم است. مشکلات امروز زیاد است همین بحث کلیساهای خانگی را ببینید، خوب باید جوری دقیق و محکم و مفصل بحث شود که مخاطب بیمه شود وبرایش جا بیافتد و دیگر سراغ ادیان دیگر نرود ! کلاً مباحث زیاد است، همین 800-900 اشکالی که به قرآن شده، قرآن سُها که در فضای مجازی مطرح است ، آنوقت تازه حوزه آمده و می خواهد جواب بدهد، همانطور که گفتم ما باید باورهایمان را قرآنی محکم کنیم، بارمان را به اصطلاح قرآنی ببندیم تا بتوانیم در این دنیای پر شبهه و پرهجمه استقامت کنیم. • در تألیف متون درسی رعایت دو نکته بسیار مهم است : 1- همان منطق واستدلال قرآن وبه اصطلاح قرآن محوری بودن متن2 کاربری بودن مطالبی آورده شود که ضرورتهای زندگی جوان باشد، با آن درگیر باشد، اولویت اوّل و دوّم او باشد، به نظر من حتی نهج البلاغه را نیز باید با پایه قرآنی توضیح داد، بحث نهج البلاغه از قرآن نباید جدا باشد، مکمل هم هستند، مخصوصا که ما فرصتی نداریم. (پایان بخش اول)
هدایت شده از کانال میز معارف
(نشست83) 🔴گزارش کامل جلسه گفتگوی نوین پژوهشی 🔷 موضوع: «پیامدهای شکاف دیجیتالی بین اساتید معارف و دانشجویان» (بخش اول) 🔷 ارائه کننده: حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی متن گزارش(پیوست)🔰🔰
هدایت شده از کانال میز معارف
شکاف دیجیتال ـ بخش اول.pdf
302.3K
نشست83 🔴 «پیامدهای شکاف دیجیتالی بین اساتید معارف و دانشجویان» (بخش اول)
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای 📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 7⃣1⃣ ◀️ تهديد زدايي از امنيت ملي/ بخش سوم ▶️ 🔸البرادعي در جلسه خصوصي به من گفت کشورهاي اروپايي و حتي انگليس از تصميمات احتمالي آمريکا بسيار نگران هستند و مي دانيد که اسرائيلي ها تهاجم تبليغاتي وسيعي عليه شما به راه انداخته اند و اين فناوري جديد شما را مساوي با نابودي خودشان مي دانند. او گفت در اروپا، با فيشر و جک استراو صحبت کرده و همه آنها نگرانند که فاجعه ديگري در منطقه رخ دهد و حتي انگليس هم اين نگراني را دارد. وي افزود که اوضاع، خطرناک است و بايد کاري کنيم تا از اين خطر عبور کنيم. البرادعي اضافه کرد اگر اقدامي جدي صورت نگيرد، در اجلاس بعدي اين خطر وجود دارد که پرونده هسته اي شما به شوراي امنيت ارجاع شود و ممکن است در آنجا قطعنامه اي تصويب شودد که شما را از همه فعاليت هاي هسته اي محروم کند و حتي احتمال دارد دست روس ها را هم براي تکميل نيروگاه بوشهر ببندد. 🔸راجع به پروتکل الحاقي هم اظهار داشت اين اظهاراتِ توأم با نگراني شما براي چيست؟ هشتاد کشور از جمله کشورهايي مانند ژاپن و کانادا، پروتکل را امضاء کرده اند؛ چند ماه ديگر اتحاديه اروپا هم به اين پروتکل ملحق خواهد شد و ملزم به اجراي مفاد آن خواهد بود. اگر اجراي پروتکل نگراني داشت که اين همه کشور آن را امضاء و تصويب نمي کردند. چرا مطبوعات شما از پروتکل غولي ساخته و مردم را نگران کرده اند؟ البرادعي افزود: شرايط فعلي فرصت خوبي براي شما ايجاد کرده است که مي توانيد تمامي تکنولوژي هاي لازم در زمينه انرژي هسته اي از جمله نيروگاه هاي اتمي را از غرب بگيريد. اين براي شما فرصتي طلايي است. قبلاً هيچ کشور اروپايي حاضر نبود به شما نيروگاه اتمي بدهد؛ اما اکنون معامله خوبي مي تواند صورت گيرد. شما فعاليت غني سازي ابتدايي را کنار بگذاريد و در عوض، فناوري هاي بهتري دريافت کنيد. اين معامله پرسودي براي شما خواهد بود. اگر نسبت به نيات اروپايي ها در مورد تحويل نيروگاه هاي اتمي و سوخت آن شک داريد، من حاضرم توافق شما و اروپا را به شوراي امنيت ببرم؛ تا در آنجا به صورت قطعنامه الزامي تصويب شود که شما نگراني نداشته باشيد. هر تضميني مي خواهيد من براي شما آماده مي کنم. 🔸به او گفتم هيچ دولتي در ايران حاضر نيست و نمي تواند اين تکنولوژي را کنار بگذارد. اين خواست ملي است. از سوي ديگر، شرايط کشور ما بسيار حساس است، به ويژه آنکه سال بعد، انتخابات مجلس و سال پس از آن انتخابات رياست جمهوري در پيش است. شما بايد در گزارش خود و روند کار آژانس کاري کنيد که بحثي از موضوع گزارش دهي به شوراي امنيت سازمان ملل مطرح نشود. البرادعي گفت من به اين امر مايل هستم، ولي بايد بدانيد اين کار بدون حمايت اروپا امکان پذير نيست و لازم است يکي از قدرت ها از من حمايت کند. بايد دست کم اروپا حامي من باشد، والا به تنهايي نمي توانم اين کار را انجام دهم. 📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام