کانال میز معارف
✅انواع روشهای استفاده ناصحیح ( تقلب) توسط دانشجویان در دوره های آموزش مجازی دروس معارف: ✍ بیش از 6
ادامه ...
✅فعالیتهایی که توسط تیم فناوری مرکز آموزش مجازی برای پیشگیری استفاده ناصحیح از سامانه انجام شده:
👈اختصاص دادن کیو-آر-کد اختصاصی در گواهی نامه پرینت شده دانشجویان که با گوشی هوشمند تلفن همراه قابل رهگیری است.
👈طراحی نرم افزار مطالعه الزامی قبل از آزمون
👈افزایش تعداد سوالات بانک سوالات هر درس
👈امکان دانلود فایل اکسل لیست دانشجویان و نمره هایشان در سامانه استادیار توسط استاد معارف
👈نرم افزار تایید شماره همراه و عدم امکان ثبت شماره همراه تکراری
👈نرم افزار تایید هویت در حین آزمون
👈نرم افزار ظرفیت محدود درس
👈نرم افزارهوشمند شناسایی کاربر با استفاده از سیستم خبره
همانطور که قبلاً هم عرض شد هیچگاه به طور ۱۰۰% امکان پیشگیری از تقلب، حتی در آزمونهای حضوری نیز وجود ندارد! بویژه زمانیکه آزمون در بستر اینترنت برگزار می شود!
اما ابزارهایی وجود دارد که میتوان تقلب و استفاده ناصحیح را کاهش داده و یا انجام آنرا بسیار سخت و پرهزینه نمود.
◀️ابزارهایی که بخش فناوری آموزش مجازی برای پیشگیری از تقلب در سامانه آموزش مجازی به کار گرفت:
✍کیو-آر-کد:
برای پیشگیری از نوع تقلب "گواهینامه فتوشاپی"، واحد فناوری آموزش مجازی ابزار کیو آر کد را بر روی گواهینامه در نظر گرفت. در این ابزار یک کیو آر کد اختصاصی برای هر فرد به ازای هر درس صادر می شود که صحت آن گواهینامه را با یک تلفن همراه هوشمند تعیین می کند.
زمانی که استاد معارف گوشی هوشمند خود را روی کیو آر کد بگیرد سامانه آموزش مجازی نام نام دانشجو، نام درس، کد ملی و نمره دریافتی او را تایید میکند.
✍مشاهده لیست دانشجویان توسط استاد معارف:
سامانه آموزش مجازی لیست اکسل دانشجویانی که درسی را در سامانه با استاد معارف خود گذراندهاند را در یک فایل اکسل و در سامانه استادیار معارف به استاد معارف ارائه می دهد که استاد را از دریافت پرینت گواهینامه از دانشجویان بی نیاز میکند.
یعنی استاد معارف کافیست وارد سامانه آموزش مجازی خود شده و فهرست دانشجویانی که با او درس داشتهاند را از سامانه دریافت کند. در این حالت دیگر نیازی به دریافت پرینت گواهینامه از دانشجویان نیز نمی باشد.
✍نرم افزار هوشمند مطالعه الزامی :
در نوع تقلب دوم یعنی گذراندن یک دانشجو برای دوستش اینگونه بود که یک دانشجو یک درس را هم برای خود می گذراند و هم برای دوستش! یعنی بار اول درس را مطالعه میکرد و برای خود گواهینامه دریافت میکرد و بار دوم با کدملی و پسورد دوستش وارد سیستم می شد و چون سوالات درس را بلد بود، فقط وارد آزمونها میشد و ظرف مدت حداکثر ده دقیقه برای دوستش نیز گواهینامه دریافت میکرد!
برای پیشگیری از این نوع تقلب واحد فناوری سامانه آموزش مجازی نرم افزار هوشمند مطالعه الزامی قبل از آزمون را طراحی نمود. بدین صورت که هر کاربر برای هر درس، ملزم به مطالعه حداقل ۱۵ دقیقه درس قبل از آزمون هر جلسه می باشد!
بدین صورت برای یک درس ۶ جلسهای، دانشجو باید حدودا 120 دقیقه درس را مطالعه کند و سپس در تکتک آزمون ها شرکت نماید.
با این ابزار دانشجویی که می خواست برای دوستش گواهینامه بگیرد و قبلا با کمتر از ۱۰ دقیقه وقت گذاشتن این کار انجام می شد حالا باید بیش از دو ساعت از وقتش را صرف دریافت گواهینامه مجدد برای درسی کند که آن را بلد است! درعین حال، برای پیشگیری بیشتر از این نوع تقلب، نرم افزار تایید هویت پیامکی نیز تولید شده که در ادامه معرفی خواهد شد.
شایان ذکر است این نرم افزار برای افرادی که میخواهند برای اولین بار به شکل درست و بدون تقلب درس را بگذرانند مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
ادامه دارد ..
👥میزمعارف
@Mizemaaref
#شرح_احادیث_اخلاقی_در_بیان_مقام_معظم_رهبری
موضوع : 🔅آمادگی برای سفر آخرت🔅
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله رب العالمین
📝متن و شرح :
فِی الکافی وَ التَّهذِیب عَنِ الصَّادِقِ عَلیهالسَّلام قِیلَ لَه أَوصِنِی (۱)
[شخصی به امام صادق علیهالسلام عرض کرد که توصیهای به من بکنید.]
فَقَال أَعِدَّ جَهازَک
[حضرت در پاسخ فرمودند: وسیلهی خود، دستگاه خود را آماده کن.
جهاز، غالباً به وسیلهی سفر گفته میشود -وسیلهای که با آن سفر خواهی کرد و تو را در این سفر به مقصد خواهد رساند- این را آماده کن؛ سفری در پیش داری.
وَ قَدِّم زَادَک
توشهای هم که برای این سفر لازم داری، این را از پیش بفرست.
وَ کُن وَصِیَّ نَفسِک
خود تو، وصیّ خودت باش.
در هنگام نزدیک شدن مرگ، ما کسی را بهعنوان وصی معین میکنیم که به کارهای ما رسیدگی کند، قرضهای ما را بدهد، کارهایی که بر عهدهی ما است -که بعد از مرگ نجات ما متوقف به آنها است- آنها را انجام بدهد؛ نمازی، روزهای، بدهکاریای، اینها را به عهدهی وصی میگذاریم.
میفرمایند خودت وصیّ خودت باش؛ تا خودت هستی، حالا که میتوانی، همین کارهایی که منتظری تا بعد از [مرگ] تو، دیگری برای تو انجام بدهد، این را خودت انجام بده.
وَ لَا تَقُل لِغَیرِک یَبعَثُ إِلیکَ بِما یُصلِحُک
اینجور نباشد که به دیگری بگویی که آنچه لازم داری را برای تو بفرستد.
به جای اینکه به دیگری سفارش کنی که آنچه برای تو لازم است، بعداً برای تو بفرستد، خود تو، قبل از آنی که حرکت بکنی، قبل از آنی که وقت بگذرد، به دست خود، با اختیار خود، آن را برای خودت فراهم کن.
این وصیت امام صادق علیهالسلام است
۱) الشافی، صفحهی 871
📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30019
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
🔰#گزیده_بیانات_مقام_معظم_رهبری🔰
#دشمن_شناسی
✅ اِعمال دشمنی و خصومت بستگی به چه چیزی دارد ؟
دشمنی دشمنانِ حق و دشمنان خدا تمامشدنی نیست؛ دشمنیها وجود دارد. اِعمال دشمنی از سوی دشمنان خدا بستگی به این دارد که ملاحظه کنند که چقدر توانایی اِعمال دشمنی و خصومت را دارند؛ اگر در طرف مقابل ضعف مشاهده کنند، ببینند میتوانند این دشمنی را اِعمال کنند، این دشمنی را اعمال میکنند بدون هیچگونه ملاحظهای. (94/1/1 بیانات در حرم مطهر رضوی)
✅ ضرورت شناخت درست از دشمن
شناخت درست از دشمن داشته باشیم. دشمن یک جبهه است؛ دشمن یک فرد که نیست، یک دولت خاص که نیست، یک جبهه است؛ ما باید این جبهه را بشناسیم و ببینیم چه کسی وابستهی به این جبهه است و از کجا این جبهه، جوری حرکت میکند که میتواند ما را نسبت به خودش مشتبه کند. جبههی دشمن را بشناسیم، شیوههای دشمنی را هم بشناسیم؛ بدانیم [دشمن] چه جوری دشمنی میکند. گاهی هست که دشمن وارد میشود، یک کاری را شروع میکند به قصد یک هدف خباثتآمیز و ما درست نمیدانیم آن هدف چیست؛ ظاهر کار را نگاه میکنیم میبینیم کار خوبی است و از آن استقبال میکنیم؛ درحالیکه او دارد آن هدف [خودش] را دنبال میکند .(95/3/6بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری)
✅ آیا کنار آمدن با دشمن ، دشمنی او را کم می کند ؟
ببینید؛ بعضیها هستند که میگویند حالا یکجوری، مثلاً یکذرّه، با آمریکا کنار بیاییم، شاید دشمنیشان کم بشود؛ نه، حتّی به آنهایی هم که به آمریکا اعتماد کردند، به آمریکا امید بستند، به سراغ آمریکا رفتند برای کمک گرفتن، رحم نکردند؛ [مثل] چهکسی؟ دکتر مصدّق. دکتر مصدّق برای اینکه بتواند با انگلیسیها مبارزه کند و در مقابل انگلیسها بایستد به خیال خودش، رفت سراغ آمریکاییها؛ با آنها ملاقات کرد، مذاکره کرد و درخواست کرد؛ [به آنها] اعتماد کرد. کودتای بیستوهشتم مرداد نه بهوسیلهی انگلیس [بلکه] بهوسیلهی آمریکا در ایران انجام گرفت، علیه مصدّق. یعنی حتّی به امثال مصدّق هم اینها راضی نیستند؛ اینها نوکر میخواهند، سرسپرده میخواهند، توسریخور میخواهند؛ مثل چهکسی؟ مثل محمّدرضای پهلوی؛ اینجور آدمی میخواهند. (96/8/11 بیانات در دیدار دانشآموزان و دانشجویان)
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#گفتار_پژوهی
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است.
این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد:
✅ حجت الاسلام والمسلمین دکتر نقی پور فر
✅عضو هیأت علمی دانشگاه قم
✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایشهای مبانی نظری اسلام، اخلاق اسلامی وآشنایی با منابع اسلامی
🌀( به علت طولانی بودن، گفتگو در سه بخش تقدیم می گردد)
بخش سوم:↪️
♦️ محور سوم: توصیه و تجارب
• در ساختار نهاد رهبری در دانشگاهها باید توجه داشت که نقش یک استاد معارف چیست؟ آیا نقش او یک نقش علمی است؟یا نه اتفاقاً نقش انگیزشی او بیشتر باید باشد، تأثیر گذاری یک استاد مهم است! متا سفانه بر عکس شده ما مدرسان ارتباطمان با خوابگاههای دانشجویان قطع است، موظفیمان را انجام می دهیم و میرویم . در حالیکه استاد باید با جوان گپ بزند، دردِ دل او را بشنود و....، ما نیامدیم فقط سر کلاسها برویم، ما باید اینجا پدر ومادری کنیم ، اینها نیاز به مشاوره دارند.
• خود نهاد و خود اساتید هم باید یک نگاه نهاد ارزشی به خودشان داشته باشند، گاه شده در بعضی نشستها در هنگام نماز، سخنرانی در حال صحبت است و دانشجو وغیره همه از کنار جلسه رّد می شوند و به نماز می روند، در حالیکه مثلاً اساتید معارف که معمم هم هستند هنوز نشسته اند و... یا کلاسهایی که هنگام نماز است . این حرمت مدرسان را زیر سؤال می برد، حرمت امامزاده را اولاً متولّی او باید نگهدارد.
• در راهکارهای جذابیت درس: اولاّ منطق باید منطق شیرینی باشد، همان زبان قرآن ، من بحث را به زبان قرآن می کشانم. به نظر من حتی احکام هم می خواهیم بگوییم ، اول یک آیه قرآن مربوط به آنرا بخوانیم یا یک روایت و بعد حکم فقیه ، چه اشکالی دارد. بنده نقد خیلیها را کردهام ، جناحهای چپ وراست و...ولی چون منطقی و با زبان قرآن و روایت بوده اصلاً احساس نکردهاند که مثلا حاج آقا فلان جناحی است ، با قاطعیت فلان نظر را نقد زده ام ولی باز میگویند فلانی جناحی نیست . ثانیاً ، در نقد زدن، اوّل خودمان را نقد بزنیم بعد طرف مقابل را ، این خودش خیلی مهم است، در مطالب علمی هم همینطوراست. اجازه دهیم جوان آزادانه انتقاد کند، در نمره و ... تأثیر ندهیم و اعلام هم بکنیم، خود استاد هم آرامش داشته باشد، مگر بیادبی و بیتربیتی که ادامه کلاس را برهم زند که مطلب دیگریست. ثالثاً: کاربردی صحبت کنیم، ضرورتهای زندگی، موضوعات ریز و جزئی، هر انچه جوان با آن درگیر است نه یک سری کلی گویی و بلاخره اینکه زبان و رفتار ما باید زبان رفاقت و دوستی با جوان باشد.
• یادم می آید در ابتدای ترم وارد کلاس شدم، دانشجویی ظاهرا در رشته فیزیک، هر چه بد و بیراه داشت به روحانیت گفت، با آرامش گوش کردم بعد که حرفهایش تمام شد پرسیدم بنده از مصداقهای حرف شما بودم؟ گفت بله، همه شما فلان و فلان و....، گفتم سابقه مرا داری؟ مرا می شناسی؟ گفت نه، گفتم چرا این همه تهمت زدی و نسبت دادی ؟ من با دیگران کاری ندارم ، می دانی من رشته ام مهندسی بوده وعشق به معارف دین مرا به این راه کشانده؟ می دانی من در سال 72 اولین سمینار ازدواج وجوان را در دانشگاه صنعتی شریف راه انداختم و به رهبری نامه نوشتم و ... تمام کارها و آثارم را گفتم، سپس اضافه کردم من به شخص خودم کار ندارم ولی یک استاد در سر کلاس باید حیثیت داشته باشد، تا تکلیف این قضیه روشن نشود، دیگر تدریس نمی کنم و سر کلاس نمیآیم و رفتم بیرون، دیگر دانشجویان آمدند خواهش کردند ،گفتم باید عذر خواهی کند و شما هم این عذر خواهی را تأئید کنید، اگر اینطور نباشدظلم به من است، ظلم به روحانیت است. بعد عذر خواهی کرد و... برخی از همین طور افراد هنوز هم در بیرون هر جا که جلسه ای دارم می آیند و می نشینند و....
• مدرسان جوان باید بدانندکه استاد معارف طوری باید تدریس کند و رفتار نماید که جا بیافتد دین حل مشکل می کند و این مدرس و آخوند هم متولی دینی است که حل مشکل جوان می کند، اگر مشکل دارد، نیاز به ازدواج دارد و.... تا جایی که می تواند کمک کند و....
• استاد معارف نباید از مناسبتهای ایاّم بی خیال عبور کند، بخصوص مناسبتهایی که به قشر جوان هم مربوط می شود.
• من مدرس معارف باید طوری به جوان القاء نمایم که توی جوان نیاز به مشورت داری، این باید برایش جا بیافتد، متأسفانه امروزه جوانها فکر می کنند که همه چیز را خودشان می فمهند و این کلید بسیاری از مصیبت هاست. (ادامه در پست بعد⬇️)
(ادامه پست قبلی)
• کار بر روی جوان 30 درصد آن آموزش و 70 درصد آن فرهنگی است، ما مسئولیت شرعی در قبال کار فرهنگی داریم و فردا عند الله باید جواب بدهیم، نهاد رهبری باید پاسخگو باشد، ما باید تا جایی که میتوانیم و تمام ارگانهایی که مربوطند باید برای امر مشاوره و همسریابی تلاش کنند. آمار نشان میدهد ضربهای که از بحث ازدواج جوانان میخوریم شوخی نیست و ما مسئولیم. من استاد معارف، مسئول فرهنگی نهاد و دانشگاه و ...
• استاد معارف باید نیت تبلیغ کند، نه بحث کارمندی و مزد گرفتن نیست، اساس کار همین است، آن حقوق که بحثش جداست، ولی باید با این نگاه وارد تدریس شد، به نیت تبلیغ نه مزد، نگاه پدر و مادر معنوی این جوانان، مگر مؤمن آل یاسین نمیگفت که «لا اسئلکم علیه اجرا و ...»؟ متأسفانه دیده میشود بعضی روحانیون یا مدرسان معارف بر سر یک حق الزحمه فلان کار که خارج از برنامه انجام دادهاند با مسئول مربوطه در دانشگاه بحث میکنند و درگیر میشوند و ...(پایان بخش سوم)
#گفتار_پژوهی
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است.
این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد:
✅ حجت الاسلام والمسلمین دکتر نقی پور فر
✅عضو هیأت علمی دانشگاه قم
✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایشهای مبانی نظری اسلام، اخلاق اسلامی وآشنایی با منابع اسلامی
📌فایل پیوست: محورهای اساتید ممتاز (حجت الاسلام دکتر نقی پور) ⬇️
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
هدایت شده از میثم حبیبی کیان
49محورهای اساتید ممتاز نقی پور فر.pdf
997.2K
⤴️⤴️فایل پیوست PDF بایسته های تدریس ✅ حجت الاسلام والمسلمین دکتر نقی پور فر
✅عضو هیأت علمی دانشگاه قم
#معرفی_و_ارایۀ_محتوای_کتب
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ـ قم، تلخیص برخی از کتب شاخص و تازه های نشر جهت سهولت برای مطالعه اساتید و سروران گرامی تهیه گردیده است.
📕کتاب « تاریخ امامیه »
📝مولف: مصطفی صادقی کاشانی
📚نشر: ادیان
📝تعداد صفحات: 150صفحه
📝تعدا د صفحات تلخیص: 28 صفحه
🖥فرمت فایل پیوست: PDF (فایل ضمیمه)⤵️⤵️⤵️
هدایت شده از میثم حبیبی کیان
تاریخ امامیه.pdf
636.2K
#معرفی_و_ارایۀ_محتوای_کتب
📕کتاب « تاریخ امامیه »
📝مولف: مصطفی صادقی کاشانی
📝تعدا د صفحات تلخیص: 28 صفحه
🖥فرمت فایل: PDF
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای
📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 8⃣1⃣
◀️ تهديد زدايي از امنيت ملي/ بخش چهارم ▶️
🔸البرادعي در جلسه با مهندس آقا زاده و به نوعي هم در ملاقات با آقاي خاتمي گفته بود برخورد شما در برابر آژانس، از دو حالت خارج نيست: يا همه موارد را در گزارشي کامل اعلام مي کنيد که به نوعي به دليل مخفي کاري طولاني مدت تحت فشار قرار خواهيد گرفت يا بخشي از آنها را مطرح نمي کنيد که در آن صورت کشورتان را با خطر مواجه مي سازيد و به شوراي امنيت خواهيد رفت؛ بنابراين، معلوم بود گفتن و نگفتن چه مشکلاتي دارد. ارائه گزارش، شمشيري دو لبه بود.
🔸آژانس در خصوص موضوع چشمه نوتروني (پلونيوم) هم که در گزارش سازمان ذکر از آن به ميان نيامده بود، اعتراض کرد. آژانس به کارشناسان ما اطلاع داد که گزارش مربوط به پلونيوم در فلان اتاق سازمان انرژي اتمي ايران موجود است.
🔸هنگام ارائه گزارش کامل به البرادعي، آژانس پس از بررسي اعلام کرد آنچه ايران گفته همان چيزهايي است که ما پيشتر از طرق ديگر مطلع بوديم و بنابراين هيچ موردي در اين گزارش نيامده است که براي ما تازگي داشته باشد. پس مواردي که گمان مي شد براي نخستين بار به آژانس گزارش داده شود، قبلاً از سوي منابع اطلاعاتي غرب به اطلاع آن رسيده بود؛ زيرا سرويس هاي غربي سال ها روي مسائل هسته اي ايران تمرکز داشتند. با توجه به تمامي اين مسائل، وضعيت به شدت بغرنج و پيچيده بود.
🔸در بين مديران سياسي سه کشور، نقش منفي جان ساورز مدير سياسي امور خارجه انگليس، کاملاً مشهود بود. وي هم در جلسة کارشناسان و هم در جلسه وزرا مانع پيشرفت سريع مذاکرات بود. (جان ساورز که از دستياران ارشد توني بلر، نخست وزير انگليس بود، متعاقباً سفير و نماينده دائم انگليس در سازمان ملل متحد و سپس رئيس MI6 شد).
وزرا هم پيغام داده بودند که اگر ايران حاضر به پذيرش تعليق در هيچ سطحي نيست، بهتر است سفر انجام نشود. کارشناسان وزارت امور خارجه هم معتقد بودند چون قطعنامه، تعليق کامل را از ما خواسته است، نمي توان بحث تعليق را به طور کلي کنار گذاشت؛ بنابراين، به ناچار بايد اصل تعليق را ولو به صورت محدود و موقت بپذيريم.
در مذاکرات مديران کل سه کشور با تيم مذاکراتي ما علي رغم تشکيل جلسات متعدد، در مسائل مهم به ويژه در مورد تعليق به توافقي دست نيافتند. آنها اصرار داشتند صرفا در مورد اجراي بندهاي قطعنامه بحث کنند، در حالي که ايران قطعنامه را رد کرده بود. ضمناً تيم مذاکراتي ما هم اختياري نداشت که بخواهد در زمينة مسائل حساسي از قبيل تعليق، قولي به آنها بدهد. در نتيجه، مديران کل هم مردد شده بودند که سفر وزرا انجام شود يا نه. وزرا به فرودگاه کشورشان رفته بودند، اما هنوز در ترديد بودند که سفر را انجام دهند يا نه و مرتب تلفني با تهران در تماس بودند. براي آنها مسئله مهم، امکان بحث بر سر مسئله تعليق بود و مي گفتند اگر قرار نيست چنين بحثي صورت بگيرد، بهتر است سفر ما لغو شود.
📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای
#حسن_روحانی
📌آقای سفیر
📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 9⃣1⃣
◀️ پرونده هسته ای/ بخش دوم ▶️
🔸تصمیم گیری در مورد بحث هسته ای، تصمیم دولت آقای خاتمی و دولت آقای احمدی نژاد نیست. تصمیم گیری توسط رهبری نظام صورت می گیرد. دولت آقای خاتمی و دولت آقای احمدی نژاد تصمیمات رهبری را اجرا کردند. باید ببینیم که کدام بهتر اجرا کرده اند؛ یعنی اگر دولت آقای خاتمی نیز امروز بر سر کار بود، همین تصمیم را اجرا می کرد. اما آیا اگر ما تصمیم رهبری را اجرا می کردیم، به همین نتیجه می رسید؟ در واقع باید به این سؤال جواب بدهیم، نه این که بگوییم دولت آقای خاتمی کوتاه آمد و بعد بقیه انقلابی شدند. این اختلاف در نحوه اجرا بود که در آن زمان ما را به مدعی تبدیل کرد. این نتیجۀ اجرای سیاست های رهبری توسط آقای خاتمی و افرادی مثل بنده بود که موجب شد که خانم رایس بگوید: «تهران ما را در دنیا مسئول مشکل هسته ای ایران کرده است». سیاست های رهبری فارغ از اینکه تغییر کرده یا نکرده، به اعتقاد بنده یک تداومی داشته است. (ص 238-239)
🔸ما افتخار می کنیم که تا زمانی که کار را تحویل دادیم، دستاوردهای هسته ای کشور را حفظ کردیم، بر اساس اسناد و گفته های آقای البرادعی و نه به ادعای ما. بر اساس گزارش آژانس، قطعات 1300 سانتریفیوژ آماده وجود داشت که هنوز نصب نشده بود و 128 سانتریفیوژ کار می کرد. جزئیات این ادعای بنده را در گزارش های آژانس می توانید ببینید. به علاوه این افتخار ماست که در زمان فعالیت ما حتی یک قطعنامۀ بین المللی نیز علیه ایران صادر نشده بود. (ص 239)
🔸دولت آقای هاشمی و دولت آقای خاتمی برنامۀ هسته ای ایران را تحت نظارت رهبری، از هیچ شروع کردند و به اینجا رساندند. ما مجری بودیم، اما آن قدر خوب اجرا کردیم که وقتی این میزان از فناوری را به دست آوردیم، هیچ قطعنامۀ بین المللی علیه ما صادر نشد.(ص 239)
🔸در تمام دورانی که من مسئولیت داشتم، یک کلمه بدون اجازۀ رهبری گفته نشده است. البته ممکن است رهبری بعضی موارد مانند تعلیق ها را با اکراه پذیرفته باشند، اما بر اساس آنچه از بسیاری از دوستان شنیده ام روش ایشان در آن چند سال این بود که رهبری به نظر جمع احترام می گذاشتند و در جلسات عالی به اجماع می رسیدند و بعد تصمیم می گرفتند.(ص 240)
🔸چارچوب مشخص بود؛ این که دستاوردهای هسته ای ما حفظ بشود. این چارچوب به ما ابلاغ شده بود. البته خواست دیگر ما این بود که پرونده به شورای امنیت نرود. (ص 253-254)
📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#آقای_سفیر
#دکتر_محمدجواد_ظریف
📌یادداشتهای عَلَم
📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 0⃣2⃣
◀️یادداشت های سال 1346▶️
🔸 جمعه 46/7/21
صبح سواري رفتم. خيلي اسب تاختم، خوش گذشت. حس مي کنم سالم شده ام.
🔸یکشنبه 46/7/23
بعد از آن که از پيشگاه شاه مرخص شدم، رفتم والاحضرت شهناز را که براي تهيه لباس تاج گذاري عازم اروپا بودند، تا فرودگاه مشايعت کردم.
🔸شنبه 46/7/25
شاهنشاه صبح براي تماشاي مانور هوايي [به] همدان تشريف بردند. به محض مراجعت به من امر دادند. بعدازظهر با هم گردش برويم. با سرماخوردگي که داشتيم، چاره [اي] جز اطاعت نبود. رفتم و خيلي هم خوب بود. اتفاقاً امشب بهترم. آن قدر اين شاه خوب است که مصاحبتش لذت بخش و سلامت آور است.
🔸پنجشنبه 46/7/27
عصر در رکاب شاه و ملکه، به جشن مهرگان فرهنگيان به سالن سرپوشيده محمدرضا شاه رفتيم. جمعيت خيلي زياد، ولي مرتب بود. نمايش هم بسيار خوب بود. بعد جوايز را مرحمت فرمودند. سپاهيان دانش، عالي بودند. به شاه عرض کردم، اين جشن آن قدر اهميت نداشت که شخصاً تشريف بياوريد. فرمودند، مي خواهم به جاي گريه و ندبه که بين ما مردم اين قدر معمول است، جشن و شادماني را تشويق کنم. چه فرمايش حسابي ست. شاه افکار بلند براي مملکت دارد. ديروز پياده در قصر نياوران راه مي رفتيم، فرمودند: تا ده سال ديگر اين جا را اروپا مي کنم. خدا عمرش بدهد.
🔸یکشنبه 46/7/16
يک نوکر قديمي پدرم که از زمان جدم باقي ماده بود و خيلي کهنه پرست و متحجر بود، هميشه مي گفت: رعيت تابع زور است. گاهي اين سخن درست در مي آيد. هر قدر هم تحصيل کرده باشند، بايد از يک کسي بترسند، اين جا آن شخص ناچار من هستم.
🔸شنبه 46/7/29
فرمودند: خسته هستيم، بعدازظهر چه طور هست گردش برويم؟ عرض کردم، بعدازظهر کار داريم، تا تاج گذاري دو روز است، به علاوه بعدازظهر علياحضرت براي تمرين تشريف مي برند. فرمودند: با همه اينها بايد برويم. رفتيم و خيلي هم خوب بود.
🔸یکشنبه 46/7/30
فرمودند: مطالب تمام نشد. بعدازظهر هم گردش برويم. بقيه اوامر [را] آن جا خواهم داد. باز هم به عرض رساندم که کار داريم. امر فرمودند: داشته باشيم، اين هم کار مهم تري ست. مگر کار عبارت از پشت ميز نشستن است؟ اطاعت کردم.
📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#یادداشتهای_علم