#گفتار_پژوهی
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است.
این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد:
✅ حجت الاسلام والمسلمین دکتر نقی پور فر
✅عضو هیأت علمی دانشگاه قم
✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایشهای مبانی نظری اسلام، اخلاق اسلامی وآشنایی با منابع اسلامی
🌀( به علت طولانی بودن، گفتگو در سه بخش تقدیم می گردد)
بخش سوم:↪️
♦️ محور سوم: توصیه و تجارب
• در ساختار نهاد رهبری در دانشگاهها باید توجه داشت که نقش یک استاد معارف چیست؟ آیا نقش او یک نقش علمی است؟یا نه اتفاقاً نقش انگیزشی او بیشتر باید باشد، تأثیر گذاری یک استاد مهم است! متا سفانه بر عکس شده ما مدرسان ارتباطمان با خوابگاههای دانشجویان قطع است، موظفیمان را انجام می دهیم و میرویم . در حالیکه استاد باید با جوان گپ بزند، دردِ دل او را بشنود و....، ما نیامدیم فقط سر کلاسها برویم، ما باید اینجا پدر ومادری کنیم ، اینها نیاز به مشاوره دارند.
• خود نهاد و خود اساتید هم باید یک نگاه نهاد ارزشی به خودشان داشته باشند، گاه شده در بعضی نشستها در هنگام نماز، سخنرانی در حال صحبت است و دانشجو وغیره همه از کنار جلسه رّد می شوند و به نماز می روند، در حالیکه مثلاً اساتید معارف که معمم هم هستند هنوز نشسته اند و... یا کلاسهایی که هنگام نماز است . این حرمت مدرسان را زیر سؤال می برد، حرمت امامزاده را اولاً متولّی او باید نگهدارد.
• در راهکارهای جذابیت درس: اولاّ منطق باید منطق شیرینی باشد، همان زبان قرآن ، من بحث را به زبان قرآن می کشانم. به نظر من حتی احکام هم می خواهیم بگوییم ، اول یک آیه قرآن مربوط به آنرا بخوانیم یا یک روایت و بعد حکم فقیه ، چه اشکالی دارد. بنده نقد خیلیها را کردهام ، جناحهای چپ وراست و...ولی چون منطقی و با زبان قرآن و روایت بوده اصلاً احساس نکردهاند که مثلا حاج آقا فلان جناحی است ، با قاطعیت فلان نظر را نقد زده ام ولی باز میگویند فلانی جناحی نیست . ثانیاً ، در نقد زدن، اوّل خودمان را نقد بزنیم بعد طرف مقابل را ، این خودش خیلی مهم است، در مطالب علمی هم همینطوراست. اجازه دهیم جوان آزادانه انتقاد کند، در نمره و ... تأثیر ندهیم و اعلام هم بکنیم، خود استاد هم آرامش داشته باشد، مگر بیادبی و بیتربیتی که ادامه کلاس را برهم زند که مطلب دیگریست. ثالثاً: کاربردی صحبت کنیم، ضرورتهای زندگی، موضوعات ریز و جزئی، هر انچه جوان با آن درگیر است نه یک سری کلی گویی و بلاخره اینکه زبان و رفتار ما باید زبان رفاقت و دوستی با جوان باشد.
• یادم می آید در ابتدای ترم وارد کلاس شدم، دانشجویی ظاهرا در رشته فیزیک، هر چه بد و بیراه داشت به روحانیت گفت، با آرامش گوش کردم بعد که حرفهایش تمام شد پرسیدم بنده از مصداقهای حرف شما بودم؟ گفت بله، همه شما فلان و فلان و....، گفتم سابقه مرا داری؟ مرا می شناسی؟ گفت نه، گفتم چرا این همه تهمت زدی و نسبت دادی ؟ من با دیگران کاری ندارم ، می دانی من رشته ام مهندسی بوده وعشق به معارف دین مرا به این راه کشانده؟ می دانی من در سال 72 اولین سمینار ازدواج وجوان را در دانشگاه صنعتی شریف راه انداختم و به رهبری نامه نوشتم و ... تمام کارها و آثارم را گفتم، سپس اضافه کردم من به شخص خودم کار ندارم ولی یک استاد در سر کلاس باید حیثیت داشته باشد، تا تکلیف این قضیه روشن نشود، دیگر تدریس نمی کنم و سر کلاس نمیآیم و رفتم بیرون، دیگر دانشجویان آمدند خواهش کردند ،گفتم باید عذر خواهی کند و شما هم این عذر خواهی را تأئید کنید، اگر اینطور نباشدظلم به من است، ظلم به روحانیت است. بعد عذر خواهی کرد و... برخی از همین طور افراد هنوز هم در بیرون هر جا که جلسه ای دارم می آیند و می نشینند و....
• مدرسان جوان باید بدانندکه استاد معارف طوری باید تدریس کند و رفتار نماید که جا بیافتد دین حل مشکل می کند و این مدرس و آخوند هم متولی دینی است که حل مشکل جوان می کند، اگر مشکل دارد، نیاز به ازدواج دارد و.... تا جایی که می تواند کمک کند و....
• استاد معارف نباید از مناسبتهای ایاّم بی خیال عبور کند، بخصوص مناسبتهایی که به قشر جوان هم مربوط می شود.
• من مدرس معارف باید طوری به جوان القاء نمایم که توی جوان نیاز به مشورت داری، این باید برایش جا بیافتد، متأسفانه امروزه جوانها فکر می کنند که همه چیز را خودشان می فمهند و این کلید بسیاری از مصیبت هاست. (ادامه در پست بعد⬇️)
(ادامه پست قبلی)
• کار بر روی جوان 30 درصد آن آموزش و 70 درصد آن فرهنگی است، ما مسئولیت شرعی در قبال کار فرهنگی داریم و فردا عند الله باید جواب بدهیم، نهاد رهبری باید پاسخگو باشد، ما باید تا جایی که میتوانیم و تمام ارگانهایی که مربوطند باید برای امر مشاوره و همسریابی تلاش کنند. آمار نشان میدهد ضربهای که از بحث ازدواج جوانان میخوریم شوخی نیست و ما مسئولیم. من استاد معارف، مسئول فرهنگی نهاد و دانشگاه و ...
• استاد معارف باید نیت تبلیغ کند، نه بحث کارمندی و مزد گرفتن نیست، اساس کار همین است، آن حقوق که بحثش جداست، ولی باید با این نگاه وارد تدریس شد، به نیت تبلیغ نه مزد، نگاه پدر و مادر معنوی این جوانان، مگر مؤمن آل یاسین نمیگفت که «لا اسئلکم علیه اجرا و ...»؟ متأسفانه دیده میشود بعضی روحانیون یا مدرسان معارف بر سر یک حق الزحمه فلان کار که خارج از برنامه انجام دادهاند با مسئول مربوطه در دانشگاه بحث میکنند و درگیر میشوند و ...(پایان بخش سوم)
#گفتار_پژوهی
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است.
این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد:
✅ حجت الاسلام والمسلمین دکتر نقی پور فر
✅عضو هیأت علمی دانشگاه قم
✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایشهای مبانی نظری اسلام، اخلاق اسلامی وآشنایی با منابع اسلامی
📌فایل پیوست: محورهای اساتید ممتاز (حجت الاسلام دکتر نقی پور) ⬇️
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
هدایت شده از میثم حبیبی کیان
49محورهای اساتید ممتاز نقی پور فر.pdf
حجم:
997.2K
⤴️⤴️فایل پیوست PDF بایسته های تدریس ✅ حجت الاسلام والمسلمین دکتر نقی پور فر
✅عضو هیأت علمی دانشگاه قم
#معرفی_و_ارایۀ_محتوای_کتب
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ـ قم، تلخیص برخی از کتب شاخص و تازه های نشر جهت سهولت برای مطالعه اساتید و سروران گرامی تهیه گردیده است.
📕کتاب « تاریخ امامیه »
📝مولف: مصطفی صادقی کاشانی
📚نشر: ادیان
📝تعداد صفحات: 150صفحه
📝تعدا د صفحات تلخیص: 28 صفحه
🖥فرمت فایل پیوست: PDF (فایل ضمیمه)⤵️⤵️⤵️
هدایت شده از میثم حبیبی کیان
تاریخ امامیه.pdf
حجم:
636.2K
#معرفی_و_ارایۀ_محتوای_کتب
📕کتاب « تاریخ امامیه »
📝مولف: مصطفی صادقی کاشانی
📝تعدا د صفحات تلخیص: 28 صفحه
🖥فرمت فایل: PDF
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای
📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 8⃣1⃣
◀️ تهديد زدايي از امنيت ملي/ بخش چهارم ▶️
🔸البرادعي در جلسه با مهندس آقا زاده و به نوعي هم در ملاقات با آقاي خاتمي گفته بود برخورد شما در برابر آژانس، از دو حالت خارج نيست: يا همه موارد را در گزارشي کامل اعلام مي کنيد که به نوعي به دليل مخفي کاري طولاني مدت تحت فشار قرار خواهيد گرفت يا بخشي از آنها را مطرح نمي کنيد که در آن صورت کشورتان را با خطر مواجه مي سازيد و به شوراي امنيت خواهيد رفت؛ بنابراين، معلوم بود گفتن و نگفتن چه مشکلاتي دارد. ارائه گزارش، شمشيري دو لبه بود.
🔸آژانس در خصوص موضوع چشمه نوتروني (پلونيوم) هم که در گزارش سازمان ذکر از آن به ميان نيامده بود، اعتراض کرد. آژانس به کارشناسان ما اطلاع داد که گزارش مربوط به پلونيوم در فلان اتاق سازمان انرژي اتمي ايران موجود است.
🔸هنگام ارائه گزارش کامل به البرادعي، آژانس پس از بررسي اعلام کرد آنچه ايران گفته همان چيزهايي است که ما پيشتر از طرق ديگر مطلع بوديم و بنابراين هيچ موردي در اين گزارش نيامده است که براي ما تازگي داشته باشد. پس مواردي که گمان مي شد براي نخستين بار به آژانس گزارش داده شود، قبلاً از سوي منابع اطلاعاتي غرب به اطلاع آن رسيده بود؛ زيرا سرويس هاي غربي سال ها روي مسائل هسته اي ايران تمرکز داشتند. با توجه به تمامي اين مسائل، وضعيت به شدت بغرنج و پيچيده بود.
🔸در بين مديران سياسي سه کشور، نقش منفي جان ساورز مدير سياسي امور خارجه انگليس، کاملاً مشهود بود. وي هم در جلسة کارشناسان و هم در جلسه وزرا مانع پيشرفت سريع مذاکرات بود. (جان ساورز که از دستياران ارشد توني بلر، نخست وزير انگليس بود، متعاقباً سفير و نماينده دائم انگليس در سازمان ملل متحد و سپس رئيس MI6 شد).
وزرا هم پيغام داده بودند که اگر ايران حاضر به پذيرش تعليق در هيچ سطحي نيست، بهتر است سفر انجام نشود. کارشناسان وزارت امور خارجه هم معتقد بودند چون قطعنامه، تعليق کامل را از ما خواسته است، نمي توان بحث تعليق را به طور کلي کنار گذاشت؛ بنابراين، به ناچار بايد اصل تعليق را ولو به صورت محدود و موقت بپذيريم.
در مذاکرات مديران کل سه کشور با تيم مذاکراتي ما علي رغم تشکيل جلسات متعدد، در مسائل مهم به ويژه در مورد تعليق به توافقي دست نيافتند. آنها اصرار داشتند صرفا در مورد اجراي بندهاي قطعنامه بحث کنند، در حالي که ايران قطعنامه را رد کرده بود. ضمناً تيم مذاکراتي ما هم اختياري نداشت که بخواهد در زمينة مسائل حساسي از قبيل تعليق، قولي به آنها بدهد. در نتيجه، مديران کل هم مردد شده بودند که سفر وزرا انجام شود يا نه. وزرا به فرودگاه کشورشان رفته بودند، اما هنوز در ترديد بودند که سفر را انجام دهند يا نه و مرتب تلفني با تهران در تماس بودند. براي آنها مسئله مهم، امکان بحث بر سر مسئله تعليق بود و مي گفتند اگر قرار نيست چنين بحثي صورت بگيرد، بهتر است سفر ما لغو شود.
📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای
#حسن_روحانی
📌آقای سفیر
📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 9⃣1⃣
◀️ پرونده هسته ای/ بخش دوم ▶️
🔸تصمیم گیری در مورد بحث هسته ای، تصمیم دولت آقای خاتمی و دولت آقای احمدی نژاد نیست. تصمیم گیری توسط رهبری نظام صورت می گیرد. دولت آقای خاتمی و دولت آقای احمدی نژاد تصمیمات رهبری را اجرا کردند. باید ببینیم که کدام بهتر اجرا کرده اند؛ یعنی اگر دولت آقای خاتمی نیز امروز بر سر کار بود، همین تصمیم را اجرا می کرد. اما آیا اگر ما تصمیم رهبری را اجرا می کردیم، به همین نتیجه می رسید؟ در واقع باید به این سؤال جواب بدهیم، نه این که بگوییم دولت آقای خاتمی کوتاه آمد و بعد بقیه انقلابی شدند. این اختلاف در نحوه اجرا بود که در آن زمان ما را به مدعی تبدیل کرد. این نتیجۀ اجرای سیاست های رهبری توسط آقای خاتمی و افرادی مثل بنده بود که موجب شد که خانم رایس بگوید: «تهران ما را در دنیا مسئول مشکل هسته ای ایران کرده است». سیاست های رهبری فارغ از اینکه تغییر کرده یا نکرده، به اعتقاد بنده یک تداومی داشته است. (ص 238-239)
🔸ما افتخار می کنیم که تا زمانی که کار را تحویل دادیم، دستاوردهای هسته ای کشور را حفظ کردیم، بر اساس اسناد و گفته های آقای البرادعی و نه به ادعای ما. بر اساس گزارش آژانس، قطعات 1300 سانتریفیوژ آماده وجود داشت که هنوز نصب نشده بود و 128 سانتریفیوژ کار می کرد. جزئیات این ادعای بنده را در گزارش های آژانس می توانید ببینید. به علاوه این افتخار ماست که در زمان فعالیت ما حتی یک قطعنامۀ بین المللی نیز علیه ایران صادر نشده بود. (ص 239)
🔸دولت آقای هاشمی و دولت آقای خاتمی برنامۀ هسته ای ایران را تحت نظارت رهبری، از هیچ شروع کردند و به اینجا رساندند. ما مجری بودیم، اما آن قدر خوب اجرا کردیم که وقتی این میزان از فناوری را به دست آوردیم، هیچ قطعنامۀ بین المللی علیه ما صادر نشد.(ص 239)
🔸در تمام دورانی که من مسئولیت داشتم، یک کلمه بدون اجازۀ رهبری گفته نشده است. البته ممکن است رهبری بعضی موارد مانند تعلیق ها را با اکراه پذیرفته باشند، اما بر اساس آنچه از بسیاری از دوستان شنیده ام روش ایشان در آن چند سال این بود که رهبری به نظر جمع احترام می گذاشتند و در جلسات عالی به اجماع می رسیدند و بعد تصمیم می گرفتند.(ص 240)
🔸چارچوب مشخص بود؛ این که دستاوردهای هسته ای ما حفظ بشود. این چارچوب به ما ابلاغ شده بود. البته خواست دیگر ما این بود که پرونده به شورای امنیت نرود. (ص 253-254)
📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#آقای_سفیر
#دکتر_محمدجواد_ظریف
📌یادداشتهای عَلَم
📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 0⃣2⃣
◀️یادداشت های سال 1346▶️
🔸 جمعه 46/7/21
صبح سواري رفتم. خيلي اسب تاختم، خوش گذشت. حس مي کنم سالم شده ام.
🔸یکشنبه 46/7/23
بعد از آن که از پيشگاه شاه مرخص شدم، رفتم والاحضرت شهناز را که براي تهيه لباس تاج گذاري عازم اروپا بودند، تا فرودگاه مشايعت کردم.
🔸شنبه 46/7/25
شاهنشاه صبح براي تماشاي مانور هوايي [به] همدان تشريف بردند. به محض مراجعت به من امر دادند. بعدازظهر با هم گردش برويم. با سرماخوردگي که داشتيم، چاره [اي] جز اطاعت نبود. رفتم و خيلي هم خوب بود. اتفاقاً امشب بهترم. آن قدر اين شاه خوب است که مصاحبتش لذت بخش و سلامت آور است.
🔸پنجشنبه 46/7/27
عصر در رکاب شاه و ملکه، به جشن مهرگان فرهنگيان به سالن سرپوشيده محمدرضا شاه رفتيم. جمعيت خيلي زياد، ولي مرتب بود. نمايش هم بسيار خوب بود. بعد جوايز را مرحمت فرمودند. سپاهيان دانش، عالي بودند. به شاه عرض کردم، اين جشن آن قدر اهميت نداشت که شخصاً تشريف بياوريد. فرمودند، مي خواهم به جاي گريه و ندبه که بين ما مردم اين قدر معمول است، جشن و شادماني را تشويق کنم. چه فرمايش حسابي ست. شاه افکار بلند براي مملکت دارد. ديروز پياده در قصر نياوران راه مي رفتيم، فرمودند: تا ده سال ديگر اين جا را اروپا مي کنم. خدا عمرش بدهد.
🔸یکشنبه 46/7/16
يک نوکر قديمي پدرم که از زمان جدم باقي ماده بود و خيلي کهنه پرست و متحجر بود، هميشه مي گفت: رعيت تابع زور است. گاهي اين سخن درست در مي آيد. هر قدر هم تحصيل کرده باشند، بايد از يک کسي بترسند، اين جا آن شخص ناچار من هستم.
🔸شنبه 46/7/29
فرمودند: خسته هستيم، بعدازظهر چه طور هست گردش برويم؟ عرض کردم، بعدازظهر کار داريم، تا تاج گذاري دو روز است، به علاوه بعدازظهر علياحضرت براي تمرين تشريف مي برند. فرمودند: با همه اينها بايد برويم. رفتيم و خيلي هم خوب بود.
🔸یکشنبه 46/7/30
فرمودند: مطالب تمام نشد. بعدازظهر هم گردش برويم. بقيه اوامر [را] آن جا خواهم داد. باز هم به عرض رساندم که کار داريم. امر فرمودند: داشته باشيم، اين هم کار مهم تري ست. مگر کار عبارت از پشت ميز نشستن است؟ اطاعت کردم.
📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#یادداشتهای_علم
درسواره اخلاق بندگی (1)
به نام خداوند جان و خرد.
مقدمه:
اساس دیانت توحیدی اسلام بر بندگی خدا بنیان نهاده شده و بندگی روح دین ما است. اگر عقاید و اخلاق و احکام ظاهری را صدف دین بنامیم، گوهر آن به طور قطع بندگی خدای متعال است.
اهل دانش و فلسفه تربیت و روان شناسان علوم تربیتی و مانند ایشان، به دلیل کثرت اهداف تربیتی و عدم امکان پرداختن به تمامی آنها، تلاش فراوانی نموده اند تا راهبردی برای تربیت انسان معرفی نمایند که به کارگیری آن، تمامی اهداف تربیتی را محقق سازد، اما در این زمینه موفقیت چندانی نداشته اند، زیرا این مهم تنها از دین کامل و نهایی اسلام ساخته است و ایشان از راهبرد اسلام برای تربیت انسان غافل مانده اند.
قرآن کریم که به راستی کتاب توحید و بندگی است، به روشنی راهبرد تربیت انسان را عبودیت و یگانه پرستی معرفی نموده است، ولی در عین حال مشاهده می شود که حتی در میان عالمان دینی نیز تلاش ناچیزی در جهت توضیح و تبیین و ارایه این راهبرد در مجامع علمی و فرهنگی و مردمی به چشم می خورد و مردم از کارآمدی چنین راهبردی در زندگی خود برای رسیدن به رستگاری و سعادت بی خبر مانده اند.
امروزه اگر بخواهیم کتاب هایی که در زمینه بندگی نگاشته شده است را شمارش نماییم، از تعداد انگشتان یک دست تجاوز نمی کند و تازه کتاب هایی هم که نگاشته شده به جای بندگی و عبودیت به بحث درباره عبادت پرداخته اند.
در حالی که می دانیم معنای بندگی و عبودیت بسیار فراتر و گسترده تر از مناسک عبادی است و آنچه برای انسان مفید است و او را به کمال نهایی خود می رساند، گستره بندگی و عبودیت است و نه صرف مناسک عبادی مرسوم.
به دلایلی که عرض شد ضرورت توضیح بیشتر درباره حوزه بندگی و معنویت اصیل اسلامی که گوهر دیانت و چشمه سار حیات جاودانی بشر است، احساس می شد و لذا بر آن شدیم تا مطالبی تهیه شود که بیشتر جنبه ارشادی داشته باشد، تا علمی، پژوهشی با این هدف که برای همگان قابل درک باشد.
مولف: سید مصطفی علم خواه، مدیر گروه اخلاق اداره مشاوره نهاد رهبری
◀️مجموعه پاورپوینت های درس "تاریخ فرهنگ و تمدن"
دانلود از لینک زیر:
http://s9.picofile.com/file/8343699118/power_farhang_va_tamadon.rar.html
✍تعداد: 10فصل
⚪️حجم: 56 مگابایت
📚ویژه استادان درس " تاریخ فرهنگ و تمدن" جهت ارائه و تدریس در کلاس درس
🔴میزمعارف
@Mizemaaref
ارتباط با ما:
@amoozesh_majazi
◀️مجموعه پاورپوینت های درس "تاریخ امامت"
لینک دانلود:
http://s9.picofile.com/file/8343700400/power_emamat.rar.html
✍تعداد: 7فصل
⚪️حجم: 36 مگابایت
📚ویژه استادان درس " تاریخ امامت" جهت ارائه و تدریس در کلاس درس
🔴میزمعارف
@Mizemaaref
ارتباط با ما:
@amoozesh_majazi