eitaa logo
کانال میز معارف
6.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
2.7هزار ویدیو
935 فایل
🔺کانالی برای اطلاع رسانی، اشتراک تجربیات و ارتقا توانمندی استادان معارف دانشگاهها آدرس سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان https://maaref.ecnahad.ir/ منتظر نظراتتان هستیم.. 🔰ارتباط با ادمین: @amoozesh_majazi
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع : 🔅 تبعات اخروی ریاست🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین 📝متن و شرح : عن النّبیّ صلَّى ‌اللَّه علیه و آله قال: لا یُؤَمَّرُ رَجُلٌ عَلىٰ عَشَرَةٍ فَما فَوقَهُم‌ اِلّا جِی‌ءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلىٰ عُنُقِه فَاِن کانَ مُحسِناً فُکَّ عَنهُ وَ اِن کانَ مُسیئاً زیدَ غِلّاً اِلى غِلِّهِ. (۱) لا یُؤَمَّرُ رَجُلٌ عَلى عَشَرَةٍ فَما فَوقَهُم‌ اِلّا جِی‌ءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلى عُنُقِه این حدیث درباره‌ی بنده و امثال بنده است؛ [رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله] فرمود که هیچ کس نیست که بر ده نفر یا بیشتر ریاست و امارت داشته باشد -هر کسی که بر ده نفر، نه حالا بر هشتاد میلیون نفر امارت و ریاست داشته باشد- «اِلّا جی‌ءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلىٰ عُنُقِه‌»، [مگر اینکه] این آدمِ رئیس را که این‌قدر در دنیا محترم است و رئیس است و مدیر است، ‌چنین آدمی را در روز قیامت وقتی که می‌آورند، دست او را به گردنش بسته‌اند؛ یعنی دست‌بسته او را وارد محشر میکنند، آن هم به این شکل که دستش به گردنش بسته است. نفْس این مسئولیّت و آمریّت و ریاست، یک تبعاتی دارد که ایجاب میکند این را. در آن حوزه‌ی مأموریّت که ما آنجا رئیسیم، مدیریم، یک کاره‌ای هستیم، بعضی از کارها انجام میگیرد که ما میتوانستیم مانع آن بشویم و نشدیم؛ حالا یا غفلت کردیم [وارد] نشدیم، یا از روی تنبلی وارد نشدیم؛ این کار خلاف، زیر نظر ما و در پُست نگهبانی ما انجام گرفت -پُست نگهبانی ما است دیگر- یا بعضی از کارها باید انجام میگرفت در حوزه‌ی مأموریّت ما که انجام نگرفت؛ یا به‌خاطر اینکه ما نفهمیدیم، دقّت نکردیم، تعقیب نکردیم، مشورت نکردیم، پرس‌و‌جو نکردیم و ندانستیم، یا نه، دانستیم، تنبلی کردیم، امروز و فردا کردیم، [گفتیم] حالا ان‌شاءاللّه بعداً، فردا، و ضایع شد، فوت شد. اگر ماها عقل داشته باشیم، باید دنبال ریاست ندویم؛ واقعاً این‌جوری است. باید دنبال ریاست نرویم؛ ریاست این تبعات را دارد. بعضی میدوند دنبال ریاست، نمیفهمند که نفْس این آمریّت و ریاست، این خطرات را دارد که روز قیامت وقتی او را بیاورند، مغلولاً(۲) می‌آورند؛ این چیز خیلی مهمّی است. مغلولاً می‌آورند او را در پای محاسبه‌ی الهی. فَاِن کانَ مُحسِناً فُکَّ عَنه اگر چنانچه او آدم خوبی بود، درستکار بود، در آنچه انجام گرفته بود تقصیری و گناهی متوجّه او نبود، اینجا رها میکنند او را. بالاخره شارع مقدّس و پروردگار عالم موازینی دارد؛ یک جاهایی ممکن است که انسان مَعفوّ باشد به دلیلی؛ قصورش قصورِ عن‌تقصیرٍ نباشد -گاهی ما قاصریم، جاهلیم امّا جهلمان عن‌تقصیرٍ است، گاهی نه، واقعاً تلاش خودمان را کرده‌ایم، زحمتمان را کشیده‌ایم، آخرش این [نتیجه] درآمده- این [قصور]، اینجا مورد عفو الهی است. پس اگر «محسن» باشد این آمر و این رئیس، فُکَّ عَنه. وَ اِن کانَ مُسیئاً زیدَ غِلّاً اِلى غِلِّه امّا اگر نه، انسان نیکوکاری نبوده است در دنیا، خودش هم آدم بدکار و بدعملی بوده است -هرجور بدعملی‌ای که فرض کنید- اینجا آن گرفتاری و آن غل و زنجیری که به او بسته شده است، افزایش پیدا میکند. اینها را باید ما بفهمیم؛ اینها را باید بفهمیم. دنبال کرسی‌های ریاست [بودن] -چه ریاست اجرائی، چه ریاست تقنینی؛ می‌بینید برای نمایندگی مجلس بعضی خودشان را میکُشند، اگر چنانچه راه پیدا نکنند به هر دلیلی یا مثلاً فرض کنید صلاحیّتش را تأیید نکنند یا رأی نیاورد و غیره، خودش را به آب و آتش و در و دیوار میزند که چرا نشد- عقل نیست، تدبیر نیست. ملاحظه کردید؟ اگر چنانچه این ریاست، مایه‌ی یک چنین دغدغه‌ای است، خب انسان رها کند؛ مگر اینکه واقعاً متوجّه انسان بشود و واجب باشد برای انسان؛ آن[جا] بله [لازم است].↪️↪️
↩️↩️بنده دوره‌ی دوّم ریاست جمهوری، قطعاً عازم(۳) بودم به اینکه نامزد ریاست جمهوری نشوم -حالا دوره‌ی اوّل که تحمیل شد بر ما، هیچ- دوره‌ی دوّم دیگر یقیناً گفتم من قطعاً نامزد نمیشوم؛ امام به من فرمودند بر تو واجب عینی و تعیینی است -هر دو را گفتند- گفتند: هم واجب عینی است، هم واجب تعیینی است؛ خب بنده هم برخلاف میل خودم قبول کردم و رفتم. درست این است که اگر چنانچه تکلیفی وجود ندارد، واجب بر انسان نیست، انسان نرود به سراغش و دنبال نکند آن را. بله، اگر چنانچه ناچار شد، ناگزیر شد، به گردن انسان گذاشته شد، آنجا «خُذها بِقُوَّة»؛(۴) بایستی با قوّت انسان دنبال بکند. ۱۱) امالی طوسی، مجلس دهم، ص ۲۴۶؛ «پیامبر اکرم (ص) میفرماید: هیچ‌کس نیست که بر ده نفر یا بیشتر، ‌ریاست و امارت داشته باشد مگر اینکه او را روز قیامت در حالی می‌آورند که دستش به گردنش بسته است؛ پس اگر چنانچه آدم درستکاری بود و تقصیری متوجّه او نبود، او را رها میکنند و اگر چنانچه بدکار و گناهکار بود، غل و زنجیرش افزایش پیدا میکند.» ۲) دست‌بسته ۳)کسی که اراده‌ی قطعی به انجام کاری کند. ۴) سوره‌‌ى اعراف، بخشى از آیه‌ى ۱۴۵؛ «... آن را به جد و جهد بگیر ...» 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=41178
🔰🔰 ✅دشمن چون از همه کار فرو ماند سلسله دوستی بجنباند هم دشمن را باید شناخت، هم دشمنی‌های او را باید شناخت، هم به قول سعدی که میگوید -شبیه این عبارت- دشمن چون از همه کار فرو ماند، سلسله‌ی دوستی بجنباند؛ وقتی سلسله‌ی دوستی جنباند، آن‌وقت کاری کند که هیچ دشمنی نتواند کرد؛(۶) یعنی در لباس دوستی ضربه را وارد کند. همه‌ی ما باید حواسمان به این چیزها باشد. خب، بحمدالله فعّالیّتهای مسئولین کشور خوب است، حقّاً و انصافاً دارند فعّالیّت میکنند، تلاش میکنند؛ منتها مراقبت مضاعف لازم است؛ چون این دشمن دشمن نابکاری است، دشمن وقیح و بی‌حیائی است. (۱۳۹۴/۱۱/۱۹ بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش) ✅وجدانهای بیدار و وظیفه علما و روشنفکران امید و تکلیف و مسئولیّت، متوجّه به علمای اسلام و به روشنفکران راستین در دنیای اسلام است؛ باید با مردمشان حرف بزنند، با سیاستمدارانشان هم حرف بزنند -بعضی از سیاستمداران دنیای اسلام وجدانهای بیداری دارند؛ این را ما از نزدیک تجربه کردیم- میتوانند نقش ایفا کنند. عرض من این است: ما از یادبود ولادت پیغمبر این بهره را ببریم که کاری را که اسلام در روز اوّل کرد که احیای دنیای مرده‌ی آن زمان بود، وجهه‌ی همّت خودمان قرار بدهیم؛ و این احتیاج دارد به عقل، به خردمندی، به تدبّر، به بصیرت، به شناخت دشمن؛ دشمن را بشناسیم، توطئه‌های دشمن را بشناسیم، فریب دشمن را نخوریم. خداوند متعال باید به ما کمک کند، ما را در صراط مستقیم خودش قرار بدهد و ثابت‌قدم بدارد. شاعر عرب درست گفته است که: الدَّهرُ یَقظان وَ الأَحداثُ لم یَنَم‌ فَما رُقادُکُم یا أَفضَلَ الأُمَم وقتی‌که دنیای قدرت، دنیای زر و زور با همه‌ی امکانات خود متوجّه شما است، شما حق ندارید چُرت بزنید، حق ندارید خواب بروید. (۱۳۹۴/۱۰/۰۸ بیانات در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى‌)
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است. این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد: ✅ جناب آقای دکتر محمد مهدی امامی ✅عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر ✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایش‌های انقلاب اسلامی و تاریخ اسلامی و برخی دروس تخصصی مقطع ارشد 📌فایل پیوست: محورهای اساتید ممتاز (دکتر امامی) ⬇️
1_40588344.pdf
981.1K
⤴️⤴️فایل پیوست PDF بایسته های تدریس ✅ جناب آقای دکتر امامی ✅عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیر
درس (6) به نام خداوند جان و خرد. ✅اطاعت، معیار بندگی: اطاعت، در ذات بندگی نهفته است و می توان گفت: معیار اصلی عبودیت و بندگی خدا، اطاعت است. این معیار در تمام انواع بندگی وجود دارد، یعنی شما از هر کسی یا چیزی که اطاعت کنید، در حقیقت او را بندگی کرده اید. در روایتی از امام جواد (ع) هست که فرمودند: مَن اَصغی إلی ناطِقٍ فَقَد عَبَدَهُ، ‌فَاِن کانَ النّاطِقُ یُؤَدّی عَنِ اللهِ عزّوجلّ فَقَد عَبَدَالله، ‌وَ إن کانَ النّاطِقُ یُؤَدّی عَنِ الشَّیطانِ فَقَد عَبَدَ الشَّیطانَ. هر کس به گوینده ای گوش فرا دهد، ‌او را پرستیده است. پس اگر گوینده، ‌از خدای متعال می گوید، ‌او خدا را پرستیده است و اگر گوینده، ‌از طرف شیطان حرف می زند، به یقین، شیطان را پرستیده است. (تحف العقول، ص 456) در توضیح این روایت گفتنی است: نعمتِ «شنیدن» و قوّه ی «سامعه»، ‌از نعمت های خدا است و نعمت ای الهی را باید در مسیر رضای او به کار گرفت، و گرنه ناسپاسی است. گوش، یکی از راه های ورودی ذهن و دل ما است. اگر به روی سخنان حکیمانه و حرف های حق گشوده شود، ‌در دل و ذهن انسان اثر مثبت و آموزشی و تربیتی دارد، ‌اما اگر به روی حرف های باطل و زشت و انحرافی باز شود، ‌انسان را به بیراهه و انحراف می کشاند. تأثیر سخن گوینده تا حدّی است که امام از آن به «پرستیدن» یاد کرده است. وقتی با همه ی وجود به حرف های یک گوینده گوش می دهیم و به آن دل می سپاریم و از آن سخن الهام گرفته، پیروی می کنیم، ‌مثل این است که از او اطاعت کرده و او را پرستیده ایم. حال، بستگی دارد گوینده از خدا و حقیقت و حکمت سخن بگوید، ‌یا از باطل و گمراهی و شیطان. و ما همچنان که نسبت به گفته هایمان مسؤولیم، نسبت به شنیده هایمان هم مسؤولیت داریم. قرآن کریم می فرماید: کلُّ أُولئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً، (اسرا، آیه 36) انسان نسبت به همه چیز مورد سوال قرار می گیرد، بنابراین نباید اجازه دهیم هر سخنی به گوشمان راه یابد. چه بسا یک سخن باطل، ‌فکر و ایمان ما را خراب کند. چه بسا یک سخن دروغ و بهتان، ‌ما را به مسلمانی بدبین سازد. چه بسا گوش دادن به حرف های تحریک کننده؛ کسی را به گناه و وسوسه های شیطانی بکشد. حضرت علی (ع) فرموده است: السامعُ شریکُ القائل (غررالحکم، حدیث 518) شنونده، شریک گوینده است، بنابراین لازم است نعمت شنوایی را برای هدایت شدن و کمال یافتن، ‌به کار گیریم. و نیز عبارت مشهوری را هم به علی (ع) نسبت می دهند که ایشان فرموده است: من علمنی حرفا فقد صیرنی عبدا. کسی که به من سخنی بیاموزد، مرا بنده خویش نموده است. این روایت هم شاهد این معنا است که گوش کردن به سخن معلم و سخنران به دلیل تاثیرگذاری و تاثیر پذیری ای که در آن هست، نوعی اطاعت و پرستش او تلقی می شود. 📝مولف: سید مصطفی علم خواه، مدیر گروه اخلاق اداره مشاوره نهاد رهبری.
هدایت شده از محمود عیسوی
🔴 معرفی رمان ♦️راه آهن زیرزمینی نویسنده کولسون وایتهد 🔹رمانی تازه درباره برده‌داری امریکایی شبیه رمان " کلبه عمو تم". 🆔 @eisavim
سلام مطلبی در باب اقتصاد مقاومتی اقتصاد مقاومتی، نیاز و ضرورت امروز و فردای کشور/ کدام کشورها «اقتصاد مقاومتی» را در پیش گرفتند؟ - مشرق نیوز https://www.mashreghnews.ir/news/783684/ ⚫️ @eisavim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپ: آمریکا را درست بشناسید .. ✅ملّت ایران اگر میخواهد آمریکا را و استکبار را درست بشناسد، نگاه کند به امروز، به کارهای این رئیس جمهور و دولتمردان کنونی آمریکا؛ همه شان همین جور هستند.. (رهبرانقلاب) ✍مناسب استادان معارف اسلامی میزمعارف @mizemaaref
💠رهبرانقلاب ‼️من شاید چهل سال پیش یا بیشتر، اولین ترجمه کتاب زندگینامه گاندی بقلم رومن رولان را با ترجمه مرحوم محمد قاضی خواندم که هم کتاب، کتاب بسیار ممتازی است، هم ترجمه‌ی محمد قاضی حقاً ترجمه‌ی برجسته و ممتازی است! ۸۸/۲/۲۴ ‼️رومن رولان یک رمان نویس خوب و هنرمند و مسلط است و کتابی که درباره گاندی نوشته رمانی است کم حجم و مفید البته درباره گاندی کتابهای مفصلی نوشته شده چون من سی و چندسال پیش راجع به هند کار کرده و غالب این کتابها را خوانده‌ام لکن هیچ کدامشان بهتر از رمان زندگی گاندی بقلم رومن رولان نمیشود چراکه رولان این کتاب را از روی شیفتگی نسبت به گاندی نوشته، شما هم باید با یک بیان شیرین ادبی و هنری همچنین تصویری از شخصیت امام راحل ترسیم کنید! ۷۲/۹/۱۵ ⬇️نسخهpdf 🔴میزمعارف @mizemaaref
مهاتماگاندی-رومن‌رولان.pdf
2.86M
📚کتاب الکترونیکی مهاتما گاندی 👥میزمعارف @mizemaaref
📚پاورپوینت (پرده‌نگار) حماسه 9 دی 🔴میزمعارف @mizemaaref
حماسه 9 دی.pptx
166.6K
🔼پاورپوینت (پرده‌نگار) حماسه 9 دی 📚عوامل شکل گیری، پیامدها و عبرتهای 9 دی ✍ 10 اسلاید 🔴میزمعارف @mizemaaref
📚معرفی کتاب «فتنه تغلّب»
🖕🖕🖕 📚معرفی کتاب «فتنه تغلّب» ✅فتنه‌ی ۸۸ یک رخداد دوران‌ساز در تاریخ انقلاب اسلامی است که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن گذشت. از این رو دست یافتن به جزئیات بیشتر یا مرور تجربه‌های آن به شکل مستند و روایی، برای غنی‌سازی تحلیل‌ها نیز اهمیت فراوان دارد. از سوی دیگر، مسائل مربوط به فتنه‌ی ۸۸ در ذهن برخی اقشار و لایه‌های اجتماعی رسوب کرده و همچنان زنده است که باید به آن پاسخ داده شود؛ ضمن آنکه نسل‌های جوان‌تر بدون آنکه خود با بلوغ سیاسی در آن تجربه حضور داشته باشند، تحت هجوم القائات دشمنان دراین‌باره هستند. در چنین شرایطی است که هر چندوقت یک‌بار رهبر معظم انقلاب بر اساس اقتضاء به موضوع فتنه‌ی ۸۸ می‌پردازند و اجازه نمی‌دهند به‌کلی فراموش شود یا جای شاکی و متهم در رابطه با این امر، عوض شود. ✍بخش پیوست «فتنه تغلب» شامل پنج خرده‌روایت است که بیانات و مواضع رهبر انقلاب اسلامی درباره‌ی این موضوع را از یکم فروردین ۱۳۸۸ تاکنون تلخیص و تنظیم نموده و می‌تواند راهنمایی برای علاقه‌مندان به فهم دقیق‌تر منظومه‌ی فکری و عملکردی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی فتنه باشد. ◀️اما یکی از مهم‌ترین بخش‌های این کتاب، بازنشر متن کامل نشست رهبر معظم انقلاب با نمایندگان ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ است که این روزها برخی رسانه‌ها آن را -که احتمالاً از نسخه‌ی پیش‌نویس کتاب برداشت شده- منتشر نموده‌اند. این موضوع با واکنش دستپاچه‌ی رسانه‌های بیگانه و حامی فتنه مواجه شد. آن‌ها نه‌فقط به تفسیر بلکه به روایت متن و حاشیه‌ی آن به‌زعم خود پرداختند؛ درحالی‌که با فرض صحت، هیچ کدام نفی‌کننده‌ی آنچه از مضامین صریح این دیدار منتشر شده، نیست. 🔴«فتنه تغلب» به کوشش آقای مصطفی غفاری گرد آمده و انتشارات انقلاب اسلامی (وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای) آن را در ۴۶۰ صفحه به بهای ۳۲ هزار تومان روانه‌ی بازار کتاب نموده است. میزمعارف @mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپ "فتنه تغلب" ✍پیرامون جلسه مهم رهبری با نمایندگان کاندیداهای معترض سال 88 ⏲زمان: 2:24 👥میزمعارف @mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپ: طوفان ناآرام ✅در این دریای طوفانی این منطقه و دنیا که به اروپا هم رسیده، ملت ایران به برکت اسلام در کشتی امن محبت اهل بیت قرار گرفتند .. #میزمعارف @mizemaaref
موضوع : 🔅 سلمانِ محمد (ص)🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین 📝 متن و شرح : «عَن مَنصورِ بنِ بَزرَج، قال: قُلتُ لِأَبی‌عَبدِاللّهِ الصّادِق علیه‌السلام: ما أَکثَرَ ما أَسمَعُ مِنکَ یا سَیِّدی ذِکرَ سَلمانَ الفارسی» راوی میگوید: چقدر من زیاد میشنوم از شما که نام سلمان را میبرید و از او یاد میکنید. معلوم میشود که حضرت [امام صادق علیه‌السّلام] مکرّر در مکرّر راجع به سلمان مطالبی را میفرموده‌اند. این شخص تعجّب میکند که چه چیز موجب شده است که شما این‌قدر به او توجّه دارید، یا شاید مثلاً به او محبّت دارید و از این قبیل. «فَقال: لاتَقُل «الفارسی» وَ لکِن قُل سلمانَ المحمّدی»، یعنی نسبتِ او، فراتر از نسبت قومی و میهنی است؛ نسبت دینی است. این البتّه به‌هیچ‌وجه طعن به قوم فارس نیست؛ پیغمبر اکرم و ائمّه علیهم‌السلام از فارس -مردم ایران- تمجید کردند، تعریف کردند؛ در اینکه تردیدی نیست. [حضرت] میخواهد بفرماید که این شخص، فراتر و بالاتر از این است که به نسبتِ قومی شناخته بشود؛ نسبتِ او، نسبتِ عقیده و دین و پیامبر است؛ او کأنّه -مثلاً- فرزند پیغمبر است. «أَ تَدری ما کَثرَةُ ذِکری لَه؟» «قُلتُ: لا. قال: ثَلاثِ خِصالٍ»، [حضرت فرمود] میدانی چرا؟ سه خصوصیّت در سلمان بود که این موجب میشود که من او را زیاد یاد کنم و نام او را ببرم -لابد مثلاً- اجلال کنم او را، تعظیم کنم او را یا محبّت به او بورزم. چیست آن سه خصلت؟ «أَحَدُها: ایثارُه هَوی أَمیرِالمؤمنین علیه‌السلام عَلی هَوی نَفسِه»، یکی‌اش این است: میل امیرالمؤمنین را بر میلِ خود غلبه میداد. از این معلوم میشود که بیش از یک بار چنین چیزی اتّفاق افتاده که حضرت چیزی را اراده کردند، سلمان چیز دیگری در دل خود و در ذهن خود میخواسته است ولیکن میل و هوای امیرالمؤمنین را -«هَوی» یعنی میل- بر میل خود ترجیح داده است. ببینید مقام امیرالمؤمنین را! حالا البتّه اینها که گوشه‌وکنارهای آن عظمت و آن جلالت الهی و ملکوتی و جبروتی است ولی خب، اینها همه، هرکدام یک نشانه است. «وَ الثّانیَة: حُبُّهُ لِلفُقَراء وَ اختیارُه اِیّاهُم عَلی أَهلِ الثّروةِ وَ العَدد»، [دوّم😏 فقرا را دوست میداشت. بعضی‌ها از طبقه‌ی مستضعف جامعه اصلاً بدشان می‌آید؛ حاضر نیستند طرف آنها بروند، نگاه بکنند به آنها! خودشان را برتر از آنها میدانند؛ او نه؛ فقرا را دوست میداشت، آنها را بر اهل ثروت ترجیح میداد. اگر فرض بفرمایید در یک جایی امر دایر بود بین یک سرمایه‌دارِ محترمِ خیلی پول‌داری یا یک فقیری، یا باید مثلاً خانه‌ی این برود یا خانه‌ی آن برود، یا باید به این سلام کند یا باید به آن سلام کند، این فقیر را بر آن غنی ترجیح میداد. اینها درس است. ما طلبه‌ها، ما جامعه‌ی روحانیّت و علمی، یکی از خصوصیّاتمان از اوّل همین بوده است که با ضعفا و طبقه‌ی ضِعاف نزدیک بوده‌ایم؛ این خیلی امتیاز بزرگی است. بله، گاهی پول‌دارها ممکن بود سراغ یک عالمی هم بیایند، او هم یک احترامی بکند امّا معاشرت روحانیّون ما، علمای ما، مراجع ما، ائمّه‌‌ی جماعت ما -علمایی که بودند با مردم- عمدتاً با مردم فقیر و زیر متوسّط بوده است؛ این خیلی چیز مهمّی است؛ این را باید نگه بداریم. حالا که علما و روحانیت، به یک موقعیّتی در عالم سیاست دست پیدا کرده‌اند، نباید آنچه را تاریخچه‌ی ما و سنّت کهن ما است از دست بدهیم. اینکه در یک شهری یک عالمی مثلاً باشد، [ولی] بین مردم معروف باشد که ایشان با تجّار و با پول‌دارها و با باغ‌دارها و مانند اینها [اُنس دارد] -مهمانی خانه‌ی این؛ مهمانی در باغ آن- امّا با فقرا نه، اُنسی ندارد؛ این چیز خوبی نیست. این هم یک خصوصیّت. «وَ الثّالِثَة: حُبُّهُ لِلعِلمِ وَ العُلَماء»، یکی هم این [سوّمی]: جناب سلمان علم را دوست میداشت، علما را دوست میداشت. این سه خصوصیّت در این بزرگوار، موجب میشود که امام صادقِ با آن جلالت و عظمت، نسبت به او گرایش پیدا کند، محبّت -یا تجلیل و تعظیم- نسبت به او بکند. «إِنَّ سَلمانَ کانَ عَبداً صالِحاً حَنیفاً مُسلِماً وَ ما کانَ مِنَ المُشرِکین»، [میفرمایند: سلمان بنده‌ی صالحِ حنیفِ مسلمان است و از مشرکین نیست. 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=38834
🔰🔰 ✅حیله گری دشمن از جمله‌ی چیزهایی که غالباً پنهان میماند از چشمها، حیله‌گری اشخاص یا جهاتی است که دارای ظاهر بزرگ و فربهی هستند؛ آدم فکر نمیکند که اینها هم حیله‌گر باشند. خب امروز آمریکا ظاهر فربهی دارد؛ قدرت مالی، قدرت اقتصادی، قدرت سیاسی، قدرت نظامی، قدرت امنیّتی، و غفلت میشود از اینکه همین دستگاه صاحب قدرت، اهل موذی‌گری‌های آدمهای ضعیف هم باشد، ولی هست؛ اهل حیله‌گری است، اهل خدعه است، اهل خنجر از پشت زدن است؛ این‌جوری است. ما نباید این‌جور تصوّر بکنیم که حالا اینها چون مثلاً بمب اتم دارند یا وسایل نظامی قدرتمندی دارند، بنابراین احتیاجی ندارند به اینکه دست به حیله و خدعه بزنند؛ نه، اتّفاقاً احتیاجشان هم زیاد است و عمل هم میکنند و واقعاً خدعه‌گری میکنند؛ این ما را نگران میکند. باید مراقب شگردهای دشمن باشیم. ( ۱۳۹۳/۱۲/۲۱ بیانات در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى) ✅تنها راه حل آنوقتى که شما قوى باشید، آنوقتى که شما آماده باشید، آنوقتى که شما دشمن را و ترفندهاى دشمن را بشناسید، دشمن بناچار از دشمنى دست خواهد کشید( ۱۳۹۳/۱۰/۱۷بیانات در دیدار مردم قم )
درس (7) به نام خداوند جان و خرد. ✅انحراف در معنای عبادت و بندگی: حال چه چيز سبب شد معناي عبادت اسلامي با آن گستردگي اش، در ذهن مسلمانان جاي خود را به معناي محدود و ناكارآمد عرفي بدهد، قابل بررسی است. اگر نگاهي، هرچند اجمالي، به تاريخ تفكر در جهان اسلام بيفكنيم، در مي يابيم كه علت اين امر به دوران انحطاط فكري مسلمانان باز مي گردد. در پي اين سقوط، بسياري از مفاهيم اصيل و بلند اسلامي از ذهن مردم زدوده شد و جاي آن را مفاهيم خشك و محدود و نيز مفاهيم فرهنگ هاي ديگري مانند غرب پر كرد كه با فرهنگ اصيل اسلامي سر ناسازگاري داشت. استعمارگران و همدستان شان همه كوشش خود را به كار بردند تا مفاهيم اصيل ديني را تحريف كنند و به انواع زوايد بيالايند.اينان دركشورهاي تحت سلطه خود برنامه هاي تربيتي مسموم و غلط را پياده كردند و از طريق رسانه هاي گروهي در القاي مفاهيم دست خورده و تحريف شده بسيار كوشيدند. دشمنان پي برده بودند كه مي توان با سوء استفاده از ويژگي معناي عرفي عبادت تا حدي مسلمانان را ازمبارزه با خود منصرف كنند، لذا آنها همواره در گوش مسلمانان زمزمه مي كردند: اگر اسلام شما را به عبادت خداوند فرا خوانده، پس وظيفه اي جز اين نداريد كه در سايه آزادي كه ما برايتان به ارمغان آورده ايم، با خيالي آسوده روزه بگيريد، حج برويد، نماز بخوانيد، قرآن تلاوت كنيد. شما را چه شده است كه رابطه آرام و بي درد سر خود با خداوند را رها كرده ايد و با وارد كردن دينتان به سیاست، كسب و كار، زندگي روزمره و رويارويي با ما، آن را از حيات و حركت انداخته ايد، اين وضع شما را به آنچه خداوند مي خواهد (بندگی) نمي رساند و از هدف بلندي كه دين اسلام ترسيم كرده، باز مي دارد! اين تنها نمونه اي از توطئه استعمارگران است. در حالی که، در فرهنگ ديني ما، عبادت به معناي نماز و روزه و ... همراه با عبادات اجتماعی همچون جنگ و جهاد و حکومت و سیاست و مدیریت و كوشش براي در انداختن طرحي نو در همه شؤون زندگي، مطرح است. از خصوصيات دين مقدس اسلام اين است كه در هر حال و هر شغل و هر مكانى مى توان در عين اشتغال به كار و تلاش، غرق در عبادت بود و به آن كار انگيزه الهى و خدايى بخشيد. حديث شريف: انما الاعمال بالنيات (بحارالانوار، ج 70، ص 212) يادآورى مي كند چيزى كه مهم است به خداوند توجه داشتن و با ياد او و عشق و محبت او در زندگى گام برداشتن است. كشاورزى كه با چنين نيتى در مزرعه از سر و رويش عرق جارى است و كارگرى كه براى تأمين نيازمندى زندگى خود و خانواده اش كارهاى سختى را انجام مى دهد مى تواند با همين نيت كه به اعمال و فعاليت هاى او رنگ خدايى مى دهد، خود را به مبدأ قدرت و عظمت ورحمت متصل نمايد و خود را در حال عبادت ببيند. دانشجويى كه هدف اش از درس خواندن، به دست آوردن تخصص و رفع مشكلات مملكت و قطع وابستگى به بيگانگان و خدمت به مردم و خلق خدا است، كارش مورد رضايت خداوند است و عبادت محسوب مى گردد، چون هدف از عبادت، نزديكى و قرب انسان با خداوند متعال و ايجاد ارتباط با او است كه با چنين نيتى مى توان هر عملى را به عبادت تبديل كرد. 📝مولف: سید مصطفی علم خواه، مدیر گروه اخلاق اداره مشاوره نهاد رهبری.
#گفتگوی_نوین_پژوهشی (نشست80) 🔴گزارش کامل جلسه گفتگوی نوین پژوهشی 🔷 موضوع: «خوانشی نوین از درس انقلاب اسلامی با تأکید بر درست آوردهای انقلاب» 🔷 ارائه کننده: جناب آقای دکتر داود فیض افرا متن گزارش(پیوست)🔰🔰 #پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
1_42137436.pdf
354.8K
🔴گزارش کامل جلسه گفتگوی نوین پژوهشی 🔴 موضوع: «خوانشی نوین از درس انقلاب اسلامی با تأکید بر درست آوردهای انقلاب» 🔴 ارائه کننده: جناب آقای دکتر داود فیض افرا
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای 📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 1⃣2⃣ ◀️ تهديد زدايي از امنيت ملي/ بخش هفتم ▶️ 🔸در ادامه، دو طرف توافق کرديم که در متن بيانيه به نظر البرادعي و آژانس اشاره شود، اما مجدداً در انتخاب عبارات اختلاف نظرهايي به وجود آمد. وقتي من توضيح دادم که البرادعي به ما گفته، تنها تعليق گازدهي کافي است، باور اين مطلب براي آنها کمي سخت بود. به همين دليل قرار شد بگوييم تعليق بر مبناي تعريف آژانس؛ بنابراين، در اين مسئله پيچيده و بحث انگيز تا حدودي به توافق دست يافتيم. مسئله بعدي درباره تعليق، موضوع داوطلبانه بودن آن بود که درباره اين واژه بحث هاي زيادي صورت گرفت و در نهايت، واژه داوطلبانه را به تعليق اضافه کرديم. 🔸در پايان گفتم شما امروز متعهد مي شويد که پرونده در آژانس حل و فصل نهايي شود، ولي اگر روزي آمريکا به صورت يک جانبه اين پرونده را به شوراي امنيت ببرد، شما چه خواهيد کرد؟ جک استراو وزير امور خارجه انگليس، گفت ما عضو دائم شوراي امنيت هستيم و در آن صورت از حق وتو استفاده مي کنيم. دوويلپن وزير امور خارجه فرانسه نيز بلافاصله گفت ما هم از وتو استفاده خواهيم کرد. من به دليل اين قول، احساس کردم وزراي امور خارجه انگليس و فرانسه حداکثر جسارت ممکن را نسبت به آمريکا ابراز داشته اند که بيش از انتظار من و تا حدي دلگرم کننده بود و ديدم به يکي از اهداف مذاکراتي خود – بيش از حدي که قبلاً فکر مي کردم – دست يافته ام. در مجموع، بيانيه تهران تأمين کننده مصوبات سران نظام بود. علاوه بر اين، اگر توافقي حاصل نمي شد و جلسه به شکست منجر مي شد، سرنوشت قطعنامه بعدي آژانس بسيار نامطلوب بود و بي ترديد در آن شرايط، کشور دچار بحران مي شد و حتي در نهايت احتمال برخورد نظامي نيز بعيد نبود؛ چه اينکه در آن مقطع، آمريکا مرتب تکرار مي کرد که همه گزينه ها روي ميز است. 🔸نکتة حائز اهميت، همان مسئله استفاده از حق وتو بود که دو وزير به صراحت گفتند که اگر آمريکا پرونده را به شوراي امنيت ببرد، ما در برابر آن از حق وتو استفاده مي کنيم. البته ما به اين واقعيت توجه داشتيم که عملاً استفاده از حق وتو عليه آمريکا در شوراي امنيت از طرف انگليس و فرانسه بسيار بعيد است، ولي اين بيان وزراي امور خارجه انگليس و فرانسه در مذاکرات که اگر آمريکا بخواهد پرونده هسته اي ايران را به شوراي امنيت ببرد، از حق وتو استفاده خواهند کرد، براي ما آن قدر معنا داشت که بدانيم آنها همه سعي خود را خواهند کرد که موضوع هسته اي ايران به شوراي امنيت کشانده نشود. 🔸لازم بود مذاکرات تهران به نوعي با موفقيت تمام شود، چون اگر شکست مي خورد، جمع کردن مسئله و سامان دهي آن مشکل بود و زمان کافي هم در اختيار نداشتيم. به علاوه، اگر به توافق نمي رسيديم، اتفاق خوبي نبود و فشار روي ما زيادتر مي شد. بر اين اساس، لازم بود در همين مذاکرات تا حد امکان به توافق برسيم. 📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
📌آقای سفیر 📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 2⃣2⃣ 🔺بخش پایانی ◀️ پرونده هسته ای/ بخش پنجم ▶️ 🔸خانم رایس یک ماه پس از وزارتش در همان مصاحبة معروف با رویترز، شکست سیاست خارجی آمریکا را اعلام کرد. در واقع ایرانی ها موفق شدند به دنیا و حتی به دوستان آمریکا بگویند که گناه به گردن آمریکاست، نه ایران. این پذیرش، یک شکست دیپلماتیک برای آمریکا بود. برای جبران این شکست آمریکایی ها بلافاصله همکاری با جامعة بین المللی را شروع کردند، اما ما هم تقریباً هم زمان، با انتخاب آقای احمدی نژاد، با جامعة جهانی از درِ ستیز درآمدیم.(ص 265) 🔸بنده معتقدم اگر سیاست ما آن سیاستی نبود که انتخاب کردیم، احتمال این که به ایران حمله شود وجود داشت. (ص 265) 🔸از زمان انتخاب آقای احمدی نژاد، بنده هیچ مسئولیتی در پرونده هسته ای نداشتم و فقط از آن زمان به بعد قطعنامه دریافت می کنیم. (ص 266) 🔸ورود ایران به شورای امنیت با بحث هسته ای نبود، بلکه با بحث هلوکاست و نابودی اسرائیل بود. شورای امنیت دو بیانیه پشت سر هم علیه ایران صادر کرد و پس از آن وارد بحث هسته ای شد.(ص 272) 🔸تحریم ها در کوتاه مدت موفق نیستند، اما در درازمدت منشأ اثرند.(ص 314) تحریم ها اثر اقتصادی دارند و فشار ایجاد می کنند. اما چون هدف از تحریم تغییر سیاست یا تغییر رژیم و نه ایجاد فشار اقتصادی است، می گویند که تحریم ها ناموفق بوده است. ما اشتباهاً می گوییم که تحریم ها فشار ایجاد نمی کنند. در حالی که این فشارها در همه جا به صورت آشکار اتفاق می افتد. (ص 314) تحریم باعث بالا رفتن هزینة دولت های هدف می شود.(ص 314) به نظر بنده هدف اصلی تحریم ها این است که به صورت فزاینده و فرسایشی اعتبار و مشروعیت کشور هدف را در جامعة بین المللی از بین ببرند و به تدریج به یک عنصر نامطلوب تبدیل کنند؛ عنصری که ارتباط با آن هزینه دارد.(ص 314) بنابراین بنده بعید می دانم که این تحریم ها در دراز مدت تأثیری نداشته باشند. (ص 315) 📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
📌یادداشتهای عَلَم 📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 3⃣2⃣ ◀️یادداشت های سال 1346▶️ 🔸 چهارشنبه 46/8/24 نامه مفصلي براي [ليندون] جانسون، رئيس جمهور آمريکا، ديکته فرمودند... براي خريد اسلحه که در ظرف پنج سال آينده هفتصد ميليون دلار خواهد بود، به ما اعتبار بدهيد. اگر ندهيد، ناچاريم با وضع خاورميانه از جاي ديگر اعتبار بگيريم. 🔸یکشنبه 46/8/28 پنجشنبه در رکاب مبارک گردش رفتيم. بعد براي سه روز به شمال براي استراحت رفتم. چون دو روزه تعطيل بي کار بودند، با اکراه اجازه فرمودند بروم. ولي خودم بسيار خسته شده بودم، ناچار بودم بروم. دو روز شکار رفتم، چند قرقاول خروس عالي شکار کرده بودم که امروز عصر پس از مراجعت خودم شرفياب شده، تقديم کردم. اظهار مرحمت فرمودند. 🔸شنبه 46/9/4 مرا کنار کشيدند فرمودند، به اردشير [زاهدي] وزير خارجه ابلاغ کن اين چه نوع رفتاري ست که با سفرا داري؟ مگر اينها نوکر تو هستند؟ بايد خيلي سعي و دقت بکني. اينها نماينده من هستند. تو هيچ حق مداخله نامشروع در کار آنها نداري. 🔸پنجشنبه 46/9/6 در هليکوپتر در رکاب شاهنشاه به کاخ نياوران رفتيم، مذاکرات ديشب را عرض کردم. خلاصه اش اين است که سفير آمريکا نمي داند جواب جانسون که شاهنشاه از او هشتصد ميليون دلار اعتبار جهت احتياجات نظامي در پنج سال خواسته اند، چه خواهد بود. ثانياً نمي داند اين موضوع که اعتبارات آمريکا براي مدت کم از 3 تا 5 سال است با ربح صدي 6 که نسبت به سه و نيم درصد گذشته خيلي بالاست خواهد بود يا نه. ثالثاً اين که تصور مي کند هشتصد ميليون دلار خريد اسلحه براي ايران زياد است و مي گويد [اورل] هريمن که به پاکستان رفته بود، ايوب خان فقط دويست تانک خواسته است. شما دو هزار تانک [براي] چه مي خواهيد. اينها را عرض کردم. فرمودند: اولاً بايد هر چه زودتر جواب مرا بدهيد که بدانم چه مي کنم. اگر نداديد از جاي ديگر خواهم گرفت. ثانياً چه طور به ترکيه دو هزار تاک مجاني مي دهيد، من که مي خواهم بخرم به من نمي دهيد. ثالثاً ايوب از از چين تانک گرفته، به انگليس هم سفارش داده، بقيه را که دويست تاست از شما بخواهد. راجع به مصر و عراق که روس ها چه مي دهند، خودتان از من بهتر مطلع هستيد. فرمودند، او را همين امروز دوباره بخواه و صحبت کن و بگو البته من ترجيح مي دهم از شما جنس بخرم، ولي اگر نداديد از جاي ديگر خواهم خريد. مثلاً مي خواهم کارخانه موتورسازي از انگليس بياورم و تانک را همين جا بسازم. 🔸سه شنبه 46/9/7 ضمن مهماني علياحضرت فرمودند: گرچه اين جا به ما خوش مي گذرد، ولي هيچ جا کيفيت ايوان باغ ارم در شيراز را ندارد. عرض کردم، حالا که دو اتاق بسيار شيک و عالي براي شما در آن جا مي سازم که ان شاء الله در آتيه بيشتر خوش بگذرد. شاهنشاه فرمودند: تو که عوض خواهي شد و ديگر رئيس دانشگاه نخواهي بود. عرض کردم: مي دانم، ولي در هر صورت منزل براي اعليحضرت همايوني ست و مي ماند، من که اهميت ندارم. ... اواخر ايامي که حسب الامر شاهنشاه نخست وزير بودم، بعد از همه جنگ ها که با آخوند و مرتجع و توده [اي] و چپي کرده بوديم، در نهايت موفقيت بوديم و برنامه هاي انقلابي شاهنشاه با نهايت قدرت به نتيجه رسيده بود. همه مردم هم بعد از کابينه [علي] اميني که عملاً همه کارها را به حال رکود انداخته بود و همه شناخته بودند که نوکر آمريکايي هاست، از جريان کارها راضي بودند. خزانه هم معمور بود. هيچ کس خيال نمي کرد دولت رفتني باشد مگر خودم، و همين طور هم بود. يک شب که در نهايت خوشحالي هيئت دولت داشتيم، من احضار شدم براي شام و بعد تکليف به استعفا فرمودند که فوري اطاعت شد و خيلي طرف توجه قرار گرفت. خود شاهنشاه هم تصور نمي فرمودند به اين آساني مطلب را هضم کنم، ولي من منتظر بودم و دليلش را هم خودم مي دانستم زيرا الملک عقيم. به هر صورت بعد از من [حسنعلي] منصور آمد و آنقدر ثقيل الهضم براي مردم بود که کشته شد، يعني او را ترور کردند. اين مسائل را در خاطرات ديگرم تجزيه و تحليل خواهم کرد، يعني در خاطرات نخست وزيري و قبل از آن. اما اين مطلب را مي نويسم، نه براي اين که ناراضي هستم. شاه را دوست مي دارم و او را تا حد پرستش دوست دارم، وجودش براي کشور مغتنم است. بالاخره واقعاً در اين مقام يکه است. اينها که مي نويسم درس تاريخ است و غير قابل اجتناب، زيرا جبر قدرت و تاريخ است. 📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار