1_43653704.pdf
حجم:
1.18M
📕کتاب «الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی»
📝مولف: مهدی عباسی
📝تعدا د صفحات تلخیص: 100 صفحه
🖥فرمت فایل: PDF
1_42718382.pdf
حجم:
1.25M
🔴 معرفی و دانلود کتاب
♦️کتاب آینده در قلمرو اسلام
تالیف سید قطب
🔹با ترجمهی حضرت آیتالله خامنهای، رهبر انقلاب اسلامی
3.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نقش بر آب
✍حضرت آیتالله خامنهای :«نقشههای آمریکا در مورد ملّت ایران لو رفته؛ نقشهای که بتوانند آن را عمل بکنند و ضربه وارد کنند دیگر ندارند، هر کاری که میتوانستند کردهاند، نقشههای آیندهشان هم لو رفته است.»
#میزمعارف
@mizemaaref
4.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نتیجه محاسبات آمریکا
✅خود آمریکاییها، به قدرت تحلیلشان می بالند..!
میزمعارف
@mizemaaref
#شرح_احادیث_اخلاقی_در_بیان_مقام_معظم_رهبری
موضوع : 🔅ویژگیهای نزدیکترین افراد به پیامبر در روز قیامت🔅
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله رب العالمین
📝متن و شرح :
عن جعفر بن محمّد علیهما السّلام عن ابیه عن جدّه علیهم السّلام قال قالَ رَسولُ اللّهِ صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ: اَقرَبُکُم غَداً مِنّی فِی المَوقِفِ اَصدَقُکُم لِلحَدِیثِ وَ آداکُم لِلاَمانَةِ وَ اَوفاکُم بِالعَهدِ وَ اَحسَنُکُم خُلُقاً وَ اَقرَبُکُم مِنَ النّاسِ. (۱)
اَقرَبُکُم غَداً مِنّی فِی المَوقِفِ اَصدَقُکُم لِلحَدِیث
در موقف قیامت همهی سختیها و وحشتها و ترسها و اهوال گوناگون برای انسان وجود دارد، و فرقی هم نیست بین مؤمن و غیر مؤمن: یَومَ یَفِرُّ المَرءُ مِن اَخیـهِ * وَ اُمِّه؛ وَاَبیهِ * وَ صاحِبَتِه؛ وَ بَنیهِ * لِکُلِّ امرِئٍ مِنهُم یَومَئِذٍ شَأنٌ یُغنیه؛(۲) یک چنین روزی است روز قیامت، که در آیات کریمهی قرآن، بخصوص در سورههای اواخر قرآن خیلی زیاد به احوال و اهوال(۳) در قیامت پرداخته شده. خب در یک چنین معرکهی سختی که اهمّیّت و سختی آن موقف اصلاً برای ما قابل تصوّر نیست، انسان دنبال یک مرجع امنی میگردد؛ یک جایی که به آن پناه ببرد، به آن تکیه کند، در زیر سایهی آن باشد. آن کسی و آن جایگاهی که از همهی اشخاص و جایگاهها در قیامت امنیّت بیشتری به انسان میدهد، جایگاه پیغمبر اکرم است. اگر کسی بتواند خودش را نزدیک آن بزرگوار برساند، اطمینان خاطر پیدا میکند، احساس یک امنیّتی میکند؛ مثل دنیا دیگر؛ وضع دنیا را ملاحظه کنید: اگر چنانچه در جایی که سختی هست، مشکل هست، تهاجم هست، دزدی هست، رذالت هست، یک نفر انسانی که آنجا در معرض همهی اینها قرار گرفته، بخواهد خودش را امنیّت بدهد، یک کسی را پیدا میکند، یک شخصیّتی را پیدا میکند که قوی باشد، مستحکم باشد و فوراً میرود نزدیک او میایستد. در قیامت هر کسی بتواند نزدیک نبیّ مکرم اسلام قرار بگیرد، دیگر آنجا یک احساس امنیّتی دارد. خب، چه کسی میتواند برود آن نزدیک؟ خلایق جن و اِنس از اوّلین و آخرین که در آنجا جمعند، همه مایلند که خودشان را برسانند به این بزرگوار؛ میبینند مقام و مرتبهی او را، میبینند مقامی دارد که «یَغبِطُهُ بِهِ الاَوَّلونَ وَ الآخِرون»،(۴) آن را میبینند و میخواهند، [امّا] میتوانند؟ نه، همه نمیتوانند. این روایت میگوید وسیلهای که شما بتوانید با آن، خودتان را نزدیک پیغمبر بکنید، چیست؛ آن را دارند به ما یاد میدهند.
اینجا دار عمل است، آنجا دار نتیجه است. اینجا یک کارهایی را به ما یاد دادهاند، گفتهاند این کارها را انجام بدهید که اگر این کارها را اینجا در این دورهی کوتاه -کوتاه است دیگر، این دنیا یک لحظهی از عمر ابدی است، یک لحظه است؛ نود سال، صد سال اگر کسی عمر کند، یک لحظه است در مقابل آن عمر ابدی عالم آخرت- انجام دادیم، اگر در این یک لحظه انسان این چیزها را رعایت بکند، در آن موقف دشوار به دردش میخورد. حالا اینها چیست؟ چند مورد را ذکر کردهاند. خود حضرت فرمودند: اَقرَبُکُم غَداً مِنّی، [نزدیکترین شما به من]، فِی المَوقِف -یعنی در قیامت- اوّل این [فرد] است: اَصدَقُکُم لِلحَدیث؛ آن کسی که راستگوتر است، در حرف زدن راستگو است، آنچه میگوید از روی صدق بیان میکند؛ دروغ و تهمت و شایعه و حرف ضعیف و قول بغیر علم و مانند اینها در آن نیست. «صدق» یعنی انطباق با واقع، آنچه را واقع است -که او میداند واقع است- بیان میکند؛ اَصدَقُکُم لِلحَدیث.
وَ آداکُم لِلاَمانَة
آن کسی که بیشتر از همه اداء امانت میکند؛ که مکرّر عرض کردهایم که امانت فقط این نیست که حالا یک پولی شما دست بنده بسپرید، بنده آن را به شما برگردانم؛ این یکی از انواع امانت است. همهی آن چیزهایی که مردم به ما میسپرند، امانتهای مردم است؛ مقام را به ما میسپرند، امنیّت را به ما میسپرند، دینشان را به ما میسپرند، حفظ نوامیسشان را به ما میسپرند؛ همهی این چیزها امانتهای مردم دست ما است. ما حکومتیم دیگر؛ هر کسی هر جا هست؛ یکی مثل بنده در یک جایگاهی قرار دارد، یکی در جایگاه دیگری قرار دارد، یکی قاضی است، یکی مسئول تعلیم و تربیت است، یکی امام جماعت است؛ همهی اینها امانتهایی است که دست ما سپرده است؛ اداء امانت. هر کدام بهتر اداء امانت کردید، آنجا جایتان به حضرت نزدیکتر است و امنیّتتان بیشتر است.⤵️⤵️
⤴️⤴️وَ اَوفَاکُم بِالعَهد
[در مورد] پیمانهای فردی و اجتماعی، وفای به این عهدها بکنید؛ که البتّه مهمترینش پیمانهای اجتماعی است؛ این قراردادهای اجتماعی، این حقوق شهروندی [است]. خب این چیزهایی که حالا امروز فرنگیها یاد گرفتهاند میگویند «حقوق شهروندی»، ماها هم از اینها میخواهیم یاد بگیریم! حرفهایی که در روایات ما و در قرآن ما هست، حالا ما داریم از غربیها اینها را [یاد میگیریم]! خب اینجا دارد میگوید «اَوفاکُم بِالعَهد»؛ «عهد» یعنی قرارداد، آن چیزی که بین شما و بین دیگران قرارداد بسته [شده]. شما وقتی در یک محیط با هم زندگی میکنید، یک قراردادی با هم بستهاید دیگر؛ مثل این است که در یک آپارتمانی ده خانواده زندگی میکنند؛ اینها ولو هیچ کاغذی هم امضا نکردهاند، [امّا] یک معاهداتی در مقابل هم دارند؛ این چیز قهری است دیگر؛ [مثلاً] تو سر و صدا نکن که در خانهی او بچّهاش از خواب بیدار نشود، او هم سر و صدا نکند که بچّهی تو از خواب بیدار نشود؛ این قرارداد روشنی است دیگر؛ حقوق شهروندی یعنی اینها.
وَ اَحسَنُکُم خُلُقاً
یکی از چیزها هم این است که خوشاخلاق باشید؛ بداخلاق و عبوس [بودن] و [اینکه] در خانه یک جور، در محلّ کار یک جور، با مردم یک جور، با تکبّر، با اوقات تلخی [رفتار کردن]، خیلی بد است. آن کسانی که «اَحسَنُهُم خُلقاً» هستند، آنجا نزدیکترند.
وَ اَقرَبُکُم مِنَ النّاس
مردمی بودن. ببینید، سبک زندگی اسلامی اینها است. باز همین «مردمی بودن» هم از حرفهایی است که حالا متجدّدین و مانند اینها فکر میکنند که از دیگران یاد گرفتهاند؛ نه، اینها در روایات ما است. مردمی باشید، با مردم باشید. معنای با مردم بودن این نیست که فرض کنید انسان به چهار نفر از طبقهی ممتازه بگوید اینها مردمند؛ نه، یعنی تودهی مردم، طبقات پایین مردم، عامّهی مردم؛ با اینها باشید، بین اینها باشید، مثل آنها زندگی کنید، در حدّ آنها زندگی کنید، پیش آنها تواضع کنید؛ اینها معنای مردمی بودن است.
۱) امالی طوسی، مجلس هشتم، ص ۲۲۹؛ «امام صادق (ع) از پدرش از پیامبر اکرم (ص) نقل میکنند که پیامبر فرمود: نزدیکترین شما به من در قیامت، آن کسی است که راستگوتر باشد، آن کسی که بیشتر از همه اداء امانت میکند، به پیمانها و عهدهایش پایبندتر باشد، و خوشاخلاقتر باشد و مردمیتر باشد.»
۲) سورهی عبس، آیات ۳۴ تا ۳۷؛ «روزى که آدمى از برادرش، و از مادرش و پدرش، و از همسرش و پسرانش میگریزد. در آن روز، هر کسى از آنان را کارى است که او را به خود مشغول میدارد.»
۳) ترس و اضطراب شدید، وحشت
۴) کافی، ج ۴، ص ۵۵۱
📌نشانی اینترنتی: https://farsi.khamenei.ir/hadis-content?id=40988
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
🔰#گزیده_بیانات_مقام_معظم_رهبری🔰
#دشمن_شناسی
✅با اهانت کردن کسی شیعه نمی شود.
آن کسانی که مایلند همه ی مردم دنیای اسلام به محبت اهلبیت و ولایت اهلبیت بگروند، بدانند با دعوا راه انداختن و با اهانت کردن و با دشمنی کردن هیچ کس را نمیتوان شیعه کرد و به ولایت اهلبیت متوجه کرد. دعوا ایجاد کردن جز بَغضاء و جدائی و دشمنی هیچ اثر دیگری ندارد و این بغضاء و دشمنی و جدائی همان چیزی است که امروز آمریکا میخواهد، صهیونیستها میخواهند و دارند برای آن تلاش میکنند . (۱۳۸۷/۰۹/۲۷ بیانات در دیدار جمعی از مردم در روز عید غدیر)
✅دست دشمن در درگیریهای داخلی کشورهای اسلامی
امروز یکی از خطرناکترین چیزهائی که نهضت بیداری اسلامی را تهدید میکند، اختلافافکنی و تبدیل این نهضتها به معارضههای خونین فرقهای و مذهبی و قومی و ملّی است. این توطئه هماکنون از سوی سرویسهای جاسوسی غرب و صهیونیزم، با کمک دلارهای نفتی و سیاستمداران خودفروخته، از شرق آسیا تا شمال آفریقا و بویژه در منطقهیعربی ، با جد و اهتمام دنبال میشود و پولی که میتوانست در خدمت بهروزی خلق خدا باشد، خرج تهدید و تکفیر و ترور و بمبگذاری و ریختن خون مسلمانان و برافروختن آتش کینههای درازمدت میگردد. آنها که قدرت یکپارچهی اسلامی را مانع هدفهای خبیث خود میدانند، دامنزدن به اختلافها در درون امت اسلامی را آسانترین راه برای مقصود شیطانی خود یافتهاند و تفاوتهای نظری در فقه و کلام و تاریخ و حدیث را - که طبیعی و اجتنابناپذیر است - دستاویز تکفیر و خونریزی و فتنه و فساد ساختهاند.
نگاه هوشمندانه به صحنهی درگیریهای داخلی، دست دشمن را در پس این فاجعهها بروشنی نشان میدهد. این دست غدّار، بیشک از جهلها و عصبیتها و سطحینگریها در میان جوامع ما بهرهبرداری میکند و بر روی آتش، بنزین میریزد. وظیفهی مصلحان و نخبگان دینی و سیاسی در این ماجرا بسیار سنگین است.
اکنون لیبی به گونهای، مصر و تونس به گونهای، سوریه به گونهای، پاکستان به گونهای، و عراق و لبنان به گونهای درگیر یا در معرض این شعلههای خطرناکند. باید بشدت مراقب و در پی علاج بود. ( ۱۳۹۲/۰۲/۰۹ بیانات در اجلاس جهانی علما و بیداری اسلامی)
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
1_44911751.pdf
حجم:
325.3K
#گفتگوی_نوین_پژوهشی ـ نشست86 🔷ماهیت تشکیکی مفاهیم و گزاره های اخلاقی حجت الاسلام عالم زاده نوری #پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای
📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 2⃣2⃣
◀️ تهديد زدايي از امنيت ملي/ بخش هشتم ▶️
🔸يکي از دستاوردهاي اين مذاکرات (که جزو مصوبات سران نظام هم نبود)، مسئله داوطلبانه بودن تعليق بود. (ص 184)
🔸ما در بيانيه، مصلحت نمي ديديم تصريح کنيم که سه وزير قول داده اند پرونده به شوراي امنيت ارجاع نشود؛ چون مفهوم مخالف آن، چنين بود که قاعدتا پرونده بايد به شوراي امنيت مي رفت و آنها قول داده اند مانع شوند. به علاوه، چنين برداشت مي شد که ما شوراي امنيت را به عنوان يک اهرم فشار پذيرفته ايم. بنابراين، در بيانيه آمد که مسائل اين پرونده بايد در چارچوب آژانس به حل و فصل نهايي برسد. بدين معنا که پرونده به نيويورک و شوراي امنيت نرود. (ص 185)
🔸در مذاکرات تهران تعليق را در حد مجوزي که از سران نظام داشتيم و در چارچوب توافق با البرادعي قبول کرديم و لذا در بيانيه نوشته شد: «در چارچوب تفسير آژانس». البته البرادعي بعداً تحت فشار اروپا تخلف کرد و آژانس هم با تفسير جديدي، علاوه بر نطنز، قطعه سازي و مونتاژ را هم جزو موارد تعليق اعلام کرد که آن تفسير مورد اعتراض ما قرار گرفت و با آن مخالفت کرديم و به آن عمل نکرديم. حتي البرادعي مي خواست اين تفسير را ضميمه گزارش ماه نوامبر خود کند، که من به او گفتم اگر چنين کند، رابطه خودمان را با آژانس قطع خواهيم کرد. اضافه کردم شما در تهران به من گفتيد معناي تعليق در حد گازدهي است. چرا تخلف کرديد؟ گفت نظر من همان است که در تهران گفتم، ولي اين تفسير گروه فني ما است. گفتم نبايد تفسير را ضميمه کنيد و او هم موافقت کرد. ولي اروپايي ها مي دانستند چنين تفسيري از تعليق در آژانس صورت گرفته است. (ص 186-187)
🔸مهم ترين دستاوردهاي مذاکرات تهران، تضمين اروپا براي مخالفت با ارسال پرونده ايران از وين به نيويورک و ايجاد فرصت براي تکميل فناوري هسته اي بود. بدين معنا که ما از دو کشور اروپايي داراي حق وتو اين قول را گرفته بوديم که در چارچوب توافقات انجام شده، مانع ارجاع پرونده به شوراي امنيت شوند. از سوي ديگر، تعليق را به بخشي محدود کرديم که فناوري آن کامل شده بود؛ اما در مورد بخش هاي ناقص برنامه هسته اي، آن را نپذيرفتيم. در نتيجه، در فرصت سال 1382 و سال بعد، فناوري ها را کامل کرديم. (ص 187)
🔸مذاکرات تهران، جزو مذاکرات موفق تاريخ سياسي کشور است، به دليل اينکه قرار ما در جلسه سران نظام اين بود که اگر اروپايي ها به تهران نيايند يا اگر مذاکرات تهران به شکست منجر شود، بلافاصله طي بيانيه اي، همة موارد را يک طرفه و بدون اينکه تضميني از طرف اروپايي ها گرفته باشيم، اعلام کنيم. در آن صورت، نه تضمين عدم ارجاع به شوراي امنيت مطرح بود و نه تضمين کمک اروپا به ما در آژانس. در واقع، ما از آنها در دو مورد تضمين گرفتيم: يکي کمک به ما در آژانس و ديگري در بحث عدم ارجاع پرونده به شوراي امنيت. (ص 188)
📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای
#حسن_روحانی
📌یادداشتهای عَلَم
📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 4⃣2⃣
◀️یادداشت های سال 1346▶️
🔸 چهارشنبه 46/9/8
نامه ملک فيصل در مورد خط ميانه خليج و موضوع ذخاير نفتي متنازع فيه. نامه ملک فيصل را مبهم جواب داديم و گفتيم اين جا بايد به صورت مشترک بهره برداري شود، در صورتي که قبلاً پروتکل با آنها امضاء کرده ايم. در موقع امضاء پروتکل که به اغواي کارکنان شرکت نفت و مخصوصاً [فتح الله] نفيسي بود، من دوست خودم [فتح الله] محوري را که در شرکت نفت پان امکريکن [است]، فوري به ژنو فرستادم (شاهنشاه آن وقت ژنو تشريف داشتند) و عريضه عرض کردم که در اين منطقه به قول شرکت پان امريکن ذخاير عظيمي ست و اين پروتکل بي مطالعه امضاء مي شود. خود محوريتوضيح عرض خواهد کرد. نفهميدم در آن جا چه کسي مانع شد که محوي شرفياب شود. به هر صورت کار از دست رفت. با آن که پروتکل به امضاء مجلسين و مراجع قانونگذاري ما نرسيده، به هر حال آتويي در دست سعودي هاست.
🔸جمعه 46/9/10
صبح سواري رفتيم. [سردنيس رأيت]، سفير انگليس هم آمده بود، سواري کرديم. يک دختر زيبايي هم همراه او بود، بر کيفيت سواري افزود.
عصري که دکتر واتسن انگليسي براي معاينه کمر علياحضرت شهبانو و همچنين دست ايشان که از اسکي روي آب صدمه ديده و هنوز متألم است، از معظم لها معاينه کرد. اين طبيب [شخص] ملکه انگليس است که براي دو روز خواسته ايم، آمده است.
🔸یکشنبه و دوشنبه 46/9/12 و 46/9/13
صبح دوازدهم در رکاب شاهنشاه به خوزستان رفتم. چندين کار مهم مملکتي انجام شد که هر يک به تنهايي کافي براي سرافرازي يک ايراني بود.
... در مورد اين دو موضوع بخصوص شاهنشاه طوري حکيمانه صحبت مي فرمودند که مجال براي بحث براي هيچ کس نبود.
.... روز دوم دو کار مهم ديگر انجام يافت. يکي افتتاح لوله که نفت تصفيه شده را از آبادان به بندر ماهشهر مي آورد و ديگر کشتي ها احتياج به رفتن به آبادان ندارند. اين امر يکي از مسائل مهم سياسي ايران را حل مي کند به اين معني که کشتي ها لزوم ندارد از شط العرب براي بارگيري استفاده کنند و عرب ها نمي توانند براي ما مثل گذشته بازي در بياورند. چون چنين بازي [را] عرب ها سابقاً در آورده بودند و باعث چهل ميليون ليره خسارت ما شده بودند.
در آنجا اين مطالب مجدداً تکرار و يادآور شد و همين تذکر آن از طرف شاهنشاه بزرگترين پاداش من بود، مثل اين که به بهشت وارد شده باشم.
ساليانه [ده] ميليارد متر مکعب گاز مي فروشيم به قرار [هر هزار پاي مکعب] 7/18 سنت. گازي که پنجاه سال مي سوخت. ضمن تبريک به شاه، عرض کردم اين شعله بايد در دل هزار ايراني به صورت معکوس زبانه بکشد، يعني شعله ذوق و عشق. به علاوه در مقابل [فروش] آن به [شوروي] کارخانه ذوب آهن مي گيريم که يک آرزوي ديرينه است و يک عشق ملي ست. بعد از آن هم هر چه بخواهيم [از شوروي ها] مي گيريم، چنان که از همين حالا شروع به گرفتن اسلحه هم کرده ايم. از آن مهم تر اين که چون روس ها هم دستشان باز شده و مقداري گاز به اروپا مي فروشند، به اين گاز واقعاً نيازمندند و اين نيازمندي، هميشه آنها را نسبت به امنيت کشور ما علاقمند نگاه مي دارد. در نفت هم اگر شريک بودند بهتر بود، ولي اين مطلب خيلي دردسر درست مي کند، بايد فراموش کرد تا موقع آن برسد. پيش بيني اين لوله و خريد کارخانه ذوب آهن را شاهنشاه در سفر مسکو [در خرداد – تير 1344] که من هم در رکاب بودم، کردند. حقيقتاً يک شاهکار بزرگ ملي ست.
... من نمي دانم تاريخ، عظمت اين شاه را چه اندازه درک خواهد کرد. خدا کن من موفق شده باشم يک در هزار را بگويم و تجسم بدهم.
📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#یادداشتهای_علم