eitaa logo
کانال میز معارف
6.3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
2.5هزار ویدیو
907 فایل
🔺کانالی برای اطلاع رسانی، اشتراک تجربیات و ارتقا توانمندی استادان معارف دانشگاهها آدرس سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان https://maaref.ecnahad.ir/ منتظر نظراتتان هستیم.. 🔰ارتباط با ادمین: @amoozesh_majazi
مشاهده در ایتا
دانلود
1_42718382.pdf
1.25M
🔴 معرفی و دانلود کتاب ♦️کتاب آینده در قلمرو اسلام تالیف سید قطب 🔹با ترجمه‌ی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نقش بر آب ✍حضرت آیت‌الله خامنه‌ای :«نقشه‌های آمریکا در مورد ملّت ایران لو رفته؛ نقشه‌ای که بتوانند آن را عمل بکنند و ضربه وارد کنند دیگر ندارند، هر کاری که میتوانستند کرده‌اند، نقشه‌های آینده‌شان هم لو رفته است.» #میزمعارف @mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نتیجه محاسبات آمریکا ✅خود آمریکاییها، به قدرت تحلیلشان می بالند..! میزمعارف @mizemaaref
📌معرفی درس مجازی 📕عنوان درس مجازی: تکنیک های مدیریت زمان در زندگی 📚مدرس: دکتر رامبد باران دوست 🔰تعداد جلسات آموزشی: 4 جلسه ⏰زمان درس: 80 دقیقه لینک درس: http://ec.nahad.ir/index.php/course/View/Uj9VMQQy
موضوع : 🔅ویژگی‌های نزدیک‌ترین افراد به پیامبر در روز قیامت🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین 📝متن و شرح : عن جعفر ‌بن ‌محمّد علیهما ‌السّلام عن ابیه عن جدّه علیهم ‌السّلام قال قالَ رَسولُ‌ اللّهِ صَلَّی‌ اللّهُ ‌عَلَیهِ وَ ‌آلِهِ: اَقرَبُکُم غَداً مِنّی فِی المَوقِفِ اَصدَقُکُم‌ لِلحَدِیثِ وَ آداکُم لِلاَمانَةِ وَ اَوفاکُم بِالعَهدِ وَ اَحسَنُکُم خُلُقاً وَ اَقرَبُکُم مِنَ النّاسِ. (۱) اَقرَبُکُم غَداً مِنّی فِی المَوقِفِ اَصدَقُکُم‌ لِلحَدِیث در موقف قیامت همه‌ی سختی‌ها و وحشتها و ترسها و اهوال گوناگون برای انسان وجود دارد، و فرقی هم نیست بین مؤمن و غیر مؤمن: یَومَ یَفِرُّ المَرءُ مِن اَخیـهِ * وَ اُمِّه؛ وَاَبیهِ * وَ صاحِبَتِه؛ وَ بَنیهِ ‌‌* لِکُلِّ امرِئٍ مِنهُم یَومَئِذٍ شَأنٌ یُغنیه؛(۲) یک چنین روزی است روز قیامت، که در آیات کریمه‌ی قرآن، بخصوص در سوره‌های اواخر قرآن خیلی زیاد به احوال و اهوال(۳) در قیامت پرداخته شده. خب در یک چنین معرکه‌ی سختی که اهمّیّت و سختی آن موقف اصلاً برای ما قابل تصوّر نیست، انسان دنبال یک مرجع امنی میگردد؛ یک جایی که به آن پناه ببرد، به آن تکیه کند، در زیر سایه‌ی آن باشد. آن کسی و آن جایگاهی که از همه‌ی اشخاص و جایگاه‌ها در قیامت امنیّت بیشتری به انسان میدهد، جایگاه پیغمبر اکرم است. اگر کسی بتواند خودش را نزدیک آن بزرگوار برساند، اطمینان خاطر پیدا میکند، احساس یک امنیّتی میکند؛ مثل دنیا دیگر؛ وضع دنیا را ملاحظه کنید: اگر چنانچه در جایی که سختی هست، مشکل هست، تهاجم هست، دزدی هست، رذالت هست، یک نفر انسانی که آنجا در معرض همه‌ی اینها قرار گرفته، بخواهد خودش را امنیّت بدهد، یک کسی را پیدا میکند، یک شخصیّتی را پیدا میکند که قوی باشد، مستحکم باشد و فوراً میرود نزدیک او می‌ایستد. در قیامت هر کسی بتواند نزدیک نبیّ مکرم اسلام قرار بگیرد، دیگر آنجا یک احساس امنیّتی دارد. خب، چه کسی میتواند برود آن نزدیک؟ خلایق جن و اِنس از اوّلین و آخرین که در آنجا جمعند، همه مایلند که خودشان را برسانند به این بزرگوار؛ می‌بینند مقام و مرتبه‌ی او را، می‌بینند مقامی دارد که «یَغبِطُهُ بِهِ الاَوَّلونَ‌ وَ الآخِرون‌»،(۴) آن را می‌بینند و میخواهند، [امّا] میتوانند؟ نه، همه نمیتوانند. این روایت میگوید وسیله‌ای که شما بتوانید با آن، خودتان را نزدیک پیغمبر بکنید، چیست؛ آن را دارند به ما یاد میدهند. اینجا دار عمل است، آنجا دار نتیجه است. اینجا یک کارهایی را به ما یاد داده‌اند، گفته‌اند این کارها را انجام بدهید که اگر این کارها را اینجا در این دوره‌ی کوتاه -کوتاه است دیگر، این دنیا یک لحظه‌ی از عمر ابدی است، یک لحظه است؛ نود سال، صد سال اگر کسی عمر کند، یک لحظه است در مقابل آن عمر ابدی عالم آخرت- انجام دادیم، اگر در این یک لحظه انسان این چیزها را رعایت بکند، در آن موقف دشوار به دردش میخورد. حالا اینها چیست؟ چند مورد را ذکر کرده‌اند. خود حضرت فرمودند: اَقرَبُکُم غَداً مِنّی، [نزدیک‌ترین شما به من]، فِی المَوقِف -یعنی در قیامت- اوّل این [فرد] است: اَصدَقُکُم‌ لِلحَدیث؛ آن کسی که راستگوتر است، در حرف زدن راستگو است، آنچه میگوید از روی صدق بیان میکند؛ دروغ و تهمت و شایعه و حرف ضعیف و قول بغیر علم و مانند اینها در آن نیست. «صدق» یعنی انطباق با واقع، آنچه را واقع است -که او میداند واقع است- بیان میکند؛ اَصدَقُکُم‌ لِلحَدیث. وَ آداکُم لِلاَمانَة آن کسی که بیشتر از همه اداء امانت میکند؛ که مکرّر عرض کرده‌ایم که امانت فقط این نیست که حالا یک پولی شما دست بنده بسپرید، بنده آن را به شما برگردانم؛ این یکی از انواع امانت است. همه‌ی آن چیزهایی که مردم به ما می‌سپرند، امانتهای مردم است؛ مقام را به ما می‌سپرند، امنیّت را به ما می‌سپرند، دینشان را به ما می‌سپرند، حفظ نوامیسشان را به ما می‌سپرند؛ همه‌ی این چیزها امانتهای مردم دست ما است. ما حکومتیم دیگر؛ هر کسی هر جا هست؛ یکی مثل بنده در یک جایگاهی قرار دارد، یکی در جایگاه دیگری قرار دارد، یکی قاضی است، یکی مسئول تعلیم و تربیت است، یکی امام جماعت است؛‌ همه‌ی اینها امانتهایی است که دست ما سپرده است؛ اداء امانت. هر کدام بهتر اداء امانت کردید، آنجا جایتان به حضرت نزدیک‌تر است و امنیّتتان بیشتر است.⤵️⤵️
⤴️⤴️وَ اَوفَاکُم بِالعَهد [در مورد] پیمانهای فردی و اجتماعی، وفای به این عهد‌ها بکنید؛ که البتّه مهم‌ترینش پیمانهای اجتماعی است؛ این قراردادهای اجتماعی، این حقوق شهروندی [است]. خب این چیزهایی که حالا امروز فرنگی‌ها یاد گرفته‌اند میگویند «حقوق شهروندی»، ماها هم از اینها میخواهیم یاد بگیریم! حرفهایی که در روایات ما و در قرآن ما هست، حالا ما داریم از غربی‌ها اینها را [یاد میگیریم]! خب اینجا دارد میگوید «اَوفاکُم بِالعَهد»؛ «عهد» یعنی قرارداد، آن چیزی که بین شما و بین دیگران قرارداد بسته [شده]. شما وقتی در یک محیط با هم زندگی میکنید، یک قراردادی با هم بسته‌اید دیگر؛ مثل این است که در یک آپارتمانی ده خانواده زندگی میکنند؛ اینها ولو هیچ کاغذی هم امضا نکرده‌اند، [امّا] یک معاهداتی در مقابل هم دارند؛ این چیز قهری است دیگر؛ [مثلاً] تو سر و صدا نکن که در خانه‌ی او بچّه‌اش از خواب بیدار نشود، او هم سر و صدا نکند که بچّه‌ی تو از خواب بیدار نشود؛ این قرارداد روشنی است دیگر؛ حقوق شهروندی یعنی اینها. وَ اَحسَنُکُم خُلُقاً یکی از چیزها هم این است که خوش‌اخلاق باشید؛ بداخلاق و عبوس [بودن] و [اینکه] در خانه یک ‌جور، در محلّ کار یک جور، با مردم یک جور، با تکبّر، با اوقات تلخی [رفتار کردن]، خیلی بد است. آن کسانی که «اَحسَنُهُم خُلقاً» هستند، آنجا نزدیک‌ترند. وَ اَقرَبُکُم مِنَ النّاس مردمی بودن. ببینید، سبک زندگی اسلامی اینها است. باز همین «مردمی بودن» هم از حرفهایی است که حالا متجدّدین و مانند اینها فکر میکنند که از دیگران یاد گرفته‌اند؛ نه، اینها در روایات ما است. مردمی باشید، با مردم باشید. معنای با مردم بودن این نیست که فرض کنید انسان به چهار نفر از طبقه‌ی ممتازه بگوید اینها مردمند؛ نه، یعنی توده‌ی مردم، طبقات پایین مردم، عامّه‌ی مردم؛ با اینها باشید، بین اینها باشید، مثل آنها زندگی کنید، در حدّ آنها زندگی کنید، پیش آنها تواضع کنید؛ اینها معنای مردمی بودن است. ۱) امالی طوسی، مجلس هشتم، ص ۲۲۹؛ «امام صادق (ع) از پدرش از پیامبر اکرم (ص) نقل میکنند که پیامبر فرمود: نزدیک‌ترین شما به من در قیامت، آن کسی است که راستگوتر باشد، آن کسی که بیشتر از همه اداء امانت میکند، به پیمانها و عهدهایش پایبندتر باشد، و خوش‌اخلاق‌تر باشد و مردمی‌تر باشد.» ۲) سوره‌ی عبس، آیات ۳۴ تا ۳۷؛‌ «روزى که آدمى از برادرش، و از مادرش و پدرش، و از همسرش و پسرانش میگریزد. در آن روز، هر کسى از آنان را کارى است که او را به خود مشغول میدارد.» ۳) ترس و اضطراب شدید، وحشت ۴) کافی، ج ۴، ص ۵۵۱ 📌نشانی اینترنتی: https://farsi.khamenei.ir/hadis-content?id=40988
🔰🔰 ✅با اهانت کردن کسی شیعه نمی شود. آن کسانی که مایلند همه‌ ی مردم دنیای اسلام به محبت اهل‌بیت و ولایت اهل‌بیت بگروند، بدانند با دعوا راه انداختن و با اهانت کردن و با دشمنی کردن هیچ کس را نمیتوان شیعه کرد و به ولایت اهل‌بیت متوجه کرد. دعوا ایجاد کردن جز بَغضاء و جدائی و دشمنی هیچ اثر دیگری ندارد و این بغضاء و دشمنی و جدائی همان چیزی است که امروز آمریکا میخواهد، صهیونیستها میخواهند و دارند برای آن تلاش میکنند . (۱۳۸۷/۰۹/۲۷ بیانات در دیدار جمعی از مردم در روز عید غدیر) ✅دست دشمن در درگیریهای داخلی کشورهای اسلامی امروز یکی از خطرناک‌‌ترین چیزهائی که نهضت بیداری اسلامی را تهدید میکند، اختلاف‌‌افکنی و تبدیل این نهضتها به معارضه‌‌های خونین فرقه‌‌ای و مذهبی و قومی و ملّی است. این توطئه هم‌‌اکنون از سوی سرویسهای جاسوسی غرب و صهیونیزم، با کمک دلارهای نفتی و سیاستمداران خودفروخته، از شرق آسیا تا شمال آفریقا و بویژه در منطقه‌‌ی‌‌عربی ، با جد و اهتمام دنبال میشود و پولی که میتوانست در خدمت بهروزی خلق خدا باشد، خرج تهدید و تکفیر و ترور و بمبگذاری و ریختن خون مسلمانان و برافروختن آتش کینه‌‌های درازمدت میگردد. آنها که قدرت یکپارچه‌‌ی اسلامی را مانع هدفهای خبیث خود میدانند، دامن‌‌زدن به اختلافها در درون امت اسلامی را آسانترین راه برای مقصود شیطانی خود یافته‌‌اند و تفاوتهای نظری در فقه و کلام و تاریخ و حدیث را - که طبیعی و اجتناب‌‌ناپذیر است - دستاویز تکفیر و خونریزی و فتنه و فساد ساخته‌‌اند. نگاه هوشمندانه به صحنه‌‌ی درگیریهای داخلی، دست دشمن را در پس این فاجعه‌‌ها بروشنی نشان میدهد. این دست غدّار، بی‌‌شک از جهلها و عصبیتها و سطحی‌‌نگری‌‌ها در میان جوامع ما بهره‌‌برداری میکند و بر روی آتش، بنزین میریزد. وظیفه‌‌ی مصلحان و نخبگان دینی و سیاسی در این ماجرا بسیار سنگین است. اکنون لیبی به گونه‌‌ای، مصر و تونس به گونه‌‌ای، سوریه به گونه‌‌ای، پاکستان به گونه‌‌ای، و عراق و لبنان به گونه‌‌ای درگیر یا در معرض این شعله‌‌های خطرناکند. باید بشدت مراقب و در پی علاج بود. ( ۱۳۹۲/۰۲/۰۹ بیانات در اجلاس جهانی علما و بیداری اسلامی)
#گفتگوی_نوین_پژوهشی (نشست86) 🔴گزارش کامل جلسه گفتگوی نوین پژوهشی 🔷 موضوع: «ماهیت تشکیکی مفاهیم و گزاره های اخلاقی» 🔷 معرفی کتابِ (استنباط حکم اخلاقی از متون دینی و ادله لفظی) ارائه کننده: حجت الاسلام عالم زاده نوری متن گزارش(پیوست)🔰🔰 #پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
1_44911751.pdf
325.3K
ـ نشست86 🔷ماهیت تشکیکی مفاهیم و گزاره های اخلاقی حجت الاسلام عالم زاده نوری
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای 📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 2⃣2⃣ ◀️ تهديد زدايي از امنيت ملي/ بخش هشتم ▶️ 🔸يکي از دستاوردهاي اين مذاکرات (که جزو مصوبات سران نظام هم نبود)، مسئله داوطلبانه بودن تعليق بود. (ص 184) 🔸ما در بيانيه، مصلحت نمي ديديم تصريح کنيم که سه وزير قول داده اند پرونده به شوراي امنيت ارجاع نشود؛ چون مفهوم مخالف آن، چنين بود که قاعدتا پرونده بايد به شوراي امنيت مي رفت و آنها قول داده اند مانع شوند. به علاوه، چنين برداشت مي شد که ما شوراي امنيت را به عنوان يک اهرم فشار پذيرفته ايم. بنابراين، در بيانيه آمد که مسائل اين پرونده بايد در چارچوب آژانس به حل و فصل نهايي برسد. بدين معنا که پرونده به نيويورک و شوراي امنيت نرود. (ص 185) 🔸در مذاکرات تهران تعليق را در حد مجوزي که از سران نظام داشتيم و در چارچوب توافق با البرادعي قبول کرديم و لذا در بيانيه نوشته شد: «در چارچوب تفسير آژانس». البته البرادعي بعداً تحت فشار اروپا تخلف کرد و آژانس هم با تفسير جديدي، علاوه بر نطنز، قطعه سازي و مونتاژ را هم جزو موارد تعليق اعلام کرد که آن تفسير مورد اعتراض ما قرار گرفت و با آن مخالفت کرديم و به آن عمل نکرديم. حتي البرادعي مي خواست اين تفسير را ضميمه گزارش ماه نوامبر خود کند، که من به او گفتم اگر چنين کند، رابطه خودمان را با آژانس قطع خواهيم کرد. اضافه کردم شما در تهران به من گفتيد معناي تعليق در حد گازدهي است. چرا تخلف کرديد؟ گفت نظر من همان است که در تهران گفتم، ولي اين تفسير گروه فني ما است. گفتم نبايد تفسير را ضميمه کنيد و او هم موافقت کرد. ولي اروپايي ها مي دانستند چنين تفسيري از تعليق در آژانس صورت گرفته است. (ص 186-187) 🔸مهم ترين دستاوردهاي مذاکرات تهران، تضمين اروپا براي مخالفت با ارسال پرونده ايران از وين به نيويورک و ايجاد فرصت براي تکميل فناوري هسته اي بود. بدين معنا که ما از دو کشور اروپايي داراي حق وتو اين قول را گرفته بوديم که در چارچوب توافقات انجام شده، مانع ارجاع پرونده به شوراي امنيت شوند. از سوي ديگر، تعليق را به بخشي محدود کرديم که فناوري آن کامل شده بود؛ اما در مورد بخش هاي ناقص برنامه هسته اي، آن را نپذيرفتيم. در نتيجه، در فرصت سال 1382 و سال بعد، فناوري ها را کامل کرديم. (ص 187) 🔸مذاکرات تهران، جزو مذاکرات موفق تاريخ سياسي کشور است، به دليل اينکه قرار ما در جلسه سران نظام اين بود که اگر اروپايي ها به تهران نيايند يا اگر مذاکرات تهران به شکست منجر شود، بلافاصله طي بيانيه اي، همة موارد را يک طرفه و بدون اينکه تضميني از طرف اروپايي ها گرفته باشيم، اعلام کنيم. در آن صورت، نه تضمين عدم ارجاع به شوراي امنيت مطرح بود و نه تضمين کمک اروپا به ما در آژانس. در واقع، ما از آنها در دو مورد تضمين گرفتيم: يکي کمک به ما در آژانس و ديگري در بحث عدم ارجاع پرونده به شوراي امنيت. (ص 188) 📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
📌یادداشتهای عَلَم 📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 4⃣2⃣ ◀️یادداشت های سال 1346▶️ 🔸 چهارشنبه 46/9/8 نامه ملک فيصل در مورد خط ميانه خليج و موضوع ذخاير نفتي متنازع فيه. نامه ملک فيصل را مبهم جواب داديم و گفتيم اين جا بايد به صورت مشترک بهره برداري شود، در صورتي که قبلاً پروتکل با آنها امضاء کرده ايم. در موقع امضاء پروتکل که به اغواي کارکنان شرکت نفت و مخصوصاً [فتح الله] نفيسي بود، من دوست خودم [فتح الله] محوري را که در شرکت نفت پان امکريکن [است]، فوري به ژنو فرستادم (شاهنشاه آن وقت ژنو تشريف داشتند) و عريضه عرض کردم که در اين منطقه به قول شرکت پان امريکن ذخاير عظيمي ست و اين پروتکل بي مطالعه امضاء مي شود. خود محوريتوضيح عرض خواهد کرد. نفهميدم در آن جا چه کسي مانع شد که محوي شرفياب شود. به هر صورت کار از دست رفت. با آن که پروتکل به امضاء مجلسين و مراجع قانونگذاري ما نرسيده، به هر حال آتويي در دست سعودي هاست. 🔸جمعه 46/9/10 صبح سواري رفتيم. [سردنيس رأيت]، سفير انگليس هم آمده بود، سواري کرديم. يک دختر زيبايي هم همراه او بود، بر کيفيت سواري افزود. عصري که دکتر واتسن انگليسي براي معاينه کمر علياحضرت شهبانو و همچنين دست ايشان که از اسکي روي آب صدمه ديده و هنوز متألم است، از معظم لها معاينه کرد. اين طبيب [شخص] ملکه انگليس است که براي دو روز خواسته ايم، آمده است. 🔸یکشنبه و دوشنبه 46/9/12 و 46/9/13 صبح دوازدهم در رکاب شاهنشاه به خوزستان رفتم. چندين کار مهم مملکتي انجام شد که هر يک به تنهايي کافي براي سرافرازي يک ايراني بود. ... در مورد اين دو موضوع بخصوص شاهنشاه طوري حکيمانه صحبت مي فرمودند که مجال براي بحث براي هيچ کس نبود. .... روز دوم دو کار مهم ديگر انجام يافت. يکي افتتاح لوله که نفت تصفيه شده را از آبادان به بندر ماهشهر مي آورد و ديگر کشتي ها احتياج به رفتن به آبادان ندارند. اين امر يکي از مسائل مهم سياسي ايران را حل مي کند به اين معني که کشتي ها لزوم ندارد از شط العرب براي بارگيري استفاده کنند و عرب ها نمي توانند براي ما مثل گذشته بازي در بياورند. چون چنين بازي [را] عرب ها سابقاً در آورده بودند و باعث چهل ميليون ليره خسارت ما شده بودند. در آنجا اين مطالب مجدداً تکرار و يادآور شد و همين تذکر آن از طرف شاهنشاه بزرگترين پاداش من بود، مثل اين که به بهشت وارد شده باشم. ساليانه [ده] ميليارد متر مکعب گاز مي فروشيم به قرار [هر هزار پاي مکعب] 7/18 سنت. گازي که پنجاه سال مي سوخت. ضمن تبريک به شاه، عرض کردم اين شعله بايد در دل هزار ايراني به صورت معکوس زبانه بکشد، يعني شعله ذوق و عشق. به علاوه در مقابل [فروش] آن به [شوروي] کارخانه ذوب آهن مي گيريم که يک آرزوي ديرينه است و يک عشق ملي ست. بعد از آن هم هر چه بخواهيم [از شوروي ها] مي گيريم، چنان که از همين حالا شروع به گرفتن اسلحه هم کرده ايم. از آن مهم تر اين که چون روس ها هم دستشان باز شده و مقداري گاز به اروپا مي فروشند، به اين گاز واقعاً نيازمندند و اين نيازمندي، هميشه آنها را نسبت به امنيت کشور ما علاقمند نگاه مي دارد. در نفت هم اگر شريک بودند بهتر بود، ولي اين مطلب خيلي دردسر درست مي کند، بايد فراموش کرد تا موقع آن برسد. پيش بيني اين لوله و خريد کارخانه ذوب آهن را شاهنشاه در سفر مسکو [در خرداد – تير 1344] که من هم در رکاب بودم، کردند. حقيقتاً يک شاهکار بزرگ ملي ست. ... من نمي دانم تاريخ، عظمت اين شاه را چه اندازه درک خواهد کرد. خدا کن من موفق شده باشم يک در هزار را بگويم و تجسم بدهم. 📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
هدایت شده از محمود عیسوی
🔴 معرفی کتاب ♦️آسمان به زمین الصاق شد. (از آغاز تا پایان قرون وسطی) ♦️ مجموعه پنج جلدی روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تاکنون. جلد اول 🔹نشر معارف: - پاتوق کتاب، قم، بلوار امین، بلوار جمهوری. - پاتوق کتاب، تهران، تقاطع حافظ و انقلاب. 🆔 @eisavim
هدایت شده از محمود عیسوی
🔴 معرفی کتاب ♦️دوباره به آسمان نگاه کن (از ظهور اسلام تا تمدن اسلامی) ♦️ مجموعه پنج جلدی روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تاکنون. جلد دوم 🔹نشر معارف: - پاتوق کتاب، قم، بلوار امین، بلوار جمهوری. - پاتوق کتاب، تهران، تقاطع حافظ و انقلاب. 🆔 @eisavim
هدایت شده از محمود عیسوی
🔴 معرفی کتاب ♦️"من به قدرت رسید" (از رنسانس تا روشنگری) ♦️ مجموعه پنج جلدی روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تاکنون. جلد سوم 🔹نشر معارف: - پاتوق کتاب، قم، بلوار امین، بلوار جمهوری. - پاتوق کتاب، تهران، تقاطع حافظ و انقلاب. 🆔 @eisavim
هدایت شده از محمود عیسوی
🔴 معرفی کتاب ♦️این عصر قرمز است (از مدرنیته تا جنگ جهانی دوم) ♦️ مجموعه پنج جلدی روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تاکنون. جلد چهارم 🔹نشر معارف: - پاتوق کتاب، قم، بلوار امین، بلوار جمهوری. - پاتوق کتاب، تهران، تقاطع حافظ و انقلاب. 🆔 @eisavim
هدایت شده از محمود عیسوی
🔴 معرفی کتاب ♦️در جهت عکس حرکت کن. (از اعتراض های مدرن تا کنون) ♦️ مجموعه پنج جلدی روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تاکنون. جلد پنجم 🔹نشر معارف: - پاتوق کتاب، قم، بلوار امین، بلوار جمهوری. - پاتوق کتاب، تهران، تقاطع حافظ و انقلاب. 🆔 @eisavim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شاه دزد 👈بزرگترین دزدی تاریخ ایران معادل فروش 2 سال نفت کشور ◀️ گزارش فایننشیال تایمز 📚#میزمعارف @mizemaaref
موضوع : 🔅حفظ دوست و پاداش آن🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین 📝متن و شرح : روایت اول: فی الکافی، عن الصّادق (علیه‌السّلام)، قال: «انّ اللَّه تعالی لیحفظ من یحفظ صدیقه»؛ (1) [حضرت امام جعفر صادق علیه‌السّلام فرمودند: خدای متعال حفظ میکند آن کسی را که رفیق خود را حفظ کند. [البته] مراد، حفظ جسمانی نیست فقط - حالا آن هم یکی از مصادیقش ممکن است باشد - یعنی آبروی او را حفظ کند، شخصیت او را حفظ کند، جهات او را حفظ کند [و] مراعات کند. خدا یک چنین کسی را حفظ میکند. این پیوندهای برادری و رفاقت و انس و اخوت، در اسلام اینقدر اهمیت دارد. شما ملاحظه‌ی رفیقتان را میکنید، او را حفظ میکنید، خدای متعال در پاداش این عمل، شما را حفظ میکند. البته حفظ کردن رفیق معناش این نیست که انسان از گناه او، از خطای او دفاع کند؛ کما اینکه در این کارهای حزبی و جناحی و خطی و این چیزها معمول است که اگر خطائی هم از کسی سر بزند، چون با آنها هم‌جبهه است، هم‌خط است، هم‌حزب است، هم‌گروه است، باید بایستند پایش دفاع کنند؛ نه، این مراد نیست؛ این حفظ او نیست؛ این در واقع مخذول کردن او، بدبخت کردن اوست و خود؛ بلکه مراد، حفظ آبروی مؤمنی است که برادری ایمانی با انسان دارد. جامع، برادری ایمانی است. این یک روایت. روایت دوم: امام صادق (علیه الصّلاة و السّلام)؛ میفرماید: «لا تفتّش النّاس فتبقی بلا صدیق»؛ (2) در کارهای مردم ریز نشو، تفتیش نکن، جزئیات را دنبال نکن. دنبال پیدا کردن عیوب ریز و درشت افراد نباش. اگر اینجور باشد، بدون رفیق خواهی ماند. یعنی هر کسی بالاخره یک عیبی دارد دیگر. اگر بخواهی همین‌طور ریز بشوی، تفتیش کنی، دنبال کنی، کسی برایت باقی نمیماند. (1) الشافی، صفحه‌ی 652 (2) الشافی، صفحه‌ی 652 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/hadis-content?id=10858
🔰🔰 ✅اصلی ترین هدف دشمن کیست؟ جوانان که اکثریت جمعیت کشور را تشکیل می دهند، اصلی‌ترین هدف دشمن هستند، زیرا جوان موتور پیش برنده کشور است. باید جوانان را از آسیب خطرهای دشمن حفظ کرد. (۱۳۸۹/۰۷/۰۶ دیدار ائمه‌ جمعه‌ سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب) ✅افسران و فرماندهان جنگ نرم در این جنگ نرم، شما جوانهای دانشجو، افسران جوان این جبهه‌‌‌‌‌‌‌‌‌اید. حقیقتاً افسران جوان، فکر هم دارند، عمل هم دارند، تو صحنه هم حضور دارند، اوضاع را هم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینند، در چهارچوب هم کار میکنند. خوب، با این تعریف، استاد دانشگاه چه رتبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای دارد؟ اگر در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مسائل اجتماعی، مسائل سیاسی، مسائل کشور، آن چیزهائی که به چشم باز، به بصیرت کافی احتیاج دارد، جوان دانشجوی ما، افسر جوان است، شما که استاد او هستید، رتبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بالاترِ افسر جوانید؛ شما فرمانده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای هستید که باید مسائل کلان را ببینید؛ دشمن را درست شناسائی بکنید؛ هدفهای دشمن را کشف بکنید؛ احیاناً به قرارگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دشمن، آنچنانی که خود او نداند، سر بکشید و بر اساس او، طراحی کلان بکنید و در این طراحی کلان، حرکت کنید.
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است. این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد: ✅ حجت الاسلام دکتر علی اصغر کاملی ✅عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایشهای مبانی نظری اسلام،اانقلاب اسلامی، تاریخ و آشنایی با منابع اسلامی و دیگر دروس تخصصی 📌فایل پیوست: محورهای اساتید ممتاز (دکتر علی اصغر کاملی) ⬇️
1_46146505.pdf
919.7K
⤴️⤴️فایل پیوست PDF بایسته های تدریس ✅ دکتر علی اصغر کاملی ✅عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیر
درس (8) به نام خداوند جان و خرد. ✅روحیه بندگی (1) تعالی جامعه يک رسالت بزرگ و سنگين و تقويت روحيه عبوديت و بندگی يك ماموریت محوری اسلام و سایر ادیان الهی است كه برای تحقق آن تقويت تعاليم دينی، معنوی و فرهنگی ضرورت دارد. بندگی و عبودیت، نوعی روحیه و صفت درونی در انسان مومن است که باعث می شود تمام خوبی های عملی و اخلاقی در زندگی و شخصیت او ظاهر شود و در مقابل روحیه سرکشی و طغیان نسبت به خدای متعال، ریشه در کفر و شرک دارد و باعث می شود انسان به یک طاغوت بدل شود و تمام بدی ها و رزایل و مفاسد عظیم در شخصیت و زندگی او ظاهر گردد. روحیه بندگی داشتن، گوهر دیانت الهی و موضوع بسیار مهمی است که با هدف خلقتی انسان رابطه عمیق دارد (و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون) و همه انبیای الهی برای ایجاد آن مبعوث شده اند، مهمترین نیاز معنوی انسان مومن، داشتن روحیه بندگی و اطاعت نسبت به خدای متعال و ائمه اطهار (ع) و مبارزه با روحیه سرپیچی و عصیان درونی است. اصولا هدف دین، چیزی جز بنده پروری و مبارزه با روحیه استکباری انسان نیست. تزکیه نفس برای این است که انسان با تکبر و خودبینی و خودپرستی خودش مبارزه کند. جهاد اکبر مبارزه با خودخواهی و خودمحوری انسان است. به لحاظ روانشناختی افراد فرودست جامعه متواضع تر از فرادستان اند و این موضوع در طبقات اجتماعی قابل مشاهده است، به طور مثال شما وقتی به یک اداره دولتی می روید، در شخصیت آبدارچی آن اداره، روحیه اطاعت و تواضع و پذیرش بیشتری مشاهده می کنید، تا کارمندان و صاحب منصبان و یا رئیس اداره، یا در روحیه کارگران کارخانه حرف شنوی بیشتری می بینید تا کارفرمایان، اگر دقت کنید روحیه آنها با هم کاملا متفاوت است. برخی از مردم از جهت روانی، آدم های طغیان گر و سرکشی هستند، و به خصوص اگر در پست و مقام مهمی هم قرار بگیرند یا از ثروت و مکنت برخوردار شوند، این روحیه سرکشی در آنها قوی تر می شود، اما برخی از افراد هم هستند که متواضع اند و روحیه اطاعت و پذیرش در آنها قوی تر است. روحیه سرکشی و طغیانگری در مقابل خدای متعال باعث می شود انسان به گناه آلوده گردد. گناه، خودمحوری و خودپرستی و تفرعن است، ادعای خدایی است؛ باعث می شود که انسان طاغوت شود. قرآن کریم می فرماید: ان الانسان لیطغی ان رآه استغنی. انسان همین که خود را بی نیاز ببیند روحیه طغیان و سرکشی به او دست می دهد. طاغوت همین است؛ ریشه طاغوت از طغی یغی و طغیان است. وقتی انسان در مقابل خدای متعال طغیان و سرکشی کند، طاغوت می شود و در راس کفر قرار می گیرد. قرآن کریم می فرماید: والذین کفروا اولیائهم الطاغوت یخرجهم من النور الی الظلمات. طاغوت ها کارشان تولید ظلمت و گمراهی است، همه ضربه هایی که مومنین تحمل می کنند از ظلم و ستم طاغوت ها و مستکبران عالم است. البته انسان در ابتدا از آن جهت که خدای متعال او را شبیه خود آفریده (ان الله خلق آدم علی صورته) نوعی احساس تکبر و تفرعن و ادعای خدایی در او هست و این حالت قدری طبیعی است، ولی باید عوض شود، تزکیه نفس برای همین است که انسان دست از خدایی بردارد و بنده شود. 📝مولف: سید مصطفی علم خواه، مدیر گروه اخلاق اداره مشاوره نهاد رهبری.
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای 📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 3⃣2⃣ ◀️ تهديد زدايي از امنيت ملي/ بخش نهم ▶️ 🔸بلافاصله پس از بيانيه تهران و در چارچوب تخريب هاي سياسي در کشور، که روندي غيرمتعهدانه بود، اقداماتي در راستاي تضعيف و توهين، ولي به نام انتقاد آغاز شد. (ص 188) 🔸تصميم نظام اين بود که يا با اروپا به نوعي به توافق برسيم و يا همه آن موارد را يک جانبه اعلام کنيم. هنر ما اين بود که بر اساس تصميميات سران نظام و تا آنجا که مقدور بود، تعامل سازنده¬ اي داشته باشيم که در اين کار مهم، موفق بوديم. (ص 189) 🔸اين نکته حائز اهميت است که ما نه پيشنهاد دهندة تعليق و نه مبدع آن بوديم؛ بلکه تعليق از سوي قطعنامه شوراي حکام به ما تحميل شده بود و ما با تلاش فراوان، آن را غيرالزامي کرديم و دامنة آن را به حداقل ممکن کاهش داديم. (ص 190) 🔸ما بر تعليق داوطلبانه و موقت اصرار مي کرديم، چون در پي آن بوديم که از شرايط سخت آن مقطع عبور کنيم. (ص 191) 🔸در مذاکرات تهران، هيچ تعهد حقوقي براي نظام ايجاد نشد. من به عنوان نمايندة نظام، تعهدي ندادم که پروتکل را تصويب مي کنيم، بلکه گفتم همان گونه که تا کنون اجرا شده، داوطلبانه آن را ادامه مي دهيم. در مورد تعليق هم گفتم براي اعتماد سازي به صورت محدود و داوطلبانه تعليق موقت را مي پذيريم. (ص 191) 🔸نسبت به اجرايي شدن بيانيه تهران، مطمئن بودم که در حدي که من قول داده ام، عملي خواهد شد. مي دانستم پروتکل الحاقي، امضا، گازدهي نطنز، تعليق و تصوير کاملي از فعاليت ها ارائه خواهد شد. باورم بر اين بود که با اختياراتي که دارم، با ابلاغ به سازمان انرژي اتمي، تصوير کاملي نيز به آژانس ارائه خواهد شد. (ص 197) 🔸نتيجه اي که در اجلاس شوراي حکام ظاهر شد، تفاوت مواضع اروپا با آمريکا را مشخص کرد. سخنان نمايندگان سه کشور اروپايي و بيانيه آنها، درست نقطه مقابل سخنان سفير آمريکا بود. سفير روسيه در آژانس، به اعضاي تيم ايران گفته بود که من در اين اجلاس، لذت بردم که اروپايي ها در مقابل آمريکا ايستادند. شما ايراني ها چه کرديد که اينها را رودرروي هم قرار داديد؟ نخستين بار است که در يک اجلاس رسمي، چنين منظره اي را مي بينيم. (200) 📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
📌یادداشتهای عَلَم 📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 5⃣2⃣ ◀️یادداشت های سال 1346▶️ 🔸 چهارشنبه 46/9/14 بعدازظهر در رکاب شاهنشاه گردش رفتيم. خيلي طولاني شد، در حدود چهار ساعت من دوندگي زياد کردم، سرما خوردم، اما خيلي خوش گذشت. 🔸یکشنب 46/9/19 ... شاهنشاه قدري کسل بودند که چرا سرماخوردگي و [زکامشان] رفع نمي شود. عرض کردم، تقصير با خود اعليحضرت است. اين قدر خودتان را ناراحت نفرماييد، اين همه کار فولاد را هم ذوب مي کند. عرض کردم، عصرها بعد از هفت و هشت بعدازظهر، يعني بعد از ده دوازده ساعت کار مداوم، رنگ اعليحضرت مثل مهتاب سفيد مي شود، آخر چرا اين کار را مي کنيد؟ فرمودند: چه کنم؟مي خواهم بعد از مرگم بدهي به اين کشور و مردم آن نداشته باشم. خيلي در من تأثير کرد. با آن که در حال خوشي بوديم، زياد گريه کردم. گفتم با وصف اين اگر هم کاري بکنيد که زودتر در بگذريد، باز هم به مردم صدمه زده ايد. چيزي نفرمودند. 🔸دوشنبه 46/9/20 از هر دري سخن رفت. از سياست خارجي تا سرماخوردگي شاهنشاه و وضع منزل و خانواده و ساختمان کاخي براي معظم له در کيش. در اين خصوص عرض کردم، من آن را مي سازم، ولي نه نقشة آن را به اعليحضرت نشان مي دهم، نه به علياحضرت. فرمودند چرا؟ عرض کردم، براي اين که اعليحضرت به علياحضرت مراجعه مي فرمايند و علياحضرت آن قدر مطالعه خواهند فرمود که موضوع منتفي شود. خيلي خنديدند. عرض کردم، قصر زمستاني براي استراحت لازم داريد، اين بايد در خليج فارس باشد. حضور اعليحضرت در آن جا خود به خود وضع ما را در آن جا مستحکم مي کند. 🔸سه شنبه 46/9/21 فرمودند: به سفير آمريکا همين امروز خبر بده که من نذر نکرده ام که قطعاً هشتصد ميليون دلار خرج کنم. اگر ارزانتر برنامه ام انجام شد چه بهتر. به علاوه، شما چرا اسلحه را ارزانتر به ما نمي دهيد؟ همه چيز را مفت به ترک ها مي دهيد که تازه وضع آنها در پيمان ناتو دارد نامعلوم مي شود. به علاوه ممکن است ما مقداري توپ ضد هوايي براي برقراري شبکة تنگ ضد هوايي در نقاط حساس بخواهيم و از روس ها بگيريم. 🔸چهارشنبه 46/9/22 مطلب مهمي که امروز فرمودند اين بود که شهبانو سؤال فرمودند، شما بعضي روزها با علم بعدازظهر کجا مي رويد؟ جواب فرموده بودند، در اين کارها شما نبايد مداخله کنيد! عرض کردم، به نظر غلام جواب خيلي تند است. فرمودند: مي خواستم براي هميشه مطلب را بريده باشم. 📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
🔴 معرفی نرم افزار ♦️پیشنهاد برای نصب 🌀 نرم افزار اندرویدی ، که فهرست دستاوردهای را ارائه کرده و رتبه جهانی ایران را نیز در هر دستاوردی ذکر کرده است! 🔹این نرم افزار بصورت مستمر بروز رسانی می شود! 🔸با نصب این نرم افزار اطلاعات ضروری خود در موضوع پیشرفت ایران بعد از انقلاب را افزایش دهید. 💯 همه مردم به این اطلاعات نیاز دارند تا اینکه به وضعیت کنونی و آینده انقلاب امیدوار شوند، لطفا این نرم افزار را به همه دوستان و گروههایی که عضو هستید ارسال فرمائید. «چهله» را از این لینک دانلود کنید http://cafebazaar.ir/app/?id=com.seraj.ch401&ref=share 🆔 @eisavim