listjazb.pdf
193.9K
فراخوان اعلام نیاز دانشگاههای کشور جهت جذب اعضای هیات علمی در دروس معارف اسلامی
#شرح_احادیث_اخلاقی_در_بیان_مقام_معظم_رهبری
موضوع : 🔅ملاک پیروی از گفتهها🔅
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله رب العالمین
📝متن و شرح:
«عَنْ أَبُو جَعْفَرٍ ع یَا صَالِحُ اتَّبِعْ مَنْ یُبْکِیکَ وَ هُوَ لَکَ نَاصِحٌ وَ لَا تَتَّبِعْ مَنْ یُضْحِکُکَ وَ هُوَ لَکَ غَاشٌّ وَ سَتَرِدُونَ عَلَی اللَّهِ جَمِیعاً فَتَعْلَمُون»
فی الکافی و التّهذیب، عن الباقر (علیهالسّلام): [حضرت امام محمدباقر علیهالسلام فرمودند: «اتّبع من یبکیک و هو لک ناصح»؛ [از] آن کسی که حرفهائی به تو میزند که آنقدر تلخ است که تو را به گریه میآورد، اما خیرخواه توست؛ حرف او را قبول کن. «اتّبع» یعنی حرف او را گوش کن، بپذیر؛ [اگرچه] تلخ است، لیکن به نفع توست.
«و لا تتّبع من یضحکک و هو لک غاش»؛ ولی گوش نکن، پیروی نکن از حرف آن کسی که حرفهای شیرینی میزند که خوشت میآید و لبهای تو را به تبسم باز میکند، اما «و هو لک غاش»؛ فریبگر است، غش میکند با تو، خیرخواهی ندارد، از روی بددلی و بدخواهی است، [ولی] حرفی میزند که تو خوشت بیاید؛ از این شخص پرهیز کن. «و ستردّون الی اللَّه جمیعا فتعلمون»؛ وقتی پیش خدای متعال رفتید، آنگاه حقایق دلهای یکدیگر را آنجا خواهید فهمید.
1)کافی، ج 2، ص 683
📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/hadis-content?id=10799
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
🔰#گزیده_بیانات_مقام_معظم_رهبری🔰
#دشمن_شناسی
✅با دعوا راه انداختن و با اهانت کردن و با دشمنی کردن هیچ کس را نمیتوان شیعه کرد
آن کسانی که مایلند همه ی مردم دنیای اسلام به محبت اهلبیت و ولایت اهلبیت بگروند، بدانند با دعوا راه انداختن و با اهانت کردن و با دشمنی کردن هیچ کس را نمیتوان شیعه کرد و به ولایت اهلبیت متوجه کرد. دعوا ایجاد کردن جز بَغضاء و جدائی و دشمنی هیچ اثر دیگری ندارد و این بغضاء و دشمنی و جدائی همان چیزی است که امروز آمریکا میخواهد، صهیونیستها میخواهند و دارند برای آن تلاش میکنند. (۱۳۸۷/۰۹/۲۷ بیانات در دیدار جمعی از مردم در روز عید غدیر)
✅مسئول خونها و خشونتها کیست؟
اگر نخبگان سیاسی بخواهند قانون را زیر پا بگذارند، یا برای اصلاح ابرو، چشم را کور کنند، چه بخواهند، چه نخواهند، مسئول خونها و خشونتها و هرج و مرجها، آنهایند. من به همهی این آقایان، این دوستان قدیمی، این برادران توصیه میکنم بر خودتان مسلط باشید؛ سعهی صدر داشته باشید؛ دستهای دشمن را ببینید؛ گرگهای گرسنهی کمینکرده را که امروز دیگر نقاب دیپلماسی را یواش یواش دارند از چهرههایشان برمیدارند و چهرهی حقیقی خودشان را نشان میدهند، ببینید؛ از اینها غفلت نکنید.(۱۳۸۸/۰۳/۲۹ خطبههای نماز جمعه تهران)
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#درسواره_اخلاق_بندگی
درس (12)
به نام خداوند جان و خرد.
✅صراط مستقیم بندگی 2:
صراطصراط مستقیم، یعنی راهی که مستقیم انسان را به خدا و همه خوبی ها و سعادت ها و کمالات و آرزوهای خوب و بهشت می رساند.
محور تمام آموزه های قرآن کریم، صراط مستقیم بندگی است و این آموزها در حوزه بندگی خدا معنا و کاربرد پیدا می کند.
یعنی کافی است شما همین یک حقیقت را در زندگی خودتان هر روز مد نظر داشته باشید و سعی کنید در قالب آن قرار گیرید و حرکت کنید و از عواملی که باعث خروج از این راه می شود پرهیز کنید، تا به هر کمالی که می خواهید برسید.
صراط مستقیم عبودیت خداوند، ریل و مسیر اصلی زندگی انسان به سوی سعادت جاودان است، پس باید هر لحظه از خودتان سوال کنید: آیا اکنون من در صراط مستقیم هستم یا از آن خارج شده ام.
حضرت رضا (ع) فرمود: در حدیث قدسی خدای متعال فرموده است: کلمه لا اله الا الله پناهگاه من است و اگر کسی داخل آن شود در امنیت است. یعنی اگر در مسیر بندگی خدا خالصانه حضور داشتید، بدانید که در مسیر صحیح زندگی حرکت می کنید و حتما به موفقیت و هدف زندگی دست پیدا خواهید کرد و خطری متوجه شما نیست، در امنیت کامل هستید.
و اگر نبودید، بدانید که قطار زندگی شما از ریل اصلی خودش خارج شده است، دیگر امنیت ندارید و باید آماده پذیرش هر خطر و ناهنجاری باشید.
📝مولف: سید مصطفی علم خواه، مدیر گروه اخلاق اداره مشاوره نهاد رهبری.
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#معرفی_و_ارایۀ_محتوای_کتب
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ـ قم، تلخیص برخی از کتب شاخص و تازه های نشر جهت سهولت برای مطالعه اساتید و سروران گرامی تهیه گردیده است.
📕کتاب «حیا، چیستی و عوامل کاهش آن»
📝مولف: زهرا بهزادی
📚نشر: بوستان کتاب
📝تعداد صفحات: 150 صفحه
📝تعدا د صفحات تلخیص: 40 صفحه
🖥فرمت فایل پیوست: PDF (فایل ضمیمه)⤵️⤵️⤵️
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
1_51280961.pdf
997.5K
📕کتاب «حیا ، چیستی و عوامل کاهش آن»
📝تعدا د صفحات تلخیص: 40 صفحه
🖥فرمت فایل پیوست: PDF (فایل ضمیمه)⤵️⤵️
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای
📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 6⃣2⃣
◀️ تهديد زدايي از امنيت ملي/ بخش دوازدهم ▶️
🔸در تاريخ شنبه 1382/8/17 (8 نوامبر 2003) در وين با البرادعي ملاقات کردم. در اين ملاقات وي گفت: من ناچارم در گزارش خود به اين موضوع اشاره کنم که «پرونده هسته اي به شوراي امنيت اطلاع داده مي شود» و قاعدتاً اين مسئله در قطعنامه هم قيد خواهد شد. ما نمي توانيم با اين همه قصور، پرونده را به شوراي امنيت گزارش ندهيم، چون اين وظيفه ما است. من به تندي با او برخورد کردم و گفتم اگر چنين کاري انجام شود، بدانيد بيانيه تهران لغو و همکاري با آژانس قطع خواهد شد (ص 214)
🔸بحث ديگر هم مربوط به دامنة تعليق طبق بيانيه تهران بود. البرادعي گفت ما معناي تعليق در بيانيه را در آژانس اين گونه تفسير کرديم که در نطنز علاوه بر تعليق گازدهي، ساخت و مونتاژ سانتريفيوژها هم تعليق مي شود. من به تندي به او پاسخ دادم که شما در تهران به من قول داديد که تعليق، تنها تعليق گازدهي است و ما هم طبق نظر شما عمل کرديم. گفت اولاً من تنها نيستم، کارشناساني هم در آژانس هستند که نظر آنها اين چنين است. ثانياً تعليق شما براي اعتماد سازي است؛ بنابراين، اگر سخت گيري کنيد، به هدف خود لطمه زده ايد. اصولاً شما براي چه مي خواهيد قطعه بسازيد؟ وقتي که غني سازي تعليق مي شود، اين فعاليت را هم کنار بگذاريد و همه را مطمئن کنيد، اين به نفع شما است. (ص 215)
🔸وقتي به او گفتم نبايد واژة «نقض تعهد» را در گزارش بياورد، مثل هميشه البرادعي گفت که تنها نيست و تيم فني دارد که از اتباع کشورهاي مختلف تشکيل شده و نظر آنها را نمي تواند ناديده بگيرد، ولي تلاش مي کند تا اين واژه ذکر نشود. وي هيچ گاه در اين گونه موارد قول صددرصد نمي داد. (ص 216)
🔸اعتراض ديگر من به او راجع به تفسيري بود که آژانس از تعليق کرده بود. او مي خواست تفسير جديد آژانس از تعليق را ضميمه گزارش خود کند؛ بنابراين، اصرار من بر اين بود که اين تفسير نبايد ضميمه شود و او قول داد اين کار را انجام ندهد. (ص 216)
🔸از نظر من، البرادعي فردي بود که منافع وي به عنوان مدير کل آژانس، از جمله انتخاب مجددش در اين سمت، اقتضا مي کرد که هم اروپا و هم آمريکا را تا حد ممکن راضي نگه دارد و در پرونده ايران هم موفقيت داشته باشد و ضمن تقويت رژيم عدم اشاعه، از سوي ايران هم دردسرساز تلقي نشود. (ص 217)
🔸اگر چه در مذاکرات مربوط به پيش نويس قطعنامه، بندي که تحت عنوان «مکانيسم ماشه» تنظيم شده بود، تا حدود زيادي اصلاح شد و عبارتي که در متن نهايي تصويب شد، تا حد زيادي ويژگي ماشه را از دست داده بود، ولي نه تنها کشورهاي مختلف، بلکه انگلستان نيز در توضيح مواضع خود (پس از تصويب قطعنامه) تصريح نمود که عدم صحت و يا وجود نقص در گزارش ايران و يا کشف خطاهاي جدي جديد، موجب ارجاع مسئله به شوراي امنيت خواهد شد. البرادعي هم به نوعي به همين مطلب در مصاحبه خود اشاره کرده بود. (ص 231)
📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای
#حسن_روحانی
📌یادداشتهای عَلَم
📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 8⃣2⃣
◀️یادداشت های سال 1346▶️
🔸 چهارشنبه 46/11/4
بعدازظهر [عضو هيئت مديره] شرکت بزرگ ريوتينتو [Rio Tinto] که بزرگ ترين شرکت انگليسي کشف معادن در دنياست به ديدنم آمد (لرد بايرز). اينها معدن مهم مس بندرعباس را کشف کرده اند که با بزرگترين معادن مس دنيا يعني کاتانگا و زامبيا برابري مي کند. مي خواهند در استخراج آن هم شرکت کنند. مدتي صحبت کرد.
🔸پنجشنبه 46/11/5
به هر صورت، من تنها و ناراحت هستم. اصولاً هم احساس تنهايي و ناراحتي مي کنم. جز مادرم کسي را که بدون هيچ شک و شبهه مرا دوست بدارد يا من دوستش بدارم، در دنيا نيست. عجب زندگاني کثيف و بدي دارم. حتي در محيط اداري هر روز تنزل مي کنم. توجه دستگاه ها احساس مي کنم کم و کمتر مي شود. اين همه لازمه روال کار ارباب عزيز من است که بي نهايت دوستش دارم، ولي هر کس در هر مقامي که هست، بايد مفلوک و خاک بر سر باشد. فرق نمي کند، چه آنکه مورد مرحمت است مثل من و چه آن که مورد بي مرحمتي است، ولي به مصلحتي کار دارد. گمان مي کنم هم وصيت شاهنشاه فقيد و هم تجربه شخصي شاه، اين روال را براي ارباب عزيزم برگزيده است [که] هر کس قدرت داشته خيانت کرده. من در هر مقامي که بوده ام چه وزير و چه نخست وزير، چه رئيس دانشگاه، از اين مسئله رنج برده ام که ارباب من مي سازد و باز بر زمين مي زندش! ولي چه کنم از او جداشدني نيستم. با همه تفصيل، به صورت ديوانه وار دوستش دارم.
🔸جمعه 46/11/6
مصادف با سالروز رفراندم بهمن 42 است که مردم به منشور انقلاب رأي دادند. چنين رأي طبيعي و بدون تقلب هرگز در ايران گرفته نشده بود و واقعاً رستاخيز عجيبي بود. من خودم نخست وزير و شاهد بودم از 25 ميليون نفر جمعيت ايران، قريب شش ميليون نفر رأي دادند. زنها هم که آن وقت اجازه و حق رأي نداشتند، دويست سيصد هزار نفر روي ذوق و شوق رأي دادند. هنگامه غريبي بود. واقعاً هم کار بزرگ بود. شاه با شجاعت و جرأت فوق العاده دست به کاري عظيم زد که در تاريخ بيست و پنج قرني ايران بي سابقه بود، يعني رابطه دو هزار ساله ارباب و رعيت در ايران به هم خورد و رعيت شد ارباب.
گفتن اين حرف آسان است، ولي چه صدماتي کشيديم. آخوند لامذهب شوريد، توده اي لامذهب تر هم شوريد و با آخوند به ظاهر مذهبي همکاري کرد. فئودال ها شوريدند، مالکين دسته بندي کردند، اغتشاش در جنوب داشتيم، در تهران بلوا شد.
يک روز به شوخي به من فرمودند تو هم در عالم ناداني خيلي کار کردي و خودت نمي داني. در جواب عريضه استعفاي من بعد از انجام کارها جمله معروف با خط مبارک خودش به چشم مي خورد که «خدمات شما هرگز فراموش نخواهد شد» و اين براي من افتخار بزرگي است.
در بلواي تهران صد نفر کشته و دويست نفر زخمي شدند. در جنوب، هم ارتش و هم ايلات، کشته زياد دادند و من ايستادم. چون نيت مقدس و فقط براي سعادت مردم کشور بود و شاهنشاه صد درصد پشتيباني کرد. در صورتي که [جعفر] شريف امامي، نخست وزير قبل از [علي] اميني [ما قبل من]، با کشته شدن يک نفر از معلمين جا را خالي کرد و مقام خودش را به اميني داد.
🔸چهارشنبه 46/11/11
بالأخره تشريف بردن شاهنشاه به عربستان موقوف شد. البته اين امر به مناسبات ما لطمه مي زند و سياست آمريکا را هم ضعيف مي کند، ولي ما که نوکر آمريکا نيستيم، اگر سعودي ها باشند، به ما چه؟ چه طور ممکن بود آنها با آن قدرت از بحرين پشتيباني کنند و بعد شاهنشاه، به قول معروف، تشريف ببرند و با آنها خوش و بش کنند؟ سفير آمريکا نهايت سعي را کرد که اين تأخير اتفاق نيفتد و شاهنشاه تشريف ببرند، ولي با وصف اين تشريف نبردند. به علت آن که ما يک حرف مي زديم و آن اين بود که بايد سعودي ها اعلاميه بدهند که غلط کرديم. درست است که ما ممکن بود از ادعاي خود به يک نحوي و با گرفتن امتيازاتي، از بحرين (مثل اين که پايگاه هوايي يا دريايي به ما بدهند)، صرفنظر کنيم، ولي نمي توانستيم شاهد بخشش ملک فيصل از حساب خود باشيم.
📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#یادداشتهای_علم
لینک کانال یک دقیقه مطالعه
@aramesh_javidan
جملات بزرگان در زمینه «کتاب» و مطالعه و بازگو کردن این جملات برای دیگران:
رسول الله صلی الله علیه و آله:
قَیِّدوا العلمَ بِالکِتابهِ/ علم را با نوشتن در بند سازید.
علی علیه السلام:
مَن تَسَلّى بِالكُتُبِ لَم تَفُتهُ سَلوُهُ/ کسی که به کتاب ها تسلی و آرامش یابد، هرگز آرامشش از دست نخواهد رفت.
نِعمَ المُحَدِّث الكتابُ / چه خوب سخنگوییست کتاب.
الكُتُبُ بَساتينُ العلماءِ / کتابها، بوستانهای دانشمندان اند.
كتابُ الرَّجلِ عنوانُ عَقلِه و بُرهانُ فَضلِه / کتاب یک مرد نشانگر عقل و دلیل فضل اوست.
الكتابُ تَرجُمانِ النّيةِ / کتاب بیانگر نیت است.
إذا كَتَبتَ كتابا فَأَعِد فيهِ النظرَ قَبلَ خَتمِه فَإنما تَختِمُ على عَقلِكَ / هرگاه مطلبی را نوشتی مجددا و قبل از زدن مهر پایان به آن، آن را بررسی کن زیرا تو در حال مهر زدن به عقل خویش هستی.
رسولُ الرَّجُلِ تَرجُمانِ عَقلِه و كِتابُهُ أَبلَغُ مِن نُطقِهِ / فرستاده انسان بیانگر میزان عقل او و کتاب او رساتر از سخن اوست.
امام صادق علیه السلام:
احْتَفِظُوا بِكُتُبِكُمْ فَإِنَّكُمْ سَوْفَ تَحْتَاجُونَ إِلَيْهَا / کتابها [و نوشتجات] خود را حفظ کنید زیرا در آینده شما به آنها نیاز پیدا خواهید کرد.
ا-ف/ امیدوار: تنها آن کتابی ارزش خواندن دارد که بتواند «بهای زمان»ی که برای مطالعه آن گذاشته ای باشد.
ا-ف/ امیدوار: کتاب خوب یعنی «ره صد ساله را یک شبه طی کردن».
ا-ف/ امیدوار: کتاب خوب، زندان دانسته ها و دانشهایی است که نویسندگانشان آنها را برای من و تو به بند کشیده اند.
ا-ف/ امیدوار: کتاب خوب پلی است به سوی پیروزی.
ا-ف/ امیدوار: کتاب خوب پلی است بین حال، گذشته و آینده.
ا-ف/ امیدوار: کتاب خوب صامتیست فریادگر!.
ا-ف/ امیدوار: گاه یک کتاب خوب و یا حتی جمله ای از یک کتابْ «آب حیات»ی است برای انسان تشنه ای در شرف هلاک.
ا-ف/ امیدوار: یک کتاب خوب بهترین آمر به معروف و ناهی از منکر است.
ا-ف/ امیدوار: یک کتاب خوب «عصای سفید»ی در دست نابینای امنیت طلب است.
ا-ف/ امیدوار: یک کتاب خوب «عصاره جان» یک نویسنده حقیقت طلب است.
ا-ف/ امیدوار: نویسندگی مقامی والا و شامخ است که هر کسی حق ورود به آن را نداشته و لایق این مقام نیست.
ا-ف/ امیدوار: یک نویسنده سطحی نگر، منفعت طلب و هرچه نویس و هرزه نویس، خائنی بزرگ به مقام شامخ کتاب و کتابخونی است.
ا-ف/ امیدوار: سبب بسیاری از کتاب نخواندن ها وجود کتابهای بی ارزش و وقت کش است.
ا-ف/ امیدوار: بزرگترین گناهِ «نویسندهنما»یی که کتاب بی ارزش و بی فایده می نویسد، دور ساختن مشتاقان مطالعه از مطالعه و کتابهای با ارزش است.
ا-ف/ امیدوار: بی تردید تمامی نویسندهنمایانِ «هرچه نویس و مفت نویس» [و نه تنها هرزه نویس]، در همه گناهان افرادی که به خاطر ترک مطالعه، گرفتار خطاها و آسیبها شده اند شریک بوده و مقصّرند.
ا-ف/ امیدوار: شاید بتوان ادعا کرد: «گناه "هرچه نویس" و "بی فایده نویس" کمتر از گناه "هرزه نویس" نیست»
ا-ف/ امیدوار: یک «نویسنده نما»ی «هرچه نویس» مدیون حق الناس های فراوان است که از زمره آنها «اتلاف عمر انسانها و وقتی که برای مطالعه کتاب آنها گذاشته اند» می باشد.
ا-ف/ امیدوار: آشکار ساختن معایب و مطالب نادرست یک کتاب ضاله، وظیفه مصلحان جامعه و خیر اندیشان است. از این مهم غافل نباشیم.
ا-ف/ امیدوار: جلوگیری از نشر کتابهای بیهوده و بی ارزش، رسالت اصلی ممیزان کتاب و مراکز صادر کننده مجوز نشر است. نباید تنها مانع نشر کتابهای هرزه نگار و منحرف بود بلکه جلوگیری از نشر کتابهای بیمقدار و فاقد ارزش، رسالتی مهم است که بی تردید کم اهمیت تر از کار قبلی نیست.
ا-ف/ امیدوار: مجوز دهندگان به کتابهای فاقد ارزش مطالعه، شریک جرم نویسنده نما های سودا گرند که فقط برای کسب درآمد به نوشتن اقدام می کنند.
ا-ف/ امیدوار: چه بسیارند کتابهایی که ارزش کاغذ خود را نیز ندارند.
ا-ف/ امیدوار: کتاب با ارزش ترین ابزار هدایت است زیرا خداوند متعال با کتاب [قرآن] به هدایت انسانها برخاسته است.
ا-ف/ امیدوار: کتاب خوان کردن یک نفر به منزله نجات یک غریق از غرق است. در این مسیر کوشا باشیم
ا-ف/ امیدوار: کتابخوان کردن یک نفر به منزله باقیات الصالحات و حسنه جاریه و ماندگار است.
ا-ف/ امیدوار: هدیه دادن کتابهای خوب ، صدقه ای زیبا و ارزشمند است.