1_55843998.pdf
2.27M
#گفتار_پژوهی
✅ جناب آقای دکتر محمد اسدی گرمارودی
✅ عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف
📌 (قسمت اول)
#درسواره_اخلاق_بندگی
⭕️صفات بندگان خوب خدا: (قسمت اول)
یکی از راه های نزدیک شدن به خدا و کمال این است که با صفات و ویژگی های بندگان خوب خدا آشنا شویم و سعی کنیم مانند آنها باشیم.
صفات مؤمنین و بندگان خدا در قرآن کریم بطور مفصل بیان شده است، ولی برای رعایت اختصار به بعضی از آنها اشاره مینمائیم.
الف – صفات فردی :
📝 1. هنگام نماز خضوع خشوع دارند: الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ، یعنی مؤمنین کسانی هستند که در نماز خویش خاشع و فروتن هستند و دیده بر سجدهگاه خود دارند و به این سو و آ سو نمینگرند و دلشان در گرو مهر و عشق به خدا است.
📝 2. از گفتار و عملکرد بیهوده دوری می کنند: وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ؛ مردم با ایمان کسانی هستند که از هر گفتار و نوشتار و عملکرد بیهوده و بیثمر و بیاهمیت روی میگردانند. چراکه به باور آنان چنین گفتار و کردار بیهوده و زشت و ناپسند است و باید از آن دوری جست.
📝 3. عفت و پاکدامنی پیشه می کنند: و لا يزنون و من يفعل ذلك يلق اثاما (68،فرقان) و گناه زشت زنا انجام نمی دهند - وَ الَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ (معارج، 29) آنان (مؤمنان) کسانی هستند که دامن خویش را حفظ میکنند، منظور از حفظ دامن خویش، این است که رابطة جنسی آنان تنها در قلمرو خانه و خانواده، و در چهارچوب مقررات شرعی و اخلاقی و انسانی است. و هرگز خود را با پستی و زشتی گناه آلوده نساخته، و دامان به حرام و گناه نمیآلایند، و چشم و دل و جسم را از حرام حفظ میکنند.
📝 4. از بدگمانی، غیبت، بدگوئی و تجسس پرهیز دارند: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً (سورة حجرات، آیة ۱۲٫) ای کسانیکه ایمان آوردهاید دوری گزینید از بعضی گمانهای (بد)، که آن گمان ها گناه است، و تجسس در عیوب دیگران نکنید (از چیزهائی که از بدی ایشان بر شما پنهان است) و غیبت و بدگوئی از یگدیگر نکنید.
📝 5. تسلیم فرمان الهی اند: مؤمن تمام امور وجودی خود را به اختیار خداوند واگذار میکند و در قرآن کریم، حضرت ابراهیم (ع) از خداوند چنین مقامی را میطلبد؛ رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَیْنِ لَکَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَکَ (سورة بقره، آیة۱۲۸٫)
📚مولف: سید مصطفی علم خواه، مدیر گروه اخلاق اداره مشاوره نهاد رهبری.
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#معرفی_و_ارایۀ_محتوای_کتب
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ـ قم، تلخیص برخی از کتب شاخص و تازه های نشر جهت سهولت برای مطالعه اساتید و سروران گرامی تهیه گردیده است.
📕کتاب «تحول اقتصادی در کره جنوبی» - نگاهی به فرآیند رشد و توسعه اقتصادی در کره جنوبی
📝مولف: کیم میونگ اوک
📚نشر: شرکت چاپ وبازرگانی
📝تعدا د صفحات تلخیص: 18 صفحه
🖥فرمت فایل پیوست: PDF (فایل ضمیمه)⤵️⤵️⤵️
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
نشر: شرکت چاپ و نشر بازرگانی
سال : 1396
نویسنده: کیم میونگ اوک
مترجم: سردارنیا
1_55855824.pdf
139.4K
#معرفی_و_ارایۀ_محتوای_کتب
نشر: شرکت چاپ و نشر بازرگانی
سال : 1396
نویسنده: کیم میونگ اوک
مترجم: سردارنیا
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای
📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 0⃣3⃣
◀️ بحران جدید و تلاش های مضاعف/ بخش چهارم ▶️
نقض توافق بروکسل
🔸مي توان گفت که تبليغات، مصاحبه و بزرگ نمايي موفقيت هاي سازمان در پيشبرد برنامه هسته اي کشور، از نظر جوسازي بين المللي، گاهي مشکل ساز مي شد. البته قابل درک بود که سازمان در مقابل فشارهاي داخلي و انتقادها، گاهي نياز به تبليغات داخلي داشت. به اعتقاد من، عجله سازمان انرژي اتمي در راه اندازي اصفهان و تبليغات پيرامون آن بي مورد بود. (ص 257)
🔸در همان آغاز توافق، منطق مخالفان اين بود که توافق از ابتدا نادرست بوده و آنها با کوچک ترين بهانه اي، فشار را تشديد مي کردند. حتي يکي از مسئولين راجع به توافق بروکسل مي گفت شما تعهد روشني از طرف ايران داده ايد، اما تعهد اروپا مبهم است. آنها مي گويند «ما تلاش مي کنيم»، ولي شما «همکاري کامل داشته باشيد»، «موضوع جديدي کشف نشود» و «تعليق را نشکنيد»؛ همه اينها را شرط قرار مي دهند و مي خواهند همه شروط عملي شود، ولي آنها مي گويند «ما تلاش مي کنيم» تا پرونده بسته شود. گويي اين افراد به اين نکته توجه نداشتند که مذاکرات ما با آژانس يا با اروپا، از موضع دو طرف با شرايط مساوي نبود تا تعهداتي يکسان به وجود آورد. توضيح من اين بود که سه کشور اروپايي نمي توانند از طرف 35 کشور به ما قول قطعي بدهند. آنها مي توانند بگويند ما تلاش مي کنيم. غير از اين عبارت، نمي توانند عبارت ديگري به کار ببرند. آنها مي گويند ما تمام توان خودمان را به کار مي بريم، ولي شما بايد همکاري کنيد. (ص 260)
🔸در زمينة نقض توافق بروکسل، مقصر اصلي اروپايي ها بودند، زيرا آنها اساساً پس از فشارهاي آمريکا و مخالفت بوش عقب نشيني کردند. (ص 265)
🔸بهانه هايي که غرب و آژانس مطرح کردند از اين قرار بود:
اول، راه اندازي اصفهان در فروردين 1383؛
دوم، اعلام مصاحبه رئيس سازمان درباره شروع فعاليت ساخت رآکتور اراک؛
سوم، توليد فلز اورانيوم؛
و چهارم، بحث توليد UF6. (ص 265)
📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای
#حسن_روحانی
📌یادداشتهای عَلَم
📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 2⃣3⃣
◀️یادداشت های سال 1346▶️
🔸 پنجشنبه 46/12/10
رئيس کنسرسيوم نفت پيش من آمد اوبرين O Brien و گفت خبر بسيار بدي براي تو دارم و آن اين است که اعضاي کنسرسيوم در لندن جمع شده اند و متفقاً تصميم گرفته اند تقاضاي شما را رد کنند. تقاضاي ما سه چيز بود، يا استخراج بيشتر، يا تسهيل در مقررات بين شرکت ها که هر کدام به طور عليحده نفت بيشتري خوناستند، بتوانند ببرند، يا اين که نفت را به طور قيمت تمام شده به ما بدهند که خودمان بفروشيم. چهارم هم مطلب کوچکتري بود که به طور موقت انجام مي شد، يعني تصفيه خانه آبادان که حالا فقط [با] هفتاد درصد ظرفيت خود کار مي کند، ما تاکس تصفيه خانه را از آنها نگيريم، تا هم ما عايدات بيشتري داشته باشيم و هم آنها صرفه ببرند. مي گفت فقط قسمت چهارم را قبول کردند. گفتم، دست شما درد نکند. گفتم: علت چيست؟ گفت: تعهدات ما در مقابل عرب ها.
... خودم خيلي ناراحت هستم. يعني ناراحتم از اين که مبادا کار ما به مجادله بکشد و مجادله به نفع ما نيست، زيرا استحکام اقتصادي نداريم و عصباني هستم از اين که حق ما را نمي دهند. اين هم شد حرف که نفت شما را نمي دهيم به علت اين که به بازارهاي ما صدمه مي زنيد.
🔸شنبه 46/12/12
راجع به حذف تعطيلات مذهبي در سال آينده نارضايي عمومي درست شده است. من نمي دانم اين پوست خربزه را ديگر چه کسي زير پاي نخست وزير بدبخت گذاشته است. متهم به بهايي گريست. اين ممد بر علت مي شود. ولي از بس خودش کم کار مي کند و کم توجه دارد، دچار اين بدبختي ها مي شود.
🔸دوشنبه 46/12/14
عريضه به ارباب عزيزم عرض کرده بودم. ضمن آن که جهات به هم خوردگي روابط با نفتي ها و حدود اقدامات که ما بتوانيم بکنيم تشريح کرده بودم، پرسيده بودم مهماني همه ساله را که من از نمايندگان کنسرسيوم به عنوان رئيس دانشگاه پهلوي مي کردم، امسال هم بکنم يا نکنم؟ جواب آمد، اگر مصلحت هست بکن. اين جواب مرا آتش زد. اگر مصلحت هست بکن يعني چه؟ من مگر يک نوکر پاک باخته و يک طرفه نيستم؟ اين چه جور تعيين تکليف کردن است؟ من اربابم را تا حد غير قابل تصوري دوست دارم. گاهي چنان مرا ناراحت مي کند که از خدا طلب مرگ مي کنم. مگر نمي داني همه چيز من، حتي زندگي من، متعلق به تو است؟ اين چه نوع جواب دادن است؟ اين چه اطميناني براي آدم باقي مي گذارد؟ گاهي واقعاً از زندگي بيزار مي شوم.
📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#یادداشتهای_علم
قدرت بیان . برایان تریسی.pdf
2.5M
📕 کتاب قدرت بیان
🔹کتابی برای کسب مهارت خوب صحبت کردن
نویسنده: برایان تریسی
میزمعارف
@mizemaaref
#شرح_احادیث_اخلاقی_در_بیان_مقام_معظم_رهبری
موضوع : 🔅طرد نکردن دیگران به علت عیوبشان🔅
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله رب العالمین
📝متن و شرح:
«فِی الکافی عَن مَسعَدَةِ بنِ صَدَقَة، قالَ سَمِعتُ أباعَبدِالله عَلَیهِ السَّلام یَقولُ لِأصحابِهِ یَوماً: لا تَطعَنوا فی عُیوبِ مَن أقبلَ إلَیکُم بِمَوَدَّتِهِ»
یک کسی است با شما اظهار دوستی میکند، به سمت شما میآید و اظهار علاقهای به شما میکند، دست رد به سینهی او نزنید؛ با ذکر عیوبی که شما در او مشاهده میکنید. خیلی دستور مهم، بزرگ و عمومیای است. یک کسی میآید پیش ما، اظهار علاقهی به ما میکند، ما فوراً برویم سراغ آن اشکالاتی که در او وجود دارد و روی آنها تکیه کنیم و طعن بر آنها بزنیم.
میفرمایند، مضمون این حدیث این است که، محبت کسی را که به شما اظهار محبت میکند قبول کنید، بپذیرید محبت او را، ولو حالا یک عیبی هم در او سراغ دارید؛ لزومی ندارد که طعن در آن عیب بکنید و این را موجب این قرار دهید که دست رد به سینهی او بزنید. «وَ لا توقِفوهُ عَلی سَیِّئَةٍ یَخضَعُ لَها» اگر کار خلافی دارد، گناهی دارد، عیبی دارد، لازم نیست او را به خاطر این عیب طرد کنید، رد کنید، متوقف کنید، یعنی جلوی او را بگیرید، [البته] منافاتی ندارد با نهی از منکر، منافاتی ندارد با «أحَبُّ أصحابی مَن أهدی إلیَّ عُیوبی»، با این منافاتی ندارد. لکن رشتهی پیوند محبت را حفظ کنید، بعد البته انسان برای نهی از منکر، یا برای اهدای عیوب دوستش و مرآت بودن برای مؤمن، فرصتهایی دارد، میتواند از این فرصتها استفاده کند و این کار را انجام بدهد. اما اینجور نباشد که به مجرد اینکه یک ایرادی را در او سراغ دارید، یک عیبی را در او سراغ دارید، این موجب بشود که شما محبت او را و خودِ او را طرد کنید و قبول نکنید. این یکی از آن شاه بیتهای برخوردِ در روابط اجتماعی است.
بعد فرمود: «فَإنَّها لَیسَت مِن أخلاقِ رَسولِ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ لا مِن أخلاقِ أولیائِهِ» این جزو اخلاق و رفتار پیغمبر و اولیایش نیست، یعنی آنها کسانی را که سراغشان میآمدند، عیوبی هم داشتند، اشکالاتی داشتند، دست رد به سینهی آنها نمیزدند؛ جذبشان میکردند، نگهشان میداشتند، البته در اصلاح آنها هم میکوشیدند، امر به معروف هم میکردند، نهی از منکر هم میکردند.
این یک قاعدهی کلی است که به اندک بهانهای افرادی را طرد کردن و رد کردن و آنها را از مرز دوستی خود خارج کردن؛ این مخالف با آن چیزی است که در این حدیث به ما دستور داده شده است.
الکافی، ثقة الاسلام کلینی، ج۸، ص۱۵۰.
📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=24053
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#گفتار_پژوهی
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است.
این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد:
✅ جناب آقای دکتر محمد اسدی گرمارودی
✅ عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف
✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایشهای مبانی نظری اسلام و اخلاق اسلامی و آشنایی با منابع اسلامی و دیگر دروس تخصصی در مقاطع ارشد و دکتری و نیز دروس حوزه
📌به علت طولانی بودن متن مصاحبه، در سه بخش ارائه می گردد: (قسمت دوم)⬇️
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
1_55858121.pdf
2.64M
#گفتار_پژوهی
✅ جناب آقای دکتر محمد اسدی گرمارودی
✅ عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف
📌 (قسمت دوم)
🔰#گزیده_بیانات_مقام_معظم_رهبری🔰
✅مدیریت انقلابی و غیر انقلابی
ما هرجا یک مدیریّت انقلابیِ فعّالِ پُرتحرّک داشتیم، کار پیش رفته است؛ هرجا مدیریّتهای ضعیف، بیحال، ناامید، غیرانقلابی، و بیتحرّک داشتیم؛ کارها یا متوقّف مانده است، یا انحراف پیدا کرده است. این مسئلهای است که وجود دارد؛ یک اشکالی و یک ضعفی است که وجود دارد؛ باید مدیرانمان انشاءالله پُرانگیزهتر باشند، کارآمدتر باشند، تلاش بیشتری را انجام بدهند، و به حول و قوّهی الهی همینجور هم خواهد شد. من به¬طور قاطع عرض میکنم که اگر مدیریّت در بخشهای مختلف کشور، متدیّن باشد، انقلابی باشد و کارآمد باشد، همهی مشکلات کشور حل خواهد شد.
📣(۱ /فروردین/ ۱۳۹۶ بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در نخستین روز سال)
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#درسواره_اخلاق_بندگی
⭕️صفات بندگان خوب خدا: (قسمت دوم)
یکی از راه های نزدیک شدن به خدا و کمال این است که با صفات و ویژگی های بندگان خوب خدا آشنا شویم و سعی کنیم مانند آنها باشیم.
صفات مؤمنین و بندگان خدا در قرآن کریم بطور مفصل بیان شده است، ولی برای رعایت اختصار به بعضی از آنها اشاره مینمائیم.
الف – صفات فردی :
(ادامه ... 1و2و3و4و5...)
📝 6. ایمان یقینی دارند: مؤمن اعتقاد جازم نسبت به اصول دین و فروع دین دارد، مثلاً ممکن نیست انسان اعتقاد قطعی بروز حساب داشته باشد و همواره آن روز را در خاطر داشته و بیاد آن باشد در عین حال پارهای گناهان را مرتکب شود (و بالاخرة هم یوقنون) چنین کسی نه تنها مرتکب گناه نمیشود بلکه از ترس، بقرق گاههای خدا، نزدیک هم نمی گردد.
📝 7. متواضع و فروتن هستند: الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً (فرقان، آیة 63) آنان بر روی زمین آرام و متواضعانه راه میروند.
📝 8. حلیم و بردبارند: وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً (فرقان، آیة ۶۳٫) و زمانی که جاهلان، به آنان خطاب ـ جاهلانه ـ کنند با سلام و بیان خوش جواب دهند.
📝 9. شب با خدا خلوت دارند و عبادت می کنند: وَ الَّذِینَ یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَ قِیاماً (فرقان، آیة ۶۴٫) و آنان که شب را برای پروردگارشان به روز میآورند در حالی که سجده کننده و قیام کننده هستند.
📝 10. خالصانه خدای را می پرستند: وَ الَّذِینَ لا یَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ (فرقان، آیة ۶۸٫) اهل توحید اند و با خدا معبود دیگری را نمیپرستند.
📝 11. بزرگوارند و با اهل باطل درگیر نمی شوند: وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراماً (فرقان، آیة ۷۲٫) بزرگوارنه از کنار گفتار و عمل اهل باطل و بیهوده گویان عبور می کنند و درگیر نمی شوند.
📚مولف: سید مصطفی علم خواه، مدیر گروه اخلاق اداره مشاوره نهاد رهبری.
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی