eitaa logo
کانال میز معارف
6.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
2.7هزار ویدیو
935 فایل
🔺کانالی برای اطلاع رسانی، اشتراک تجربیات و ارتقا توانمندی استادان معارف دانشگاهها آدرس سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان https://maaref.ecnahad.ir/ منتظر نظراتتان هستیم.. 🔰ارتباط با ادمین: @amoozesh_majazi
مشاهده در ایتا
دانلود
📚پاورپوینت (پرده‌نگار) حماسه 9 دی 🔴میزمعارف @mizemaaref
حماسه 9 دی.pptx
166.6K
🔼پاورپوینت (پرده‌نگار) حماسه 9 دی 📚عوامل شکل گیری، پیامدها و عبرتهای 9 دی ✍ 10 اسلاید 🔴میزمعارف @mizemaaref
📚معرفی کتاب «فتنه تغلّب»
🖕🖕🖕 📚معرفی کتاب «فتنه تغلّب» ✅فتنه‌ی ۸۸ یک رخداد دوران‌ساز در تاریخ انقلاب اسلامی است که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن گذشت. از این رو دست یافتن به جزئیات بیشتر یا مرور تجربه‌های آن به شکل مستند و روایی، برای غنی‌سازی تحلیل‌ها نیز اهمیت فراوان دارد. از سوی دیگر، مسائل مربوط به فتنه‌ی ۸۸ در ذهن برخی اقشار و لایه‌های اجتماعی رسوب کرده و همچنان زنده است که باید به آن پاسخ داده شود؛ ضمن آنکه نسل‌های جوان‌تر بدون آنکه خود با بلوغ سیاسی در آن تجربه حضور داشته باشند، تحت هجوم القائات دشمنان دراین‌باره هستند. در چنین شرایطی است که هر چندوقت یک‌بار رهبر معظم انقلاب بر اساس اقتضاء به موضوع فتنه‌ی ۸۸ می‌پردازند و اجازه نمی‌دهند به‌کلی فراموش شود یا جای شاکی و متهم در رابطه با این امر، عوض شود. ✍بخش پیوست «فتنه تغلب» شامل پنج خرده‌روایت است که بیانات و مواضع رهبر انقلاب اسلامی درباره‌ی این موضوع را از یکم فروردین ۱۳۸۸ تاکنون تلخیص و تنظیم نموده و می‌تواند راهنمایی برای علاقه‌مندان به فهم دقیق‌تر منظومه‌ی فکری و عملکردی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی فتنه باشد. ◀️اما یکی از مهم‌ترین بخش‌های این کتاب، بازنشر متن کامل نشست رهبر معظم انقلاب با نمایندگان ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ است که این روزها برخی رسانه‌ها آن را -که احتمالاً از نسخه‌ی پیش‌نویس کتاب برداشت شده- منتشر نموده‌اند. این موضوع با واکنش دستپاچه‌ی رسانه‌های بیگانه و حامی فتنه مواجه شد. آن‌ها نه‌فقط به تفسیر بلکه به روایت متن و حاشیه‌ی آن به‌زعم خود پرداختند؛ درحالی‌که با فرض صحت، هیچ کدام نفی‌کننده‌ی آنچه از مضامین صریح این دیدار منتشر شده، نیست. 🔴«فتنه تغلب» به کوشش آقای مصطفی غفاری گرد آمده و انتشارات انقلاب اسلامی (وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای) آن را در ۴۶۰ صفحه به بهای ۳۲ هزار تومان روانه‌ی بازار کتاب نموده است. میزمعارف @mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپ "فتنه تغلب" ✍پیرامون جلسه مهم رهبری با نمایندگان کاندیداهای معترض سال 88 ⏲زمان: 2:24 👥میزمعارف @mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپ: طوفان ناآرام ✅در این دریای طوفانی این منطقه و دنیا که به اروپا هم رسیده، ملت ایران به برکت اسلام در کشتی امن محبت اهل بیت قرار گرفتند .. #میزمعارف @mizemaaref
موضوع : 🔅 سلمانِ محمد (ص)🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین 📝 متن و شرح : «عَن مَنصورِ بنِ بَزرَج، قال: قُلتُ لِأَبی‌عَبدِاللّهِ الصّادِق علیه‌السلام: ما أَکثَرَ ما أَسمَعُ مِنکَ یا سَیِّدی ذِکرَ سَلمانَ الفارسی» راوی میگوید: چقدر من زیاد میشنوم از شما که نام سلمان را میبرید و از او یاد میکنید. معلوم میشود که حضرت [امام صادق علیه‌السّلام] مکرّر در مکرّر راجع به سلمان مطالبی را میفرموده‌اند. این شخص تعجّب میکند که چه چیز موجب شده است که شما این‌قدر به او توجّه دارید، یا شاید مثلاً به او محبّت دارید و از این قبیل. «فَقال: لاتَقُل «الفارسی» وَ لکِن قُل سلمانَ المحمّدی»، یعنی نسبتِ او، فراتر از نسبت قومی و میهنی است؛ نسبت دینی است. این البتّه به‌هیچ‌وجه طعن به قوم فارس نیست؛ پیغمبر اکرم و ائمّه علیهم‌السلام از فارس -مردم ایران- تمجید کردند، تعریف کردند؛ در اینکه تردیدی نیست. [حضرت] میخواهد بفرماید که این شخص، فراتر و بالاتر از این است که به نسبتِ قومی شناخته بشود؛ نسبتِ او، نسبتِ عقیده و دین و پیامبر است؛ او کأنّه -مثلاً- فرزند پیغمبر است. «أَ تَدری ما کَثرَةُ ذِکری لَه؟» «قُلتُ: لا. قال: ثَلاثِ خِصالٍ»، [حضرت فرمود] میدانی چرا؟ سه خصوصیّت در سلمان بود که این موجب میشود که من او را زیاد یاد کنم و نام او را ببرم -لابد مثلاً- اجلال کنم او را، تعظیم کنم او را یا محبّت به او بورزم. چیست آن سه خصلت؟ «أَحَدُها: ایثارُه هَوی أَمیرِالمؤمنین علیه‌السلام عَلی هَوی نَفسِه»، یکی‌اش این است: میل امیرالمؤمنین را بر میلِ خود غلبه میداد. از این معلوم میشود که بیش از یک بار چنین چیزی اتّفاق افتاده که حضرت چیزی را اراده کردند، سلمان چیز دیگری در دل خود و در ذهن خود میخواسته است ولیکن میل و هوای امیرالمؤمنین را -«هَوی» یعنی میل- بر میل خود ترجیح داده است. ببینید مقام امیرالمؤمنین را! حالا البتّه اینها که گوشه‌وکنارهای آن عظمت و آن جلالت الهی و ملکوتی و جبروتی است ولی خب، اینها همه، هرکدام یک نشانه است. «وَ الثّانیَة: حُبُّهُ لِلفُقَراء وَ اختیارُه اِیّاهُم عَلی أَهلِ الثّروةِ وَ العَدد»، [دوّم😏 فقرا را دوست میداشت. بعضی‌ها از طبقه‌ی مستضعف جامعه اصلاً بدشان می‌آید؛ حاضر نیستند طرف آنها بروند، نگاه بکنند به آنها! خودشان را برتر از آنها میدانند؛ او نه؛ فقرا را دوست میداشت، آنها را بر اهل ثروت ترجیح میداد. اگر فرض بفرمایید در یک جایی امر دایر بود بین یک سرمایه‌دارِ محترمِ خیلی پول‌داری یا یک فقیری، یا باید مثلاً خانه‌ی این برود یا خانه‌ی آن برود، یا باید به این سلام کند یا باید به آن سلام کند، این فقیر را بر آن غنی ترجیح میداد. اینها درس است. ما طلبه‌ها، ما جامعه‌ی روحانیّت و علمی، یکی از خصوصیّاتمان از اوّل همین بوده است که با ضعفا و طبقه‌ی ضِعاف نزدیک بوده‌ایم؛ این خیلی امتیاز بزرگی است. بله، گاهی پول‌دارها ممکن بود سراغ یک عالمی هم بیایند، او هم یک احترامی بکند امّا معاشرت روحانیّون ما، علمای ما، مراجع ما، ائمّه‌‌ی جماعت ما -علمایی که بودند با مردم- عمدتاً با مردم فقیر و زیر متوسّط بوده است؛ این خیلی چیز مهمّی است؛ این را باید نگه بداریم. حالا که علما و روحانیت، به یک موقعیّتی در عالم سیاست دست پیدا کرده‌اند، نباید آنچه را تاریخچه‌ی ما و سنّت کهن ما است از دست بدهیم. اینکه در یک شهری یک عالمی مثلاً باشد، [ولی] بین مردم معروف باشد که ایشان با تجّار و با پول‌دارها و با باغ‌دارها و مانند اینها [اُنس دارد] -مهمانی خانه‌ی این؛ مهمانی در باغ آن- امّا با فقرا نه، اُنسی ندارد؛ این چیز خوبی نیست. این هم یک خصوصیّت. «وَ الثّالِثَة: حُبُّهُ لِلعِلمِ وَ العُلَماء»، یکی هم این [سوّمی]: جناب سلمان علم را دوست میداشت، علما را دوست میداشت. این سه خصوصیّت در این بزرگوار، موجب میشود که امام صادقِ با آن جلالت و عظمت، نسبت به او گرایش پیدا کند، محبّت -یا تجلیل و تعظیم- نسبت به او بکند. «إِنَّ سَلمانَ کانَ عَبداً صالِحاً حَنیفاً مُسلِماً وَ ما کانَ مِنَ المُشرِکین»، [میفرمایند: سلمان بنده‌ی صالحِ حنیفِ مسلمان است و از مشرکین نیست. 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=38834
🔰🔰 ✅حیله گری دشمن از جمله‌ی چیزهایی که غالباً پنهان میماند از چشمها، حیله‌گری اشخاص یا جهاتی است که دارای ظاهر بزرگ و فربهی هستند؛ آدم فکر نمیکند که اینها هم حیله‌گر باشند. خب امروز آمریکا ظاهر فربهی دارد؛ قدرت مالی، قدرت اقتصادی، قدرت سیاسی، قدرت نظامی، قدرت امنیّتی، و غفلت میشود از اینکه همین دستگاه صاحب قدرت، اهل موذی‌گری‌های آدمهای ضعیف هم باشد، ولی هست؛ اهل حیله‌گری است، اهل خدعه است، اهل خنجر از پشت زدن است؛ این‌جوری است. ما نباید این‌جور تصوّر بکنیم که حالا اینها چون مثلاً بمب اتم دارند یا وسایل نظامی قدرتمندی دارند، بنابراین احتیاجی ندارند به اینکه دست به حیله و خدعه بزنند؛ نه، اتّفاقاً احتیاجشان هم زیاد است و عمل هم میکنند و واقعاً خدعه‌گری میکنند؛ این ما را نگران میکند. باید مراقب شگردهای دشمن باشیم. ( ۱۳۹۳/۱۲/۲۱ بیانات در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى) ✅تنها راه حل آنوقتى که شما قوى باشید، آنوقتى که شما آماده باشید، آنوقتى که شما دشمن را و ترفندهاى دشمن را بشناسید، دشمن بناچار از دشمنى دست خواهد کشید( ۱۳۹۳/۱۰/۱۷بیانات در دیدار مردم قم )
درس (7) به نام خداوند جان و خرد. ✅انحراف در معنای عبادت و بندگی: حال چه چيز سبب شد معناي عبادت اسلامي با آن گستردگي اش، در ذهن مسلمانان جاي خود را به معناي محدود و ناكارآمد عرفي بدهد، قابل بررسی است. اگر نگاهي، هرچند اجمالي، به تاريخ تفكر در جهان اسلام بيفكنيم، در مي يابيم كه علت اين امر به دوران انحطاط فكري مسلمانان باز مي گردد. در پي اين سقوط، بسياري از مفاهيم اصيل و بلند اسلامي از ذهن مردم زدوده شد و جاي آن را مفاهيم خشك و محدود و نيز مفاهيم فرهنگ هاي ديگري مانند غرب پر كرد كه با فرهنگ اصيل اسلامي سر ناسازگاري داشت. استعمارگران و همدستان شان همه كوشش خود را به كار بردند تا مفاهيم اصيل ديني را تحريف كنند و به انواع زوايد بيالايند.اينان دركشورهاي تحت سلطه خود برنامه هاي تربيتي مسموم و غلط را پياده كردند و از طريق رسانه هاي گروهي در القاي مفاهيم دست خورده و تحريف شده بسيار كوشيدند. دشمنان پي برده بودند كه مي توان با سوء استفاده از ويژگي معناي عرفي عبادت تا حدي مسلمانان را ازمبارزه با خود منصرف كنند، لذا آنها همواره در گوش مسلمانان زمزمه مي كردند: اگر اسلام شما را به عبادت خداوند فرا خوانده، پس وظيفه اي جز اين نداريد كه در سايه آزادي كه ما برايتان به ارمغان آورده ايم، با خيالي آسوده روزه بگيريد، حج برويد، نماز بخوانيد، قرآن تلاوت كنيد. شما را چه شده است كه رابطه آرام و بي درد سر خود با خداوند را رها كرده ايد و با وارد كردن دينتان به سیاست، كسب و كار، زندگي روزمره و رويارويي با ما، آن را از حيات و حركت انداخته ايد، اين وضع شما را به آنچه خداوند مي خواهد (بندگی) نمي رساند و از هدف بلندي كه دين اسلام ترسيم كرده، باز مي دارد! اين تنها نمونه اي از توطئه استعمارگران است. در حالی که، در فرهنگ ديني ما، عبادت به معناي نماز و روزه و ... همراه با عبادات اجتماعی همچون جنگ و جهاد و حکومت و سیاست و مدیریت و كوشش براي در انداختن طرحي نو در همه شؤون زندگي، مطرح است. از خصوصيات دين مقدس اسلام اين است كه در هر حال و هر شغل و هر مكانى مى توان در عين اشتغال به كار و تلاش، غرق در عبادت بود و به آن كار انگيزه الهى و خدايى بخشيد. حديث شريف: انما الاعمال بالنيات (بحارالانوار، ج 70، ص 212) يادآورى مي كند چيزى كه مهم است به خداوند توجه داشتن و با ياد او و عشق و محبت او در زندگى گام برداشتن است. كشاورزى كه با چنين نيتى در مزرعه از سر و رويش عرق جارى است و كارگرى كه براى تأمين نيازمندى زندگى خود و خانواده اش كارهاى سختى را انجام مى دهد مى تواند با همين نيت كه به اعمال و فعاليت هاى او رنگ خدايى مى دهد، خود را به مبدأ قدرت و عظمت ورحمت متصل نمايد و خود را در حال عبادت ببيند. دانشجويى كه هدف اش از درس خواندن، به دست آوردن تخصص و رفع مشكلات مملكت و قطع وابستگى به بيگانگان و خدمت به مردم و خلق خدا است، كارش مورد رضايت خداوند است و عبادت محسوب مى گردد، چون هدف از عبادت، نزديكى و قرب انسان با خداوند متعال و ايجاد ارتباط با او است كه با چنين نيتى مى توان هر عملى را به عبادت تبديل كرد. 📝مولف: سید مصطفی علم خواه، مدیر گروه اخلاق اداره مشاوره نهاد رهبری.
#گفتگوی_نوین_پژوهشی (نشست80) 🔴گزارش کامل جلسه گفتگوی نوین پژوهشی 🔷 موضوع: «خوانشی نوین از درس انقلاب اسلامی با تأکید بر درست آوردهای انقلاب» 🔷 ارائه کننده: جناب آقای دکتر داود فیض افرا متن گزارش(پیوست)🔰🔰 #پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
1_42137436.pdf
354.8K
🔴گزارش کامل جلسه گفتگوی نوین پژوهشی 🔴 موضوع: «خوانشی نوین از درس انقلاب اسلامی با تأکید بر درست آوردهای انقلاب» 🔴 ارائه کننده: جناب آقای دکتر داود فیض افرا
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای 📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 1⃣2⃣ ◀️ تهديد زدايي از امنيت ملي/ بخش هفتم ▶️ 🔸در ادامه، دو طرف توافق کرديم که در متن بيانيه به نظر البرادعي و آژانس اشاره شود، اما مجدداً در انتخاب عبارات اختلاف نظرهايي به وجود آمد. وقتي من توضيح دادم که البرادعي به ما گفته، تنها تعليق گازدهي کافي است، باور اين مطلب براي آنها کمي سخت بود. به همين دليل قرار شد بگوييم تعليق بر مبناي تعريف آژانس؛ بنابراين، در اين مسئله پيچيده و بحث انگيز تا حدودي به توافق دست يافتيم. مسئله بعدي درباره تعليق، موضوع داوطلبانه بودن آن بود که درباره اين واژه بحث هاي زيادي صورت گرفت و در نهايت، واژه داوطلبانه را به تعليق اضافه کرديم. 🔸در پايان گفتم شما امروز متعهد مي شويد که پرونده در آژانس حل و فصل نهايي شود، ولي اگر روزي آمريکا به صورت يک جانبه اين پرونده را به شوراي امنيت ببرد، شما چه خواهيد کرد؟ جک استراو وزير امور خارجه انگليس، گفت ما عضو دائم شوراي امنيت هستيم و در آن صورت از حق وتو استفاده مي کنيم. دوويلپن وزير امور خارجه فرانسه نيز بلافاصله گفت ما هم از وتو استفاده خواهيم کرد. من به دليل اين قول، احساس کردم وزراي امور خارجه انگليس و فرانسه حداکثر جسارت ممکن را نسبت به آمريکا ابراز داشته اند که بيش از انتظار من و تا حدي دلگرم کننده بود و ديدم به يکي از اهداف مذاکراتي خود – بيش از حدي که قبلاً فکر مي کردم – دست يافته ام. در مجموع، بيانيه تهران تأمين کننده مصوبات سران نظام بود. علاوه بر اين، اگر توافقي حاصل نمي شد و جلسه به شکست منجر مي شد، سرنوشت قطعنامه بعدي آژانس بسيار نامطلوب بود و بي ترديد در آن شرايط، کشور دچار بحران مي شد و حتي در نهايت احتمال برخورد نظامي نيز بعيد نبود؛ چه اينکه در آن مقطع، آمريکا مرتب تکرار مي کرد که همه گزينه ها روي ميز است. 🔸نکتة حائز اهميت، همان مسئله استفاده از حق وتو بود که دو وزير به صراحت گفتند که اگر آمريکا پرونده را به شوراي امنيت ببرد، ما در برابر آن از حق وتو استفاده مي کنيم. البته ما به اين واقعيت توجه داشتيم که عملاً استفاده از حق وتو عليه آمريکا در شوراي امنيت از طرف انگليس و فرانسه بسيار بعيد است، ولي اين بيان وزراي امور خارجه انگليس و فرانسه در مذاکرات که اگر آمريکا بخواهد پرونده هسته اي ايران را به شوراي امنيت ببرد، از حق وتو استفاده خواهند کرد، براي ما آن قدر معنا داشت که بدانيم آنها همه سعي خود را خواهند کرد که موضوع هسته اي ايران به شوراي امنيت کشانده نشود. 🔸لازم بود مذاکرات تهران به نوعي با موفقيت تمام شود، چون اگر شکست مي خورد، جمع کردن مسئله و سامان دهي آن مشکل بود و زمان کافي هم در اختيار نداشتيم. به علاوه، اگر به توافق نمي رسيديم، اتفاق خوبي نبود و فشار روي ما زيادتر مي شد. بر اين اساس، لازم بود در همين مذاکرات تا حد امکان به توافق برسيم. 📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
📌آقای سفیر 📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 2⃣2⃣ 🔺بخش پایانی ◀️ پرونده هسته ای/ بخش پنجم ▶️ 🔸خانم رایس یک ماه پس از وزارتش در همان مصاحبة معروف با رویترز، شکست سیاست خارجی آمریکا را اعلام کرد. در واقع ایرانی ها موفق شدند به دنیا و حتی به دوستان آمریکا بگویند که گناه به گردن آمریکاست، نه ایران. این پذیرش، یک شکست دیپلماتیک برای آمریکا بود. برای جبران این شکست آمریکایی ها بلافاصله همکاری با جامعة بین المللی را شروع کردند، اما ما هم تقریباً هم زمان، با انتخاب آقای احمدی نژاد، با جامعة جهانی از درِ ستیز درآمدیم.(ص 265) 🔸بنده معتقدم اگر سیاست ما آن سیاستی نبود که انتخاب کردیم، احتمال این که به ایران حمله شود وجود داشت. (ص 265) 🔸از زمان انتخاب آقای احمدی نژاد، بنده هیچ مسئولیتی در پرونده هسته ای نداشتم و فقط از آن زمان به بعد قطعنامه دریافت می کنیم. (ص 266) 🔸ورود ایران به شورای امنیت با بحث هسته ای نبود، بلکه با بحث هلوکاست و نابودی اسرائیل بود. شورای امنیت دو بیانیه پشت سر هم علیه ایران صادر کرد و پس از آن وارد بحث هسته ای شد.(ص 272) 🔸تحریم ها در کوتاه مدت موفق نیستند، اما در درازمدت منشأ اثرند.(ص 314) تحریم ها اثر اقتصادی دارند و فشار ایجاد می کنند. اما چون هدف از تحریم تغییر سیاست یا تغییر رژیم و نه ایجاد فشار اقتصادی است، می گویند که تحریم ها ناموفق بوده است. ما اشتباهاً می گوییم که تحریم ها فشار ایجاد نمی کنند. در حالی که این فشارها در همه جا به صورت آشکار اتفاق می افتد. (ص 314) تحریم باعث بالا رفتن هزینة دولت های هدف می شود.(ص 314) به نظر بنده هدف اصلی تحریم ها این است که به صورت فزاینده و فرسایشی اعتبار و مشروعیت کشور هدف را در جامعة بین المللی از بین ببرند و به تدریج به یک عنصر نامطلوب تبدیل کنند؛ عنصری که ارتباط با آن هزینه دارد.(ص 314) بنابراین بنده بعید می دانم که این تحریم ها در دراز مدت تأثیری نداشته باشند. (ص 315) 📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
📌یادداشتهای عَلَم 📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 3⃣2⃣ ◀️یادداشت های سال 1346▶️ 🔸 چهارشنبه 46/8/24 نامه مفصلي براي [ليندون] جانسون، رئيس جمهور آمريکا، ديکته فرمودند... براي خريد اسلحه که در ظرف پنج سال آينده هفتصد ميليون دلار خواهد بود، به ما اعتبار بدهيد. اگر ندهيد، ناچاريم با وضع خاورميانه از جاي ديگر اعتبار بگيريم. 🔸یکشنبه 46/8/28 پنجشنبه در رکاب مبارک گردش رفتيم. بعد براي سه روز به شمال براي استراحت رفتم. چون دو روزه تعطيل بي کار بودند، با اکراه اجازه فرمودند بروم. ولي خودم بسيار خسته شده بودم، ناچار بودم بروم. دو روز شکار رفتم، چند قرقاول خروس عالي شکار کرده بودم که امروز عصر پس از مراجعت خودم شرفياب شده، تقديم کردم. اظهار مرحمت فرمودند. 🔸شنبه 46/9/4 مرا کنار کشيدند فرمودند، به اردشير [زاهدي] وزير خارجه ابلاغ کن اين چه نوع رفتاري ست که با سفرا داري؟ مگر اينها نوکر تو هستند؟ بايد خيلي سعي و دقت بکني. اينها نماينده من هستند. تو هيچ حق مداخله نامشروع در کار آنها نداري. 🔸پنجشنبه 46/9/6 در هليکوپتر در رکاب شاهنشاه به کاخ نياوران رفتيم، مذاکرات ديشب را عرض کردم. خلاصه اش اين است که سفير آمريکا نمي داند جواب جانسون که شاهنشاه از او هشتصد ميليون دلار اعتبار جهت احتياجات نظامي در پنج سال خواسته اند، چه خواهد بود. ثانياً نمي داند اين موضوع که اعتبارات آمريکا براي مدت کم از 3 تا 5 سال است با ربح صدي 6 که نسبت به سه و نيم درصد گذشته خيلي بالاست خواهد بود يا نه. ثالثاً اين که تصور مي کند هشتصد ميليون دلار خريد اسلحه براي ايران زياد است و مي گويد [اورل] هريمن که به پاکستان رفته بود، ايوب خان فقط دويست تانک خواسته است. شما دو هزار تانک [براي] چه مي خواهيد. اينها را عرض کردم. فرمودند: اولاً بايد هر چه زودتر جواب مرا بدهيد که بدانم چه مي کنم. اگر نداديد از جاي ديگر خواهم گرفت. ثانياً چه طور به ترکيه دو هزار تاک مجاني مي دهيد، من که مي خواهم بخرم به من نمي دهيد. ثالثاً ايوب از از چين تانک گرفته، به انگليس هم سفارش داده، بقيه را که دويست تاست از شما بخواهد. راجع به مصر و عراق که روس ها چه مي دهند، خودتان از من بهتر مطلع هستيد. فرمودند، او را همين امروز دوباره بخواه و صحبت کن و بگو البته من ترجيح مي دهم از شما جنس بخرم، ولي اگر نداديد از جاي ديگر خواهم خريد. مثلاً مي خواهم کارخانه موتورسازي از انگليس بياورم و تانک را همين جا بسازم. 🔸سه شنبه 46/9/7 ضمن مهماني علياحضرت فرمودند: گرچه اين جا به ما خوش مي گذرد، ولي هيچ جا کيفيت ايوان باغ ارم در شيراز را ندارد. عرض کردم، حالا که دو اتاق بسيار شيک و عالي براي شما در آن جا مي سازم که ان شاء الله در آتيه بيشتر خوش بگذرد. شاهنشاه فرمودند: تو که عوض خواهي شد و ديگر رئيس دانشگاه نخواهي بود. عرض کردم: مي دانم، ولي در هر صورت منزل براي اعليحضرت همايوني ست و مي ماند، من که اهميت ندارم. ... اواخر ايامي که حسب الامر شاهنشاه نخست وزير بودم، بعد از همه جنگ ها که با آخوند و مرتجع و توده [اي] و چپي کرده بوديم، در نهايت موفقيت بوديم و برنامه هاي انقلابي شاهنشاه با نهايت قدرت به نتيجه رسيده بود. همه مردم هم بعد از کابينه [علي] اميني که عملاً همه کارها را به حال رکود انداخته بود و همه شناخته بودند که نوکر آمريکايي هاست، از جريان کارها راضي بودند. خزانه هم معمور بود. هيچ کس خيال نمي کرد دولت رفتني باشد مگر خودم، و همين طور هم بود. يک شب که در نهايت خوشحالي هيئت دولت داشتيم، من احضار شدم براي شام و بعد تکليف به استعفا فرمودند که فوري اطاعت شد و خيلي طرف توجه قرار گرفت. خود شاهنشاه هم تصور نمي فرمودند به اين آساني مطلب را هضم کنم، ولي من منتظر بودم و دليلش را هم خودم مي دانستم زيرا الملک عقيم. به هر صورت بعد از من [حسنعلي] منصور آمد و آنقدر ثقيل الهضم براي مردم بود که کشته شد، يعني او را ترور کردند. اين مسائل را در خاطرات ديگرم تجزيه و تحليل خواهم کرد، يعني در خاطرات نخست وزيري و قبل از آن. اما اين مطلب را مي نويسم، نه براي اين که ناراضي هستم. شاه را دوست مي دارم و او را تا حد پرستش دوست دارم، وجودش براي کشور مغتنم است. بالاخره واقعاً در اين مقام يکه است. اينها که مي نويسم درس تاريخ است و غير قابل اجتناب، زيرا جبر قدرت و تاريخ است. 📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
ec0.gif
98.1K
✅امکان جدید در سامانه آموزش مجازی استادان معارف ◀️مشاهده نمره تک تک دانشجویانتان با وارد کردن کد ملی دانشجو #میزمعارف @mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چرا رهبری در تمامی مسائل و مشکلات کشور دخالت نمی کند؟ پاسخ رهبری #میزمعارف @Mizemaaref
موضوع : 🔅 فرزندانی که برای والدین، عمل صالحند🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین 📝متن و شرح : عَن جابر بن یزید الجُعفی عَن ابی جعفرٍ محمدبن‌علیٍ الباقر علیه‌السلام قال مَن قَدَّمَ اَولَاداً یَحتَسِبُهُم عِندَالله حَجَبُوهُ مِنَ النَّارِ بِإِذنِ الله عَزَّوَجَل هر کس فرزندانی را تربیت کند که آنها را برای خدا به حساب بیاورد، این فرزندان، به اذن خداوند، او را از عذاب آتش مانع می‌شوند مَن قَدَّمَ اَولَاداً یَحتَسِبُهُم عِندَالله (۱) «یَحتَسِبُهُم عِندَالله» یعنی جوری این فرزندان را، این اولاد را بار بیاورد که بتواند آنها را به حساب خدا بگذارد. طبعاً فرزندی را انسان میتواند به حساب خدا بگذارد که او تربیت الهی پیدا کرده باشد؛ متدیّن باشد؛ اهل فسق و فجور و تضییع اوقات و اینها نباشد. این [فرزند] را انسان میتواند به حساب خدا بگذارد و الّا اگر یک فرزندی بود که انسان یا او را بد تربیت کرد -کمااینکه بعضیها فرزندان خودشان را بد تربیت میکنند؛ از اوّل این بچّه را اهل دنیا و اهل اشرافیگری و اهل شهوات و اینها بار می‌آورند. در محیط خانواده، پدر و مادر، مشیشان برای فرزند یک سرمشق است. اگر این سرمشق، سرمشق بدی باشد، بچّه بد بار می‌آید. فرض کنید پدر و مادر متقلّب [باشند]، دروغگو [باشند]، به همدیگر رحم نمیکنند، به همدیگر خیانت میکنند؛ اینها را هم بچّه میبیند جلوی چشمش؛ [پدر و مادر] به مسائل دینی اهمّیّت نمیدهند؛ به فرائض، به نماز، به روزه. بچّه [هم] همین‌جور بار می‌آید. این تربیت بد است- [یا] گاهی هست که انسان تربیت بد هم نمیکند بچّه را، لکن رها میکند، رها میکند؛ خیلی از ماها گرفتار این معنا هستیم؛ نه اینکه بچّه را بد تربیت کنیم، نه، اما رهایش میکنیم؛ احساس مسئولیّتی کَأنّه نسبت به او نداریم. گاهی اوقات برای درس خواندن و مشق نوشتنش صرف وقت میکنیم اما برای نماز خواندنش، برای آشنا شدنش با قرآن، با مسائل دینی، نه، هیچ انسان وقتی نمیگذارد. این رها کردن بچّه است. اینها را نمیشود انسان به حساب خدا بگذارد؛ یعنی بگوید خدایا این بچّه را من تربیت کردم برای تو، در حساب تو؛ نمیشود. آن فرزندی را میشود انسان به حساب خدا بگذارد که او را رها نکند و تربیت خوب هم بکند. البتّه توجّه داشته باشید و توجّه دارید که تربیت فرزندان این‌جور نیست که انسان هر یک‌یک بچّه‌ها را بخواهد [که] مثل یک شاگرد معیّنی جلو [بیایند]، دعوتشان کند، بهشان حرف بزند [و] تربیتشان کند؛ نه. بعضیها میگویند که شما میگویید فرزند زیاد [داشته باشید]، خب اگر [فرزندان] زیاد شدند در خانه، تربیتشان نمیتوانیم بکنیم؛ این حرف غلط است. تربیت فرزندان، تربیت تک‌تک فرزندان نیست، تربیت محیط خانواده است. محیط خانواده که خوب بود، چه بچّه یکی باشد چه پنج تا باشد، فرقی نمیکند، خوب تربیت میشوند. به‌طور طبیعی، به‌طور غالب خوب تربیت میشوند. پس بنابراین «یَحتَسِبُهُم عِندَالله» که در این حدیث شریف هست، معنایش این است که بچّه را جوری تربیت کند که بتواند او را پای خدا حساب کند. حالا، اگر «مَن قَدَّمَ اَولَاداً یَحتَسِبُهُم عِندَالله»، اگر [انسان] تقدیم کند اولادی را -تقدیم کند یعنی بار بیاورد، پرورش بدهد، ارائه بدهد فرزندانی را- که بتواند آنها را پای خدا حساب بکند، حَجَبُوهُ مِنَ النَّارِ بِإِذنِ الله عَزَّوَجَل این فرزندان، او را از آتش الهی، از عذاب الهی دور نگه میدارند، مانع میشوند. این یکی از این چیزهای مهم است. خدای متعال به ما میگوید که عمل صالح کنید تا پیش خدای متعال مأجور باشید، از عذاب الهی مأمون باشید؛ اما به این اکتفا نمیکند؛ میفرماید اگر چنانچه نسل بعد از خودتان را هم تربیت کردید، این هم یک حسنه‌ای است، یک عمل صالحی است که میتواند شما را حاجب از آتش باشد. ۱) الامالی شیخ صدوق، صفحه‌ی ۶۳۴ 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=35267
🔰🔰 ✅مراقب حرف هایمان باشیم آنچه که امروز لازم است، این است که همه این وظیفه را بشناسند، بدانند که ما کجا هستیم. یک عده‌ای غفلت میکنند، نمیفهمند که ما این همه حرکت کرده‌ایم، پیش آمده‌ایم؛ نمیفهمند که ما هنوز راه طولانی‌ای در پیش داریم؛ نمیفهمند که ما دشمن داریم، دشمن از تنبلی ما، از غفلت ما، از اختلاف ما، سوء استفاده میکند. مخاطب بیشتر این حرف شخصیتهای مطرح جامعه - سیاسی و فرهنگی و غیره - هستند که باید مراقب حرف زدنهای خودشان، مراقب نوشتنهای خودشان، مراقب موضع‌گیریهای خودشان باشند. اتحاد و اتفاقی که رمز همه‌ی پیشرفتها و پیروزیهاست، امروز بیشتر از همه برای این کشور لازم است.(۱۳۸۷/۰۴/۰۴بیانات در دیدار مداحان اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)) ✅نتیجه عقب نشینی مسئولان در هر برهه‌ای که ما در مقابل جبهه‌ی دشمن انعطاف نشان دادیم و با توجیه‌هائی عقب‌نشینی کردیم - مثلاً یک وقت گفتیم بگذارید بهانه را از دست دشمن بگیریم، یک وقت گفتیم بگذارید سوءظن دشمن را از خودمان زائل کنیم - دشمن مواضع گستاخانه‌تری علیه ما گرفته. در آن روزی که ادبیات مسئولین ما آلوده شد به حرفها و تعبیرات تملق‌آمیز نسبت به غرب و فرهنگ غربی، در آن روز اینها ما را «محور شرارت» معرفی کردند! چه کسی؟ آن کسی که خودش مجسمه‌ی شرارت بود. عقب‌نشینی‌ها آنها را گستاخ‌تر کرد، طلبکارتر کرد.( ۱۳۹۱/۰۵/۰۳بیانات در دیدار کارگزاران نظام)
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ـ قم، تلخیص برخی از کتب شاخص و تازه های نشر جهت سهولت برای مطالعه اساتید و سروران گرامی تهیه گردیده است. 📕کتاب «الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی» 📝مولف: مهدی عباسی 📚نشر: سازمان چاپ و نشر دارالحدیث 📝تعداد صفحات: 267 صفحه 📝تعدا د صفحات تلخیص: 100 صفحه 🖥فرمت فایل پیوست: PDF (فایل ضمیمه)⤵️⤵️⤵️
1_43653704.pdf
1.18M
📕کتاب «الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی» 📝مولف: مهدی عباسی 📝تعدا د صفحات تلخیص: 100 صفحه 🖥فرمت فایل: PDF
1_42718382.pdf
1.25M
🔴 معرفی و دانلود کتاب ♦️کتاب آینده در قلمرو اسلام تالیف سید قطب 🔹با ترجمه‌ی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نقش بر آب ✍حضرت آیت‌الله خامنه‌ای :«نقشه‌های آمریکا در مورد ملّت ایران لو رفته؛ نقشه‌ای که بتوانند آن را عمل بکنند و ضربه وارد کنند دیگر ندارند، هر کاری که میتوانستند کرده‌اند، نقشه‌های آینده‌شان هم لو رفته است.» #میزمعارف @mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نتیجه محاسبات آمریکا ✅خود آمریکاییها، به قدرت تحلیلشان می بالند..! میزمعارف @mizemaaref
📌معرفی درس مجازی 📕عنوان درس مجازی: تکنیک های مدیریت زمان در زندگی 📚مدرس: دکتر رامبد باران دوست 🔰تعداد جلسات آموزشی: 4 جلسه ⏰زمان درس: 80 دقیقه لینک درس: http://ec.nahad.ir/index.php/course/View/Uj9VMQQy
موضوع : 🔅ویژگی‌های نزدیک‌ترین افراد به پیامبر در روز قیامت🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین 📝متن و شرح : عن جعفر ‌بن ‌محمّد علیهما ‌السّلام عن ابیه عن جدّه علیهم ‌السّلام قال قالَ رَسولُ‌ اللّهِ صَلَّی‌ اللّهُ ‌عَلَیهِ وَ ‌آلِهِ: اَقرَبُکُم غَداً مِنّی فِی المَوقِفِ اَصدَقُکُم‌ لِلحَدِیثِ وَ آداکُم لِلاَمانَةِ وَ اَوفاکُم بِالعَهدِ وَ اَحسَنُکُم خُلُقاً وَ اَقرَبُکُم مِنَ النّاسِ. (۱) اَقرَبُکُم غَداً مِنّی فِی المَوقِفِ اَصدَقُکُم‌ لِلحَدِیث در موقف قیامت همه‌ی سختی‌ها و وحشتها و ترسها و اهوال گوناگون برای انسان وجود دارد، و فرقی هم نیست بین مؤمن و غیر مؤمن: یَومَ یَفِرُّ المَرءُ مِن اَخیـهِ * وَ اُمِّه؛ وَاَبیهِ * وَ صاحِبَتِه؛ وَ بَنیهِ ‌‌* لِکُلِّ امرِئٍ مِنهُم یَومَئِذٍ شَأنٌ یُغنیه؛(۲) یک چنین روزی است روز قیامت، که در آیات کریمه‌ی قرآن، بخصوص در سوره‌های اواخر قرآن خیلی زیاد به احوال و اهوال(۳) در قیامت پرداخته شده. خب در یک چنین معرکه‌ی سختی که اهمّیّت و سختی آن موقف اصلاً برای ما قابل تصوّر نیست، انسان دنبال یک مرجع امنی میگردد؛ یک جایی که به آن پناه ببرد، به آن تکیه کند، در زیر سایه‌ی آن باشد. آن کسی و آن جایگاهی که از همه‌ی اشخاص و جایگاه‌ها در قیامت امنیّت بیشتری به انسان میدهد، جایگاه پیغمبر اکرم است. اگر کسی بتواند خودش را نزدیک آن بزرگوار برساند، اطمینان خاطر پیدا میکند، احساس یک امنیّتی میکند؛ مثل دنیا دیگر؛ وضع دنیا را ملاحظه کنید: اگر چنانچه در جایی که سختی هست، مشکل هست، تهاجم هست، دزدی هست، رذالت هست، یک نفر انسانی که آنجا در معرض همه‌ی اینها قرار گرفته، بخواهد خودش را امنیّت بدهد، یک کسی را پیدا میکند، یک شخصیّتی را پیدا میکند که قوی باشد، مستحکم باشد و فوراً میرود نزدیک او می‌ایستد. در قیامت هر کسی بتواند نزدیک نبیّ مکرم اسلام قرار بگیرد، دیگر آنجا یک احساس امنیّتی دارد. خب، چه کسی میتواند برود آن نزدیک؟ خلایق جن و اِنس از اوّلین و آخرین که در آنجا جمعند، همه مایلند که خودشان را برسانند به این بزرگوار؛ می‌بینند مقام و مرتبه‌ی او را، می‌بینند مقامی دارد که «یَغبِطُهُ بِهِ الاَوَّلونَ‌ وَ الآخِرون‌»،(۴) آن را می‌بینند و میخواهند، [امّا] میتوانند؟ نه، همه نمیتوانند. این روایت میگوید وسیله‌ای که شما بتوانید با آن، خودتان را نزدیک پیغمبر بکنید، چیست؛ آن را دارند به ما یاد میدهند. اینجا دار عمل است، آنجا دار نتیجه است. اینجا یک کارهایی را به ما یاد داده‌اند، گفته‌اند این کارها را انجام بدهید که اگر این کارها را اینجا در این دوره‌ی کوتاه -کوتاه است دیگر، این دنیا یک لحظه‌ی از عمر ابدی است، یک لحظه است؛ نود سال، صد سال اگر کسی عمر کند، یک لحظه است در مقابل آن عمر ابدی عالم آخرت- انجام دادیم، اگر در این یک لحظه انسان این چیزها را رعایت بکند، در آن موقف دشوار به دردش میخورد. حالا اینها چیست؟ چند مورد را ذکر کرده‌اند. خود حضرت فرمودند: اَقرَبُکُم غَداً مِنّی، [نزدیک‌ترین شما به من]، فِی المَوقِف -یعنی در قیامت- اوّل این [فرد] است: اَصدَقُکُم‌ لِلحَدیث؛ آن کسی که راستگوتر است، در حرف زدن راستگو است، آنچه میگوید از روی صدق بیان میکند؛ دروغ و تهمت و شایعه و حرف ضعیف و قول بغیر علم و مانند اینها در آن نیست. «صدق» یعنی انطباق با واقع، آنچه را واقع است -که او میداند واقع است- بیان میکند؛ اَصدَقُکُم‌ لِلحَدیث. وَ آداکُم لِلاَمانَة آن کسی که بیشتر از همه اداء امانت میکند؛ که مکرّر عرض کرده‌ایم که امانت فقط این نیست که حالا یک پولی شما دست بنده بسپرید، بنده آن را به شما برگردانم؛ این یکی از انواع امانت است. همه‌ی آن چیزهایی که مردم به ما می‌سپرند، امانتهای مردم است؛ مقام را به ما می‌سپرند، امنیّت را به ما می‌سپرند، دینشان را به ما می‌سپرند، حفظ نوامیسشان را به ما می‌سپرند؛ همه‌ی این چیزها امانتهای مردم دست ما است. ما حکومتیم دیگر؛ هر کسی هر جا هست؛ یکی مثل بنده در یک جایگاهی قرار دارد، یکی در جایگاه دیگری قرار دارد، یکی قاضی است، یکی مسئول تعلیم و تربیت است، یکی امام جماعت است؛‌ همه‌ی اینها امانتهایی است که دست ما سپرده است؛ اداء امانت. هر کدام بهتر اداء امانت کردید، آنجا جایتان به حضرت نزدیک‌تر است و امنیّتتان بیشتر است.⤵️⤵️