eitaa logo
ديانت و عقلانيت
2.7هزار دنبال‌کننده
444 عکس
482 ویدیو
58 فایل
کانال رسمی حجت الاسلام دکتر محمد جعفري؛ دانشيار و مدیر گروه کلام موسسه امام خميني ره ویراستی : https://virasty.com/MJafari_ir تلگرام : https://t.me/mjafari_ir توییتر: https://twitter.com/mjafari125 آپارات: http://www.aparat.com/religion_rationality
مشاهده در ایتا
دانلود
file0088.mp3
12.36M
🖋 باز نشر 🔹پاسخ به شبهات مربوط به برنامه زندگی پس از زندگی 🔹تجربیات نزدیک به مرگ تا چه حد می تواند مورد تایید دین باشد؟ 🎧 حجت الاسلام و المسلمين دکتر جعفري 🆔@mjafari_ir
☑️ «فصل بـرکت» ✔️ معنویت و اخلاق پژوهی 🔸سلسله نشست‌های اندیشه‌ورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان 1️⃣ واکاوی بسط تجربه مدرن از دین از سلوک دینی تا NDE ( تجربیات نزدیک به مرگ) و نقد رسانه ملی در بسط تجربه مدرن از دین با حضور دکتر مجتبی رستمی‌کیا، پژوهشگر فلسفه زبان ساعت ۱۵ 2️⃣ روزه در برابر معنویت سکولار نقش روزه در شریعت و معنویت دینی و نسبت آن با اخلاق و معنویت سکولار، دکتر محمد جعفری، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ساعت ۱۵:۳۰ 3️⃣ اخلاقِ سیر و سلوک مفهوم اخلاق در اوصاف الاشراف خواجه نصیر طوسی، دکتر سیدمهدی موسوی، استاد حوزه و دانشگاه ساعت: ۱۶ 4️⃣ اخلاق عملی در ادعیه مأثور روایتی از بررسی گزاره‌هایی از اخلاق عملی در مبانی دینی و دعاهای مأثور، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی ربانی، رئیس انجمن مهدویت حوزه ساعت: ۱۶:۳۰ دبیر نشست: محمدجواد رحمانی، پژوهشگر علوم قرآن و حدیث ⏰ یک شنبه ۲۷ اسفند ۶ رمضان ساعت ۱۵ 💠 اتاق نشست: لینک ورود به نشست 🔻جهت ثبت‌نام به آی‌دی @madrese_fekrat پیام بدهید. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت 🆔@meshkatnoor
چند نکته فقهی در حاشیه بحث نهی از منکر درمانگاه قم 🖋 محمد تقی نصر اللهی ▫️پیرامون بحث‌های مرتبط با ماجرای نهی از منکر درمانگاه قم و ناظر به مواضع مخدوش برخی حوزویان، نکاتی فقهی قابل ذکر است: ۱. احتمال تاثیر صرفا به «تاثیر نهی خود شخص» نیست بلکه گاهی ناهی منکر می داند که اگر به فرض مثال پدر شخص گناهکار او را نهی کند او قبول می کند. در اینجا چه بسا واجب باشد از پدر شخص چنین درخواستی کند(مرحوم امام در تحریر الوسیله اصل این نکته را بیان می‌کنند ج1ص479 مسئله9 ) . در بحث مورد نظر اگر ناهی از منکر در نهی خود احتمال تاثیر ندهد یا احتمال مفسده باشد می تواند یا چه بسا واجب است که از نهاد حکومتی بخواهد که آنها شخص گناهکار را نهی کنند. و این مطلب از واضحات است زیرا امر و نهی به تصریح بسیاری از فقها «وادار کردن» است نه «امر و نهی لسانی» و «وادار کردن» یا به تعبیری: «الحمل علی المعروف و المنع من المنکر»(۱) صرفا با رفتار شخصی حاصل نمی شود و چه بسا نیازمند کمک دیگری یا دیگران یا نهاد حکومتی باشد. ۲. اصولا نهی از منکر منحصر به نهی از منکر در اصطلاح مرسوم نیست بلکه گاهی اعم از آن است. توضیح اینکه: برخی خیال می کنند «نهی از منکر» صرفا «بازداشتن گنهکار از گناه» است در حالیکه این یک اصطلاح است و در اصطلاح اعم «هرگونه رفتار برای اقامه دین» از جمله «مجازات گناهکار» هم امر به معروف و نهی از منکر است. که در اینجا لزوما شروط «نهی از منکر در اصطلاح اول» وارد نمی شود. به عنوان مثال در روایات زیادی داریم که گاهی جهاد را نهی از منکر نامیده اند در حالیکه در جهاد لزوما شروط «نهی از منکر در اصطلاح اول» وارد نیست. مثلا در اصطلاح اول احتمال ضرر موجب رفع وجوب است اما در جهاد گاهی شخص یقین به شهادت دارد اما وظیفه دارد در جهاد شرکت کند. لذا در شریعت مقدس «مجازات گنهکار» وارد شده است و در «اصطلاح اعم» می توان آن را نهی از منکر دانست اما اینجا مجازات مشروط به نتیجه در مورد «شخص گنهکار» نیست، بلکه مجازات گنهکار حکمی است و حکمت هایی دارد، که از جمله آن «ترک کردن گناه توسط خود شخص» است و چه بسا گاهی «ترک گناه توسط دیگران» و چه بسا «تطهیر گناهکار» یا هر چیز دیگری. در هر حال حکومت اسلامی در حکم اولیه موظف به تعزیر گناهکار است و در اینجا با فرض محقق نشدن یک «حکمت» اجرای حکم الهی تعطیل نمی شود. آری گاهی چه بسا با تشخیص ولی فقیه اجرای حکمی موقتا به علت مفاسدی تعطیل شود اما این باید با «صلاح دید ولی فقیه» و «به اندازه ضرورت» باشد نه اینکه هر شخصی حتی «مجتهد» احساس وظیفه کند و علیه اجرای حکم اولیه شرع شانتاژ ایجاد کند. ۳. اما شبهه «ایذاء گنهکار» از آن دست مطالب عجیب است زیرا فقها تصریح فرموده اند که غالبا «نهی از منکر» همراه با «ایذاء» است زیرا نفس «نهی لسانی گنهکار از کار مورد علاقه» یا «ترش کردن چهره» یا حتی «قطع ارتباط با او» تا برسد به «مرتبه سوم» و «جلوگیری یدی و فیزیکی» از گناه» غالبا موجب «ایذاء» می شود اما اگر بنا باشد این «ناخوش شدن گنهکار» باعث ترک «نهی از منکر» شود این نهایتا به تعطیلی «نهی از منکر» می انجامد. به بیان روشن تر ادله حرمت ایذاء مومن با ادله وجوب نهی از منکر تخصیص می خورد. (۲) لذا گمان نمی کنم هیچ فقیهی «نهی از منکر» را مشروط به «ناراحت نشدن گنهکار» دانسته باشد. آری ممکن است برخی کسانی که تصمیم دارند به گمان خویش «فقه» را در بستر «مبانی و اصول لیبرالی» معنا کنند دچار چنین خبطی بشوند که پاسخ آنان همان است که برخی روشنفکران گفته اند که «اگر چنین شود دیگر فقهی باقی نمی ماند.». @rozaneebefarda 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🪴🪴🪴🪴🪴🪴🪴 الهی حول حالنا به ظهور الحجه(علیه السلام)🤲🌹 بهار شوق‌انگیز بر قامت سبز وجودتان شکوفه باران باد🌷 لبتان پر خنده ، قلبتان از مهر آکنده🌷 دولتتان پاینده و نوروزتان فرخنده باد🌷 🆔@mjafari_ir
◉❲‌🌼❳◉ ، رستاخيز خاك است و عيد صيام، رستاخيز جان؛ و انسان، روح كبريايی است كه در خاك فقر دميده‌اند. با نوروز جسم جهان تازه می‌شود و با صوم، جان جهان كه انسان است... . خاك، محتاج زمستان است تا پذيرای بهار شود،‌ و جان، محتاج صوم است تا روح به اعتدال ربيع واصل شود. تا خورشيد عشق از افق جان طلوع كند، و نسيم لطف بوزد و درخت دل به شكوفه بنشيند و اين، بهارِ درون است. 📚رستاخیز جان 🆔@mjafari_ir
ديانت و عقلانيت
⭕️ درس گفتار مباحث مقدماتی « الحاد معاصر» 🗓جلسه چهارم
سلام و ارادت. علاقه مندان بحث الحاد معاصر نسبت به ادامه دوره الحاد معاصر جویا هستند. به استحضار می رساند که دوره الحاد، مربوط به مرکز آموزشهای کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی است که بر اساس مصوبه ستاد مقابله با الحاد حوزه، این دوره را به صورت مجازی برگزار کرده است. استاد جعفری 4 جلسه مباحث مقدماتی این دوره را ارائه نمودند. سایر مباحث این دوره از این قرار است : الحاد عمل گرا و نقد آن الحاد فلسفی در دوران معاصر خدا ناباوری در فیزیک جدید خدا ناباوری در زیست شناسی که با حضور اساتید ذیل، ارائه شده است : حجت الاسلام والمسلمین استاد حمید رضا شاکرین حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمود موسوی جناب دکتر نیما نریمانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد اصغری جناب دکتر میثم توکلی بینا دوستانی که تمایل به ادامه دوره دارند، از طریق لینک ذیل می توانند ادامه مباحث را در سایت مرکز آموزشهای کاربردی دنبال کنند. 👇👇 https://el.balagh.ir/doreh/6972 🆔@mjafari_ir
🌸🌸🌸 🌺نوروز؛ فرصتی است برای: همراهی انسان با طبیعت در شکفتن و این همراهی، همراه با دیگران است با صله ارحام و دیدار دوستان. 💐دو حدیث از امام باقر(ع) هدیه این ایام: یک) امام(ع) به مَيْسِر(بن‌عبدالعزيز نَخَعي مدائني): -«آيا با يکديگر، خلوت و ... گفت‌وگو مي‌کنيد»؟ ميسر: آری؛ امام(ع): «به خدا سوگند، دوست دارم در برخي از اين محافل با شما باشم...». (کليني، الکافي، ج2، ص187) دو) امام(ع) از خُثَيْمة (بن عبدالرحمان جعفي كوفي) که براي خداحافظي – و گویا بازگشت به کوفه- نزد حضرت آمده بود، خواست که سلام ايشان را به دوستانشان برساند و آنان را به ديدار اغنياء با فقراء و رفت‌وآمد به خانه‌هاي يکديگر همراه با احياي امر اهل‌بيت (بيان معارف ايشان) سفارش کرد. (کليني، الکافي، ج2، ص175-176) 🌼https://eitaa.com/Tashayo 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماه ضیافت الهی پر است از مستحبات زیبایی که صاحب این ماه آن‌ها را برای اعطای اجر و ثواب بهانه قرار داده است. افطاری دادن، از مستحبات مورد تاکید این ماه مبارک است. روزه داران در سراسر بلاد اسلامی به این سنت عمل می‌کنند برخی در کنار خانواده، گروهی در مساجد و حسینیه ها، بعضی هم در بازار! کسبه راسته بازار قم در هنگام اذان مغرب همانطور که به کسب و کار خود مشغول هستند این سنت را بجا می‌آورند که جلوه زیبایی به بازار می‌بخشد. مبادا این سنت‌های دیرین را از دست بدهیم. 🆔@mjafari_ir
♦️قبرهای لاکچری در قم! 🔹اگر به آرامستان بهشت معصومه قم گذرتان افتاده باشد و در قطعات خانوادگی که عمده‌ی آرام‌گاه‌های آن با سقف‌های همشکل سبز یا آبی مسقف شده‌اند قدمی بزنید، علاوه بر اشعار و القاب خاص و ویژه که شاید سابقه سرایش آن‌ها را باید در سلسله‌های شاهنشاهی جستجو کرد و به سفارش بازماندگان برای هر مرحوم نوشته و در محوطه هر آرامگاه با سازه‌های زیبا و هنری نصب شده‌اند، می‌توانید نمایشگاهی از دکوراسیون مدرن، فانتزی یا سنتی را نیز به نظاره بنشینید که زینت قبرهایی شده‌اند غافل از آنکه آرمیده آن آرامگاه در سرای برین، شاید بیشتر مستحق یک فاتحه باشد تا هزینه‌های میلیونی و میلیاردی برای فضاسازی مقبره‌اش. 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥جریانی جالب در فضای مجازی😳🤔 💥این روزها تعداد زیادی از ایرانیان که با رویای بهشت اروپا از کشور مهاجرت کرده بودند اقدام به پرده برداری از واقعیت دنیای خارج از ایران نموده اند. 💥 واقعیت تو خالی بهشتی که سالها از غرب در ذهن جوانان ما ساخته بودند، امروزه آشکارتر شده است، اما متاسفانه هنوز بسیاری در حال و هوا و آرزوی غربند!!! 🆔@mjafari_ir
آقای وزیر بنگرید از چه تصویری در نمایشگاه قرآن، رونمایی می نمایید!! نماد ملی، دینی و هویتی زنان ما چادر است و بس. مراقب باشید ناخواسته به موج تدریجی ارزش زدایی از چادر دامن نزنید. 🔻 ما را در ویراستی دنبال کنید 👇 https://virasty.com/MJafari_ir
🤲 دعای مستجاب هنگام افطار 🔹 امام کاظم علیه‌السلام فرمودند: اگر موقع افطار این عبارت را بگویی: 《 اللَّهُمَّ لَکَ صُمْتُ وَ عَلَی رِزْقِکَ أَفْطَرْتُ وَ عَلَیْکَ تَوَکَّلْتُ》 ثواب و اجر تمام کسانی که آن روز، روزه بوده‌اند را برای تو نیز می‌نویسند. 🔸 امام رضا علیه السلام فرمودند: هر روزه داری موقع افطار دعای مستجابی دارد، پس در اولین لقمه‌ بگوید: 《 بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ یَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ اغْفِرْ لِی》 📚 زاد المعاد ص ۸۶ ، اعمال ماه رمضان 🆔@mjafari_ir
عید نوروز؛ فرصتی مغتنم برای بازنگری در زیست رمضانی 🖋محمدمهدی سلامی 🔸 توجه ویژه به شب‌زنده‌داری و عبادت شبانۀ ماه ، در نگاه دینی امری پسندیده است؛ اما به نظر می‌رسد در چند دهۀ گذشته، سبک زندگی ایرانیان مسلمان، متأثر از سیاست‌گذاری‌های دوران مدرن - عمدتاً ماحصل امواج مدرنیزاسیون رضاشاهی به این سو - تناسبی با این موضوع ندارد. این در حالی است که نگاهی کوتاه به سبک زندگی ایرانیان تا همین دوران قاجار نشان می‌دهد که شب‌زنده‌داری رمضان، امری کاملاً مرسوم بوده و ایرانیان برای‌آنکه بتوانند این مراسم شبانه را در حیات اجتماعی و آیینی خود نهادینه کنند، کار روزانه را متناسب با حیات شبانه تنظیم می‌کردند. 🔸 یاکوب ادوارد پولاک، پزشک اتریشی دربار ناصرالدین‌شاه، در سفرنامۀ خود دگرگونی‌های زندگی روزمرۀ ایرانیان در ماه رمضان را این‌گونه شرح می‌دهد: «خواب و بیداری را ایرانی به فرمان خود درآورده است... در رمضان یک ماه تمام نحوۀ زندگی خود را تغییر می‌دهد. در این ماه روزها می‌خوابد درحالی‌که شب‌ها غذا می‌خورد و به کارهایش می‌رسد. پس از انقضای این ماه، باز به برنامۀ عادی روزانۀ خود بازمی‌گردد، بی‌آنکه اختلال چشمگیری در سلامتش حاصل شود.» 🔸 عبدالله مستوفی در «شرح زندگانی من» می‌نویسد: «دیگر از اوقاتی که ما خیلی مترصد رسیدن آن بودیم، ماه رمضان بود. زیرا در این ماه، در وضع زندگی عمومی و خصوصی تغییراتی حاصل می‌گشت و مقصود اصلی ما که تخفیف از ساعات مکتب باشد، [حتی] بیشتر از ماه محرم و صفر بود... در این ماه کارها تقریباً تعطیل می‌شد و مردم به عبادت مشغول بودند... اگر بنائی نیمه‌تمام بود، صاحب‌کار به عمله و بنّاها مُزد تمام می‌داد؛ ولی بیشتر از نصف روز تقاضای کار نمی‌کرد و در دهات هم کارهای سنگین زراعتی را حتی‌المقدور تعطیل می‌کردند... خلاصه اینکه ماه عبادت بود و در همه چیز، مردم از همدیگر رعایت می‌کردند.» 🔸 چنین نقل‌هایی، فاصلۀ جدی اکنون ما با سبک زندگی تراز رمضان را نشان می‌دهد. در واقع نسبت احیاء شبانه با اشتغال روزانه در میان گذشتگان، معقول‌تر از امروز بوده است. اما خوب است توجه داشته باشیم امسال که بخش قابل‌توجهی از روزهای ماه رمضان با تعطیلات مقارن شده، تحقق این زیست شبانه آسان‌تر به نظر می‌رسد. ای‌بسا سیاست‌ها و ضوابط اداری ایام نوروز بتواند قدری سهل‌تر از سال‌های قبل اتخاذ شود تا کارمندان نیز در سایۀ تعطیلات نوروز، بیش‌ازپیش بتوانند از فضیلت‌های ماه خدا بهره گیرند. 🆔@mjafari_ir
7_76.pdf
408.2K
نقد نظریه این همانی ذهن و مغز 🖋وحید سلیمانی 🖋محمد جعفری 🔸نظریه این همانی ذهن و مغز مدعی است که همه حالات روحی و ذهنی انسان، چیزی جز همان حالات و فرآیندهای مغزی او نیست. این مقاله نقدی است بر مبانی و ادله این نظریه. 🆔@mjafari_ir