#ارزیابی
#طرح_تحقیق (قسمت اول)
#تکلیف_ایستگاهی
با سلام.
تشکر
بیان مسئله بهتر می تواند تنظیم شود.
سوالات فرعی تجدید نظر شود.
ضرورت به خوبی تدوین نشده است.
موفق باشید
#فرهنگـپژوهش
ما شناسنامه داریم!
ایت الله جوادی آملی
دیدار با حوزویان استان مازندران؛ قم، 6 دیماه 1386
http://farsi.khamenei.ir/special?id=3950
همهی ما موظّفیم عالمانه و محقّقانه درس بخوانیم، به مقداری که میتوانیم. هیچ نباید نگران باشیم که چرا استعداد من این قدر است، استعداد من بالا نیست، به ما این مقدار دادند. إنَّ الغِنی وَ الفَقرَ بَعْدَ العَرضِ عَلَی اللهِ. هر کسی هر اندازه استعداد دارد، به همان اندازه مسئول است، ولی ما نباید بگوئیم از ما برنمیآید. شاید از ما برآمد. آن روزی که امینالإسلام طبرسی طلبه بود، فکر نمیکردند او مجمعالبیان بنویسد، یا صاحب مناقب، مناقب شهرآشوب بنویسد، یا مرحوم ملاصالح ساروی، شرح اصول کافی بنویسد. قدم به قدم این مناطق، زرخیز است. مهمترین کتاب را اینها نوشتند؛ همینها که طلبه بودند.
ما شناسنامه داریم. بچههای شیرخوارگاه و پرورشگاه و آنهایی که در بهزیستی زندگی میکنند، غالباً به جایی نمیرسند؛ چون نمیدانند پدران و مادرانشان کیست. اینها شناسنامه ندارند. اما بچههایی که شناسنامه و تبار دارند، غالباً به جایی میرسند. میگویند اجداد ما فلان بودند، ما چرا این راه را طی نکنیم؟ راز این که بچههای شیرخوارگاه غالباً به جائی نمیرسند، این است که احساس نمیکنند بتوانند به جایی برسند، اما ما شناسنامه داریم. این رجال علمی شناسنامهی ماست. الآن وقتی اَلمنار و امثال او از تفسیر طبری نام میبرند، میگویند طبری امامُ المفسّرین است. از ما مردان جهانی برخاستهاند، مردان خاورمیانهای و محلّی هم برخاستهاند. نمیتوانیم بگوئیم آیه محکمه یا فریضه قائمه یا سنّه عادله مال ما نیست. مادامی که باسواد نشویم، حوزه تحوّل پیدا نمیکند. سواد هم این نیست.
یک وقتی هم در نجف، هم در تهران یک کوچه به نام کوچهی صد تومانی بود، الآن هم هست. رازش این بود که یک تاجری در آن کوچه زندگی میکرد که سرمایهاش صد تومان بود. آن روز صد تومان بیشترین و مهمترین ثروت بود. روزی اگر کسی واقعاً میتوانست کفایه و مکاسب را خوب تدریس کند، جزو فضلای نامی بود، امّا الآن رائج و دارک است. این مقدار سواد، سواد نیست. این ارتباط دنیا به هم، پیدایش شبههها، القای اشکالات روزافزون کمرشکن و نفسگیر، این یک سواد خیلی عمیق میخواهد. اگر کسی واقعاً مسلّط شد که خوب رسائل و مکاسب تدریس کند، تازه اوّل درس خواندن اوست.
من وقتی وارد قم شدم و به درس مرحوم علامهی طباطبائی رفتم، چون بخش وسیع درسها را در تهران دیده بودم، پیشاپیش مطالعه میکردم و میدیدم که این درس خیلی برای من نافع نیست؛ اما وقتی وارد جلسات خصوصی علامه شدم، نفسگیر شد. در اصفهان وقتی زیر آن گنبد بزرگ مسجد امام یک صدا دادی، هفتبار جواب میشنوی. آدم وقتی از علامه یک سئوال و اشکال میکرد، میدید از هفت طرف جواب میدهد. آنجا تازه فهمیدم اوّل درس خواندن من است.
اگر کسی یک استعداد راقی در خودش حس میکند، نباید بگوید همین مقدار بس است. این تازه طلیعهی فضل است. چرا ما به اندازهی امینُالإسلام و بالاتر از او نشویم؟ این را که تقسیم نکردهاند. در امور دنیا و مادی گفتند بَس است، امّا در امور معنوی گفتند بگو زِدنی زِدنی زِدنی. این رَبِّ زِدنِی عِلماً مال همه است؛ کوثر است، مزیدش ضرر ندارد؛ تکاثر نیست که به ما بگویند قانع باش. در مسائل علمی تا میتوانیم باید بخواهیم و بگوئیم و برویم و بنویسیم و ارائه کنیم؛ راه هست. اگر کسی در خودش استعداد میبیند، خودش را هدر ندهد. این کار جایش در حوزه است. بدانیم مسئولیت خیلی مهم است و بدانیم جهان منتظر است. وقتی یک کتاب عمیق علمی در قم نوشته می شود، قبل از این که ایرانیها بفهمند، به شرق یا غرب میرود. میگوئید نه؟ تجربه کنید. آنها که ترقّی کردهاند، بیجا ترقّی نکردند. بالأخره سرزمین، سرزمین ارسطو و افلاطون است. آنها به دنبال علمند، تشنهی علمند. همین که یک مطلب علمی یک جایی منتشر شود، آنها به سراغش میآیند.
ما موظّفیم آیه محکمه، فریضه عادله و سنّه قائمه را ارائه کنیم. یعنی جهانبینی و حکمت و کلام و علوم اعتقادی یک بخش، اخلاق و مانند آن بخش دیگر، فقه و اصول هم بخش دیگر. با سوادی سطح بالا تا دیگر ما را جهان سوّم و چهارم نبینند. اگر از نظر تکنولوژی و صنایع و امثال ذلک جهان سوّم هستیم، در قرآن و عترت جهان اوّلیم. ما را در معارف و علوم باید جهان اوّل بدانند. آنها که چیزی ندارند. بسیاری از آنها واقعاً خوابند. اَلنّاسُ نِیامٌ إذا ماتُوا اِنْتَبَهُوا. ما نباید بگوئیم همان طوری که در ساخت و ساز و اتومبیلسازی و غیره جهان سوّم هستیم، در معارف و در الهیات هم جهان سوّم باشیم. باید در الهیات جهان اوّل باشیم.
https://telegram.me/mmf55/813
مرحوم مشکینی: اهتمام مرحوم سید کاظم یزدی - موقع مرگ فرزندش هم نوشتن را تعطیل نکرد!
(رحمه الله علیهما)
#فرهنگ_پژوهش
هدایت شده از آموزش پژوهش و نگارش علمی
4_288757256969782469.pdf
694.8K
هدایت شده از آموزش پژوهش و نگارش علمی
#طرح_تحقیق
چگونه یک طرح اجمالی تحقیق بنویسم؟ 👆
هدایت شده از آموزش پژوهش و نگارش علمی
بنابه درخواست یکی از سروران بازنشر شده است.
هدایت شده از آموزش پژوهش و نگارش علمی
4_288757256969782536.pdf
515.5K
هدایت شده از آموزش پژوهش و نگارش علمی
سی اشکال رائج در تدوین طرح تحقیق
#دورهـمجازی
#طرحـتحقیق
👆
Mahdi MohagheghFar:
#بسط_پیچیده
#بسط_بیان تفاوت
#مجازی
سلام استاد گرامی
اگه ممکنه متن زیر در رابطه با بسط مقایسه را چک کنید.تشکر
بسط پیچیده(بیان تفاوت)
حکم حاکم با فتوای مجتهداز چند جهت تفاوت دارد. فتوا از نظر تعریف حکمی کلی است برای عموم.در حالیکه حکم حاکم عبارت است از دستور دادن به انجام و یا ترک کاری مشخص. همچنین در فتوا، تطبیق کردن حکم شرعی به مورد آن و تشخیص موضوع در اختیار مردم است ولی در مورد صدور حکم، تطبیق آن،به نظر حاکم است و مخاطبین دخالتی ندارند. به علاوه فتوا فقط برای مقلدین آن مجتهد لازم الاجراست و حجت شرعی به حساب می آید اما حکم حاکم اختصاص به مقلد ندارد و عمومیت و حجیت برای عموم مردم دارد. در نتیجه واضح است که حکم و فتوا از جهاتی دارای تفاوت اند.
Mahdi MohagheghFar:
سلام.
خوب است نتیجه را بهتر هم می توانید تنظیم کنید. ممنونم
توضیح درباره #مسئله بالا
ایا این فرع در قانون مجازات اسلامی ابلاغی جدید در سال ۹۲ امده است و نیامده و جزو جذابیت های کار بر این مسئله است؟
بسط پیچیده بند به شیوه مقابله ( بیان تفاوت )
موضوع : تفاوت احکام استحبابی نماز در مرد و زن
اندیشه ناظر : وجود تفاوت از منظر فقه شیعه
احکام استحبابی نماز در زن و مرد از منظر فقه شیعه، با هم تفاوت هایی دارند. به عنوان نمونه ای از این تفاوت، مستحب است مرد در سجده آرنجها و شكم را بر زمين نچسباند و بازوها را از پهلوها جدا نگاه دارد؛ ولى زن آرنجها و شكم را بر زمين بگذارد و اعضاى بدن را به يكديگر بچسباند. نمونه دیگر آن است که براى زن مستحب است زيورهاى خود را در نماز همراه داشته باشد، در صورتی که برای مرد اینطور نیست. همچنین مستحب است اگر نمازگزار مرد است، هنگام ايستادن، پاها را از سه انگشت باز تا يك وجب فاصله دهد ولی اگر زن است پاها را به هم بچسباند. مصداق دیگر این تفاوت این است که براى زن نماز خواندن درخانه، بلكه در صندوقخانه و اتاق عقب بهتر است، ولى اگر بتواند كاملاً خود را از نامحرم حفظ كند بهتر است در مسجد نماز بخواند، که این در مورد مرد صدق نمیکند. همچنین نمونه های بسیار دیگری نیز در این زمینه موجود است. بنابر مطالب ذکر شده، تفاوت هایی در احکام استحبابی نماز بین مرد و زن در فقه شیعه وجود دارند.
دو صفت عجب و تکبر در عین حال که شبیه هستند با هم تفاوت دارند. تکبر زیر مجموعه ی عجب است. به عبارتی معجِب حتما متکبر است ولی امکان دارد متکبر معجب نباشد. زیرا معجب کسی را گویند که دچار خود بزرگ بینی است به سبب کمالی که ممکن است داشته باشد و یا خود گمان میکند که دارد. یا نعمتی که دارد را بزرگ بشمارد و منعم را فراموش کند. معجب، خائف و ترسان نیست بلکه مغرور است. چه پای کسی در میان باشد یا نباشد. ولی در کبر باید پای غیر نیز در میان باشد تا خود را از آن، برتر و بالاتر بیند و دیگری را از خود حقیرتر شمرد. در صفت عجب، معجب بر خود می بالد و از خود شاد است. گاهی عجب به صفتی است که صاحبش آن را کمال میداند حال آنکه کمال نیست و یا عجب می کند به عملی که هیچ فایده ای ندارد. ولی در کبر باید حتما کسی باشد تا متکبر خود را از او بالاتر بداند و از همنشینی و همصحبتی با او امتناع کند. پس هرچند که عرف، صفت عجب و تکبر را یکی می داند اما دانستیم که معجب حتی در تنهایی هم با صفت عجب خود، سر میکند ولی متکبر بدون حضور غیر، میدانی برای بروز این صفت ندارد و دیگر اینکه صفت کبر زیر مجموعه ی عجب است.
نام ونام خانوادگی: اعظم رجبی نام استاد: استاد مهدی محقق فر
بسط پیچیده: ( یک بند به شیوه ی مقایسه)
تفاوت های روانشناسی مرد وزن
بسیارجالب است که هرچند مرد وزن از یک نفس واحد–که نشان دهنده ی عدم برتری یک جنسیت است –آفریده شده اند، با این وجود تفاوت های بسیاری دارند. نیمکره ی چپ مغز مردان که اعمالی نظیر تفکر منطقی واستدلالی، فراگیری ریاضیات وحل مسئله، کسب مهارت های فیزیکی وتطابق های ماهیچه ای انجام می دهد، از نیمکره ی راست آنها قوی تر است.اما در زنان ،نیمکره ی راست مغز که مهارتهایی چون بیان احساسات ،مهارت های گفتاری وفراگیری هنرهای مختلف را به عهده دارد ، به اندازه نیمکره ی چپ آن هاست. بنابراین، طبیعی است که مردان ازنظر احساسات وعواطف ، عملکردی پایین تر اززنان داشته باشند؛تا جایی که مردان اگر سخنوران ماهر وآشنا به علم روانشناسی هم باشند ،بازهم در بیان احساسات خود ضعیف تر اززنان هستند. بنابراین به راحتی زنان نمی توانند احساسات خود را بروز دهند، در بسیاری از موارد رفتار درونی خود را با عصبانیت نشان می دهند. بعضی مواقع خودشان هم دلیل رفتارشان را نمی دانند. گاهی زنان تصور می کنند، عصبانیت مرد نشان دهنده ی ناراحتی یا دلزدگی اوست . اما ساختار تکاملی مردان به گونه ای است که در هنگام ترس یا نگرانی یا احساس گناه ، عصبانی به نظر می رسند. درحالی که زنان به راحتی قادرند احساسات وعواطف خود را تغییر دهند ومی توانند پس از آنکه عصبانی شدند ، همه چیز را فراموش کنند وبه ابراز احساسات مشغول شوند، اما مردان چون این توانایی را ندارند، به این لحاظ نمی توانند همانند زنان به محیط تبادل احساسات باز گردند.
ارزیابی بندفوق: سپاس
سعی کنید روی اندیشه ناظر (تفاوت داشتن)متمرکز شوید و آن را با تعداد مناسبی از پشتیبان ها موجه کنید.