eitaa logo
حوزه و انقلاب اسلامی
6.2هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
585 ویدیو
130 فایل
﷽ 💠 مرکز مطالعات راهبردی حوزه و انقلاب اسلامی 📢 تبیین #نسبت_حوزه_و_انقلاب_اسلامی، مبتنی‌بر بیانات امامین انقلاب 📲 ارتباط با مدیر: 🆔 @mmhe_admin 🖥 تارنما: 🌐 www.mmhe.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆"وَلَقَد بَعَثنا في كُلِّ أُمَّةٍ رَسولًا أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ ۖ فَمِنهُم مَن هَدَى اللَّهُ وَمِنهُم مَن حَقَّت عَلَيهِ الضَّلالَةُ ۚ فَسيروا فِي الأَرضِ فَانظُروا كَيفَ كانَ عاقِبَةُ المُكَذِّبينَ" ﴿نحل؛ ۳۶﴾ 🔰 تقوای اجتماعی یعنی؛ تلاش برای تحقق آرمانهای اسلامی 📝 یک داریم که من و شما خودمان از گناه پرهیز کنیم، خودمان را حفظ کنیم؛ "قُوا اَنفُسَکُم وَ اَهلیکُم نارًا وَقودُهَا النّاسُ وَ الحِجارَة"؛ خودمان را از آتش دوزخ الهی، از آتش غضب الهی دور کنیم؛ این تقوای فردی است. 🔻 -تقوای اسلامی مربوط به اجتماع- این است که در راه تحقّق این چیزهایی که اسلام از ما مطالبه کرده است، تلاش کنیم. همه‌ی آن آرمانهایی که عرض کردیم، آرمانهای اسلامی است؛ یعنی مسئله، فقط مسئله‌ی یک محاسبه‌ی عقلائی نیست؛ اینکه ما عرض کردیم باید به آن آرمانها پابند بود، باید دنبال عدالت اجتماعی بود، دنبال حمایت از محرومین بود، دنبال حمایت از مظلوم بود، با ظالم و مستکبر باید مقابله کرد، زیر بار او نرفت، اینها همه مطالبات اسلامی است، اسلام اینها را از ما خواسته است؛ این‌جور نیست که فقط یک محاسبه‌ی عقلائی و انسانی باشد؛ است. 🔻 هرکسی این چیزها را از اسلام جدا کند، اسلام را نشناخته است؛ هرکسی حوزه‌ی معرفتی اسلام را و حوزه‌ی عملی اسلام را از محیط زندگی اجتماعی مردم و سیاسی مردم دور کند، بلاشک اسلام را نشناخته است. قرآن به ما میگوید: "اُعبُدُوا اللهَ وَ اجتَنِبُوا الطّاغوت"؛ عبودیّت خدا -یعنی تسلیم در مقابل خدا بودن- و اجتناب از طاغوت، و در آیه‌ی دیگر [میگوید]: "اَلَّذینَ ءامَنوا یُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللهِ وَ الَّذینَ کَفَرُوا یُقاتِلونَ فی سَبیلِ الطّاغوتِ فَقاتِلُوا اَولِیآءَ الشَّیطٰنِ اِنَّ کَیدَ الشَّیطٰنِ کانَ ضَعیفًا"؛ اینها دستور قرآن است. اینکه ما خودمان را و مردممان را و جوانانمان را و مسئولینمان را به احساس مسئولیّت در مقابل این حرفها فرا میخوانیم، فقط یک توصیه‌ی عقلائی نیست، یک توصیه‌ی سیاسی نیست؛ این یک خواست دینی است؛ رعایت آن، تقوای دینی است. این تقوای دینی است؛ 🔻 تقوای سیاسی هم در داخل همین مندرج است؛ اگرچنانچه این تقوای دینی تحقّق پیدا کرد، تقوای سیاسی هم همراه همین است. تقوای سیاسی یعنی انسان از لغزشگاه‌هایی که دشمن میتواند از آن استفاده کند، پرهیز بکند. 🗓۱۳۹۵/۰۳/۱۴ 4️⃣1️⃣ ‏┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈ 👈 به حُـوزِه‌‌وإنْقِلٰابِـــــ‌إســـلٰامِی بپیوندید
شهید محمد خیابانی.mp3
3.14M
🎙پادکست 🔻برشی از زندگی شهید حجت‌ الاسلام 🗓 برگرفته از کتاب نهضت روحانیون ایران ج۲ ص۶۶ ‏┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈ 👈 به حُـوزِه‌‌وإنْقِلٰابِـــــ‌إســـلٰامِی بپیوندید
🔆"مَن كانَ يُريدُ العاجِلَةَ عَجَّلنا لَهُ فيها ما نَشاءُ لِمَن نُريدُ ثُمَّ جَعَلنا لَهُ جَهَنَّمَ يَصلاها مَذمومًا مَدحورًا" ﴿اسراء ۲۰﴾ 🔰 ایمانِ همراه با مقاومت، لازمه پیروزی 📝 وسیله‌ی پیروزی است، منتها کسانی که مقاومت میکنند، باید از خطرات نترسند. اگر ترسیدند، در مقاومتشان اختلال پیدا خواهد شد و پیروزی به دست نخواهد آمد و این، آفت اغلب ملتها و جماعات است، که وسط راه دچار ترس میشوند. 🔻 اگر آن گروه، ملت و جماعتی که میخواهد مقاومت کند، از فقدان لذایذ زندگی، از فقدان حیات و از فقدان راحتی نترسد و ناراحت و آشفته نشود و پیش برود، بدون تردید مقاومت با پیروزی همراه است. این مقاومت وقتی با باشد، ادامه پیدا خواهد کرد. لذا میگوییم و همیشه گفتیم که ایمانِ همراه با مقاومت، به دنبالش پیروزی است. 🔻 مراد ما فقط هم نیست؛ ایمان به هر اصلی. البته اگر ایمان دینی باشد، آن وقت خدای متعال وعده کرده است که همه‌ی قوانین طبیعت و تاریخ در خدمت این مقاومان قرار خواهد گرفت: «من کان یرید العاجلة عجلنا له فیها و نشاء لمن نرید»؛ این مربوط به کسانی است که دنیا را میخواهند، نیّت‌شان دنیایی است؛ اما اراده دارند، میخواهند و خدا میدهد؛ و کسی که اراده‌ی دین دارد، همین‌طور است. «کلّاً نمد هؤلاء و هؤلاء». این سنّت الهی است. 🗓 ۱۳۸۵/۰۷/۲۱ 5️⃣1️⃣ ‏┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈ 👈 به حُـوزِه‌‌وإنْقِلٰابِـــــ‌إســـلٰامِی بپیوندید
🔆"فَخَلَفَ مِن بَعدِهِم خَلفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَواتِ ۖ فَسَوفَ يَلقَونَ غَيًّا" ﴿مریم؛ ۵۹﴾ 🔰 روحانیان، باید با بیان و تبیین، مردم را ارشاد کنند 📝در پیکره‌ى جامعه که هر قشر حکمِ عضوى از اعضا را دارد و وظیفه‌اى بر دوشش است، روحانیان و شأن دارند: ⏪ یک شأن، شأنِ مغز است ⏪ و شأنِ دیگر، شأنِ زبان. 🔻 شأن همه‌ى متفکّران و فرزانگان و خردمندان و روشنفکران در یک جامعه، شأنِ مغز است. علماى دین هم، چنین شأنى دارند؛ یعنى باید بیندیشند و مردم را هدایت و راهنمایى کنند. 🔻 اما علاوه براین، یک شأن دیگر هم براى علماى دین وجود دارد که همان شأنِ زبان است: «قوام الدّین باربعه: بعالم ناطقٍ مستعمل له.» چقدر در قرآن با عباراتى همچون «لتبین للنّاس»، «هذا بیانٌ للنّاس»، بر بیان و تکیه شده است! این، شأن علماى دین است که باید تبیین و بیان کنند. خیال نشود که منظور فقط بیان و تبیین احکامى همچون حکم خمس و زکات است. خدا بر کسانى که کوشش کردند تا دین را از اساسى‌ترین اصول آن، یعنى صحنه‌هاى واقعى زندگى و صحنه‌ى و حکومت جدا و مخصوص به همین کارهاى فردى کنند. البته نماز و روزه مهمّ است؛ اما عاملِ برپا داشتنِ همین نماز و روزه، حکومت است: «الذین ان مکناهم فى‌الارضِ، أقاموا الصّلوة و اتوا الزکوة و امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر؛ و لله عاقبة الامور.» نماز و روزه را عالم دین به عهده بگیرد و حکومت را به عهده‌ى کسانى که شایستگى ندارند واگذار کند!؟ «فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصّلاة و التّبعوا الشّهوات». 🔻 روزگارى مدام این را ترویج مى‌کردند؛ اما اسلام به دست برترین شاگردانش، بر دهان آنان زد و شکل گرفت. اکنون نیز، عدّه‌اى همین را ترویج مى‌کنند. آنها مى‌گویند: «اسلام در گوشه‌ى خانه و مسجد، به احکام دینى بپردازد و از دخالت در حکومت و سیاست بپرهیزد؛ مبادا مردم از اسلام بدشان بیاید.» عجب! منطقشان این است که اگر اسلام حکومت کند، از محبوبیت ساقط مى‌شود! پس معلوم مى‌شود اینها از پیغمبر، براى اسلام دلسوزترند. 🗓۱۳۷۴/۰۷/۲۲ 6️⃣1️⃣ ‏┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈ 👈 به حُـوزِه‌‌وإنْقِلٰابِـــــ‌إســـلٰامِی بپیوندید
10.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 انتشار به مناسبت سالگرد شهادت روحانی شهید 🔸...ولیکن بمجرّد اینکه شد و امام آمدند ایران، ایشان آن حرف معروف را زد که به شاگردان خودش گفت «ذوب بشوید در امام خمینى همچنان که او در اسلام ذوب شده»؛ این حرف ایشان معروف است. این خیلى لازم دارد، خیلى لازم دارد که بفهمد مسئله‌ى انقلاب چیست. ⚠️ ما کسانى را داریم که تا همین امروز که قریب چهل سال از انقلاب میگذرد، هنوز درست این انقلاب چه بود و چه شد و چه اتّفاقى افتاد... 🔸 این آدم، آن‌روز درک کرد انقلاب را و مسائل و مفاهیم انقلاب را. اینها است؛ یعنى شناخت درست محیط را، پیرامون را، علم را، بیان را، کیفیّت را، اثرگذارى را. 🗓 ۱۳۹۵/۰۵/۲۵ 3️⃣ ‏┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈ 👈 به حُـوزِه‌‌وإنْقِلٰابِـــــ‌إســـلٰامِی بپیوندید
🔆"إِنَّ الَّذينَ كَفَروا وَيَصُدّونَ عَن سَبيلِ اللَّهِ وَالمَسجِدِ الحَرامِ الَّذي جَعَلناهُ لِلنّاسِ سَواءً العاكِفُ فيهِ وَالبادِ ۚ وَمَن يُرِد فيهِ بِإِلحادٍ بِظُلمٍ نُذِقهُ مِن عَذابٍ أَليمٍ" ﴿حج؛ ۲۵﴾ 🔰 کعبه، مظهر توحید کلمه و برادری و برابری اسلامی 📝موسم حج، فصل بهار معنویت و درخشش توحید در آفاق جهان است؛ و آئین حج، چشمه‌ی زلالی است که میتواند حج‌گزار را از آلودگیهای گناه و غفلت، پاک سازد و نورانیتِ فطرت خداداد را به جان و دل او باز گرداند. رها کردن لباس تفاخر و تمایز در میقات حج و درآمدن به لباس همگانی و یکرنگ احرام، نشانه و نماد یکرنگیِ امت اسلامی و فرمان نمادین اتحاد و همدلی مسلمانان در همه جای جهان است. شعار حج از سوئی: "فَالهُکُم اِلهٌ واحِدٌ فَلَه اَسِلموا وَ بَشِّرِ المُخبِتین" است، و از سوئی؛ "و المَسجِدِ الحَرامِ الَّذی جَعَلنه لِلنّاسِ سَوآءَ العاکِفُ فیهِ وَ الباد". و چنین هست که کعبه، افزون بر نمایندگیِ کلمه‌ی توحید، مظهر توحید کلمه و برادری و برابری اسلامی نیز هست. 🗓 ۱۳۸۸/۰۹/۰۵ 7️⃣1️⃣ ‏┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈ 👈 به حُـوزِه‌‌وإنْقِلٰابِـــــ‌إســـلٰامِی بپیوندید
5.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دعای برای امام زمان ارواحنا فداه در شب های قدر ‏┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈ 👈 به حُـوزِه‌‌وإنْقِلٰابِـــــ‌إســـلٰامِی بپیوندید
🔆"أَفي قُلوبِهِم مَرَضٌ أَمِ ارتابوا أَم يَخافونَ أَن يَحيفَ اللَّهُ عَلَيهِم وَرَسولُهُ ۚ بَل أُولٰئِكَ هُمُ الظّالِمونَ" ﴿نور؛ ۵۰﴾ 🔰 کناره گرفتن از میدان خطر، ویژگی منافقان 📝عزیزان من! در صدر اسلام -در زمان طلوع اسلام- قرآن از کسانی یاد می‌کند که به بعضی از آنها می‌گوید: «فی قلوبهم مرض». اینها در هنگام سختیها وقتی با مواجه می‌شوند، بی‌کاره‌اند، ترسو، کناره‌گزین و ، وقتی که یک ملت در شداید و سختیها قرار می‌گیرد، از اینها هیچ اثری نیست! 🔻 «فاذا جاء الخوف رأیتهم ینظرون الیک»، مثل کسی که مرگ در مقابل او قرار گرفته است، به تو نگاه می‌کنند؛ از مرگ می‌ترسند! چرا؟ چون خطر را احساس کرده‌اند. اما وقتی که خطر برطرف می‌شود، وقتی که دیگر میدانِ نشان دادن گوهر حقیقی انسان نیست، وقتی که میدان است: «فاذا ذهب الخوف سلقوکم بالسنة حداد اشحة علی الخیر»! اینها کسانی هستند که وقتی میدان، میدان نشان دادن گوهر مردانگی است، نشان دادن جهاد و فداکاری است، نشان دادن مجاهدت است، اصلاً پیدایشان نیست! اما وقتی که میدان، میدانی است که خطری - علی‌الظّاهر - آن را تهدید نمی‌کند، می‌بینید که زبانشان بر روی مؤمنان دراز است، زبانشان روی جوانان بسیجی و روی خانواده‌های شهدا دراز است. اینها آن نقاطی نیستند که قرآن با چشم تحسین نگاهشان کند. 🗓 ۱۳۷۷/۰۳/۲۱ 8️⃣1️⃣ ‏┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈ 👈 به حُـوزِه‌‌وإنْقِلٰابِـــــ‌إســـلٰامِی بپیوندید
🔆"وَتَوَكَّل عَلَى العَزيزِ الرَّحيمِ" ﴿شعرا؛ ۲۱۷﴾ 🔰 (ره) مصداق آیه «و توکّل علی العزیز الرّحیم» 📝 اگر عزت نفس در درون لایه‌های عمیق وجود انسان نفوذ کرد، آن وقت شیطان بر انسان اثر نمیگذارد؛ هوی‌های نفس در انسان اثر نمیگذارد؛ شهوت و غضب، انسان را بازیچه‌ی خود قرار نمیدهد. 🔻 ما امام را اینجور شناختیم. امام در طول حیات، چه در حوزه‌ی علم و تدریس، چه در دوران مبارزه‌ی دشوار، و چه در حوزه‌ی مدیریت و حاکمیت -آن وقتی که در رأس کشور قرار گرفت و مدیریت جامعه را در قبضه گرفت- در همه‌ی اینها مصداق «و توکّل علی العزیز الرّحیم» بود. برای همین بود که کارهای بزرگی که همه میگفتند نشدنی است، با طلوع امام، این کارها شدنی شد؛ همه‌ی سدهائی که گفته میشد شکستنی نیست، با حضور امام، این سدها شکستنی شد. او علاوه بر اینکه خود، مظهر عزت نفس و اقتدار معنوی بود، روح عزت را در ملت هم زنده کرد. این، کار بزرگ امام بزرگوار بود. 🗓 ۱۳۹۱/۰۳/۱۴ 9️⃣1️⃣ ‏┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈ 👈 به حُـوزِه‌‌وإنْقِلٰابِـــــ‌إســـلٰامِی بپیوندید
🔰 روحانیت، هادیان فرد و جامعه 📝نقش علمای دین در ، منحصر نمی‌شود به هدایت در امور فرعی و مسائل شخصی و اینها؛ مهم‌تر از همه‌ی اینها، هدایت مردم است در مسأله‌ی عظیم اجتماعی و مسأله‌ی و مسأله‌ی و وظائفی که مترتّب بر این هست در مقابله‌ی با حوادث جهانی. یقیناً اگر نقش علمای دین و راهنمایان روحانی حذف می‌شد و وجود نمی‌داشت، این ، تحقّق پیدا نمی‌کرد، این نظام به وجود نمی‌آمد و باقی نمی‌ماند، با این همه مشکلات فراوانی که در سر راه این انقلاب به وجود آوردند. 🔻 بنابراین، علمای دین تأثیر ماندگار و مستمری در حوادث جامعه و سرنوشت جامعه دارند، که خب، آثارش را بحمدالله می‌بینیم. 🗓۱۳۸۸/۱۲/۰۶ ‏┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈ 👈 به حُـوزِه‌‌وإنْقِلٰابِـــــ‌إســـلٰامِی بپیوندید
🖼تصویر دیده نشده از احیاء و قرآن به سرگرفتن (قدس‌سره) 💠 تو رحیمی، تو حاضر نیستی به من بگویی: بروگم‌شو، آخر تو خدایی. اگر در غیر از تو را می زدم ممکن بود مرا رد کند، اما تو خدایی و نخواهی گفت: برو هر جا که بودی! میدانی من جای دیگری ندارم که بروم. 🗓۱۳۸۶/۰۶/۲۷ 🌙 @mesbahyazdi_ir ‏┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈ 👈 به حُـوزِه‌‌وإنْقِلٰابِـــــ‌إســـلٰامِی بپیوندید
🔆"اتلُ ما أوحِيَ إِلَيكَ مِنَ الكِتابِ وَأَقِمِ الصَّلاةَ ۖ إِنَّ الصَّلاةَ تَنهىٰ عَنِ الفَحشاءِ وَالمُنكَرِ ۗ وَلَذِكرُ اللَّهِ أَكبَرُ ۗ وَاللَّهُ يَعلَمُ ما تَصنَعونَ" ﴿عنکبوت؛ ۴۵﴾ 🔰 نماز، تذکر دهنده دائمی بدیِ فحشاء و منکر 📝انسانی که باتقواست، یعنی مراقب خودش هست و متذکر هست، منشأ شر و ظلم و فساد و طغیان و بدی به این و آن نمیشود. آن ذکر الهی مرتب دارد او را نهی میکند؛ مرتب دارد او را باز میدارد: «الصّلوة تنهی». «تنهی» یعنی نهی میکند، نه اینکه دست و پای انسان را میبندد؛ غرائز را از کار می‌اندازد. 🔻 بعضی خیال میکنند «الصّلوة تنهی عن الفحشاء و المنکر»، معنایش این است که اگر نماز خواندی، دیگر فحشا و منکر از بین خواهد رفت؛ نه، معنایش این است که وقتی نماز میخوانی، آن واعظ درونیِ تو که با نماز جان گرفته، او مرتب به تو از بدیِ فحشاء و منکر میگوید. و گفتن و تکرار کردن و بر دل فرو خواندن، طبعاً اثر دارد و دل را خاضع و خاشع میکند. لذاست می‌بینید تکرار باید شود. روزه، سالی یک بار؛ حج، عمری یک بار؛ نماز، هر روز چند بار باید تکرار شود. اهمیت نماز اینجاست. 🗓 ۱۳۸۷/۰۸/۲۹ 0️⃣2️⃣ ‏┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈ 👈 به حُـوزِه‌‌وإنْقِلٰابِـــــ‌إســـلٰامِی بپیوندید