با سلام بر دوستان
از عزیزانی که تمایل دارند یادداشتهای کوتاه نقد و توضیحات ادبی خود را (تا سقف ۷۰۰ کلمه) در این کانال به اشتراک بگذارند، دعوت میشود آن را به نشانی shahraz57@gmail.com یا momoradi@shirazu.ac.ir ارسال کنند.
در ارسال یادداشتها موارد زیر در نظر گرفته شود:
_ تعداد کلمات یادداشتها(۳۰۰ تا ۷۰۰ کلمه).
_ عنوان داشتن یادداشت و همچنین نام نویسنده و در صورت پیوند دانشگاهی یا تحصیلی در حوزهی ادبیات، مشخصات مربوط به آن.
_غیرتکراری بودن مباحث.
_رعایت فاصلهها و نیمفاصلهها و موارد نگارشی.
_ مستند بودن نقلها و ارجاعها.
_نگاه علمی و غیر ذوقی در نقدها و پرهیز از ارائهی نظر شخصی.
یادداشتهایی که ویژگیهای یادشده را داشته باشد به نام نویسنده، در کانال به اشتراک گذاشته خواهد شد.
پ.ن: در این رسانه، تاکید بر نقدهای مربوط به شعر یا وابسته به آن است و یادداشتهای حوزهی نقد داستان، روایت و سینما و کلیات ادبی و ادبیات جهان، صرفا در موارد خاص منتشر خواهد شد.
با سپاس
@mmparvizan
"زکات فطر/ کیمیای سعادت"
هر مسلمانی که شب عید فطر بیش از قوت خویش و بیش از قوت عیال خویش، که روزگار عید به کار برد، چیزی دارد زیادتی؛ بیرون سرای و جامه و آنچه لابد بود بر وی صاعی طعام، از آن جنس که همیخورده است واجب آید. و آن سه من باشد کمِ سهیکِ من. و اگر گندم خورده باشد جو نشاید و اگر از هر جنسی از حبوب خورده باشد، از بهترین آن جنس بدهد.
کیمیای سعادت، محمد غزالی، به تصحیح حسین خدیو جم، ج اول، عبادات، در زکات، ص ۱۸۹.
@mmparvizan
"سنت قصیدهسرایی و تبریک عید رمضان"
اگر سدههای چهارم تا ششم را دوران شکوه قصیدهسرایی در ادب پارسی بدانیم، نوع توجه شاعران به موضوعها و مضامینِ جلوهگر در قصاید، میتواند بیانگر برخی آیینها و سنتهای رایج در آن دوران باشد.
در نگاهی کلی به حدود ۳۰۰۰ قصیدهی بررسی شده از ۲۰ شاعر شاخص (بنگرید به مقالهی پیوست)، در این چندسده، نزدیک به هزار قصیده با موضوعهایی مربوط به تبریک، تهنیت، شادباش، تسلیت و تعزیت و شکایت سروده شده که نشاندهندهی برجستگیِ وجهی از شادی یا غم، در آن اشعار است. بُعد شادیانه در قصاید سدههای نخستین حدود سهبرابر جنبهی غمانگیز آنهاست؛ هرچند هرچه از سدهی چهارم به ششم نزدیک میشویم از انعکاس تبریک و تهنیت مناسبتها در ادبیات کاسته و به تعزیت و شکایت افزوده شده، نکتهای که با رویدادهای اجتماعی و سیاسی و مذهبی این سده، پیوندی آشکار دارد.
در سنت قصیدهسرایی، حدود چهل درصد از تبریکها و شادباشها مربوط به فرارسیدن بهار و نوروز است و پس از آن، شاعران بیش از همه اعیاد اسلامی، بهویژه دو عید قربان و فطر را تبریک گفتهاند.
سرودن شعر در تبریک این دو عید خطاب به ممدوح یا مخاطب غیردرباری، در دیوان اغلب شاعران شاخص دیده میشود؛ البته فرخی و معزی و مسعود سعد، بیش از دیگر شاعران این سهسده، به این موضوع پرداختهاند؛ با اینحال در دیوان شاعران دیگر چون: عنصری، منوچهری، قطران، ازرقی، سنایی، عمعق، مختاری، ادیب صابر، عبدالواسع جبلی، انوری، جمالالدین، خاقانی، ظهیر، کمالالدین و ... هم گرامیداشت اعیاد اسلامی نمود یافته است.
مسعود سعد در شعری مدحی و در تهنیت عید رمضان میگوید:
رسید عید و ز ما ماه روزه کرد گذر
وداع باید کردش که کرد رای سفر
به ما مقدمهی عید فرخجسته رسید
براند روزهی فرخنده ساقهی لشکر
(دیوان، ص ۱۶۸)
در اغلب این سرودهها، عید فطر با نام عید روزه یا عید رمضان، وصف شده؛ چنانکه امیرالشعرا معزی در تبریک عید روزه به ملکشاه گفته است:
آمد رسول عید و مه روزه نام او
فرخنده باد بر شه گیتی سلام او
(دیوان، ص ۶۷۶)
و در خطاب به سنجر سروده است:
امسال در آفاق دو عید است به یکبار
بر ملت و دولت اثر هردو پدیدار
یک عید ز ماه شب شوّال و دگر عید
از عافیت شاه جهانگیر جهاندار
از میان شاعران، سنایی با توجه به گرایشش به ادبیات عرفانی، توصیفی متفاوت با دیگر شاعران مداح دارد و میتوان نوع نگاه او را آغاز تحول در تهنیت آمدن عید فطر دانست؛ شیوهای که گویا از مسیر او به غزلیات شمس راه یافته است:
آمد هلال دلها ناگه پدید ناگه
هان ای هلالجویان ربّی و ربّک الله
(دیوان، ص ۵۹۴)
#عید_فطر
#قصیده
#شادی
@mmparvizan
سیر شادی و غم در قصاید پیش از مغول.pdf
522.9K
مقالهی "سیر توجه به موضوعها و مناسبتهای شاد و غمانگیز، در سرودن قصاید فارسی تا آغاز قرن هفتم"، مجلهی شعرپژوهی دانشگاه شیراز، ۱۳۹۹.
@mmparvizan
"بهبهانهی زادروز قیصر"
اگر از منظر تکرار و اهمیت کمّی به سرودههای قیصر امین پور بنگریم، توجه به عشق، کاربردیترین مفهوم در سرودههای اوست. از ۳۰۵ قطعه شعر موجود در مجموعه اشعار او، ۱۰۳ شعر با عشق و گونههای آن پیوند دارد؛ هرچند نوع تلقی امینپور از مفهوم عشق، در ادوار مختلف شاعریاش، تحول یافته است.
این مفهوم در دفترهای "در کوچهی آفتاب" و "تنفس صبح" به دلیل غلبهی فضای آغاز انقلاب، تاحدودی در حاشیه قرار گرفته؛ هرچند در بسیاری از جنگسرودههای او، به جذابیت کلام حماسی شاعر و عمق یافتنِ مرثیههای او کمک کرده است.
عشق عرفانی در این دست از اشعار قیصر، راهی برای عروج روح شاعر است. در این سرودهها، عشق مفهومی مقدس و مستقل است که در کنار آن، کمتر به معشوق توجه شده است.
در دفتر "آینههای ناگهان دوم" که در زمان جنگ سروده شده، عشق حضوری کمرنگ دارد؛ اما در دفتر نخست از این مجموعه، با پایان جنگ، عشق رنگی روزافزون یافته است. در این اشعار، عشق زبان شاعر برای بیان دردها و حسرتهاست.
عشق، در دو دفتر آخر قیصر، نمودی چشمگیر یافته؛ از جمله در "گلها همه آفتابگردانند" که بیش از نیمی از اشعار، مربوط به مفهوم عشق است. در این دفتر، عشق هویت پایدارانهی خود را از دست داده و بُعدی فردی و گاه اینجهانی یافته است. در دفتر "دستور زبان عشق" نیز، چنانکه از نام مجموعه مشخص است، مفهوم عشق به کلیدیترین واژه در سرودهها تبدیل شده است. در این دفتر، علاوه بر عشق، معشوق نیز حضوری بارز یافته و در مواردی، شاعر کوشیده که از مفهوم زمینی عشق به ساحت عرفانی آن نزدیک شود؛ هرچند نوع نگاه عرفانی در این مجموعه، کاملا متمایز با بافت ایدئولوژیک آن در دفترهای نخستین امینپور است.
#امین_پور
#عشق
#شعر_انقلاب
@mmparvizan
"به بهانهی روز شیخ بهایی"
یکی از منابع و مراجع پژوهشگران در گردآوری اشعار شاعران کمترشناخته یا #بی_دیوان، #کشکول #شیخ_بهایی بوده است.
در این کتاب حجیم، مفاهیم و مطالب گوناگونی گرد آمده که از آن میان، اشعار نیز حضوری پر رنگ دارد.
هرچند حجم ابیات و اشعار #عربی این کتاب، بیش از اشعار فارسی است، تعداد قابل توجهی شعر فارسی نیز در کشکول گنجانده شده است. ابیات فارسی کشکول مثنویهای شاعران مشهور یا عمدتا، تکبیتیها و رباعیات شاعران شناخته و گمنام است و دیگر قالبها کمتر در آن نمود دارد.
از ویژگیهای رباعیات ثبت شده در کشکول، انتساب آنها به شاعرانی دیگر در منابع مقدم بر کشکول است؛ هرچند برخی از این ابیات تنها در این کتاب ثبت شده است.
آنچه در مطالعهی این ابیات باید در نظر گرفت، خطاهای متعددی است که در نسخههای موجود و تصحیح اشعار کشکول دیده میشود و به نظر میرسد، برخی نیز بر آمده از خطای خود مولف فاضل بوده است.
برای مثال اگر از رباعیهای سرگردان درگذریم، اشعاری در این مجموعه دیده میشود که نویسنده آنها را به چند شاعر (در صفحات مختلف) نسبت داده است.
یکی از این موارد، رباعی زیر است:
رویت که ز باده لاله میروید ازو
وز تاب شراب ژاله میروید ازو
دستی که پیالهای ز دست تو گرفت
گر خاک شود پیاله میروید ازو
این رباعی که بر اساسی الگویی تکرار شونده در شعر فارسی سروده شده، در جلد سوم کشکول(ص۸) به نام خود نگارنده(شیخ بهایی) ثبت شده است. در دیوانهای موجود از شیخ نیز عمدتا این رباعی به نام او منتشر شده است.
نکته ی تامل برانگیز این است که در کشکول و در صفحهی ۳۰۰ همین جلد، همین رباعی و به همین صورت به نام "سلطان حسین میرزا" (؟) نقل شده و چنین نقلهای متضاد و نسبتهای پریشان، در کشکول شیخ بهایی به فراوانی دیده میشود که بخشی از آنها در نسخههای موجود هم نمود دارد و برخی قطعا بر آمده از خطای کاتب و مصحح است.
@mmparvizan
"یک رباعیِ آخرالزمانی و روایتهای متعدد"
در #کشکول #شیخ_بهایی، ابیاتی گوناگون(موثق و غیرموثق) گردآوری شده که برخی از آنها، ذهن مخاطب را به خود جلب میکند. از آن جمله است رباعیای با پیشبینیهای آخرالزمانی که در کشکول به نام خواجه نصیرالدین طوسی ثبت شده و بسیاری از مآخذ مختلف آن را نقل و تفسیر کردهاند و آن، رباعیِ مشهور زیر است:
در الف و ثلاثین دو قران میبینم
وز مهدی و دجال نشان میبینم
یا ملک شود خراب یا گردد دین
سرّی است نهان و من عیان میبینم
محتوای رباعی، پیشبینی رویدادی است که هیچگاه آنچنانکه راوی منتظر بوده رخ نداده است. رباعی یادشده در تعدادی از نسخ دیوان شاهنعمتالله ولی نیز نقل شده و تفاوتهایی در زمان پیشگویی دارد:
در نهصد و نه من دو قران میبینم
از مهدی و دجال نشان میبینم
دین نوع دگر گردد و اسلام دگر
این سرّ نهان است عیان میبینم
و در این چند سده، سال پیشگویی پیوسته در حال بازنگری و تغییر بوده است؛ چنانکه مصرع اول را در متون عصر قاجار به صورت "در سال غرس من دو قران میبینم" نوشتهاند و آن را سال ظهور محمد باب(۱۲۶۰) تفسیر کردهاند یا آن را به صورت "در الف و سه تسعین" نیز در آوردهاند.
قطعا در متون و نسخ مختلف، روایتهایی دیگر از این رباعی موجود است. قدیمترین ضبطی که اینک به آن دسترسی دارم، مربوط به بخش رباعیات سفینهی ظرایف (۴۱۱۰ کتابخانهی ملی لندن) است که به صورت زیر و بدون نام شاعر ذکر شده است:
در هفصد و تسعین دو قران میبینم
بنیاد خرابی جهان میبینم
#سوم_اردیبهشت
#یادروز_شیخ_بهایی
@mmparvizan
majmue-sheyxbahaii-j1@bamun1.pdf
3.24M
مجموعهمقالات همایش بینالمللی شیخ بهایی ج ۱
@mmparvizan
majmue-sheyxbahaii-j2@bamun1.pdf
7.43M
مجموعهمقالات همایش بینالمللی شیخ بهایی ج ۲
@mmparvizan
کلیات اشعار و آثار شیخ بهایی.PDF
4.64M
کلیات اشعار شیخ بهایی
با مقدمهی سعید نفیسی
@mmparvizan
نقدی بر "دفی از پوست ابلیس"
بسیاری از اهالی شعر و ادب، #ایرج_زبردست #رباعی_سرای معاصر اهل شیراز را میشناسند. او صاحب مجموعههایی متعدد است که ازآن میان دفتر #دفی_از_پوست_ابلیس، در سال ۱۳۹۴ از سوی نشر #نیماژ منتشر شده است و ۴۳ رباعی شاعر را در بر میگیرد.
اشعار این دفتر از زوایایی قابل تحسین و از جنبههایی نیز سزاوار نقدند. این زوایا گاه به زبان، تصاویر و ساختار بر میگردد، گاه متوجه تفنن طلبیهای شاعر است و گاه نیز میتوان از زاویهی مضامین و اندیشهی شاعر به آنها پرداخت.
آنچه در این یادداشت کوتاه به آن مینگریم و بیشتر برآمده از یک نگاه معناگراست، بررسی برخی رباعیهای این مجموعه از زاویهی نقد ایدئولوژیک است؛ شاخهای از نقد و سبکشناسی که در بسیاری از مطالعات جدید ادبی بر آن تاکید میشود.
علت انتخاب این زاویهی نقد، تلاشی است که شاعر برای گریز از گفتمان #ایدئولوژی_مذهبی و انقلابی، در سالهای اخیر نشان داده و کوشیده تا خود را از سیطرهی ایدئولوژیک شعر #انقلاب رها سازد؛ حال آنکه مطالعهی این دفتر و دیگر شعرهای اخیر او نشان میدهد، ایرج زبردست به همان اندازه که از جهان ایدئولوژیک شعر انقلاب فاصله گرفته، درگیر گفتمانی شده که کاملا به شعر او رنگ #شعاری داده؛ با این تفاوت که این شعارزدگی دیگر چون برخی از اشعار سالهای آغازین شاعری او وابسته به ایدئولوژی شعر انقلاب نیست.
اصرار او بر گریز از گفتمان شعر انقلاب به اندازهای است که گاه به نظر میرسد، شاعر را مجبور کرده تا به صورت #کوششی برخی ساختشکنیهای معنایی را در شعرش به کار گیرد، تا آنجا که نشانههای #تصنع و تبلیغ مفاهیم و مضامین درونی نشده و صرفا تفننی در بسیاری از رباعیها دیده میشود.
جالب این است که این نوع نگاه، گاه یادآور برخی شاعران مروج دیدگاههای #ملی_گرایانه است که نمایندهی مشهور این جریان را میتوان #پورداوود در عصر رضاشاهی دانست؛ هرچند پیش و پس از او نیز این اصرار و افراط را در شعر دیگران دیدهایم.
آنچه زبان شعر زبردست را در لایههای رویین(نه در عمق و لایهی شناختی) ایدئولوژیک میکند؛ اشارات آشکار به واژهها یا مفاهیمی است که مروج نقد شاعر از گفتمان مذهبی و ترویج نگاهی مغایر با گفتمان دینی است. این ویژگی در رباعی پشت جلد کتاب به خوبی دیده میشود:
تاریخ به زیر آب فریاد کشید:
کورش تو به پا خیز که ما درخوابیم
منجی بودن کورش یا نیاز به حضور او، مفهوم اصلی این رباعی است؛ اما آنچه در پرداخت این رباعی به چشم میآید لحن شعاری است که در دو نشانه از مصراع چهارم قابل واکاوی است؛ نخست استفاده از فعل امری (که در سبکشناسی ایدئولوریک اهمیت دارد) و دیگر ارجاع مصراع به سخن #محمد_رضاپهلوی که هر دو موید بار ایدئولوژیک قوی واژهها در این رباعی است. انتخاب رباعی پشت جلد به همراه نام کتاب که خود با محوریت واژهی #ابلیس دریافتی خاص را به مخاطب القا میکند از دیگر دلایل تقویت نگاه ایئولوژیک در مجموعه است.
جلوهی شگفت مجموعه و بزنگاه کشف لایههای کوششی رباعیها، تضادی است که میان گفتمان #ملی معدودی اشعار و مفاهیم #شطح_گونه و شبهعرفانی وجود دارد.
در بسیاری از این رباعیها شاعر کوشیده تا برخی دریافتهای سطحی یا عادی از مذهب یا مناسک آن را به شیوهی اهل عرفان نقد کند؛ اما با دقتکردن بر عمق ابیات و با در نظر گرفتن تضاد نقدهای ملی و عرفانی، میتوان دریافت که این انتقادها نه برآمده از تجربیات شاعرانه؛ بلکه زاییدهی مطالعات و شنیدههای شاعر است و تنها نقطهی اتصال این دو گفتمان، ایدئولوژی موید انتقاد از گفتمان حکومتی است:
ای دل قدم محال بر میداری
برگرد که خانهی خدا هم سنگی است
*
در رباعیای دیگر کعبه به طواف مادر شاعر میآید(ص ۱۴)؛ چون رباعی او که در آن کعبه به طواف تخت جمشید میآید. یا شاعر در شعری دیگر مدعی است که از راز و نیاز با خدا نیز میترسد. (ص۱۵).
یا از اذان گفتن مرگ در شهر سخن میگوید. (ص۱۸)یا شعر زیر که کاملا تکراری از اندیشههای عرفانی کهن است:
عوعوی سگی به از مناجات من است
در عبارت شطحگونهی زیر اوج این بازیهای مفهومی را میتوان دید:
نه نقطه نه خط نه حرف یک تشدیدم
تا لاف زنم تاج سر اللهم
گویا شاعر پس از خواندن سخنانی از #ابن_عربی، #روزبهان یا دیگران، بیتجربهی معنوی شطح، به تکرار مضامین و بیان شطحگونه در رباعیهایش دل خوشکرده است.
حاصل این نگاه را میتوان در چند بخش زیر طبقه بندی کرد:
الف_ خلاف ظاهر ایئولوژیگریز این مجموعه، رباعیهای ایرج زبردست پر از نشانههای ایدئولوژیک است.
ب_ اصرار بر برخی ساختارشکنیهای معنایی بدون در نظر گرفتن بسترهای اندیشگانی و معنوی لازم برای شکلگیری آنها، تصنع و شعارزدگی را وارد رباعیها کرده است.
ج_ نوعی تضاد بنیادین بین جهانبینی رباعیهای شبهعرفانی و ملی در این دفتر دیده میشود.
@mmparvizan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"با شاعران فارس"
همسایگان حافظ:
فرصت شیرازی (۱۲۷۹_ ۱۳۳۹ قمری)
گفته بودی بکشم فرصت خود را روزی
فرصت ار یافتی آن عهد فراموش مکن
#شعر_بازگشت
#شعر_مشروطه
@mmparvizan