#خاطره
می خواهم بد باشم!😳
🔻 آموزگار پسران پایه ی اول ابتدایی بودم. اوایل سال بود و بچه ها شلوغ و پر از انرژی بودند.
🔻 باید با ترفندهای معلمی آرامشان می كردم تا بتوانند خواندن و نوشتن بیاموزند. مدتی از سال گذشت، تقریبا همه عادت كردند در كلاس آرام باشند و به گفته هایم توجه كنند.
🔻 توانسته بودم به آن ها بفهمانم باید با هم دوست باشیم و به هم احترام بگذاریم. اما در این میان، هرچه تلاش می كردم نتوانسته بودم جواد را با بچه های دیگر هماهنگ كنم.
🔻 بچه ی باهوش و زرنگی بود، اما با هیچ كس نمی ساخت. گاهی آن قدر عاقلانه حرف می زد كه آدم شك می كرد او واقعا بچه ای 7 ساله است و گاهی آن قدر كلمات زشت و بی ادبانه به كار می برد كه كلافه می شدم.
🔻 مدام با بچه ها دعوایش می شد و حتی اكثر اوقات با من هم لجبازی می كرد و عمدا خلاف گفته هایم رفتار می كرد.
🔻 می دانستم كه از داشتن پدر محروم است و با مادر و برادر كوچك ترش زندگی می كند. چندین بار با مادرش صحبت كرده بودم، اما مادرش نیز علت رفتارهای عجیب او را نمی دانست.
🔻 یك روز كه آرام به نظر می رسید، كارهایش را منظم انجام داده و عاقلانه نیز رفتار كرده بود، بعد از رفتن بچه ها به حیاط، صدایش كردم ، او را در بغل گرفتم و گفتم: «تو كه این قدر پسر خوب و عاقلی هستی! چرا گاهی اوقات كارهای بد انجام می دهی؟»
🔻 مثل دفعات قبل نگاهم كرد و لبخند زد و دوباره پرسیدم: «پسرم! می خواهم بدانم چرا این كارها را می كنی؟»
🔻 با جدیت نگاهم كرد و گفت: «چون می خواهم آدم بدی باشم!»😡
🔻 با تعجب پرسیدم: «چرا؟ یعنی نمی خواهی آدم خوبی باشی؟»
گفت: «نه! می خواهم بد باشم!»
علت را پرسیدم و او در جواب گفت: «چون خدا آدم های خوب را زود پیش خودش می برد! من نمی خواهم بمیرم! می خواهم آدم بدی باشم تا همیشه زنده بمانم!»
🔻 كم كم علت كارهایش را فهمیدم. پرسیدم: «این موضوع را چه كسی به تو گفته است؟»
جواب داد: «مادرم گفته! چون پدرم خوب بود، خدا او را پیش خودش برد! خدا همه آدم های خوب را پیش خودش می برد!»
🔻 با مهربانی به حرف هایش گوش كردم، آرام آرام در مورد تصورات اشتباهش از مرگ برایش توضیح دادم.
🔻 زنگ بعد در كلاس، در مورد مرگ با بچه ها صحبت كردم تا آن را به عنوان یك واقعیت زندگی بیاموزند. حس كردم جواد قسمتی از حرف هایم را قبول كرده است، اما بخشی دیگر محتاج گذشت زمان بود و یاری مادرش.
🔻 با مادرش هم صحبت كردم و كوشیدم آگاهش كنم. او در پاسخ فقط اشك ریخت و هیچ نگفت!
🔻 همیشه به این فكر می كنم كه پاسخ های نادرست و ناقص ما به كودكان در مورد واقعیت های زندگی، با آنان چه خواهد كرد؟
صدیقه علی پور خوشقلب (آموزگار دبستان المهدی، لاهیجان)
منبع: مجله رشد
#معلم_تراز
@moallem_taraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مکانیسم_اتوفاژی
این فقط یک فایده روزه است...
خدا میدونه از نظر مادی و معنوی دیگه چه ثمراتی داره...
اینا رو به دانش آموزانتون بگین تا بفهمند که اسلام چه دین مترقی و پیشرفتهای هست...
اسلام به ذات خود ندارد عیبی
هر عیب که هست از مسلمانی ماست
#معلم_تراز
@moallem_taraz
#نکته ۵۷:
فریب بله دانش آموز را نخورید!
در موقع تدریس دانش آموزان برای فرار از فهمیدن مطلب موردنظر معمولاً همیشه در جواب پرسش شما که آیا درس را فهمیدهاند یا نه؟! بله میگویند با اینکه ممکن است حتی یک کلمه از درس را نفهمیده باشند.
بهترین راه
برای اینکه بفهمید
دانش آموز تا چه اندازه
مطلب را فراگرفته است،
#آزمون است.
چه شفاهی، چه کتبی و...
#معلم_تراز
@moallem_taraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هرگز امیدم را از تو قطع نخواهم کرد
مولای من😢
#دلنوشته
در لایههای عمیقِ
ذهن مخاطب اثر بگذارید.
اکتفاء نکنید به این که
احساسات او یا عواطف او
جلب شد، راضی بشوید؛ نه،
سعی کنید در آن لایههای عمیق
ذهن اثر بگذارید تا با حوادث گوناگون
از دست نرود.
#امام_خامنه_ای
۱۳۹۰/۰۷/۲۰
معلم تراز | جواد جوادی
در لایههای عمیقِ ذهن مخاطب اثر بگذارید. اکتفاء نکنید به این که احساسات او یا عواطف او جلب شد،
برای اثرگذاری عمیق،
یک #معلم_تراز باید
اهل مطالعه باشد،
مخصوصا کتاب های
تعلیم و تربیت و
علی الخصوص
صحبت های
#شهید_مطهری
#نکته ۵۸:
هنگام تعیین تکالیف خانگی خلاق باشید.
از دانش آموزان بخواهید کارهای مرتبط با علائق شخصیشان انجام بدهند برای مثال آز آنها بخواهید انشای خلاصه درباره سرگرمی های خود و روش های وقت گذرانی خود بنویسند.
اینگونه هم دانش آموز از انجام تکلیف لذت خواهد برد و هم مدیریت کارها راحتتر خواهد بود.
#معلم_تراز
@moallem_taraz
617.5K
📌 #منظومه_فکری قسمت اول
دو کاربرد از واژه معلم
در نگاه #رهبری
1⃣ کاربرد عام معلم
2⃣ کاربرد خاص معلم
#معلم_تراز
@moallem_taraz
ای دوست دل سوختهام را تو هدف گیر
مژگان تو و ابروی تو تیر و کمانند
#شعر
⬅️ اگر به دنبال پیدا کردن یک #منظومه_فکری مدوّن و مطمئنِ قرآنی میگردید.
🔻 این کتاب میتواند خیلی مفید باشد برای شما.
🔻 کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی در قرآن کریم که حاصل ۲۸ جلسه سخنرانی رهبری در سال ۵۳ در ماه رمضان هست.
🔻 روزی یک درس را بخوانید و تفاوت تفکر #اسلام_ناب را با سایر تفکرات با گوشت و پوست و استخوان احساس کنید.
#معرفی_کتاب
#معلم_تراز
@moallem_taraz
#نکته ۵۹:
یک تکیه کلام ایجاد کنید
بیتعارف بگویم ایجاد تکیه کلام در بین دانش آموزان کار سختی است، اما ثمرات زیادی دارد.
میتوانید یک تکیه کلام خوب را به دقت و متناسب با آن کلاس انتخاب کنید و آن را ترویج کنید.
#معلم_تراز
@moallem_taraz
442.6K
یک پیشنهاد ویژه
برای رسیدن به یک
#منظومه_فکری مطابق
با دیدگاه #امامین_انقلاب
مطالعه سخنرانی ها و مباحث حاج آقای دومیری در کانال ایشان به آدرس زیر:
👇👇👇
@mahdi_domeiri