✨کاش از دلبر نشانی داشتیم ..... بر سر کویش مکانی داشتیم
✨از برای مهدی صاحب الزمان ..... کاش در دل جمکرانی داشتیم
🙏اللهم عجل لولیک الفرج
@moasesehzendegimotahar
موسسه زندگی مطهر
#بخش_بانو_نوشت *📌 جریانات دینی و مسائل زنان* 🔗 یادداشت(۲) 🍁 در ابتدا به بررسی گفتمان *جریان سنتگ
*📌 جریانات دینی و مسائل زنان*
🔗 یادداشت(۳)
*📌 جریان نواندیشان دینی(تجددگرایی)*
🔻جريان نواندیشان دینی با پذيرش اصول و چارچوبهاي مدرنيته، تلاش خود را صرف همخواني اسلام با مؤلفههاي فرهنگ مدرن نمودهاست. نواندیشان دینی در مسیرِ پیشبرد دو پروژه اصلی خود، یعنی «تحقق مدرنیته در جامعه» و «ارائه تفسیری مدرن از دین» ناگزیر به نقد موقعیت موجود زنان شدند.
🔒 «مدرنیته» در اندیشه فکری این طیف یک «منظومه فکری منسجم» نیست و قائل به برداشت قسمتهایی از آن هستند(تجزیه گرایی) لذا بخشهای از نگرش «تمدن غرب» در موضوع زنان مورد اقبال این جریان فکری قرار میگیرد. از این روی *از یک سو بر حفظ کیان «خانواده» تاکید و به نقش زن در خانه به عنوان همسر و مادر توجه میگردد و از سوی دیگر با توجه به «فردگرایی مدرن» از سلسله مراتب نقشی در خانواده و مدیریت مرد بر آن انتقاد میکند و خواهان «برابری نقشها در خانواده» هستند.* فردگرایی نوعی الگوی اجتماعی انسان مدرن است که تمامی *تفاوتهای طبیعی میان زن و مرد را انکار میکند* و معتقد است تمامی مسئولیتها و کارهایی که از عهده مردان بر میآید از سوی زنان نیز قابل انجام است و میبایست «تبعیض جنسیتی» در جامعه از میان برداشته شود.
🔺 تجددگرایان معتقدند میبایست موانع محیطی و فرهنگی را جهت ظهور و بروز خلاقیتهای زن در جامعه زدود و این ممکن نمیشود مگر اینکه موانع «اشتغال» زنان در جامعه از میان برداشته شود. در واقع *متعالیترین تعریفی که این جریان دینی از فعالیت زنان در «عرصه جامعه» دارد، «فعالیتهای اقتصادی زنان» در جامعه همپای مردان می باشد.* از این رو رویکرد خاص این طیف به مسائل زنان «جامعهگرایی» می باشد.
جامعهگرایی مدنظر این جریان منبعث از مدلهاي غربي مشارکت زنان با محوريت مراعات «تساوي زن و مرد» و «عدم تبعيض بر اساس جنسيت»، که در «کنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان» ظهور تام دارد، ميباشد مطابق با اين ديدگاه بايد به سوي تساوي حقوق زن و مرد در اجراي مناصب مختلف مديريتي حرکت کرد.
ادامه دارد...
✍️ زهرا عباسپور ؛ کارشناسیارشد تاریخ تشیع، پژوهشگر عرصه زن و خانواده، مادر ۴ فرزند
#یادداشت
#بانو_نوشت
#خوبان_لطفا_زندگی_مطهر_را_به_دوستان_خود_معرفی_کنید.
💐مجموعه فرهنگی تخصصی زندگی مطهر ویژه مباحث زنان و خانواده
@moasesehzendegimotahar
✨سه شنبه ها :
🤔سوال از شما ؟؟؟مشاوره از ما ☺️(خانواده محور؛ مشاوره دینی)💐
فقط سه شنبه ها: (امکان تاخیر در پاسخ وجود دارد به علت مراجعات مختلف مجازی لطفا صبور باشید😊)
مدیریت گروه محترم و خبره مشاورین: سرکار خانم حسینی
ارسال سوال به آی دی:
@yasin5268
@Yaskabod_2020
مجموعه فرهنگی تخصصی زندگی مطهر ویژه مباحث زن و خانواده
@moasesehzendegimotahar
https://ble.ir/moasesehzendegimotahar
🧡امام #حسین (علیه السلام) فرمودند:
پنج خصلت است که در هر کس نباشد، بهره ی چندانی در او نیست: خرد، دین، ادب، حیا و اخلاق نیکو.
حیاة الامام الحسین علیه السلام، ج 1، ص 181
مجموعه فرهنگی تخصصی زندگی مطهر ویژه مباحث زنان وخانواده
@moasesehzendegimotahar
موسسه زندگی مطهر
*📌 جریانات دینی و مسائل زنان* 🔗 یادداشت(۳) *📌 جریان نواندیشان دینی(تجددگرایی)* 🔻جريان نواندیشان
#بخش_بانو_نوشت
*📌 جریانات دینی و مسائل زنان*
🔗 یادداشت(۴)
*🔻 (ادامه) جریان نواندیشان دینی(تجددگرایی)*
▪️ از سوی دیگر نواندیشان دینی سعی در ارائه «تفسیری مدرن از دین» دارند به موجب این نگاه، راهحل مسائل زنان را در به کارگیری علومِ جدید میداند؛ علومی که مبتنی بر «عقل ابزاری» هستند. یکی از ویژگیهای عقل ابزاری «تاریخیشدن ارزشهای انسانی» و پذیرش «نسبیت در فهم حقایق دینی» است. بر این اساس هیچ معرفتی حتی معارف دینی «ثابت» نیستند و به نوعی «زمانمند» و «مکانمند» به شمار میآیند و نگاه ثابت دینی را نمیپذیرند. بيشتر انديشمندان اين طيف بر اين باورند که آيات قرآن از جمله آيات مربوط به زن عصري بوده و شأن تاريخي دارند از این رو اجتهاد، خصوصا آن بخش از احکام دین که مربوط به تفاوتهای زن و مرد میباشد میبایست با توجه به زمان و مکان تغییر نماید از این منظر سنت، با عنوان نفی گذشته و به بهانه تحول ذبح میگردد.
❗️بر این اساس این جریان فکری معتقد است؛ آنچه مورد قبول اسلام است، حضور زن همپای مردان به لحاظ موضوع فعالیت، مقیاس فعالیت و مجرای فعالیت در جامعه است و البته منظور از اسلام، اسلامی است که نگرش نسبیگرایانه به احکام دارد چرا که میبایست اجتهاد، متناسب با زمان و مکان تغییر نماید.
*💫 جریان تمدنی(انقلاب اسلامی)*
🔹 سومین جریان از میان جریانات دینی موجود در حوزه مسائل زنان جریان «تمدن گرا» میباشد که با وقوع انقلاب اسلامی و اندیشههای امام خمینی(قدسره) قوت گرفت. این جریان از آنجا که قائل به شکلگیری تمدن نوین اسلامی است «تمدنگرا» از آن یاد میشود. اين تفکر برخلاف دو جریان فکری دیگر(سنتی و تجدد گرا)، معتقد است در موضوعات زنان دو عنصر پايايي و پويايي اسلام را بايد در يک نظريهی واحد و در يک نسبت هماهنگ و منطقي میبایست تأمين کرد. از این رو این جریان درصدد است حوزههای تفکیک شده میان زن و مرد را مانند حضور اجتماعی با توجه به مقتضیات زمان حل کند. لذا ذیل یک نگرش «نظاممند» و «سیستمی» نسبت به «عالم»، «جامعه»، «اسلام » و «زن»، تعریفی از زن و حضور اجتماعی او ارائه میدهد. از این رو این جریان میکوشد تا *حضور اجتماعی زن را به گونهای تعریف نماید که در مرحله اول خود زن و سپس جامعه در مسیر تقربالهی حرکت نماید. از این رو « تکاملگرایی زنان» و «تکامل جامعه» را مطرح می کند.*
ادامه دارد...
✍️ زهرا عباسپور ؛ کارشناسیارشد تاریخ تشیع، پژوهشگر عرصه زن و خانواده، مادر ۴ فرزند
#یادداشت
#بانو_نوشت
#خوبان_لطفا_زندگی_مطهر_را_به_دوستان_خود_معرفی_کنید.
💐مجموعه فرهنگی تخصصی زندگی مطهر ویژه مباحث زنان و خانواده
@moasesehzendegimotahar
https://ble.ir/moasesehzendegimotahar
عبـ❤️ـاس راضی ميشود
از دست آنکه
هر دم دعای
العجل مهـ❤️ـدی بخواند
دارد هوای
نوکری را که در عالم
دربست پای
حضرٺ مهـ❤️ـدی بماند
💐السلام علیک یا زین العابدین علیه السلام 💐
تدوین:خانم ز.جابری
مجموعه فرهنگی تخصصی زندگی مطهر ویژه مباحث زنان وخانواده
@moasesehzendegimotahar