8.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عاقبت جوانی که به امام زمان بدبین بود و جشن های نیمه شعبان را مسخره میکرد.
🎙 #استاد_امینی_خواه
#کلیپ_مهدوی
@moassese_nooralyaghin
حدیث روز
🔹هشت عملی که انجام دهنده آن مستحق اهانت است
رسول خدا صلی الله علیه واله فرمود:
ثَمانِيةٌ اِنْ اُهينُوا فَلا يَلُومُوا اِلاّ اَنْفُسَهُمْ:
اَلذّاهِبُ اِلى مائِدَةٍ لَمْ يُدْعَ اِلَيْها،
وَ الْمُتأمِّرُ عَلى رَبِّ الْبَيْتِ،
وَطالِبُ الْخَيْرِ مِنْ اَعْدائِهِ،
وَ طالِبُ الْفَضْلِ مِنَ اللِّئامِ،
وَ الدّاخِلُ بَيْنَ اَثْنِيْنِ فى سرٍّ لَمْ يُدْخِلاهُ فيهِ،
وَالْمُسْتَخِفُّ بِالسُّلطانِ،
وَالجالِسُ فىمَجْلِسٍ لَيْسَ لَهُ بِاَهْلٍ
وَالْمُقْبِلُ بِالْحَديثِ عَلى مَنْ لايَسْمَعُ مِنْهُ.
🔹 هشت نفرند كه اگر مورد اهـانت قرار گرفتند، جز خودشان كس ديگرى را سرزنش نكنند:
۱ـ كسى كه به مهمانى و سفرهاى رود كه دعوت نشده است.
۲ـ مهمانى كه به صاحبخانه دستور دهد.
۳ـ كسى كه از دشمنانش خير و نيكى بطلبد.
۴ـ كسى كه از فرومايگان انتظار فضل و نيكى داشته باشد.
۵ـ كسى كه در يك كار سرّى ميان دو نفر وارد شود كه او را وارد آن راز نكردهاند.
۶ـ كسى كه حكومت را سبك بشمارد.
۷ـ كسى كه جايى نشيند كه شايسته آنجا نيست.
۸ـ كسى كه سخن خود را به كسى بگويد كه از او حرف شنوايى ندارد.
📚 من لايحضره الفقيه، ج ۴، ص ۳۵۵
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
⬅️ روز کتاب و کتابخوانی در ایران
روز بیست و چهارم آبان ماه، آغاز هفته کتاب و کتاب خوانی است.
🍃در این هفته، با اجرای برنامه هایی که به وزش نسیم معرفت از سوی دریای کتاب و معانی ناب به سمت اندیشه همگان می انجامد، می کوشیم تا به تقویت فرهنگ مطالعه و گسترش سطح آگاهی های عمومی مدد رسانیم.
✅ کتاب، دروازه ای به سوی جهان گسترده دانش و معرفت است
و ارائه کتاب های خوب، یکی از بهترین ابزارها برای به کمال رساندن انسان هاست و کسی که در این دنیای زیبا به زندگانی می پردازد، نمی تواند با دنیای کتاب بی ارتباط باشد.
👈پس بیاییم با گرامیداشت این هفته و نام مبارک آن، با هدیه کتاب هایی به هم نوعان خود، در پروراندن دانش و کمال سهیم باشیم.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
⬅️ 24 آبان؛ روز بزرگداشت سید محمدحسین طباطبایی
↩️ سید محمدحسین طباطبایی معروف به علامه طباطبایی نویسنده تفسیر المیزان، فقیه، فیلسوف و مفسر قرآن،شیعه وایرانی است.
🍃 اهمیت وی به جهت زنده کردن حکمت و فلسفه و تفسیر در حوزههای تشیع بعد از دورهٔ صفویه بوده است
👌 به ویژه اینکه علامه طباطبایی به بازگویی و شرح حکمت صدرایی بسنده نکرده، به تأسیس معرفتشناسی در این مکتب میپردازد. همچنین با انتشار کتب فراوان و تربیت شاگردان برجسته در دوران مواجهه با اندیشههای غربی نظیر مارکسیسم به اندیشه دینی حیاتی دوباره بخشیده، حتی در نشر آن در مغرب زمین نیز میکوشد.
👈وی از عالمان تأثیرگذار شیعه در فضای فکری و مذهبی ایران در قرن ۱۴ش بود. او نویسنده:
تفسیر المیزان
و شیعه در اسلام
و کتابهای فلسفی بدایة الحکمة،
نهایة الحکمة
و اصول فلسفه
و روش رئالیسم است.
🔸علامه طباطبایی در حوزه علمیه قم به جای اشتغال به فقه و اصول، درس تفسیر قرآن و فلسفه برقرار کرد. این کار او موجب رونق دانش تفسیر در حوزه علمیه قم شد.
👌 روش تفسیری او تفسیر قرآن به قرآن بود. در دوران تعطیلی درس فلسفه، با برقراری جلسات هفتگی با شاگردان خاص خود تدریس مبانی فلسفی ملاصدرا و حکمت متعالیه را ادامه داد. بسیاری از مدرسان فلسفه در حوزه علمیه قم شاگردان او بودند.
علامه طباطبایی شاگردان متعددی را تربیت کرد که:
مرتضی مطهری،
سید محمد حسینی بهشتی،
محمدتقی مصباح یزدی،
حسن حسنزاده آملی،
عبدالله جوادی آملی
و ناصر مکارم شیرازی از جمله آنان بودند.
🔸وی نشستهای علمیای با هانری کربن، فیلسوف و شیعهشناس فرانسوی، داشت که زمینهساز معرفی تشیع به اروپاییان شد.
🔸درباره علامه طباطبایی کتابهای متعددی منتشر شده و چندین همایش برای معرفی اندیشههای او برگزار شده است. یک فصل از مجموعه تلویزیونی حدیث سرو نیز به شناسایی شخصیت او اختصاص یافته است. دانشگاه علامه طباطبایی در تهران به نام او نامگذاری شده است.
🏴امروزسالروز درگذشت فرزانه ای فرهیخته و عارفی کامل است که عمر 79 ساله خود را، برای شکوفایی معارف دینی و گسترش آن در جامعه انسانی هدیه نموده و با گذر از دانه و دام دنیایی، سبکبال با توشه ای گران سنگ چون تفسیر المیزان، به سوی یار پرکشید.
روحش شاد وراهش پر رهروباد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_پنجاه_و_پنجم
✅ موضوع: اعراب آیه ۵۰ سوره بقره
وَإِذْ فَرَقْنَا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَيْنَاكُمْ وَأَغْرَقْنَآ آلَ فِرْعَوْنَ وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ
و [یاد كنید] هنگامی كه دریا را برای شما شكافتیم، در نتیجه شما را نجات دادیم و فرعونیان را در حالی كه تماشا میكردید، غرق كردیم. (۵۰)
وَ: حرف عطف، مبنی برفتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
اِذ: مفعولٌ به برای «اُذکروا» محذوف و محلا منصوب، معطوف بر«نعمتیَ» در آیه قبل
فَرَقنا: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیرمتصل «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
کُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
بِکُم: جار و مجرور، متعلق به «فرقنا»
البحرَ: مفعولٌ به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
فَ: عاطفه، مبنی برفتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
اَنجینا: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیرمتصل«نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
کُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعولٌ به
وَ: عاطفه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
اَغرقنا: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل«نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
آلَ: مفعولٌبه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
فرعونَ: مضاف الیه و مجرور، علامت جرّ فتحه به نیابت کسره (غیر منصرف)
وَ: حالیه، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
اَنتم: ضمیر منفصل، مبنی بر سکون، مبتدا، محلا مرفوع
تَنظُرونَ: فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. «واو» ضمیر متصل، مبنی، محلا مرفوع، فاعل،
تنظرون:خبر برای «انتم»، محلا مرفوع
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin