•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_چهل_و_یکم
👈وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ.
و كعبه را جايگاه اجتماع و مكان امن مردم ساختيم. مقام ابراهيم را نمازگاه خويش گيريد. ما ابراهيم و اسماعيل را فرمان داديم: خانه مرا براى طوافكنندگان و مقيمان و راكعان و ساجدان پاكيزه داريد
وَ: حرف عطف، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
إِذْ: اسم زمان، مبنی، محلامنصوب، مفعول به برای فعل «اذکروا» محذوف
جَعَلْنَا: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
الْبَيْتَ: مفعولبه اول برای فعل «جعلنا» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
مَثَابَةً: مفعولبه دوم برای فعل «جعلنا» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
لِ: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد.
النَّاسِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
لِلنّاس: جار و مجرور، متعلق به محذوف، صفت برای «مَثَابَةً»
وَ: حرف عطف، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
أَمْنًا: عطف بر «مَثَابَةً» و منصوب بنا بر تبعیت
وَ: حرف استیناف، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
اتَّخِذُوا: فعل امر، مبنی بر حذف نون. ضمیر متصل «واو» ،مبنی، محلا مرفوع، فاعل
مِنْ: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد.
مَقَامِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
مِنمَقام: جار و مجرور، متعلق به محذوف، مفعول به دوم برای «اتَّخِذُوا»
إِبْرَاهِيمَ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر فتحه به نیابت از کسره
مُصَلًّی: مفعولبه اول برای «اتَّخِذُوا»
وَ: حرف استیناف، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
عَهِدْنَا: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل «نا» مبنی، محلا مرفوع، فاعل
إِلَىٰ: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد.
إِبْرَاهِيمَ: اسم مجرور به حرف، علامت جر فتحه به نیابت از کسره
وَ:حرف عطف، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
إِسْمَاعِيلَ: عطف بر «إِبْرَاهِيمَ» و مجرور، علامت جر فتحه به نیابت از کسره
أَنْ: حرف مفسره، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
طَهِّرَا: فعل امر، مبنی بر حذف نون. ضمیر متصل «ا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
بَيْت: مفعول به برای «طَهِّرَا» و منصوب، علامت نصب فتحه مقدر.
ي: ضمیر متصل، مبنی، محلامجرور، مضافالیه
لِ: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد.
الطَّائِفِينَ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر «یاء»
لِلطَّائِفِينَ: جار و مجرور، متعلق به «طَهِّرَا»
وَ:حرف عطف، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
الْعَاكِفِينَ: عطف بر «الطَّائِفِينَ» و مجرور بنا بر تبعیت، علامت جر «یاء»
وَ: حرف عطف، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
الرُّكَّعِ: عطف بر «الطَّائِفِينَ» و مجرور بنا بر تبعیت، علامت جر «یاء»
السُّجُودِ: نعت برای «الرُّكَّعِ» و مجرور بنا برتبعیت، علامت جر کسره
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_صد_و_چهل_و_یکم
✅ موضوع : افعال دو مفعولي
🔹این افعال دو دسته اند:
1️⃣ افعالي كه دو مفعول آن ها در اصل مبتدا و خبر بودهاند ؛
كه در اصلاح «افعال قلوب» نامیده میشوند وبر سه دسته اند:
الف) افعال يقين: افعالی که بر یقین کردن دلالت می کنند. مانند: رَأَيَ، عَلِمَ، وَجَدَ، تَعَلَّمَ...
مثال: وَ وَجَدَکَ ضالّاً فَهَدیٰ .{ضحی/۷}
(و تو را گمشده یافت و هدایت کرد.)
🍃ضمیر خطاب «کَ» و «ضالاً »، دو مفعول فعل « وَجَدَ» می باشند.
📌نکته : افعال یقین، به شرط داشتن معنای یقین، در شمار این افعال قرار می گیرند.
به عنوان مثال، فعل «رَأَیٰ» در صورتی که به معنای «اَیقَنَ» باشد، از افعال قلوب است اما اگر به معنای دیدن با چشم سر باشد و نه رؤیت قلبی، دیگر دو مفعولی نیست.
مثال: فَلَمّا رَأَی الشَّمسَ بازِغَةً. {انعام/۷۸}
(وقتی خورشید را در حال طلوع دید...)
🍃«رَأَیٰ» فعل قلبی نیست و فقط به یک مفعول( الشمس) اکتفا کرده است.چون دیدن باچشم سر است و «بازغةً»، حال برای «الشمس» است.
ب) افعال ظنّ و گمان: مفید بخش رُجحان و برتری هستند؛ مانند: ظَنَّ، خالَ، حَسِبَ، زَعَمَ، جَعَلَ، عَدَّ ...
مثال: وَ جَعَلوا ٱلمَلائِکَهَ ٱلّذینَ هُم عِبادُ ٱلرَّحمَنِ اِناثاً. {زخرف/ ۱۹}
(آنها فرشتگان را که بندگان خداوند رحمانند مؤنّث پنداشتند.)
🍃«الملائکهَ» و «اِناثاً» دو مفعول برای فعل «جَعَلوا» میباشند.
📌 نکته : افعال رُجحان نیز به شرط داشتن معنای گمان، جزء افعال قلوب به شمار می روند.
مثال: یَظُنّونَ بِاللهِ غَیرَالحَقِّ. {آلعمران/۱۵۴}
(بر خداوند، گمان ناروا بردند.)
🍃«یَظُنّونَ»، فعل قلبی نیست وبه یک مفعول( غَیرَ) اکتفا کرده است، چون به معنی اتهام زدن است.
ج)افعال تحويل و تصییر: افعالی که بر تحویل و تبدیل موصوف از حالت و شکلی به حالت و شکل دیگر دلالت می کنند و عبارتند از: صيَّرَ، ردَّ، تَرَكَ، غادَرَ، وَهَبَ (به معنای صیَّر: تبدیل کرد)، تَخذ، إتَّخَذَ، جَعَلَ
مثال:اَتَّخذنَاهُم سِخرِیًّا أم زاغَتْ عنهُمُ اَلاَبصارُ. {ص/۶۳}
(آیا ما آنها را به ناحق به مسخره گرفتیم (واکنون دربهشتند) یا (در دوزخند و) دیدگان ما به آنها نمیاُفتد؟)
🍃ضمیر متصل «هُم» و «سِخریاً» دو مفعول برای« اَتَّخَذنا» می باشند.
📌 نکته: در واقع دسته ی سوم، افعال ملحق به قلوب میباشند.
✍علت نامگذاری افعال قلوب:
اغلب این افعال بر شکّ و یقین- که متعلق به قلب است- دلالت دارند.
2️⃣افعالي كه دو مفعول آنها در اصل مبتدا و خبر نمیباشد ؛
که غالباً معناي عطا و بخشش، دارند.
👈اين افعال بسيارند و مهم ترين آن ها عبارتند از: كَسا، رَزَقَ، أطعَمَ، سَقَي، زَوَّدَ، أسكَنَ، أعطَي
مثال: اِنّا اَعطَیناکَ الکَوثَرَ. {کوثر/۱}
(بی تردید ما به تو خیر فراوان عطا کردیم.)
🍃ضمیر خطاب «کَ» و «الکَوثرَ» دو مفعول برای فعل «اَعطَینا» می باشد.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
✅با توجه به توضیحات، در آيه ۱۲۵ سوره بقره:
🍃جعلنا: فعل ماضی و از افعال دو مفعولی است که معنای ظنّ وگمان میدهد.
البیتَ: مفعولٌ به اول
مثابةً: مفعولٌبه دوم
🍃 اتَّخِذُوا: فعل امر، از افعال دومفعولی
مِنمَقام: جار و مجرور، مفعولبه دوم (با واسطه)
إِبْرَاهِيمَ: مفعولبه اول
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب موسوعه النحو و الصرف و الاعراب و ترجمه مبادی جلد۴)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
19.5K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بــِســْم اللــّهِ الـرَّحـْمـَن الـرَّحـيم
🌱خـــــدایا
ما را در تکرار غریبانه روزهایمان
تنهـــــا مگذار...!
نفس کشیدنم همراه
با عطر حضور ناب توست
و آغاز روزم توکل به نام توست...
با توکل به اسم الله...
🦋الهی به امید تو یا ارحم الراحمین
✨ســـلام
🕊✨روزتـــون
✨پر از خیر و برکت
@moassese_nooralyaghin
19.5K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بــِســْم اللــّهِ الـرَّحـْمـَن الـرَّحـيم
🌱خـــــدایا
ما را در تکرار غریبانه روزهایمان
تنهـــــا مگذار...!
نفس کشیدنم همراه
با عطر حضور ناب توست
و آغاز روزم توکل به نام توست...
با توکل به اسم الله...
🦋الهی به امید تو یا ارحم الراحمین
✨ســـلام
🕊✨روزتـــون
✨پر از خیر و برکت
@moassese_nooralyaghin
سلام مولای ما ، مهدی جان
صبحم را به خیر کنید با پاسخ گرم و پرکرامتتان و رخصت دهید در حریم مصفای یادتان پرواز کنم و تا اوج پر بکشم ...
من کبوتر بام شمایم . سالهاست که جیره خوار سفره ی محبتتان هستم و عمری است از شما دم زده ام ... من به مهر شما زنده ام ...
شکر خدا که شما را دارم ...
┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
1.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لطف و عنایت عاشقانه خداوند
به حضرت آدم و فرزندانش
👤 استاد_عالی
👌 بسیار زیبا و امید بخش
@moassese_nooralyaghin
امام سجاد علیه السلام
ثَلاثٌ مُنْجِیاتٌ لِلْمُؤْمِن: كَفُّ لِسانِهِ عَنِ النّاسِ وَ اغْتِیابِهِمْ، وَ إشْغالُهُ نَفْسَهُ بِما یَنْفَعُهُ لاِخِرَتِهِ وَ دُنْیاهُ، وَ طُولُ الْبُكاءِ عَلى خَطیئَتِهِ.
سه چیز موجب نجات انسان خواهد بود:
بازداشت زبان از بدگوئى و غیبت مردم، خود را مشغول به كارهائى كردن كه براى آخرت و دنیایش مفید باشد.
و همیشه بر خطاها و اشتباهات خود گریان و ناراحت باشد.
📘 تحف العقول ص 204
@moassese_nooralyaghin