9.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در جستجوی خورشید
قسمت چهارم
#ویژه_نامه_غدیر_و_مهدویت
@moassese_nooralyaghin
🌹 سلام 🌹
#عفاف_میراث_مادرانه
♦️ اجتماع بزرگ خانوادگی
#شکوه_حیا
🔹 به مناسبت هفته عفاف و حجاب
🕖 زمان برگزاری :
سه شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹
♦️ مکان :
خیابان آستانه
لطفا رسانه باشید و اطلاع رسانی نمایید .
👇اطلاعات تکمیلی متعاقبا در کانال زیر اعلام می گردد.
https://eitaa.com/joinchat/870318239Ccbfbd1d549
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_سی_و_هفتم
✅ موضوع: اعراب آیه ۳۲ سوره بقره
👈قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَآ إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَآ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ
گفتند: تو از هر عیب و نقصی منزّهی، ما را دانشی جز آنچه خودت به ما آموختهای نیست، یقیناً تویی كه بسیار دانا و حكیمی.
قالوا: فعل ماضی، مبنی برضم.
ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع،فاعل
سبحانَ: مصدر، مفعول مطلق برای «نُسَبِّحُ» محذوف
کَ: ضمیر متصل ، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
تقدیر کلام چنین است: نُسَبِّحُکَ تَسبیحاً
لا: استغراق نفی جنس، مبنی برسکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
علمَ: مصدر، مبنی برفتح، محلا منصوب، اسم «لا»
لَ: حرف جر، مبنی برفتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
نا: ضمیر متصل، محلا مجرور به حرف جر
لَنا: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، محلا مرفوع، خبر«لا»
الا: حرف استثنا، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
ما: اسم موصول، مبنی برسکون، مستثنی، محلا مرفوع
زیرا بدل از محل «عِلم» و «عِلم» محلا مرفوع است چون دراصل مبتدا بوده است.
عَلَّمتَ: فعل ماضی، مبنی برسکون
ضمیر متصل«تَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
نا: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعولٌ به
اِنَّ: حرف مشبهة بالفعل، مبنی برفتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
کَ: ضمیرمتصل، مبنی، محلا منصوب، اسم «اِنَّ»
اَنتَ: ضمیر منفصل، مبنی برفتح، تاکید، محلا منصوب، بنابرتبعیت
العلیمُ: خبر «اِنَّ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
الحکیمُ: خبر دوم و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
یا صفت برای «العلیمُ» و مرفوع بنابر تبعیت
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_سی_و_هفتم
✅موضوع:
مصدر متصرف و غیرمتصرف
👈مصدر بنابر اعتباری به دو بخش متصرف وغیر متصرف تقسیم میشود:
🔹مصدر متصرف:
مصدر نیابت کننده از فاعل، مفعول، مبتدا و ...، باید متصرف باشد؛ به این بیان که همیشه بنابر مصدریت، منصوب واقع نشده بلکه حرکتهای مختلف اعراب را بپذیرد؛
به مصدر "فهم" در جملههای زیر دقت کنید:
مثال۱: الفهمُ ضروریٌ لِلمتعلمِ.
🍃«الفهمُ» مصدری است در جایگاه رفعی به عنوان مبتدا.
مثال۲: اِنَّ الفهمَ ضروریٌ لِلمتعلمِ.
🍃«الفهمُ» مصدری در جایگاه نصبی به عنوان اسم «إنّ».
مثال۳: اِعتمدتُ علَی الفهمِ.
🍃«الفهمِ» مصدری در جایگاه جرّی به عنوان اسم مجرور به حرف جرّ.
✔️اختصاص مصدر
مصدرنیابت کننده از فاعل و مفعول و....، علاوه بر تصرف، باید مختص باشد، به این بیان که از لفظ دیگر، معنایی را علاوه بر معنای مبهم خود (صِرف حَدَث) کسب میکند.
از این رو نیابت مصدر "فَهمُ" از فاعل در عبارت "فُهِمَ فَهمُ" صحیح نیست؛ زیرا مصدر «فَهم» به جهت عدم کسب معنای دیگر به همان معنای مبهم خود باقی است.
(زیرا کلام، کلّی و عامّ بوده و اطلاعات خاصّی را نمیرساند، از این رو اختصاص به وصف یا مواردی از این نوع لازم است. )
✔️اختصاص مصدر (رفع ابهام از معنای مصدر) به امور زیر، حاصل میشود:
الف. اضافه شدن مصدر؛
مثال: فُهِمَ فَهمُ المخترعین.
🍃در این مثال "فَهمُ" مصدری است که به جهت اضافه شدن به "المخترعین" مختص شده از این رو نائبفاعل و مورد اسناد عامل (فُهِمَ) واقع شده است.
ب. توصیف مصدر؛
مثال: عُلِمَ عِلمٌ مفیدٌ.
🍃"عِلمٌ" مصدری است که به جهت توصیف شدن به "مفیدٌ" مختص شده است از این رو نائبفاعل و مورد اسناد عامل (عُلِمَ) واقع شده است.
ج. دلالت مصدر بر عدد؛
مثال: ضُربَ ضربتان.
🍃"ضربتان" مصدری مثنی است که به جهت دلالت بر عدد مختص شده، از این رو نائبفاعل و مورد اسناد عامل (ضُربَ) واقع شده است.
🔹غیرمتصرف
مصدری که همیشه به صورت مغعول مطلق به کار می رود، مانند: کلمات «سبحانَ، مَعاذَ، لَبَّیکَ، سَعدَیکَ»
مثال۱: سبحانَ الذی اَسری بِعَبدِهِ لیلاً....
مثال۲: قالَ مَعاذَ اللهِ اِنَّهُ رَبّی اَحسَنَ مَثوایَ
📌نکته:
مصدرغیرمتصرف، واجب الاضافه است وهمیشه به صورت مفعول مطلق نوعی استعمال میشود وحذف عامل آن واجب است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅ باتوجه به مطالب فوق، درآیه ۳۲ بقره:
سُبحان👈مصدر غیرمتصرف
عـِلْـم 👈 مصدر متصرف
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آلمرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی ( بر مبنای کتب موسوعةالنحووالصرف و نحووافی)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
680K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بــه نــام آنــکــه
🍃هستی نام ازو یافت
فـلـک جـنـبـش،
🍃زمین آرام ازو یافت
خــــدایـــی
🍃که در آفرینش در سجودش
گـــواهـــی
🍃مطلق آمد بر وجودش
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
🍃الـــهــی بــه امــیــد تـــو
┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
💐🌿صبح را با سلام بر امام زمان(عج) آغاز میکنم.✨
🍃سلام بر تو ای پاک نهاد و ای هراسان از آشوب دوران
سلام بر تو ای همراه خیرخواه
سلام بر تو ای کشتی نجات
سلام بر تو ای چشمه حیات
┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌷ولایت علی ابن ابیطالب علیهالسلام 🌷
✍رسولخداصل الله علیه وآله میفرمایند:
📣ولاية على بن ابى طالب ولاية الله وحبه عبادةالله واتباعه فريضةالله واولياؤه اولياءالله و اعداؤه اعداءالله وحربُهُ حربُ الله و سِلمهُ سلم الله عزّوجلّ...
🔹ولايت على بن ابيطالب(علیه السلام) ولايت خداست،
🔹دوست داشتن اوعبادت خداست،
🔹 پيروى كردن او واجب الهى است
🔹دوستان او دوستان خدا
🔹دشمنان او دشمنان خدايند،
🔹 جنگ با او،جنگ با خدا
🔹صلح با او،صلح با خداى متعال است..
📚 أمالی شیخ صدوق، ص۳۲✨
🌹💫عید غدیر مبارک
┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin