eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.1هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
1.7هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ ذكر لا إِلهَ‌ إِلاَّ اللّهُ‌ 🔸 رسول خدا (ص) فرمودند: ذكر« لا إِلهَ‌ إِلاَّ اللّهُ‌ » را به مردگان خود تلقين كنيد، زيرا موجب آمرزش گناهان آنها مى‌شود. عرض كردند:اى پيغمبر خدا!گفتن آن در حال سلامت و حيات چگونه است‌؟ فرمود: باعث از بين رفتن بيشتر گناهان مى‌گردد و حضرت رسول اكرم (ص) سه مرتبه اين جمله را تكرار كردند. زيرا اين ذكر سايۀ انس مؤمن است 👈چه در زندگى، 👈چه هنگام مرگ، 👈و چه در روز محشر. ⬅️و رسول خدا (ص) فرمود كه جبرئيل گفت: اى محمّد! كاش مى‌ديدى كه در روز رستاخيز يك گروه با صورتى نورانى و درخشان در حالى كه ذكر( لا إِلهَ‌ إِلاَّ اللّهُ‌ و اللّه اكبر )بر زبان دارند، محشور مى‌گردند؛ 💥و گروه ديگرى كه با صورتى سياه به محشر درآيند كه شيون كنان فرياد مى‌زنند: اى واى بر ما كه تباه شديم. 📚ثواب الاعمال/ص۳۶ •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•• @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┅═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅ ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یَكُ مُغَیِّر ا نِعْمَة أَنْعَمَهَا عَلَى قَوْم حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ؛آن (کیفر)بدین سبب است که خداوند، نعمتى را که به قومى عطا کرده، تغییر نمی دهد، مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند، و همانا خداوند، بسیار شنوا و داناست.(۵۴/انفال) ✅ موضوع:تغییر نعمت و عوامل آن ⁉️چه زمانی نعمت به نقمت تبدیل می شود و چه عواملی در آن دخالت دارند؟پاره‌ای از مصادیق نعمت در قرآن کریم، عبارت‌ند از: آرامش، آزادی، ایمان، هدایت، اخوّت، امنیت، والدین، فرزند صالح، غذا و مسکن. ⚜تبدیل نعمت به نقمت و عذاب هنگامى است که صاحبان نعمت استعداد درونى خود را از دست داده مستعد عقاب شده باشند. عقابى که خداوند معاقبین را با آن عذاب مى کند همیشه به دنبال نعمت الهى اى است که خداوند قبل از آن عقاب ارزانى داشته، به این طریق که نعمت را برداشته عذاب را به جایش مى گذارد و هیچ نعمتى از نعمتهاى الهى به نقمت وعذاب مبدل نمی شود مگر بعد از تبدل محلش که همان نفوس انسانى است ⬅️ پس نعمتى که خداوند آن را برقومی ارزانى داشته وقتى به آن قوم افاضه مى شود که در نفوسشان استعداد آن را پیدا کنند و وقتى از ایشان سلب گشته و مبدل به نقمت و عقاب مى شود که استعداد درونیشان را از دست داده و نفوسشان مستعد عقاب شده باشد . ✳️برخی عوامل سلب نعمت و محرومیت از مواهب خداوندی از منظر قرآن کریم و روایات معتبر به شرح ذیل است: الف. تحولات درونی انسان «ذلِک بِأَنَّ اللّهَ لَمْ یک مُغَیرًا نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلی‏ قَوْمٍ حَتّی یغَیرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ این آیه، به‌روشنی بیان می‌دارد که میان تحولات نفسانی انسان و حوادث روزگار، ارتباط معناداری وجود دارد؛ یعنی انسان با تغییر اوضاع و احوال درونی خود، سبب تحول و بروز حوادث بیرونی می شود مطابق این سنّت الهی، ایمان و توکل به خدا، مهربانی، خیرخواهی و داشتن صفات خوب اخلاقی، از عوامل نزول نعمات الهی است؛ همان‌گونه‌که کفر و تکذیب آیات الهی، غفلت، بددلی و سایر صفات زشت اخلاقی، از موجبات سلب نعمت و نزول بلا به شمار می‌آید. ✳️یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌هایی که خداوند به مردم ایران هدیه داده، نعمت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. تا زمانی که قلوب مردم ایران مالامال از ایمان، بصیرت، ولایت‌مداری، دشمن‌شناسی، عشق به اسلام و احکام نورانی آن باشد، این نعمت الهی پابرجا و بلکه هر روز مستحکم‌تر و افزون‌تر خواهد شد؛ اما اگر بر اثر غفلت و ناسپاسی، نفوذ دشمنان، جنگ نرم و تهاجم‌های فرهنگی آنان، ایمان و عزم و اراده مردم و نیز اخلاق خوب و دینی‌شان دچار خدشه شود، ممکن است این انقلاب عظیم که با خون شهدا به ثمر نشسته، دچار آسیب جدی شود. راه حفظ این نعمت بزرگ الهی، حفظ و تقویت عوامل ایجاد آن، یعنی ایمان و تقوای فردی، سیاسی، اجتماعی و انقلابی است. ب. ناسپاسی «وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکمْ لَئِنْ شَکرْتُمْ َلأَزیدَنَّکمْ وَلَئِنْ کفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ» ـ«أَ لَمْ‌تر إِلَی الَّذینَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللّهِ کفْرًا وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِجَهَنَّمَ یصْلَوْنَها وَبِئْسَ الْقَرارُ .» روایات بسیاری به کفران نعمت و مجازات آن اشاره کرده‌اند؛ از جمله امام رضا(علیه السلام) از پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه وآله) نقل می‌کند که آن حضرت فرموده: «أَسْرَعُ الذُّنُوبِ عُقُوبَةً کفْرَانُ النِّعْمَةِ؛سریع‌ترین مجازات‌ها، مجازات کفران نعمت است.» ج. گناه امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: «خداوند به طور قطع، حکم کرده است که نعمتی را که بر بنده‌اش ارزانی داشته، نگیرد؛ مگر آنکه از آن بنده گناهی سر بزند که به جهت آن، مستحق نقمت و گرفتاری گردد.» اما شماری از گناهانی که موجب سلب نعمت و محرومیت آدمی از مواهب الهی می‌شوند، عبارت‌ند از: 1⃣ ربا و کسب درآمدهای حرام 2⃣ ظلم به مردم 3⃣ یاری نکردن مظلوم 4⃣ترک عادتهای نیکو 5⃣ عاقّ والدین 6⃣. ترک صله رحم ┄┅═✼🌺🌸🌺✼═┅ 📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. 🌺مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•* ۱۹ موضوع: اداء تکلیف ✍ اگر چنانچه این شرایط را رعایت بکنیم، پیشرفت قطعی است؛ یعنی تردید نکنید. نمونه‌اش سالهای دفاع مقدّس است. بنده باز هم برای چندمین بار سفارش می‌کنم 👈 شرح حال این خانواده‌های شهدایِ دوران دفاع مقدس یا دفاع از حرم اهل‌بیت را بخوانید، ببینید چه سختی‌هایی را اینها متحمّل شدند. 🔸 این جوان، همسر عزیزش، فرزند نور چشمش را رها می‌کند می‌رود برای اداء تکلیف. ❓ در دفاع مقدّس هزارها [نفر] این‌جوری رفتند وارد میدان شدند؛ خب نتیجه چه می‌شود؟ ✍ نتیجه این می‌شود که یک دیوانه‌ای مثل صدّام با امکانات فراوان وارد میدان می‌شود، آمریکا کمکش می‌کند، اروپا کمکش می‌کند، ناتو کمکش می‌کند، شوروی کمکش می‌کند، کشورهای مرتجع عرب مثل ریگ پول به پایش می‌ریزند، آخرش هم هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و دست از پا درازتر برمی‌گردد. 🔸 وقتی ما یک جوانی مثل جوانهای دوره‌ دفاع مقدّس در میدان داریم که پشتشان گرم به آن ایمان است و یک کسی مثل امام دست و بازوی اینها را می‌بوسد، نتیجه این می‌شود که پیشرفت حتمی است. 👈 بله، جنگ احزاب بود و در این جنگ احزاب ایران پیروز شد؛ یعنی همه‌ قدرتهای دنیا دست به دست هم دادند که ایران را تجزیه کنند، خوزستان را جدا کنند، فلان جا را جدا کنند، ❓ [امّا] یک وجب از خاک کشور را نتوانستند ببَرند؛ ❓ این چیز کمی است؟ ❓ این پیروزی کوچکی است؟ ✍ وقتی حرکت می‌کنیم، احساس تکلیف می‌کنیم، خطر را قبول می‌کنیم، وارد میدان می‌شویم، نتیجه این است دیگر؛ این تجربه‌ ما است. ⬅️ یک نکته‌ دیگری که در این حادثه‌ [نوزدهم دی] قم هست، این است که چرا رژیم طاغوت که می‌دانست مردم به این شخصیّت عظیم دلبسته هستند، به خودش جرئت داد و این کار را کرد؟ ✍ چون پشتش به آمریکا گرم بود. «وَ اتَّخَذوا مِن دونِ اللهِ آلِهَةً لَعَلَّهُم یُنصَرون*  لا یَستَطیعونَ نَصرَهُم وَ هُم لَهُم جُندٌ مُحضَرون» 👈 پشتش به کارتِر گرم بود. چند روز قبل از همین حادثه‌ قم، کارتر اینجا با شاه ملاقات کردند و عرق‌خوری کردند، و در حال مستی از شاه تعریف کرد؛ تعریف مفصّل. گفت اینجا جزیره‌ ثبات است و مانند این حرفها؛ پشتش به او گرم بود. وقتی که یک چنین پشت‌گرمی‌های غلطی وجود دارد، نتیجه همین است؛ او به دردش نمی‌خورد. «لا یَستَطیعونَ نَصرَهُم»؛ آن کسانی که به نیروی کفر متّکی هستند ــ ببینید نمی‌گویم با نیروی کفر مراوده می‌کنند؛ نه، ما هم با نیروی کفر مراوده داریم ــ اگر به نیروی غیرخدا متّکی باشند، نتیجه‌اش این است. خب، این از آن طرف. ⬅️ از این طرف هم مردم در واقع با رژیم طاغوت مبارزه می‌کردند، امّا در واقع با آمریکا مبارزه می‌کردند، در واقع با کارتر مبارزه می‌کردند. حضور آمریکا در ایرانِ آن روز یک چیز عجیب و غریبی است. به نظر من، شما جوانهای عزیز که تشریف دارید و آن وقتها را ندیده‌اید و شاید بعضی‌هایتان در کتابها خوانده باشید، خیلی‌ها در کتابها هم نخوانده‌اند ــ متأسّفانه بچّه‌های ما کم مطالعه می‌کنند ــ نمی‌دانند مقدار نفوذ چقدر بود؛ آمریکا مسلّط بر همه‌ اوضاع کشور بود. ادامه دارد ↩️ ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂گریه‌ام روی ریا بود به رویم نزدی 🍂عَمَلم ضد شما بود به رویم نزدی 🍂همه جا جار زدم نوکر در خط توام 🍂راه من از تو جدا بود به رویم نزدی 🌹 اللّٰهُمَّ عَجِّلْ لِوَليِّٖكَ الْفَرَج 🌹 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
عهدی زیبا 🔹 آنان که دل در گرو عهد مهدوی دارند و صبح گاهان روز خود را با خواندن دعای عهد آغاز می کنند باید بدانند که عهدشان با امام زمانشان روز به روز مستحکم تر گردد. 🔹 باید توجه داشته باشند که در عهد و پیمان خود از آنچه که نباید باشد بازگردد و در مسیری که باید باشد قرار بگیرد. 🔹 چنین عهد زییایی روز به روز ما را به مان نزدیکتر می کند. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توسل به امام زمان در مشکلات و سختی ها 🔵 در کتاب صحیفه مهدیه خواندن این زيارت حضرت بقيّة اللَّه ارواحنا فداه برای مشکلات و موارد ترسناک توصیه شده است: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا مُحَمَّدَ بْنَ الْحَسَنِ الْحُجَّةَ، اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا صاحِبَ الْأَمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا صاحِبَ التَّدْبيرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ، اَلسَّلامُ عَلَيْکَ أَيُّهَا الْإِمامُ الْمُنْتَظَرُ، اَلسَّلامُ عَلَيْکَ أَيُّهَا الْقائِمُ، اَلسَّلامُ عَلَيْکَ أَيُّهَا الْخَلَفُ الصَّالِحُ لِلْأَئِمَّةِ الْمَعْصُومينَ الْمُطَهَّرينَ.اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا إِمامَ الْمُسْلِمينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا وَلِيَّ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا خَليفَةَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا فِلْذَةَ کَبِدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا حُجَّةَ اللَّهِ. اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا بَضْعَةَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا جادَّةَ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا غَوْثَ الْمُسْتَغيثينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا غَوْثَ الْمَلْهُوفينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا عَوْنَ الْمَظْلُومينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا قُطْبَ الْعالَمِ. اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا إِمامَ الْمَسيحِ، اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا عَديلَ الْخَيْرِ، أَدْرِکْني، أَدْرِکْني، أَدْرِکْني، أَعِنّي وَلاتُعِنْ عَلَيَّ، وَانْصُرْني وَلاتَنْصُرْ عَلَيَّ، کُنْ مَعي وَلاتُفارِقْني، تَوَکَّلْتُ عَلَي اللَّهِ شاکِراً وَمُصَلِّياً وَهُوَ حَسْبي وَنِعْمَ الْوَکيلُ، وَصَلَّي اللَّهُ عَلي سَيِّدِنا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ. 📚 صحیفه مهدیه بخش ۱۱ دعای ۴ به نقل از المجموع الرائق ج ۱ ص ۴۵۱ @moassese_nooralyaghin
فضیلت منتظران در بیان پیامبر اکرم (ص) 🔵 ابن عباس از رسول خدا صلوات اللَّه عليه روايت می کند که فرمود : عليّ بن أبى طالب پس از من امام امّت و خليفه من بر آنها خواهد بود و قائم منتظرى كه زمين را پر از عدل و داد نمايد همان گونه كه پر از ظلم و جور شده باشد از فرزندان اوست و قسم به خدايى كه مرا بشير و نذير مبعوث فرمود كسانى كه در دوران غيبتش بر اعتقاد بدو ثابت باشند از كبريت احمر كمياب‏ترند، آنگاه جابر بن- عبد اللَّه انصارىّ برخاست و پيش آمد و گفت: آيا قائمى كه از فرزندان توست غيبت دارد؟ فرمود: به خدا چنين است تا در آن غيبت مؤمنان باز شناخته شده و كافران نابود شوند، اى جابر! اين امر از امور الهى و سرّى از اسرار ربوبى و مستور از بندگان خدا است، مبادا در آن شكّ كنى كه شكّ در امر خداى تعالى كفر است. 📚 کمال الدین ، ج ۱ ص ۲۸۷ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا