◀️ ماجرای غزوة بنی مصطلق((مُرَيْسِيع )}
⬅️ رسول خدا صلی الله علیه و آله در شعبان سال ششم هجرى فرمان جنگ با بنى المصطلق را صادر کرد. آنها از خزاعه بودند. شنيده بود كه آنان به سردارى حارث بن ابى ضرار پدر جويريه ام المؤمنين، براى نبرد با او گرد آمده اند. از شهر بيرون شد و ابو ذر الغفارى را و به قولى نميلة بن عبد الله الليثى را به جاى خود نشاند و در مريسيع يكى از آب هاى ايشان ميان قديد و ساحل، با آنان رو به رو شد. نبرد درگرفت. خداوند دشمن را منهزم ساخت و از آنان جمعى كشته شدند و جمعى به اسارت افتادند. از جمله اسيران، جويريه دختر رئيس بنى المصطلق نصيب ثابت بن قيس شد. ثابت او را مكاتب ساخت و رسول خدا آنچه را ثابت قرار نهاده بود، بپرداخت و جويريه را آزاد ساخت و به عقد خود درآورد. در اين نبرد، هشام بن صبابة الليثى- از بنى ليث بن بكر- كشته شد. يكى از گروه عبادة بن الصامت كه پنداشته بود، از دشمن است او را به خطا بكشت.
↩️ در اين غزوه، ميان جهجاه بن مسعود الغفارى اجير عمر بن الخطاب و سنان بن وافد الجهنى حليف بنى عوف از خزرج، نزاعى درگرفت و در آن هر يك سخنانى گفتند و به قوم خود مباهات نمودند. عبد الله بن ابى بن سلول از سخن جهجاه برآشفت و گفت:
چون به مدينه رسيم عزيزان، ذليلان را از آنجا بيرون كنند.
↩️ زيد بن ارقم سخن او بشنيد و خبر به پيامبر برد. سوره المنافقون نازل شد. پسر عبد الله بن ابى از پدر بيزارى جست و گفت
اى رسول خدا صلی الله علیه و آله تو عزيز و او ذليل است اگر فرمايى او را از مدينه بيرون مى كنم
🍃. و چون نزديك مدينه رسيد، راه بر پدر خود بگرفت كه به شهر داخل مشو تا رسول خدا صلی الله علیه و آله اجازه دهد.
پيامبر او را اجازه داد و عبد الله به مدينه درآمد. پسر عبد الله بن ابى پيامبر را گفت:
اى رسول خدا صلی الله علیه و آله شنيده ام كه قصد قتل پدرم را دارى مى ترسم به من فرمان كشتن او را ندهى و ديگرى را فرمايى. آنگاه من قاتل پدرم را بكشم و مؤمنى را به سبب كافرى كشته باشم. مرا فرمان ده تا سر او را نزد تو بياورم
. رسول خدا صلی الله علیه و آله گفت كه:
خدا ترا جزاى خير دهد. پدر تو را آسيبى نخواهد رسيد.
↩️ و در همين غزوه بود كه موضوع تهمت به عايشه پيش آمد و در آن باب سخنانى گفته شد كه ما را به ذكر آنها نيازى نيست و در كتاب هاى سير آمده است.
🍃در قرآن حكيم نيز براى اثبات برائت آن دو آياتى نازل شد.
در صحيح آمده است كه: سعد بن معاذ و سعد بن عباده نيز در اين واقعه مداخله داشته اند و اين وهمى است كه بايد بدان توجه داد، كه سعد بن معاذ، بعد از فتح بنى قريظه بدون ترديد در سال چهارم مرده است، و غزوه بنى المصطلق در شعبان سال ششم بيست ماه پس از مرگ سعد بن معاذ اتفاق افتاده است. و آن گفتگو ميان دو مرد پيش از پنجاه شب پس از غزوه بنى المصطلق بوده است.
↩️ابن اسحاق، از زهرى، از عبيد الله بن عبد الله و ديگران روايت كرده كه آن گفتگو ميان سعد بن عباده و اسيد بن حضير بوده و خدا داناتر است.
چون مسلمانان آگاه شدند كه پيامبر صلی الله علیه و آله با جويريه ازدواج كرده هر كس هر كه را از بنى المصطلق به بردگى داشت، به سبب دامادى پيامبر آزاد كرد. پس بدان سبب صد كس از اهل بيت جويريه آزاد شدند.
👈دو سال كه از اسلام آوردن بنى المصطلق گذشته بود، پيامبر صلی الله علیه و آله وليد بن عقبة بن ابى معيط را براى گرفتن صدقات به ميان بنى المصطلق فرستاد. بنى المصطلق به استقبالش بيرون آمدند. وليد بر جان خود بيمناك شد. و بازگشت، و گفت كه آهنگ كشتن او را داشته اند.
پيامبر براى نبرد، با آنان به مشاورت پرداخت. در اين حال گروهى از نزد بنى المصطلق بيامدند و آنچه را كه وليد گفته بود، انكار كردند و گفتند كه وليد پيش از ديدار با آنان بازگشته است و آنان براى پيشباز او بيرون آمده بوده اند. پيامبر اين سخن از ايشان بپذيرفت و آيه 6 حجرات نازل شد.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#_معرفتی
#مناجات_شعبانیه_فراز_هشتم
《اِلهی قَدْ جُرْتُ عَلی نَفْسی فِی النَّظَر لَها فَلَها الْوَیْلُ اِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَها.، الهی لَم یَزَلْ بِرُّکَ علیَّ ایّامَ حَیاتی فلا تَقْطَع برَّکَ عنّی فی مَماتی، الهی کیفَ آیِسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِکَ لی بعدَ مَماتی و اَنْتَ لم تُوَلِّنی الاّ الجمیلَ فی حیاتی》
معبودم بر وجودم در فرمانبردن از آن گناه بار کردم، پس وای بر او اگر او را نیامرزی، معبودم نیکیات بر من در روزهای زندگیام پیوسته بود، پس نیکی خویش را در هنگام مرگم از من قطع مکن.
معبودم چگونه از حسن توجهت پس از مرگم ناامید شوم؟ درحالیکه در طول زندگیام مرا جز به نیکی سرپرستی نکردی؛
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••
🌷بخش اول
✅ موضوع : تسویف درعمل
⁉️ زیانبارترین عمل درحیات دنیوی انسان چیست
در این فراز از مناجات شعبانیه؛ امام علی علیه السلام چند نکته زیبا، لطیف و نورانی در مناجات خود با حق تعالی درمیان میگذارند؛
🌷نکته اول؛ بسیار قابل تامل در این فراز (تسویف درعمل) است
که زیان بارترین عمل در حیات دنیوی انسان است که پیوسته گرفتار آن می باشد و مقصود تسویف در عمل این است که انسان به دلیل وسوسه های شیطانی و بی همتی کاری که باید در زمان خودش انجام بدهد انجام ندهد و به تأخیر بیندازد، مماطله و امروز و فردا کند و کار امروز را به فردا موکول کند،
از موارد روشن تسویف،
غفلت از توبه
و کوتاهی کردن در تهذیب نفس است که انجام این فریضه مهم را به تاخیر بیندازد تا فرصت از دست برود و این بدترین ظلمی است که بندگان خدا به خودشان می کنند.
🔸امام صادق(علیه السلام) میفرمایند:
«فتدارک ما بقی من عمرک و لا تقل غداً أو بعد غد، فإنّما هلک من کان قبلک بإقامتهم علی الأمانی و التسویف حتی أتاهم أمرالله بغتهً و هم غافلون»
📖(بحار الأنوار ج۷۶،)
↩️ پس ما بقی عمر خویش را دریاب و مگو فردا یا پس فردا؛ زیرا کسانی که قبل از تو می زیستند، به سبب دو چیز هلاک شدند:
یکی باقی ماندنشان بر آرزوها،
و دیگری امروز و فردا کردنها،
تا اینکه (مرگ و) امر خدا ناگهانی آنان را گرفت؛ در حالی که آنان در غفلت به سر میبردند.
🔸امام خمینی (ره) در همین راستا می فرمایند:
«از مکاید بزرگ شیطان و نفس خطرناکتر از آن، این است که به انسان وعده اصلاح در آخر عمر و زمان پیری میدهد، و تهذیب و توبه الی الله را به تعویق میاندازد برای زمانی که درخت فساد و شجره زقوم قوی شده، و اراده و قیام به تهذیب نفس، ضعیف بلکه مرده است.»
✅ از همین رو امام علیه السلام در این فراز می فرمایند:
👈اِلهی قَدْ جُرْتُ عَلی نَفْسی فِی النَّظَر لَها فَلَها الْوَیْلُ اِنْ لَمْ تَغْفِرْ لها:
معبود من بر نفس خویش ستم کردم در اینکه برای تکاملش، امروز و فردا نمودم، پس وای به حالش اگر او را نیامرزی.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_هفتادودوم
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّسَاءَ كَرْهًا وَلَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ مَا آتَيْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَنْ يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا؛
هان ای کسانی که ایمان آورده اید این براى شما حلال نيست كه بزور از شوهر رفتن زن ميت جلوگيرى كنيد، تا بميرد، و شما ارث او را بخوريد، و در مضيقه شان بگذاريد تا چيزى از مهريه اى كه از شما گرفته اند به شما برگردانند، مگر آنكه عمل شنيع روشنى مرتكب شده باشند، كه در اين صورت تضييق جايز است، و با زنان بطور شايسته معاشرت كنيد، و اگر از آنان بدتان مى آيد بايد بدانيد كه ممكن است شما از چيزى بدتان بيايد كه خدا خير بسيار را در آن نهاده است»(نساء، ۱۹).
✅ استطراد
❓استطرادی بودن آیات توبه در سوره نساء به چه معناست؟
✍ مفاد آيات 19 تا 22 سوره نساء بازگشت به مسائل زنان و بيان برخي ديگر از احكام آنان است. در آيات پيشين سوره نساء مؤمنان را از برخي عادات جاهليت درباره يتيمان و اموال نهی فرمود و در پی آن در اين چهار آيه نيز از سنن و آداب جاهلی در مورد زنان باز میدارد. بر اين اساس آياتِ توبه استطرادی بوده است.
✅ موضوع: ارث از زنان و دلالت: «لَا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّسَاءَ كَرْهًا»
❓1⃣ چرا طبق نظر علامه طباطبایی، «ارث» در عبارت «لَا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّسَاءَ كَرْهًا» دلالت بر به ارث بردن «حق نکاح زنان» ندارد؟
✍ علامه طباطبایی می فرمایند آیه مورد بحث هر چند ظاهرش اين است كه مى خواهد از سنت جارى در بین مردم جاهليت (سنت به ارث بردن زنان) نهى كند اما ما اين معنا را نمیتوانيم از آيه استفاده كنيم زیرا «كَرْهًا» با اين ظاهر سازگارى ندارد.
🔸 اگر قيد «کرها» را توضيحى بگيريم معنای آیه چنین میشود: هميشه به ارث بردن زنان به كراهت آنان است، یعنی هيچ زنى دوست ندارد بعد از مرگ شوهرش مانند اثاث البيت او را به ارث ببرند حال آنكه اينطور نيست، چون غير اين صورت نيز فرض دارد، و ممكن است زنى يا به خاطر علاقه به ورثه شوهر و يا به جهاتى ديگر بخواهد دائما در آن خانه بماند.
🔸 اگر قيد «کرها» را احترازى بگيريم معنای آیه چنین می شود : در صورتى كه زن كراهت دارد او را ارث نبريد یعنی اگر زن راضى باشد، به ارث برده مى شود، و نهى مخصوص مواردى است كه ارث رفتن زن به دلخواه خود زن نباشد، اما این را می دانیم که به ارث بردن زن چه راضی باشد و چه ناراضی باشد حرام است.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸آغاز سخن يـــــاد خدا بايد کرد
خود را بہ اميد او رها بايد کرد
🌸ای باتـــــو شروع کارها زيباتر
آغاز سخن تو را صدا بايد کرد
🌸 بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيمِ
الــهـــی بــه امــیــد تـــو
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌿#سلام_امام_زمانم
🍁سلام_آقای_من
🍃سلام_پدر_مهربانم
در مسیر عاشقی هر لحظه دل دل میکنیم
درمیان موج دریا فکر ساحل میکنیم
ای امید روز های بیکسی رخصت دهی
ما میانخیمه عشق تو منزل میکنیم
🌹تعجیل درفرج #پنج صلوات🌹
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عروج را از منزل شروع کنید!
𑨢آیت_الله_فاطمینیا
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin