*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_هفتادوهفتم
«وَإِنْ أَرَدْتُمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَكَانَ زَوْجٍ وَآتَيْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنْطَارًا فَلَا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَيْئًا أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا * وَكَيْفَ تَأْخُذُونَهُ وَقَدْ أَفْضَى بَعْضُكُمْ إِلَى بَعْضٍ وَأَخَذْنَ مِنْكُمْ مِيثَاقًا غَلِيظًا؛
و اگر خواستيد به جاى همسرى كه داريد همسر بگيريد، حتى اگر همسر اول يك پوست گاو پر از طلا كابين داده ايد نبايد چيزى از آنرا پس بگيريد، چگونه و به چه مجوّزى پس بگيريد با اينكه پس گرفتن آن بهتان و گناهى آشكار است .*و چگونه آن ]مَهر[ را مى ستانيد با آنكه از يكديگر كام گرفته ايد، و آنان از شما پيمانى استوار گرفته اند.(آیات ۲۰ و ۲۱ نساء)
✅ استبدال
1⃣ دلیل اینکه دو واژه «أَرَدْتُمُ» و «اسْتِبْدَالَ» قرین یکدیگر در این آیه ذکر شده اند چیست؟
✍ علامه طباطبایی میفرمایند كلمه «استبدال» از ماده (ب د ل) و از باب استفعال است و منظور از استبدال در اینجا طلب بدل نيست، بلكه جايگزين كردن همسرى به جاى همسر اولى است و استبدال زوجى به جاى زوجى ديگر، به معناى قائم مقام كردن همسر دومى، در جاى همسر اولى است.
👈 به همين جهت است كه هم جمله (اردتم - خواستيد) را آورد، و هم تعبير به (استبدال ) را كه خواستن در آن نيز هست، و اگر استبدال به همان معناى لغويش(طلب بدل) بود، ديگر احتياجى نبود كه جمله «اردتم» را بياورد اما اينجا استبدال معنای تبديل و تعويض و مانند آن را در بردارد تا كلمه «اردتم» هم در اول بتواند وارد بشود بنابراين معناى جمله اين مى شود: و اگر خواستيد جايگزين كنيد همسرى را در جاى همسرى ديگر بر سبيل استبدال، چنين و چنان كنيد.
✍ علامه جوادی آملی می فرمایند نكته ديگر آن است كه شما از همان اول اگر به اين فكر افتاديد كه جابهجايي را در ذهنتان ترسيم بكنيد، از همان اول بايد به فكر مَهر باشيد. يك وقت است وارد میشويد در صحنه استبدال؛ يعنی داريد طلب میكنيد به دنبال تبديل میگرديد، اين مرحله عملی تبديل است. ولی قبل از اينكه به اين مرحله برسيد، وقتی اراده كرديد چنين كاری را انجام بدهيد، از همان اول بايد به فكر مَهر باشيد.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
سلام امام زمانم ✋
کِی خزانم میشود مولا بهار؟
کِی کناره میرود گرد و غبار؟
یک سؤال از طعمِ بغض واَشک و آه
کِی به پایان میرسد این انتظار؟
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
⚘﷽⚘
⚘الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)⚘
درگذر روزها
زمانے که صداے شادے از دیوار زندگے مانند گلهاے کاغذے بالا میرود
بیشتر دلتنگ یک لحظه با شما بودن میشوم.
وقتے که با دوستانم میخندم، یکدفعه دلم براے زیبایے مرواریدهاے سفید صدف لبخندتان پر میکشد.
که نه تنها من
بلکه حال دنیا هم بےشما خوب نیست.
هرقدر هم که در ظاهر شاد و خوشبخت باشیم.
و بدون دریاے آرام نگاهتان
امکانے وجود ندارد براے قرار
درست است بر دنیایم در ثانیههاے تاریک غیبتتان ، تلاطمے موّاج تر از همیشه حکم فرماست.
اما
همچنان نفسهایم برقرار است
که شمایید امکان دنیاے من
براےزندگے
#سلامبرتوکهزندگےرابرایمممکنکردے
در افق آرزوهایم
تنها ♡أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج♡رامےبینم.
@moassese_nooralyaghin
✍ منتظران اولیای خدا هستند...
آگاه باشيد! دوستان و اولياى خدا، نه ترسى بر آنهاست و نه اندوهگين مىشوند. (یونس/ 62)
🌕 آقا امام صادق علیهالسلام فرمودند:
«ای ابوبصیر! خوشا به حال پیروان قائم ما، که در انتظار ظهور وی در زمان غیبت و پیرو او در زمان ظهورش هستند. آنان اولیای خدایند که هیچ ترسی بر آنان نیست و نه دچار نگرانی و غمگینی میشوند.»
🌕 أمیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند:
خداوند تبارکوتعالی چهار چیز را در چهار چیز مخفی و پنهان داشته است: اولیاء و دوستان خود را در میان بندگان خود پنهان داشته. پس مبادا بندهای از بندگان خدا را تحقیر کنی که چه بسا او از اولیاء خدا باشد و تو این را ندانی!
📗تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج4، ص652
📗تفسير نور الثقلين، ج 2، ص 309
📗تفسير البرهان، ج 2، ص 501
📗بحارالأنوار، ج52، ص149
📗کمال الدين، ج 2، ص 357
📗إثبات الهداة، ج 5، ص 91
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿فضائل حضرت فاطمه معصومه سلاماللهعلیها
@moassese_nooralyaghin
✅وضعیت گناهان در قیامت
✍حضرت علی(ع) در فرمایشی مهم گناهان را به سه دسته ڪلی تقسیم کرده اند:
⑴🍃گناهانی ڪہ بخشیده میشوند
⑵🍃گناهانی ڪہ بخشیده نمیشوند
⑶🍃گناهانی ڪه براے مرتڪبین آنها، هم امید عفو داریم و هم نگران عذاب هستیم.
👈اما گناه مغفور، گناهی است که خداوند بر اثر آن بندهاش را در دنیا عذاب داده است؛ و خداوند بزرگوارتر است از آنکه بندۀ خود را دوبار عذاب کند.
👈و امّا گناه غیر مغفور، ستمی است که بندگان خدا بعضی به بعض دگر مینمایند. خداوند چون براےخلائق ظاهر شود سوگندے بزرگ بر خویشتن یاد کرده است و گفته است:سوگند به عزت و جلال خودم که ستم هیچ ستمگری نمیتواند از من بگذرد، گر چه ضربه دستی به دستی باشد و یا مالیدن دستی به دستی بوده باشد و شاخی باشد که گوسفند شاخدار به گوسفند بیشاخ زده باشد.
خداوند برای بندگانش قصاص میکند، و حق بعضی را از بعضی دیگر میستاند؛ بطوریکه برای هیچ بندهای در نزد دیگری تظلم و دادخواهی باقی نماند. و سپس همه را به معرض حساب گسیل مینماید
👈اما گناه دسته سوم گناهی است که خدا آنرا بر مخلوقات پوشانده و به او توفیق توبه داده است و او از یک طرف از گناهش میترسد و از طرف دیگر به رحمت خدایش امیدوار است.و حال ما هم اینچنین است که هم امید به رحمت خدا داریم و هم از عذاب او میترسیم...
📚اصول الڪافی، ج2، ص: 443
💐الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج💐
@moassese_nooralyaghin
✅وضعیت گناهان در قیامت
✍حضرت علی(ع) در فرمایشی مهم گناهان را به سه دسته ڪلی تقسیم کرده اند:
⑴🍃گناهانی ڪہ بخشیده میشوند
⑵🍃گناهانی ڪہ بخشیده نمیشوند
⑶🍃گناهانی ڪه براے مرتڪبین آنها، هم امید عفو داریم و هم نگران عذاب هستیم.
👈اما گناه مغفور، گناهی است که خداوند بر اثر آن بندهاش را در دنیا عذاب داده است؛ و خداوند بزرگوارتر است از آنکه بندۀ خود را دوبار عذاب کند.
👈و امّا گناه غیر مغفور، ستمی است که بندگان خدا بعضی به بعض دگر مینمایند. خداوند چون براےخلائق ظاهر شود سوگندے بزرگ بر خویشتن یاد کرده است و گفته است:سوگند به عزت و جلال خودم که ستم هیچ ستمگری نمیتواند از من بگذرد، گر چه ضربه دستی به دستی باشد و یا مالیدن دستی به دستی بوده باشد و شاخی باشد که گوسفند شاخدار به گوسفند بیشاخ زده باشد.
خداوند برای بندگانش قصاص میکند، و حق بعضی را از بعضی دیگر میستاند؛ بطوریکه برای هیچ بندهای در نزد دیگری تظلم و دادخواهی باقی نماند. و سپس همه را به معرض حساب گسیل مینماید
👈اما گناه دسته سوم گناهی است که خدا آنرا بر مخلوقات پوشانده و به او توفیق توبه داده است و او از یک طرف از گناهش میترسد و از طرف دیگر به رحمت خدایش امیدوار است.و حال ما هم اینچنین است که هم امید به رحمت خدا داریم و هم از عذاب او میترسیم...
📚اصول الڪافی، ج2، ص: 443
💐الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج💐
@moassese_nooralyaghin